'Somber klimaat bij kunstenaars' Centrum Beeldende Kunst komt nog niet uit de verf tlooic afsluiting Leids Literatuur Festival Cultuur Kunst Italiaanse opera moet oïrug naar Amsterdam' Macbeth als hapklare brokken Spetterende show Up with People JDAG 25 MAART 1994 CHEF* ANNEMIEKRUYGROK. 071-35647?. PL V -CHEF JAN RUSDAM. 071 -356472 oncerten Melissa Etheridge .ft Melissa Etheridge komt in mei voor twee concerten naar (derland. Op zaterdag 21 mei is zij in de Groningse Martinihal, dag ema staat zij in Ahoy' Rotterdam. De voorverkoop voor uurr*e concerten begint op zaterdag 2 april bij de bekende ver- oppunten. lotconeert kamermuziek Nieuwkoop wkoop» De Nieuwkoopse kamermuziekserie, een initiatief r. Afdej-, dg Stichting Kamermuziek en Kunstgenootschap 't Regt- lys in Nieuwkoop, wordt morgenavond afgesloten met een ncert van een uitzonderlijk pianoduo: Yaara Tal (Israël) en An- eas Groethuysen (Duitsland). Zij spelen werken van Schubert, «ndelssohn en Czerny. Het concert in de hervormde kerk op t Regthuysplein begint om 19.30 uur. issenaar De groep Duvay wil Tsjechische folkloristische mu- uur ?k meer bekendheid geven. De musici treden op in de origine- klederdracht en brengen muziek uit verschillende streken, orgen, zaterdag 26 maart, geven zij twee concerten in Motel uur en||10rst jn Wassenaar. Een om vijf uur 's middags en een om 00 uu/11 uur s avonds. Vanaf zeven uur zijn er ook Tsjechische films bekijken. itend v me ezing over Pieterskerk en universiteit heelkipEN» De relatie tussen de Pieterskerk en de Leidse universiteit, 2 en oral in de 18de eeuw, staat centraal tijdens een lezing door 17 OOF' van ^en berg, zondag 27 maart in de Pieterskerk. De le- ïg in de serie Pieterskerklezingen, gaat ook over de bijzondere nd met de theologische faculteit die tot uitdrukking kwam in t instituut van de 'academieprediker'. Aanvang van de lezing eZOek^ b0 uur. Na afloop is er een gratis rondleiding door de kerk. ,d .eiderdorpse in Leidschendani fd dschendam De Leiderdorpse schilderes Sonja Bisschops ex- iseert haar olieverfschilderijen in Brixen's galerie in Leidschen- m. Het thema 'vrouw' loopt als een rode draad door haar :rk. De expositie is tot 5 april dagelijks van een tot vijf uur te >n. De galerie zit aan de Damlaan 23a. iunstreis naar Hongari je naar c(PEN Voor het lenteseizoen organiseert de Leidse Galerie Zi- este stiy twee achtdaagse culturele reizen naar Hongarije. In kleine de on£epen zullen op 26 april en 10 mei kunstliefhebbers naar dit e"s®jid afreizen voor bezoeken aan onder meer Budapest (musea, dovr'era. muziekacademie) en het kunstenaarsdorp Szentendree. Marljformatie: 071 -130132 of 071 767065. ITo /ursus fotografie in het Kasteel AAN PEN RUN Fotograferen van een pop- of theaterartiest vak apart. Het is te leren op de cursus die jongerencen- jm Het Kasteel geeft. De cursus omvat vijf dinsdagavonden, te nerstijginnen komende dinsdag 29 maart. Docent is Joost Meijer. In zettingen: 01720-32424. gewel( Adviesbureau moet orde op zaken stellen leiden «jan rusdam Het vorig jaar opgerichte Centrum Beeldende Kunst, aan de Hooglandse- kerkgracht in Leiden, functioneert niet naar wens. De verschillende taken van het kunstcentrum zijn niet goed op el kaar afgestemd of komen nog niet uit de verf. Het gemeentebestuur heeft een intern advies bureau ingeschakeld met de bedoeling zo spoedig mogelijk orde op zaken te stellen. Vorig jaar zijn de