Whoopi terug in het habijt 4e Fearless: Aangrijpende film over posttraumatische stress Film Lijden onder natuurramp of starre tradities La Ardilla Roja: Feministische eekhoorn gooit met mastappels .PONDERDAG 24 MAART 1994 -FILMS IN LEIDEN Starre tradities in The women from the lake of scented souls. PUBLICITEITSFOTO FILM OVERZICHT LETTY STAM LAK-cinema, Clevenngaplaats 1, Leiden En het leven gaat door, ma 28/3, 20 30 uur. Kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Lei den The women of the lake of scented souls, di 29/3,20 00 en 22 15 uur De Iraanse regisseur Abbas Ki arostami houdt van simpele verhaallijnen. In Waar staat het huis van mijn vriend (1987) laat hij een jongetje eindeloos heen en weer hollen tussen de dor pen Koker en Poshteh op zoek naar het huis van zijn schoolka meraadje. Per ongeluk heeft hij diens schrift meegenomen. Drie jaar later treft een aardbeving de streek waar de jongens woonden. In En het leven gaat door, te zien in LAK-cinema, gaat Kiarostami terug naar dat gebied om te kijken wat er met zijn twee acteurtjes is gebeurd. De regisseur goot die speur tocht in een verwarrende vorm. Het is speelfilm maar hij gaf het een documentaire-achtig aan zien. Frarhad Kheradman speelt de rol van Kiarostami. Met zijn zoon rijdt hij in een oud en ge butst autootje naar de plaats van de rampspoed. De kijker ziet precies hetzelfde als de twee inzittenden: autosnelwe gen, files, wegversperringen. Het autoraam biedt uitzicht aan de ruïnes van huizen. Temid den van prachtige landschap pen zoeken krijsende mensen ■in het puin naar overlevenden en restanten van hun inboedel. Het dorpje Koker blijkt niet via de snelweg te bereiken en de auto slaat een landweg in. Vanaf dat moment is de wereld groter dan liet autoraam. Met de pos ter van Waar staat het huis van mijn vriend in de hand probe ren de twee uit te vissen wat er met de hoofdrolspelers van die film is gebeurd. Hun gespreks partners weten het niet maar geven wel een ooggetuigever- slag van wat hen is overkomen. Al spoedig pikken de mensen temidden van alle ellende de draad van het dagelijks leven weer op. De plantjes krijgen wa ter en bij een tentenkamp ver schijnt een antenne zodat de bewoners niets hoeven te mis sen van het wereldkampioen schap voetballen. Tradities In The women from the lake of scented souls, te zien in het- Kijk huis, lijden de hoofdrolspelers niet onder een natuurramp maar de starre tradities van het dagelijks leven in China. Xiang is op haar zevende uitgehuwe lijkt aan een dronkelap. Ze zit voortdurend onder de blauwe plekken want slaan en ver krachten behoort tot zijn bijna dagelijkse routine. Xiang heeft een minnaar waar ze af en toe een gelukkig moment mee heeft. Hij vindt haar echter te oud worden en verlaat haar. Xiang maakt sesamolie en sluit een lucratief contract af met e?n Japanse zakenvrouw. Het water van het meer speelt een belangrijke rol bij de berei ding. Hier verdronken zich ooit twee meisjes die niet mochten trouwen met de man van hun keuze. Een dag na hun zelf moord kwamen hun lijken bo vendrijven en die veranderden in prachtige vogels. Sindsdien heeft het meer fris en zoet wa ter. Ondanks Xiangs eigen erva ringen cn het verhaal over de meisjes die zichzejf verdronken, ontkomt ze niet aan de tradi ties. Voor veel geld koopt ze een meisje als bruid voor haar epi leptische en zwakzinnige zoon. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 In the name of the father 12 j., dag. v '13. 