Mrs. Doubtfire: De
emancipatie voorbij
Film
Belle van Zuylen en
Benjamin in Kijkhuis
The Remains of the Day ademt
ongekende zorgvuldigheid en rust
Ik zat verpakt in het
grootste condoom ter wereld
El Mariachi artistieke verrassing
H DONDERDAG 24 FEBRUARI 1994
Akkoord over Amerikaanse versie De Lift
utrecht De Amerikaanse maatschappij Wamer Brothers heeft
met het Nederlandse productiebedrijf First Floor Features in
principe overeenstemming bereikt over een 'remake' van de
thriller De Lift. Dit is uit betrouwbare bron vernomen. Dick
Maas zelf zou in staat worden gesteld de regie te doen van deze
Amerikaanse versie van zijn kassucces van inmiddels elf jaar ge
leden. Financieel zouden beide partijen al tot volledig overeen
stemming zijn gekomen, maar de inhoudelijke invulling van het
draaiboek vormt nog onderwerp van bespreking. Aan het project
zijn nog geen acteursnamen verbonden. De remake van De Lift
zou als alles meezit eind dit jaar in productie kunnen wor
den genomen.
FILMSIN LEIDEN
Mean Streets in Alphen
idealen vrijheid, gelijkheid en
broederschap.
Van Zuylens leven biedt ge
noeg stof maar hoe breng je als
filmer deze 'papieren' verhou
ding in beeld? Sinke loste dat op
vindingrijke wijze op. Delen van
de correspondentie laat ze
voorlezen terwijl de camera
over het landschap glijdt. Daar
mee suggereert ze de gang die
de koerier maakt om de brief
naar de plaats van bestemming
te brengen. Waar Sinke niet aan
ontkomt, is het levenstempo
van die tijd. En dat is veel lang
zamer dan we nu gewend zijn.
De film komt dan ook in het be
gin traag over. Will van Kralin
gen zet de opmerkelijke Belle
zeer bevlogen neer. Laus Steen-
beeke speelt haar aanbidder en
Kees Hulst is meneer De Char-
rière.
Martin Scorsese verraste
vriend en vijand met ook een
kostuumdrama The age of in
nocence. Een opmerkelijke film
van de regisseur die de emoties
altijd rauw en onversneden op
het doek gooit in zijn zeden
schetsen van de onderbuik van
een grote stad. Een mooi voor
beeld daarvan is Mean Streets,
te zien in hetTarkfilmhuis in Al
phen. De film stamt uit 1973 en
Scorsese verbaasde kijkers en
critici toen ook al met al de
technische foefjes die hij toe
past.
Het verhaal speelt zich af in
een achterbuurt in New York. In
dit Little Italy wacht Carlie een
bloeiende carrière bij de mafia
maar voorlopig heeft hij zijn
handen vol aan maatje Johnny.
Dit kruimeldiefje leent links en
rechts geld, betaalt nooit terug
en geeft iedereen die er wat van
zegt een grote bek. Als echte
bloedbroeders doorstaan de
twee de dagelijkse sores. Geld
verstoort echter de liefde,
vriendschap en trouw tot in de
dood. Robert de Niro en een
fantastische Harvey Keitel spe
len de hoofdrollen.
ïzf' overzicht letty stam
'1 Kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Leiden
Belle van Zuylen, do 24/2 t/m wo 2/3,
o 19 30 en 21 45 uur. Parkfilmhuis, Comelis
Kon! Ceellaan 2, Alphen aan den Rijn Mean
Streets, vr 25/2 en ra 26/2,20 30 uur
|ans Ze reisde veel. Ze mengde zich
erne graag in discussies over politiek
en literatuur. En als ze dat deed.
spitste haar gehoor extra de
Ra' oren. Ze schreef romans en
orstl componeerde muziek. Ze had
ja 5 een grote belangstelling voor
uziei wetenschappen. In het e< htele-
s Po ven hield het niet over van de
hartstocht maar op papier had
„„„ze gloedvolle relaties. En dat al-
an c
les in een tijd dat een vrouw ge
acht werd zich vooral stil te
houden boven haar borduur
werk. Belle van Zuylen 1740 -
lhuy* 1805) was een opmerkelijke da-
lgm me en Digna Sinke durfde het
1g; aan om haar leven te verfilmen.
