OVCa^ JLcymans CKoS 9(röner ïJ~ranl<i Govers Leven en wonen s Inzaaien of 5 verstellen? De eenvouc fd van Darphi^ MAANDAG 21 MAART 1994 REDACTIE HENRIETTE VAN DER E „Wat ik het mooiste, het meest vernieuwende in mijn collec tie vind, en dat zullen jullie niet met mij eens zijn, zijn mijn ongelijke rokken van chiffonzijdelacht een opgeluchte Ed gar Vos na afloop van de presentatie van zijn collectie voor deze zomer. Die opmerking komt niet uit de lucht vallen want, zo bekent hij, achter de schermen is ook al de nodige kritiek geweest. ..Maar," kan Vos toch niet laten te zeggen, „toen ze dfe kleding op het plankier zagen, gaven ze me gelijk". En fin, de tijd zal het leren. Als je straks geen populair blad meer kunt openslaan of je ziet een bekende Neder landse in een zijden chiffon jurk waarvan de rok van voren minilengte is en naar'achteren toe steeds langer wordt, heeft Vos gelijk gekregen. Maar Vos heeft een brede klantenkring en die moet tevre den worden gesteld. Daarom is er nooit één duidelijke lijn in zijn collectie. Die zigeungerachtige chiffon jurk bij voorbeeld staat mijlenver van de donkere shorts (zwart en hlauw) met perfect gemaakte jasjes met ceintuur in saffierblauw, goudgeel, rood en in ruiten en strepen in pri maire kleuren. En daartegenover steekt de serie donkerblauwe pakken weer heel klassiek af. Al is het pak met de rechte rok waarvan op de middennaad achter een serie verticale plooitjes is ge stikt een idee dat doorloopt in het vrij wijde, soepel vallen de jasje beslist de moeite waard. Een beetje ecosfeer (maar niet meer dan sfeer) roept Vos op met korte, rechte jurkjes met lange mouwen die Vos paletots noemt met daaronder vrij korte rokjes. Lange sluike rokken combineert hij met vrij strak aanslui tende colberts. In dit silhouet hoort ook de jurk met het vrij strakke lijfje en onder de heup klokkende zes- en achtbaans rok van gelijke of ongelijke lengte. Traditiegetrouw onderbreekt Vos ook dit keer weer de coutureshow voor de presentatie van wat confectiemodellen. „Dat is tenslotte onze boterham, de couture is het laboratori um. Die lijnen zie je later weer terug in mijn confectie". Van de twaalf stuks die worden getoond vallen vooral de broekpakken op. Heel mooi is een model in een bruintint met wijduitlopende pijpen, een met ecru geappliceerd ruim jasje waarvan de voorpanden uitlopen in lange punten en daaronder weer een ecrukleurige blouse met geknoopte voorpanden. Een zelfde model broek, maar dan gedragen met een eveneens mime blouse met korte mouwtjes en een fraaie soort knipwerk aan de zoom doet het ook voor een grotere maat heel goed. Wie een heel strak couturejurkje wil dragen voor een fees telijke gelegenheid, maar toch iets te verhullen heeft, kan ook bij Vos terecht. Voor die gelegenheid maakt hij over die stra-, kaangesloten jurk (van kant met pailletten) een geometrisch gesneden tuniek van chiffon. Veel echte avondkleding heeft Vos dit keer niet, wel een mime sortering cocktailjurkjes. Heel Amerikaans is het witte pakje met grote boothalskraag, bezaaid met grote kralen het debutantenjurkje met klokkende baantjesrok, een stral lijfje en heel dunne schouderbandjes. Maar heel typisch Vos zijn de jurken met strakke asymmetrische lijfjes van kant met daaronder wijdklokkende rokken in goud- en goudbronstinten. De bruid gaat heel sober gekleed: een wit pakje be staande uit een minirok en jasje met opengewerkt mgpand met daaroverheen een lange, getailleerde 'jas' met wijd uitlopende mouwen van chiffon. HENRIETTE VAN DER HOEVEN Foto links: In primaire kleuren geruit wollen tweed jasje met leren ceintuur, gedragen op een nappa leren short. Foto rechts: Aangesloten jurk in patchwork van zwarte kant, satijn en geschoren velours-chiffon met een on der de heup klokkende rok van ongelijke lengte. foto pr m'-e TI HM Greet Buchner blijk I UI IN illustratie