M 'Het is een echte publieksprijs, dat spreekt de artiesten aan' Wanhopige brieven en hilarisch gesnurk 'Iedereen mag controleren' Rtv show Na verwijderen billetjes sterft kikker pas een kwartier later l WOENSDAG 9 MAART 1994 René Mioch gelooft in toekomst van 'zijnRembrandt Rasti Rostelli verbaast z 'n publiek ZWOLLE CPD HILVERSUM. LEO V ichael Douglas kan hij uil zijn bed bellen. Met Schwarzenegger is hij goeie maatjes. En Michelle Pfeiffer heeft hij tijdens interviews diep in de ogen gekeken. Amsterdam of Hollywood. Het is René Mioch om het even. De Veronica-presentor van het programma 'Pilm en Video' pendelt met grote regelmaat tussen Nederland en de Ameri kaanse droomfabriek. Uiteraard is hij ook aanwezig bij het jaar lijkse hoogtepunt in filmland, de uitreiking van de Oscars. Die mei veel glamour omgeven ge beurtenis bracht de mensen bij Veronica op een idee. Het idee werd vorig jaar werkelijkheid en Nederland had er een filmprijs bij: de Rembrandt. Ren brandts ging vorig jaar naar de actrice Sharon Stone. Stone kon niet naar Amsterdam komen, dus kwam Mioch naar Stone. De techniek deed de rest. Kwes- tie van schakelen. TV-kijkend Nederland hoefde niets te mis sen. Tijdens de tweede afleve ring van de Rembrandt-uitrei- king ontvangt René Mioch in ie der geval de Amerikaanse ac teur Richard Dreyfuss en de En gelse regisseur sir Richard At- tenborough. Over het verdere verloop van de avond wil hij niet veel kwijt. „Ga er maar van uit dat ik een paar aardige ver rassingen in petto heb." Concurrent Volgens René Mioch is de Rem brandt absoluut niet bedoeld als concurrent van de Gouden Kalveren die elk jaar tijdens het filmfestival in Utrecht worden uitgereikt. „Utrecht is een elitair festival. Dat is trouwens hun goed recht. Ze kiezen voor de minder be kende kant van het filmmaken. Maar Utrecht gaal volledig voorbij aan wat er in de bio scoop echt gebeurt. Ik geloof niet dal Dick Maas daar ooit een prijs heeft gev René Mioch: „De Rembrandt is niet bedoeld als concurrent van de Gouden Kalveren, wijl heel Nederland naar zijn films gaal. In Utrecht beslist een jury wie voor de prijzen in aan merking komt, terwijl ik juist het publiek in de gelegenheid wil stellen prijzen uit te delen. Dit jaar hebben we in het Vero- nicablad oproepen geplaatst. Ruim 4600 mensen hebben hun voorkeur uitgesproken. Dat is als steekproef representatief. Volgend jaar willen we de stem ming grootser aanpakken zodat iedereen in de gelegenheid is. Dan kun je echt van een pu blieksprijs spreken. Naast die publieksprijzen reiken we ook ere-Rembrandts uit. En die be palen we zelf. Die gaan naar mensen dié nooit voor een pu blieksprijs in aanmerking zullen komen omdat ze bij voorbeeld achter de schermen werken. Vorig jaar kreeg cameraman Jan de Bont zo'n prijs. Of we kiezen een acteur of actrice die mooie films heeft gemaakt maar niet snel een publiekslieveling zal worden." Rembrandt, Hollandser kan het niet. „Die naam is tijdens een re dactievergadering ontstaan. We zochten een naam die vooral in het buitenland zou aanspreken. Van Gogh had natuurlijk ge kund. Maar Rembrandt heeft voor mij iets met film. Kijk maar naar de Nachtwacht. Dat zoe ken naar kleur, dat neerzetten van die mannetjes. Ik weet dat Barbra Streisand voordat ze de film 'Yentil' ging maken, in het Rijksmuseum is geweest. Om werken van Breughel en Rem brandt te bekijken. Ze wilde het soort licht dat die mensen in hun schilderijen gebruikten, te rug laten komen in haar film." Molentje Het beeldje dat de winnaars nu krijgen