Poëzieprijs voor Clasine Heering Volle bak bij afscheid Cyrano van Broadway Recordaantal bezoekers Maastricht Belasting verzacht verlies Cultuur Kunst ouc jibtiele improvisaties en ing Peggy Larson Band Whoopi repeteert Sublieme vertolking van Rachmaninov DAG 21 MAART 1994 CHEF ANNEMIEK RUYGROK, 071 -356472, PLV CHEF IAN RIISDAM. 0 rice Mai Zetterling overleden n» De actrice en regisseur Mai Zetterling is op 68-jarige d in Londen overleden. Nadat ze in Zweden in verschiJlen- ns had gespeeld, trok de blonde actrice in 1946 naar Groot- nnië voor een hoofdrol in de film Frieda. Daarna trad ze op schillende andere Britse en Amerikaanse produkties. Ze zien The Witches, een film van Nicholas Roegg uit 1989 1990 in Hidden Agenda van Ken Loach. Eerder speelde zij grijke rollen in Knock on Wood (met Danny Kaye), Despe- foment (met Dirk Bogarde), en Only Two can play (met Sellers). In het begin van de jaren zestig maakte de actrice egiedebuut met de documentaire The War Game. Zij f die samen met haar toenmalige echtgenoot David Hug- n won er in 1963 de eerste prijs mee op het filmfestival van RECENSIE KEN VOS ,on Band. Gezien 19/3 Jazzpo- n Hot House, de Waag. Leiden tinsti foto- opnc"ting van haar eigen in 1989 - een cd van de n atie is inmiddels enkele ja- ietica,erkriigbaar heeft Pe8gy eder)n nu een van c'e hechtste eren ien in de Nederlandse ?rkerl'ere'c'tot baar beschikking, roma Arnold Dooyeweerd op het cfabas en Martin van Duyn- lachin °P drums staat het geva- de programma ritmisch als overpnigszins hoekig huis. niet Pjere laatste plaats door Van il bezlbovens geprononceerde ?n hiuss'eve Patronen op de »n;h.entrom. Hebben de instru- oór talisten, met name trombo- oke^'lem van Manen, een se- an ie en wat statische uitstra- rginj de zangeres maakt dat r dan goed door een podi- iresentie die door geen van rou- zingende collegas in het mclPrcuit wordt geëvenaard, nde^t best komt I^rsons thea- ontrhtergrond tot zijn recht in r,tentukken waarin een verhaal rer ilt ontwikkeld, zoals in het geVlioristische 'This Is Not My 1958 Side' of het absurde kin- OSIyerhaal 'Rood Haar' op basis xtra een tekst van Daniil rms. Een ander fraai voor re ld van haar uitstekende pre- Tt latie was het sprookje 'Unenchanted Evening' waarin een kikker maar niet in een prins wil veranderen, door Wil lem van Manen prachtig aange vuld met de geluidseffecten die op de trombone mogelijk zijn. Ook zonder de tekst te volgen is de stem van Larson meer dan de moeite waard, omdat de hel dere sopraan met een groot be reik het materiaal ritmisch en tonaal altijd precies behandelt. In anciere, meer serieus getin te composities maakt Larson onder meer gebruik van teksten van William Blake ('The Angel') en William Shakespeare ('Music To Hear'), daarmee toevallig aansluitend op het boeken weekthema. De muziek voor het programma is niet alleen geschreven door de instrumen talisten van de band. maar ook door Larson zelf. Haar 'Unen chanted Evening' en het span nende 'Still'. de snel afgedwon gen toegift, werden zaterdag avond uitgevoerd als goede voorbeelden van haar composi torisch vermogen. Van de in strumentalisten kwam Albert Veenendaal minder uit de verf, want hij moest het doen met een oude piano die met elke aanslag valser werd. Ondanks deze tegenslag kon de Peggy Larson Band zijn bestaansrecht als een bijzondere combinatie van subtiele zang en vakkundi ge improvisaties ruimschoots bewijzen. .os Angeles Vannacht wordt duidelijk wie met de (meeste) Oscars gaat strijken. Of Steven Spielberg's 'Schindler's List' inderdaad alle nominaties waar