D t UIT Komiek wil beslist geen fanclub Rtv show 1 'Wij zijn terughoudend met gruwelijke beelden' 't Werd me te rustig bij rtl, ik kreeg kriebels' 'Weg van de Snelweg' volgt fraaie route door Zweden MAANDAG 14 FEBRUAR11994 André van Duin streng voor zijn aanhang DEN HAAG PIETER V tijd van zijn leven. Dertig seconden mocht de Hagenaar Jan Land in het nieuwe AVRO-programma Mag ik even', met behulp van jaap Aap, voor de televisie vertellen hoe gek hij is op André van Duin. Dolgraag zou hij een fan club oprichten, maar dat mag niet van de komiek. Dat wil An dré beslist niet hebben. Het blijft behelpen. Maar het leven is wel weer mooier gewor den sinds Jan beschikt over de band waarop hij het volk op roept hem alles te sturen wat zelfs maar zijdelings met zijn idool te maken heeft. Die band gaat vaak in de videorecorder. Dat apparaat schafte hij aan om naar believen te kunnen genie ten van al de shows van zijn fa- „Doordat ik dat ding kocht kon ik niet op vakantie. Dat doet mij niks. Een vakantie is kort. En aan een video heb je Waarom toch wil André geen fanclub? De dertigjarige Jan Land is het er niet mee eens, maar kan het zich wel voorstellen. ,,Hij is er het type niet naar. Beschei den hè. Een harde werker die het liefst op zich zelf is. Als de lichten zijn gedoofd is hij weg. Waardering voor zijn werk is hem voldoende. Hij trekt zich graag met zijn vriend terug in zijn huis op Aruba. Ver van fo tografen hè." Foto Met André op de foto. Dat gaat niet zo maar. Maar Jan is het gelukt. Die foto bewaart hij als een relikwie. Hij heeft er moeite voor moeten doen. Vooral ver trouwen moeten kweken bij de André van Duin Producties BV. Na daar schriftelijk een verzoek te hebben gedeponeerd moest hij lang wachten. Maar eindelijk gebeurde het. Bij het Circus Theater in Scheveningen ging hij met André op de kiek. Als broers. Jan heeft iets weg van zijn idool,^de mond vooral, een beetje scheef. Vijf minuten is Jan toen gegund. Genoeg voor hem om te constateren dat het ANDRE VAM DUIN SNOW Jan Land bij zijn Van Duin-collectie. Als jongen va mocht hij van zijn pleegouders niet naar André van Duin kijken of luisteren. Zo'n bekkentrekker vonden ze maar niks. Dat ver bod was voor Jan een extra sti mulans. Toen is zijn liefde voor André geboren. De mensen van Van Duin Producties zorgen dat die liefde binnen de perken blijft. ,,Ze zijn streng. Ze schermen hem af. Maar als ze merken dat je hem niet lastig valt is er wel wat te ritselen. Ilonka Kroner, zijn manager, heeft me al een keer of wat geholpen. Zo gingen bij een brandje door kortsluiting in mijn televisietoestel twee ban den van shows in vlammen op. Zo ontzettend aardig dat ik nieuwe handen van haar kreeg, ook nog met een vriendelijk briefje er bij." De aller, allereerste foto van André. Hoe is dat gegaan? Hij was achttien, zat in een gezinsvervangend tehuis in Waalwijk. „Ik had gespaard voor zijn voorstelling. Tot na middernacht heb ik gewacht bij de artiestenuitgang van de Til- burgse schouwburg. Ik kreeg een foto, wel een voorgedrukte, maar met een heuse handteke ning. Daar moet je bij Paul de Leeuw om komen. Die zegt: rot op. En een foto, daar kan je naar fluiten. „Of ik Paul de Leeuw zie zit ten, nee. Zoals hij mensen in de zeik kan zetten. Ik wil niet zeg gen dat het slecht is, maar wel hard hè. André maakt geen grappen over mensen die een ziekte hebben. Hij is ook meer voor een breed publiek natuur lijk, met opa's, oma's en kinde- „De nieuwe show, dat vind ik zó leuk. Slappe humor? Nou, dat zejggen die mensen dan maar, die mensen die niks van 'm moeten weten. Maar ik vind het prachtig. En hij floept het er zo uit hè. Z'n typetjes zijn toch schitterend." Hij bedoelt met name professor Ko Lumbus die uitvinders presenteert aan een panel met Frits Bom en