Eerherstel voor Rietveld-pand Succesvol Vredenburg Ipezorgd om toekomst 'Mijn muziek is nog funkier' Cultuur Kunst DINSDAG 29 MAART 1994 -Toneelschrijver Ionesco gestorven CHEF ANNEMIEKRUYGROK. 071-356472. PLV CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356472 Utrechtse architect wil vervallen chauffeurswoning restaureren Recordpoging niet geverfde lichamen amsterdam anp Met het bodypaint-schilderij „Hen beetje vreemd maar wel lekker" doen de body- painters Mieke Petiet en Aron Brouwer een poging te recht te komen in het Guin ness Book of Records. Het schilderij van acht bij vier meter zal uit ruim dertig ge verfde modellen bestaan. Op 7 mei 's morgens begint in de Beurs van Berlage in Amster dam het werk. Publiek kan rond het middaguur het schilderproces bekijken. Aan het eind van de middag ho pen Petiet en Brouwer klaar te zijn. Het schilderij bestaat uit twee voorstellingen, doordat zowel de voor- als de achter kant van de modellen zal worden beschilderd. Van vo ren zullen de lichamen zoda nig zijn bewerkt dat een dro ge woestijn, met een dorre boom, ontstaat. Aan de ach terkant is een vruchtbare oa se te zien. Kunstenaar/violist Jan Bor overleden amsterdam anp De kunstenaar Jan Bor. vader en vioolleraar van Dick en Cristi- aan Bor, is zaterdag in het Dr. Sarphatihuis in Amsterdam overleden. Bor is 83 jaar gewor den. Bor was als violist en schilder autodidact. Vlak voor de oorlog kreeg hij les van Charley Toorop en later van J.H. Jurres, hoogle raar aan de Rijksakademie in Amsterdam. Bor werd lid van de kunste naarsvereniging De Bmg en ex poseerde in het Stedelijk Muse um in Amsterdam en het Haag se Museum Mesdag. Na 1950 legde hij zich steeds meer toe op het vioolonderwijs. maar hij bleef ook schilderen. De kunstenaar liet een klein oeuvre na. Het Singer Museum in Laren stelde daarvan in 1993 een tentoonstelling samen. In maart 1995 zullen Bors werken tentoongesteld worden in het Dordrechts Museum. Jan Bor schilderde in de stijl van het magisch realisme. Met uiterste precisie maakte hij stil levens van alledaagse voorwer pen; een fles, een vergiet, een kabel met katrol, een ijzeren haak. een hooivork, klimop, hout of een hand van gips. Kunstcollectief in Noordwijk NOORDWUK Hen vijftal jonge Noordwijkse kunstenaars hebben het kunst- collectief KAT opgericht. De vijf menen dat het 'reguliere kunst- wereldje' het beginnende kun stenaars vrijwel onmogelijk maakt aan de bak te komen. Jo- han Haasnoot, een van de vijf, vertelt dat galeries zeer ontoe gankelijk zijn voor jonge kun stenaars. „Er is nauwelijks tus sen te komen en als het lukt vragen de galeriehouders veel geld," De vijf hebben daarom besloten het galeriecircuit voor lopig links te laten liggen. Ze presenteren zich voortaan als groep, zonder zich door derden beperkingen te laten opleggen. Het kunstcollectief Kat expo seert haar werk, zowel figuratief als abstract, de komende tijd bij jongerencentrum loin, aan de Weteringkade 2 in Noordwijk. Voor later dit jaar (26 augustus t/m 28 oktober) staat in elk ge val een expositie op stapel in het gebouw van het Zilveren Kruis, aan de Van de Mortel straat 4 in Noordwijk. De kun stenaars van KAT hopen met deze wijze van exposeren hun kunst ook toegankelijker te ma ken voor het grote publiek. Violiste Jansen 16) wint Mozart-beurs PARUS AFP De zestienjarige violiste Jan ine lansen uit Soest heeft in Parijs de Hennessy-Mozart-heurs ge wonnen. een bedrag van 17.000 gulden. De prijs bestaat verder uit een strijkstok en een con tract voor een concert. Bij elkaar vertegenwoordigt dit een be drag van bijna 35.000 gulden. De beurs, die voor de vierde keer is uitgereikt, is bedoeld om de aandacht op een vertolker van Mozart te vestigen. Tot