Cultuur Kunst Kunst langs Niger ff ewondering ff Museum houdt symposium over kunstroof in Afrika Grote klasse De Korre in groteske Vlaamse komedie Project-orkest laat Bernstein spetteren Zes bands op Springpop Miljoen extra nodig voor verbouwing Fodorcomplex DONDERDAG 17 FEBRUARI 1994 941 chef annemiek ruygrok, 071 -356472, plv.-chef jan rijsdam, 071-356473 Barry ziek: Bee Gees niet op tournee londen De Bee Gees hebben hun komende Europese tournee afgezegd omdat lead-zanger Barry Gibb hartproblemen heeft. De 46-jarige Gibb, de oudste van de broers Gibb, heeft te kam pen met een hartstoomis. Platenmaatschappij Polydor liet we ten dat Gibb twee weken geleden voor onderzoek in een zieken huis in Miami is opgenomen. De jongste van de vier broers Gibb, Andy, overleed in 1988 op 30-jarige leeftijd aan een door een virus veroorzaakte ontsteking van het hart. De tournee van de Bee Gees zou in april in Duitsland van start gaan. Schatten uit zes Westafrikaanse landen bij Volkenkunde: recensie dick hermsen Concert: 'Tonight, the Unfor gettable Songs and Music of Leonard Bernstein'. Bernstein Symfonie Orkest Vokaal En semble. Dirigent: lulian Reynolds. Gezien: 16/2, Stads gehoorzaal, Leiden. Slechts een handjevol mensen trotseerde gisteravond de vries kou. De Stadsgehoorzaal was nog niet voor een kwart gevuld. Jammer voor iedereen die het knetterend open-haardvuur verkoos boven de behaaglijke warmte van een heerlijk avond je live muziek. Zij die erbij wa ren zullen het beamen: er viel veel te genieten bij 'The Unfor gettable Songs Music of Leo nard Bernstein". Ruim honderd zeer enthou siaste musici vormen het Bern stein Symfonie Orkest Vokaal Ensemble. Niet iedereen heeft toegang tot dit muzikaal gezel schap. Anderhalf jaar geleden werd Stichting Kunstwerk opge richt met het doel podiumerva ring te verschaffen aan musici en uitvoerende artiesten die wel talent, maar nog geen baan hadden. Zo ontstonden in korte tijd produkties als 'A Chorus Li ne' en 'Kees de Jongen'. Gister avond dus de beurt aan een project, waarin aandacht voor een veelzijdig componist: Leo nard Bernstein. Hij heeft weergaloos mooie muziek geschreven. Door het grote publiek wordt hij op han- den gedragen. Vooral zijn 'West Side Story', het inmiddels klas sieke verhaal van de Newyorkse jeugdbendes de 'Jets' en de 'Sharks', heeft menig traan over de wangen doen biggelen. De kracht van de muziek zit in zijn melodische vondsten, maar al tijd in samenhang met uiterst verfijnde arrangementen. Ook een minder bekende kant van Bernstein werd gisteravond be licht. De componist heeft na melijk meer geschreven dan de ze succesvolle musical. Zijn 'Chichester Psalms' en ballet muziek uit de musical 'On the Town' zijn op het eerste gehoor minder toegankelijk. Zeker wanneer de muziek wordt ge presenteerd zonder verhaal en dans. Dissonante slagakkoor den doen zo nu en dan de verf van de muur bladderen. Maar even zo goed bezorgen ingeto gen passages je soms de krie bels op de rug. Een andere Bernstein, maar ook meer dan het beluisteren waard. Het project-orkest speelt voortreffelijk. Het weet de war me klank waar de muziek om vraagt goed te treffen. Daar waar nodig swingt de muziek als een trein. Het koor is maar klein, waardoor het volume be perkt blijft. De solisten verdrin ken iets te vaak in- de orkest klank. Daar vyaar ze hoorbaar zijn, klinkt het overtuigend. In hele kleine details ontbreekt soms de