Han van der Ven 1994 aanv y p jell HENRIETTE VAN DER HOEVEN We zijn steeds meer c door apparaten. Thuis, op werk, bij onze ontspanningl in de schoonheidssalon. Mil kennismaking met laser-api ratuur in de schoonheidssal vond ik een griezelig avontii Het viel allemaal heel erg r maar om nou te zeggen: „Geweldig, dat wil ik nog eel keer": nee. Geef mij maar de zachte en I toch stevig werkende handef van een goede schoonheids! cialiste of masseuse. Dat lig! heel wat ontspannener, die angst dat er in het elektrl sche circuit iets mis kan gaa( Bij de kennismaking met de^ methode Darphin in de salo van de Haarlemse Marleen v Norden, had ik dan ook met zo'n gevoel van: dit is het. bij heer zo I Kleine gazons die veel worden pleit belopen, vertonen nogal eens vooi slijtplekken. In het voorjaar wil- jeug 'en wc daar wat aan doen. Zijn een liet kleine plekjes (mijn huismol tie nz.orgt telkens weer voor open plekjes) dan zaaien we **3<die in met een goed Voo grasmengsel. tersiGaal het om grotere van stukken op plaatsen winjwaar veel wordt gelo- mecpen, dan lijkt het leggen aan van zoden verstandiger, mac Die zoden leggen we op tota de manier waarop onze Zolc grootmoeders kleren ver- elk .stelden. Zij kenden nog idei het kunstje om versleten geei plekken stof te vervangen Dat door nieuwe stukjes. Zo meidoen wij dat ook, maar er de is een probleem. Gras is 'Ratdoorgaans niet in kleine jan: stukjes te koop. Meestal nisc moeten we een rol kopen. Pro De doorsnee rol is 40 cm mei breed en 2,5 meter lang en 2 pro cm dik. We kunnen dus pre- too cies uitrekenen hoeveel we kur nodig hebben. Eventueel doen gen we het samen met buren die har ook kale plekken hebben in elki hun grasveld. Hebben we de keli rol in huis, dan wordt het een viei kwestie van nauwkeurig wer- Hc Eerst de plaats waar de lappen Kat gras moeten komen goed om- bet spitten, dan goede compost of de verteerde stalmest of iets ge- var droogde koemestkorrels op de voc aarde aanbrengen. Daarna wor- het tien de zoden op maat gesne- mac'cn en op de bestemde plaats vat gelegd, die we eerst door en antdoor nat hebben gemaakt. Dat alle vinden de wortels van de nieu- die we zode fijn. Die krijgen op die We manier meteen houvast. Ho Zijn alle stukken gras keurig eer versteld, dan gaan we alles nog de eens heel goed aandrukken, roe Wees daarbij niet te zachtzin- Ro nig. I let gras kan ertegen en de gai wortels moeten zich zo snel eig mogelijk hechten aan de onder- gei grond. Heel gemakkelijk gaat en dat aandrukken als men plank- hu jes bevestigt onder de laarzen of Ut de Hi schoenen en daarmee stevig op ge de nieuwe zoden heen en weer ar stapt. Is dat niet de keuze, dan or kan men ook planken op de pas er gelegde zoden aanbrengen en gr deze stevig aandrukken door er- la op te stampen. Kinderen vinden er dat een heerlijk werkje, vc Willen we het heel goed doen, gi dan strooien we na het werk kc nog een flinterdun laagje com- sc post of goede potaarde over de w nieuwe zoden. Mocht het droog weer worden, dan gieten of sproeien we af en toe. I loe snel- Ier het gras aangroeit hoe beter. Als het enigszins kan, zorgen we ervoor dat er een week of twee drie niet, of zo min mogelijk, gelopen wordt over de nieuwe aanplant. In het begin ziet hel nieuwe gras er vaak wat anders van kleur uit dan ons oude ga zon. Geen wonder. Zowel het grasmengsel als de grond van de zoden is iets anders dan het oude gras. Maar na een paar keer maaien valt het verschil weg. Dit om allen gerust te stel len die zich aan het verstellen van gras wagen. Komt er bij u al tuinierend of wandelend in de natuur een FT vraag op? Greet Buchner zal proberen voor u'het antwoord te vinden. De vraag kunt u op sturen naar Daniiate Dagbla den, Postbus 507, 2003 AP Haarlem t.a.v. de redactie LE VEN EN WONEN. De Darphin-winkel bij het insti tuut in Parijs. FOTOr ïr Darphin is een