16. 18.45.21.30 ALFA 2 The joy luck club 12 j.. dag. 13. 16. 18.45.21.30 ALFA 3 Hearts of darkness 12 j dag. 16, ,19.30 The snapper a l., dag. 13.15, 22 ALFA 4 Alladin a l dag. 16.30, 18 45 Farewell to my concubine al., dag. 13.20.45 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 In the name of the father 12 j., dag. 13.15,16,18.45,21.30 ALHAMBRA 2 The house of the spirits 16), dag 20.30, do vr madiook 13.15, 16.45 BELLEVUE CINERAMA Marmxstraat 400 tel6234876 Sister Act 2 a l dag. 13.15. 16. 19.15. 22 Jurassic Park a l., dag. 16,21.30 CINERAMA 2 Free Willy al .dag. 13.15. 18.45 CALYPSO 1 Marmxstraat 402 tel. 6234876 Philadelphia a l., dag. 13.15. 16. 18.45,21.30 CALYPSO 2 The firm 16 j., dag. 13.15. 16.30. 20.15 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 The blue kite 16 j., dag. 14.30, 19. 22. zo ook 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Trois couleurs: Blanc 161.. dag. 14.30, 17. 19.30, 22. zo ook 11. Tb CINECENTER-PIERROT Naked 16 j„ dag. 14. 16.30, 19.15, 22.15zo ook 11.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Fearless 12 j.. dag. 14.15, 17. 19.30,22.15, zo ook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL v.August Allebèplein 4 tel. 6151243 Sister Act 2 a l dag 19. 21.45, za zo wo ook 13.15, 16 CINEMA 2 INTERNATIONAL Mrs. Doubtfire a I dag. 18.45, 21.30. za zo wo ook 13. 15.45 CITY 1 Leidseplein tel 6234579 Mrs. Doubtfirea i dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Carlito's way 16 j., dag. 13.15, 16.30,20 CITY 3 Addams Family 2 12) dag. 13.15. 16. 18.45.21 30 CITY 4 Kalifornia 16 j dag. 18.45,21.30, dovr madiook 13.15, 16 CITY 5 Demolition man 16 j dag. 16, 18.45.21.30. dovr madiook 13.15 CITY 7 Wayne's world 2 a l dag. 13.15. 16, 18 45.21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Rit over de grens 16).. dag. 22 Trois couleurs: Blanc 16 j .dag. 19 30.21.15 Elegy from Russia 16 j., zo 14.30 Fiorile 16 j., zot/m wo 19.45 Vacas do t/m za 20 Het is een schone dag geweest 16).. zo 13 Gay Cinema za 24. zo 16.15 Late night movie dag. 23. zo ook 14 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Raining stones a l., dag. 18 La ardilla roja 16dag 20,22.15, di alleen 20 Sneak preview di 22.15 The house of the spirits 16 jza zo 14.45 KRITERION 2 Mo' Better Blues 16 j ma 19 30 Passion fish 16 dag 1715 The snapper a l dag. 19.30,21.45 Little buddha 16 j za zo 14.45 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 The blue kite 16 j.. dag 18.45. 21.45 RIALTO2 Naked 16 j.dag 22 Les gens normaux n'ont rien d'excep- tionnel 16 j., dag 18 Blue 16)., dag. 20.15 Hartseer Land/The mind frame 16 j zo 14 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel 6386016 Fearless 16).. dag. 17.30, 19.45. 22, za ook 15 THE MOVIES 2 Trois couleurs:Blanc 16 j., dag 19.45. 21.45, za ook 15, do vr za ook 00.15 Orlando a I dag. 17.30' THE MOVIES 3 The piano 12).. dag. 17.15, 19 30. 22, za ook 14 45. ma 17.22.30 THE MOVIES 4 El mariachi 16), dag. 17.45, dovr za ook 00.15 Trois Couleurs: Bleu 16 j., dag 19.30 Little buddha a. I dag. 21.30. za 14.45 TUSCHINSKI 1 Reguhersbreestraat tel. 6262633 Schindler's List 12 j.. dag. 14, 20.15 TUSCHINSKI 2 Free Willy a.I., dag. 13.15, 16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI 3 The remains of the day 12 j., dag 13.15, 16.30. 20.30 TUSCHINSKI 4 The age of innocence a.I., dag. 20.30. dovr madiook 13.15, 16.30 TUSCHINSKI 5 Manhattan murder mystery a I., dag. 13.15. 