Terug naar Rottumerplaat Jan Wolkers: 'Bomans heeft niets gezien...' 193 ZATERDAG 19 MAART 1994 Toneelvoorstelling naar leven en werk van Godfiied Bomans Rottumerplaat: een drooggevallen Waddengebied (boven Groningen); een onbe woond eiland naast Rottumeroog. Het verblijf hier in de zomer van 1971 van beurtelings een week - de schrijvers Godfried Bomans en Jan Wolkers, vindt plaats op uitnodiging van de voor deze gelegenheid samenwerkende zuilen AVRO en VARA. Rottumerplaat meet dan zes bij een halve kilometer, de flora is schaars, de fauna be staat uit zeehonden, zeemeeuwen en wat dies meer zij. Er is voor een tent, voedsel, en twintig liter drinkwater gezorgd. Wolkers, zelf Texelaar, neemt een garnalennet en een lange vislijn mee. Verder zes zakjes blauwsel om de zee weer op kleur te kunnen brengen en een set timmermans gereedschap, want de beeldend kunstenaar in hem heeft verzonnen dat het wel aardig is om de zandplaat te voorzien van een tuinhekje, met een deurtje, inclusief bel en naamplaatje. Bomans, puur stadsmens, gaat gehuld in zijn normale plunje: blazertje. makkelijke broek en schoenen, verwaaid hoofd. Hij neemt drie boeken mee: Tolstoj's 'Oorlog en Vrede', 'Kulturgeschichte der Frühzeit' en Social History of England'. Voorts een tape- je met Bach's 'Wohltemperiertes Klavier'. Wolkers schrijft later op meeslepende wijze over die week als Robinsön Crusoë in De Groeten van Rottumeroog. Zijn beleving is primair en extravert. Wolkers gaat op in zand, slijk, zout en visselijkjes. Hij slorpt de natuur om zich heen als een gek op, en beleeft al zijn indrukken op een zeer intense manier. Als er een eenzaam, door moeder verlaten zeehondje aanspoelt, huilt Wolkers tranen met tuiten; hij schakelt via de rn dioverbinding waarmee hij Nederland van zijn avonturen op de hoogte houdt, de Ko ninklijke Luchtmacht in om het diertje naar Texel te laten vervoeren. Bomans verinnerlijkt de - voor zijn stadshart extreme - gebeurtenissen op een ma nier die Nederland tot op de dag van vandaag bij is gebleven. Hij heeft ruzie met de tent, ligt 's nachts wakker omdat hij niet met zeemeeuwen kan coëxisteren, krijgt griep, worstelt met angsten die niets met Rottumerplaat en alles met Godsvrees te ma ken hebben. Zijn dagboek functioneert als een logboek van een dolende schrijver, die in zijn spreekwoordelijke onhandigheid zelfs de zaklampen kapot laat vallen. Willem Ruis. de latere (veel te jong overleden) ster onder de Nederlandse quizmas ters. fungeert als gesprekspartner in de radiouitzendingen die een ongelooflijke luis terdichtheid krijgen. Wolkers kletst honderduit omdat hij zich senang voelt Bomans treurt. Aanvankelijk omdat hij zich graag wentelt in zijn ellende, later omdat de natuur hem echt teveel is. Wolkers kan beter tegen de eenzaamheid dan Bomans, koppen de kranten in 1971. Vanaf Texel bromt Wolkers 23 jaar later, dat hij nog vaak terugdenkt aan die histori - sche kampeertocht. Over het verschil - met Bomans - in beleving op Rottumerplaat: .Bomans was een oppervlakkig mens, absoluut niet ingesteld op de natuur. Toen ik la ter zijn dagboekaantekeningen teruglas, dacht ik: Bomans heeft natuurlijk een gewei dige acteerkwaliteit. Als zijn wieg in Engeland had gestaan, dan was hij acteur in blij spelen geworden. Hij heeft niets gezien op dat eiland. Had niets met de natuur. Dat is niet zo vreemd natuurlijk voor een man die gewend was om 's avonds in een café te zitten, en daar te schaken en te filosoferen bij een goed glas." „Bomans kon niet tegen de eenzaamheid. Ik wel. IK heb altijd de eenzaamheid op gezocht. Dat is het verschil tussen ons geweest." Zou Wolkers de confrontatie met de eenzaamheid op Rottumerplaat nog eens wil len opzoeken? Gesteun door de telefoonlijn. „Nee, nee. 