Het resultaat is te zien in het
i. Kit Kijkhuis
>'jt Hoewel van Hollandse komaf
,D0is de schrijfster hier niet zo goed
bekend. In Frankrijk beleven de
ï(j: boeken van Madame de Char-
elii^rière, zoals ze na haar huwelijk
heette, nog steeds herdruk op
ldr00herdruk. Ze is voornamelijk be-
,htj. kend om haar brieven (in Ne
em derland onder meer gebundeld
riusiiin het prachtige 'Ik heb geen ta
lent voor ondergeschiktheid').
Sinke baseerde zich voor haar
film op de correspondentie tus-
e'sen Van Zuylen en Benjamin
BonConstant, een Frans politicus en
randeschrijver.
Hij was een romantisch heet-
Hehoofd en erg verliefd op Van
jeufeuvlcn Dat gevoel is wederzijds
•Brafinaar de twee kunnen er niets
mee. Van Zuylen is immers ge
trouwd met de wat koude, fleg-
3P°r matieke Zwitser De Charrière.
en Belle en Benjamin schrijven el-
30 Jcaar over en weer over hun ge-
dv.a.voelens en die andere passie
van ze: literatuur. En uiteraard
Jcomt de politiek aan bod. Want
tmg net is de tijd van de opwinden
de de Franse Revolutie en de twee
arzeeijn fervent voorstander van de
"^'BIOSCOPEN AMSTERDAM
'Lesl
)e
d. c; Leidseplein tel. 6278806
The joy luck club 12 j dag. 13, 16,
18.45,21.30
oemeALFA 2
in Blo The snapper a i dag. 13.30, 16,30,
19.15,22
uadroftLFA 3
94'. Farewell to my concubine a I dag.
15 uu 13.30,20.30
raay- Imagine a dag. 17.15
f''cï*LFA4
BoYs Alladin a i dag 13. 15 45. 18.45
The piano 12 dag 21.30
.R|ALHAMBRA 1
Weteringschans tel. 6233192
j dQ-. The age of innocence a i dag.
lie To- 16^20
MHAMBRA 2
The house of the spirits 16 j.. dag.
)nafhc 16.45,20.30
oorstQJELLEVUE CINERAMA
Marmxstraat 400 tel. 6234876
ïdy The three musketeers 12 i dag
upcol 13 15. 16, 19.15.22
2INERAMA2
rfhun,0 Free Willy dag. 13.15. 16. 18 45
ition Heaven earth 12 jdag. 21
ansgerALYpSC) 1
ju sec Marmxstraat 402 tel 6234876
pnette The remains of the day 12 j dag
ter- 13.15.16 45.20.30
12.3CALYPS0 2
ïsschc The firm 16 13.15, 16.30,20.15
nd en hNECENTER-CINEMA CORALINE
Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615
Naked 16 dag. 14, 16.30, 19.15,
22, zo ook 11.15
IINECENTER-PEPPE-NAPPA
van 't |_e jeune werther 12 j dag. 14.30,
ntverki 19.30. zo ook 11 15
igsforc Much ado about nothing 17,22
.JINECENTER-PIERROT
The wedding banquet 16 14.15,
17. 19.30.22.15,zoook 11.15
:INECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Fiorile 16 dag. 14.15, 17. 19 30.
22.15. zo ook 11.15
INEMA 1 INTERNATIONAL
jen. ac August Allebèpiem 4 tel 6151243
urjenc Mrs. Doubtfire a I dag. 18.45,
10-18, 21 30. za t/m woook 13.15. 16
INEMA 2 INTERNATIONAL
Carlito's way a.I., dag. 20.30
ga, aqijTY i
•ch™ Leidseplein tel. 6234579
73"af Mrs. DoubHirea I dag. 13.15, 16.
jmli, ,8a5 2, 30
6UUr ITY2
Tombstone 16 j.. 16. 18 45. 21 30
J,IS ,ITY 3
™°nsI Addams Family 2 12 rag 13.15
lOtense
5tï4
A perfect world 12 j dag. 12.30.