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 The three musketeers 12). dag. 13.15. 16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI CINEAC Guilty as sin 16). doorlopende voor stelling dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 La ardilla roja 16). dag 1 7 45, 22 Life according to agfa 16 j .dag. 20 The wedding banquet 16) zo 15.30 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Sister Act 2: voorspelbaar en vreselijk braaf Hoe hoog de ster van Whoopi Goldberg in Amerika ge stegen is, bleek van de week bij de uitreiking van de Os cars. Voor het eerst mocht een zwarte actrice het presti gieuze Hollywood-programma presenteren. Een door braak voor zwart Amerika in de persoon van Whoopi Goldberg. En terecht, want Whoopi is natuurlijk een fe nomeen. Ze kan acteren, zingen, dansen, schrijven en ook presenteren. Een natuurtalent dat zelfs een klooster kan laten swingen, zoals ze bewees in Sister Act, een rol die ze nu nog eens dunnetjes overdoet in Sister Act 2: Back in the habit. FILM. RECENSIE HENK MAURITS Sister Act 2 Back in the Habit. Te zien Lido 4. Leiden, Euro Cin Rijn; Odeon 1Den Haag 'Back in the habit', betekent let terlijk terug in het habijt (de kle ding van nonnen), maar een 'habit' is in het Engels ook een oude gewoonte. In dit geval slaat dat op Whoopi die op nieuw het habijt aantrekt als zuster Maria Clarencia. In Sister Act 1 deed ze dat omdat ze moest onderduiken voor de maffia. Waarbij ze zich intussen nuttig maakte door een non nenkoor nieuw leven in te bla zen en weer te zorgen voor een volle kerk op zondag. In het begin van Sister Act 2 heeft ze haar oude vak weer op genomen als nachtclubzangeres Deloris van Cartier. We zijn ge tuige van een sprankelend op treden van Whoopi in Las Ve gas. dat herinneringen oproept aan de shows van Tina Turner. Maar na de spetterende ope ning, waarin Whoopi in no-time een medley van achttien ver schillende songs de revue laat passeren, wordt het lange tijd stil in de film. Dat komt omdat regisseur Bill Duke nogal wat tijd nodig heeft om het verhaal uit te leggen. Terwijl het toch zo simpel is als wat. Óp een mid delbare school in San Francisco gooien de scholieren er aan alle kanten met de pet naar. De pa ters en zusters kunnen geen or de houden en Whoopi wordt er bij gehaald om orde op zaken te stellen. Whoopi Goldberg. En zoals ze in de eerste film het koor en het klooster verle vendigde met haar hartverwar mende persoonlijkheid, doet ze dat ditmaal als muzieklerares op de San Francis Highschool. Leerlingen die eerst niks willen, worden door Whoopi omge turnd tot enthousiaste zangers en dansers en niemand ver baast zich er dan ook over wan neer de klas van Whoopi aan het eind de eerste prijs wint op een groot muziekfestival. Kortom, een brave, voorspel bare film, die zich grotendeels afspeelt binnen de muren van een Amerikaanse middelbare school en die een stuk minder dynamisch is dan Sister Act 1. In de eerste film hadden we nog te maken met het ongeremde, on aangepaste gedrag van Whoopi in een behoudend, ouderwets klooster. Maar het onaangepas te gedrag van de leerlingen is een stuk minder opwindend en je mist in deze film ook de leuke bijrollen van de zusters in het klooster. Ze zijn er nog wel, maar spelen nu een echte bijrol. Whoopi zelf is onderhoudend genoeg om naar te kijken en te PUBLICITEITSFOTO luisteren, maar voor de rest is Sister Act 2 even 'cool' als een kop kou we thee. Al is