Rtv show 'Ik wil van het imago 'zuster Reini' af' ■Ai i i 'Muziek, dat is pure magie' IJL. 'Man en Macht' op zoek j naar innerlijk van de man 7 ■M Helden en hun fans in nieuw programma 'Nog een commerciële l zender, moet dat nou?' - VRIJDAG 11 FEBRUAR11994 K> v Margreet Blanken blij met einde van TV-serie Medisch Centrum West ■■■■■HM Nieuw programma van EO F Het einde nadert van MCW en zuster Reini. ARNHEM MARTIN HERMENS M uster Reini Hermans W is niet meer. Haar vertolkster Margreet Blanken laat er geen traan om. Na zeven jaar ruilt ze haar alter ego in voor een andere televi siepersoonlijkheid. Die van Dol ly in de nieuwe comedy 'Vraag 't maar aan Dolly'. „Dat is een heel andere rol. Hen soort Alexis; een vreselijke feeks", zegt de Arnhemse actrice. „Ik had behoefte om iets heel an ders te doen. En de kans om een secreet te spelen krijg je niet zo vaak." De opnames voor de nieuwe comedy, die dit najaar bij de TROS op de buis verschijnt, zijn afgelopen week begonnen. Vol gens Margreet Blanken helpt die serie haar af van het imago van Zuster Reini. „Ik wil laten zien dat het een fabeltje is dat je niet van een rol kunt afkomen", vertelt ze. „Daar ben ik ook nooit bang voor geweest. Zuster Reini was geen karikatuur, maar gewoon een mens van vlees en bloed." TV- en theaterproducenten kennen die angst wel. „Sommi gen vragen me liever niet voor een rol omdat ik te veel vast zit aan die TROS-serie", zegt de ac trice. „Maar ik weet niet of mij dat echt veel nadelen heeft be zorgd. Ik ben niet hard op zoek geweest naar een andere rol. De mensen weten dat ik besta; din gen komen op me af. Er is nooit iemand geweest die tegen me zei: jij krijgt die rol niet omdat je in Medisch Centrum West zit. Maar ik weet natuurlijk niet wat er gezegd wordt als ik er niet bij ben." Acteerwerk Het liefste zou ze terugkeren naar het circuit van kleine zaal voorstellingen. Terug naar het échte acteerwerk. „Wat je op te levisie doet, is geen acteren maar een soort van 'zijn'. Een scène van twee minuten pro beer je zo intens mogelijk te spelen en dan is het voorbij. In het theater ben je een paar uur fysiek in de weer met je rol. Daar moet je je tanden in zet ten. Dat mis ik bij televisie." AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Hoewel Rik Hoogen- doorn (35) jaren lang als cabaretier met Echte Mannen op de büh ne stond, heeft vooral zijn ver schijning op het scherm voor de 'doorbraak' gezorgd. Zijn rollen als Neef Rik in Sesamstraat en Wiebe in de RTL4-serie Nie mand de deur uit hebben hem inmiddels tot 'Publiek Bezit' be stempeld. „Het kan raar lopen. Ik ben mijn anonimiteit verlo ren. Mensen spreken me in de tram aan, er wordt je van alles verteld. Op de TV verschijnen geeft mensen blijkbaar het idee dat je pas écht bestaat." Hij zit niet met die populari teit. Hoogendoorn heeft een he kel aan artiesten - laten we geen namen noemen - die klagen dat ze zich écht niet meer op straat kunnen vertonen, maar die je vervolgens wel acht keer per dag met een grote zonnebril op in de stad tegenkomt. Die ca- tagorie Bekende Nederlanders kan hem ogenblikkelijk gestolen worden. Aangesproken worden op straat, herkend worden, ho ren nu eenmaal bij het vak en daar moet je niet over zeuren. Punt uit. Het kan trouwens ook best leuk zijn. Als je jaren in de mar ge van het theater hebt gemod derd, is het mooi meegenomen als in familiaal verband je aan zien eindelijk eens wat wordt opgekrikt. En daarbij kan een „Soms moet je een scène tien keer over doen omdat het ge luid of het licht niet goed was", vervolgt ze. „Dat is lastig wan neer het een moeilijke scène is. De eerste keer speel je zo'n scè ne vrij puur. Daarna probeer je na te doen wat