Paasopstand: een gevecht dat nog niet stopt Droomwens Pasen in Ierland betekent niet alleen de wederopstanding van Jezus Christus, maqr ook de opstanding van de Ierse Republiek. Op Tweede Paasdag in 1916 kwam in Dublin een handjevol slecht bewapende dromers in opstand tegen de overmachtige Britse bezetter. Ze gingen kansloos ten onder in een verwoeste stad, maar de geest was tot op de dag van vandaaguit de fles. Vijfjaar later was Ierland onafhankelijk, maar gedeeld. En „in een onvrij Ierland zal er geen rust zijn". Paasbetekenissen Paasvuren zouden nog zijn overgebleven van de heidense vuren, en omdat men ze toch graag bleef stoken, kregen ze eefi andér etiket mee. In die vuren werd immers Judas (de verrader van Jezus) verbrand, of de doornenkroon die Jezus als pesterij op zijn hoofd kreeg geduwd. Als de zon op Pasen schijnt is dat een extra onderstreping van de verrijzenis van Jezus. Op paasmaandag worden in sommige plaatsen Emmaus- of Emmaüsmarkten gehouden. De naam verwijst naar de Emmaüsgangers, twee van Jezus' discipelen die, op weg naar het plaatsje Emmaüs, de herrezen Jezus tegenkwamen. Water dat met Pasen wordt geschept tussen middernacht en zonsopgang, heeft een bijzondere geneeskracht, vooral oogkwalen, eczeem en sproeten verdwijnen er door. Wie zich vóór zonsopgang wast in stromend water, krijgt een gaaf gezicht en blijft mooi en jong. Het beschermt ook paarden tegen allerlei ziekten. De paasweek eindigt op de zondag na Pasen: beloken Pasen. In de Rooms Katholieke traditie is de woensdag de dag van de wijding van het Agnus Dei, een uit was gegoten medaillon met de afbeelding van het Lam Gods. Het wordt op zaterdag uitgedeeld aan de gelovigen, die het om hun hals dragen of thuis ophangen en daarmee zichzelf en hun huis beschermen tegen ziekte en ellende. 'Groene Pasen, witte Kerst'. 'Pasen in meert, alles verkeerd'. (UIT: Van Allerheiligen tot Sint Jut temis, Inez van Eijk; Kosmos-Z&K Uitgevers, 'In een onvrij Ierland zal er geen rust zijn' Dublin 1916. De Paasopstand sloopt de stad. PATRICK VAN DEN HURK» uit Paddy Clarke Ha Ha Ha, het boek waarmee de Ier Roddy Doyle onlangs de Booker Prize won. School jongen Paddy Clarke krijgt les over de Paas opstand van 1916. Hij ziet het portret van Thomas Clarke, één van de leiders. Paddy mist zijn dode grootvader, vindt Clarke wel een opa-figuur toevallig ook nog met de zelfde naam en vertelt een klasgenootje dat de rebel zijn opa is. De jongen klikt en Paddy krijgt slaag: Clarke werd geëxecuteerd, en met martelaren spot je niet. Het kan verkeren. Direct na de opstand verketterden de gewone Ieren de rebellen. Hartje Dublin lag in puin, en dat was volgens het volk de enige 'verdienste' van dat stel heethoofden. De opstandelingen werden na hun overgave beschimpt en bekogeld door de Dubliners. Want welke idioten waren er zo gek geweest om zich met een handjevol mensen in een op voorhand verloren strijd tegen de Britse oorlogsmachine te storten? De Britten begingen echter de stommiteit om de belangrijkste rebellen na een show proces meteen tegen de muur zetten. De Ie ren sloegen als een blad aan een boom om. De verketterden werden martelaars. Een Ier se politicus had de Britten al gewaarschuwd: „Sluit ze op en ze vullen amper een cel. Exe cuteer ze en ze worden zó groot dat ze heel Ierland vullen." En groot zijn ze geworden. De leiders van de Paasopstand legden de kiem voor Ierlands onafhankelijkheid en werden 'vaders des va derlands'. Er is geen rebel naar wie géén straat in Dublin is vernoemd. De Kilmain- ham-gevangenis, waar de opstandelingen de dood vonden, is een nationaal museum. En in de katholieke wijken van Noordierse ste den worden nog altijd zinnen op de muren geklad uit de geschriften van Patrick Pearse, de ideoloog van de opstand. Anno 1994 verkopen straathandelaren in Dublin reprodukties van kranten die direct na de opstand verschenen. Toeval of niet, maar die kranten hangen vaak naast affiches waarop Murphy's Law uiteen wordt gezet, de