Leidse Kunstuitleen en de Waag officieel opgegaan in de nieuwe organisatie: het Centrum Beel dende Kunst (CBK). Deze instelling zou zich naast het verhuren en verkopen van beeldende kunst aan particulieren bezig houden met het programmeren van exposities in de Waag en in de nieuwe expositieruimte aan de Hoog- Iandsekerkgracht. Daarnaast zou het CBK zich bezighouden met informatie verstrekking, advisering, bemiddeling en begeleiding bij kunstopdrachten, manifestaties en subsidies. Ook heeft de nieuwe instelling tot taak de positie van kunstenaars uit Leiden en de regio te verbeteren. Ella van Zanten werd medio vorig jaar benoemd tot direc teur van het nieuwe centrum. Ze werd door de toenmalige sollicitatiecommis sie gekenschetst als een manager met een grote affiniteit met kunst. De orga nisatie van het centrum blijkt evenwel stroef te verlopen. Een aantal mede werkers is overbelast, de communica tie verloopt moeizaam en sommigen vragen zich af of de nieuwe directeur wel de stuwende kracht is die het kunstcentrum nodig heeft. Yvonne van Baarle, hoofd van de ge meentelijke sector kunsten, noemt de problemen bij het CBK „kinderziektes waaraan niet valt te ontkomen. We hebben een heel nieuwe organisatie opgericht. Die moet je de tijd geven zich te ontwikkelen. Omdat een aantal moeilijkheden niet een-twee-drie op losbaar is vind ik dat het CBK extra on dersteuning moet krijgen. We hebben het bureau Leiden Advies, van de ge meentelijke Dienst Facilitair Bedrijf, gevraagd de organisatie onder de loep te nemen." „Wat ik wil weten is of de taken die we het CBK hebben toegedacht in de praktijk realiseerbaar zijn. Ik ben er niet zeker van of de gekozen organisa tiestructuur wel goed werkt, of alle la ken goed op elkaar zijn afgestemd en of er efficient en doelmatig wordt ge werkt. Als mensen ontevreden zijn moet er nog eens goed gekeken wor den naar hun taakomschrijving. Mijn indruk is dat de aanloopproblemen snel oplosbaar zijn. Wat ik wil is dat het Centrum Beel dende Kunst zo snel mogelijk optimaal draait." Directeur Leids CBK heeft veel goed te maken: Het Centrum Beeldende Kunst loopt nog niet op rolle tjes. Maar directeur Ella van Zanten vindt 'problemen' een te groot woord voor de situatie waarmee het cen trum te kampen heeft. Veel liever spreekt ze van 'aan loopmoeilijkheden'. Van Zanten zegt er niet zo zwaar aan te tillen dat een bureau is ingeschakeld om het CBK on der de loep te nemen. Integendeel. ,,Ik vind het juist heel plezierig dat een adviesbureau na een half jaar eens gaat kijken hoe zo'n nieuwe organisatie, voortgekomen uit het samenvoegen van de Waag en de kunstuitleen, nu werkt. Er zitten zoveel nieuwe kanten aan het CBK, het was on mogelijk te voorspellen hoe dat allemaal zou gaan. Om de zaak op rolletjes te laten lopen hebben we ook zeker meer tijd nodig." LEIDEN «JAN RUSDAM 30. z0CItaliaanse opera moet terug Amsterdam. Dat is het 5,21 jfto van een stichting die de- I6.iveck vor het eerst naar bui trad. Een aantal Nederland- musici, onder wie Marco 5. zofker. beeft het initiatief geno- De 'stn om de populaire Italiaanse rktJra permanent voor het Ne- m^andse publiek terug te bren- aflcnig operaliefhebber maakt reizen naar Verona om aan I trekken te komen. Ook j'^ssel en Düsseldorf zijn be ide bestemmingen van de 560örafans. Volgens Bakker heb- J de uitvoeringen in het Am- Muziektheater een te drempel. „Bij die een of i pa «e produkties