maakt, is nog even afwachten. Maar er wordt druk -geoefend om dit 66ste Oscar-spektakel weer feestelijker en grootser dan voorgaande te maken. De Amerikaanse actrice Whoopi Gold berg is al druk aan het oefenen om zich in haar rol als hostess van het gala in te leven. Het is de eerste keer dat Goldberg voor deze taak is uitverkoren. foto ef>a Rijp en groen op Leids Dichterspodium 'Hang je dromen maar aan de wilgen' zong Het Zingend Hart voor de zeventig inzenders die niet waren uitgeno digd om gistermiddag op het Dichterspodium in de leid- se Burcht hun gedichten voor te dragen. Zij grepen dus in elk geval naast de Poëzieprijs en konden ook niet mee dingen naar de Publieksprijzen. Clasine Heering-Moor- man ging met de Leidse Poëzieprijs, ter waarde van 1.000 gulden, strijken. Het Zingend Hart zong deze half troos tende, half ironische haiku gelukkig in het Japans, zodat het minder hard aankwam. leiden susanne lammers Na de haiku's en waka's op mu ziek liet de eerste Leidse dich ter. in een nacht vol maanlicht en slagschaduwen, de poes bin nen. In het Engels. Na hem volgde Sergej, die zijn Holland se achternaam vond detoneren bij zijn uitheemse voornaam, op rolschaatsen. In zijn gedicht Groen liet hij een vast veranker de boom aan het woord. Na tuurlyriek haast, over een boom met menselijke emoties. Jaap Montagne las Het digitaal ge dicht als een opgevoerde brom mer. Perfect voor een beschrij ving van het afjakkerende, mo derne, prestatiegerichte leven. Terecht werd hij door het pu bliek uitgekozen voor de pu blieksprijs. De tweede publieksprijs ging naar de oudste deelnemer: Clasine Heering-Moorman. Zij schreef een rondeel voor de Franse dichter Verlaine: alle dingen zijn vervuld van wach ten. Wachten op de dichter en zijn toverstaf. Haar introspectie ve gedicht Na de storm sprak de jury van de Poëzieprijs het meest aan van alle honderdzes tig inzendingen. Ontstaan en geschreven in een Katwijks café. maar niet bepaald doordrenkt van een kroeglucht. De jury roemde de geladenheid, de die pe lagen, de klankstructuur, het verscholen rijm. de ritmiek en de indrukwekkende drie laatste woorden. Hilbert Kamphuisen las een miniatuurtje over het poëtenlót en de ellende rond nachtelijke invallen. L. Grefhorst zong zijn bozige Ballade van de werkloze academicus wat afstandelijk en Gijs van Hof beschreef met veel metaforen het schouwspel dat het Amsterdamse bos biedt, en niet Adams bos. zoals de aan kondiger zich, tot grote hilari teit. versprak. Poëzie en voordracht van de ze middag waren zeer divers, maar nog meer afwisseling bracht Het Zingend Hart met getoonzette buitenlandse dicht kunst. Zij brachten de lichtere toets aan met Heine-Gedichten op muziek van Jurriaan An- driessen, light verse door da meskoor en heren-quartetten. Vooral door de komische. Tiro- lerige ode op de cactus(verkies- lijk boven de roos want ook erg functioneel tegen indringers). Een gezellige middag, vol af wisseling en met een bevredi gende afloop. Zowel jury als pu bliek koos immers voor rijp ta lent. Leids Literair Festival: Dich terspodium. M.m.v. Het Zin gend Hart o.l.v. Ellen lx>oyes- tijn. 20/3 Gezien: De Burcht, Laatste notities Cees BuddinglT te boek gesteld DORDRECHT ANP In Pictura, het gebouw in Dordrecht waar hij zijn werkka mer had, is zaterdag het laatste deel van de dagboekaanteke ningen van de schrijver, dichter en vertaler C. Buddingh' ver schenen. Zijn weduwe Stientje nam het eerste exemplaar van Dagboeknotities 1977-1985 in ontvangst. De bundel is samen gesteld door Ares Koopman, die het archief beheert van de in 1985 