15 30. 18 30,21.30
JTY6
Sleepless in Seattle a i dag. 16,
18 45.21.30
ITY 7
Demolition man 16 jdag. 13.15,
Bedenkelijke humor en verkleedpartijen van Robin Williams
We zouden Mrs. Doubtfire
kunnen beschouwen als
een doodgewone Holly-
woodkomedie, ware het
niet dat de film in de V.S.
zo'n enorm kassucces was,
dat de vraag naar de ach
tergrond daarvan zich op
dringt. Want alleen op het
niveau van de film, een
simpele komedie waarin
Robin Williams als geschei
den vader z'n gezin bin
nendringt in een traves-
tierol als kinderverzorgster,
laat zich dat succes nauwe
lijks verklaren.
film recensie
jos de putter
Mrs Doubtfire Te zien Lido 1, Leiden,
Euro 1. Alphen, Asta 1. Odeon 1. Den
Haag
Op het eerste gezicht is Mrs.
Doubtfire een intelligente com
binatie van motieven die hun
waarde aan de kassa eerder be
wezen; we hebben eerder een
indringer in de vesting van het
gezin gezien in bijvoorbeeld The
hand that rocks the cradle en
het motief van betere kansen in
een travestierol werd al eens
uitgespeeld in Tootsie. Robin
Williams tenslotte, is vooral ver
maard om zijn imitaties en deze
rol biedt hem de gelegenheid
een heel register aan stemmen
en mimieken aan te spreken.
Dit alles zou in het beste ge
val kunnen leiden tot een ko
medie die een groot publiek
aanspreekt, maar voor een
overweldigend succes is op de
een of andere manier ook altijd
het aanvoelen van en inspelen
op de tijdgeest een voorwaarde.
Wat dat laatste, bredere, aspect
betreft is Mrs. Doubtfire te ka
rakteriseren als de wraak van de
mannen op het tijdperk van de
emancipatie, de tweeverdie
ners, de doorbraak van de rol
patronen.
Mrs. Doubtfire stelt het gezin
ondubbelzinnig voor als de
hoeksteen van de samenleving,
en elke inbreuk daarop wordt
vooral geweten aan de te onaf
hankelijke echtgenote, die haar
moederrol is vergeten. Het suc
ces van de film past zo in een
algemenere trend die we ook
aantreffen in design en mode:
de nadruk komt steeds meer te
liggen op klassieke, vertrouwde,
rustgevende 'kwaliteitsnormen',
waarbij experimenteerdrift pas
sé lijkt.
Robin Williams als Mrs. Doubtfire
Het personage van Robin Wil
liams is uiterst sympathiek: hij
danst als liefhebbende vader
met z'n kinderen, terwijl moe
der er als carrièrebitch in de
binnenhuisarchitectuur bekaaid
af komt. Een uit de hand gelo
pen verjaardagspartijtje is vol
doende om scheiding aan te
vragen, waarna ze ook nog eens
via de rechtbank de voogdij
krijgt toegewezen. Dat is te veel
voor vader, die vervolgens met
succes solliciteert naar een baan
als kinderverzorgster, wat met
veel bedenkelijke humor
rondom travestie gepaard gaat.
Aangezien vader ook nog een
reguliere baan moet zoeken om
16, 18 45, 21.30
DESMET
Plantage Middenlaan 4a
El sol del membrillo 16 j, 19.30
Trahir 16 j., dag. 21
Vacas dag 22 15
Het is een schone dag geweest 16 j
dag. 19.15, zo ook 14.30
KRITERION 1
Roetersstraat 170 tel. 6231708
The snapper a i dag. 18.15.20.15,
22.15. di met om 22.15
Sneak preview di 22.15
KRITERION 2
Der himmel über Berlin 16; ma
19.30
L'odeur de la papaya verte 16 i dag
17 45. 20.45, ma alleen 17.45
Raining stones a I dag. 22 45
Baby of macon 16 j., zo 16
RIALTO 1
Ceintuurbaan 338 tel. 6623488
Naked 16 j., dag 17.45, 22
Les gens normaux n'ont rien d'excep-
tionnel 16 j., dag 20
RIALTO 2
De Portugese cinema in vogelvlucht
16j .dag. 18. 19.30.21.22.30
Langer gang zo 14
THE MOVIES 1
Haarlemmerdijk 161 tel 6386016
El Mariachi .6 dag. 17.30. 20.