je de eerste keer hebt gedaan. Uiteindelijk wordt gekozen voor een opname waarvan de techniek perfect is. Er wordt niet gekeken naar de kwaliteit van het spel. Dat is heel frustrerend. Aan de andere kant: televisie heeft ook veel leuke kanten en uitdagingen. Maar alleen televisie? Nee, daar kan ik geen voldoening uit ha len. Ik wil ook op toneel staan". Margreet Blanken had een kwart eeuw toneelspelen achter de rug toen ze voor het eerst op televisie verscheen. „Nee, ik heb geen spijt gehad dat ik bij to beetje bekendheid ervoor zor gen dat andere projecten wat makkelijker van de grond ko men. Want de veelzijdige Hoog endoorn heeft veel meer potjes op het vuur staan. De muziek bijvoorbeeld. In maart komt zijn tweede single uit, getrokken van de CD die eind vorig jaar is uitgeko men: 'Rare Tijd'. 'Cabapop', zo luidt de eigenaardige omschrij ving van de platenmaatschap pij. Zelf houdt hij het liever op „gevoelige Nederlandstalige liedjes, die tegen het sentimen tele aanleunen, maar waarin steeds een vleugje humor is ver borgen." Chaos Muziek was ook de drijfveer die Hoogendoorn op de Academie voor Kleinkunst deed belanden. Op de middelbare school placht hij regelmatig, zichzelf begelei dend op de gitaar, zijn liedjes in de aula ten gehore te brengen. Ook stond hij altijd vooraan als er weer eens een schoolcabaret in elkaar werd getimmerd. De decaan zag wel wat in hem, en raadde hem aan naar de acade mie te gaan. Daar kwam hij tegen het ein de van de jaren zeventig terecht in de volstrekte chaos die de de mocratische golf van die jaren had veroorzaakt, met medestu denten als Arjen Ederveen (Kreatief met Kurk) en Kees Prins (Jiskefet). „De hele school lag op zijn gat. De eerste drie maanden hebben we niets ge daan, alleen maar gepraat over neelgroep Theater ben wegge gaan. Het was hoog tijd dat ik wat anders ging doen. Ik kreeg daardoor veel meer tijd om ge woon mens te zijn. Vroeger stond ik op en ging ik naar bed met het toneel. Ik zag mijn zoon nauwelijks. Nu kom ik meer aan het gewone leven toe." „Bij Theater was ik een soort partje van een groot, draaiend geheel. Dat heb ik nu wel ge had. Ik zou het liefst met een kleine groep mensen voorstel lingen willen maken die ergens over gaan. Dat mis ik soms in het theater, dat het ergens over gaat. Als het publiek het theater verlaat, moet het iets meer le vensmoed hebben. Noem het maar een boodschap. Als ik nu een voorstelling zie, kom ik er na een avond kijken achter dat wat we graag zouden willen doen. En als we acrobatiek wil den, nou, dan kregen we ook acrobatiek. We hadden mazzel, want zo konden we wél zelf ons lespakket bepalen. En we wil den heel veel, omdat we zo ac tief waren." Tijdens de opleiding werd zijn belangstelling voor het the atervak fiks verbreed, en wel zo danig dat hij nu eigenlijk alles wil doen: acteren, zingen en schrijven. Zijn vroegere mede studenten kampen ook met dat 'euvel', heeft hij gemerkt. Alles leuk vinden, en niet kunnen kiezen. Maar kiezen, dat hoeft ook eigenlijk niet. Hoogendoorn heeft immers de tijd en de ener gie om te doen wat hij wil. Wel hoopt hij dat alle lijntjes op een gegeven moment eens bij elkaar komen, dat hij voor zichzelf een 'ultieme vorm' vindt, waarin hij al die aspecten van zijn vak kan samenvoegen. In een televisie serie misschien. Oscar Wilde Tot die tijd heeft de cabaretier- /acteur/schrijver/muzikant ge noeg te doen. De optredens met Echte Mannen zijn voor onbe paalde tijd stilgelegd, omdat Hoogendoorn, net als zijn colle ga Bruun Kuijt de handen vrij wilden hebben voor andere ar tistieke activiteiten. Een derde serie afleveringen Niemand de deur Uit bijvoorbeeld. In febru ari wordt beslist of die er komt. In