is een schilderende Rembrandt. Aanvankelijk had René Mioch een gestyleerde on derscheiding voor ogen. „We hebben eerst met een kunste naar overlegd. Ik dacht aan een element uit de Nachtwacht. Aan een gestyleerde helm. jan van Doorn, onze programmaleider zei: 'Niet doen. Rembrandt moeten we zien. Puur Rem brandt.' En iedereen, of het nu Spielberg of Anthony Hopkins is, zegt: 'Wat een mooi beeldje.' Voor ons is het alsof je een mo lentje geeft. Maar die buitenlan ders vinden het prachtig." René Mioch heeft het volste vertrouwen in de toekomst van Rembrandt. „Dit gaat een tradi tie worden, zeker weten. En waarom? Omdat het een pu blieksprijs is. Ten eerste waar deren ze dat in het buitenland ontzettend. Echt, onderschat dat niet. Spielberg krijgt met enige regelmaat miljoenen op zijn bankrekening gestort. Geld dat overal vandaan komt. Dat is mooi meegenomen maar het blijft iets abstracts. Op het mo ment dat hij een prijs krijgt, rea liseert ie zich dat hij in Neder land en België net zo populair is als in Amerika. Zo werkt dat. Ik heb dat vorig jaar met Sharon Stone meegemaakt. Die vond het echt geweldig dat ze ook bij ons populair is." Mioch steekt niet onder stoe len of banken dat er aan de for mule nog heel wat te schaven valt. Daarnaast moet hij oproei en tegen de stroom in Neder land die het geven van prijzen een belachelijke bezigheid vindt. „Er is vooral bij de pers veel weerstand tegen het uitreiken van dit soort prijzen. De argu menten die ik hoor? Die komen niet verder dan 'O, hij moet zo nodig.' En 'hoe kunnen bio- scoopgangers en videokijkers nu kiezen.' Of: 'het is Veronica maar'. Glamour is in ons land bijna iets vies. En je mag al he lemaal niet zeggen dat wat je doet, goed is. Ook onze eigen sterren heb.ben daar last van. Neem de filmpremières in Tus- chinski. Als de rode loper uitligt met aan weerskanten de palm boompjes zijn er nog steeds ge nodigden die het liefst achter de palmen om de bioscoop bin nenschieten. Ze zijn niet ge wend om over die rode loper te lopen met een houding van 'hier ben ik.' Maar waarom mo gen we onze eigen acteurs, ac trices, zangers en zangeressen niet als sterren behandelen? Re né Froger verkoopt moeiteloos tien keer Ahoy' uit. Daar mag hij eigenlijk niet trots op zijn. Terwijl het een geweldige pres tatie is. En dat heeft niets te ma ken met het feit of je wel of niet van zijn muziek houdt. Neem Paul Verhoeven. Hoe is die hier niet de grond ingeboord." De nacht na de Rembrandt kan René Mioch niet slapen. Dat weet hij nu al. „Dan gaat er zoveel door je kop. Vorig jaar was het een leuke poging. Nu moet het stukken beter. En we zijn op de goede weg. Al moet je vijf jaar voor zo'n programma uittrekken. Dan pas heb je de juiste formule te pakken. We hebben na een enkele uitzen ding al gigantisch veel naams bekendheid gekregen. Dat sterkt me om door te gaan. Al leen moet je het nooit met de Oscars vergelijken. De eerste dertig seconden van die uitrei king, kosten meer dan ons hele programma." (Uitzending, morgenavond, 22.10 uur, Nederland 2) Ook dat nog!: consumentenleed met humoristisch tintje Heb je a! slaap, Ap? Neu..." Bavo Gala ma staat grinnikend in het decor van Ook dat nog! De woordspeling is flauw, maar als je over enkele minuten een onderwerp over het 'slaap-ap- neu syndroom' moet behande len, ligt een grap voor de hand. „Hij is niet van mij hoor. Daar kwam Gregor vanmorgen mee, tijdens het doorlezen van de teksten. Goeie, hè?". Al sinds de eerste uitzending op 29 september 1989 trekt hel satirische