't Idéé... Dat was tóén. Ik leef nü." JOHN OOMKES Regisseuse Carina Molier: „De acteurs hebben gepro beerd Bomans te spelen, maar dat lukte gewoon niet. Hij was te briljant." foto lex van rossen Godfried Bomans blijft tot de verbeelding spreken. Drieëntwintig jaar na zijn dood klinkt zijn stem weer; nu in het theater. De radio-opnamen van Bomanslegendarische avontuur op de Rottumerplaat vormen de bouwstenen van een toneelvoorstelling die dit weekeinde in Amsterdam in première gaat: 'Protest uit de zandbak'. Godfried Bomans vlak voor zijn afscheid van Rottumerplaat, getekend door zeven dagen volstrekte eenzaamheid. Wolkers en Bomans. klaar voor Rottumerplaat. 'Oermens' naast 'sociaal dier". foto archief anefo Bomans als Robinson Crusoë. Het is een herinnering die ligt te ronken in de zachte *kussens van het collectieve geheugen. De Haarlemse volksschrijver, humorist en tv- ster trok zich in juli 1971 een week lang te rug op een onbewoond eiland voor een confrontatie met de absolute eenzaamheid. Het is bijna een kwart eeuw geleden, maar om alle beelden weer haarscherp op te roe pen is een kleine speldeprik voldoende: het magische woordje 'Rottumerplaat'. ~k ~k „Terwijl we wegvoeren stond Godfried met zijn verrekijker boven op het duin en zwaaide ons uit met op z'n hoofd een strooien hoed van het soort zoals Multatuli ze gedragen moet hebben. Een grote zonnerand. het band je onder de kin. Daar stond de man die zich zelf een onhandige man noemt, alleen (opeen eiland) met zijn koffertjes, zijn drie boeken en het muziekje van Bach, Das Wohltemperiertes Klavier." (Vara-verslaggever Willem Ruis tij dens radio-uitzending). Het is een media-happening van de eerste orde. Nederland zit aan de radio gekluisterd. Verslaggever Willem Ruis en producent Gé Gouwswaard houden vanuit een tot studio omgebouwde kamer in Hotel Breedenburgh te Warffum contact met de verlaten literator. En ze sturen zijn woorden enkele malen per dag de ether in. Een week later is Bomans' collega-schrijver en absolute tegenpool Jan Wolkers aan de beurt om hetzelfde gevecht te leveren. Wol kers gaat het eiland te lijf als een oermens, eet het voedsel dat hij ter plekke vindt en werpt zich op als redder der zeehonden. Bomans daarentegen blijkt vooral een 'soci aal dier' dat ontredderd rondloopt in de na tuur en totaal op zichzelf wordt teruggewor pen. k „Hoe was de nacht? Eh, slecht, ik heb midden in een meeuwenkolonie geslapen en die bees ten hebben een oorverdovend lawaai ge maakt. Ja, die zien mij ah een soort stoorzen der met m'n tent midden d'r in. De eitjes, drie telkens in een nest. liggen een meter van m 'n tent af en die beesten zijn enorm boos... En te recht. Over." (Bomans in de radio-uitzending na zijn eerste nacht op het eiland). In- de archieven van Hilversum zijn door stommiteiten en onverschilligheid enorme kraters geslagen, maar de eenzame stem van Bomans op Rottumerplaat is gered. Vieren half uur bandmateriaal waarop men hem zes maanden voor zijn plotselinge dood verslag hoort doen over zijn angsten, zijn ontroerende en komische observaties, zijn ziekte, zijn slapeloze nachten. Die geluids fragmenten vervullen de hoofdrol in de to neelvoorstelling Protest uit de zandbak van regisseuse