overleden Buddingh'. Met het bijhouden van dag boeken begon de Dordtse schrijver in november 1967. Zijn laatste aantekening zette hij een maand voor zijn overlijden op papier. Zijn dagboekaanteke ningen over de jaren 1967 tot en met 1977 zijn al eerder uitgege ven. In het nieuwe deel krijgt de lezer een beeld van Buddingh' in moeilijke tijden: zijn ziekte, zijn angst voor het ouder wor den en zijn verdriet over het feit dat zijn twee kinderen het ou derlijk huis hebben verlaten. Ook over de depressie waarin hij belandde nadat Willem Fre- derik Hermans zich ongenadig hard over hem had uitgelaten, schrijft hij uitvoerig. Tussen door laat hij zich weer opvrolij ken door zijn katten, zijn liefde voor Engeland, schaken, voet hal, cricket en literatuur, maar bovenal Stientje. melancholische middendeel, vinden piano en orkest elkaar subliem. Ondanks een soms wat gejaagd tempo in de staart van het pianoconcert, geeft hij Rachmaninov de eer die hij ver dient. Maar de koek is nog niet op. Russische componisten staan centraal bij dit 'meesterserie- concert'. Rimski-Korsakov en Moussorgski waren ooit dikke vrienden. Ze woonden zelfs een paar jaar bij elkaar in huis. Hun stijl van componeren is welis waar nogal uiteenlopend. Het 'Capriccio Espagnol' van Rims ki-Korsakov is een grappige mengeling van Russische fol klore en Spaans temperament. De folklore zit vooral in de no ten, het temperament in de uit voering. het sprankelende van het werk komt niet echt uit de verf. Bellini dirigeert in zware bewegingen, waardoor het lijkt alsof de frases aan elkaar wor den gesmeed, in plaats van dat alles vloeiend doorstroomt. Het stuk drijft op een briljante or kestratie. Hier had meer kun nen worden uitgehaald. Over briljante orkestratie gesproken: Maurice Ravel draagt vanavond ook zijn steentje bij. Hij nam de pianoversie van Moessorgski's 'Schilderijententoonstelling'on der handen om er een schitte rende orkestversie van te ma ken. Het Forum Philharmonisch Orkest doet het voorzichtig aan. De orkestklank is warm en vol. De directheid van de oerkracht van de oorspronkelijke compo sitie, die overigens al aan inten siteit heeft ingeboet, doordat het pianowerk voor orkest is omgezet, had meer tot uiting mogen komen. Toch worden de speelse passages met gevoel voor detail ingevuld en missen de expressieve delen hun zeg gingskracht bepaald niet. recensie dick hermsen Concert: Forum Philharmo nisch Orkest. Dirigent:Gabriele Bellini, solist: Wibi Soerjadi, piano. Werken van Rimski- Korsakov, Rachmaninov, Moessorgski. In het kader van K &0 Meesterserie-concert. Ge zien: 19/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. "Wat dit concert heel bijzonder maakte was de muzikale com municatie tussen het publiek en mij. Iedereen luisterde zo aan dachtig. Dat inspireerde me om tot het diepste te gaan: bij de in getogen passages nog meer 'in de vleugel te kruipen' en waar het uitbundig mocht alles eruit te gooien." Solist Wibi Soerjadi heeft het zichtbaar naar zijn zin, na afloop van Rachmaninovs tweede pianoconcert. De in Leiden geboren, maar inmiddels in Noord-Holland wonende, pianovirtuoos is pas vierentwintig jaar. Vier jaar ge leden studeerde hij af aan het Amsterdams Conservatorium met maar liefst twee tienen. Hij heeft twee cd's op zijn naam staan en binnenkort is hij voor een aantal concerten te gast in Berlijn en Wenen. Kortom, de vaart zit er goed in bij dit jonge talent. Voor de vertolking van het tweede pianoconcert van Rach maninov heeft hij zijn eigen vleugel meegenomen. De klank ervan is hard en eerlijk wat nog eens