'We spelen nog steeds bij volle maan' 'Ik ben ideeënle verander' Cultuur Kunst Veertig jaar popfoto's in Kunsthal Rotterdam Winterswijk toont een menselijke Mondriaan Cobra tot vervelens toe Wereldpremières Muziektheater DINSDAG 8 MAART 1994 Passieprogramma in Taffehzaal leiden Het Brabantse Capella Pratensis voert morgenavond een passieprogramma uil in de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Onder leiding van Rebecca Stewart brengt het gezelschap motettencycli van Josquin des Prez, Loyset Com- prère en Casper van Werbecke. Alledrie componisten werkten in de vijftiende eeuw aan het hof van Galeazzo Sforza in Milaan. Het concert aan de Papengracht 29 begint om 20.15 uur. Museum betaalt losgeld niet oslo Het Noorse Nationaal Museum in Oslo gaat niet in op de eis om vandaag 8 miljoen kronen (2 miljoen gulden) losgeld op tafel te leggen voor het op 12 februari gestolen schilderij De Schreeuw van Edvard Munch. Directeur Jens Kristian Thune verklaarde gisteren dat het bedrag te hoog en de deadline van dinsdag te kort dag was. Als die voorwaarden van kracht blijven „dan is de deur dicht", zei hij. Het Noorse Museum heeft 200.000 kronen (50.000 gulden) beloning uitgeloofd voor degene die De Schreeuw terug kan bezorgen. Strijkkwartet Sjostakovitsj in Doelen Rotterdam Het Russische Sjostakovitsj-kwartet voert deze maand in vijf concerten in de Rotterdamse Doelen alle vijftien strijkkwartetten uit van de componist aan wie het zijn naam heeft ontleend. Dat gebeurt op 18, 21,25, 28 en 31 maart. Het Sjostakovitsj-kwartet bestaat uit Andrej Shislov (eerste viool), Sergej Pisjugin (tweede viool), Alexander Galkovski (altviool) en Alexander Kortsjagin (cello). Zij komen allen van dezelfde oplei ding, het conservatorium van Moskou, en richtten hun kwartet in 1967 op. Vanaf 1975 maakt het kwartet internationale tour- Grootste antiquarenbeurs in Amster dam Amsterdam In de RAI in Amsterdam vindt van 29 september tot en met 1 oktober de grootste manifestatie plaats op het gebied van antiquarische boeken, manuscripten en prenten die ooit in Nederland werd gehouden. De European Book and Print Fair valt dan namelijk samen met de tweejaarlijkse Internationale Book and Print Fair. Beide beurzen beleven hun vijftiende editie. De beurs biedt onder meer manuscripten, kaarten, atlassen, prenten, moderne eerste drukken, reisbeschrijvingen, brieven, literaire documenten, kunstboeken en typografie. Jazzrock in de Droomfabriek leiden Goize-Ludwigson speelt donderdag 10 maart in de Droomfabriek in Leiden. De band speelt jazzy nummers afge wisseld met ballads en stevige rock. Het optreden aan de Oude Singel 56 begint om 22.00 uur. Aquarellen in Leiderdorp leiderdorp» Werk van Ien Devilee, Thea Eskamp-v.d. Heijden en Leen van Nieuwkoop is tot april te zien in de openbare biblio theek in Leiderdorp. De drie hebben aquarelles van de Leidse kunstenaar Piet de Boer. Van zijn hand zijn enekele bronzen en tekeningen van zijn woonplaats te bezichtigen. Seniorenochtend Volkenkunde leiden 'Van baarmoeder tot mannenhuis' is de titel van de le zing die Dirk Smidt morgenochtend geeft in het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden. De conservator Oceanië gaat in op de rol van mannen en vrouwen in de kunst van Nieuw-Guinea. Het programma aan de Steenstraat 1 begint om 10.30 uur en is alleen bedoeld voor vijftig-plussers. „Rock around the camera. 