Het licht speelt op Wilhelmina 'De essentie is de grilligheid' Cultuur&Kunst Hilarische Reve op Nacht van het Boek King Kong of Rock Een reisje langs de Rijn Nederland op Parijse beurs Musea slaan handen ineen DINSDAG 5 APRIL 1994 Leidse Letterendag leiden Koloniale en post-koloniale literatuur in het Nederlands is het onderwerp van de Leidse Letterendag op zaterdag 16 april. Peter van Zonneveld vertelt over Nederlands-Indië en Nieuw- Guinea. Ton Harmsen gaat in op prins Maurits die kort gouver neur van Brazilië was. Jacqueline Bel behandelt de Nederlands- Antilliaanse letteren. Eep Francken neemt de Afro-Nederlandse literatuur onder de loep. Ton Anbeek vertelt over de Kongo in de literatuur. De organisatie is in handen van de vakgroep Neder lands van de Leidse universiteit. De Letterendag in de CFG Fa culteit der Letteren aan de Cleveringaplaats 1 begint om 10.00 Portugese filosoof Da Silva overleden Lissabon Agostinho da Silva, de non-conformistische filosoof die een opstandige rol speelde in de jaren van de Portugese dic tatuur, is zondag op 88-jarige leeftijd in Lissabon overleden aan de gevolgen van een beroerte. Da Silva was de belangrijkste Por tugese filosoof van zijn tijd. De in Oporto geboren Da Silva werd al op jonge leeftijd professor aan de universiteit en later prive-le- raar. Hij had onder anderen Mario Soares, de huidige president van Portugal, in zijn klas. Onder de dictatuur van Antonio Sala- zar verliet hij Portugal. Da Silva woonde 25 jaar in Brazilië en kwam eind jaren zestig terug naar Portugal. Kunsthal Rotterdam verplaatst ingang Rotterdam De Kunsthal in Rotterdam gaat de entree verplaat sen. Ook zal het auditorium bij de ingang voor het publiek wor den gesloten. De architect van het pand, Rem Koolhaas, gaat ak koord met de sluiting van het auditorium. Over de verplaatsing wordt nog overlegd. Al bij de opening van de Kunsthal in okto ber 1992 was er kritiek op de toegankelijkheid van het gebouw. De ingang ligt verscholen halverwege een hellingsbaan en is moeilijk bereikbaar voor gehandicapten (rolstoelen) of mensen die moeilijk ter been zijn. Doodsoorzaak Brian Jones omstreden londen In Groot-Brittannie zijn twee boeken uitgekomen waar in de schrijvers beweren dat Brian Jones, gitarist van de Rolling Stones, in 1969 werd vermoord in zijn zwembad. De politie van Sussex zei zondag dat elk mogelijk bewijs zal worden bekeken en dat zonodig de zaak zal worden heropend. Lijkschouwing wees destijd uit dat Jones verdronk 'onder invloed van alcohol en drugs' in het zwembad op zijn uitgestrekte landgoed in Sus sex. Jones was toen al uit de Stones gestapt omdat hij een ander soort muziek wilde maken. In twee boeken, 'Paint it Black: de moord op Brian Jones' van Geoffrey Giuliano en 'Who Killed Christopher Robin?' van Terry Rawlings, wordt beweerd dat Jo nes om het leven is gebracht door de Londense aannemer Frank Thorogood. Wat het motief was blijft duister. Olga Lowina overleden Rotterdam Jodelaarster Olga Lowina is gistermorgen in een zie kenhuis in Rotterdam overleden. Dat hebben kennissen meege deeld. Ze is 69 jaar geworden. De artieste leed aan kanker. Olga Lowina werd na de oorlog bekend door haar optredens bij de Edelweisskapel van John Woodhouse en ontketende een jodel- rage in Nederland. In de jaren zestig was er*niet zoveel belang stelling voor de prestaties van de als Olga Helena Lewina Mus ters geboren vocaliste, maar aan het begin van de jaren zeventig beleefde haar loopbaan een opleving. Ook in de late jaren tach tig was ze gewild: tot op studenten feestjes toe. Olga Lowina zei ooit over de kunst die haar beroemd maken: „Ik zou het nie mand kunnen leren. Je hebt het of je hebt het niet." Jodelaarster Olga Lowina. TILBURG» GPD In de paasnacht hoor je eigen lijk al zingend en biddend in de kerk te zitten, vindt Gerard Re ve. Toch zochten ruim duizend mensen zaterdag hun heil in de sfeervol aangeklede Tilburgse Schouwburg, waar de elfde Nacht van het Boek gehouden werd die voor de gelegenheid was omgedoopt in de Nacht van het Licht. Gerard