september is hij in de thea ters te zien met de Rik Hoogen doorn Band. Daarnaast heeft hij HILVERSUM MIRJAM FERWEDA „Die bovenste beste boer uit mijn dorp, dat is mijn held!", schreef iemand uit Stadskanaal naar de KRO. Deze omroep komt op 27 mei met een nieuw programma rond het thema: Wie is jouw held? In zeven afle veringen brengt cabaretier Arno van der Heijden bekende en on bekende Nederlanders samen met hun helden. Het moet een verrassende show worden, die warmte en gevoeligheid uit straalt. De naam van het nieuwe programma is nog niet bekend. Producente A. Lubberts van de KRO lanceerde enige tijd ge leden het idee voor dit nieuwe het me niet raakt. En dat is juist wat theater moet doen: mensen raken." Pakken Medisch Centrum West vond ze te veel drama in drie kwartier. „Je pakt mensen veel meer door ze gewone dingen te laten zien", stelt Margreet Blanken. „Dat gebeurde niet en dat stoorde me steeds meer. Vol gens de schrijvers van Medisch Centrum West geven zij de kij kers wat ze willen. Dat is niet zo. Kijkers weten alles wat je ze voorzet. Dus stop je er meer hu mor in, dan wordt dat ook ge vreten. Ik blijf vinden dat de schrijvers te veel kwijt wilden in één aflevering." Vorig jaar had ze al besloten om te stoppen met de veelbeke ken serie. „Als ik was doorge een televisie-serie in voorberei ding. De vraag is nog hoe die er uiteindelijk uit gaat zien en bij welke omroep, daar wordt nu aan gewerkt. Komend voorjaar gaat hij bovendien, samen met acteur René Eljon in Theater Bellevue de voorstelling 'Een sa lon in de lucht' doen. Dan zijn er de opnamen voor Sesam straat en spreekt hij al jarenlang films in voor de VPRO. En al tij den heeft Hoogendoorn het plan om een stuk over Oscar Wilde te schrijven. Het is er nog steeds niet van gekomen. programma. „We wilden weer eens een keer wat anders. En wat scoort tegenwoordig? Dat zijn emoties, warmte en vriend schappelijkheid. Ik heb besloten daarop in te springen." Voor elke aflevering worden enkele bekende Nederlanders uitgenodigd die een ontmoeting hebben met hun held. Een be kende Nederlander heeft al toe gezegd te zullen komen: weer man Peter Timofeeff. Zijn idool is een schilder, maar de naam van deze persoon wil de produ cente niet loslaten. „Het is de bedoeling dat de helden niet weten dat ze in het programma komen. We proberen ze met een smoesje naar de studio te gaan, had ik daar moeite mee gehad." Wat niet betekent dat ze met tegenzin aan de serie heeft meegewerkt. „We hebben er op een goede, serieuze ma nier aan gewerkt. De regisseur was een schat van een man die van zijn produkt houdt. Zoiets slaat over op de rest van de club. Maar na zeven jaar word je een beetje MCW-moe. Dat hoor ik ook van mensen om me heen." Haar ervaringen met het me dium televisie? „Van de ene op de andere dag ben je een bij zonder mens. Dat is het vreem de. Je bent op straat niet meer anoniem, je stijgt in waarde. Ook al ben je dezelfde persoon als voorheen. Ik heb dat altijd met een flinke korrel zout kun nen nemen. Van die bekend- Vooral is het nu afwachten of het wat wordt met zijn single 'Wat jij wilt'. Thé Lau van de Nederlandse band The Scene heeft toegezegd de plaat te pro duceren. Hoogendoorn heeft het nummer zelf geschreven. Per jaar levert hij zo'n vijftien bruikbare nummers af. Hij gaat er nooit echt voor zitten, ze dringen zich plotseling op: in bad, als hij op straat loopt of als hij een bepaald zinnetje hoort dat blijft hangen. Hoe dan ook, van al zijn activiteiten is de mu ziek toch de meest bijzondere. lokken, zodat ze voor een com plete verrassing komen te staan", aldus Lubberts. Ook onbekende Nederlanders krijgen de kans met hun held op de televisie te