nu toe is hij naar musici in Frank rijk en Oostenrijk gegaan. Janine lansen was één van de twaalf kandidaten die voor de eindronden waren geselecteerd op basis van bandopnamen. Vier violisten hebben in de fina le om de eerste plaats gestreden met medewerking van het Or- chestre Symphonique Francais onder leiding van Laurent Petit- gard. parus De Frans-Roemeense auteur en toneelschrijver Eugène Ionesco, één van de succesvolste hedendaagse dramaturgen, is (gistermiddag in Parijs gestorven. Dat heeft zijn dochter bekend gemaakt zonder details te geven. De in Roemenië geboren Io nesco gold als baanbreker voor het 'absurde theater'. Met hu mor, meestal in slapstick-vorm, kaartte hij de leegte en absurdi teit van het leven aan. In de afgelopen decennia ontwikkelde hij izich tot één van de wereldwijd meest gespeelde toneelschrijvers. m|Beroemde werken zijn La Cantatrice Chauve (De Kale Zangeres), Les Chaises (De Stoelen), La Le^on (De Les) en Le Rhinocéros, ,allen uit de jaren vijftig. Halfway-festival met John Hiatt rotterdam Het Halfway Amsterdam-festival, dat op zondag 19 Sjjuni voor de tweede keer in Halfweg plaatsvindt, heeft als eerste acts John Hiatt, Grant Lee Buffalo en Bettie Serveert gecontrac teerd. Het organiserende Mojo Concerts is nog in onderhande ling met een aantal andere artiesten. De kaartverkoop begint za- iterdag 2 april. Dialezing bij K&O vervroegd leiden De dialezing over informele kunst die vanavond in de Kapelzaal van K&O wordt gehouden, begint drie kwartier vroe ger: om half acht om precies te zijn. Kunst en kitsch in Hazerswoude oqHAZERSWQUDETwee deskundigen van het Venduehuis in Den .Haag zijn op woensdag 6 april in het dorpshuis te Hazerswoude- 06dorp aanwezig om door het publiek ingebrachte voorwerpen te n(jtaxeren. Drs. Veilinga is gespecialiseerd in schilderijen, tekenin gen en aquarellen, mevrouw Stomps weet alles van sieraden en Juwelen. Ook over andere kunstvoorwerpen als meubilair, aard- lewerk en boeken kunnen zij het een en ander vertellen. Wan neer de voorwerpen te groot zijn, dan kunnen ook goede foto's naar de taxatie worden meegenomen. Per persoon mogen maxi maal drie voorwerpen worden aangeboden. De taxatie 'Tussen kunst en kitsch' begint 's avonds om acht uur, toegangsprijs vijf gulden Cursus buiten tekenen '^leiden K&O organiseert van 5 april t/m 3 mei een korte cursus e puiten tekenen. Op vijf dinsdagavonden zal beeldend kunste- erinaar Jan Kleingeld de cursisten (het moeten gevorderde teke naars zijn) meenemen naar vijf verschillende plekken in Leiden 5 (tenzij het regent, dan wordt er binnen getekend). Voor de eerste iJes zijn een groot schetsboek, een kampeerstoeltje, zachte potlo- artden en tekenklemmen de gewenste attributen. Informatie bij K ,ei&(), tel. 071-141141, dagel. 9-17 uur, za. 9-12 uur. .4! Jf.jSchindlers List toch te zien in Maleisië nglkuala lumpur/amman Maleisië keert terug van zijn verbod op de triiolocaustfilm Schindlers List van Steven Spielberg. Het had de film eerder om onduidelijke redenen verboden. Waarom het nu zaïvan menig is veranderd, is evenmin duidelijk. Jordanië stelde ^daarentegen een verbod in, ook zonder reden op te geven. „Ik (jtïieb een verbod van de film gelast voordat die in Jordanië kan li. farriveren", zei de Jordaanse minister van voorlichting, die ook ,erVerantwoordelijk is voor censuur. Hij wilde niet op de reden in gaan. Veel 'grote namen' Springpopfestival Eerherstel noemt architect oi O \recht. anp per m«?t Muziekcentrum Vreden- ^irg trekt steeds meer bezoe- 3 |rs. maar maakt zich zorgen ;ncter de toekomst. Volgens di- Icteur Peter Smids moeten de Jzuinigingen van de afgelopen 5o'en gedeeltelijk ongedaan icjurden gemaakt, wil zijn mu- i ltekcentrum