Reve, die voor het eerst in tien jaar weer acte de présence gaf, werd stemmig in geleid door geestelijke en we reldlijke liederen van het Smal- stads Mannenkoor uit Tholen. Het was een genot zijn poëzie aan te horen, die Jiij al grinni kend inleidde met droogkomi sche zinnetjes als „ook nog een opstandig gedicht" of „Mijn va der was nogal onder de indruk van het gedicht 'Droom' dat rk kort na de dood van mijn moe der schreef. Vreemd, want hij I stond op z'n zachtst gezegd nogal kritisch tegenover mijn geschriften". Als er een auteur is die zijn werk uitstekend kan voordra gen, is het Reve. Na iedere zin tuitte hij zijn lippen en snoof af en toe hoorbaar door de neus. Ook grossierde hij regelmatig in religieuze gebaren, door bij voorbeeld een kruisteken te ma ken met een glas water alvorens een slok te nemen. Hij zorgde voor hilarische momenten door uit zijn laatste roman 'Bezorgde ouders' - „een kasteelroman zonder kasteel, of de herziene druk van De Avonden'" - een nogal pittig hoofdstuk voor te lezen. Maar niet iedereen kon de waanideeën van de hoofdfi guur Treger over 'zwqrten en De beelden van Charlotte van Pallandt leven van alle kanten: Charlotte van Pallandt behoort tot het selecte groepje kunstenaars dat met regelmatige tussenpozen komt bo vendrijven. Omdat Nederland dit jaar extra aandacht voor beeldhouwkunst vraagt in hét kader van de mani festatie 'Beelden in Nederland' besteedt kasteelmuseum het Nijenhuis in Heino besteedt opnieuw aandacht aan haar werk, met onder meer het levensgrote ontwerp voor het Wilhelmina-monument en een beeld van Charlotte van Pallandt's meest geliefde model Truus. Die museale aandacht voor haar werk valt samen met de verschijning van een monografie bij uitgeverij Waanders Zwolle. 7woi i e wim van der beek en vitaal effect te bereiken werkte de beeldhouwster vaak met geometrische constructies als basis. Charlotte Dorothée baronesse van Pallandt werd in 1898 gébo ren in het huis van haar groot moeder in Arnhem. Zij ontwik kelde zich in haar jeugdjaren tot een veelzijdig talent. Zij tekende en speelde met evenveel over gave piano. In 1919 trouwde zij met Adolph graaf van Regteren Limpurg, van wie zij vierenhalf jaar later ging scheiden. In die periode bekwaamde zij zich vooral in de schilderkunst. In 1927 wekte de Russische beeld houwer Gurdjan haar latente passie voor beeldhouwkunst. Vanaf dat moment levert zij zich voorgoed over aan het beeldhouwen, al blijft ze ook te kenen. Het meest geruchtmakende beeld dat Charlotte van Pallandt maakte is ongetwijfeld het Wil helmina-monument. Na jaren lang slepende en slopende dis cussies en procedures rond de totstandkoming van het Wilhel mina-monument in Den Haag werd uiteindelijk besloten tot een traditioneel beeld op een sokkel. En wat waren de eerste reacties na de onthulling van het monument op 28 november 1987? Jammer dat het zo'n mo dern beeld is geworden van een koningin zonder gezicht. Ook prinses Juliana uitte aanvanke lijk een soortgelijke reactie toen de beeldhouwster haar het eer ste schaalmodel toonde voor de stenen versie van het monu ment dat in Rotterdam ge plaatst zou worden. Toen de beeldhouwster later een tweede uitvoering vervaardigde (dit keer met gezicht) besloot Julia na dat het eerste ontwerp toch haar voorkeur had. Uitgangspunt van Charlotte van Pallandt is altijd geweest dat haar beelden en tekeningen van alle kanten moeten leven. Hoe het licht er ook opvalt en van welke kant het ook bekeken wordt, dode hoeken mogen niet voorkomen. Om een optimaal Vooroorlogs Charlotte van Pallandt is artis tiek gezien grotendeels ge vormd door vooroorlogse denk beelden. De wortels van haar kunst liggen onder andere in het kubisme van Lhote en in de monumentaliteit en spanning van Rodin en Gurdjan. Vanuit die invloeden ontwikkelde zij een eigen synthese die geken merkt wordt door ruwe model lering en een bijna schetsmatige invulling van vlakken en vor- De beeldhouwster beperkte zich tot figuren en portretten. Binnen die restricties heeft zij een ongekende diversiteit