'Die franje om de muziek is leuk'
Nationale Ballet terug in Carré
Spetterend vakwerk van 'La Bloemen'
Decorstukken in Staa-galerie
Cultuur Kunst
Nederlandse Opera verhoogt de prijzen
Sovjet-architectuur
op expositie in NAi
6 ZATERDAG 5 MAART 1994
Alan Parsons in Ahoy'
Rotterdam Het Britse studio-fenomeen Alan Parsons geeft voor
het eerst in zijn loopbaan een concert in Nederland. Hij staat op
zondag 15 mei in het Rotterdamse Ahoy'. Zijn rockshow onder
de noemer 'Alan Parsons Live Project' bestaat uit een carrière
overzicht plus muziek van het solo-album waar hij op dit mo
ment de laatste hand aan legt. Wie hem begeleiden staat nog
niet op. De musicus maakte met The Alan Parsons Project de af
gelopen achttien jaar tal van succesvolle concertalbums. De
voorverkoop start volgende week zaterdag.
Restauraties kosten 90 miljoen
den haag Het opknappen van zowel het Haags Gemeentemuse
um als de Koninklijke Schouwburg in Den Haag gaat 92 miljoen
gulden kosten. Dat heeft de Dienst Stadsbeheer van de gemeen
te berekend. Wethouder Louise Engering van cultuur zei giste
ren bij de presentatie van de studies dat gezien de financiële si
tuatie van Den Haag het bedrag van 90 miljoen gulden een pro
bleem vormt. Zij gaat nu een andere groep deskundigen vragen
of er alternatieven zijn. Voor het opknappen van het zestig jaar
oude museum is 60 miljoen gulden nodig en voor de schouw
burg, die uit 1804 dateert, ruim 32 miljoen gulden.
Schilderijen Frans Hals naar Spanje
haarlem Bijna zestig schilderijen uit het Frans Halsmuseum in
Haarlem zijn op uitnodiging van een Spaanse bank twee maan
den in Madrid en Barcelona te zien. Met de uitleen verdient het
museum 450.000 gulden. Dat gaat naar het restauratiefonds. Het
is volgens een woordvoerder de tweede keer dat het museum
geld verdient met zo'n project. In 1988 ging een aantal doeken
naar Japan. De schilderijen, waaronder werk van Frans Hals en
Ruysdael, zijn vanaf 15 maart in het gebouw van de Banco de
Bilbao y Viscaya (BBV) in Madrid te zien. Na 16 april gaan ze
naar een BBV-filiaal in de Catalaanse hoofdstad. In de zomer, als
het Frans Halsmuseum veel toeristen trekt, zijn de doeken weer
terug in Haarlem.
Extra cabaretvoorstelling in Alkemade
roelofarendsveen De cabaretiers G. van der Kroon, Hester Hof
man en Pieter de Rijk geven morgenavond een extra optreden in
de Alkeburcht in Roelofarendsveen. Hun voorstelling van van
avond was zo snel uitverkocht dat de werkgroep Cultuur de drie
voor nog een avond boekte. Kaarten zijn telefonisch te reserve
ren bij boekhandel Veenerinck, Noordplein 4,01713-16033 en
verkrijgbaar bij de ALkeburcht. De drie stonden vorig jaar in de
finale van het Leids Cabaretfestival. Hofman won en De Rijk
sleepte de publieksprijs binnen.
Mariska Veres bij Cheers
leiden Mariska Veres treedt met haar Shocking Jazz Kwintet
zondag op in café Cheers in Leiden. Ze brengt onder meer jazzy
uitvoeringen van de nummers waarmee ze als zangeres van
Shocking Blue in de jaren zestig furore maakte. Naast Veres be
staat het kwintet uit Wim Ninaber (altsax), Bert Meulink (contra
bas), Pieter van Santen (piano) en Mark Eshuis (slagwerk). Het
optreden begint om 15.30 uur in de Doelensteeg 11
Jazzzangeres Mariska Veres. archieffoto
amsterdam
De Nederlandse Opera (DNO)
verhoogt komend seizoen de
prijzen met vijf gulden per
kaartje. Voor mensen met een
Cultureel Jongeren Paspoort
(CJP) of Pas 65+ blijven de prij
zen gelijk. De prijsstijging is het
gevolg van de subsidiekorting
en hogere kosten van honora
ria van de uitvoerende musici.
