UIT Wacht even, ik heb nog wat' V Een neus waar niets mis mee is 'We hebben zeker driejaar nodig om ons te bewijzen' Rtv show MAANDAG 14 MAART 1994 12 'Tussen Kunst en Kitschblijkt een succesfowiule Ontbijt TV, een programma zonder ochtendhumeur GESPROKEN TV-Magazine: ,,lk ben ter verantwoording geroe pen in het programma 'Ratel'. Een boze mevrouw had er ernstig bezwaar tegen dat ik een recept had gegeven voor cavia. Je mag mensen niet aanzetten tot het opeten van je cavia, vond ze en zeker niet 's morgens om een uur of negen. 'Hoe laat dan wel?' vroeg ik argeloos. 'Nou', zei ze. 'Opeen fatsoenlijk tijdstip. Een uur of twee'." Astrid Joosten in Humo: „Ik zou nooit met iemand vrijen zonder dat ik verliefd op hem ben, laat staan dat ik ervoor zou beta len." idem: „Sinds ik ook in een candid ca mera-val ben getrapt, begrijp ik hoe Lady Di en Prins Charles zich gevoeld moeten hebben toen de bandopnames van hun overspeli ge telefoongesprekken uitlekten. Ik heb er angstdromen van ge had." Presentratrice Paulien Huizinga in de AVRO Bode: „ledereen die met zijn hoofd op de televisie is, wil aandacht. Dat zit er van nature al in. Maar het is niet zó, dat ik sta te stampvoeten als ik geen aandacht krijg. Als het niet meer lukt, ga ik wel in een café staan of zo." Peter-Jan Rens vindt zijn werk één grote bruiloft. foto archief Peter-Jan Reus in Privé: „Mijn werk is eigenlijk één grote bruiloft. Zo'n trouwerij hoeft dus voor mij niet zo. Waarom zouden Joke en ik trouwen? Ik hoef mijn liefde voor haar niet op die ma nier te bevestigen. Joke is mijn vrouw. Punt uit! We kennen el kaar al 15 jaar en we wonen nu 4 jaar samen. Prima zo. Daarbij, voor veel mensen is zo'n huwelijk toch een vorm van aandacht krij gen. En ik krijg al genoeg aan dacht." Actrice Natasja Goedemans in Story: I k zie mezelf niet als sexy. nee. Dat die Suzan in de serie 'Nie mand de deur uit' pikant gekleed gaat, ja, dat hoort erbij. Ze is een losbol, een fladderaar. Ze wil met de tijd mee en modieus gekleed gaan. En het is bovendien ook leuk om te zien. Ik wil ook niet in truttige dingen lopen. Ik ben zelf ook regelmatig op een house-par ty te vinden, hoor." Whoopi Goldberg in VARA TV-Ma- gazine: „Weet je wat een whoopee-kus- sen is?. Dat is een rubberen luchtkussen dat je onder je zitvlak stopt om zachter te zitten. Als je de stop er uittrekt, zegt dat ding 'prrrrt'. Ze hebben mij dus Whoopi genoemd, omdat ik voort durend dat geluid maakte." Yvonne van den Hurk, alias Pam Wesseling uit 'Pleidooi' in de AVRO Bode: „Ik word van de meeste program ma's, zoals 'Flodder', 'GTST' of 'Onderweg naar morgen' op TV in tens treurig. Ze zijn gemaakt om de kassa van de producenten te spekken. Als ik ernaar kijk, krijg ik zo'n leeg gevoel. Ik kan er moe deloos van worden als ik zie hoe kijkers automatisch al die onzin slikken. Het draait bijna altijd om wie het met wie doet! Is er nou echt niets beters te verzinnen? En dat allemaal voor de kijkcijfers." Actrice Geert de Jong in VARA TV- Magazine: „Half Nederland liep uit om de film 'Schatjes' te zien. Mensen op straat probeerden me aan te raken. Ze keken naar me alsof ik van een andere planeet kwam. Maar wanneer je, zoals ik in een dorp woont. ~W dan is het succes - snel over, hoor." Klokkenspecialist F. Kats en presentator Cees van Drongelen bekijken een waardevolle vondst. HILVERSUM TON DE JONG GPD M e komen met tassen en koffers f vol. Met steekwagens en bestel de A bussen als het moet. Soms zijn de schilderijen of tafelbladen zo groot dat de experts maar even mee naar buiten moeten komen. Buiten, waar het volk voorheen sa mendromde om zijn kunstobjecten te laten taxeren. Maar de massa laat zich tegen woordig wat beter beheersen met die vijf verschillende