Viola Holt (vroeger Van Emmenes). Lyrisch wordt hij waar het de pizzabezorger van Mamma pizza betreft. Een moderne Wil- lempie. Geen helm maar een al pino. En laten we zo tegen car naval alsjeblieft even stilstaan bij een daverende deiner als 'Er staat een paard in de gang'. Hoe schriel steekt daarbij bij voorbeeld een Ron Brandsteder afl „Dat is geen artiest, maar een presentator. Hij zingt wel eens wat, maar dat doet iedereen op z'n tijd. Net als Henny Huisman vind ik 'm geen type voor een fanclub. Maar die Brandsteder heeft er wel een en hij wil dat weten ook. Dan denk ik: dat is het schoonmoederinstinct. Ou dere vrouwen vinden hem de ideale schoonzoon. Dus die worden lid van zo'n fanclub." Tehuizen In de flat aan Krayenhoffstraat 87 vlak bij station Hollands Spoor is een kaal kamertje ge heel beplakt met knipsels be treffende het idool. Zo mocht zijn jongenskamer er vroeger nooit uitzien. Niet bij de pleeg gezinnen, niet in de gezinsver vangende tehuizen. „Ik was moeilijk opvoedbaar, een lastig kind. Op m'n zestien de plaste ik nog in bed. Omdat ik bang was dat ik werd gesla gen. En dat ik weer voor straf 's nachts naar buiten werd ge stuurd. Ik heb geprobeerd alles op papier te zetten. Maar dat was te veel. Weet je wat, zet maar boven het verhaal: een verwaarloosd kind is goed te rechtgekomen. Als fan van An dré van Duin dus". Hij laat bij wijze van finale nogmaals de band zien. De band met de mooiste dertig se conden uit zijn leven. Jan Land staat daar en uit de mond van Jaap Aap komen zijn woorden. •Jaap Aap met de lippen van Jan Land. Ruud Hendriks naar NBC Super Channel Ruud Hendriks, plaatsvervan gend directeur bij RTL 4, ver trekt per 15 maart bij de com merciële zender. Hij wordt al gemeen directeur bij NBC Su per Channel in Londen en wordt daar verantwoordelijk voor het gehele bedrijf, van re clame-inkomsten tot pro grammering. In een toelich ting noemt Hendriks zijn be sluit geen gemakkelijke stap. „Maar de mogelijkheid om op dit niveau bij een Ameri kaans network te beginnen doet zich niet vaak voor. Bo vendien heb ik een aantal jaar bij RTL gewerkt. Het werd me een beetje te rustig. Daar krijg ik de kriebels van. De groei is er uit bij RTL. Ik verwacht niet dat het marktaandeel van RTL 4 en 5 nog verder zal groeien", aldus Hendriks. Een drijfveer van Hendriks om op te stappen bij het Luxemburgse, station is ook dat hij niet ergens wil blijven zitten tot hij 65 jaar is. Hen driks: „Eigenlijk is het heel simpel: ik wil laten zien dat ik op m'n 34-ste jaar een groot bedrijf kan leiden. Ik heb vol doende ervaring opgedaan bij RTL 4 en 5. Vergeet ook niet Ruud Hendriks wil NBC Super Channel op stoten in de vaart der volkeren. foto archief dat ik geen Luxemburgse i tionaliteit heb. CLT is de grootste aandeelhouder. Dat betekent voor mij een belem mering. Hoewel ik nu ook weer niet de indruk wil wek ken dat ik daar als persoon mee zit." Hendriks is niet bang om zijn zekere baan op te geven: „Mijn toekomst is absoluut niet onzeker. Ik ga naar een heel groot bedftjf, nog veel groter dan RTL. Ik denk dat het heel leuk wordt. De enige onzekere factor is er in sociale zin. Namelijk, op wat voor school komen mijn kinderen in Londen?" De plaatsvervangend direc teur van RTL heeft onder an dere als taak gekregen, het marktaandeel van NBC Super Channel, dat via Super Chan nel in heel Nederland via de kabel te ontgvangen is, fors te vergroten. Uiteindelijk moet NBC de concurrentie aangaan met CNN. „Er kijkt nu bijna niemand naar NBC Super Channel. Dat moet in de naas te toekomst verbeteren, hoe wel ik niet de illusie koester dat we enorme aantallen kij kers zullen trekken", aldus Hendriks. „Dat komt ook omdat NBC Super Channel een hele ande re vorm van televi sie maakt. Bij onze programmering