'Ik heb de kelderdeur geopend' Raadselachtige Rotterdamse Dansgroep Verknochte krengen vinden elkaar in fel hanengevecht Cultuur&Kunst Coverqueen koestert zwerfkatten Passion als het ruisen van een zachte stilte Katwijk in grafiek Onderscheiding voor Frederick Franck ZATERDAG 2 APRIL 1994 '...extension, repeat, repeat' van choreograaf Rick Kam is een dansstuk dat zich moeilijk laat analyseren. Bepalend is de sfeer. De choreografie heeft iets gedempts, iets stils, terwijl de bewegingen toch wijd en ex treem zijn en soms tot explosies van energie opgevoerd worden. De dansers bewegen groten deels los van elkaar. Ze komen op en gaan af op schijnbaar wil lekeurige momenten. Af en toe is er iets van een totaalbeeld zichtbaar, waarin een aantal dansers dezelfde gebaren maakt, maar dit duurt nooit lang. De bewegingen zijn grillig en eindigen abrupt. Zo ontstaat een aanhoudende stroom van fragmenten, zonder duidelijk aanwijsbare climax, maar met een mooie sfeer van intense, gestroomlijnde vitali teit. Een belangrijk aandeel in het toneelbeeld heeft het decor van beeldend kunstenaar Hans Bruinink. Het hangende paneel met rode vlekken en het achter doek met korte rode strepen zijn warm van sfeer, maar bij verandering van het licht krijgt het een stralend karakter. Ook in "Voorlopig zonder titel' van Kathy Gosschalk is het de cor gemaakt door een gerenom meerd beeldend kunstenaar: Gerard Verdijk. Drie beschilder de panelen in wisselende op stelling leveren in combinatie met de dansende gestalten fraaie beelden op. 'Voorlopig zonder titel' is raadselachtig. Diverse scènes suggereren een verhaal, maar het verband tussen deze scènes is niet duidelijk. We zien een leiden Burgemeester Goekoop heeft gistermid dag in de Leidse Galerie Amber een koninklijke onderscheiding uitgereikt aan de Amerikaan dr. Frederick Franck. De in 1909 in Maastricht gebo ren Franck is vooral bekend geworden als beel dend kunstenaar en schrijver. Hij is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Franck verliet Nederland in de jaren dertig, na een medicijnen-studie, om achtereenvolgens tand heelkunde in Brussel en kaakchirurgie in Edin burgh te studeren. In 1938 vertrok hij naar de Ver enigde Staten. Vandaar uit reisde hij over de hele wereld. Dertien maal bezocht hij voor kortere of langere tijd Japan. In 1945 werd hij Amerikaans staatsburger. Van zijn hand verschenen bijna 30 boeken die vooral handelen over de katholieke kerkvernieu wing in de jaren zestig, oude christelijke mystiek, boeddhisme, kunst, mensenrechten en milieu. Met zijn echtgenote beheert Franck de in 1964 door hen beide opgerichte stichting 'Pacem in Terres'. Aan deze stichting is een centrum verbonden waar vele kunstenaars en groten der aarde elkaar ont moeten, tekenworkshops worden gehouden en concerten worden gegeven. Eenmaal per jaar bezoekt het echtpaar Franck Nederland en trekt enige tijd door het land. Het Hollandse landschap laat Franck nog steeds niet los; de Nederlandse luchten en wolken zijn in zijn Amerikaanse werk nog steeds makkelijk herken baar. In 1955 werd in het Stedelijk Museum in Am sterdam een overzichtstentoonstelling van het werk van Franck gehouden. De Leidse Galerie Am ber exposeerde de afgelopen jaren regelmatig werk van Franck. Ter gelegenheid van zijn 85ste verjaardag presenteert de galerie nu tot en met 7 april, en van 4 tot en met 29 mei, recente schilde rijen, tekeningen en een stalen sculptuur van Fre derick Franck. Er is ook ouder werk te zien, o.a. portretten van Roomse prelaten en getekende por tretten van zijn vrienden Pablo Neruda, Arthur Mil ler en Graham Greene. FOTO HOLVAST/MARK