22. za zo ook 15. do vr za ook 00.15
THE MOVIES 2
The piano 12 j.. 17.15, 19.30. 22
THE MOVIES 3
Little Buddha a dag. 19.15,
21 45, za zo ook 15
Orlando a I., dag. 17.30
THE MOVIES 4
The cement garden 16).. dag
17.15, dovrza ook 00.15
TroisCouleurs: Bleu 16 j .dag
19 30. za zoook 14.45
Passion Fish 21 45. za zoook 14 45
TUSCHINSKI 1
Reguiiersbreestraat tel. 6262633
Carlito's way 16j..dag. 13.15,
16.30, 20 30
TUSCHINSKI 2
Manhattan murder mystery a. L, dag
13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 3
Free Willy a I., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 4
Little Buddha a.I., dag. 20.30
TUSCHINSKI 5
Mr. Wonderful a.I dag. 13 15. 16.
18 45. 21.30. do 18.45. 21.30
TUSCHINSKI 6
Jurassic Park a dag 13.15,16.
18.45.21.30
DE UITKIJK
Prinsengracht 452 tel 6237460
The house of the spirits 12). 17 30
Life according to agfa 16 lag. 20,
22. zoook 15
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
James Ivory is te keurig om een meesterwerk te maken
film recensie
jos de putter
The Remains of the Day Te zien Studio.
Leiden. Babyion 1Den Haag
Om eerlijk te zijn vind ik de
meest recente films van James
Ivory lastig te bespreken. Ivory's
vroegere werk (Room with a
view, Maurice) liet zich relatief
eeenvoudig afdoen als welis
waar degelijk, maar toch ook
braaf en wat muffig Brits vak
werk, als een al te gemakkelijke
idealisering van de 'belle epo
que' ook. Met Howards End. en
nu ook met The Remains of the
Day, ligt dat iets anders.
In deze films heeft Ivory's en
scenering een natuurlijke
souplesse, waardoor ze meer
zijn dan de slaafse verbeelding
van een fraai verhaal. Maar te
gelijkertijd. en daarin schuilt de
paradox in de waardering, roe
pen deze films herinneringen
op aan de echt grote chroni
queurs uit de Filmgeschiedenis,
aan mensen als Visconti, Wel
les, Renoir en Fassbinder. die in
hun eigen stijl afbrokkelende
tijdperken vastlegden, en die
vergelijking valt voor Ivory nog
altijd negatief uit.
In 77te Remains of the Day
(inmiddels overladen met Os
carnominaties) concentreert
Ivory zich op het leven van een
butler op een groot Engels land
goed. Deze Stevens (magistrale
vertolking van Anthony
Hopkins) is de perfecte butler;
in het Engeland van de jaren
twintig en dertig betekent dit
dat alles, ook de emoties uit het
persoonlijk leven, moet wijken
voor de orde cn regelmaat van
de huishouding. Vanzelfspre
kend is Stevens vrijgezel, z'n
weinige vrije tijd spendeert hij
aan het lezen van boeken, om
zich beter te leren uitdrukken
Hoe klein de stapjes zijn die hij
op de ladder van het Engelse
klassensysteem kan klimmen
wordt treffend geïllustreerd
wanneer z'n oude vader de
I..MLI M
Mr. Stevens, gespeeld door Anthony Hopkins, (rechts) geeft huishoude
lijke instructies aan zijn oude vader (Peter Vaughan)
Robin Williams over verkleedpartijen:
de rechtbank er van te overtui
gen dat hij zijn kinderen kan
onderhouden zijn de verkleed
partijen niet van de lucht.
Zo grappig is dat op den duur
allemaal niet, en de verklaring
voor het succes van Mrs.
Doubtfire moet waarschijnlijk
gezocht worden in de senti
mentele kant, in het verhaal van
een liefhebbende vader die de
deur wordt gewezen door een
overambitieuze echtgenote en
die vervolgens z'n gram haalt.
Dat is helemaal niet zo moeilijk:
in de wereld van Mrs. Doubtfire
wordt iedereen vanzelf gelukkig
als het eten op tijd op tafel
staat.