toegangskaarten. Pardon? Voor de opnamen van Tussen Kunst en Kitsch zijn vijf soorten toegangskaarten no- dig? „Ja, het is een luxeprobleem", glimt pre sentator/eindredacteur Cees van Dronge len, „maar twéé verschillende entreebewij zen bleken niet voldoende. En dus hanteren we nu voor vijf uur opnamen vijf verschil lende soorten kaarten." Dat kwam zo. Toen het programma nog in zijn jonge jaren was, de derde jaargang,, is het in Zwolle een keer bijna uit de hand gelopen. Een AVRO-medewerker die voor suppoost moest spelen, kreeg rond de klok van drie de onprettige taak om de staart van de lange rij wachtenden naar huis te sturen. Er zou, zo viel op dat moment te voorzien, onvoldoende tijd resten om al hun Chinese vazen, naïeve schilderijen, porseleinen kopjes en art deco-lampen die zelfde middag nog even aan een deskundi ge blik te onderwerpen. Waarop de arme boodschapper bijna de woede van het Zwolse gepeupel aan den lijve moest voé len. Van Drongelen: „Het was ongeveer de opstand van het kaas- en broodvolk. Heel logisch, trouwens. De zaken waren gewoon slecht georganiseerd." Uitverkocht huis Maar na tien jaar morgen is de jubileum uitzending vanuit Brugge heerst er geen angst voor oproer meer. Niettemin: een uit verkocht huis, keer op keer, en dan praten we toch over 1100, 1200 bezoekers. Hoop- vollen, die graag voor het oog van een tele visiecamera zouden horen dat ze op een rommelmarkt de slag van hun leven heb ben geslagen, door er voor weinig geld een schilderijtje weg te kapen dat bij nader in zien het tienvoudige waard blijkt. Of liefst nóg meer. En de teleurgestelden? Die lopen net zo vrolijk met hun ongeloof door naar de vol gende expert, in de hoop dat die oma's an tieke halsketting op hogere waarde zal schatten. Of ze zeggen: „Wacht even, ik heb nóg wat", en ze diepen een beschilderd pa neeltje onder uit de tas dat vele malen waardevoller is dan het object waar ze aan vankelijk hun hoop op hadden gevestigd. Er werden de afgelopen tien jaar zo'n 75 uitzendingen gemaakt. Nimmer kon Van Drongelen bevroed hebben, dat zijn 'kind' zo'n doorslaand en langlopend succes zou worden. Nóg hoort hij het meedenkende hoofd boekhouding in 1984 zeggen: 'Joh, we moeten eens kunst uitleggen'. Zo ont stond het idee om gewone mensen met hun antieke bezittingen voor de camera te halen, waar een deskundige die meege brachte kostbaarheden op waarde zou schatten. De presentator herinnert zich nog goed de proefuitzending. Op een woensdagmid dag en opgenomen in het Singermuseum in Laren. Daar dook pardoes een doodgewoon heerschap op met een doek dat bij nader inzien toch al gauw zo'n vijftien mille waard bleek. Musea Sommige van de pronkstukken die particu lieren meebrachten naar een van de uitzen dingen belandden achteraf in musea, zo waardevol bleken ze. Volgens Van Dronge len zijn de meeste mensen gewoon be nieuwd naar wat zo'n ding op zolder waard is. Hij schrijft dat mede toe aan het feit dat rommelmarkten en verzamelbeurzen de laatste jaren een enorme vlucht hebben ge nomen. „De mensen willen gewoon weten of ze op zo'n beurs de mazzel van het jaar hebben gekocht. Of juist niet, natuurlijk." „Ie kunt zeggen dat al dat gepraat over de wéarde van spullen hebberigheid in de hand werkt, maar die informatie schept ook inzicht in de markt. Dingen die vroeger in de vuilnisbakken werden geflikkerd, blijken dan ineens duizenden guldens waard te zijn. Mensen worden zich op zo'n manier bewust dat ze gebruikte artikelen niet zo gauw moeten weggooien." Vandaar dat Van Drongelen, die van de AVRO-leiding met Tussen Kunst en Kitsch voorlopig voor onbepaalde tijd door mag gaan, van het programma vooral een kijker- en consumentvriendelijk programma wil maken. Met bij voorbeeld ook informatie over behoud en