van die in atl Frankrijk bekende cosmetica ei merken, die het op de Neder"1 landse markt gaan proberen.11'1 Vooral de merken die werker401 met plantenextracten, aroma en die ook het milieu in het dal houden, trekken de aandachi" van de consument. De enkele jaren geleden overP" den Franse dermatoloog Pier1' Darphin hield zich vooral be/1'1 met de vraag hoe vrouwen hiL,s huid goed konden houden; hP11 zocht naar oplossingen voor ta huidproblemen en was ook e™ specialist op het gebied van te haar- en hoofdhuidverzorgini r Massage >r< Darphin, die zo'n 5.000 vrou wen per jaar adviseerde, zoclï11 het vooral in massages, onder1 meer lymfedrainage. Zeifont'' wikkelde hij voor zijn cliënten11 tal van produkten. Zonder er veel ruchtbaarheid aan te gev*c maakte Darphin al sinds 1958 zijn eigen (verzorgende).cosrrfe tica op basis van plantenextra ten en aromatische oliën. rl „Het is echt een heel andere 'L' methode van werken," zegt 'a Marleen van Norden. „De mai_ sage is veel steviger een duurt langer. Daarnaast gebruiken v alleen serums om te voeden, oliën om de afvalstoffen af te voeren en crèmes om de huid, beschermen". Voor een complete Darphin b handeling moet je dan ook we zo'n uurtje of twee uittrekken. De lymfedrainage geeft mij ec merkwaardige ervaring. Opeei i heb ik veel meer speeksel dap gewoonlijk. „Dat is een tekei dat de behandeling (het afvo ren van afvalstoffen) werkt", zegt Marleen. „Ik heb het je speciaal niet gezegd: zoiets moet je zelf ontdekken dan gc loof je het pas". Daarna volgt de gewone mass, ge, niet een kwartiertje, maar ruim drie; waarbij het moeite kost wakker te blijven, ondank de heerlijk koel aanvoelende e frisruikende produkten die wo den gebruikt. En gelukkig, na c massage geen compressen of. nog erger, van die benauwde pakkingen gewoon een crè memasker en tot slot een bij h huidtype passende finishing touch met lotion en bescher mende crème. Een verfrissend eenvoudige behandeling. Pilot-shop Marleen van Norden gelooft ei heilig in. Zij geeft dan ook voo de importeur (Velco in Eersel) trainingen voor schoonheids specialistes want alleen zij mogen Darphin verkopen. De nieuwe eigenaar van Darp hin André Benet streeft in Ne derland naar 250 verkooppun ten. Ook staat een 'pilot-shop' op het programma. Het enige nadeel van het produkt is de prijsklasse. De serums en aro matische oliën, die toch het bij zondere van de lijn zijn, koster van 81 tot 143 gulden per 30 m Ook al moet je die spaarzaam gebruiken en doe je er als het goed is heel lang mee, toch be dragen waar je even over na moet denken... Meer informatie:0 23-25 87 88 of 049 70-15 592. Max Heymans zit al meer dan een halve eeuw in de mode. En met de couturecollectie die hij voor ko mende zomer samenstelde, be wijst de nestor van de Amsterdam se ontwerpers dat hij nog steeds een meester is in het ontwerpen van zeer vrouwelijke en chique creaties. De kleine collectie die hij hij de presentatie van zijn zomer- mode in Amsterdam ten tonele voerde, deed zijn trouwe klanten kring weer vol bewondering toe kijken. Place des Victoires is de naam die Heymans heeft meegegeven aan zijn zomercollectie met geraf fineerd ogende ensembles, waarin de invloed van zijn grote voor beeld Coco Chanel is af te lezen aan de vierkante jasjes met ronde hals, versierd met goud kleurige uitgebracht. De technische super visie van deze confectiecollectie in leer en impriméstoffen is in han den van Simon Honingh. Het voornamelijk zwarte leer van de Diffusioncollectie combi neerde Heymans met zijn couture door onder meer de fraaie tailleur jasjes tot in of net over de taille te laten dragen op lange leren rok ken, korte broekjes of superkorte strakke rokjes. Daarnaast combi neerde hij ook stoere leren vesten en parka's met klassieke dunne blouses. Ook in de cocktailkleding bracht Heymans veel leer voor plastrons en hesjes, naast