'Ons kind Tommie wil leven' Cultuur Kunst Concert niet twintig vogels Komrij en Haasse komen in boekenweek naar Leiden Rembrandt lijkt op zwarte Piet Telefoonspel op toneel 18 Dl NSDAG 15 MAART 1994 19 Restauratie Zonnestraal dichterbij Hilversum» Minister D'Ancona van WVC steunt de plannen van het Ziekenhuis Hilversum een nieuwe bestemming te geven aan het voormalige tbc-sanatorium Zonnestraal, het wereldberoem de architectonisch monument dat sterk in verval is. Daarmee neemt de kans toe dat op enige termijn kan worden begonnen met de restauratie van het gebouwencomplex dat architect Jan Duiker (1890-1935) samen met Bernhard Bijvoet ontwierp. Zon nestraal. dat op 12 juni 1928 werd geopend, is thans eigendom van het Ziekenhuis Hilversum. Mozartweek met Schubert als gast zeist» Franz Schubert is als 'gastcomponist' gekozen voor de Mozartweek 1994, die van 14 tot 22 mei in Zeist wordt gehou den. Op de openingsdag speelt het Parkanyi-trio onder meer Mozarts Divertimento KV 563 en 's avonds voert het Lafayette- strijkkwartet met versterking onder andere het Kwintet D 956 van Schubert uit. Andére buitenlandse uitvoerenden zijn onder meer de Roemeense dirigent Andreas Lascae, het Orpheus- kwartet uit Parijs, het Zingara pianotrio uit Londen, de pianiste Gariele Seidel uit München en het City of Oxford Choir uit Ox ford. Doel van de Mozartweek is in een reeks van jaren alle wei nig uitgevoerde werken van Wolfgang Amadeus Mozart tot klin ken te brengen. Mattheüs Passion in Lisse ussEHet Christelijk Oratoriumkoor Excelsior uit Nieuw Vennep brengt morgenavond de Mattheüs Passion huize Rustoord in Lisse. Het gezelschap, onder leiding van Sytze Stel, is daar op uitnodiging van de Nederlandse Christen Vrouwenbond. Leden van de bond dragen teksten voor uit het evangelie naar Mat theüs en gedichten. Het optreden begint om 20.00 uur aan de Rustoordlaan 1. Lezing fotografe Marrie Bot leiden» Fotografe Marrie Bot vertelt morgen over haar werk in hel Rijksmusem voor Volkenkunde in Leiden. Ze bundelde haar foto's onder meer in Misere (boetebedevaarten) en Bezwaard be staan (geestelijk gehandicapten). Aan de hand van die boeken geeft Bot uitleg over aanleiding, opzet, organisatie en praktijk van fotograferen. De bijeenkomst aan de Steenstraat 1 begint om 20.00 uur. Theaterstuk van Yvonne Keuls zet seksueel misbruik op de agenda: I -356472. PLV CHEF IAN RIJSDAM. 071-356472 In het begin van de jaren tachtig ontdekte schrijfster Yvonne Keuls dat een kinderrechter jarenlang seksueel misbruik had gemaakt van onder zijn macht gestelde jongens. Zij verwerkte dit gegeven in de roman Annie Berber en het verdriet van een tedere crimineel. Met haar boek had Yvonne Keuls weer eens een sociaal probleem op de agenda geplaatst en ze heeft er zeker aan meege werkt dat het thema 'seksueel misbruik in machtsongelij- ke situaties' aan de orde blijft. Op donderdag 17 maart is 'Tommie', de theaterbewerking van de spraakmakende roman, onder regie van Pieter Loef en met Paul Röttger in de hoofdrol te zien in de Leidse Schouwburg. Mega Mondriaan in Amersfoort amersfoort Piet Mondriaans schilderij 'Rood, Geel en Blauw' siert vanaf eind maart twee maanden lang De Onze Lieve Vrouwentoren in Amers foort. Het werk van acht bij dertien meter wordt opgebouwd uit kleurkopieën op panelen. Folie moet het geheel weerbestendig ma ken. Makers van de mega-Mondriaan zijn twaalf studenten van de Hogeschool Haarlem. Het project is onderdeel van een afstudeer