Carina Molier. Repetitie in het zaaltje van het Amphithea ter in Amsterdam. Op de zwarte achterwand hangt een klein portretje van Bomans. Links van het speelvlak staat een paspop met een Sinterklaaskostuum. Recht voor de kleine tri bune een lange tafel, die doorbuigt onder een vracht aan geluidsapparatuur. Regisseuse Carina Molier: „De acteurs Kees Hartveld en Arie de Mol spelen Willem Ruis en Gé Gouds waard. Ze zitten met lieslaarzen aan in de studio en converseren met de stem van Bomans die op de band staat." Molier heeft een duidelijk hang naar bio grafisch materiaal over culturele kopstukken. Ze maakte het veel geprezen stuk Sally Can't Dance waarin het met de dood flirtende roek- idool Lou Reed vanachter een tafel met mi crofoon zijn fans toespreekt. In de voorstel ling 4+1 liet ze maar liefst vijf internationale sterren opdraven: Fassbinder, Dali, Bunuel, Warhol en Montand. Bomans lijkt op het eer ste gezicht een wat wonderlijke eend in die internationale celebrity-bijt. Molier „Ik wil met biografisch materiaal altijd mijn eigen verhaal vertellen. Je kunt zeggen dat ik die levens gebruik, maar wel al tijd vanuit respèct. Bij Fassbincter ben ik bij voorbeeld gefascineerd door de manier waar op hij met liefde en het gevecht van het leven om wilde gaan. Hij was vrij cynisch in de lief de: je loopt een kont achterna en als je die hebt gehad, wil je weer verder. Maar in de zelfde voorstelling laat ik het andere uiterste zien in de figuur van Bunuel die een bijna ro mantische benadering heeft. Die extremen wil ik allebei geloven en naast elkaar laten bestaan in het leven." Molier heeft geregistreerd dat er voor jon gere generaties een zekere geur van conser vatisme en kneuterigheid om Bomans heen hangt. Zelf zegt ze niet gehinderd te worden door negatieve gevoelens ten opzichte van de schrijver. „Ik weet dat er na zijn dood zelfs een anti-Bomansgezelschap is opgericht. Maar ik voel zelf veel respect. Hij was iemand die de tijd wilde nemen om te beschouwen en te denken. Het ging hem allemaal veel te snel en te jachtig. Mulisch vertelde hoe hij ooit bij hem op bezoek kwam om te schaken. Terwijl" Bomans met zijn rug naar hem toe stond. stak hij een sigaret op. Bomans draai de zich om en zei: Toe wil je even wachten, ik vind het zo mooi om het te zien." Het idee om deze voorstelling te maken ontstond tijdens een gesprek in de kroeg, waarbij Molier, Hartveld en De Mol onder het genot van alcoholica Bomans-anekdotes over tafel lieten gaan. Molier: „Wat ik me nog heel sterk bleek te herinneren was zijn over lijden; ik was toen twaalf. Mijn moeder is daar diep verdrietig over geweest. Wat mij vooral bij staat is de rouw om zijn dood." Nederland reageerde inderdaad zeer emo tioneel op de plotselinge dood van Bomans op 22 december 1971, vijf maanden na zijn terugkeer van Rottumerplaat. Tot op de dag van vandaag leggen velen een direct verband tussen de ontberingen van Bomans op het ei land en de hartaanval die een einde aan zijn leven maakte. In de voorstelling van Molier is een fragment verwerkt waarin Willem Ruis vertelt over zijn schuldgevoel na de dood van de schrijver. 