De man spreekt nog dialect en
is ook slaafser dan z'n zoon.
Stevens heeft z'n vader binnen
gehaald om hem op z'n oude
dag te kunnen verzorgen, maar
dat botst op dramatische wijze
met z'n verantwoordelijkheden
wanneer de vader instort juist
op het moment dat er een be
langrijke politieke conferentie
op het landgoed plaatsvindt. Zo
is de zoon te laat bij het sterf
bed en wordt genadeloos dui
delijk gemaakt wat de positie
van butler precies inhoudt.
De scènes tussen vader en
zoon Stevens vormen wellicht
de meest subtiele, en tevens de
meest wrede episode uit The
Remains of the Day. Voor het
overige wordt de film bepaald
door de jarenlange 'verhouding'
tussen Stevens cn juffrouw Ken
ton. de huishoudster (Emma
Thompson, ook al weer geno
mineerd voor een Oscar). An
ders dan Stevens laat zij af en
toe haar emoties prevaleren,
wat leidt tot een aantal tragiko
mische conflicten.
Dit hele verhaal wordt verteld
11 '-1'- 1 - -
LONDEN NPA/PIETER VAN LIEROP
De best bezochte komedie van
de laatste maanden is in Ameri
ka Mrs. Doubtfire geweest.
Daarin speelt Robin Wiliams
een man die gaat scheiden en
die zich om stiekem toch in de
buurt van zijn kinderen te blij
ven, vermomt als struise huis
houdster. Mrs. Doubtfire is
Hollywoods verbluffendste tra
vestie-rol sinds Tootsie.
Robin Williams: „Er met de
simpelst mogelijke ingrepen
uitzien als een vrouw, dat was
niet voldoende. Het ging er om
te kunnen doorgaan voor een
huishoudster zonder door de
huisgenoten meteen herkend te
worden als pa. Om die reden
zijn al die protheses gebruikt.
Die vermomming was vreselijk
benauwd. Al dat schuimrubber
om mijn lijf, al die lagen kunst
huid over mijn gezicht; latex. Ik
ligste vrijer die je je kunt voor
stellen. Ik ben tijdens de opna
men vijf kilo gewicht kwijt ge
raakt."
Mannen in travestie, het
vormt een komisch genre apart.
En Robin Williams kent zijn
klassieken: „Het is een traditie
in komedie. Het gaat terug tot
Grieken, Romeinen en speciaal
de tijd van Shakespeare. Het is
aantrekkelijk voor vrouwen te
zien hoe mannen denken dat
vrouwen zijn. En voor mannen
is het ook een grappig idee om
een penis zoek te maken en te
merken hoe het aanvoelt om
vrouw te zijn. Het bevredigen
van nieuwsgierigheid, zonder
dat meteen Mevrouw Bobbitt er
aan te pas hoeft te komen om
hem af te hakken."
Aladdin
In het begin van de film Mrs.
Doubtfire, zie je de vader bezig
met zijn beroep. Hij doet stem
metjes bij cartoons. Als publiek
leg je onmiddellijk de link naar
het fabuleuze stemmetjeswerk
dat Robin Williams voor Dis
ney's Aladdin gedaan heeft, als
de geest van de lamp. Volgens
de acteur heeft het zo altijd in
de Doubtfire-scriptsgestaan.
„Maar als mensen nu de link
leggen met Aladdin, dan vind ik
dat niet erg. Maar Aladdin is
niet op die manier gemaakt.
Daar heb ik geen stemmetjes
gemaakt bij reeds getekende
cartoons, daar ging het op de
omgekeerde manier. Zoiets kan
ook alleen maar bij Disney. Ik
heb alles bij elkaar dertig uur in
een kamer zitten improviseren
en dat werd allemaal op vi
deotape opgenomen. De beste
de jaren vijftig een reis onder
neemt naar de Westkust, om
daar juffrouw Kenton opnieuw
te ontmoeten. In het levensver
haal van Stevens ligt ook het
politieke verhaal over de teloor
gang van het landgoed besloten;
Stevens' werkgever. I>ord Dar
lington, was zo'n typisch Britse
landeigenaar die dacht dat in
ternationale meningsverschillen
tussen heren aan het diner kon
den worden opgelost. Maar hij
laat zich inpakken door de na
zi's en komt pas tot bezinning
wanneer het te laat is.