LAMERS De Rotterdamse Dansgroep in 'Voorlopig zonder titel' van Kathy Gosschalk. duet waarin de danseres wan- houdt ze zich schichtig op een Globaal brengt 'Voorlopig hopig probeert zich los te ma- afstand. Zulke scènes hebben zonder titel' iets over van onge- ken van de danser. In een ander zeker zeggingskracht, maar ik mak en onvrede. Dit wordt veel- fragment beheerst een danseres mis een kader dat de bewegin- zijdig uitgewerkt. Illustratief met een totaal wit gemaakt li- gen motiveert. Bovendien doen hiervoor zijn het begin en het chaam het toneel, als een vogel drukte en grilligheid afbreuk eind. De choreografie opent die haar territorium in de gaten aan het effect dat de vele mooie met een danseres die vanuit mi- houdt. Zodra de groep opkomt bewegingen op zichzelf zouden nieme pasjes haar bewegingen met een dans vol conflicten, kunnen hebben. laat groeien en langzaam naar FOTO LEO VAN VELZEN het publiek loopt. Het lijkt of ze in een aquarium opgesloten zit. Aan het slot maakt een danser in overhemd geëxalteerde be wegingen, angstig als een per sonage van Kafka. De manier waarop hij tenslotte naar het publiek loopt vormt een fraaie tegenstelling met het begin. recensie dick hermsen Mathilde Santing and the Whole Band met Under a Blue Roof' Band Simon Planting-bas. Kim Weemhoff-drums, Kns Barc- zewski-cello, Gert Wantenaar-accordeon en keyboards. Arnold van Dongen-gitaar Gezien: 1/4, Schouwburg, Leiden Nog te zien In Leiden vanavond in de Schouwburg Mathilde Santing koos Leiden om haar programma, 'Under a Blue Roof, ten doop te houden. Voorwaar een eer om hier een dergelijke première mee te kunnen maken. De zangeres be gon haar succesvolle carrière met het zingen van evergreens uit het ijzeren hit-repertoire. De 'Am sterdamse Coverqueen', zoals ze eens werd ge noemd, richt zich nog steeds voornamelijk op be staand repertoire. Om ieder vooroordeel weg te nemen: de liedjes die ze vertolkt zijn stuk voor stuk juweeltjes en bovendien voorzien van volle- dig nieuw jasje. „Emoties zijn zwerfkatten, op zoek naar een stem, een vorm, een dak", zegt ze over de stukken die ze zingt. De dieren hebben een goed onderko men gevonden bij de zangeres. De muzikaal ver taalde emoties komen recht uit het hart. Haar stemgeluid is omfloerst en loepzuiver. Ze heeft een prachtig timbre dat ze, binnen haar eigen grenzen, volledig beheerst. Daarbij brengt ze de liedjes op een manier zoals alleen zij dat kan. Ze danst, kmipt, lacht en laat zich zo nu en dan val len in een huiselijke fauteuil die een prominente plaats heeft gekregen tussen de vleugel en de Marshallversterkers. Voortdurend illustreert ze met haar mimiek en de bewegingen van haar lijf de poëtische inhoud van de met zorg gekozen songs. Evenals haar stem lijkt het het geluid van de begeleidingsformatie met fluweel omwonden, Wellicht dankzij de première klinkt alles fris en absoluut nergens routineus. Maar evengoed geldt dat ondanks de première de band klinkt als een eenheid, alsof ze dit programma al jaren draaien. De afzonderlijke instrumentalisten geven met el kaar een bijna polyfone invulling van de partijen: nooit recht toe recht aan, altijd met elkaar verwe ven. Toch blijft het totaal in evenwicht, helder en transparant. De gitarist sluit, zonder afbreuk te doen aan de rest van de band, fantastisch aan op het muzikale gevoel van de zangeres: soms heel delikaat, dan weer luid scheurend. De muziek klinkt funky, jazz, pop, een beetje van alles, maar bovenal puntgaaf en vol emotie. De Zwerfkatten worden door de schitterende Mathilde Santing liefdevol gekoesterd. Zangsessies in Droomfabriek leiden Wie wil zingen, kan