opdracht. Het werk past in het Mondriaan-jaar, waarin wordt her dacht dat de schilder vijftig jaar geleden is overleden. Mondriaan werd in 1872 in Amersfoort geboren. De studenten maken gebruik van het feit dat de Onze Lieve Vrouwetoren momenteel in de stei gers staat. Na de twee maanden gaat de vergroting naar New York om daar te worden geveild. De studenten verwachten daar een grotere inte resse van eventuele kopers dan in Nederland, omdat volgens hen Mondriaan in de Verenigde Staten meer wordt gewaardeerd. Het hele project kost rond de 35.000 gulden. Naast een subsidie van de gemeente Amersfoort komt dat geld van een aantal sponsors. rotterdam dirk willem rosie 'Tommie' is een kind. „Een kind is altijd gaaf', vindt Keuls. „Daar kan alles mis mee gaan, maar onder andere omstandig heden kan ook alles goed gaan. En als er wat fout gaat met een kind, moet het in elk geval niet nog weer eens slachtoffer wor den van kwalijke praktijken. In 'Tommie' valt een kind gaaf in handen van hulpverleners - wie dat ook maar mogen zijn - en raakt het vervolgens in proble men. Dat was niet nodig ge weest als er op de juiste manier met dat kind was omgespron gen." Tommie is een 'tedere' crimi neel, een rotjong dat goed te recht had kunnen komen. De hulpverlening walst hem plat, de kinderrechter vindt bij hem zijn gerief. Tommie kan de wer kelijkheid niet aan en fabriceert zijn eigen beleving. Hij vlucht in fantasie en duikt onder in zijn glansrol: travestie. Het was niet uit effectbejag dat Keuls voor het extreme koos. Uit eigen er varing weet ze dat een oneven redig groot aantal jongens in de positie van Tommie zijn heil zoekt in travestie. Keuls ziet zichzelf eigenlijk niet als dé schrijfster van 'Tom mie'. „Het stuk is niet geschre ven, het is ontstaan. Paul, Pieter Loef en ik zijn gedrieën de ma kers. Paul zit in de genen van dit stuk. Voor hem ben ik eraan begonnen. Op de première van 'Amadeus' zei hij tegen me: 'En nou ga je eens een rol voor mij schrijven'. Jacques Senf (theaterproducent, red.) zag ons staan en hoorde waar we het over hadden. Hij zei: en dan ga Vincent Rijnbende maakte dit portret van Hella S. Haasse in opdracht van de Haagse artotheek. Het doek is tot 24 april te zien in het Letterkundig Museum in Den Haag op de tentoonstelling 'Ik maak kenbaar wat be stond. Leven en werk van Hella S. Haasse'. De schrijfster signeert op 24 maart in boekhandel Kooiker. FOTO ANP leiden/regio» Gerrit Komrij signeert op zaterdag 19 maart bij boekhandel de Kier in Leiden. Ter gelegenheid van de boekenweek verscheen zijn complete dichtwerk onder de titel 'Alle gedichten tot giste ren'. Komrijs handtekening is tussen 15.00 uur en 16.00 uur te verkrijgen aan de Nieuwe Rijn 45. Hella S. Haasse signeert op donderdag 24 maart bij boekhandel Kooyker in Leiden. Ze schreef het zeer lovend ontvangen boekenweekgeschenk 'Transit'. De schrijfster is tussen 19.30 uur en 20.30 uur aanwezig in de boekhandel aan de Breestraat. Jean Pierre Rawie opent het Leids Literatuur Festival op donderdag 17 maart in sociëteit De Burcht. De dichter leest vanaf 20.15 uur zijn ge dichten voor. Op zondag 20 maart is het vanaf 15.00 uur dichterspodium in De Burcht. Die mid dag maakt de organisatie van het l^eids Literatuur Festival bekend wie van de deelnemers de een malige poëzieprijs heeft gewonnen. Het publiek mag de meest aansprekende dichters met twee onderscheidingen belonen. Koor Het Zingend Hart zorgt voor de muziek. Op dinsdag 22 maart leest de Eliot