eenheid, een inzet, niet helemaal op toon of complexe ritmes die niet precies op één spoor zitten. Maar dat kan ook niet anders bij een verzameling muzikanten, die maar zo kort bij elkaar zijn. Het is een bui tengewoon knappe prestatie om de bepaald niet eenvoudige muziek van Bernstein ingetogen en vol emotie te laten vloeien en op een volgend moment te laten spetteren, dat de vonken er vanaf vliegen. leiden letty stam Met lineaal en potlood deelde Europa in de vorige eeuw Afrika op in de nu bestaande landen. Daarvoor wemelde het continent van de koninkrijken. Sommige van die rij ken waren zo uitgestrekt dat in vergelijking daarmee Ka- rel de Grote koning was van een ministaat. Wat een aan tal van die vorstendommen aan kunst en gebruiksvoor werpen maakte, is nu voor het eerst in Nederland te zien op 'Langs de Niger' in het Rijksmuseum voor Volkenkun de in Leiden. Minister J. Pronk van ontwikkelingssamen werking opende vanmiddag de tentoonstelling. brengen in het westen miljoe nen guldens op. 'Langs de Niger' toont een paar stukken die tijdig zijn on derschept. Zo is er een aarde werken dier met poten die op zuilen lijken. Het bordje in de vitrine van Volkenkunde kan geen antwoord geven op vragen als herkomst, ouderdom of de wonderlijke vormen van het dier omdat domweg die infor matie niet bekend is. Een ander aardewerken beeld heeft be schadigingen in het gezicht en de rug omdat schatgravers te laat door hadden dat ze op een beeld stonden in te hakken. De voorwerpen komen uit Bur kina Faso, Guinee, Mali, Maure- tanië, Niger en Nigeria. De 4200 kilometer lange rivier de Niger stroomt door al deze Westafri kaanse landen. Het is voor het eerst dat de zes hun schatten uit hun verleden in Europa tonen. De Niger komt duidelijk terug op de eerste verdieping van Vol kenkunde. De grindvloer van zwart met terracotta verbeeldt de zanderi ge bodem van de rivier. Uit de blauwe wanden steken halve ovaalvormige vitrines als golven in het water. De tentoonstelling is onder verdeeld in vijf regio's: de bo venloop van de Niger, de Bin- nendelta, Wagadu/Ghana, de fossiele valleien en de beneden loop van de Niger. De thema's die aan de orde komen, zijn ijzer, brons, goud, architectuur, begrafenis en illegale schatgra- verij. Van dat laatste heeft Afrika in verontrustende mate last want opgegraven voorwerpen Paspop Eén van de pronkstukken is de messing kop gemaakt tussen de elfde en twaalfde eeuw in Nige ria. Hij maakte deel uit van een soort paspop. Na het overlijden van de vorst, kreeg het beeld al le kledij en versierselen van hem op of aan. De 'gewone' do de kreeg op zijn graf een aarde werken pot met daar bovenop een poppetje. 'Langs de Niger' toont een aantal van die zeer verschillende beeldjes die alle maal zijn gevonden in hetzelfde grafveld. De kolonialen schrokken niet terug voor geschiedvervalsing zoals een zwaardpunt illu streert. In Afrika was dat een staatsiesymboolEen Engelse onderzoeker plakte er in 1900 een brielje op dat hiermee mensen werden onthoofd. De zwaardpunt is nogal roestig maar desondanks is goed te zien dat het blad te dik en te stomp is. Een beul zou stevig moeten beuken en hakken om kop van romp te kunnen schei den. De prachtige voorwerpen lo genstraffen het door Europa ooit geschapen beeld van een duister, onderontwikkeld Afrika. Fragmenten uit dagboeken of reisverslagen uit die tijd weer spreken dat imago eveneens. Wrang is de foto van een