de sound track weer om van te smullen, met vele 'gouwe ouwen' uit de hoek van de Motown, Rythm Blues, disco en gospel. Maar as jeblieft geen Sister Act 3. Tenzij Whoopi Goldberg definitief in treedt in het klooster. FILM RECENSIE Met het nieuwe Spaanse talent Julio Medem heb ben we in Nederland en de rest van de wereld pas het laatste jaar kennis kunnen maken door zijn opmerkelijke film Vacas, waarin haat, nijd en amoureuze toenaderingen tussen twee Baskische families werden geobserveerd vanuit de optiek van koeien. Het had veel weg van een kunstfilm, met een ironische hang naar metafysica. Nu al kunnen we kennis maken met de tweede film van Medem en niet de kunstfilmerij, maar de metafysica en iro nie blijken de constante te vormen in dit thans uit twee films bestaande oeuvre. La Adilla Roja (De Rode Hekhoorn) blijkt ge woon een smakelijke publieksfilm die ons ook niet meer bereikt via het tweede maar via het commerciële circuit. En terecht, al bepaalt dan de Spaanse origine kennelijk dat we er toch voor naar 'art theaters' moeten. De film begint aan een van die fraaie baaistran- den van San Sebastian (Medems geboortestad) waar popzanger Jota ronddoolt met suïcidale nei gingen, wanneer er voor zijn ogen een motor door de vangrail vliegt en beneden aan de vloed lijn terechtkomt. Het slachtoffer blijkt een beeld schoon meisje dat op slag haar geheugen kwijt is. Prompt grijpt gewetenloze Julio de kans om van zijn depressie af te komen. Hij beweert tegenover iedereen, inclusief het meisje (dat hij Lisa ge doopt heeft), dat hij al jaren met haar verloofd is. En korte tijd later gaan ze samen kamperen en het lijkt best te boteren tussen die twee. Maar zo simpel worden idylles niet gebakken. Lisa had al een vriend en die komt haar op het spoor. Het blijkt bovendien een nogal agressief, om niet te zeggen bloeddorstig, type te zijn. Maar de complicaties die deze knaap veroorzaakt zijn nauwelijks meer bedreigend voor het prille geluk dan de neiging van een feministische eekhoorn om met mastappels te gooien zodra er op de camping van macho-gedrag sprake is. Een en ander resulteert in een film die absoluut onevenwichtig is. Een film die niet weet of hij thriller wil zijn. sprookje of komedie. Dat vraag stuk schijnt echter Medem een worst te wezen en uw recensent had er eigenlijk evenmin last van. Het grillige resultaat is prikkelend en amusant. Medem studeerde medicijnen en is gediplo meerd chirurg. Maar zijn cinematografische inte resse veroorzaakte dat hij over films ging schrij ven en ze bovendien op 33-jarige leeftijd ook pro fessioneel is gaan maken. Met super-acht was hij al sinds de jaren zeventig in de weer en sinds 1985 heeft hij ook al twee korte en twee lange 35 mm-millimeter-werkjes op zijn naam gebracht. Het gaat er nu naar uitzien dat er aan Medem voorgoed een geneesheer is verloren gegaan. Maar de Spaanse cinema lijkt aan hem een eigen zinnig talent te hebben gewonnen dat nog voor menige verrassing zal zorgen. Vliegramp helpt man van zijn vliegangst af FILM «RECENSIE HENK MAURITS Fearless. Te zien: The Movies. Cinecenter, Amsterdam. Het is eigenlijk te treurig voor woorden dat een matige film als Sister Act 2 deze week in 55 bio scopen wordt uitgebracht, ter wijl een veel betere film als Fearless niet verder komt dan 5 theaters. Niet de film als zoda nig telt, maar slechts de waarde aan de kassa. En het grote pu bliek ziet blijkbaar liever een nonsens-films rond een dartele