Society van af 20.15 uur gedichten van J.H. Leopold in De Burcht. Remco Campert, Bart Chabot en Mirjam van Hee besluiten het Literatuur Festival op don derdag 24 maart. Vanaf 20.15 uur lezen ze voor uit eigen werk in De Burcht. In de centrale bibliotheek aan de Nieuwstraat 4 worden op 26 maart de Chinese gedichten van J. Slauerhoff in verschillende talen voorgedragen. Het filiaal Merenwijk heeft gedurende de boeken week een tentoonstelling van ex librissen. Op donderdag 24 maart komt troubadour Bart Ver steeg naar de Rosmolen 4 om vanaf 20.00 uur liedjes te zingen van Herman van Veen, Jaap Vis ser en Boudewijn de Groot. In filiaal Stevenshof is op zondag 20 maart de presentatie van een dichtbundel. Hierin staan verzamelde verzen van vroeger plus een keuze uit de Stevnshof-gedichtenwedstrijd. Toos Kop reikt die middag de prijzen uit aan de makers van de beste gedichten. Tussen dat alles door brengt het orkest Tussen wal en schip havenliederen. Hiddo van Os zingt terwijl hij zichzelf begeleidt op zijn eigengemaak te buikorgel. Smartlappenkoor Leedvermaak is te horen. En Alexander Fonteijne zingt liedjes van Davids. Pisuisse en Sonneveld. In filiaal Zuid-West is tot 31 maart de collectie inktpotten en pennen te zien van Sylvia Frank huizen. Tot 22 maart kunnen alle dichters tot 14 jaar hun limerick nog inleveren aan de Ed. van Beinamusstraat 2. Bij voldoende inzendingen wordt de winnaar zaterdag 26 maart om 12.00 uur bekend gemaakt. Arie van den Berg presenteert op zaterdag 19 maart een poëzie-avond in de bibliotheek in Voorschoten waarop plaatselijke dichters voorle zen. Pianist Wim van Kampen en violist Louis Botman zorgen voor de muziek. Naast de presen tatie leest Van den Berg voor uit zijn eigen bun dels. Het poëziefestijn begint om 20.00 uur. In de bibliotheek in Alphen dragen Monique Goderie en Hans Krüse op vrijdag 19 maart voor uit eigen werk. Cees van der Vlis zingt met Freda Kuiper poëzie op de klanken van een accordeon. Gerda Verduyn draagt gedichten voor. De voor drachten beginnen om 19.15 uur aan deThorbec- kestraat 1. In de bibliotheek hangt tot 26 maart een muurkrant waarop iedereen zijn poëzie mag ophangen. in de ar Een cruciale band dus, die tussen Keuls en Röttger. Hij was op het toneel onder meer actief als Mozart in 'Amadeus' en in de titelrol van 'De wijze kater'. Voorts is Röttger bekend als di recteur van het Rotterdams Centrum voor Theater. Waarom heeft Keuls zich zo door hem la ten inspireren? „Ik hou van Paul. Ik hou van zijn puurheid in het theater. Hij heeft er let terlijk alles voor over, daar kan ik mee werken. Paul is een 'fooi', een klein duiveltje dat springt over het toneel. Hij heeft de metamorfose in zich, hij trekt een la open en brengt zijn rol van binnenuit. Paul is een bevlogen acteur, zoals Paul Steenbergen dat was. Daar zijn er niet zo gek veel meer van Overleven „Dat onvoorwaardelijke hebben Yvonne en ik gemeen", vindt Röttger. ..Terwijl wij aan een voorstelling werken worden wij niet moe, we worden alleen maar sterker. Maar er is nög iets dat van Yvonne en mij samen is en dat dientengevolge in dit stuk terecht is gekomen: we la ten zien dat je kunt overleven. We stellen een moeilijk thema aan de orde, het is op dit mo ment echt een hot item. Maar wat er ook gebeurt: je kunt altijd kiezen en dus kun je ook altijd kiezen voor het leven. Met die boodschap voel ik mij als speler ontzettend gelukkig." „Onze Tommie overleeft. Je kunt zeggen: hij vlucht in de travestie