komen. Via op roepjes en straatinterviews wordt mensen gevraagd zich aan te melden met hun grote voorbeeld. „De origineelste ideeën pikken we er uit", zegt Lubberts. „Veel mensen zullen geneigd zijn hun popidool te noemen, maar wij zijn juist op zoek naar helden zoals dat Gro ningse boertje." Enkelen heb ben de KRO al aangeschreven. Zo noemt iemand de Belgische Will Tura, die een lied zong bij de dood van koning Boudewijn je net ben als je wilt. Ik had mijn han den nu vol kunnen hebben aan het openen van winkels en het zitten in panels. Maar ik heb geen zin om een Bekende Ne derlander te zijn." Snikkend Voor acteurs en actrices zijn het moeilijke tijden. Margreet Blan ken: „Wij worden steeds minder belangrijk, zijn bijna overbodig. Mensen kijken het liefst naar programma's waarin mensen elkaar snikkend in de armen vallen. Wij spélen die dingen. Maar mensen zien liever echt verdriet en een camera boven de ellende van een ander. En voor series als Goede Tijden Slechte Tijden worden mensen uit het café geplukt en voor de camera gezet." „Wat is nog het vak toneel spelen?" vraagt ze zich hardop af. „Als je jong bent en een leuk koppie hebt, krijg je grote rollen of zelfs een eigen TV-serie. In Goede Tijden, Slechte Tijden spelen enkel oudere mensen mee omdat die er nu eenmaal ook zijn in de maatschappij. Te levisie en film, ze krijgen steeds minder inhoud, het gaat om de buitenkant. Ach, uiteindelijk verandert dat wel weer. Dan verlangt het publiek weer naar mensen die hun vak beheersen. Die weten hoe ze moeten pra ten en emoties moeten spelen." Margreet Blanken wijt de hui dige gang van zaken aan de Ne derlandse hokjes-geest. „Elk hokje vindt wat van het andere hokje. Nederlanders zijn nooit trots op hun kunstenaars. Wel op hun voetballers. Wie hier iets bereikt dat boven de middel maat uitsteekt, wordt de kop af gehakt. Pas wanneer je in het buitenland iets bereikt, zeggen ze: hij of zij kan toch wel iets. Er lopen hier genoeg goede men sen rond. Ik vind het jammer dat we in een tijd leven waarin niet echt gekeken wordt naar wat er gebeurt, maar alleen naar wat een bepaalde groep er van vindt. Nee, ik maak me daar niet druk over; ik kan dat in m'n eentje niet veranderen." (Laatste aflevering MCW, van avond, 21.44 uur, Nederland 2) „Muziek is geen intellectuele bezigheid zoals een stuk schrij ven. Je werkt juist volkomen vanuit je gevoel. In het theater mag je blij zijn als je twee keer per avond dat speciale gevoel hebt dat je er bent, dat je écht helemaal in je rol zit. Als ik mu ziek maak, is dat gevoel con stant aanwezig. Het klinkt mis schien een beetje afgezaagd, maar muziek, dat is pure ma gie." van België. Een ander is idolaat van zigeunermuziek en weer ie mand anders schrijft mateloze bewondering te hebben voor een Amsterdamse skateboarder. De KRO heeft Van der Heij den als presentator gekozen, omdat de omroep goede erva ringen met deze cabaretier heeft. Vorig jaar presenteerde hij al de Zonnebloemshow. Lubberts: „Arno is veelzijdig. Hij kan zingen, speelt piano en viool. Bovendien straalt hij een natuurlijke warmte uit. Hij kan heel goed met de mensen om gaan en heeft oprechte belang stelling voor ze. Zo iemand heb ben we nodig voor dit program- HILVERSUM Mannen denken niet over zich zelf na. Mannen zijn oppervlak kig. Mannen willen een auto, een mooie vrouw, een kast van een huis, een snelle indruk. Mannen krijgen de schuld van alle slechte dingen: oorlog, in cest, onderdrukking, milieuver vuiling. De man voldoet niet meer. De man is een groot kind, maar dan erger. Ongeveer met deze woorden begint het nieuwe EO-program- ma voor en over mannen, 'Man en Macht. Een programma over de binnenkant en de buiten kant, over macht en onmacht. 