groep Engelsen die trots poseert met olifantstanden, beeldjes en an dere waardevolle voorwerpen voordat deze 'oorlogsbuit' werd verscheept naar het moeder land. Dit groepsportret is eind vorige eeuw gemaakt en tot op de dag van vandaag gaan de aanslagen op het rijke, culturele verleden van Afrika nog steeds door. Vanaf morgen tot 9 mei is 'Langs de Niger' te zien aan de Steenstraat 1 in Leiden. Vol kenkunde is dinsdag tot en met vrijdag open van 10.00 uur tot 17.00 uur. In het week einde en op feestdagen gaat het museum een uur later open. Op maandag is Volken kunde gesloten. De messing kop van een Oni is één van de pronkstukken op de tentoonstelling. Hij is vermoedelijk tussen de elfde en twaalfde eeuw in Nigeria gemaakt. De kop was onderdeel van een paspop die, na de dood van een koning, diens kleding en versierselen droeg. foto pr leiden letty stam Het is dat dr. Rogier Bedaux geen tijd heeft voor een rondgang langs galeries en antiekwinkels die zijn gespeciali seerd in Afrikaanse kunst. Anders had de conservator Afrika van het Rijksmu seum voor Volkenkunde feilloos kun nen aanwijzen welke voorwerpen daar illegaal staan of hangen. 'Foei' roepen tegen de eigenaars of beheerders van dit soort zaken heeft geen zin want vooralsnog is het handelen in gestolen Afrikaanse kunst niet strafbaar. „Ik neem het de man die illegaal staat te spitten in Afrika niet kwalijk", vertelt Bedaux. „Hij moet toch eten. De douane-ambtenaar die al acht maan den geen salaris heeft gehad van zijn baas, valt ook weinig te verwijten. Bo vendien verdienen ze er nauwelijks wat aan. Het grote geld komt in het westen terecht. Afrikaanse kunst is hier een miljoenenhandel. Daarom moeten we dergelijke illegale handel in het westen aanpakken." Een poging daartoe is het symposi um op zaterdag 19 februari in museum Boerhaave in Leiden. Onder de titel 'Culture genocide in Afrika' vertellen diverse sprekers over de stand van za ken in diverse landen en hoe kunstroof te voorkomen is. De meeste Afrikaanse landen kennen een wet die de uitvoer van cultureel erfgoed verbiedt. Neder land heeft echter geen strenge import- beperkende maatregelen om die kunst buiten hun grenzen te houden. Een dergelijke wet is wel in de maak. „Dat kan nog zo'n drie jaar duren", zegt Bedaux. „Terwijl die illegale spit- terij maar doorgaat. Gebieden ter grootte van Nederland zijn systema tisch afgegraven door georganiseerde bendes. Archeologisch onderzoek is daarna niet meer mogelijk. Verkleurin gen in de grond worden domweg over hoop gespit. Mogelijke verbrande zaadjes verdwijnen achteloos. Wij wil len graag weten wat de mensen aten maar zij zijn alleen geïnteresseerd in beeldjes". Belangstellenden doen er goed aan vooraf contact op te nemen met het Rijksmuseum voor Volkenkunde, te lefoon 168800, vanwege het beperkte aantal stoelen in museum Boerhaave. Het symposium begint zaterdag om 10.00 uur. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt pianostemmer H. van Weeren uit Oud Ade zijn bewondering uit. Hij stemt de piano's en vleugels voor de concerten van K&O in de Stadsgehoorzaal en is een groot liefhebber van pianomuziek. Zijn grote bewondering gaat uit naar de pianist Sandor Vidak. ,,Vidak speelde zó formidabel, zó sprankelend, dat is niet te evenaren." „Van huis uit ben ik met de piano opgegroeid. Als klein kind ging ik al mee pianoconcerten. Ik probeerde altijd net dat ene plekje te krijgen waar vandaan