Het ministerie van WVC heeft
met ingang van het seizoen
1993-1994 negen ton minder
subsidie gegeven.
Truze Lodder, financieel di-
recteur van DNO maakte dit
bekend tijdens de seizoenspre
sentatie voor 1994-1995 in Het
Muziektheater in Amsterdam.
Met de verkoop van kaarten
ging het de afgelopen maanden
overigens bijzonder goed.
Sinds september 1993 is er een
zaalbezetting van ruim 99 pro
cent; een absoluut record.
In het nieuwe seizoen brengt
DNO zeven nieuwe produkties
waaronder de opera 'Rosa',
waarvoor Louis Andriessen sa
men met filmer Peter Greena-
way het scenario schreef. Deze
muziekfilm-opera, met Rein-
bert de Leeuw en het Asko- en
Schönberg Ensemble, belooft
controversieel te worden, zo
verwacht Pierre Audi, artistiek
leider van DNO.
Met uitzondering van de
strip-opera 'Aap verslaat de
knekelgeest' van componist
Peter Schat zijn alle stukken in
Het Muziektheater in Amster
dam te zien nu het operagezel
schap van haar reisverplichting
is ontslagen.
Het seizoen wordt geopend
door de Sovjet-opera Lady
Macbeth van Mtsensk van
Sjostakovitsj. Hartmut Haen-
chen. die tot 1999 aan DNO
verbonden blijft, leidt de pro-
duktie. Aan bet slot van het sei
zoen staat Wagners 'Die Meis-
tersinger von Nümberg' gepro
grammeerd. Van Wagner zal
vanaf het seizoen 1997-1998 de
integrale Ring des Nibelungen
worden opgevoerd. Haenchen
zal de opera's met drie ver
schillende orkesten gaan doen;
het Residentie Orkest, Het Rot
terdams Philharmonisch en het
Nederlands Philharmonisch.
Eén van de prioriteiten van het
gezelschap is de komst van een
nieuwe koorzaal op de binnen
plaats van Het Muziektheater.
De huidige ruimte is te klein en
klimatologisch niet goed ge
noeg. Het koor moet daardoor
nogal eens door de stad „dwa
len"' op zoek naar een repeti
tieruimte. Voor de bouw van
een nieuwe zaal moet het ope
ragezelschap zelf in de buidel
tasten.
Jubilerend ZZ Top klinkt op nieuwe cd ouderwets gezellig:
Op de nieuwe cd Antenna gaat ZZ Top terug tot halver
wege hun carrière. Bill Gibbons, Dusty Hill en Frank Be
ard musiceren weer ouderwets gezellig met bas, drum en
gitaar. Zelfs hun stemmen klinken net zo rauw als in de
periode voor Deguello, de enige echte misser uit het oeu
vre van Top. Het is nog altijd mirakels hoe handig de
Grote Drie Uit De Staat Met De Eenzame Ster de stan
daardbluesschema's weten te omzeilen: de bekende
twaalf maten klinken bij ZZ Top nooit als de bekende
twaalf maten.
dan altijd
passeren die ons na aan het
hart liggen zoals Needles And
Pins, iets van Bob Dylan en wat
blues. Zo warmen we ons op en
proberen het 'bandgevoel' er in
te krijgen. En dan komt er van
zelf wel iets. Een nummer als
Tush hebben we op die i
in tien minuten tijdens een
soundcheck gesch reven
Hill: „Dat is ook de reden
waarom we al onze sound-
checks opnemen. Want er zit al
tijd wel iets bruikbaars tussen.