per jaar zijn de ,!.ich(zen voor de gewone liefheb- >ital ber te hoog." Uit onderzoek is gebleken dat de belangstelling voor de Italiaanse opera groeit naar een niveau, dat vergelijk baar is met de periode voor de Tweede Wereldoorlog. Destijds reisden Italiaanse gezelschap pen door Nederland. Vorig jaar is de IOPA opge richt, de Stichting Italiaanse Opera Amsterdam. De IOPA heeft tot doel de oorspronkelij ke opera regelmatig aan een zo breed mogelijk publiek aan te bieden. Bovendien rekent de stichting het tot zijn taak jong Nederlands muzikaal talent de mogelijkheid te geven zich aan het publiek te presenteren. Vol gens Bakker is operatalent in Nederland volop aanwezig. Re gisseurs als Kees Bakels en Ed Spanjaard hebben al hun mede werking toegezegd. Volgens Ella van Zanten viel er niet aan te ontkomen de werk wijze na verloop van tijd bij te stellen. „Dat is heel logisch. Mensen die op andere lokaties komen te werken, andere taken toebedeeld krijgen, andersoor tig werk gaan doen, dat brengt altijd aanloopmoeilijkheden, je kunt ook zeggen 'aanpassings moeilijkheden'. met zich mee. Eén van de complicerende fac toren is dat de medewerkers van het CBK op verschillende uren werkzaam en verspreid zijn over drie panden. Dat lijkt een heel onschuldig punt. Maar in de praktijk blijkt dat het con tact tussen de staf, gehuisvest aan de Hooglandsekerkgracht, en de baliemedewerkers in de publieksruimtes in het naastge legen pand en in de Waag moeizaam verloopt. We wande len heel wat heen en wèer. Ook tussen het CBK en het stadhuis, want we zijn niet alleen een soort 'winkel' maar ook nog eens een overheidsinstelling. Er rnoet dus een methode gevon den worden om die communi catie in de toekomst beter te la ten verlopen." Van Zanten wil zich niet uitla ten over de keus van de politiek om het CBK op verschillende lokaties, verspreid over de stad, te huisvesten in plaats van op een centraal punt nabij de Waag. „Aan iedere lokatie zitten voor- en nadelen. We zijn heel blij met de onderkomens die we hebben. Ik denk dat het er nu gewoon op aan komt het CBK in de praktijk zo effectief en effi cient mogelijk te organiseren." Had de CBK-directeur de pro blemen in eigen huis niet zelf kunnen oplossen? „De organi satiestructuur is maar één facet van de aanloopmoeilijkheden", reageert Van Zanten. „Naar mijn gevoel is het erbij betrek ken van externe deskundigheid heel goed om de gang van za ken beter inzichtelijk te maken. Bovendien kost het oplossen van problemen, als je dat zelf wilt doen, ook veel tijd." Onderschat Van Zanten geeft toe een aantal taken van het CBK onderschat te hebben: „Een tentoonstel lingsprogramma maken voor twee lokaties is een boel werk gebleken. En naast de taken die de Waag en de kunstuitleen al vervulden moeten ook nieuwe dingen op de rails worden ge zet. Er moet een nieuwe aan koopcommissie worden geïn stalleerd. Er is een nieuw over leg op gang gekomen tussen CBK's in Nederland. De tijd om al die nieuwe dingen te doen is gewoon anders ingeschat dan in de praktijk haalbaar is. Maar als een aantal zaken eenmaal loopt denk ik dat we ook het volledige rendement er uit kunnen ha len." „Er wachten ons ook de ko mende tijd nieuwe taken. Het verbeteren van de positie van kunstenaars uit Leiden, de uit voering van het atelierbeleid, om maar wat te noemen. Een van de dingen die geïnventari seerd moet worden is of met de bezetting die we nu hebben