1 'Ik wist niet wat me overkwam' N; 'Hij hobbelt als een jonge kerel in de hitte rond' Rtv show GESPROIC MAANDAG 21 MAART 1994 ula irnaal ld, wi tuurf n wat a Bre pscoi aords ipercl Paul Haenen ,jeoc f Niks is 20 go,sam< eenongelukl-ncjer jeugd. Daarn-iiien les wat leuk ugdjc meegenomerokhu forrr René Froger in Privé; „Van mij mogen ze best eie na club oprichten, wie ben ikrneri tegen te houden. Maardareper zonder mij! Ik heb geen tifcens iedere keer gesprekjes mejk club te houden, wel wil ik »urn2 keer per jaar aan een fanc|eidc meewerken." ,e(jei fl.8 Urbanus in Humo: a| ge „Ik heb geen zin meer omen v avond naar een godverget%rsti Vlaamse of Nederlandse p^bn chiezaal te rijden en middlings nacht weer thuis te komenes d kranten werd gesuggereercewe weer wilde gaan optreden <j(j al ik het geld nodig had, dat i|jer bankroet zou zijn. Mensen ^ctu ten dat ik mijn tijd bekendfege dan Clouseau en Leopold ójedi men en dat ik alles zelf maje. f en dus alle winst zelf opstrQp F heb in twintig jaar tijd voldije a geld verdiend om de rest v^ers leven niets meer te hoevende, doen." rjjn Will Liesbeth List in Privé: Zij r „Mijn omhulsel wordt oud.Qafi ik niet. Een face-lift staat nArm op mijn verlanglijstje. Ik herie. nog geen groeven. Ook op cjaar ne zie je mij m'n jaren nog te v aan. Dat komt door dat dunavo en die kop, die nogal strak ijaai vel zit. Maar op een gegeveibra ment zal ik toch gaan inzakldie Zodra ik merk dat ik met eeiecf om de spiegel loop, stap ik idei de plastisch chirurg. Dan is NC face-lift de oplossing." vol Vic Zanger van de Kreuners, radi Be televisiepresentator Walter G Mi aers in Humo: Ov „De Kreuners waren geen hijoi gen, maar binnen de groep I Eii we het groupiewerk liever ov aan Berre Berger. Als je al vi jaar bezig bent, dan heeft zo meid je totaal niets meer te I den. Al die gillende grieten: i ben dat beu, beu. Of van al pere vrouwen die in een crisi-^- ten en zich platweg komen a-*» bieden. Terwijl wij veel liever kaartje leggen of een pintje go ken. Niemand gelooft dat. denken: die Grootaers heeft in België in zijn nest gehad." bii Jeroen Pauw: „De zekerheid dz aan elk geluk een einde komt,* maakt me echt ongelukkig." 'n FOTO ARC, Jeroen Pauw in Weekend: l" „De zekerheid dat aan elk geil8 een einde komt, maakt me ec1^ ongelukkig. Die wijsheid deed* op rond mijn 22-ste. Ik werd V verliefd, ging met haar sameni^ nen en toen hield ik niet meer^ haar. Dat heb ik vaak, liefde g gewoon bij mij over. Trouwen f kinderen krijgen sluit ik niet uI maar ik verwacht eerder dat ik- een verlopen vijftiger word, di tijd op jacht is naar nieuwe vr< wen." Gert-Jan Droge in TV Studio: „Ik had een beetje genoeg var Glamourland. Maar na zo'n dr kwart jaar had ik weer ontzetti veel zin er tegen aan te gaan. vind het leuk om filmpjes te rr ken. En ach, die feesten en pa en...na een eerste borrel red ik me daar wel." Hanneke Groenteman in TV Stui „Toen ik nog op school zat, he een baantje gehad bij een bakl rij in de Kinkerstraat. De hele koekjes verkopen. Heerlijk. He het leukste baantje dat ik ooit gehad. Wat ik nu doe is ook we leuk, maar de hele dag omgaar met zakjes koekjes en winkeltji spelen, dat vond ik èrg prettig, ben een beetje verslaafd aan snoep." Whoopi Goldberg in TV Studio: „Waarom kan ik niet Robert de Niro of William Hurt als tegens Ier krijgen? Meryl Streep krijgt wel. Is het misschien omdat ik zwart ben. Ben ik misschien niet mooi B genoeg en zou daar- I om niemand kunnen geloven dat ze ver- liefd op me worden? Mandy Huydts: „Eindelijk voel ik tot in het diepst van m'n ziel waarover ik zing." foto gpd Toen lag de weg voor ons alle maal open. Ik ging door met Justian. We hebben mooie lied jes gemaakt, we hebben ons best gedaan. Na een jaar wilde hij een andere kant op, meer naar het house-genre. Dat wilde ik niet, maar als vrienden heb ben we de zaak opgelost. Om in haar levensonderhoud te voorzien, is Mandy Huydts in achtergrondkoortjes gaan zin gen. En voor radiostations zong ze jingletjesin. „En twee jaar ge leden werd ik uitgenodigd om in het achtergrondkoortje Van René Froger te komen. Waan zinnige ervaring, dat kun je be grijpen. In Ahoy'. Maar voor mezelf ben ik ook doorggaan. En, dat weet ik onderhand wel, in dat Circuit blijft dat niet ver borgen. Zodat ik, daartoe aan gespoord door de platenmaat schappij, teksten