of in de prostitutie. Dat Schrijfster Yvonne Keuls met hoofdrolspeler Paul Röttger in 'Tommie': „Ik hou v ter. Hij heeft er letterlijk alles voor over, daar kan ik mee werken. Paul is een 'fo< springt over het toneel. i zijn puurheid in het thea- een klein duiveltje dat FOTO Cff S ZORN doet er niet toe en daar hebben wij ook geen oordeel over. Tom mie heeft toch een vorm gevon den voor zijn verdere leven, hij gaat door. Het is aan het pu bliek om te oordelen, maar vooral om verbanden te leggen en oorzaken aan te geven. Wij hebben geprobeerd om geen vinger op te heffen. Zelfs niet richting rechter. Ook de rechter is een deel van een systeem." De voorstelling in de Schouwburg begint om 20.15 In kunstcentrum Het Apollo- huis in Eindhoven geven twintig vogels zondag 20 maart een live concert. De bedenker van deze Vogelzang is kunstenaar Paul Panhuysen, die al vijf jaar werkt met kanaries. Hij laat de vogels een zelfstandige rol spelen in concerten, tentoonstellingen en zogenaamde installaties. De projecten van Panhuysen waren eerder te zien en te ho ren in onder meer Dortmund, New York en San Francisco. Vo rig jaar werd een cd uitgebracht: Singing the World into Existen ce. Paul Panhuysen and the Ka- nary Grand Band. Een paar maanden geleden is in de stu dio van Het Apollohuis een mi me kamervolière gebouwd. Daarin leeft sindsdien een ge zelschap van twintig vogels: ka naries, edelzangers, loodbek- ken, driekleurnonnen, sijsjes, een Mexicaanse goudvink en een putter. In de kooi zijn kleine microfoons aangebracht, waar mee de zang en het geluid van de vogels wordt opgenomen Instrumenten, die reageren op de beweging en de zang van de beestjes, zorgen volgens Pan huysen voor een stimulerende begeleiding. Het publiek kan de verrichtingen van de dieren vol gen via een monitor in de ten toonstellingsruimte. Daar wordt ook het geluid van de micro foons in de volière gemengd met andere geluiden en vervol gens versterkt weergegeven. Jubileumconcert Mannenkoor Alphen Het Alphens Mannenkoor viert geeft op donderdag 17 maart een jubileumconcert in de Si. Bonifatiuskerk in Alphen. Het gezelschap brengt ter ere van zijn twintigjarig bestaan liede ren uit bekende opera's en mu sicals. Als speciale gast treedt het Deep River Quartet op. Soliste is de Alpheuse sopraan I.isette Emmink. De zangers krijgen muzikale ondersteuning van het veertig mensen tellende Rijnlandse Orkestvereniging. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de WV en aan de kerkzaak Het concert aan de Paradijslaan be gint om 20.00 uur. Prijs voor cabaretière Van Dongen amsterdam npa Cabaretière l-enette van Don gen (35) heeft de Pall Mali Ex port Prijs 1993 gewonnen. Ze krijgt deze onderscheiding voor haar eerste solo-pro gramma 'Mag het wat zach ter', waarmee zij dit seizoen langs de theaters toert. De ju ry, bestaande uit Wim Bary, Martine Bijl, Simone de Waard, Ruud Kuyper en Hans van Willigenburg, ziet in haar een „zeer oorspronkelijke en veelzijdige theaterpersoonlijk heid". De Pali Mali Export Prijs werd gistermiddag voor de zestiende keer uitgereikt. Be halve uit een replica van een kunstwerk van de Amsterdam se kunstenares Yvonne Kracht bestaat de prijs uit een beurs van vijftienduizend gulden. Eerdere winnaars van de prijs zijn onder anderen Margriet Eshuys, Karin Bloemen, Vera Mann en, vorig jaar, Stef Bos. Lenette van Dongen begon na een opleiding aan de Nel Roos Dansakademie met een eigen balletstudio. Na drie jaar stapte ze over naar