alle taken ook uitgevoerd kunnen worden. Ik vind het te voorbarig om nu al om meer personeel te vragen. We moeten er eerst nog maar eens de schouders onder zetten." Van Zanten denkt dat de ver wachtingen omtrent het CBK misschien te hoog gespannen waren. Critici menen dat de CBK-directeur er nog niet in is geslaagd het voortouw te ne men in de nieuwe organisatie. Van Zanten: „Ik weet niet of die kritiek terecht is. Wat mij is op gevallen is dat de stemming on der kunstenaars in Leiden nogal neerslachtig is vanwege allerlei initiatieven, uit het verleden, die de kop zijn ingedrukt. Ik denk dat het CBK dus veel heeft goed te maken, hard moet op boksen tegen gevestigde stem mingen om dat sombere kli maat te verbeteren. Dat geeft hooggespannen verwachtingen, en dat ik dat op mijn bordje krijg en de dingen eigenlijk sneller voor elkaar moet krijgen dan in de praktijk mogelijk is, dat is een lastige situatie." „Ik vind overigens de belang stelling van Leidse kunstenaars voor wat we als CBK doen te ge ring. Voor een deel ben ik be reid daarvoor de hand in eigen boezem te steken. We zullen in jampert bedrukt, Van hee bedeesd, Chabot uitbundig en Susanne Lammers lly a(or wat ik nu Z'E le doen, vind .30.keen verklaring", las Remco Deze regels uit zijn licht Poëzie leken ook wel i beetje te slaan op zijn be- 6 njkle stemming gisteravond, ai., d drietal dichters uit de stal BAB1 de Bezige Bij deed op zijn door Nederland gister- md ook De Burcht aan. Be- k'e Campert waren Miriam hee en Bart Chabot geko- 16 j^ts later dan gepland vanwe- ■eai.parkeerproblemen van Mi- 00kfn Van hee werden, zoals ge de dichters geïntro- en het publiek welkom doleten. Campert stond al overar, maar ging noodgedwon- ,5&k weer zitten terwijl wat rele- 2jrïte informatie over zijn ge- gegeven werd. Zijn on- luid had echter niet zoveel te Iken met de onstuitbare wens 13 J publiek met zijn verzen te zo.lfronteren. Een vrij vlakke van ouder werk volg- Wel mooie verzen, over de Mïiierkingsgave van de dichter - itj *'0j Raalbergen's f leubel lease service Wor 21.1 SlDc nieuwe manier van zorijelooo inrichten. ag° I 'raag naar de folder! /schrijver, over het heilig moe ten van de dichter, over vergan kelijkheid en de narigheid in de wereld in het algemeen. Het meest anecdotische was zijn autobiografische gedicht over twee jochies die midden in de oorlog vijfentwintig gulden vin den en de problemen die dat met zich meebrengt. 'We be spraken ons probleem: Hoe krijgen we het klein?' Een beetje cynisch was Jalouzie 'je kunt er eigenlijk niet buiten, nu ik zelf al weer een poosje zonder zit.' Zijn cynisme bleek ook uit zijn commentaar: 'Dat is ook poëzie', naar aanleiding van ru ziënde stemmen uit de hal. Ie mand wilde heel graag of juist in het geheel niet aanwezig zijn bij het voorlezen, dat was niet helemaal duidelijk. Het, ingrij pen van de organisatie had niet zoveel succes. Het sussen van Campert, tijdens het optreden van Van hee, wel. 