herstel van kunstobjecten van allerlei aard. Al is het alleen maar om te voorkomen dat men nog eens op zo'n ze- ventiende-eeuws paneeltje, dat ongetwij feld twintig- dertigduizend gulden waard zou zijn geweest, wanneer de eigenaar niet zo klunzig had geprobeerd om de boel ei genhandig een beetje op te poetsen. Van Drongelen: „Dat gaat me dan aan het hart." „Ik had vroeger een leraar kunstgeschie denis, die ons voorhield dat je eigen be schaving slechts een afgeleide is van wat er in het verleden was. Dat idee kweekte ook het besef dat wat vernietigd wordt, ook nooit meer terugkomt. Kón komen. Of dat nou de Akropolis is, of een prachtig kris talglas uit Engeland. Wat weg is, is weg, en dat is dan een verarming van je cultuur goed. Dat besef had ik vrij vroeg, en dat is gegroeid door die tien jaar met dit pro gramma." (Uitzending: morgenavond, 19.00 uur, Ne derland 1) Op de voorgrond presentatrice Karin de Groot met de medewerkers. foto ton kastermans Na tweehonderd succes volle voorstellingen in het seizoen '92-'93 ging gisteravond in Amsterdam Cyrano - De Musical voor een tweede ronde in première. In een afgeladen Carré genoten de genodigden van de amoureuze escapades van de be roemdste neus van de wereld, ver tolkt door Bill van Dijk, vers terug uit Broadway. Mèt een verse opzet- neus. De Nederlandse Cyrano ver toont veel overeenkomsten met zijn Amerikaanse broertje, maar wijkt wat het opvallend reukorgaan van de hoofdpersoon betreft enigszins af. Bill krijgt in Carré een ander mo delletje opgeplakt dan wat hem avond aan avond in het Neil Simon Theater op Broadway werd aapge- Uiteraard waren op de première alle 'bladen' en alle TV show-pro gramma's die ons landje kent druk filmend en schrijvend en fotografe rend aanwezig. Op de party na af loop werden de aanwezige be roemdheden dan ook bestormd met de vraag wat ze van de voorstelling gevonden hadden. En natuurlijk vond men het unaniem 'schitte rend', 'fantóèèóstisch' en 'superge- weldig'. En natuurlijk was men van mening dat Bill van Dijk een sublie me prestatie leverde. En natuurlijk jubelde men ook gepast hevig over Ryan van den Akker als Roxane en de vertolking van Christian door Danny de Munk. Op een première is men immer himmelhoch jauch- zend. 'Het Wereldje' -zelf op de voet gevolgd door de camera's van AT 5 in verband met een flitsende Special Report-documentaire voor de Am sterdamse kabel TV- vroeg zich af wat je te horen zou krijgen als je de zaak nu eens ongebruikelijk omge- foto frank fahrner keerd benaderde. Dus mengde Pan- ducenten ook wel toevertrouwen." Reinout -Arnie- Oerlemans: „Mis? Welke miss? Miss Holland?" 'GTST'- collega dokter Simon: „Ik houd niet van musicals. Dus er is eigenlijk iets mis met mij." Ben Cramer kan helaas geen pro fessioneel commentaar geven op het gebeuren: „Ik heb de hele avond spook gespeeld in Scheveningen en kom net pas binnen." Ster van de avond, Danny de Munk: „Een min puntje? Geen een. We hebben heel veel geleerd van het vorig seizoen en van Broadway. Nu is het af. Het is perfect." Sylvia Millecam: „Ik heb alleen maar genoten. Als ik mensen zó mooi hoor zingen, wat ik zelf niet kan, dan ben ik een gelukkig mens." En wat vindt de politiek van Neer- lands nieuwste kassakraker? Ernst - D '66- Bakker: „Het is een prachtige voorstelling." Is dat een diplomatiek antwoord? „Nee, dat is een eerlijk antwoord. Tenslotte ben ik commis saris van Carré en Carré is een prachtig theater." Seth Gaaikema: „Ik vind vooral die huilende meisjes prachtig." En tot slot de grote gelukkige van de avond, Joop van den Ende: „Ik zie wel dingetjes die fout gaan, maar dat hoort erbij. Kritisch kijken is mijn vak. Maar mis? Nee. Deze mu sical is de mooiste die ik ooit heb mogen produceren." Vermoeid