consumentenpro gramma Ook dal nog! van de KRO wekelijks bijna drie mil joen kijkers. Over enkele weken wordt de honderdste aflevering uitgezonden. Honderd afleve ringen lang consumentenleed met een humoristisch tintje op de buis. Voordat Bavo Galama, Gregor Frenkel Frank, Sylvia Millecam en Hans Böhm echter de lolbroek kunnen uithangen, wordt er heel wat werk verzet. Een zevenkoppige redactie ploegt zich week in, week uit door stapels post om de leukste en merkwaardigste brieven er uit te pikken. Met een beetje mazzel komen die uiteindelijk als onderwerp in het program- Neem het item over slaap-ap- neu. Op een zekere vrijdag vist Claudine F.veraert, hoofd van de redactie van Ook dat nog!, een brief van taxi-chauffeur Van Eijk uit Spijkenisse uit het postkrat. „Ik ben de wanhoop nabij", schrijft Van Eijk. Drie jaar gele den werd bij hem apneu gecon stateerd. Dit is een ziekte, waar bij 's nachts de luchtweg vele malen wordt geblokkeerd. Het snurken stopt, de adem stokt en de patiënt wordt heel even wak ker. Zo komt een apneu-lijder nooit toe aan een gezonde slaap, met alle gevolgen van dien. Apneu kan zelfs dodelijk zijn. Om de klachten te verhelpen, krijgt Van Eijk een masker. Een operatie is ook mogelijk, maar die slaagt slechts bij een klein percentage en brengt boven dien bijverschijnselen met zich mee als slik- en spraakstoornis sen. Probleem: de operatie, die minstens tienduizend gulden Het team van Ook dat nog!: Bavo Galama, Hans Böhm, Sylvia Millecam, Gregor Frenkel Frank en Aad van den Heuvel. kost, wordt wel door het zieken fonds vergoed; het masker van zesduizend gulden niet. „Dit is een goed verhaal", roept Clau dine. „Het is absurd dat die operatie wel wordt vergoed en het masker niet." De redactrice belt direct met Van Eijk om te checken of het probleem inderdaad zo groot is als hij aangeeft. Ook neemt ze contact op met de Nederlandse Vereniging van slaap-apneu pa tiënten om wat meer over de ziekte te horen. Daar blijft het voorlopig bij. Het onderwerp wordt in de eerstvolgende re dactievergadering op tafel ge- legd. Debiel Onder leiding van eindredac teur Aad van den Heuvel schui ven de zeven redactieleden aan de vergadertafel. Na een evalua tie van de laatste uitzending - „Bavo leek wel een debiel, toen hij die verstopte neus speelde" - wordt de voorraad onderwer pen geïnventariseerd. Claudine komt met haar apneu-syn- droom op de proppen. Van den Heuvel sluit zich bij haar aan. „Heel mooi onderwerp." De redactieleden hebben nog nooit van de ziekte gehoord en zijn onder de indruk van het verhaal. Conclusie: het wordt een item, liefst in de eerstvol gende uitzending. Hier en daar sneuvelen wat onderwerpen en worden andere uitverkoren tot 'object voor nadere bestude ring'. Iedereen die een brief stuurt, ontvangt in elk geval be richt van de KRO. Is na zes we ken niets met hun brief gedaan, dan mogen ze ervan uitgaan dat hun probleem niet meer op de buis komt. In de dagen na de redactie vergadering stort Claudine zich op Van Eijk. Als ze alle mensen aan de lijn heeft gehad die een rol spelen in het verhaal gaal een uitgebreid verslag naar één van de tekstschrijvers. Zij ver werken de informatie tot hap klare en lichtverteerbare brok ken. Aad van den Heuvel doet dat, maar ook Henk van Gelder (NRC Handelsblad), Jan Boerstoel (verantwoordelijk voor de liedjes) en Justus van Oei (voormalig Cabaretgroep Zak en As). Justus mag zich buigen over het apneu-item. Veel tijd heeft hij niet. De volgende dag ligt de tekst bij Claudine op tafel. Tot op het