'Iemand' bleek overigens later de mana ger van Campert en Chabot. Van hee, fluisterzacht en om floerst hees, las intiem voor. Eerst opvallend neerslachtige mijmeringen, ontstaan in een periode van werkloosheid en eenzaamheid. Nogal monotoon, voorgedragen leken haar ge dichten nog leger en doellozer. Veel meer zit in haar nog onuit gegeven gedichten. Het beeld van de jongensachtige wind die jurken bol blaast en de bladen van boeken en kranten omslaat, dat leeft. Goed getroffen ook de akelige nacht-gedachten. Tegen de man, jouw man, terwijl jij niet slapen kan: 'Soms draai je je om, alsof je zeggen wil dat ik me heb vergist'. Afgelopen is het met intimi teit en schoonheid als Bart Cha bot opstaat. Zijn roots liggen in Remco Campert in bedrukte stemming tijdens het Leids Literatuur Festival, leest voor uit eigen werk. FOTO HOLVAST/MARK LAMERS de Rock Roll en dat zullen we weten ook. Over de beide ande ren is gezegd dat ze al eens in Leiden te gast waren, hij vertelt zelf dat dit ook niet zijn eerste keer is. Wij konden dat niet we ten: alleen de organisator, de barkeeper en hij waren aanwe zig bij dit optreden, zeven jaar geleden. Nu kan Chabot om te beginnen al niet zonder pu bliek, dus met dat optreden zal het zo'n vaart niet gelopen heb ben. Zijn poëzie heeft iets van cabaret; heel kortaf en spits. Zijn optreden is een complete aardbeving en geeft de gedich ten pas inhoud. Op papier stelt een gedicht als dat voor Heere Heeresma geen moer voor: 'Ik ben ook nog waarzegger ge weest. Ze gingen gebroken naar buiten.' Chabots proza lijkt door zijn voordracht sterk op zijn poëzie. Ook anekdotisch, ook heftig en gewild woest. Meeslepend is zijn optreden wel. Hilarisch ook. Neem nu zijn act als apostel. In deze wei nig orthodoxe uitbeelding van een visioen brengt hij een be zoek aan de hemel. Vader God aan het kruis, getuchtigd door de Zoon. terwijl Maria, heel erg van vlees en bloed, met afge wend gelaat een sigaret rookt. Met veel stemverheffing en na druk op medeklinkers, die als ze niet willen klinken worden in geleid door langaangehouden 'www's. Werkelijk een openba- mg En een mooie afsluiting van het Leids Literatuur Festival naar aanleiding van de Boeken week van dit jaar. Leids Literatuur Festival: Remco Campert, Miriam Van hee en Bart Chabot. Gezien: 24/3, Sociëteit de Burcht, lei den. CBK-directeur Ella van Zanten: „Om de zaak op rolletjes te laten lopen hebben we ook zeker meer tijd no dig." FOTO HOLVASt/MARK LAMERS de toekomst duidelijk moeten dat van ons het nodige ver- beetje teleurstellend is geweest, maken waar het CBK in kan wacht mag worden, maar kun- Maar er staat de komende voorzien: waarvoor kan men stenaars moeten niet nalaten maanden veel te gebeuren. Ik hier terecht, hoe zitten presen- ook zelf initiatieven te nemen, ben ervan overtuigd dat het tatiesubsidies in elkaar, hoe ver- respons te geven. Wat ik begrijp CBK gaandeweg wel op /.'n loopt het atelierbeleid... Ik denk is dat het tot op heden een pootjes terecht zal komen." de PaardenKathedraal Spel Ottolien Boe- schoten en Peter Drost Slagwerk Gijsbert Zwart Regie Henk van Ulsen Gezien 24/3, schouwburg, Leiden Macbeth' geschikt maken voor kinderen in de leeftijd vanaf 10 jaar. Dat doet je even de wenk brauwen fronsen, want het is in dit stuk één en al moord en macht wat de klok slaat. Er wordt door slechts twee acteurs gespeeld in een voor stelling, die krap één uur duurt. Aan lef heeft het de bewerkers dan ook zeker niet ontbroken. Er is niet haastig op basis van 'Macbeth' even iets in elkaar ge zet. Aan het versnellen en vers impelen van het vcrhaalgegc- ven is merkbaar veel aandacht besteed. Toch valt het resultaat tegen. Door voortdurend van personage te wisselen, lijkt het alsof er meer wordt verteld dan daadwerkelijk gespeeld. Er moeten omwille van de duide lijkheid tamelijk veel concessies worden gedaan die funest