versterkt wordt door de droge akoestiek van de Stadsge hoorzaal. Onder de handen van Soerjadi krijgt de toon echter een volkomen eigen karakter dat prachtig aansluit bij de war me klank van het orkest. De pa thos, zo eigen aan de muziek van de Russische componist, wordt raak getroffen. In het zoe ken naar de dramatiek van het Amsterdam Het kunstenaarscollectief Patchwork, bekend van de 20 parafine baljurken vorig jaar op de Haagse Hofvijver, heeft iets met water Nu was het een kunststof 'bruid' die zaterdag in de vijver van het Amsterdamse Westerpark te water ging. De opdracht van de manifestatie kwam van het Stadsdeel Westerpark. De kunstenaars hadden zich voor deze gelegenheid eveneens als bruiden gekleed. foto anp maastricht. anp De zevende European Fine Art Fair. die in het Maastrichtse MECC is gehouden, heeft een recordaantal bezoekers getrok ken. Er kwamen meer dan 60.000 mensen, zo is gister avond na afloop van de kunst en antiekbeurs bekendgemaakt. Volgens de organisatoren bete kent dat een stijging van 50 pro cent ten opzichte van vorig jaar. Volgens een enquête van de Rijksuniversiteit Limburg in Maastricht was 31 procent van de bezoekers afkomstig uit het buitenland. Opvallend was dit keer de belangstelling vanuit Amerika. Zeven procent van het totaal aantal bezoekers keek niet al leen, maar kocht ook daadwer kelijk kunst en antiek. Ook bij die kopers scoorde Amerika erg hoog. Er is voor vele tientallen miljoenen guldens door de 160 standhouders uit twaalf ver schillende landen omgezet, al dus de organisatie. Veel stukken zijn aangekocht door musea in Amerika en door kunstverzamelaars. Een werk getiteld "Vlucht naar Egypte' van Adam Flsheimer verruilde voor één miljoen gulden van ei genaar. Een schilderij van Isaack Koe dijk ging voor circa 1,5 miljoen gulden naar een Amerikaanse verzamelaar. Meteen na de ope ning van de beurs ging een te kening van Rembrandt voor één miljoen gulden van de hand. Het rijksmuseum Paleis het Ixjo kocht twee antieke Engelse va zen aan. De prijs daarvan is niet bekendgemaakt. new VORK npa Het afscheid van Cyrano op Broadway was als het afscheid van een Amerikaans politicus die net zijn verkiezingscampag ne heeft verloren: het is gevierd als een overwinning. Een volle zaal met enthousiast publiek, al waren er veel genodigden van Joop van den Ende in de zaal. Veel bravo's na afloop en achter de coulissen roerende af scheidswoorden en een bron zen beeld van Cyrano voor Joop als aandenken. Een fantastische show die ten onrechte het slachtoffer is ge- worden van een vijandige pers en het winterse weer. Dat the ma herhalen spelers en produ centen telkenmale. Flet was niet voor iedereen een flop. Wel na tuurlijk voor Joop van den Ende en zijn investeerders, die tussen de 8 en 10 miljoen dollar heb ben verloren. Maar de spelers zijn eensgezind in hun oordeel dat ze een fantastische tijd heb ben gehad. Het feit dat Cyrano het uiteindelijk niet gemaakt heeft op Broadway betekent he lemaal niet dat het ook een domper op je carrière is, inte gendeel. Vijf maanden op Broadway is een artistiek suc ces. Het geeft je bekendheid en publiciteit. En je kan ondanks het financiële fiasco van de show nog altijd in aanmerking voor een artistieke onderschei ding: een Tony, het equivalent van de Oscar voor het toneel. Alsof het afgesproken werk is heeft een ieder dezelfde bittere woorden voor de pers, met de New York Times voorop. Het was een prima show, boordevol kwaliteit. Maar ja, bij 'die in crowd van Broadway-critici spelen vaak andere factoren een rol. Een buitenlandse produktie