Zo verbindt Ivory de persoon
lijke met de grote geschiedenis,
en hij slaagt daar heel behoor
lijk in. Maar hij is te keurig om
een werkelijk meesterwerk te
maken Hij bezit niet de lyriek
van Visconti, niet het gevoel
voor bitter melodrama van
Fassbinder, niet de trefzekere
regie van Renoir. Hoewel Tlte
Remains of the Day een voor
onze dagen ongekende zorgvul
digheid en rust ademt mist de
film nou net dat soort accenten
die met het predikaat 'onverge-
'"l"L
Robin Williams
imitaties en grappen werden
geselecteerd. Vervolgens werd
dat gecomponeerd tot een ge
luidsmontage en daar werden
later de tekeningen op maat bij
gemaakt. Ik heb gemerkt dat
soms ook mijn bewegingen cn
gebaren zijn gebruikt als basis
voor de tekeningen en de ani
matie."
Scheiding
Het filmverhaal van Mrs. Doubt
fire is gebaseerd op een Engels
kinderboek. Het initiatief voor
de filmproduktie kwam echter
van Robin Williams nadat regis
seur Chris Columbus (beroemd
geworden door twee Home Aio
ne-films) er in was geslaagd eni
ge valkuilen weg te werken uit
de eerdere scriptversies.
Robin Wiliams: „Ik kende dat
script en ik wilde deze rol erg
graag spelen, maar vooral de fi
nale deugde eerst niet. In het
boek eindigde het er mee dat de
maskerade wordt doorzien en
dat vervolgens de vader bij zijn
familie in dienst blijft, maar dan
zonder vermomming. Daar kun
je in een film niet mee aanko
men. Toen zijn er scriptversies
geschreven waarin vader en
moeder uiteindelijk gingen her
trouwen. Nou. dat gelooft ook
niemand. Dat is verlakkerij.
Chris kwam op de proppen met
een finale waarin, uiteindelijk
de ouders toch definitief uit el
kaar gaan, zonder dat het pu
bliek daar een katterig gevoel
aan over hoeft te houden.
„Het probleem van een hap
py ending, met pa en ma die
gaan hertrouwen, zou volgens
kinder-therapeuten geweest
zijn dat het had gewerkt als een
negatieve fantasie. Want dat is
wat kinderen altijd doen als hun
ouders gaan scheiden: fantase
ren dat alles toch weer goed
komt. Terwijl het in werkelijk
heid bijna nooit meer gded
komt. Daarom moet je ze ook
niet met zulke fantasieën con
fronteren."
„Ik ben /elf ook een beetje
zo'n lichtelijk chaotische vader
zoals in de film. Eentje die de
kinderen veel laat aandolk-n
Dat komt omdat ik 's ochtends
helemaal niks waard ben. Ik lig
nog voor lijk als zij s'ochtends
om half zes door het huis begin
nen te springen. Ik weet niet
wat voor drugs ze pakken om al
die energie te verzamelen. Ik
ben zelfs om tien uur moeilijk
tot iets anders in staat dan te
zeggen: 'Pappie houdt vreselijk
veel van jullie En nu zal ik gauw
Aladdin voor jullie op de video
aanzetten.' later op de dag kom
ik in vorm en dan ben ik zo'n
slechte vader nog niet."
„Over het algemeen probeer
ik ze uit de film-sfeer weg te j
houden. We wonen ook niet in
Ixïs Angeles, maar in San Fran
cisco. Daar kan ik wonen in een
doodgewone buurt. Voor mijn f
kinderen doet het er daar niet
loe wie toevallig hun vader is. Ik
ben coach van mijn zoontjes
voetbalteam. Zeker, ik houd erg
van voetbal. Ik heb zelfs met het
loten voor de WK-poules mo
gen helpen. Ik ga straks ook ze- j
ker kijken in het Stan ford-sta-1
dion in San Francisco."