be reikt. Uitersten als 'De negerin Josefa', 'Floris van Pallandt', 'Ro Mogendorff en 'Fred Carasso' bewijzen dat zich binnen het beperkte gegeven een verras sende interactie tussen licht en schaduw manifesteert. In sa menhang met traditionele vormgeving blijkt daardoor heel veel variatie mogelijk. Een bijzondere rol in het oeu vre van Van Pallandt is wegge legd voor het model Truus. Bij na alle bronzen van haar zijn van klein formaat. Ze wekken daardoor de indruk studies te zijn, maar niets is minder waar. In de Truus-beelden schuilt een grote mate van onbevangen heid en levendigheid die recht doet aan het inspirerende mo del. Truus groeide uit tot meer dan een model. Ze zette telkens weer de verbeeldingskracht van de beeldhouwster in beweging. Tentoonstelling: Keuze uit de collectie moderne kunst t/m 17 april in kasteel Het Nijenhuis te Heino. Boeken: Charlotte van Pallandt. Beelden en tekenin gen. Uitg. Waanders Zwolle, 69,50; Beeldengids Nederland. Uitg. 010 Rotterdam 59,50. de favoriete modellen van Charlotte van Pallandt. foto jan drost suikerlijders' waarderen, getui ge de halflege zaal aan het einde van zijn voordracht. Gerard Reve wekte nog grote re hilariteit met zijn gesprek met Philip Freriks, die niet goed wist wat hij met zijn gast aan moest. Soms gaf Reve al zorg vuldig formulerend complete definities, bijvoorbeeld van ero tiek. Andere keren doorbrak hij alle grenzen door plompverlo ren mee te delen dat hij „meer bouwde jongen voelde dan voor Jezus, die zenuwlijder met dat lange haar" of de dichtkunst ab soluut niet beschouwde als de hoogste vorm van literatuur, zoals Freriks voorzichtig opper de. „Gedichten van acht regels schrijven waar iedereen van be gint te janken is gemakkelijk. Maar een roman van driehon derdpagina's..." Na de voordracht van Reve kon de Nacht van het Boek niet meer stuk en tegelijkertijd niet meer oplichten. Zo begon het Kwik-Kwek-en-Kwak-gesprek dat Philip Freriks voerde met de vrouwelijke auteurs Jana Bera- nov, Marion Bloem, Nelleke Noordervliet en Tessa de Loo uitermate saai. Bij dichter Jean- Pierre Rawie doezelde het pu bliek. Herman Pleij, hoogleraar Middelnederlandse letterkunde aan de Universiteit van Amster dam, zorgde in de Van Dalsum- zaal gelukkig voor een opkikker- tje met zijn gloedvol betoog over de angst van de middel eeuwers voor het zwarte (de duivel). Waarop de de band De Eigenwijzen met zanger Cor Witjes afsloot en niet de mooie, dansende meisjes van lichte ze den zoals Gerard Reve wenste. 'Everything Louder Than Everything Else Tour '93-'95' Met Meat Loaf (zang, gi taar), Mark Alexander (piano, zang). Steve Buslowe (bas, zang), Patricia Rousseau (zang). Pat Thrall (gitaar, zang) en Kasim Sulton (gitaar, toetsen) Gehoord 4/5 Herhaling: vanavond. Ahoy' was voor Meat Loaf gis teravond verrassender dan an dersom. De Amerikaanse zwaargewicht leek zijn oren niet te kunnen geloven toen hij hal verwege zijn 'turborockshow' de ruim 10.000 fans plotseling het Olé-lied hoorde aanheffen. The King Kong Of Rock 'n Roll had 'Rotterdam' uitverkoren tot eerste 'opnamelokatie van zijn nieuwe live-album. De man van dè come back van 1993 stond dus samen met zijn zeskoppige begeleidingsgroep The Never- land Express van begin tot eind op scherp. Compactheid bleek bovendien bijna twee uur lang het nieuwe devies. Alleen van de eerste toegift maakte de als Michael Lee Aday geboren showman een soort kolderieke eenakter, maar dat was dan ook 'Paradise By The Dashboard Light', zijn onver woestbare klapper uit 1978. Eerst wilde hij zijn tegenstribbe lende partner Mrs. Loud (Patri cia Rousseau, zeg maar de wat fletse opvolgster van Karla De Vito) op de knieën dwingen, maar toen deze zich eenmaal had ontdaan van haar boven- jurk zonk de zich verlekkerende kolos zelf ineen om naar haar toe te kruipen. De Meat Loaf van de jaren negentig, bijna veertig kilo lich ter dan in zijn eerste gloriepe riode en 'helemaal zonder zuur stoftanks', wil nog steeds .niets liever dan groots en meesle pend zijn. De intussen 47-jarige Texaan zal ook