op de huidige ma- Sr kunnen blijven functione el. Hij gaat het nieuwe college 5_ (n B en W van Utrecht bin- fnkort vragen de subsidie te >60lrhogen met een bedrag in de 3j>:ide van grootte van een half 30[iljoen gulden. Ho Smids verklaarde dat bij de Troesentatie van het seizoen i>ni,',/1995 van Vredenburg. De ind&elopen jaren heeft het mu- La?kcentrum bezuinigingen van k ht- a negenhonderdduizend gulden moeten opvangen op een exploitatiebudget van 4,5 miljoen gulden. Dat is vooral gebeurd via de toegangsprijzen en door goedkoper uitvoeringen in te kopen. Desondanks zijn de bezoekersaantallen gegroeid. Vorig jaar trok Vredenburg bijna 450.000 bezoekers. Smids hoopt dat de komende vier jaar een nieuwe zaal voor acht- a negenhonderd mensen aan het muziekcentrum kan worden gebouwd. De architect van Vredenburg, Herman Hert zberger, heeft hiervoor inmid dels een schetsopdracht ont vangen. De kosten worden ge raamd op dertig miljoen gul den. Voor het nieuwe seizoen zijn de niet-klassieke concerten flink uitgebreid. De serie Jiddische muziek is verdubbeld. De klas sieke serie Internationaal Con certpodium biedt grote namen als Shura Cherkassky (piano), Barbara Hendricks (sopraan) en het pianoduo Katia en Marielle Labèque. Op 4 december vindt het Schnittke-festival plaats, waarschijnlijk in aanwezigheid van de componist. Vredenburg heeft onder de ti tel het Nederlands Pianoconcert een serie van zes concerten met eigentijdse muziek geprogram meerd. Het muziekcentrum wijkt daarmee af van de trend bij de grote orkesten om vol gend seizoen weinig nieuwe Nederlandse muziek op het programma te zetten. Ook komt de Amerikaanse klassiek saxofo nist Eddy Daniels voor een serie van 22 concerten naar Neder land. waarvan 11 in Utrecht. Hammer nog steecis de pure positivo: Dolf de Maar zijn plannen voor de restauratie van een uniek huis in Utrecht dat in 1928 door zijn beroem de collega Gerrit Rietveld is ontworpen. Het is de voor malige garage met een daarboven gelegen chauf feurswoning aan de Waldeck Pyrmontkade. Met dat herstel wil De Maar zowel het huis tech nisch verbeteren als het re volutionaire ontwerp van Rietveld eren. utrecht gpd Op het huis lijkt een soort doem te rusten. De bouw is niet zon der problemen verlopen en het zelfde is dit jaar het geval ge weest met de restauratieplan nen. Even dreigde de restauratie niet door te gaan als gevolg van een conflict tussen de architect en de gemeentelijke Advies commissie Welstand en Monu menten. Dat conflict ging volgens De Maar om 'een futiliteit', een strookje glas van 1.02 bij 2.10 meter. Hij wilde aan de buiten kant laten zien dat de begane grond één doorlopende ruimte is, maar de commissie vond het noodzakelijk dat tussen aan bouw en huis een duidelijker af scheiding kwam. De commissie won en het strookje wordt nu ondoorzichtig. Het huis is een produkt van de sociale bewogenheid van Rietveld, vertelt De Maar. „Hij noemde het zelf 'een proeve van industrialisering der bouw'. Rietveld heeft daartoe de aanzet gegeven, nadat hij er in Duits land kennis mee had gemaakt." Die industrialisering bracht Rietveld tot een ontwerp van chauffeurswoning met drie ka mers en een garage dat bestaat uit een skelet van stéllen balken met een bekleding van beton nen panelen in een vast maat- Op de door Gerrit Rietveld ontworpen chauffeurswoning in Utrecht lijkt een doem te rusten. Maar de Utrechtse architect Dolf de Maar werkt aan eerherstel van het pand. foto gpd systeem. „Hij heeft geëxperi menteerd met een constructie van stalen H-balken en geprefa briceerde bouwelementen", verklaart De Maar. „Dergelijke systemen waren toen nieuw, maar worden nu in verbeterde vorm op grote schaal toege past". Lek Of het nu aan het