laatste moment zijn aan passingen mogelijk. Zo voegt ze de reactie van een professor toe en worden kleine feitelijke on juistheden uit de tekst gehaald. „De tekst moet heel nauwkeurig zijn, zeker bij een onderwerp als dit. Het gaat om een serieuze zaak. Justus voegt weliswaar hu mor toe, maar de feiten moeten kloppen." Nog diezelfde dag krijgen de acteurs de teksten. Het is dan inmiddels vrijdag, twee dagen voor de opname en uitzending. Ook dat nog! wordt enkele uren voor de uitzending opgenomen. De hele zondagochtend is ge reserveerd voor tekst- en scène repetities. Uiteindelijk staan alle puntjes op de i en kunnen de acteurs geschminkt worden. De studio stroomt langzaam vol met publiek. Even later komt de apneubrief van de taxichauffeur uit Spijkenisse aan bod. Aad van den Heuvel kijkt serieus in de camera: „We gaan het hebben over een medische afwijking. De naam zegt u misschien wei nig, maar hoe de kwaal klinkt, Een luid gesnurk stijgt op. Gregor Frenkel Frank en Bavo Galema leven zich uit. Het pu bliek lacht. ('Ook dat nog!', iedere zondag avond, 20.16 uur, Nederland 1. Op 27 maart is de honderdste aflevering te zien) Hypnose, telepathie en telekinese: de show van Rasti Rostelli, Roland van den Berg in het dagelijks leven, blijft het pu bliek verbazen. Rostelli maakt deze en komende maand een tournee door het land. Het mag opmerkelijk heten dat hij met name op rokers, nagelbijters en vraatzuchtigen een magische aantrekkingskracht uitoefent. Rostelli als de laatste hoop om de verslaving aan sigaret of vet te hap af te zweren. „Het is in eerste instantie amusement, al gebeuren er onverklaarbare dingen. Ik ben geen preekapos- tel, dus ik wil niemand ervan overtuigen, dat er meer is tus sen hemel en aarde. Mijn doel is dat mensen na afloop zeggen, dat ze een leuke avond hebben gehad." Rostelli probeert dat onder meer ook door propjes papier heet te laten worden in de hand. Door over glasscherven te lopen. Door perziken als citroe nen te laten smaken. En wat al niet. „Hypnose en geestelijke beïnvloeding, daardoor kan het allemaal," zegt hij. Hoog tijd om de proef op de som te nemen, vindt Rostelli. „Doe je handen onder mijn ok sels, zak door je knieën en til me op. Zie je, dat lukt." Het lukt inderdaad en daar is niets magisch aan. „Kijk me nu diep in m'n ogen. Denk je dat je me nu nog kunt optillen?" Valt dat even tegen; Rostelli voelt nu aan als een blok beton. Nog geen halve centimeter van de grond te krijgen. Ook niet bij de tweede en derde poging. „Deze act doe ik vaak in de zaal en dan het liefst met mannen die er als bodybuilders uitzien. Maar dit heeft niets met hypno se te maken, het is zuiver gees telijke beïnvloeding. Als er ie mand naast je zou staan met een pistool en die zou dreigen je neer te schieten als je me niet optilt, lukt het je wel. Met hyp nose krijg je weer andere din gen voor elkaar. Bijvoorbeeld door iemand te laten denken dat iedereen in de zaal naakt is. Je ziet ze genieten. Met hypnose krijg je ook mensen van het ro ken af. Als ze de zaal verlaten is roken voor die mensen geen verslaving meer. Het is niet zo dat het na korte tijd weer is uit gewerkt. Maar ik kan geen ga rantie geven, dat zo iemand nooit meer rookt. Neem een drugsverslaafde die afkickt in een kliniek. Als zo iemand daar na weer in hetzelfde milieu te rugkeert, is hij zo weer ver slaafd. De omstandigheden kunnen bepalend zijn." Rasti Rostelli werkt tijdens zijn optredens met vrijwilligers uit de zaal. „Natuurlijk denken veel mensen, dat ik die vantevo- ren