wel als bigger than life blijven overkomen zo lang de door hem geserveerde muzikale schotels door Jim Steinman worden bereid. Meat Loafs succes is immers Stein- man's patent. En met diens bijnaam Little Richard Wagner is eigenlijk alles over hun twee alom gewilde, zeer verwante co-produkties 'Bat Out Of Heil' (1978) en 'Bat Out Of Heil II' (1993) gezegd: een merkwaardig samengaan van hitsige rock 'n roll met aller lei opgefokte bombast, die soms doet denken aan Queen, dan weer aan Bruce Springsteen. Meat Loaf, die als performer nooit helemaal is losgekomen van zijn 'Rock Horror Show'- verleden op Broadway, is echter nog hieer theater, neemt ook graag een loopje met de door hem geschetste hartstocht, wanhoop, doodsangst. Is dus evenzeer een clown als een rockbeest en daarom uniek. Voor alle leeftijden bovendien, zo werd tijdens zijn eerste van twee (uitverkochte) shows weer eens duidelijk. Menige tiener had zijn /haar pa en/of ma mee genomen (of was het toch an dersom?). Voor de oudere garde moet het overigens pijnlijk zijn ge weest om te ervaren dat 'Meat' de codenaam van zijn monster- toemee wel erg letterlijk nam: het geluid was ronduit gehoor- verpestend. ROTTERDAM ANP Een reisje langs de Rijn van Hoek van Holland naar het Bodenmeer zonder het land te verlaten. Dat kan in het Maritiem Museum Prins Hendrik in Rotterdam waar tot 12 september de tentoon stelling 'Warum ist es am Rhein so schön' te zien is. Aanleiding tot de expositie is een collectie teke ningen van scheepstypen van de Duitse ingenieur C.E. Heijmann die hij tussen 1870 en 1930 vast legde. Scheepsmodellen en tal van voorwerpen die allemaal een relatie hebben met de Rijn en de Rijnvaart vullen zijn collectie aan. Op de vloer van de eerste verdieping van het Maritiem Museum is de grillige loop van de rivier geschilderd. De bezoeker wandelt door het stroomgebied, beginnend bij de duinen van Hoek van Holjand. Langs de route kan worden afgesla gen naar bekende grote steden die langs de Rijn liggen. De tentoonstelling gaat in op de sagen en le genden zoals de Lorelei. Het bekende liedje 'Reis je langs de Rijn' komt aan bod in het thema pas sagiersvaart evenals klassieke muziek want Bonn was de geboortestad van Beethoven. De expositie vertelt daarnaast ook over het zwaarvervuilde Ruhrgebied en Rijnwijn. Tien Nederlandse musea pre senteren zich op de museum- beurs in Parijs die zaterdag be gint. Aan de beurs, kortweg SI- ME (Salon International des Musées et des Expositions) ge noemd. doen meer dan 300 musea uit 15 Europese landen mee. Nieuw is de deelname van musea uit St. Petersburg en Monaco. SIME is bedoeld voor het ge wone publiek, museumdeskun digen en vertegenwoordigers uit de toeristenindustrie. De beurs is gehuisvest in een tijdelijk pa viljoen op de Champ de Mars. nabij de Eiffeltoren. en duurt tot en met 17 april. De nationale inzending, sa mengesteld door de Rijksdienst Beeldende Kunst, heeft als the ma Eaulande (Waterland). Gast conservator Dan van Golber- dinge maakte uit de collecties van de tien Nederlandse musea een tentoonstelling met objec ten die illustratief zijn voor de scheepvaart en visserij, de strijd tegen het water, de flora en fau na in waterrijke gebieden en vondsten uit zee. Zo zijn er on der meer zee- en riviergezich ten. is er een maquette van het gemaal Cruquius en is een deel van een koggeschip te zien. De deelnemende musea zijn Museum Cruquius (Cruquius), het Zeeuws Museum (Middel burg), het Noordbrabants Mu seum (Den Bosch), het Natuur museum (Groningen), het Cen trum voor Scheepsarcheologie (Ketelhaven), het Rijksmuseum van Oqdheden (Leiden), het Frans Halsmuseum (Haarlem), het Noorder Dierenpark (Em- men), het Gemeentemuseum in Arnhem en het Nederlands Scheepvaartmuseum (Amster dam). ROTTERDAM GPD Het Maritiem Museum 'Prins Hendrik' in Rotterdam en het Nederlands Scheepvaartmuse um Amsterdam slaan de han den ineen. Beide partijen heb ben bekend gemaakt samen werking op meerdere terreinen te ambiëren. De samenwerkingsplannen behelzen vier terreinen. Ten eerste