Soms gaat het alleen maar om
een korte gitaarlick van Billy of
een bepaalde zanglijn. We de
den kortgeleden een fotosessie
in Wenen en Billy begint wat te
pingelen op de piano. Op het
zelfde moment voelde ik wat hij
voelde: het begin van een nieuw
nummer. We hebben tegen die
fotograaf gezegd dat hij wel
even pauze kon nemen, want
we moesten dat nummer eerst
uitwerken. Aan de andere kant
is er ook een nummer dat we al
achttien jaar proberen te vol
tooien, maar dat lukt nooit. We
proberen het steeds opnieuw,
maar struikelen elk keer weer
over dezelfde passage. Als het
ooit af komt, is het misschien
wel de perfecte ZZ Top-song.
Schaduw
Volgens Hill is de band niet be
wust teruggegaan naar de roots.
De Texaanse bluesrockers spe
len nu al 25 jaar met veel ge
noegen samen. „Het leven met
Billy en Frank is eigenlijk tot nu
toe een groot feest geweest,"
vindt Hill. Maatje Gibbons vult
aan: „We zijn gewoon altijd blij
ven spelen. En we hebben ook
voortdurend dingen bedacht
om ons te onderscheiden. Bij
onze eerste grote tournee door
de Verenigde Staten hadden we
een buffel, een stier en een paar
andere dieren in een kooi op
het podium. In het decor lieten
we zelfs een zon op- en onder
gaan. Dat allemaal onder het
motto 'breng eens een stukje
Texas bij de mensen'."
Een enkele uitzondering
daargelaten heeft ZZ Top bijna
nooit covers gespeeld. Jailhouse
Rock en Viva Las Vegas zijn de
uitzonderingen die de regel be
vestigen. Gibbons: „Als we toch
een cover opnemen, komt dat
omdat we zo'n nummer back
stage zo vaak gespeeld hebben
dat we er een speciale band
mee hebben gekregen." Tachtig
procent van het ZZ Top-materi-
aal is ontsproten aan de breinen
van Hill, Gibbons en Beard.
„We werken altijd op dezelfde
manier," legt Frank uit. „Als er
nieuwe songs moeten komen,
gaan we bij elkaar zitten en be
ginnen te jammen. We laten
De ZZ Toppers schrijven hun songs al jaren op dezelfde
„We zijn gewoon al spelend die
kant opgedreven. Op een ma
nier die ons het beste beviel. Bij
een liedje als Legs kregen we
met die computers een geluid
dat aan onze muziek een extra
dimensie gaf. De laatste tien
jaar hebben de synthesizers
gebruikt. Op Antenna
hebben we met de elektronica
weer een stapje terug gedaan:
de computers zijn niet meer
dan een schaduw over de num-
Snelle auto's, mooie meiden
en dynamische videoclips zijn
inmiddels het handelsmerk van
jammen.
ZZ Top. „Al die franje er om
heen hebben we gewoon altijd
leuk gevonden o
hadden in 1971
hand gelegd aa:
Manie Mecanic
daar het geluid
i hebben. De T
Wij
iet de laatste
het nummer
n we wilden
m een motor
imph van een
kennis had het perfecte geluid
en dus hebben we dat er aan
toegevoegd. We zijn altijd lief
hebbers geweest van bijzondere
auto's en motoren en we heb
ben die dingen spelenderwijs
tot een verlengstuk van onze
muziek gemaakt. En langza
merhand zijn ze onze image ge
worden."
Reve op Nacht
van het Boek
Gerard Reve treedt voor het
eerst sinds tien jaar weer op in
Nederland. Op de elfde Nacht
van het Boek op 2 april in de
schouwburg in Tilburg leest de
'volksschrijver' voor uit eigen
werk, zo melden de Stichting
J.H. Leopold en de Schouwburg
Tilburg.
De nacht is voor de gelegen
heid omgedoopt tot Nacht van
het Licht. Thema's die aan de
orde komen, zijn geboorte, ver
lossing, dood, leven, verlichting
en duisternis, lijden en verzoe
ning. Thema's waarin Reve vol
gens de organisatoren als geen
ander in thuis is. Bij voorbaat
staat al vast dat de auteur op de
avond de nodige opschudding
zal veroorzaken met passages
uit zijn oeuvre, aldus de stich
ting.