40 jaar popfotografie in Nederland 1954 - 1994" is de titel van de eerste overzichtstentoonstelling over de geschiedenis van de Ne derlandse popfotografie. Aan de hand van honderden, vaak nooit vertoonde foto's, wordt de ontwikkeling van het fotogenre van de jaren vijftig tot heden geschetst. Afgezien van de kiek jes zijn er ansichtkaarten, tijd schriften en platenhoezen. „Rock around the camera" loopt van 21 mei tot.en met 3 juli in de Kunsthal Rotterdam. De foto's uit de jaren vijftig en begin zestig zijn eigenlijk geen echte popfoto's omdat in die üjd nog geen sprake was van popmuziek. Er waren orkestjes, zangers en zangeressen die door veelal anonieme nieuwsfo- tografen nogal plichtmatig op de plaat werden gezet. Het zijn vakkundig gemaakte opnamen van artiesten die in opdracht van de fotograaf even 'iets leuks' deden; een kopje thee drinken bij moeder, een brood kopen bij de bakker of op een bepaalde manier hun in strument vasthouden. Uitzon deringen hierop zijn de jazzre- portages van Ed van der FJsken, de fotoserie van Corry Brokken door Maria Austria, en de repor tage die Nico Stam maakte van het legendarische Rolling-Sto- nesconcert in het Kurhaus in Scheveningen. Pas later in de jaren zestig ontstaat in Nederland het vak van de popfotograaf. Bekende namen zijn Wim van der Lin den, Laurens van Houten en Claude Vanheye. De foto's ver schijnen in popbladen als Mu ziek Expres, Popfoto en Hit week, maar ook in de week- en dagbladen. Aan het begin van de jaren tachtig werken de popfotogra fen meer dan voordien aan een persoonlijke stijl. Fotografie en later ook videoclips zijn belang rijk voor de vormgeving en ver koop van de popprodukten. Er ontstaan dan ook vaste samen werkingverbanden tussen mu zikanten en fotografen en tus sen de media en fotografen. Zo laten tijdschriften als OOR en Vinyl zich bijvoorbeeld voor staan op hun esthetisch verant woorde fotografie die door een selecte groep van popfotografen wordt verzorgd. De Nederlandse fotografen die de afgelopen vijftien jaar be kend zijn geworden, krijgen op de tentoonstelling de meeste aandacht. Er is werk van Anton Corbijn, Kees Tabak, Gijsbert Hanekroot, Roy Tee, Wim van der Hulst, Maarten Corbijn, Lex van Rossen, Frans Jansen, Er- win Olaf en Niels van Iperen. Koninklijke toneelvereniging Onder Ons bestaat 140 jaar: „Het verleden moeten we koesteren, we moeten er zui nig op zijn, maar we moeten wel het oog op de toekomst houden", zegt Jacques Verkley, voorzitter van de toneel vereniging Onder Óns. „Want we zijn een eigentijdse ver eniging." Onder Ons viert dit jaar zijn 140-jarig bestaan met de jubileumuitvoering 'Ons kent ons' van Alan Ayck- boum op 11 en 12 maart in cultureeel centrum de X in Leiden. faam gemaakt en dat is een stukje erfgoed van je familie waar je zuinig op moet zijn." Verkley benadrukt dat het niet betekent dat Onder Ons een ou derwetse vereniging is. Wel worden sommige tradities in ere gehouden. „Op de eerste volle maan in februari was de uitvoering. Vroeger was dat zo, omdat de mensen in het donker dan goed de weg konden vin den. Maar nog steeds geven we eind februari onze voorstelling." Stal Onder Ons had vroeger moeite om een ruimte te vinden voor voorstellingen. Vaak werden er optredens gegeven in een stal of een schuur. „Dat willen we nog eens een keer doen", zegt Van Wetten. „Onder Ons trad vroe ger ook op in herbergen en ca fés in de regio. Kleding in de cors maakten ze zelf. Dat doen wij nu ook nog steeds, net als het maken van affiches." De toneelvereniging heeft meestal tussen de 12 en 15 le den. „Dat wisselt elk jaar", legt Van Wetten uit. „Iedereen kan lid worden, we hebben geen ballotagecommissie. Degenen die zich bij ons thuis voelen doen mee. We zijn geen grote vereniging waar een vreselijke organisatie met regels achter zit. Iedereen voelt zich verant woordelijk en neemt als vanzelf een bepaalde taak op zich." Verkley: „We spelen niet al leen voor het publiek, maar vooral voor ons zelf. We hebben „Van oorsprong zijn we een Ha- zerswoudse vereniging", zegt Marja van Wetten, één van de leden van Onder Ons. „Maar te genwoordig hebben we leden uit de hele regio." Ze bladert door een boekje over de ge schiedenis van Onder Ons, dat geschreven is door C. Kroon. 