streeft men er naar de kwaliteit van het gebodene te verhogen door het verzamelbe leid op elkaar af te stemmen. De collecties overlappen elkaar nu nog gedeeltelijk. Ten tweede is het de bedoeling om samen tentoonstellingen en evene menten te organiseren, waarbij de collecties van beide musea elkaar kunnen aanvullen. Voorts zal er van alles in het werk worden gesteld om de be zoekersstroom uit binnen- en buitenland te vergroten, waarbij de twee eerstgenoemde punten een belangrijke rol kunnen spe len. Tot slot willen de twee mu sea gezamenlijk internationale manifestaties houden. Ook de subsidiestromen, die nu nog los van elkaar lopen, moeten op den duur worden samenge voegd. Artistiek leider Glenn van der Hojf over tien jaar Djazzex: Clown, rockbeest en zwaargewicht Meat Loaf. foto archief ETTEN-LEUR ANNELIES Djazzex begon met niks: geen subsidie, geen salarissen, geen traditie. Om zich een traditie te verwerven, was een bijna we tenschappelijk onderzoek ver eist om de wortels van de jazz- dans bloot te leggen. Daarom stonden ook de eerste program ma's in het teken van de ge schiedenis van de jazzdans, een puur Amerikaanse aangelegen heid. Djazzex bestaat nu tien jaar en viert dat met jubileum programma's met gloednieuwe choregrafieën. „In de begintijd waren we nog heel erg zoekende naar een eigen vorm", blikt artistiek lei der Glenn Van der Hoff op zijn geesteskind terug. „Eerst maak ten we een inventarisatie, daar na een keuze. Daarmee hadden we echter nog lang geen eigen idioom." Zijn terugblik gaat ge paard met weemoed noch spijt. „Ik sta nog steeds achter die programma's, want voor die tijd wist ik niet beter. Het heeft zich voltrokken als een logisch pro ces, eigenlijk een beetje verge lijkbaar met de ontwikkeling van kind tot volwassene. Van de fouten in je jeugd heb je ook ge leerd." De Djazzex van toen en de Djazzex van nu hebben dan ook evenveel met elkaar gemeen als een rups en een vlinder. De na druk op entertainment, com pleet met witblikkerende tan den en vrijblijvende vrolijke pasjes, heeft plaats gemaakt Djazzex-leider Glenn van der Hoff: „Wat wij proberen is altijd ietsje verder te gaan. Ook in de muziek. Ik kan me voorstellen dat je op de Brandenburger Conderten ook kunt jazzdansen." foto gpd voor eigentijds danstheater waarbij het vaak zoeken is naar rechtstreekse invloeden van de jazzdans. Van der Hoff: „Ik houd me niet bezig met het leg gen van grenzen, maar met het vervagen ervan. Belangrijk voor mij is alleen de vraag, of het klopt waar ik mee bezig ben. Wat wij proberen, is juist iets verder te gaan. Ook in de mu ziek. Ik kan me voorstellen dat op de Brandenburgse Concer ten ook jazzdans te maken is." Van der Hoff ziet het begrip jazz dan ook heel breed. „Het valt moeilijk te definiëren. Je komt eigenlijk niet verder dan de op somming van een aantal ken merken, zoals swing, emotie en dynamiek. Maar de essentie van jazz is voor mij de grilligheid, de vrijheid, een vorm die niet in een keurslijf zit." Het aantrekken van choreo grafen uit onverwachte hoek, zoals ex-NDT-danseres Alida Chase, Anthony Rizzy van het Frankfurter Ballet en uit eigen land Feri de Geus, gaf Djazzex - naast de ontwikkelingen van Van der HofTs eigen oeuvre - een steeds moderner cachet. De choreografie 'Fr me with Walter's i die Rizzy speciaal voor Djazzex maakte, illustreert nog het dui delijkst hoezeer grenzen aan het vervagen zijn. „Dat klopt", geeft Van der Hoff toe. „Hans van Manen zei een poos geleden al: 'We jatten allemaal van elkaar'. Ik interpreteer dat als weder zijdse beïnvloeding, het eigen maken van de vorm, op zo'n manier dat je eigen persoonlijk heid en motivitaties er een geëi gende plaats in vinden." Het tweede jubileumpro gramma van Djazzex bestaat uit twee premières: 'Movement no. 7' van Glenn van der Hoff, 'Heen en weer gelokt' van Neel Verdoorn, aangevuld met een reprise van Fransesca at home with Walter's one minute' van Anthony Rizzy. Het is tot en met 22 oktober te zien door het hele land.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 13