voortaan elke woensdagavond te recht in de Droomfrabiek in Leiden. De eerste sessie is op 6 april. De zangers (m/v) krijgen begeleiding van een vaste kern van muzikanten: bassit Hilmar Lenes, gitarist Mark Kramer en drummer Ferdinand. De zangsessies beginnen om 21.30 uur aan de Oude Singel 55. Concerten Nirvana afgelast Rotterdam Nirvana komt op 7 mei niet naar het Rotterdamse Ahoy'. De groep uit Seattle heeft de hele Europese tournee afge zegd omdat zanger Kurt Cobain nog steeds niet is hersteld. De frontman raakte begin maart in coma nadat hij alcohol met drugs had gecombineerd. Reeds gekochte kaarten kunnen tot 1 juni worden ingewisseld bij de voorverkoopadressen. Sempre Avanti zoekt leden oegstgeest Muziek- en showgezelschap Sempre Avanti is op zoek naar leden. Zowel voor het koor als orkest zijn nieuwelin gen welkom. Voor informatie en aanmelding: mevrouw C. van der Kaaij, telefoon 175782. recensie li dy van der spek Matthaus Passion van J.S. Bach door Bachkoor Holland en Concertgebouw Ka merorkest, Concertmeester Johan Kracht. Solisten: Irene Hammann, sopraan, Sylvia Schlüter, alt. Peter Bartels. evangelist, Kenzo Ishii, tenor, Philippe Hüttenlocher, bas/bariton, Charles van Tassel, bas/bari ton. Dirigent: Charles de Wolff. Gehoord op 1/4 in de Pieterskerk in Leiden. In Bach's Matthaus Passion be nadrukte Charles de Wolff drie uitvoeringsaspecten. In tegen stelling tot de omstreden diri gent Ivén Fischer die met de Ned. Bachvereniging zo veel ac cent legde op het tegenover el kaar stellen van het dubbelkoor, op het elkaar toeroepen, heerste bij de Wolff juist 'de grote een heid in verscheidenheid', de be wogen boodschap richting luis teraar. Als tweede aspect viel mij op dat de Wolff zijn inter pretatie niet meer zocht in stormachtige snelheid, maar vaak 'in het ruisen van een zachte stilte', niet vanuit een calvinistisch maar vanuit een Luthers hoopvol standpunt ge dacht. Ten derde stond in deze passie de wezenlijke inhöud, en niet het technisch kunnen cen traal, zowel bij koor en orkest als bij de meeste solisten. Contrastrijk, de tekst op de voet volgend, werden de kora len gezongen, zoals het plotse ling sfeerveranderende en ont redderde 'Wer hat Dich so ge- schlagen' en als verstild drama tisch hoogtepunt 'Wenn ich einmal soil scheiden'. Alle solisten beschikten over een uitstekende stem, een goed volume; de bas Philippe Hüt tenlocher (Christus-partij), de alt Sylvia Schlüter en de tenor Kenzo Ishii paarden deze goede eigenschappen, ieder op zijn of haar eigen wijze, aan een zeer ontroerende en doorleefde ver tolking van aria's en recitatie ven. De klankkleur van de strijkers in combinatie met het koor was buitengewoon fraai in de aria met koor 'so schlafen unsre Sünden ein', en een schitterend gespeelde vioolpartij door de concertmeester begeleidde het" Erbarme dich, mein Gotï.Deze passie was het genieten en ze ker ook het overwegen waard, inclusief voor de vele ministers en andere hoogwaardigheidsbe kleders die op zijn minst de akoestiek van de Pieterskerk be- invloedden. In de vorm van etsen, gravures en litho's schenkt galerie De Witte Duif de komende weken aandacht aan historische plek ken in Katwijk. Als woon- en werkplaats van veel kunstenaars heeft Katwijk aan den Rijn vaak model gestaan als het ging om de vereeuwiging van mooie plekjes. Er is werk te zien van een groot.aantal kunstenaars, waaronder A. Rademaker, G.J. Bos en D.J. Sluyter. Een ets van A.J. Funke Küpper toont de Ou de Kerk tijdens de rederijperio de. Van 1890 tot 1920 was de kerk namelijk verhuurd aan een reder die er zout en netten op sloeg. De Oude Kerk en andere ka rakteristieke gebouwen in Kat wijk staan bij hedendaagse kun stenaars nog steeds in de be langstelling. De verkooptentoonstelling 'Katwijk in grafiek' duurt tot en met zaterdag 14 mei. De prijzen van de gravures, etsen en titho's variëren van 50 tot 500 gulden, met uitzondering van een ets van JanToorop. Galerie De Witte Duif, aan de Koninginneweg 12a in Katwijk aan Zee, is alleen op zaterdag geopend van 11.