uitkies. Maar met het aantal voorstellingen dat ik geef, kan dat helemaal niet. Dan heb je er veel te veel nodig. Bovendien val je dan snel door de mand. Als ik vrijwilligers waag, staat het podium zo vol. Dan ga ik se lecteren. Ik neem degenen bij wie ik er het meest uit kan ha len. Ze moeten ontvankelijk zijn. Men moet zich goed kun nen concentreren. Een sterke wil hebben. Logisch lijkt mis schien dat iemand juist een zwakke wil moet hebben. Zo werd dat vroeger door hypnoti seurs ook gebracht: ik ben de sterke meester en jullie zijn zwak. Maar zo werkt het niet. En iemand móet willen. Als ie mand tegenwerkt lukt het ook, maar dan gaat het moeilijker." Het is een gave die hij van de natüur heeft meegekregen, meent Rostelli. Een ander is muzikaal of beschikt over een goed geheugen. En hij, Rostelli, kan mensen paf laten staan met van alles en nog wat. „Ik kwam er op mijn negentiende achter dat ik zo'n gave heb. Ik kreeg zakelijk vrijwel alles voor elkaar, overtuigde mensen binnen de kortste keren. Ik runde al snel vijf horecabedrijven. Daarvoor zocht ik een keer een nieuwe boekhouder. Die man vertelde me, dat alles wat ik bereikt heb geen toeval was. Ikzelf ging er van uit dat het gewoon geluk was. Maar die man zei: toeval bestaat niet, alles is een gevolg van iets. Ik werd nieuwsgierig en heb me er in verdiept." Reizend door Zuid-Amerika zag hij ooit een hypnoseshow. Rostelli raakte zo gefascineerd door de hypnotiseur, dat hij be sloot hem naar Duitsland te ha len. „Daar woon ik al jaren, vandaar. Het werd een groot succes. Die man begon alleen steeds meer geld te verlangen. Toen ik dat niet wilde geven, liet hij me zo van het ene op het andere morpent zitten, terwijl ik met allerlei zalen contracten had gesloten. Ach, wat hij kan, kan ik ook, dacht ik toen. Van een zanger, Randy Randall, leende ik bühnekleding. Hij had een cape met daarop twee grote R'en. Dus ik moest wel een naam met die beginletters heb ben. Ik verzon Rasti Rostelli, die naam betekent dus eigenlijk niets. Ik ben op het podium ge sprongen, heb de show gedaan, het publiek was enorm enthou siast. Dat was twaalf jaar gele den. In Duitsland had ik snel' van alles bereikt." Na zes jaar verlegde hij zijn werkterrein naar Nederland, le dereen verklaarde hem voor gek, want wie kende Rostelli in Nederland? „Maar ik wilde be- wijzen dat ik het kon. Ik wilde bewijzen, dat als je volhoudt je het ook bereikt. Ik begon in Eindhoven en heb daar drie maanden gestaan. Die shows trokken 43.000 bezoekers. Zo ben ik verder gegaan, al ben ik de eerste jaren in de regio ge bleven. Vanwege de hoge zaal- en reclamekosten meed ik de grote steden. Ik zat liever in kleine steden en dan een paar weken achter elkaar. Twee jaar geleden ben ik voor het eerst in Amsterdam gaan staan. Negen weken in de Meervaart en iede re avond vol." Geestelijke kracht Het ligt voor de hand dat ieder een van Rostelli wil weten hoé hij het allemaal klaar speelt. Het onverklaarbare moet immers verklaard worden. „In het begin wilde ik mensen ook overtui gen, dat heb ik niet meer. Ik heb een act, waarbij een gehypnoti seerde met zijn blote rug op glasscherven ligt. Soms wordt niet geloofd, dat het echte scherven zijn. Maar dat mag ge controleerd worden, alles mag gecontroleerd worden. Vaak be zoeken mensen meer dan één show. Sommigen nemen een volgende keer dan zelf flessen mee. Die scherven moet ik dan gebruiken. Als ze dat willen, doe ik dat gewoon. Maar ik ga niet tot de rand om me te bewijzen. Ik wil niet vechten, ik wil pre- senteren. Nogmaals, ik