wet die stelt dat alles wat mis kan gaan ook daadwerkelijk mis gaat. Want als er één ge beurtenis is waarbij deze wet toesloeg, dan was het de Paasopstand wel. Kort gezegd leefde Ierland voor de Eerste Wereldoorlog in gespannen afwachting. De Britse regering bereidde een wet voor die de Ieren na acht eeuwen overheersing zelfbe stuur moest geven. Dat viel slecht bij de pro testanten in het noorden. Zij organiseerden zich in de Ulster Volunteer Force en kochten wapens om zich met geweld tegen zelfbe stuur te verzetten. Een katholieke reactie bleef niet uit: in het zuiden werd de Irish Vo lunteer Force (IVF) opgericht en bewapend. Het was wachten op de lont in het kruitvat. De explosie bleef nog even uit door het uit breken van de oorlog tussen Engeland en Duitsland. De Britten paaiden beide zijden door de katholieken op termijn zelfbestuur over heel Ierland te beloven en de protestan ten toe te zeggen dat ze niet zomaar aan de katholieken zouden worden overgelaten. Ze gedoogden de Volunteers, omdat ontwape ning zeker tot een opstand zou leiden. Die af leiding konden de Britten er niet bij hebben: ze concentreerden zich liever op de Duitsers. Samenzweerders En dat was net waar een groepje radicale Ier se nationalisten op had gerekend. Ze ver wachtten niets van de Britten, en zagen in de oorlog dé kans om een opstand te beginnen en om aan wapens te komen. Die zouden ze betrekken van Duitsland, dat in ruil daarvoor havens in bevrijd Ierland voor zijn duikboten kon gebruiken. De radicalen maakten deel uit van de IVF, maar waren daarnaast lid van verboden groepen als de Irish Republican Brotherhood, Sinn Féin en het Irish Citizens Arwy(ICA). Het was een bonte verzameling samen zweerders, uiteenlopend van een barones en een aan tuberculose lijdende dichter tot een leraar wiskunde. De belangrijkste drie: ICA- commandant James Connolly, vakbondslei der en gezworen socialist, 'opa' Clarke, ta bakshandelaar en gehard nationalist, en Pearse. De laatste was leraar en schrijver, met een sterke hang naar religie en de Keltische mystiek. Hij voorvoelde dat hij zou sterven, maar kon zich geen mooiere dood voorstel len dan die voor Ierland. Hij vergeleek zijn lot met het sterven van Jezus en de dood van de Keltische held Cuchulainn, die ook sneuvelde voor zijn volk. Het plan van de rebellen was achteraf ge zien nogal amateuristisch en irreëel: via de Clan na Gael, een Iers genootschap in Ameri ka, zou contact met Duitsland worden ge legd. Daarvoor.werd Sir Roger Casement in geschakeld, een Ier die nota bene zijn hele le ven als Britse consul had gewerkt. Hij reisde via Amerika naar Duitsland, waar hij wapens moest lospraten. Op het moment dat die in Ierland zouden aankomen, was het moment van de opstand daar. De datum werd vastgesteld op Eerste Paas dag, zondag 23 april 1916. Pearse en consor ten hielden het plan geheim voor de gema tigde IVF-topman Eoin MacNeill en diens staf. Al te grote bekendheid vergrootte de kans op verraad alleen maar, dachten ze. MacNeill werd wel ingeschakeld om op Eer ste Paasdag in heel Ierland gewone 'manoeu vres' van het IVF te organiseren. De rebellen gingen er vanuit dat de paraderende Volun teers zich vanzelf zouden aansluiten als de opstand van start ging. Te vroeg De opzet bleek echter van meet af aan tot mislukken gedoemd. Zo dachten de Ieren en de Duitsers ongestoord te kunnen communi ceren, omdat ze gebruik maakten van Duitse codes. Alleen wist niemand dat de Britten de decodeersleutels bij toeval in handen hadden gekregen. Ze konden daardoor van het begin af aan ongestoord meeluisteren. Verder bleek een Noor die met Casement meereisde een dubbelspion, die zijn informatie aan de Brit ten verkocht. De Duitsers op hun beurt wilden zich ook niet té diep in de Ierse kwestie storten. Ze le verden wel wapens, maar verder dan wat ou de geweren kwam het niet. Die werden bo vendien verscheept op een schip zonder ra dio, dat vertrok met de instructie om tussen Goede Vrijdag en Tweede Paasdag