de Klein- kunstakademie. Ze was onder de theatershow Jeans, maakte deel uit van de Nederlandse ploeg voor het Knokke Festival 1989, werkte mee aan de show 'Adèle in Casablanca' van Adè- le Bloemendaal en vertolkte rollen in de musicals 'Sneeuw witje' en 'Tsjechov'. beeldende kunst Doesburg Tekst: Marcel Otten Vertol king: Ad van Kempen en Ariane Schluter Decor en kostuums Elly op 't Land Pro- duktie De Bastaard i s m. Theater aan het Spui en World Wide Video Centre Nog t/m 3 apnl te zien in Theater aan het Spui in Den Haag Het heeft iets stouts. Uit de pro grammafolder weet je dat '06' over een erotisch telefoonspel gaat. En nu loop je met nog een aantal nieuwsgierigen achter de medewerkster van Theater aan het Spui in Den Haag aan, vanaf de hal door enkele binnengan- getjes naar het aangrenzende World Wide Video Centre. In een half duistere ruimte staan cabines groepsgewijs in rijen opgesteld. Mede door de verlichte schermen van evenzo- vele televisietoestellen doet dit alles aan een speelhal denken. Elk hokje biedt plaats aan één toeschouwer. Het zwarte ach tergordijn moet vervolgens wor den dichtgetrokken. Volslagen in het donker zit je met de koptelefoon op naar het scherm te kijken. Daarop is de mededeling geprojecteerd, dat de acteur en actrice elders in het theater hun rol spelen. Dan verschijnen de eerste beelden. Een jonge, academisch gevorm de. alleenstaande vrouw spreekt middels een 06-lijn op een bandje in dat ze via de telefoon naar scks-contacten zoekt. Een 33-jarige, gescheiden architect reageert hierop. Hij geeft haar zijn telefoonnummer. Sindsdien belt ze hem iedere donderdag avond vanuit haar woonhuis. Via de telefoon winden ze el kaar verbaal op, waarbij ze zich zelf bevredigen. De eerste tele foontjes verlopen wat stroef en onwennig, maar allengs groeit de intimiteit en de vrijmoedig heid. Wil je de verrichtingen van zowel de man als de vrouw goed volgen, dan moet je regel matig en afwisselend op twee knoppen op het tv-apparaat drukken, waardoor het beeld gaat zappen. De gesprekken zijn ongeacht wie er op het scherm verschijnt wel continue te beluisteren. Dit idee van theatermaker Jo- han Doesburg sluit aan bij de behoefte van velen om al zap pend televisie te kijken en bij de lust tot voyeurisme. En dat er gretig gebruik wordt gemaakt van 06-lijnen bewijst het groei end aantal ervan. Vanuit de an dere hokjes klinkt vaak uitbun dig gelach om de onverbloemde seks-uitdrukkingen en -hande lingen. Ariane Schluter en Ad van Kempen fungeren echter niet alleen als porno-sterren op af stand in deze variant van een peepshow. Successievelijk krijgt '06' de waarde van kwalitatief toneelspel, waarin onder meer eenzaamheid en het onvermo gen tot het aangaan van echte relaties zichtbaar worden. De alledaags klinkende tekst, ge schreven door Marcel Otten, heeft in dit concept en door het voortreffelijke spel een triest- makende uitwerldng. Je hebt te doen met die man en die vrouw, die op zo'n pove re en uiteindelijk teleurstellende manier hun gebrek aan inter menselijke contact proberen te lenigen. Johan Doesburg, ook verantwoordelijk voor de regie, heeft met 06 opnieuw voor een ongewone en spraakmakende voorstellinggezorgd. recensie irene van beveren Expositie Makaba, vr t/m zo vai 13.00-18.00 uur. tot 28/3, Haagweg 4 Het klinkt oosters, Makaba, maar de tentoonstelling met de ze naam op Haagweg 4 heeft niets oriëntaals. Dus kan het niet anders dan dat Makaba slechts een fonetische verwij zing is naar