zie je bijvoorbeeld geen Honeymoon Quiz." Onlangs maakte NBC be kend de Europese markt te willen ver breed programma geriqht op de beter opgeleide, beter verdienende be roepsgroepen. Met zo'n 29 miljoen kabelaansluitingen .is NBC Super Channel in West- Europa de op één na grootste zender. Alleen Eurosport is net even groter. Hendriks wil niet alleen het Europese bereik vergroten, maar daarnaast zal hij ook proberen om met NBC Super Channel vaste voet in Azië te krijgen. GESPROKE TV-weervrouwen Mie ke Klaassen en Moni-y que Somers in TV Sto dio: „Bepaalde termen als 'somber weer' en 'depressies' mogen we niet gebruiken. Daar zijn ir verleden klachten over binnengi komen. Een paar jaar geleden ai viseerde een psycholoog de weer mannen woorden als 'somber' en] 'naargeestig' te vermijden. Die termen zouden de levenslust vanl depressieve kijkers niet ten goedi komen. Wat de meteorologen op j TV ook moeten vermijden zijn vaktermen als'systemen'en j 'fronten'. Ook'windstoten'mag niet, je moet ze 'windvlagen noe-| Mare Klein Essink in HP/De Tijd: „Natuurlijk ga ik uiteindelijk van de buis af. Ik zie meal als zo'n i triest Hilversum-figuur, die de hel Ie tijd maar een come-back moet! maken. Er is nu al een fase aan-1 gebroken waarin ik denk: die on verschilligegemoedstoestand j heeft lang genoeg geduurd, ik bet- nog niet tot het uiterste gegaan, i nu wordt het tijd om eens met dej billen bloot te gaan en te zien waar het schip strandt. Ik ben in mijn carrière te veel bezig ge weest om er telkens weer een schep zekerheid bovenop te gooi en. Ik besta zo langzamerhand al leen maar uit fundamenten. Maa waar zijn de deuren, de ram< Lucas Schelkens, vriend van Robei Long in Humo: „Hoe mijn ouders reageerden toen ik vertelde dat ik homo was? Huilen! Hun grootste angst is dat ik zo'n oude eenzame nicht zou worden, want die heren doen maar wat. Anders zijn is eng. Uit eindelijk heeft mijn vader er min der moeite mee dan mijn moederg Ze zal het ook nooit aan haar vriendinnen vertellen. Nu kunnerj ze het allemaal lekker lezen!" 'Wie van de drie' terug op televisie HILVERSUM De AVRO begint eind april met nieuwe uitzendingen van het indertijd razend populaire spel- programma 'Wie van de drie'. De omroep is alleen nog op zoek naar een presentator van het raad-spelletje, dat zo'n tien jaar geleden werd gepresen teerd door Herman Emmink. De samenstelling van het panel staat vrijwel vast. Dat zal be staan uit de Belgische presen tatrice en seksuologe Goedele Liekens, acteur Marnix Kappers, TV-kok Joop Braakhekke en WD-politica Erica Terpstra. Een eerste proefopname wordt door een AVRO-woordvoerder omschreven als 'bijzonder ge- Goedele Liekens zit in het panel van 'Wie van de drie' foto archief slaagd'. Wie bij die opname fungeerde als presentator wil hij echter nog niet bekend maken. Tijdens de toer door Zweden wordt ook een bezoek gebracht aan Krop- pefjall. foto pf Zweden. De zomer heeft er meer zonuren dan in Nederland. En de regen? De Zweden halen er zelf hun schouders over op. „Er be staat geen slecht weer, er bestaat alleen maar ongeschikte kleding." De route die het team van 'Weg van de Snelweg' volgt, begint aan de Westkust bij Göteborg, met zijn schilderachtige vissersplaats jes en gaat verder over deels goed begaanbare zandwegen, naar het noorden richting Karlsstad. Weg van de drukte en weg van het massatoerisme. Dit geeft volop kans op ontmoetingen met elan den, reeën, vossen en mogelijk een verdwaalde wolf. Ook is er veel aandacht voor landschappelijk schoon, grote ste den, pittoreske dorpen en toeristi sche attracties. Het geboortehuis van de beroemde Zweedse schrijf ster Selma Lagerlöf (bekend door onder meer het boek Niels Hol- gersson's wonderbare reis) wordt uiteraard niet over geslagen. (Uitzending, vanavond, 