doch verheugd verlaat 'Het Wereldje' in een fraai AT 5 'eindshot' het pand. We hebben een historische avond meegemaakt: we hebben een musical gezien die. op wat piepkleine moeizaam verkregen kanttekeningen na. unaniem perfect gevonden wordt. Rest ons dus niets anders dan snel het nummer van de speciale 'Cyrano-lijn' te vermelden: 020-4.200.200. Pal naast de ingang van de studio staat een reusachtige koffieke tel. Een enkele enkele gast van Ontbijt TV maakt gebruik van deze goedkope vorm van self service. Presentatrice Karin de Groot wordt bijgepoederd door de dame van de schmink. Het is nog vroeg, kwart over zeven. Opmerkelijk relaxed worden de laatste minuten voor het begin van de uitzending gebruikt om de puntjes op de i te zetten. Het gaat er, zo vroeg in de morgen, ontspannen aan toe. Eindredacteur Jan van Galen: „Een ochtendhumeur wordt niet getolereerd. We vormen een hechte ploeg die dag en nacht met het werk bezig is, dat maakt je kwetsbaar. Collegiali teit houden we hoog in het vaandel. We zijn begonnen met vier redactieleden. Dat is geluk kig uitgebreid naar zeven, plus een producer. Maar dan nog blijft het erg hard werken." De KRO, NCRV en IKON ma ken sinds begin dit jaar elke werkdag tussen half acht en half negen een uur Ontbijt TV. Per uitzending heeft de ploeg een kleine veertienduizend gulden te besteden. „Met de nodige in ventiviteit proberen we iedere week weer om het er beter uit te laten zien. Omdat het low bud get is, hebben we geen eigen ca meraploeg. Maar vorige week hebben we toch onze eerste ei gen reportages uitgezonden", meldt Van Galen trots. Studiogesprekken In deze aflevering zijn de pro grammamakers weer aangewe zen op studiogesprekken. Bui ten beeld tekent Cees Quax van de ANWB met een dikke viltstift de files op de kaart van Neder land. „Gelukkig krijgen we daar straks ook een computer voor", zegt Van Galen. „De meeste kij kers vinden die viltstift nogal knullig." Ontbijt TV staat bloot aan veel kritiek. Het voornaamste verwijt: er wordt radio op televi sie gemaakt. Van Galen: „Maar kijk eens naar CNN. Daar klep pen ze soms wel tien minuten door met één en het zelfde postzegelplaatje. Wij maken te levisie, dus willen we toch zo veel mogelijk in beeld brengen. Maar voor schitterende kijkre- portages van twintig minuten leent ons programma zich niet. Het tempo moet hoog liggen. Qchtendtelevisie hoort nog niet bij de Nederlandse cultuur. Het is nu nog de radio die 's och tends aanstaat." In het begin vroegen de pro grammamakers van Ontbijt TV zich geregeld af of de te inter viewen personen wel bereid wa ren in alle vroegte naar de stu dio te komen. „Maar", vertelt Van Galen, „ons is gebleken dat de decision makers rond dit tijd stip allang op zijn. Journalistiek beginnen we al aardig ingenes teld te raken. We worden in het ANP of het journaal aange haald. De kritiek die we over ons heen krijgen, gaat dan ook altijd over de vorm, niet over de inhoud." Van Galen is tamelijk hoopvol gestemd over de toekomst van Ontbijt TV. „Om ons echt te kunnen bewijzen, hebben we wel een jaar of drie nodig. De tijd zal leren of Nederland Ont bijt TV \vil." De kijkcijfers zijn niet slecht. Het tweede deel van het pro gramma, tussen acht en half ne gen, trekt gemiddeld 125.000 kijkers, met soms uitschieters naar 180.000 kijkers. Dat Ontbijt TV met een krap budget moet werken, komt me de doordat de AVRO dit seizoen van deelname heeft afgezien. „Als de AVRO volgend seizoen mee zou doen, zou dat een hoop van de problemen oplos sen. De AVRO is niet onwelwil lend, maar heeft andere priori teiten gesteld en voor Via Ria gekozen. Ik hoop dat we vol gend seizoen gewoon door kun nen gaan. Het liefst zouden we dan tussen zeven en negen uur een programma maken. Maar