sierlijke japonnen met een strapless lijfje vol paillet ten en een wijde kanten rok met petticoat die aan achterkant langer is dan aan de voorkant. Eenvoudig en sierlijk is een sluikvallende cre atie van goudkleurige mousseline met laag decolleté en aan de voor zijde een openvallende gedrapeer de rok. Bij de bruidsjapon van ka toenen batist vormt de achterkant van de rok een lange sleep en zijn kraag en lange mouwen afgezet met een brede strook kant. CONNYHEIDA Jurk uit de collectie van Frank Govers die dit jaar de titel 'Gordel van Smaragd' mee kreeg. foto anp Pakje in grijze krijtstreep gecombineerd met een stola uit de col lectie van Max Heymans. foto anp knopen en schakelceintuurs. Hij combineert dit jasje met een kort strak rokje en bijpassend vest, maar laat het ook dragen over een kuitlange creatie met wijde rok en grote stola in gestreepte tricot. Chic ogen ook zijn ontwerpen voor warme dagen met mouwlo ze lange hessen op korte plooi rokjes in wit of zijn lievelingsstof van grijze flannel in combinatie met korte wielrenbroekjes. Veel applaus oogstte een opval lende creatie van een lange door- knooprok waaronder een kort broekje schuilging. Het tikje couture-chic bereikt Max steeds door zijn ontwerpen veel assorti mee te geven zoals brede omslag doeken en ceintuurs, grote hoeden en zelfs een mof van bont. Max verraste zijn publiek met het nieuwtje dat hij naast zijn couture ook een collectie Diffusion heeft Je honderd en één procent vrouw voelen; dal doe je in de nieuwe kleren van Rob Kroner. Elegant en toch heel comfortabel is zijn voorjaars/zomer- collectie, die ondanks sober kleurge bruik bijna alleen wit en naturel- tinten een enorme positieve uit straling heeft. Kleding die je een ge voel geeft van 'heerlijk dat het ook zo kan'. De laagjesmode op z'n best, zou je kunnen zeggen. Op heel vrouwelijke, wijde of strakke kuitlange rokken vaak met in de breedte aangeknipte voorpanden, die sluik wegvallen laat hij mooie lange hemdblouses met grote splitten en linnen vesten dra gen, overtrokken met een soort kant werk van raffia of fraai geborduurd. Daarop rechte of iets getailleerde lan ge jasjes, die de kleding een heel ei gen signatuur geven, want de mou wen hebben een heel mooie, ruime manchet, die vaak openvalt, zodat een tweede, kanten manchet zicht baar wordt. Het 'net iets teveel' van de laagjes mode lost Rob Kroner met stijl op. Moet er een blouse en vest onder het jasje uit komen, dan snijdt hij de voorpanden van het jasje naar achte ren rond weg of maakt er punten van, zodat in een oogopslag toch de hele creatie te zien is. De jasjes hebben geen of heel brede revers en soms een grappige sluiting. De broeken niet uitbundig verte genwoordigd in de collectie recht en wijd, combineert hij op dezelfde manier. Prachtig is de pantalon van heel fijn, in een ruitmotief opengewerkt, wit lin - iÜfife, nen waarop hij een rui invallend hemd en een klein jasje met ajourwerk laat dragen. De jurken van Kroner hebben een wijde rok, strak lijfje en ver opge sneden schouders, zodat bijna een halterlijn ontstaat. Alleen ge schikt voor nog mooie stevige lijven dus. Bij de hals is de jurk dan afge werkt met een stuk katoenen touw, dat uitgerafeld is aan de uiteinden. Ook sommige andere creaties siert hij op met een soort gordijnkoord met kwasten, dat nonchalant om het mid del wordt geslagen. Rond het cocktailuur wil Rob Kro ner de vrouw eigenlijk alleen in smet teloos wit zien. Opnieuw sluike rok ken en kabaja-achtige jasjes. Maar ook een rechte semi-strapless jurk, waarbij een lange reep stof over de met een dun bandje bedekte schou der wordt gedragen. Hoe sober het qua kleuren overdag bij Kroner toegaat, zodra het donker wordt, is hij duidelijk een totaal ander mens. Weg soberheid, weg sluike be lijning. Bij het ontwerpen van zijn avondkleding laat hij zich inspireren door