in het Neder lands ben gaan maken. Zelf was ik daar nooit opgekomen. Ik kwam aandragen met teksten in het Engels, liedjes samen ge schreven met Kees Buenen. Toen kwam de suggestie: pro beer die teksten eens in het Ne derlands om te zetten. Ik heb ddt gedaan. En toen ik voor het eerst zo'n tekst zong, ik wist niet wat me overkwam. Einde lijk voelde ik tot diep in mijn ziel waarover ik zong." Mandy Huydts (ex-Frizzle Sizzle) 'ontdekt' de Nederlandse taal ens maakte zij deel I j uit van Frizzle Sizzle. M 4 Met haar vriendin Laura Vlasblom richtte zij des tijds, wellicht geïnspireerd door het succes van The Dolly Dols en The Starsisters, deze meiden groep op. Tussen toen en nu is veel gebeurd. Mandy Huydts verdient tegenwoordig de kost als solozangeres. Onlangs ver scheen een single van haar op de markt. En de CD Mandy Huydts wordt volgende maand uitgebracht. Met als pikante bij zonderheid dat de teksten van de liedjes Nederlandstalig zijn en door haar geschreven. Vierentwintig is ze nog maar. Jong genoeg om nog het een en ander te leren en wie weet veel te bereiken in de amusements wereld. „Met Frizzle Sizzle heb ben we zo veel meegemaakt, je kunt moeilijk beweren dat ik net kom kijken in het vak. Ik zong al, toen ik heel jong was. Was weg van Abba. Ik weet wel zeker vanwege de harmonieën die ze in hun muziek maakten". Bij haar in de klas, op de ba sisschool, zat Laura Vlasblom. Ze werden vriendinnen. En dat niet alleen, Laura bleek ook nog eens dezelfde muzikale voor keur te hebben. „Zij is donker, ik ben blond. Dus zo veel fanta sie had je niet nodig om Agneta en Annifrid erbij te denken. Vonden wij dan. Maar we waren al vroeg serieus met die muziek bezig. We ontleedden de num mers op muzikaliteit. Dat zullen we wel van huis uit hebben meegekregen. Mijn vader, Jan Huydts, is musicus. We droom den de rest van de wereld van Abba erbij. Zo hadden we op onze manier als ideaal: mee doen aan het Eurovisie Songfes tival. Niet te weten natuurlijk dat we in 1986 inderdaad op dat Songfestival zouden staan. Als Frizzle Sizzle, een naam die mijn moeder heeft bedacht. Ge woon uit het woordenboek ge haald." Eerder, in 1981 of daarom trent, had Mandy Huydts al eens voor de TV-camera's ge zongen. Ze mocht op solo in één van de afleveringen van Kinderen voor Kinderen met het liedje Verliefd. „In 1983 moest ik uit Kinderen voor Kinderen, omdat ik er te oud voor werd". Laura en Mandy konden het zingen niet laten. „Later hebben we I^aura's zusje, Karin, erbij gevraagd. T oen waren we met z'n drieën. Het repertoire van The Andrew Sisters ging heel goed, vonden we. We traden ook wel op. Onder meer in de Sonesta Koepelkerk in Amster dam, waar mijn vader iedere zondag een concert had. Op een gegeven moment traden we op in Gooiland, na afloop van een balletvoorstelling waaraan we hadden meegedaan. Want we zaten ook op ballet. In de zaal zaten toevallig Eric van Tijn en Jochem Fluitsma. Die waren in die tijd nogal bezig met mei dengroepen en die zagen wel brood in ons. We konden zo een demo maken, maar onze ouders zeiden nee." De school ging voor. De meiden moesten eerst hun diploma's halen. Na goed anderhalf jaar lieten Van Tijn en Fluitsma opnieuw van zich horen. „In elk geval kwam er toen weer een aanbod voor het maken van een demo. En toen kregen we wel toestem ming. Wij al lang blij uiteraard. Interessant toch: fotosessies, te levisieoptredens." Veel succes Frizzle Sizzle sloeg als meiden groep aan. Opgetreden werd vrijwel uitsluitend op zaterdag avonden. „Want die conditie stelden onze ouders wel. Wij wilden graag. Achteraf denk ik: in de tijd dat mensen van on?e leeftijd in hun vrije tijd naar de disco gingen, waren wij aan het werk. Leuk werk, dat wel, maar het was nooit alleen maar ont spanning. Ik heb toen veel ge leerd, dat zeker.". Maar succes of niet, na verloop van tijd be gon het toch aan haar te kna gen. Ze heeft van jongs af de in stelling gehad: je moet het leuk vinden wat je doet en er per spectief in zien, anders moet je het laten. „Nu ontmoette ik in die tijd een jonge muzikant. Justian. Die wist dat ik zong en hij vroeg me of ik een liedje van hem op een demo wilde inzingen. Ik vond dat iets nieuws, dus ik heb dat gedaan. Het bleek bij de platenmaatschappij aan te slaan. Zelf vond ik het ook leuk. Vooral omdat Justian me de kans gaf