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur. Zangeres Tori Amos graaft bij alles wat ze doet diep in zichzelf: Als er één artieste is naar wier podiumdebuut in Neder land reikhalzend uitgekeken wordt, is het Tori Amos. Zel den aanschouwde men een zangeres die zo schaamte loos haar zieleroerselen bloot gaf als dit roodharige op- dondertje uit North-Carolina. Amos maakte haar solo debuut in 1991 met 'Little Earthquakes'. Een breekbare vrouw eenzaam achter de piano met heel intieme liedjes. Hoge stem, diepe waters. Bij het nieuwe album 'Under The Pink' heb je minder het gevoel dat Amos dingen van zich af schrijft. theo hakkert pen, waren alle mensen 'pink', althans dat denk ik. En 'pink' betekent ook 'meisje' in de streek waar ik vandaan kom. 'Under the pink' is dus ook: het concept van wat een meisje is of van haar verlangt wordt. 'Pink' is een menselijke kleur. Het gaat over mensen, ik ga voor sommi gen wellicht wat gek met deze begrippen om, maar zo zie ik de mensheid nu eenmaal." Zwanger ,,lk voelde me enorm opgelucht toen de nummers er uit waren en de plaat klaar was. En nu moet ik de songs nog live gaan spelen ook." Wat ze daarna gaat doen? „Dan wil ik zwanger wor den," schreeuwt ze triomfante lijk. „Na de tournee. Als ik nou zo rond het eind van de tournee zwanger raak, kan ik toch blij ven doorgaan en een beetje zwanger zijn. Maar voor het zo ver is, moet ik eerst nog emotio neel in de slag. Ik ben er nog niet echt klaar voor. Ik hoop ei genlijk dat deze tournee me ver der helpt. Live-optredens zijn zo direct. Je kunt nergens voor weg lopen. Je moet het gevecht met het moment aan. Daér zit Ze bedrijft introspectie tot op het diepste niveau. „Nadat ik me voor 'Little Earthquakes' als een kuiken uit het ei had ge wurmd, besloot ik voor deze plaat de kelderdeur open te zet ten. Ik was toch in de keuken, weet je wel. Ik wilde mijn trap af. Diep naar beneden. Want dat is waar de schaduwen zijn en de kleine, gekke deeltjes van mezelf. Ik kijk wel eens naar mijn eigen gedrag en begrijp dan niet waar ik het vandaan haal. Het is dan net of ik aan de keukentafel zit te eten en een deel van mij letterlijk mijn lijf uitloopt. Wat zit er toch in he melsnaam in dit lijf dat die sen satie veroorzaakt? Wat is be wustzijn? Bewustzijn is: jezelf openstellen voor meer visie, zo wel innerlijk als van buiten." „Schrijven aan 'Under the Pink' was mijn kans om in mijn lichaam rond te kijken. Het was niet gemakkelijk. Het voelde als een voortdurende koude dou che. Ik werd 'Under The Pink' in getrokken. De titel verwijst naar de wereld onder deze wereld. Als je onze huiden zou afstrip- Tori Amos: „Ik kijk wel e de waarheid, de kracht, plicht hier te zijn. Nu, niet m gen, niet gisteren. Nu, hier." Amos leeft intens. „Hoe m r mijn gedrag en begrijp dan niet waar ik het vandaan haal." Een tekening van Roland Topor van twee vrouwen gaf aanlei ding tot de nieuwste produktie van Karina Holla. Twee vrou wen, die elkaar lijken te begroe ten met een zoen. Bij nadere beschouwing zie je hun satani sche grijns, hun in elkaar over lopende trekken. Ze vreten el kaar op! Holla studeerde en doceerde mime aan de Amsterdamse Theaterschool. De mime-tak ontstond eind jaren veertig naar aanleiding van de film les en- fants du paradis, waarin een mime-speler de hoofdrol speel de. Een volwassener, abstracter mime-theater werd Uit die hoek komt Karina Holla Ze koos voor haar elfde voor stelling een interessant uit gangspunt en liet Roland Topor (vooral bekend door zijn teke ningen en schilderijen) een ver haal schrijven over de ver kleefdheid van een cosmetica- magnate met haar verpleegster. Of ging het 'gewoon' over een schizofrene vrouw? 