het werk van de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo. Zijn elegante vrouw is nu een temperamentvolle schoonheid, die zich hult in kleurige, wijde etagerokken gecombineerd met blouses voorzien van wijde mouwen en uitbundige stroken of in rokken die de navel laten zien met daarboven kleine met veel goud geborduurde vestjes en topjes die het middenrif vrijlaten. En, maar dan toch een stuk ingeto gener, ook de bruid is een beetje in Mexicaanse sfeer met haar wijde stro- kenrok met ruches gezet aan 'een strak, kanten lijfje en daaroverheen weer een heel doorschijnende blouse met wijde, op een strakke manchet gezette mouwen. Een collectie met twee gezichten, waarbij gelukkig de sobere gratie toch de overhand heeft. HENRIETTE VAN DER HOEVEN Foto links: Beige zijde-linnen jasje met borduursel gedragen op een ef fen zijden rok. Over de katoen-baptisten blouse wordt een raffia vest Een zomerse tailleur van tweed met gestreepte voering en een top van veelkleurige zijden biesjes met pailletten is typisch een ontwerp van Frank Govers. Als geen an der blinkt hij uit in verrassend gebruik van kleuren en materialen. Dat geldt ook voor de ballroom tule rokken met verwisselbare geborduurde bolero's of kinderju kén van laagjes gebloemd mousseline. De ontwerpen uit Govers' zomercollectie waren te zien in het Tropenmuseum in Amsterdam. Govers had voor deze lokatie gekozen omdat deze zo goed past bij zijn nieuwe inspiratiebron: de Gordel van Smaragd. Een rondreis door Indonesië had hem nieuwe impul sen gegeven voor een collectie met de bekende glamour vol coutureborduursel en paillettengeschitter. Prachtige kledingstukken met koloniale trekjes, waarmee hij dicht bij de trend blijft die de confectiemode voor het ko mende seizoen heeft uitgezet. Dat geldt vooral voor de kanten rokken met op de kabaja geïnspireerde jasjes en safaripakjes, al dragen deze modellen wel het eigenzin nige handschrift dat zo kenmermerkend is voor de Am sterdamse couturier. Govers begon zijn show met elegante en draagbare ensembles van antilope suède. De hessen en jurkjes liet hij dragen op batik shorts of piepkleine rokjes. Comfor tabele broekpakken en tailleurs in cool-wol vielen op door luchtig opengesneden rugpanden en vormen een geschikte dracht voor een exotische vakantiebestem ming. Vaak blijft, als het om een combinatie van rok of broek met topje gaat. het middenrif bloot. Zwierige wijde broeken gaan echter ook onder heuplange pyjamajasjes met ceintuur voorzien van kwastjes. Heel opvallend zijn daarnaast de tailleurs, be staande uit een kort jasje tot in de taille met daaronder een korte rok. Het verrassende zit in de brede strook zwarte kant die onder het rokje uitkomt. Govers varieert gewoontegetrouw met zijn mantelpakjes met jasjes in alle soorten en maten: kort en getailleerd, maar ook recht en lang. Contrasten zijn een belangrijk kenmerk in de collec tie van Govers. Deze contrasten blijven niet alleen be perkt tot het kleur- en stofgebruik, maar zijn nog meer terug te vinden in de modellen. Zo zijn de Oostenrijkse boerenjurken met schorten en streepjes heel anders dan de gebloemde zigeunerontwerpen of de Spaans aandoende strokenrokken waarin meters stof zijn ver werkt. Voor feestelijke gelegenheden brengt Govers korte handgeborduurde jurkjes, al dan niet gecombineerd met comfortabele jasjurken van katoenen broderie, maar ook kanten omslagrokken met kabaja-jasjes en avondjurken van zijden crêpe de chine in overhemdstijl met geborduurde bolero's of tubeslanke hemdjurken van kreukvrije materialen. Uitbundiger zijn de ball- room-rokken met gekleurde petticoats met pailletten- tops in vaak asymmetrische belijning. De bruid gaat bij Govers gekleed als een Indonesische prinses in handge borduurde kant op zalmkleurige zij- den taft. CONNYHEIDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10