19.26 uur, Nederland 1) Frank du Mosch, vijf jaar presentator Jeugdjournaal HILVERSUM JAN V Doelgroepen, de om roepen zijn er gék op. De EO richt zich op de zeer christelijke mede mens, de NCRV op de christelij ke mens, de KRO op de katho lieke mens en Veronica op het jongmens. Wat dat laatste be treft vertoont Veronica enige overeenkomsten met het Jeugd journaal, hoewel voor het overi ge alle vergelijkingen volstrekt mank gaan. Het Jeugdjournaal wil namelijk informeren. Op een puur journalistieke manier. Zonder opsmuk. Eén van de 'voorlichters' is Frank du Mosch, die de afgelopen vijfjaar mede het gezicht bepaalde van het Jeugdjournaal. Het Jeugdjournaal heeft zich al een vaste plaats weten te ver werven binnen het publieke omroepbestel. Toen het ruim 13 jaar geleden voor het eerst de lucht in ging, was dat wel even anders. Onzin, een speciaal nieuwsbulletin voor kinderen, klonk het sceptisch in sommige kringen. Die kritiek is inmiddels allang van de baan. Het Jeugd journaal wordt dagelijks door gemiddeld 650.000 mensen be keken: ongeveer 200.000 6-tot 12-jarigen maken deel uit van het kijkerspubliek. Het Jeugd journaal is er elke werkdag (plus zaterdag) op Nederland 1 (18.30 uur). Volgens Frank du Mosch (31), die naast de presentatie ook bu reau- en verslaggeverswerk ver richt, heeft het Jeugdjournaal een toegevoegde waarde ten opzichte van het 'grote' Jour naal. „Gewoon nieuws is voor kinderen niet te bevatten, om dat het Journaal vóórkennis ver onderstelt. Dat hebben kinde ren niet. Die weten alleen wat er nü speelt." Du Mosch beroept zich - wat betreft die toegevoeg de waarde - ook op weten schappelijk onderzoek. „Als kin- deren het nieuws afgewogen voorgeschoteld krijgen, kan dat bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Het Jeugdjour naal kan op zijn minst een rol spelen omdat wij een soort open venster op de wereld zijn." De bestaansgrond van het Jeugdjournaal is dat kinderen het grote Journaal niet begrij pen, meent Frank du Mosch „En wij zijn er om de gaten te vullen. Het Jeugdjournaal legt de geschiedenis van een ge beurtenis uit, plaatst het in een context. Als we bijvoorbeeld een onderwerp over de intifadah in Israël hebben, dan leggen we het net zo lang uit tot we bij de actualiteit uitkomen." Een ver schil met het 'gewone' Journaal is ook, dat het Jeugdjournaal zo veel mogelijk de ingewikkelde woorden mijdt, en voorts is de onderwerpkeuze anders. Du Mosch: „Ingewikkelde perikelen over de CAO bij Fokker, zenden wij niet uit. Wij brengen nieuws dat voor onze doelgroep be langrijk is. En dat kan van alles zijn." Kindertaal Op de redactie wordt geen kin dertaal gebruikt. „Dat zouden de kinderen ook niet pikken. En dan zou het snel gebeurd zijn met het Jeugdjournaal. Als je dat doet, dan gedraag je je alsof je 10 bent. Het Jeugdjournaal neemt de kinderen serieus. Het is alleen wel een automatisme geworden om eenvoudige woorden te gebruiken." In de Journaals voor volwas senen worden gruwelbeelden niet per definitie van het scherm geweerd, „bij het Jeugd journaal zijn we in algemene zin terughoudend. Tijdens de Golfoorlog kwamen er beelden over een bombardement van Bagdad binnen. Sommige frag menten waren zó buitenge woon gruwelijk, dat ik m'n hoofd afwendde. We hebben natuurlijk wel aandacht besteed aan het onderwerp. Dat is dan niet gemaJckelijk. Want hoe toon je in 'milde' beelden de ernst van een situatie? Vaak kie zen we dan voor de hoogst noodzakelijke fragmenten. Trouwens, waarom zou je beel den laten zien waar kinderen niet tegen kunnen? Ik kan me herinneren dat ik vroeger zelf in paniek raakte van beelden uit Vietnam. Je zult ook vast kinde ren hebben die nachtmerries overhouden aan gruwelijke fragmenten." Vijf jaar geleden liep Du Mosch als student