in Ierland te zijn. De bemanning kon niet meer worden gewaarschuwd toen het tijdstip voor de over dracht uiteindelijk op zondagavond werd vastgesteld. Het schip kwam twee dagen te vroeg aan, moest vluchten en werd aangehouden door de Britse vloot. De kapitein blies de boot uit eindelijk op. Casement en twee begeleiders die in een duikboot waren gevolgd kwamen wel aan land, maar werden vrijwel meteen gepakt. Toen Sir Roger van de Britten hoorde dat de zaak verraden was, probeerde hij de rebellen te waarschuwen, maar dat mislukte. Casement werd later in Londen op gehangen. Tot overmaat van ramp ontdekte MacNeill toch dat er een opstand op til was. Hij voelde zich verraden en blies de manoeuvres op het laatste moment af. De rebellen stuurden meteen afgezanten het land in om een tegen order te geven, maar het kwaad was al ge schied. Opstand en manoeuvres moesten worden uitgesteld tot Tweede Paasdag. Toen heerste er echter complete verwarring. Er kwam slechts een handjevol Volunteers op dagen en door de mislukking van het Duitse avontuur was niemand fatsoenlijk bewa pend. De rebellenleiders in de hoofdstad wisten toen nog niet beter dan dat de wapens waren aangekomen. Om twaalf uur precies bezetten ze een aantal strategische punten in Dublin. Hun hoofdkwartier werd het hoofdpostkan toor, General Post Office (GPO). aan O'Con- nelstreet. De opstandelingen dachten daar mee de Britten van hun telegraafverbindin gen te beroven, maar daarin vergisten ze zich. De leidingen werden verderop opgegra ven en weer aangesloten. Binnen een paar uur waren er al versterkingen onderweg. Er was echter geen weg meer terug. Zo'n dui zend Volunteers in Dublin, slechts bewapend met wat oude geweren, stortten zich in de strijd. Die maandagmiddag las Pearse voor het GPO de onafhankelijkheidsverklaring van de Ierse Republiek voor. De commandanten vormden de 'voorlopige regering', Pearse zelf FOTO SPAARNESTAD FOTOARCHIEF/NFGC was president. In de chaos werden de win kels aan O'Connelstreet door de armen van de stad geplunderd. De eerste doden vielen. Dublin was in staat van oorlog, maar in de rest van het land gebeurde niets. De Britten sloegen in de dagen daarna kei hard terug. Ze lieten versterkingen aanruk ken. waarvan slechts een deel door de rebel len werd opgehouden. De militairen isoleer den de opstandelingen van elkaar en begon nen aan het beleg van het GPO. Toen bleek dat het postkantoor niet door grondtroepen kon worden veroverd, zetten de Britten ka nonneerboten in, die het gebouw vanaf de ri vier de Liffey onder vuur namen. De rebellen hielden vijf dagen stand, lan ger dan iedereen had verwacht. Pas op zater dag gaf Pearse zich over. Ongeveer 450 men sen waren gedood, ruim 2.600 anderen raak ten gewond. O'Connelstreet en omgeving la gen in puin en Ierland stond onder militair gezag: de Paasopstand was dramatisch mis lukt. Desondanks bleven de rebellen over tuigd van hun gelijk, Pearse voorop. Voor de krijgsraad die hem ter dood veroordeelde zei hij: ,,U kunt de Ierse passie voor vrijheid niet doven. Wij hebben gefaald, maar onze kinde ren zullen het beter doen." Pearse kreeg gelijk, en sneller dan hij dacht. Nog geen twee jaar na de Paasopstand barstte het geweld opnieuw los, toen de Brit ten onder protestantse druk besloten tot de nog altijd actuele deling van Ierland. De ge matigde republikeinen gingen akkoord met de toezegging dat de deling niet definitief zou zijn, de radicale nationalisten bleven zich gewapenderhand verzetten. Ierland werd in 1921 toch een onafhankelijk, maar gedeeld land, dat zijn eerste jaar op eigen be nen bleef kampen met een wrede burgeroor- log. Herinneringen Het heeft decennia geduurd voor de littekens van de Paasopstand en de burgeroorlog in Dublin waren verdwenen; nu herinneren nog slechts monumenten en een enkel opzettelijk gespaard kogelgat aan die woelige jaren. In het gerestaureerde GPO staat ter herdenking een beeld van Cuchulainn, de held van Pear se. O'Connelstreet is weer een