door te gaan met het schrijven van teksten waarmee ik al voorzichtig was begon nen". Op een gegeven moment be sloot ze de knoop door te hak ken. Is ze op de andere meiden afgestapt om mee te delen dat ze eigenlijk geen zin meer had met Frizzle Sizzle door te gaan. „En onverwacht, dat zal je toch altijd zien, hadden de anderen iets van: wat fijn dat iemand hierover begint. Ze waren alle maal aan iets nieuws toe. De volgende dag ben ik naar het management gestapt en heb ik gezegd: Frizzle Sizzle is over. Prins Bemhard, in Indonesië gefilmd door NCRV's Aart Zeeman. Aart Zeeman met prins Bemhard op stap in Indonesië Gouden Ark, een organisatie die zich inzet voor bedreigde diersoorten. Het verslag van deze reis getiteld In het ge volg van de prins is van avond te zien in de NCRV- serie Dokument op Neder land 1. Aart Zeeman vertelt in de film het verhaal van een 82- jarige man die „als een jonge kerel rondhobbelt tijdens een doodvermoeiende reis" van drie weken en van alles en nog wat voor elkaar krijgt op het gebied van de natuur bescherming. „De kracht van de prins is om op zeer vrien delijke toon de autoriteiten te benaderen en ondertussen keiharde garanties en con tracten binnen te slepen". Onafhankelijk portret Zeeman is al verscheidene keren met prins Bernhard op stap geweest. „Dat waren steeds reportages in gala programma's op TV over het werk van het Wereld Natuur Fonds. Dit keer moest het wat anders worden. Een on afhankelijk portret". Zeeman nam contact op met de secretaris van Bern hard toen hij hoorde dat de prins voor de elfde keer naar Indonesië zou gaan en tij dens deze reis voor het eerst Irian Jaya (het voormalige Nieuw-Guinea) zou bezoe ken. En zo zat de NCRV-man vorige maand met een video 8-camera aan boord van het koninklijk toestel. De prins zat zelf regelmatig achter de stuurknuppel en moest op Irian Jaya een voorzorgslan ding maken omdat er een kakkerlak in een drukleiding zat. „Ik heb er bewust voor ge kozen om niet met een hele ploeg te gaan, maar in mijn eentje te filmen. Dan ben je onzichtbaarder en is de prins zich niet steeds bewust van de camera die hem overal volgt. Zo krijg je een eerlijker portret." Aart Zeeman merkte tij dens de reis dat prins Bern hard weliswaar lekker zijn gang ging, maar zich terdege bewust was van de filmende journalist een paar meter achter hem. Zo geeft de prins een dikke knipoog richting camera als hij tijdens een tocht door het regenwoud om een riem vraagt omdat zijn broek afzakt. Prins Bernhard komt in de documentaire over als be hoorlijk ontspannen en ge liefd man. Hij doodt de tijd op het vliegveld met een kruiswoordpuzzeltje en ge niet op een terasje van zijn ontbijt: toost en zoals elke ochtend een pilsje. Zeeman filmde Bernhard, terwijl hij in de wateren rond Irian Jaya aan het snorkelen was. Van tijdverdrijf was in dit geval overigens geen sprake. Zelfs in het water was Bernhard aan het 'werk'. Hij bekeek een onderwaterpark waar bijzondere en zeldzame vissen gevangen worden voor illegale export naar Hong Kong. Tijdens een ont moeting met de Indonesi sche pers haalde hij fel uit naar de vissers. Even later konden de Indonesische au toriteiten meedelen dat er politieboten gaan patrouille ren. „En daar was het prins Bernhard precies om te doen. Tussen neus en lippen door heeft Hij dat toch maar mooi voor elkaar gekregen". (Nederland Ivanavond om 22.50 uur) HILVERSUM SUSANNE VAN VELZEN ikkelen Nelis. Zo voelde NCRV- verslaggever Aart Zeeman zich tijdens de drie weken durende reis door Indonesië. Hij was camera man, geluidsman, reporter, regisseur en producent tege lijk. En de temperatuur was hoog, evenals de luchtvoch tigheid. „Ik liep met mijn tong op mijn schoenen. Li ters vocht ben ik verloren, maar ik wil niet klagen. Het was een fantastische reis." Zeeman doorstond de ont beringen met plezier, want hoe vaak krijg je de kans om zonder enig voorbehoud drie weken mee te reizen met prins Bernhard en hem dag en nacht met een camera te volgen? De NCRV-reporter filmde de 82-jarige prins in februari dit jaar tijdens diens elfde bezoek aan Indonesië. Prins Bernhard bezocht daar onder meer Kalimantan, Irian-Jaya en Sumba op uit- nodiging van de Internatio nale Vogelbescherming, het foto Niels halbertsma Wereld Natuurfonds en de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12