7^ 7^ „Ik weet nog goed dat nadat het allemaal ge beurd was, er door Michel van der Plas in El sevier min of meer gesuggereerd werd dat het eiland-avontuur van Bomans toch redelijk veel te maken zou hebben gehad met zijn dood. Ik ben dat eigenlijk speciaal gaan vra gen aan de vrouw van Bomans, want ik voel de me daar zo bezwaar,fr door. En die zei: Nee, dat is absoluut niet waar." (Willem Ruis in een interview). -k Molier en haar twee acteurs trokken zich met een container vol boeken, platen, cassettes, video-beelden en bandopnamen terug op een eiland vlakbij Rottumerplaat, Vlieland. Daar groeven ze zich als mollen door het gi gantische oeuvre en de verpletterende hoe veelheid biografisch materiaal; op zoek naar een kem die die de essentie van Bomans raakte en tegelijkertijd zijn uitwerking op de planken niet zou missen. Molier: „We heb ben ontzettend veel moois ontdekt, maar door al die losse fragmenten werd het veel te hap snap. Uiteindelijk kozen we voor Rottu merplaat als rode draad. Vooral de verborgen eenzaamheid die daarin naar boven komt is prachtig." „De acteurs hebben geprobeerd Bomans te spelen, maar dat lukte gewoon niet. Nie mand kan hem nadoen, hij was te briljant. Bij Lou Reed. Bunuel en Salvador Dali bestond dat probleem niet; de afstand was groot ge noeg om ze te spelen. Bij Bomans bleek dui delijk hoe dichtbij hij nog is." Molier wijst op een grote, pluizige pruik. Wolkers komt dus wèl voor in de voorstelling, gespeeld door een van de acteurs. In een kort fragment geeft hij commentaar op de onhan dige manier waarop zijn collega zich staande probeert te houden op de slikplaat. Molier: „Wolkers is zo totaal anders. Een prachtig contrast. Jammer dat hij niet uitgebreider aan bod kan komen. Eigenlijk zou er nog een half uur achteraan geplakt moeten worden, maar dat maakt de voorstelling te lang. Mis schien een tweede deel...?!" „Ik heb me afgevraagd: hoe zou fk zijn on der omstandigheden als op Rottumerplaat? Als Wolkers of als Bomans? Ik zou proberen Wolkers te zijn, maar ik denk dat het Bomans zou worden... Ik werd op Vlieland al bang als ik in het donker van de sauna terug naar het huis moest lopen." Jan spoelde aan ah een nog steeds niet geëx plodeerde zeemijn aan het land. Ook onze ge zamenlijke einduitzending beheerste hij volle dig: alles wat rondom hem was, niets over zichzelf Ik vroeg hem in een laatste poging wat er 's avonds door hem heenging ah het donker werd, maar hij gooide er onmiddellijk een paar zeehonden tegenaan. (Dagboekfragment van Bomans). Vlak voor de eerste try-out afgelopen week - toonde Molier zich razend nieuwsgierig naar het soort publiek dat op de voorstelling af zal komen. „Het stuk over Ixju Reed trok heel veel niet-theaterpubliek. Muziekfans die na afloop dachten: 'O, zo kan theater dus ook zijn'. Ik weet dat er nu reserveringen zijn bin nengekomen van mensen die Bomans-fans een kaartje voor hun verjaardag willen geven. Van de andere kant: ik vermoed dat er men sen zijn die niet komen, omdat ze denken: 'Bomans, dat is een ouwe lui'. Die mensen missen dus een up-to-date theaterstuk." k „Ik zit in een soort oerverbazinggevangen. De zee schuimt tot aan de horizon, een pan melk die overkookt. De tent siddert en brult, maar houdt het nog steeds. Midden in al dat geweld zit een meneer aan een tafeltje die schrijft. Tussen al die blinde reuzen, een dwerg die ziet? In de panische onbewustheid een stukje besef, een zuiltje dat denkt." (Dagboekfrag ment van Bomans). 'Protest uit de zandbak'. Première: zaterdag 19 maart 21.00 uur, Amphitheater, Amster dam (ingang tegenover le Helmerstraat 115). Daar nog te zien: 21 t.m. 26 maart. Reisvoorstellingcn: 31 maart schouwburg Rotterdam; 13 t.m. 16 april Utrechtse School, Utrecht; 20 en 21 april Jeugdtheater Festival Den Bosch.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 37