Philip Freriks presenteert de
avond. Samen met Reve inter
viewt hij de auteurs Nelleke
Noordervliet, Marion Bloem,
Tessa de Loo en Jana Beranova.
Andere gasten zijn Remco Cam-
pert, Hans Dorrestein, Halil
Gür, Maarten Spanjer, Bert
Chabot, Jean-Pierre Rawie,
Driek van Wisse en Herman
Pleij.
Concert Immanuël
Het hervormd gereformeerd ge
mengd koor Immanuël uit Kat
wijk geeft op vrijdag 11 maart
een concert in de plaatselijke
Nieuwe Kerk aan de Voorstraat.
Het Katwijkse jongerenkoor
Eben-Haëzer en de vrouwen
zanggroep LEA uit Linschoten
zijn eveneens te horen. Organist
laap van Rijn en pianist Arie de
Ivorte zorgen voor de muzikale
begeleiding.
Immanuël werd een jaar gele
den opgericht met Martien van
der Knijff als dirigent. Al snel
was de belangstelling zo groot,
dat tijdelijk een ledenstop werd
ingevoerd. Het koor telt nu 140
zangers. Belangstellenden zijn
elke vrijdag van 20.00 uur tot
22.00 uur welkom op de repeti
tie in de Hoeksteen. Het concert
van Immanuël begint om 19.30
De vorige show van Karin Bloe
men, 'Karin in Concert', was
aanvankelijk bedoeld als tus
sendoortje. Het werd een onge
kend succes. Met hooggespan
nen verwachtingen werd dus
uitgekeken naar haar nieuwe
optreden, dat ongetwijfeld op
de eenmaal gevonden succes
formule zou voortborduren.
Ook nu weer een geheel eigen
mix van een paar gekke
sketches en héél véél muziek
met een verbazingwekkende
verscheidenheid: Karin combi
neert in één programma inter
nationaal repertoire dat reikt
van 'Let's go crazy' (Prince) via
'When a man loves a woman',
'Je ne regrette rien', 'Soul with a
Capital S' tot 'Unbeschreiblich
weiblich'. En daarnaast komt
dan nog het vaak meer be
schouwelijke werk van eigen
bodem aan bod.
Dat vraagt nogal wat, want
haar keuzes zijn gewaagd. Als
bijvoorbeeld Nina Hagens 'Un
beschreiblich weiblich' er niet
uitknalt, wordt het een aanflui
ting. Het kiezen van het be
faamde Piaf-n
zichzelf al een ri
Bloemen doet het i
sioneel gemak, i
haast belangrijker is i
Karin
profes-
nog
Diva La Bloemen.
eigen herkenbare stijl.
Ze levert aan een stuk door
spetterend vakwerk, daarbij ge
assisteerd door drie getalenteer
de dansers en muzikaal bege
leid door een sterke vijf-mans
formatie onder leiding van Wil
lem Ennes. De nummers die ze
samen met Stanley Burleson,
Perry Dossett en Mondésir Ban-
zouzi brengt, hebben af en toe
de flitsende vaart van een vi
deoclip. Direct daarop volgt
soms een cabaretesk luisterlied.
Het zijn overgangen die bijna
op een stijlbreuk zouden kun
nen lijken, maar hier in 'La
Bloemen' probleemloos over
tuigen.
Een verhaal apart vormen de
verbindende teksten, waardoor
sommige nummers via associa
tieve gedachtensprongen met
elkaar te maken krijgen. Dit
maal is er zelfs een rode draad,
want er worden verschillende
soorten prinsesjes ten tonele
gevoerd. Karin Bloemen kan na
melijk ook met haar stem schit
terende typetjes creëren. Voor
foto» joris v
een Duits of Surinaams accent,
of voor een kinderstemmetje
draait ze haar hand niet om.
Haar in plat Amsterdams vertel
de Assepoester-versie bijvoor
beeld is kostelijk.