zijn voor de dramatische zeggings kracht. De jassen of andere kle dingstukken geven aan, met wie we te maken hebben, wat tot een onophoudelijk jasje-aan-jasje-uit-trekken leidt. Soms is daarbij dan ook nog een korte toelichting met betrekking tot het verloop van de handeling nodig. Al dat bij elkaar doet hooguit aan een vertelling met nagespeelde mi ni-scènes denken, waarbij de spelers Ottolien Boeschotcn en Peter Drost aan het spelen van een dramatische ontwikkeling niet of nauwelijks toekomen. Op die manier ontstaat er een tot hapklare brokken geredu ceerde Macbeth' die zo uit het uittrekselboek lijkt te zijn weg gelopen. Maar kennelijk bleef er toch voldoende spanning over. want het voornamelijk zeer jeugdige publiek gedroeg zich voorbeeldig en luisterde aan dachtig. MUZIEKTHEATER RECENSIE DICK HERMSEN Up with People met 'World in Motion' Gezien 24/3, Stadsge hoorzaal, Leiden. Plotseling en geheel onverwacht staat Pieter van Vollenhoven op het podium. Hij stelt de zaal ge rust met de mededeling dat de vleugel van het podium is gehaald en dat hij slechts aanwezig is om de avond te openen. I lij licht kort het verhaal achter 'Up with People' toe, waarna hij snel plaats maakt voor de wervelende show. Vervolgens is het dringen op het niet al te ruime podium van de Stadsgehoorzaal. Eenentwintig nationaliteiten bij elkaar, vertegenwoordigd in bijna honderd mensen. Zingend, dansend, maar vooral plezier makend. 'Up with People' bestaat al sinds 1968, maar wisselt jaarlijks van samen stelling. Oogmerk is niet het binnenhalen van zo veel mogelijk geld. De groep hangt ook geen reli gieuze of politieke stroming aan. Toch zit er wel degelijk een ideologie achter de show. Kortgezegd gaat het er om mensen dichter bij elkaar te bren gen. Zo'n tienduizend jongeren geven zich jaarlijks op om mee te doen. Aan de hand van gesprekken, niet van audities, wordt een selectie gemaakt van ruim zeshonderd enthousiastelingen tussen de achttien en vijfentwintig jaar. Twaalf maanden lang reizen er vervolgens vijf groepen met dezelf de theatershow over de wereld. Gisteren was Lei den aan de beurt. Soms wordt er heel goed gezongen, zo nu en dan wat minder. Met grote regelmaat zien de dansen er reuze aantrekkelijk uit, vaak oogt het wat mager. De professionaliteit van de uitvoering staat dan ook niet voorop. De kracht van de show zit in de uitstraling. Die is voortdurend optimaal. Het enthousiasme straalt van de gezichten. Er wordt gespeeld met meer dan honderd procent inzet. Energiek bewegen de dansers zich van links naar rechts over de bühne, soms zelfs tot ver in de zaal. Uitbundige explosies van muziek wisselen met ingetogen ballades. Kleurrijke kostuums uit alle landen van de wereld komen voor het voet licht. In minder dan vijf minuten krijgt een aantal mensen uit de zaal een spoedcursus 'doedap- dans'. De vaart in het programma is hoog. Zo hoog zelfs dat het soms jammer is, dat enkele hitklas siekers na ongeveer twee regels alweer worden af gebroken om ruimte te geven aan een volgend muzikaal- hoogtepunt uit de pophistorie. Het ge vaar van verbrokkeling schuilt hier en daar dan ook voorzichtig om de hoek. Maar een kniesoor die daarop let. Op het podium is het feest, van het begin tot het einde. Het is absoluut fascinerend te bedenken dat zoveel mensen uit zoveel landen kunnen komen tot zo'n spetterend resultaat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 25