'Geschiedenis van de Koninklij ke Toneel-, Muziek-, en Zang vereniging Onder Ons', is de ti tel. „Flet predikaat 'Koninklijk' hebben we in 1954 gekregen, toen we honderd jaar beston den", vertelt Verkley. „In dat jaar kwam Koningin Juliana naar Hazerswoude en heeft ze een optreden van ons bijge woond." Onder Ons werd in 1854 op gericht door Jan Verkley. „Dat was een broer van mijn over grootvader", vertelt Verkley. „Hij was regisseur tot 1904. Daarna hebben Th.C. Wesse- lingh en J. Wesselingh Onder Ons geregisseerd. Deze drie re gisseurs hebben het bij elkaar 120 jaar uitgehouden, dat is best heel bijzonder." Van 1968 tot 1979 heeft de vereniging stil gelegen. „In die periode ging het in het algemeen slecht met het verenigingsleven", aldus Verkley. „Flet was in de vorige eeuw heel moeilijk om een amateur toneelvereniging op te richten", vertelt hij verder. „Volgens de boerenbevolking was toneelspe len zondig. Toch hebben ze Onder ons-voorzitter Jacques Verkleij: „Repetities lopen bij ons nogal eens uit de hand. We zijn vaak pas na twaalven thuis." foto» ben de bruyn er veel plezier in en dat is het belangrijkste. De repetities lo pen ook vaak uit de hand, we zijn vaak pas na twaalven thuis. Maar er wordt wel serieus gere peteerd. De rollen worden goed uitgediept." Onder Ons voerde stukken op van onder anderen Jan Wolkers en Anton Koolhaas. „De naam 'Onder Ons' mag dan wel oubollig klinken, maar we brengen hele eigentijdse stuk ken", zegt Van Wetten. De jubileumvoorstelling 'Ons kent ons' is een stuk van toneel schrijver Ayckbourn. Het gaat over een operettevereniging die een bedelaarsopera gaat opvoe ren. „Het is dus eigenlijk een raamvertelling in een raamver telling", legt Van Wetten uit. „In deze voorstelling doen wij zelf de zang. Sommige mensen in onze vereniging zijn veel met muziek bezig. Bovendien is het leuk omdat wij oorspronkelijk ook een zangvereniging zijn." elling 'Ons kent ons' op 11 en 12 maart begint om 20.30 uur in de X aan de Haarlemmerstraat 52. Martin Kippenbergers waardeloze kunst' in Boyinans-Van Beuningen: WINTERSWIJK „Ik heb geen smaak. Ik wil niet ergens verantwoordelijk voor worden gesteld. Ik wil niet ach ter een vorm gaan staan. Vroe ger heb ik wel gedacht ik moet een stijl hebben. Onzin natuur lijk, ik heb geen stijl. Dat is de moralisering van de kunst. Als je geen stijl hebt deug je kenne lijk niet. Nou, dan maar niet. Deugen is ook heel erg verve lend." Kunstenaar Martin Kip- penberger (41) ten voeten uit. Werk van deze 'anti-kunste naar' is nu te zien in museum Boymans-Van Beuningen onder de titel 'The Happy End of Franz Kafka's 'Amerika". Wie daar binnen loopt waant zich in een sporthal met een helgroene vloer, doellijnen, middenstip en aan weerszijden tribunes. Op het veld echter geen sporters maar staan zo'n vijftig zeer verschillende tafels met ieder weer twee totaal van elkaar verschillende stoelen waaraan gesprekken kunnen worden gevoerd. Sollicitatiegesprekken, of 'Einstellungsgespreche' zoals Kippenberger ze noemt. Denk beeldige gesprekken weltever staan over denkbeeldige banen, over een baan als bekkentrekker bijvoorbeeld, of als kaartspeler, of als roker. Niet zomaar een gesprek maar op basis van dia logen, die ook weer door Kip penberger per tafel van elkaar verschillend zijn aangegeven. Zo zal er zelfs aan een tafel een dialoog worden gevoerd door twee accordeons. Twee wachttorens staan er ook: een voor een boswachter en een van een gevangenis. Vanaf de een wordt op dieren Totaal verschillende tafels van Martin Kippenberger, zoals deze in de vorm de expositie 'The happy end of Franz Kafka's 'Amerika" in het Rotterdamse gen. spiegelei, zijn te zien op Boymans van Beunin- fotoa Op het affiche staat een foto met een pijp, een asbak en twee brillen. Een ontroerend stilleven uit het Newyorkse atelier van Piet Mondriaan, waar hij de laatste jaren van zijn leven sleet. In Winterswijk, de stad van zijn jeugd, fungeert het als beeld merk van de tentoonstelling 'Fotografen ontmoeten Mondri aan'. „Vooraf', zegt samenstel ler G. Fiolet, „overheerste bij mij het beeld van een strenge, ietwat rechtlijnige man. Nu zeg ik: hij is veel menselijker dan ik dacht". Winterswijk heeft de schilder inmiddels ontdekt. Mondriaan woonde hier van 