drukke win kelstraat. Pasen 1916 is nog wel aanwezig, maar is voor de meeste Ieren in de Republiek geschiedenis: belangrijk, maar lang geleden en ver weg. Toch krijgt de herinnering aan de opstand niet de kans om echt te vervagen. Vrijwel elke dag worden de Ieren er door de situatie in het nog altijd Britse noorden op gewezen dat de strijd na 1916 eigenlijk nooit meer is opge houden. „De Britten geloven dat ze alles on der controle hebben", schreef Pearse in 1915 profetisch. „De dwazen! Zo lang er nog vrij heidsstrijders worden begraven, zal er in on vrij Ierland geen rust zijn." Het is niet toeval lig die passage die op menig muur in het Noordierse Belfast en Derry prijkt. Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen, dan zal het Neder landse omroepbestel van de kaart verdwenen zijn. Dan zullen al die vooroorlogselepel tjes-spaar-organ isa ties met hun schijnheilige achterban-filosofietjes dooreen krachtige WD-minister zijn ont bonden, hun geldplassen geconfisqueerd en hun personeel aan een geschiktheids-onder zoek onderworpen. Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen zal er in Hilversum geluisterd en gekeken worden naar programmamakers, naar mensen die wel eens in een krant of een boek kijken en die bijvoorbeeld Engels kunnen spreken! Dan zullen alle omroep-employées met eigen postvakjes en eigen doorkiesnum- mers en eigen vingerplanten en drieëntwin tig sociale, medische en oudedagsvangnetten oncler hun konten de arbeidsmarkt opge schopt worden, om eens een vak te leren. Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen zullen voormalige politici die nog nooit e studio van binnen hebben gezien maar u met tweeëneenhalve volwassen en intelligent gepraat over wat ze van de wereld vinden en hoe daar radio of televisie van moet worden gemaakt. week als adviserend voorzitter op de loonlijst Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen de Hilversumse villa wegkomen jaren iedereen de stuipen op het lijf ja gen met hun vol strekt willekeurige kijkcijfer- en perso neelsbeleid. Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen mogen goede programma 's desnoods z tien jaar lang op hetzelfde tijdstip i het- zullen er tegenover de machtige commerciële rug, dan wordt Sinterklaas niet meer ont- televisie nog hoogidt twee Publieke Netten vangen met een haastig in elkaar geflost hoeven staan, die gevuld worden door alleen kul-verhaaltje van een toch al overbezette Klokhuis-schrijver, maar met een fatsoenlij ke musical, geschreven door Ivo de Wij^of Jan Boerstoel en Harry Bannink, waar ieder kind de volgende dag over napraat! maar er wordt met talen tvolle medewerkers Dan doen de goede sportjournalisten de de beste mensen van de oude omroepen. Niemand wordt gevraagd naar wat z'n c ders deden'of naar welke kerk 'ie gaat, n mand wordt om z'n nestgeur besnoven, publiek worden uitgezonden, zonderde jaarlijks terugkerende angst voor verplaatsing, halvering of verwij dering. Dan keren de dagelijkse vaste tijd stippen voorgoede kinderprogramma's sporten niet de politiek, en dan doen de goe de politieke commentatoren de politiek, en niet de sport. Dan worden de moeilijkste knopen doorgehakt door wijze mannen of vrouwen die wel eens iets van de wereld ge zien hebben, en niet door op andere terrei nen uit de boot gevallen drenkelingen of dol gedraaide dominees. Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen, dan betalen de kijkers hun via misselijke Postbus 51 -spotjes afgedwongen kijk- en luistergeld niet meer voor programma 's die nóg een graadje erger zijn dan wat RTL 4 ons al biedt, maar voor sport, jeugdpro gramma's, Nederlands drama, politiek en cultuur waar de commercie nooit aan zal beginnen... Niet omdat hetgeen winst ople vert, maar omdat het niet binnen een week winst oplevert! Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen hoop ik dat mijn kinderen nog leven, want ik gun ze het best! ERIK VAN MUISWINKEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 41