journalistiek stage bij VARA's W-programma W Magazine. De eindredacteur van dat programma werd bena derd door de redactie van het Jeugdjournaal, die een presen tator zocht. „Ik mocht een scr eentest doen. Ongelooflijk ze nuwachtig was ik. Achteraf hoorde ik dat ik het buiten beeld zo leuk deed." Du Mosch vindt het leuke aan het Jeugdjournaal dat het om een journalistiek programma gaat. Het onderscheidt zich ook van het grote Journaal door de aanpak van de onderwerpen. „Wij kunnen onderwerpen los ser brengen. Minder strak, niet zo formeel. Je kunt bij het Jeugdjournaal veel creatiever zijn. Het is leuk dat je soms grapjes kunt maken. Al kun je maar zo nu en dan wat anders dan alleen je tekstje oplezen." Miskleunen Het redactie van het Jeugdjour naal krijgt overigens weinig re acties uit het land. „Dat. bete kent dat wij niet erg miskleu nen. Wij zijn een superver- trouwd gegeven. Kinderen wé ten dat wij er zijn." Superver- trouwd, serieus of niet, de NOS- leiding lijkt de nieuwsrubriek wat minder serieus te nemen. Het nieuws gaat 24 uur per dag door, maar het Jeugdjournaal kent een zomerstop van tien weken. „Het Jeugdjournaal is pas echt als het er altijd is. Dan zijn we pas volwassen. Door die zomerstop liepen we bijvoor beeld de inval van Irak in Koe weit mis en de coup in de Sov jet-Unie met Gorbatsjov. Bo vendien is het voor het pro gramma niet goed. Dat merk je elk jaar weer aan de kijkcijfers. Na de zomerstop moet het pro gramma weer groeien." Het jeugdprogramma wordt niet alleen geteisterd door de zomerstop, ook de 'grote beslis sers' lijken het Jeugdjournaal niet altijd even goed gezind. Het Jeugdjournaal verhuist op 1 september naar Nederland 3. „Dat is al de zoveelste verhui zing. Godzijdank blijft het jeugdblok (Sesamstraat, Jeugd journaal en Klokhuis, red.) heel. We hebben niet zulke goede herinneringen aan Nederland 3. Maar toen zat de VARA er nog op. Nederland 1 is ons wel bevallen." Volgens Du Mosch wordt een baan bij het Jeugdjournaal (door buitenstaanders) gezien als een opstapje. Een grandioze misvatting, meent Du Mosch. „Ik zie dit werk absoluut niet als opstapje, maar als een wereld- baan. Wat ik hierna wil weet ik nog niet precies. Slechts één keus heb ik gemaakt: ik wil niet de spelletjeskant op, hoewel ik dan drie keer zoveel zou kun nen verdienen als nu. Ik ben journalist en wil graag wat in houdelijks te melden hebben." Yvonne Valkenburg, alias Irene deg Vries in 'Onderweg naar Morgen' in Weekend: „Ik ben nog steeds kinderloos. I Het is er gewoon nog niet van ge-t komen. En voorlopig zit het er oo| niet in, want mijn leven wordt volJ ledig in serie. Maar de Tijden, Slechte vrouwen die er alles voor over hebben om met Reinout mans te kunnen vrijen. Ik voel mi^ dus bevoorrecht." )0 c Anton Hey boer is opgevoed een mooie Hindoestaan se. foto Anton Heyboer in Story: „Mijn ouders ken ik eigenlijk Ze gaven me vlak na mijn geb te aan een mooie Jamie. Overdag hing ik met rr blote billen in een sarong op Ja mies rug. Daar kan geen tegenop, prachtig zo'n rug met zo'n kleine witte baby op." Gerard Reve in Humo: „Zuster Immaculata, die al vier endertig jaar verlamde oude sen wast, in bed verschoont, eten voert, zal nooit haar naam vermeld zien. Maar elke sen aap die met een bord: voor dit, of tégen dat is, het keer verspert, ziet 's avonds al smoel op televisie. Toch goed er een God is." Actrice Maja van den Broecke: „Dat ik lak heb aan mijn wil niet zeggen dat ik zon les zal aantrekken. Ik zal beeld nooit een gen. Dan zie ik er echt ni Die spijkerstof is veel te mijn lichaam. Ik moet soepele stoffen hebben of stretch. Een mini-rokje van stretch staat me heel goed, want mijn be nen mogen best ge zien worden. Ze zijn lekker stevig."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14