'Ik zou er veel voor over hebben de een zaamheid te kennen, waarover sommigen zich zo bitter bekla gen!' Met dit soort uitspraken kun je alle kanten op. Het begint goed: twee ontroe rend verknochte krengen die el kaar uitbundig naar het leven staan, elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Hun strijd om de macht vindt zijn apotheose in een hanengevecht, waarin je vreest en hoopt dat de een de ander de ogen uitpikt. Werve lend, komisch, en waanzinnig je naar jezelf kijkt, hoe ver- heid in deze wereld. Dus moet warrender het vaak wordt. Je je het van jezelf hebben. Maar moet naar steeds meer elemen- ik ben ook heel open voor ande ten kijken. Er is niet veel zeker- ren. Iedereen wil dan ook vriendjes met me zijn. Hartstik ke tof. Ik heb daar ook lang aan mee gedaan, omdat ik dacht dat dat zo hoorde. Ik kon geen res taurant uitlopen of ik had tele foonnummers uitgewisseld met iedere ober. Nee, ik leid geen gemakkelijk leven. Eerder event- fi,r De zangeres zweert bij Bosen- dorf-piano's. „De piano is een levend wezen. Sommige zijn nukkig, andere meegaand. Alle Bosendorfers zijn goed. H( hangt er alleen vanaf wat je mee wilt. Moet je hard kunnen spelen? Zoek je een rijk middel- veld? Elk instrument is anders voor iedereen die er op moet spelen. Mijn Bosendorfer leeft. Het instrument waar ik op de cd op speel, is exceptioneel. Ze i zo fantastisch." Desondanks gaat het instrument niet mee haar tournee. „Ben je gek? 't Is net een Ferrari, die héb je. Pia no's moet je eigenlijk niet mee nemen. Vervoer in vrachtwa gens verandert ze. Ik wil ze niet broos noemen, maar ze zijn wel heel gevoelig. „In mijn relatie met piano's ben ik net een bij die een bloem leegzuigt. Ik vind in elk exem plaar iets van mijn gading. Zelfs in een kapotte piano kan nog veel funk zitten. Mijn Bosendor fer is mijn beste vriendin. En andersom. 'Tot in eeuwigheid'. We zullen elkaar nooit pijn doen. Dat is het mooie aan pia no's: ze bedriegen je niet." Tori Amos staat 7 april in Paradiso, Amsterdam, 7 mei in MECC, Maastricht, 8 mei in de Vereeniging, Nijmegen en op 9 mei in het Circustheater, Sche- veningen. lijfelijk. Het lijfelijke blijft, het werve lende en komische verlaat gaandeweg het toneel. De be loofde absurditeiten hielden zich helemaal verstopt. Holla en Duijfjes zijn een adembenemend schouwspel, niet in de laatste plaats door de fabelachtige beheersing van hun lichaam. Maar het verhaal verteld met lijf en stem, met die diepe stem van Holla, die acute verliefdheid veroorzaakt, is zwak. Deze voorstelling over verstrengelde persoonlijkheden zinkt weg en eindigt, niet alleen letterlijk, in brokstukken. Dat lag niet aan de sterke tanden van Duijfjes en Holla, die zijn reuze geschikt tot verscheuren en compleet verslinden. Dat er aan het einde van het stuk nog steeds twee vrouwen zijn, wier trekken in elkaar overlopen, en vervagen, dat lag aan Topors behandeling. dans recensie maarten baanders Voorstelling: '...extension, repeat, repeat', 'Voorlopig zonder titel' door De Rotter damse Dansgroep. Gezien 25/3 Schouw burg De Meerse Hoofddorp. Nog te zien: 7/4 Leidse Schouwburg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19