ontwerp lag of aan constructiefouten, in elk geval was het huis lek. Bij het experimenteren met nieuwe technieken loop je risico's, be aamt De Maar. „De details zijn wel goed uitgedacht, maar waarschijnlijk niet goed uitge voerd", verdedigt hij. „Rietveld wilde bijvoorbeeld een spouw tussen buiten- en binnenmuur en isolatie, maar Bouw- en Woningtoezicht schreef voor dat de binnen muur tussen de stalen H-profie- len werd opgetrokken. Waar schijnlijk vanwege de stabiliteit, maar daardoor kwam de bin nenmuur bijna tegen de buiten muur te staan en werd de spouw veel te klein, met alle ge volgen van dien", vertelt De Maar. Het in ere herstellen van het huis is omvangrijk en kostbaar. De kosten van restauratie wor den op drie ton geschat, maar vormen slechts een fractie van de totale rehabilitatiekosten. Het huis staat op de rijksmonu mentenlijst en De Maar krijgt subsidie, maar dat bedrag is bij lange na niet voldoende. Hij is daarom nog op zoek naar spon sors. De Maar laat de buitenkant van het huis helemaal opknap pen. De betonplaten worden schoongemaakt en behandeld tegen het doorslaan van vocht. Daarna krijgen ze weer de origi nele kleur: donkergrijs met een patroon van spierwitte balletjes dat er met behulp van sjablo nen op wordt geschilderd. Op een afstandje maakt dat pa troon de indruk van witte lijnen. Ook de overstekende dakrand verdwijnt. Het herstelplan voorziet ook in een nieuwe fundering. Het huis is oorspronkelijk vrijstaand en op poeren (blokken metsel werk of beton) gebouwd, maar is aan het verzakken omdat het later gebouwde buurhuis er te genaan hangt. Er komen zes meter lange palen onder en daarna moet het huis aan één kant 3 centimeter worden opge krikt. „Het is een gek huis en toen ik het kocht, heb ik een zekere verantwoordelijkheid op me ge nomen. „Of het financieel wel verantwoord is Het zal wel niet. Maar ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen zegt de Utrechtse architect. Arena-uitgever Vassalucci dood amsterdam gpd Arena-uitgever Michel Vas- sallucci is afgelopen vrijdag overleden. Vassalucci, die tot verrassing van de hoofdste delijke uitgeverswereld bin nen 5 jaar zijn eenmansuit- geverij wist uit te bouwen tot een bloeiend bedrijf met tien personeelsleden, is 32 jaar geworden. Hij leed aan aids. Het succes van zijn korte maar hevige carrière had hij te danken aan Benoite Groult's roman over een on stuimige liefde tussen een in tellectuele Parisiènne en een rauwe Bretonse zeebonk, die hij in Nederland onder de ti tel 'Zout op mijn huid' op de markt bracht. In korte tijd werden van dit boek 200.000 exemplaren verkocht. Arena is gespecialiseerd in uit het Frans vertaalde boe ken. Vassallucci ontving daarvoor namens de Franse minister van cultuur Jack Lang een hoge Franse onder scheiding, Ridder in de Orde voor Kunsten en Letteren. Zijn verhouding met Ne derlandse uitgevers was door zijn vrijgevochten en con fronterende manier van za ken doen niet erg best: hij werd door hen regelmatig uitgemaakt voor 'gevaarlijke Italiaan' of'maffioso'. Vassallucci wordt morgen gecremeerd op de Nieuwe Oosterbegraafplaats in Am sterdam. Voordat hij bereid is om op zijn praatstoel te klimpien moet er eerst een flinke portie Hammer- vision worden geconsumeerd. De letterlijk adembenemende clips van zijn nieuwe album plus zijn 'nationale' rentree op televisie bij Arsenio Hall. Het stralende middelpunt van al dit visuele geweld, Hammer himself dus, geniet ervan alsof het zijn eerste kennismaking is, springt soms van enthousiasme door de kamer. Als alle video banden eenmaal zijn uitgeke ken (en zijn dagschema volledig is ontspoord) gaat bij de man die als geen ander rap en show heeft verenigd ook onmiddellijk de knop om: vanaf dat moment staat Hammertime zowaar voor bittere ernst. 