„Ik ben in deze stad opge
groeid en hij bevalt me beter
clan l os Angelos, waar het film
bedrijf al te dominant aanwezig
is. Als ik te hard rijd in L.A., dan j
word ik aangehouden door een
politieman die vrijwel onmid
dellijk opent met 'Hallo meneer
Williams. Ik heb hier toevallig
nog een leuk script dat u maar
eens lezen moet. Het gaat over
een smeris in travestie. Het heet
Mrs. Hellfire!' In San Francisco
krijg ik tenminste gewoon een 1
bekeuring."
film recensie
henk maurits
El Mariachi Te zien Movies 1, Amster-
In de Top 10 van de meest po
pulaire films van het afgelopen
festival in Rotterdam stond on
der meer de film El Mariachi.
Een curieuze actiekomedie die
vooral de aandacht trok door
zijn ongewoon hoekige visuele
stijl. Een kruising tussen een
goedkope exploitation - movie,
zoals je die bij bosjes tegenkomt
in de videotheek en een experi
mentele studentenfilm, waarin
iemand alle trucjes van camera
en geluidsrecorder uitprobeert.
El Mariachi heeft van allebei
wat, maar is tegelijk af en toe zo
ongewoon dolkomisch, dat de
naam van deze film in Rotter
dam op veler lippen lag.
Maker van dit bizarre film
werkje is Robert Rodriguez, 23
jaar oud pas toen hij de film
maakte en inmiddels met een
tweejarig contract van de Ame
rikaanse major Columbia Pictu
res op ziin zak. En dan te be
denken dat hij El Mariachi ge
heel in eigen beheer gemaakt
heeft voor net aan zevendui
zend dollar. Gewoon met een
geleende 16 mm camera en een
paar vrienden, die op de set pas
te horen kregen wat ze moesten
doen en zeggen voor de came
ra. Een nogal onconventionele
aanpak, maar Rodriguez wist
zelf precies wat hij wilde.
Normaal gesproken zou de
Spaans nagesynchroniseerde
film van Rodriguez gewoon in
het Mexicaanse videocircuit te
recht zijn gekomen, ware het
niet dat iemand van Columbia
Pictures hem onder ogen kreeg
en het onmiskenbare talent van
Rodriguez erin herkende. De
zevenduizend dollar-movie
werd opeens opgewaardeerd tot
een 'grote' film. met een publi-
citeitsbudget van 1 miljoen dol
lar en het gevolg is dat hij nu de
hele wereld overgaat en deze
week ook in de Nederlandse
bioscoop opduikt.
De titel van de film slaat op
de hoofdpersoon, een zanger
Rodriguez maakt in El Mariachi gebruik van alle mogelijke came
rastandpunten, lenzen, en trucjes.
met een gitaar (een 'mariachi'),
die op zoek is naar een plek
waar hij kan optreden. Bij zijn
aankomst in een stoffig Mexi
caans stadje wordt hij verwis
seld met een wraakzuchtige
moordenaar, die jacht maakt op
een zelfvoldane, rijke drugsdea
Ier. Door de persoonsverwisse
ling moet de mariachi regelma
tig rennen voor zijn leven. De
enige bij wie hij kan binnen
vluchten is Domino, de mooie
eigenares van een bar die wel
wat in hem ziet, maar die ook
met handen en voeten gebon
den is aan de drugsdealer
Het frisse en verrassende van
El Mariachi is niet het verhaal,
maar de speelsheid waarmee
het wordt verteld. Rodriguez
maakt daarbij gebruik van alle
mogelijke camerastandpunten,
lenzen, en trucjes. De actie
wordt versneld of vertraagd en;
ook in de beeld en geluids
montage doet Rodriguez allerlei
verrassende dingen Zo laat hij
bij voorbeeld, zonder dat daar
eigenlijk enige aanleiding voor
is, een vrouw aan de bar opeens
praten met een mannenstem.
Het slaat nergens op, maar je
schiet toch in de lach, zoals je
dat vaker doet in deze merk
waardige komedie. Een film die
spot met alle conventies. Die
thuishoort in het genre van de
actiekomedie maar die noch
aan de codes van -de gewelds-
film noch aan die van ae komr
die beantwoordt. Alsof je een
taco eet bij de Chinees, of een
broodje oorlog bij de Mexicaan.
Maar smaken doet ie zeker deze
quasi-Mexicaanse lekkernij, die
mariachi heet.