wil niet hoeven te overtuigen. Op de Fi- lippijnen en in Indonesië lopen ze ook over hete kolen en over j glas. Daar zit het geloof er ach ter, bij mij gaat het om geestelij ke kracht. Daar is niets engs aan, als je maar weet hoe je er mee moet omgaan. Als je weet hoe het werkt, kan het niet eng zijn. De menselijke geest kent geen grenzen. Maar je mag en kan denken wat je wilt. De eni- ge macht die de mens heeft, is i die over de geest." EO-programma over dierenmishandeling goedkoper een levende kreeft in een bak water te a bewaren dan een dode kreeft ingevroren. De me- n vrouw van de Dierenbescherming koestert de 3 (ijdele?) hoop, dat mensen stoppen met het eten van kreeft en kikkerbilletjes etc. na het zien van r, de beelden. „Als je ziet hoe het gaat, hoef je echt b niet meer", zegt ze optimistisch. c EO's Vijftig Kamers volgt ook nog het actie- g groepje Wij koken van woede. In het eerste res- taurant - dat goede sier denkt te maken met de verkoop van enorme kreeften - is de groep niet D welkom. Integendeel: de eigenaar schopt het n groepje bijna letterlijk de deur uit. Enkele verwoe- de pogingen van de dierenbeschermers om een j( gesprekje aan te knopen, lopen op niets uit. De v horeca-uitbater kan alleen nog maar schreeuwen. Bij een ander restaurant heeft Wij koken van woede meer succes: ze kopen zeven kreeften voor E de somma van 500 gulden. Diezelfde avond wor- den ze uitgezet in het kille water van de Ooster- i schelde. smakelijk in Vijftig Kamers zijn de 1 :en jongeman, die precies wordt be- jn dier. Hij wordt levend vastgebon- en ijzeren ketting opgehangen. In- i tussen loopt het bloed uit zijn mond en zijn neus. Het einde van het verhaal is, dat de gemartelde jongeman in een kokende pan water terecht komt. De filmpjes over de bizarre belevenissen van de jongen zijn volsterkt overbodig, want de beelden over de dieren zeggen meer dan genoeg. i (Uitzending, vanavond, 22.40 uur, Nederland 2) De mens boft maar. Die wordt niet levend gevild eri daarna smakelijk opgepeuzeld. Met (sommi ge) dieren gaat dat wel even anders. Die komen buitengewoon beroerd en pijnlijk aan hun einde. EO's Vijftig Kamers gaat over dierenmishande ling. Gruwelijke beelden derhalve, vandaar dat het programma niet om half acht wordt uitgezon den, zoals gebruikelijk, maar pas a&n het einde van de avond. De slacht van sommige dieren kan buitenge woon onsmakelijke beelden opleveren. Onder het mom van 'ze voelen toch bijna niets' worden bij voorbeeld schildpadden levend uit hun schild ge sneden, en vetgemeste ganzen levend van hun sterk vergrootte lever ontdaan. Om die lever te vergroten wordt het dier drie weken lang vetge mest met mais. Daartoe krijgt het beestje een trechter met een twintig centimeter lange buis in zijn keel. Gieten maar. De lever kan zoveel voed sel niet aan, vandaar dat het orgaan zwelt. De beelden over de slacht (in Indonesië) van kikkers - voor de kikkerbilletjes - zijn niet minder vrolijk. Het achterlijf wordt met een scherp mes losgesneden, de rest van het diertje sterft een kwartier later. Het lot van de kreeft mag bekend zijn: vlak voordat ze op het bord terechtkomen, worden ze levend in kokend water gegooid. Vers kreeftvlees schijnt namelijk lekkerder te smaken. Volgens de dierenbescherming, die tussen de filmpjes door commentaar geeft op de beelden, spelen financiën een grote rol. „Als geld een rol speelt, gaan we niet goed met dieren om." Het is Ronduit c beelden var handeld als den

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10