je op de handen van de pianist kon kijken. In mijn jeugdjaren ging ik vaak op stap en zo kwam ik ook in het Kurhaus in Scheveningen. Daar speelde Sandor Vidak, een Hongaarse pianist, in de bar. Bijna dertig jaar heeft hij daar gespeeld. Het was een fantastische pianist, een echte Bar Entertainer, met hoofdletters geschreven. Hij kon ook wel klassieke muziek spelen, Brahms en Chopin. Dat moest je dan wel aan hem vragen. Hij gaf dan een vriendelijk knikje. Vidak speelde ook bij de opening van het nieuwe Kurhaus. Dat was formidabel. Ik denk altijd: Hoe is het toch mogelijk dat iemand zo sprankelend kan spelen. Hij is technisch goed, muzikaal goed en harmonieus goed. Ik denk niet dat er iemand is die ook zo kan spelen. Maar eigenlijk kan je hem met niemand vergelijken. Hij speelde ook wel Hongaarse muziek. Als je er dan naast zat, leek het net of je een heel zigeunerorkest hoorde. Vidak is in 1990 overleden. Zijn vrouw woont in Leiden, daar heb ik nog wel eens contact mee. Vidak heeft de groten der wereld ontmoet en is ook nog geridderd. Ik heb zijn platen en een cd. Die platen zijn een kostbaar bezit, ze staan vooraan in de rij elpees die ik heb. Nee, ze zijn beslist niet te koop, mijn vrouw zegt weieens dat anderen niet eens naar die platen mogen wijzen. Ik luister wel een paar keer in de week naar zijn muziek. Ik heb zijn platen opgenomen op cassette en die bandjes heb ik in de auto liggen. In de auto heb ik die muziek altijd aan staan. Thuis luister ik ook veel naar klassieke pianomuziek. Binnenkort wordt er weer een cd van Vidak uitgebracht. Er is dus blijkbaar wel belangstelling voor. Ik speel zelf ook een beetje piano. De piano vind ik een van de mooiste akoestische muziekinstrumenten. Maar pianospelen is ontzettend moeilijk. Ik heb wel eens geprobeerd een stukje van zijn platen na te spelen, zijn tune bijvoorbeeld, die hij altijd speelde. Ik heb wel eens afgekeken hoe hij dat deed, of stiekum een akkoordje aan hem gevraagd. Maar het is moeilijk om zijn muziek na te spelen. Elke maat gebruikt hij een ander akkoord, maar toch klinkt dat heel harmonieus. Hij speelt geen stukken die maar uit drie akkoorden bestaan. Zijn technische kwaliteiten vind ik heel bijzonder. Mensen vergeten vaak dat pianospelen fysiek ook kracht kost. En je moet een goed geheugen hebben, alles goed kunnen onthouden. Nee, zoals Vidak speelde, dat is maar weinigen gegeven." tekst alice van schuppen foto loek zuyderuin theater recensie dick van teylingen Mademoiselle Jaïre van Michel de Ghelde- rode door De Korre. Vertaling: Flip Van- luchene. Regie: Bob d° Moor Gezien op 16/.2 in het LAKthea.er, Leiden, aldaar nog vanavond te zien. De types liggen vast in Made moiselle Jaïre: de ouders klagen ten einde raad omdat hun dochtertje Blandine op sterven ligt, de pastoor en de dokter hebben meer oog voor hun sta tus dan voor het leed, de kisten maker staat al klaar om zijn diensten aan te bieden. Maar de verloofde raadpleegt een won derdoener, en met succes: het meisje staat op uit de dood. Te gen haar zin overigens; pas als haar medeverrezene Lazarus haar toezegt dat zij na een half jaar opnieuw sterven mag, schikt ze zich in haar lot. Ze ge- Het tweede Springpop Festival wordt dit jaar op 9 april gehou den in het Antonius Zalencen trum aan de Lange Mare. Op het festival treden bands op uit Leiden en omgeving. Organisa tor Willem Gressie heeft oefen ruimtes afgezocht öm bands voor