1880 tot 1892. Kon zes jaar geleden dank zij een particulier initiatief zijn ou derlijk huis slechts tenauwer- nood voor sloop worden be hoed, tegenwoordig maakt de Achterhoekse gemeente na drukkelijk goede sier met 'Mon- derjan', zoals de plaatselijke be volking hem noemde. „Iedere gemeente - van Uden tot Dom burg en zelfs Amersfoort - claimt nu Mondriaan, maar zijn basis ligt toch echt hier", aldus plaatselijk historicus Wim Scholtz. Hij liet weten zich zelfs gepro voceerd te voelen door de ma kers van de tentoonstelling 'Mondriaan aan de Amstel'. „Als ik lees dat zijn schilderijen daar de kiem bevatten voor zijn late re ontwikkeling, dan denk ik; mensen, dit is Amsterdams chauvinisme of u hebt u in de plaats vergist". Mondriaan maakte zo'n veer tig tekeningen en schilderijen in en rond Winterswijk. De daarop weergegeven locaties moeten - te zamen met zijn ouderlijk huis aan de Zonnebrink - vanaf dit jaar de basis vormen voor een permanente Mondriaan-route. Op de foto-expositie in galerie Het Mondriaanhuis zijn foto's te onder Cas Oorlhuys, Michel Seuphor, Ar nold Newman. Fritz Glarner en Georg Platt Lynes. Ze tonen de schilder op verschillende mo menten van zijn leven, meestal in betrekkelijk intieme situaties: werkend of poserend in zijn atelier, te midden van zijn vrienden, in kunstenaarsgroe pen en, zelfs, in een café met een vrouwenarm losjes om zijn schouder. Na Winterswijk (t/m 17 april) gaat de tentoonstelling naar Uden, Leeuwarden, West kapelle en Den Haag. geschoten, vanaf de ander op mensen. De stoel en de tafel spelen ook in zijn beeldend werk een belangrijke rol. Een zaal is ingeruimd voor louter schilderijen van stoelen en ta fels. „Het zijn transportmidde len, van mensen, van gedach ten, in stoelen en aan tafels worden beslissingen genomen, ideeën geboren." De opzet vloeit voort uit laatste hoofdstuk van Franz Kafka's onvoltooid gebleven ro man 'Amerika', waarin Karl Roszmann aansluiting zoekt bij 'het grootste theater van de we reld', dat iedereen kan gebrui ken en waarin hij sollicitatiege sprekken voert met wie maar wil. Men zou de tentoonstelling als een allegorie kunnen zien van de wereld, de hemel, de hel of zelfs het Derde Rijk. Kippen berger geeft daar geen ant woord op. Hij geeft het scheme rige slot van de roman alsnog een happy end. „Zie het als po sitief denken, als een gedach- tenspel. Spielerei, zo je wilt. Er staan er duizenden iedere dag achter speelautomaten. Die spelen ook. Maar die verliezen alleen maar. Ik zie me zelf als een soort vertegenwoordiger, die ideeën in de aanbieding heeft. Voor mensen die daar voor open willen staan. Zo niet, jammer dan." The Happy end of Kafka's 'Amerika' te zien in Museum Boymans-van Beuningen, Rot terdam; di t/m za 10-17 uur, zo 12-17 uur, t/m 24 april. BRUSSEL De parlementen van Nederland en Vlaanderen wijzen verregaande veranderin gen in de spelling van de Ne derlandse taal af. Zij sluiten zich aan bij de opvatting van de Ne derlandse en Vlaamse ministers dat de spelling slechts beperkt moet worden aangepast. De voorgestelde schrijfwijze van woorden als klakson, sjirurg, sjokola, sitroen, apoteek, teorie en faze ging de parlementsle den veel te ver. beeldende kunst di-vr 10-18 uur, za 11-17 uur, tot 17/3, in Galerie 27/De Greet De' Greet, School straat 27, Wassenaar. Kindertekeningen als inspiratie bron. Een ruwe penseelvoering en een levendig kleurgebruik. Dat heeft het werk gemeen van schilders, zoals Appel en Corn- eille, uit de periode dat ze wa ren aangesloten bij de Cobra groep, een internationale schil ders- en schrijversbeweging die maar kort heeft bestaan, van 1948 tot het einde van 1951. Voor Nederland betekende Cobra het begin van een heel nieuwe periode in de kunst, waarvan de invloed in het werk van veel, misschien wel teveel jongere kunstenaars te bespeu ren is. Tot vervelens toe word je in de meeste galerieën gecon fronteerd met Cobra-navolgers. Blijkbaar houdt de gemiddel de bezoeker ervan. Misschien is een reuzeformaat kinderteke ning boven de bank, voor het doorsnee galeriepubliek wel hetzelfde als wat de gans nog niet zolang geleden was voor de kopers in de Blokkerfilialen. Men wil er blijkbaar bij horen. Om kwaliteit lijkt het minder te gaan. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij D. Kraaijpoel, auteur van het nog steeds verfrissende boekje 'De nieuwe salon' dat in '89 is verschenen; het lijkt of ie dereen die niet zo goed kan te kenen zich maar in de halffigu- ratie stort. Of dat laatste ook het geval is met Jurjen de Haan zou ik niet durven beweren, nadat ik zijn werk een keer heb gezien in Ga- amsterdam De Cobra-invloeden in het werk va lerie 27. Wel dat hij de al zo vaak vertoonde potpourri van geabstraheerde armen, benen, hoofden en alledaagse voorwer pen als lampen, voertuigen etc. op doek en papier heeft gezet. Alles op de welbekende directe Jurjen de Haan. foto pr wijze van Cobra, of anderszins verwante abstract expressionis tische stijl en uiteraard in vrolij ke kleuren. Een kind kan de was doen en er is al veel van ver kocht in Wassenaar, maar aan mij is het niet besteed. Het Amsterdamse Muziektheater brengt dit na jaar wereldpremières van balletten van de van oorsprong Hongaarse choreografe Krisztina de Chatel en van de Amerikaan David Parsons. Bei de choreografen schreven het in opdracht van de instelling aan de Amstel. De eigen dansgroep van De Chatel voert het nieuwe werk op 9. 10 en 11 november op levende muziek. De creatie van Parsons is een choreografie op muziek van de Ar gentijnse componist Alberto Ginestra. The Parsons Dance Company danst het stuk op 12, 13 en 14 oktober. Daarnaast brengt Het Muziektheater in het ko mende seizoen een aantal produkties, waaraan kunstenaars uit verschillende disciplines hebben meegewerkt. Zo is 'Can we dance a landscape een initiatief van de schilder Karei Appel. Hij werkt bij de voorstelling, die bij de première in 1987 in Parijs veel succes oogstte, samen met de Japanse butohdanser Min Tanaka. De Belgische Anna Theresa de Keersmaeker voert met haar gezelschap voor het eerst na ruim tien jaar weer een produktie uit met speciaal voor een voorstelling gecomponeerde muziek. Thierry de Mey, met wie De Keersmaeker eerder samen werkte, schrijft die muziek. Het ICTUS-ensemble voert het uit. De voorstelling, die als werktitel 'Creatie november 1994' heeft, is te zien op 5, 6 en 7 januari 1995. Gastprogrammering Muziektheater heeft voorts de Israëlische Batsheva Dance Company met artistiek leider Ohad Naharin en de Ameri kaanse Bill T. lones/Arnie Zane Dance Company gecontracteerd. Het Onafhankelijk Toneel en het Combattimento Consort voeren samen de opera L'incoronazione di Poppea van Claudio Monte verdi uit. De voorstellingen van Pappa Tarahu- mare tenslotte zijn voor het eerst in Nederland te zien. Dit Japanse gezelschap combineert opera, dans, muziek, beeldende kunst en klassiek thea ter. Pianoconcerten K&O-Kapelzaal De Italiaanse pianist Roberto Ixjgli geeft samen met zijn Amerikaanse collega Thomas Paule een lunchconcert op donderdag 10 maart in de K &0-Kapel/aal in Leiden. De Genuees speelt Chopins so nate opus 35 nr. 2. Paule ver tolkt vier Balladen opus 10 van Brahms. Het optreden aan de Oude Vest 45 begint Willem Brons is zondag 13 maart te horen met een kof fieconcert in de Kapelzaal. Hij speelt onder meer werk van Haydns Variaties in f kleine terts, de sonate nr. 31 opus 110 van Beethoven en de Fantasie-sonate opus 78 van Schubert. De uitvoering begint om 11.30 uur. De uil Rome afkomstige pianist Michele D'Ambrosio neemt het lunchconcert van donderdag 17 maart voor zijn rekening. Op het pro gramma staan drie sonates van Scarlatti, de sonate opus 25 nr. 2 van Clementi, vier korte stukken van Rossini en de sonate nr. 32 opus 111 van Beethoven. Het optreden begint om 12.45 uur. Voor meer informatie en kaartverkoop: Uitbureau K &0, telefoon 141141.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17