dat kost ook weer meer." Het concept heeft Van Galen al in zijn hoofd. „Het eerste blok zou sociaal economisch nieuws moeten bevatten en na half ne gen zouden we aan human in terest kunnen doen." Tijdens de STER na het Acht uur-Journaal, verneemt Karin de Groot dat een item vervalt. Zij: „Je moet snel denken en improviseren. Fouten maken hoort er bij. Als ik al improvise rende een fout maak, vind ik dat niet erg. Dan moet ik daar om lachen. Het is wel vervelend als uit een gesprek niet komt wat er uit moet komen of als de kijker de indruk krijgt dat je je slecht hebt voorbereid." 's Ochtends om vier uur maakt De Groot al een begin met haar voorbereiding op het programma. „Als ik onder de douche sta, heb ik al overal om me heen papier op de grond lig gen om me ondertussen voor te bereiden. Het opstaan valt me erg mee. In de week dat ik niet voor Ontbijt TV werk, heb ik er meer moeite mee om alles goed te plannen en om zeven uur wakker naast mijn bed te staan." da zich na het klaterend slotapplaus onder de glitter en schitter met de vraag 'Wat vond u nou (een heel klein beetje) NIET leuk aan Cyrano?' Een vraag waar met ge paste verbazing op werd gereageerd door het in feestelijk tempo cham pagne innemende pre mière-publiek. Gert-Jan Dróge: „Kind, hoe kun je dat nu vragen op een première. Op een pre mière is toch altijd alles mooi en prachtig? Dus dat vind ik ook: mooi en prachtig. En -schrijf dat ook even op- aanstaande zaterdag is mijn première van 'De wereld volgens G.B.J. Dróge'. Oók heel belangrijk." Ruud Hen driks, ex RTL 4-kanon: „Het enige minpuntje is dat de Amerikanen het niet mooi genoeg vinden. Misschien moeten we daar eens wat ontwikkelingshulp naartoe sturen Ook Jacques 'd Ancona, weer geheel de oude, pardon jonge, na een grie zelige operatie, weet niets fouts over Cyrano op te merken. „Het begon misschien een beetje aarzelend, maar het is natuurlijk een première. Er wordt heel mooi gezongen en met name Danny vind ik heel op merkelijk. Hij is nu écht de officier, en niet meer het jongetje dat de of ficier spéélt." Johnny Kraaykamp ju nior: „Iets mis met Cyrano? Jawel. Zijn neus. Hij is rijp voor dokter An- dries Molenaar, die zou een goeie klus aan hem hebben." Jos Brink: „Het was fantóèstisch. Jammer voor Broadway dat Bill van Dijk daar nu weg is." Henk van der Meyden: „Ik heb er niets mee te maken hoor! Een minpuntje? Nee! Niets! Echt niets. Niets!" Meneer Ursul de Geer, mag ik u een kritische vraag stellen? „Hè bah, een kritische vraag." Dat doet u toch ook altijd in uw programma? „Nou vooruit. Iets mis met Cyrano? Nou, ik begrijp niet waarom de sjaal van De Guiche opeens in het vaandel terecht komt. Dat vind ik per soonlijk wat onbegrij pelijk. Maar voor de rest vind ik het prach tig. Goed dat ze die scène met die nonnen emit geknipt hebben." Houdt u niet van non nen? „O jawel hoor. Maar zo is het sneller. Spannender. En, schrijf op: vooral Ryan van den Akker is weer ge- wel-dig." Aangenaam onderuitgezakt achter een glaasje champagne zit, omringd door bewonderaars. Jacky Bow. grootmeester van 'de ouderwetse Spijt Onlangs was hij nog te zien bij Ca roline Tensen in 'Het spijt me'. Zeer tot zijn spijt: „Ik vond het verschrik kelijk." En wat vond de, naar eigen zeggen 'oude rot in het vak' van Cyrano? „Het is helemaal geen mu sical. Het is een toneelstuk met mu ziek. En er zit heel weinig humor in. Maar het ziet er wel schitterend uit en het is spectaculair Rob Fruit- hof: „Mij heeft het niet echt ge boeid. De tekst vind ik een soort rijm dat maar een beetje stroomt en de muziek vind ik niet spetterend genoeg. Verder is het een zeer ver zorgde show. Dat kun je deze pro- V1GNET PANDA Het Wereldje

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12