het festival te vinden. Zes bands met zoveel mogelijk een eigen repertoire zijn het resul taat. Heytony uit Noordwijkerhout is een band die muziek ten ge hore brengt die sterk naar hard rock neigt. Ook Peeping Tom uit Leiden speelt muziek in dit genre. De Leidse Harry Klein Band speelt rock en roll en Barefoot Rabbit uit Leiden brengt een eigen repertoire met rapmuziek. Tulpebolle en Maxi mum Overdrive, ook beide af komstig uit Leiden, spelen res pectievelijk salsa en punkrock. De bands verzorgen elk een optreden van drie kwartier. Vo rig jaar trok het festival ruim vierhonderd bezoekers. draagt zich nog even voorbeel dig en wacht haar lijd af. Als de wonderdoener gekruisigd wordt, sterft Blandine ook. De Belgische toneelschrijver De Ghelderode schreef zijn ver sie van het bijbelverhaal over het dochtertje van Jaïrus in 1942. Hij geeft belangrijke machten in zijn tijd een veeg uit de pan: de zakenman Jaïre voegt zich soepel naar de meer derheid, maakt het wonder te gelde en verzet zich niet tegen de kruisiging van de man die zijn dochtertje tot leven wekte. Die dood hebben de pastoor en de dokter, onaantastbare ge zagsdragers die flink betaald moeten worden, op hun gewe ten. En op het mirakelfeest dat meneer pastoor vooral tot zijn eigen glorie organiseert mag er best een winkeltje van een jood of een ketter sneuvelen. Geen wonder dat Blandine niet graag herrijst in die tijd. Mademoiselle Jaïre is een mengeling van mirakelspel en maatschappij-kritische grotes ke. Het Vlaamse gezelschap De Korre maakt dankbaar gebruik van de stereotiepen en speelt het stuk in een eigen soort com media deU'arte. Vijf uitnemende acteurs zoeken en vinden ex tremen zonder het stuk in z'n hemd te zetten en spelen een dolle komedie, die dankzij hun talenten en techniek, een per fecte timing en tekstbehande ling en een strakke regie boeit zonder te verslappen. Het meest in het oog springt Jan Steen, die met zijn stakerige twee meter en zijn middeleeuw se kop prachtige karikaturen van verloofde en pastoor maakt. Mademoiselle Jaïre is weer een bewijs van de klasse van het Vlaamse toneel. amsterdam «anp Voor de verbouwing van het voormalig Fodor-complex aan de Keizersgracht in Amsterdam is bijna een miljoen gulden meer nodig dan de bijna zes miljoen gulden waarop al was gerekend. De raadscommissie cultuur buigt zich vandaag over het voorstel van burgemeester en wethouders een aanvullend krediet be schikbaar te stellen van 980.000 gulden. Met de verhoging van het benodigde bedrag werd al geruime tijd rekening gehouden. Aanvankelijk was er sprake van een ont werp voor de vernieuwde behuizing van museum Fodor. Uitein delijk werd echter besloten om het I nstituut voor de Vormgeving in het pand Keizersgracht 609 en in het gehele achterhuis te ves tigen. De voorhuizen van de panden Keizersgracht 611 en 613 worden als zelfstandige verhuurbare eenheden opgeleverd. Al in 1993 werd een verhoging van het krediet met bijna zes ton noodzakelijk geacht, maar nu blijkt dat daar nog bijna vier ton bij moet. Volgens b en w heeft dat te maken met 'een aantal noodzakelijke behoeften van het Vormgevingsinstituut, waaraan niet kon worden voorbij gegaan'. Het gaat om een lift, een noodtrappenhuis met ingebouwde documentatiestelling. een verduistering en een projectiebalkon voor de grote zaal. Dit brengt het totaal benodigde bedrag op 6.840.476 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 9