wordt altijd met argusogen be keken als een vreemde eend in de bijt. Het is op Broadway een onze ker bestaan voor de artiesten. Het is een bestaan met veel sla peloze nachten. Ze hchben een opzegtermijn van een week. De 66 jaar oude Robert Guiilaume die er op het toneel veel jonger uitziet, is teleurgesteld. Hij is pas twee weken geleden Bill van Dijk als hoofdrolspeler Cyrano opgevolgd. ..Als ik had geweten dat het na drie weken repeteren en twee weken uitvoeringen'af gelopen zou zijn was ik er na tuurlijk niet aan begonnen. Nee, dit had ik niet verwacht. Maar er is geen man overboord. Het moge dan een flop zijn, voor mij persoonlijk maakt het niet veel uit. Ik ga weer terug naar Los Angeles tv-produkties doen. Dat doe ik het meest, hoewel ik op Broadway ook veel ben op- gelreden." Joop van den Ende gelooft niet dat de mislukking van Cyrano zijn reputatie op Broad way nadelig zal beivloeden. „Waar het in Amerika op aan komt is niet of de show mislukt, maar of je de rekeningen be taalt", zegt van den Ende. En hij heeft al zijn rekeningen betaald. Met de spelers is een standaard regeling getroffen: volgens de standaardvoorwaarden van de verschillende vakhonden is vooraf geld in de kas van de vakbond gestort voor het geval de zaak op een mislukking zou uitlopen. En Guiilaume heeft een ga rantiecontract van vier weken gekregen. Geen conflicten ach teraf dus. Allen prijzen Joop van den Ende. Geen Amerikaanse producer trekt zich zo veel van het lot van de spelers aan als Joop, is het unaniepte oordeel. den haag npa Het verlies voor Joop van den Ende lijkt groter dan het is. Be lastingfoefjes kunnen de scha de van zijn Amerikaanse avon tuur met de musical Cyrano aanzienlijk beperken. De parti culiere investeerders daarente gen zien niets terug van hun verliezen. Als aandeelhouders hebben zij gegokt en verloren. Het verlies van de Ameri kaanse Cyrano bedraagt in to taal zestien miljoen gulden. Zes miljoen daarvan komt voor re kening van Van den Ende. Voor de Amerikaanse Cyrano bestaat een aparte Amerikaanse BV waarin 'Van den Ende Theater- produkties' heeft geïnvesteerd. Deze verliespost van zes mil joen kan hij compenseren met winst uit andere bedrijfsonder delen. bij voorbeeld de goed draaiende televisie-afdeling. „Stel voor dat Van den Ende tien miljoen winst heeft uit een andere BV. Dan moet hij daar van vier miljoen, veertig pro cent, aan de belasting betalen. Maar met dat belastinggeld kan hij nu net zo goed z'n Cyrano- verlies compenseren. Dan blijft er dus nog twee miljoen verlies over. Gedurende acht jaar mag ook dit verlies nog worden ge compenseerd". licht een belas tingadviseurtoe. De overige tien miljoen gul den verlies komt ten laste van de Amerikaanse co-producent en vijftig investeerders, onder wie tv-producent John de Mol, platenproducer Willem van Kooten en Hans Breukhoven, eigenaar van de Free Record shop. Deze privé-investeerders hebben aandelen in Cyrano ge kocht in de hoop dat de musi cal op Broadway een kassucces zou worden. Hun winsten zou den dan onbelast zijn. Zij heb ben gegokt en verloren. Geen belast ingfoefje kan het leed verzachten. „Maar wij zullen deze mensen niet vergeten. Zij hebben ons gesteund omdat ze vertrouwen in ons hadden. Bij toekomstige projekten zullen wij ze als eerste benaderen", al dus een woordvoerder van Van den Ende Produkties. Voorlezen uit eigen werk op het Dichterspodium van het Leids Dichtersfestival: Clasine Heering-Moorman won de eerste (en eenmalige) Leidse Poëzieprijs. foto holvast/marklamers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11