Ze beweegt zich als 'een diva,
ze kleedt zich als een diva en
pronkt voortdurend met haar
'rijke natuur'. Bloemen noemt
zich ook niet meer Karin, maar
La Bloemen, gelijk een diva be
taamt. Daarmee heeft ze weder
om een pracht van een pro
gramma afgeleverd.
Nirvana-zanger
in coma in Rome
Kurt Cobain, zanger en gi
tarist van de Amerikaanse
rockband Nirvana, ligt in
coma in een ziekenhuis in
Rome na een overdosis
slaapmiddelen. Dit heeft de
Italiaanse staatstelevisie
gisteren gemeld. Volgens
het bericht werd Cobain
gisterochtend vanuit een
luxueus hotel in de Italiaan
se hoofdstad met spoed
overgebracht naar het zie
kenhuis na een grote hoe
veelheid slaapmiddelen te
hebben ingenomen.
Een woordvoerder van
het Umberto-I-ziekenhuis
bevestigde dat Kurt Poupon
- volgens het bericht Co-
bains eigenlijke naam - was
opgenomen. Maar hij wilde
geen bijzonderheden geven
over zijn toestand. Nirvana
is een van de uit Seattle
stammende groepen die in
muzikale vorm en kleding
de 'grunge'-stijl bekend
maakten en daarmee de af
gelopen jaren veel succes
boekten.
Het gebruikelijke beeld van grij
ze woonkazernes en lelijke en te
pompeuze overheidsgebouwen
doet haast vergeten dat de Sov
jetunie voor de oorlog een Mek
ka voor vooruitstrevende archi
tecten was. Hun invloed strekte
zich uit tot ver buiten het eigen
land en werkt nog door in he
dendaagse architectuur.
Het Nederlands Architectuur
instituut (NAi) in Rotterdam
wijdt onder de titel 'Avantgarde'
tot en met 15 mei een tentoon
stelling aan de Sovjetarchitec
tuur tussen 1924 en 1937. Ruim
driehonderd tekeningen, twin
tig maquettes, foto's, affiches en
tijdschriften geven in de grote
zaal van het NAi een beeld van
deze bloeiperiode in architec
tuur en stedebouw.
In de jonge Sovjetstaat be
perkte het revolutionair elan
zich na de omwenteling van
1917 niet tot de politiek, maar
kreeg ook kunstenaars en archi
tecten in zijn greep Zij wilden
en konden breken met het ver
leden en hun creativiteit de vrije
loop laten. Dat leidde soms tot
utopische ideeën, zoals het ont
werp voor een vliegende stad
met wooncommunes. De teke
ningen die Georgi Kroetikov
daarvoor in 1928 maakte zijn op
de expositie te zien.
De bloeiperiode van de archi
tectuur tussen de Wereldoorlo
gen is in de Sovjetunie mis
schien wel het grootst geweest.
Vergeleken bij wat er daar aan
de hand was, was wat er toen in
Nederland gebeurde, het Nieu
we Bouwen, wel heel hraaf, al
dus Hans Ibelings die bij het
NAi verantwoordelijk is voor de
opbouw van de tentoonstelling.
Het materiaal, dat in goede
staat verkeert, is afkomstig uit
het Sjtsjoesev Architectuurmu
seum in Moskou en uit het Mu
seum voor Geschiedenis in St.
Petersburg. De originele teke
ningen zijn nooit eerder in Ne
derland te zien geweest. De ex
positie, die chronologisch is op
gebouwd, heeft sinds vorig jaar
Tübingen en Gotha (Duitsland)
aangedaan.
beeldende kunst
amsterdam anp
Het Nationale Ballet (HNB) is volgend sei
zoen weer terug in het Koninklijk Theater
Carré in Amsterdam. De choreografie 'Life',
die Hans van Manen in 1979 in het kader
van het Holland Festival maakte, wordt op
nieuw opgevoerd. Ook Toer van Schayks
'Landschap' uit 1982 krijgt een reprise in
Carré. Het volledige programma voor het
1994-1995 van HNB is net versche-
In het voorwoord schrijft artistiek leider
Wayne Eagling te hebben geprobeerd een
evenwichtig repertoire samen te stellen,
met eigentijdse produkties, maar zeker ook
met klassiek werk. Zo is in december het ro
mantische ballet 'Het Zwanenmeer' te zien
en in maart 1995 wordt 'The Sleeping Beau
ty'. Het seizoen biedt acht programma's. Al
leen voor het zomerprogramma zijn nog
niet alle onderdelen bekend.