non, dan een serieuze film over mensen die het trauma van een vliegtuigramp proberen te ver werken. Jammer voor regisseur Peter Weir dat niet toevallig Whoopi Goldberg in het vlieg tuig zat. Wel betrokken bij de ramp was. Jeff Bridges, de laatste tijd wat in de vergetelheid, maar nu sterk aanwezig als de man zon der angst. Dat wil zeggen, de man die door een vliegramp van zijn vliegangst wordt ver lost, maar er een nieuw pro bleem voor in de plaats krijgt: posttraumatische stress, zoals dat in vaktermen heet. Nadat Max Klein (Bridges) een vliegramp heeft overleefd en daarbij een aantal mensen heeft gered, denkt hij dat hij 'onlcwetsbaar' is geworden. Wie een vliegtuigongeluk heeft over leefd, hoeft in zijn ogen niets meer te vrezen. En dus loopt hij lachend een drukke verkeers weg over, eet een grote bak aardbeien leeg (terwijl hij daar zwaar allergisch voor is) en wandelt vrolijk rond op de rand van een wolkenkrabber. Hij beschouwt de ramp als de meest fantastische en intense levenservaring die hem is over komen en die niemand, hehalve de andere passagiers, met hem kan meevoelen. Hij sluit zich daardoor af voor zijn omgeving, weigert de hulp van een psychi ater en heeft alleen nog contact met een jongen die hij uit het vliegtuig gered heeft en met de jonge vrouw Carla (Rosie Pe rez), die door de ramp haar ba by is kwijtgeraakt. Ook zij is na de ramp in een volledig isole ment terecht gekomen. Met Max leidt ze een soort schaduw leven, terwijl om hen heen het echte leven doorgaat. Max slaagt er door bewust wrrmmmÊÊÊÊÊiÈ i Fearless is een serieuze film over mensen die het trauma van een vliegtuigramp proberen te verwerken. een auto-ongeluk te veroorza ken in om Carla uit haar ernsti ge depressie te halen en kort daarna begint hij ook zelf te ver anderen. De ommekeer wordt definitief zichtbaar wanneer hij bijna doodgaat aan het eten van een aardbei, terwijl in een flash back het vliegtuigongeluk aan zijn oog voorbijtrekt. In een schitterende parallelmontage zien we zijn gevecht tussen le ven en dood. De angstige man in het vliegtuig die een held wordt, cn de man zonder angst die na het eten van een aardbei bijna sterft. Fearless is een film over een vliegtuigramp, maar hij past ab soluut niet in het rijtje Airport- rampenfilms. Het is ook meer een film over de gevolgen van een vliegtuigramp, waarbij je gedachten onwillekeurig terug gaan naar de Bijlmerramp van een paar jaar geleden en de trauma's die dit ongeluk toen heeft veroorzaakt. Een gebeur tenis waar mensen nog altijd nachtmerries van hebben. Zo ook Max en Carla in Fearless. Regisseur Peter Weir heeft zich zo te zien goed laten informe ren over posttraumatische stress, wat een geloofwaardige en overtuigende film heeft op geleverd, met knappe acteer prestaties van Jeff Bridges en Rosie Perez (geen Oscar, maar wel een nominatie voor haar rol als Carla). Na films als The Last Wai>e. Wittness, The Mosquito Coast en Dead Poets Society bewijst de Australische regisseur Peter Weir met Fearless opnieuw zijn vakmanschap. Zelden zag ik een vliegtuigcrash dramatischer PUBLICITEITSFOTO in beeld gebracht dan in deze film, zoals je ook met het zweet in je handen zit wanneer Max met 100 km per uur op een muur afrijdt om Carla van haar 'idee fixe' af te helpen. Een vorm van hulpverlening waar je absoluut zelf gestoord voor moet zijn. Maar je kunt er beter van worden, zoals blijkt uit Fearless.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11