de eerste twee let ters van de voornamen van de drie exposanten, respectievelijk Marie-Jos Robben, Caroline de Groot en Barbara van Olst. Hun schilderijen hangen wat armetierig door elkaar in een grote kille, verveloze ruimte. Aan een tafeltje zit een man, die vertelt niets van de tentoonstel ling te weten. „Ik ben hier ook maar neergezet."legt hij uit. Hij heeft wel een lijstje met schilde- rijtitels, waarvan de nummers corresponderen met die op een slordig schetsje van de zaalop stelling. Me verbazend over zoveel desinteresse voor presentatie bekijk ik de doeken. Van Olst heeft vierkanten, rechthoeken en cirkels naast, en over elkaar geschilderd. Vanuit datzelfde principe heeft ze ook twee col lages gemaakt. Ze zouden span nend kunnen zijn als de geome trische vormen verschillende af metingen zouden hebben ge had, en met gebruikmaking van perspectief zouden zijn gerang schikt. Van Olst lijkt een poging te hebben gewaagd met het schilderij dat op de vide hangt. De compositie is daar wat le vendiger. Dat komt ook door het meer contrastrijke kleurge bruik in vergelijking met de an dere, weinig geslaagde blauw- -oranje combinaties. De Groot heeft zich beperkt tot groentinten. De kleur geeft rust aan haar drukke composi ties. De meeste lijken op uitver grote textielpatronen, ondanks het natuurgevoel dat ze door hun coloriet oproepen. De aar digste hangt, net als bij Van Olst, op de vide. Het lijkt of De Groot daarvoor een stukje tex tiel onder de microscoop heeft gelegd, want het beeld wordt gevuld met een raster van wollig aandoende draden. Ook weer op de vide - ditmaal op een plaats waar de lichtinval het kijkgenot bepaald niet ver hoogd - hangen de werken van Robben. Ze vormen een por trettengalerij van bekende kun stenaars. onder wier Rem brandt. Gaugin. Kandinsky en Ket. Het zijn schilders die wei nig met elkaar gemeen hebben. Waarom Robben ze heeft ge schilderd, is me dan ook ondui delijk. De koppen van de mees ters lijken wel geboetseerd, zo dik is de verf aangebracht. Al leen Gaugin is minder pasteus uit de verf gekomen. Hij is meer geschilderd in de stijl die hij zelf hanteerde. Lijken doen de por tretten maar matig. De man met de muts en de krullen heeft bijvoorbeeld meer weg van zwarte Piet dan van Rembrandt. Robben heeft nog het een en ander te leren als portretschil der. Soerjadi in de Stadsgehoorzaal LEIDEN In zijn geboortestad besluit pia nist Wibi Soerjadi op zaterdag 19 maart de K&O meestercon- certserie in de Stadsgehoorzaal Met het Orkest van net Oosten (voorheen het Forum Filharmo nisch Orkest) speelt hij het Tweede Wibi Soerjadi besluit de meesterserie. Rachmaninoff. Het gezelschap onder leiding van Gabriele Bel lini brengt daarnaast Capriccio Ivspagnol opus 34 van Rimski- Korsakov en Moussorgskys Schilderijen van een Tentoon stelling. Het concert begint om 20.15 uur in de grote zaal. K&O maakt die avond ook het volledige programma voor de meesterserie van komend sei zoen bekend. Gecontracteerd zijn al het Residentie Orkest, het Brabants Orkest en wederom het Orkest van het Oosten met als dirigenten onder meer Tho- mas Sanderling, Alexander Ve- demikov en Jacques van Steen. Als solisten komen de pianisten Nikolai Luganski, Hèléne Grimaud en Alwin Bar. Ook het klavierduo Blanca Uribe en Ri chard Wilson komt naar de Stadsgehoorzaal. Daarnaast zijn violiste Vera Beths, de sopraan Andrea Catzel en cellist Pieter Wispelwey gecontracteerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19