HNB opent het seizoen met een pro
gramma met drie choreografieën van Ba-
lanchine, Rudi van Dantzig en Alfredo Fer
nandez. Het wordt het debuut van Fernan
dez op het grote toneel. Van Van Dantzig
wordt Ginastera uit 1976 opnieuw uitge
voerd. Een avondvullende produktie van
Jan Fabre in het Muziektheater (februari-
/maart 1995), belooft volgens Eagling een
grote verrassing te worden. De nieuwe cho
reografie maakt deel uit van Fabres ope
ratrilogie The Minds of Helena Troubleyn.
Begin november maakt HNB een korte
toernee naar Lissabon om in het kader van
Lissabon Culturele hoofddstand van Euro
pa, William Forsythe's Artifact te laten zien.
Een reis naar Barcelona (april 1995) moest
worden afgelast omdat het Gran Teatre del
Liceu, waar de voorstellingen zouden
plaatshebben, onlangs afbrandde. De direc
tie van het gezelschap bezint zich nog op
alternatieven voor deze periode.
recensie ben wagemaker
Lien Kroon en Carina Opdam, objecten, materieschildenjen, kijk
kastjes en dessins Tot 10/3. wo t/m vr 13-17 uur. za 12-16 uur
Staa-galerie. Prinses Irenelaan 88. Alphen aan den Rijn
Regionale galeries hebben nog al eens de neiging
toegepaste kunst te presenteren als kunst. Wel
licht heeft dat te maken met een trend in het
kunstzinnig onderwijs zich meer te richten op
functionele vormgeving, zodat het aanbod van
jonge kunstenaars die zich uitsluitend bezighou
den met de vrije vorm aan het slinken is. Het be
langrijkste verschil is natuurlijk dat een autonoom
kunstwerk een meerwaarde heeft die in zijn vorm
of betekenis is terug te vinden.
Zowel de werken van Lien Kroon als Carina Op
dam voldoen niet aan dit criterium. Beiden ver
zorgden de kleding en set-dressings voor een
speelfilm en voor het danstheater 'Krater' in Am
sterdam. Ook voor het Christelijk Lyceum in Al
phen hadden Kroon en Opdam het ontwerp en de
uitvoering in handen. Wie de Staa-galerie bezoekt
ziet in de etalage dan ook een enorme grijsgespo
ten ridderhelm van gegolfd pakkarton. Een pluim
van roodbespikkeld poly-ethyleen versiert het ge
vaarte van Kroon. Even verder been- en armpla-
ten van papier-maché op roodkoperen draadpo-
ten die zo weggelopen kunnen zijn uit een sciene-
fiction film van Spielberg. Maar ook hier heeft het
materiaal in combinatie met de vorm een zo sterk
'decorgehalte' dat het object niet uitstijgt hoven
zijn mogelijke toepassingswaarde.
Hetzelfde geldt voor de plexiglas kijkkastjes van
Opdam. Aan de voorzijde zijn de kastjes geopend
langs de uitsnede van een willekeurige Figuur of
vorm, die in het verlengde van de uitsnede wor
den geaccentueerd door houten stokjes. De kast
jes zijn bevestigd op wat zich laat aanzien als
stukken van behangrollen die voorzien zijn van
een krullerige opdruk. Een ornamentachtige be
plakking onderbreekt de regelmaat van de op
druk.
Het mag duidelijk zijn: Kroon en Opdam zijn
vaklui in kostuum en decorontwerp, maar als
kunstenaars blijven de twee te veel steken in leu
ke ideetjes.