'The Funky Headhunter' luidt de titel van zijn langverwachte nieuwe album en dat slaat evenzeer op Hammer's actuele vakfilosofie. „Mijn muziek is funkier dan ooit en headhunter slaat op mijn missie: het een kopje kleiner maken van ieder een die probeert om mij onder uit te halen. Hammer is nog al tijd een lieve jongen, maar ge mene aanvallen zal hij niet lan ger pikken!" Neemt niet weg dat hij, ruim dertig jaar geleden als Stanley Kirk Burrell geboren, onvermin derd geloof, hoop en liefde preekt. Zijn geluid mag dan iets 'vuiler' zijn geworden, de aan geboorde onderwerpen pikan ter en de aankleding sexier dan ooit, als het er op aankomt is Hammer nog altijd dezelfde pu re 'positivo' als tijdens zijn glo riedagen. Marine Anders dan het gros van zijn ge nregenoten heeft hij vele jaren keurslijf achter de rug. Eerst als batboy ('honkballenjongen') bij zijn grote sportliefde, de Oak land A's, waar hij zijn uiterlijke gelijkenis met de legendarische Hammerin' Hank Aron zag ver taald in de bijnaam Little Ham mer Hammer. Vervolgens bij de marine, waar hij gedurende twee jaar naar eigen zeggen voornamelijk is geschoold in so ciale vaardigheden, zelfdisclipi- ne en uithoudingsvermogen. De voormalige all Navy man is dan ook niet in paniek ge raakt, toen zijn vorige (derde) album Too Legit Too Quit' (1991) bij lange na niet zo suc cesvol bleek als de twee vooraf gaande langspelers. „Misschien is die terugval in populariteit juist wel mijn redding geweest," blikt Hammer desgevraagd te rug. „Anders was ik maar door gegaan en had ik nu een veel minder volwassen produkt afge leverd. In plaats daarvan heb ik zelf de rem volledig ingetrapt om te kunnen gaan nadenken over wat ik allemaal wel en niet had bereikt." De volwassener Hammer is, getuige de clips It's All Good' en Tumps A Bump', meer macho dan ooit, erkent hij zelf. „Ik durf meer uit te komen voor alles wat er zich in mijn hoofd afspeelt, dus ook mijn lustge voelens. Ik ben en blijf natuur lijk een man die heen en weer geslingerd wordt tussen de meest nobele gedachten en de verleidingen van alle dag. Moet ik het dan alleen maar over God hebben? No way, het is de hele Hammer of helemaal niets." Tot zijn volle pond behoren sinds enige tijd ook andere, nonmuzikale commerciële acti viteiten. De meest opmerkelijke: zijn optreden in het manage ment vém boksheld Evander Holyfield ofwel in een voor hem vreemde hoek van de amuse mentsindustrie. Hammer is er van overtuigd dat zijn inspan ningen aan dat front hebben bijgedragen tot Holyfield's her overing van de wereldtitel (van de bonden WBA en IBF) op Rid- dick Bowe. „Als bokser heb ik Evander natuurlijk niets meer kunnen leren, maar op het mo rele en zakelijke vlak heeft hij best wel wat aan mij gehad. Sinds we samen optrekken is Holyfield weer zo gretig als een beginnend prof. En waarom ik me dan op het boksen heb ge stort? Omdat rappers ook bok sers zijn. Rappers zijn ook alle maal concurrenten van elkaar, alleen sparren ze met woor den." leiden Tulpe Bolle, Maximum Overdrive en Barefoot Rabbit zijn de 'grote namen' op het Springpopfestival dat op 9 april in het kntonius Zalencentrum losbarst. Maar ook de Harry Klein Band, Peeping Tom zijn van de partij om het festival op te t Springpopfestival begint om acht uur. Kaarten zijn 'j Plato aan de Vrouwensteeg en Just Music aan de e Singel. 'Antomus Zalenc l .itetony en Peepi lpisteren. Het Sp verkrijgbaar bij F Oude Singel. 6 Q\lle deelnemers aan Springpop ?ri'i Hammer: „Rappers zijn ook boksers. Rappers zijn allemaal concurrenten van elkaar, alleen sparren ze met woorden." foto rob vfrhorit bijeen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19