'Man en macht' wil een gesprek op gang brengen over de ty pisch mannelijke eigenschap pen die in deze prestatiegerich te maatschappij aan de man worden toegeschreven. 'Man en macht gaat in een serie van acht programmas op zoek naar de identiteit en het innerlijk van de man. Doelgroep is een manne lijk kijkerspubliek van 20 tot 50 jaar. Het programma bestaat uit een gesprek, discussie, sketches HILVERSUM MONIQUE BRANDT „Nóg een commerciële zender, moet dat nou zo nodig?", ver zucht een KRO-woordvoerder. De omroep is, net als de colle ga-omroepen, 'verbaasd en sceptisch' nu blijkt dat TROS en Veronica besprekingen hebben gevoerd met TV-gigant Ende- mol over de opzet van een nieuw radio- en televisiestation. „We willen eerst eens tekst en uitleg. Het is immers vreemd dat met name de TROS zich enerzijds schaart achter onze gezamenlijke strategie om het publieke bestel te versterken, maar tegelijkertijd een verbor gen agenda blijkt te voeren. Wij willen graag weten waar we aan toe zijn", aldus de KRO. TROS en Veronica, evenals Endemol zelf, roepen om het hardst dat de gesprekken 'niet meer dan informeel' waren. Toch is het een publiek geheim dat zij hun al zo lang gekoester de plannen voor een commer ciële toekomst nooit helemaal opzij hebben gezet. Steeds bleef de deur op een kier voor een partij met wie ze 'veilig' in zee zouden kunnen gaan, dus zon der de toekomst van het bedrijf op lossen schroeven te zetten. Talrijke onderzoeken zijn in het verleden gedaan naar alle mo gelijke constructies: een samen werking tussen de TROS en het Luxemburgse bedrijf Etudes et Projects dat weer in handen is van RTL's moederbedrijf CLT; de TROS via de kabel; een geza menlijke onderneming van Ve ronica en VARA, en tenslotte de ophefmakende samenwerking tussen Veronica en Véronique, het huidige RTL 4. De laatste, volgens de Mediawet ongeoor loofde constructie kostte Vero nica bijna de kop. Een definitieve ommezwaai naar de commercie is echter nooit van de grond gekomen, vooral omdat WVC niet mee werkte. De omroepen hoopten dat zij bij het verlaten van het bestel een bruidsschat zouden meekrijgen: een -noodzakelijke- etherfrequentie voor radio en televisie. Het ministerie kon die garantie echter niet geven. Tan denknarsend moesten de twee omroepen vervolgens toezien hoe het Luxemburgse RTL via de kabel vrij spel had om de Ne derlandse televisie-markt te ver overen. Een markt die met de komst van het tweede commer en interviews. 'Man en macht' wordt opgenomen in villa 'Len televen' in Zeist. Presentator is Jan Bakker. 1 De titels van de acht afleve ringen luiden: 'je bent wat je werkt', 'hij is nergens bang 1 voor', 'hij heeft een relatie', 'hij is gelukkig', 'hij wil maar één ding', 'hij is precies zn vader', 1 'hij blijft een kind' en 'rolpatro nen'. Veel mannen delven in geestelijk en emotioneel opzicht 1 het onderspit tegenover de 1 vrouw. Volgens een Zweeds on derzoek is de man hèt hulpver leningsobject van de jaren ne- 1 gentig. Producent Peter Maris: „We willen de man echter niet voorstellen als een probleemge val. Maar we willen wel een paar mannelijke fenomenen be spreken die veel mannen zullen herkennen. Uiteindelijk willen we bereiken dat een man min der prestatie- en meer relatiege- richt gaat denken. Dat hij eert 1 betere relatie ontwikkelt met vrouw, kinderen, vrienden en God." De eerste uitzending is 19 februari. 2' ciële station RTL 5 aardig vol raakt. y Een TROS/Veronica/Ende- S] mol-zender zou ingrijpende ge- |e volgen kunnen hebben: RTL Si verliest zijn belangrijkse produ- jo cent, en daarmee de grootste Jj' publiekstrekkers, de publieke 1 omroepen zullen met twee TV- zenders verder moeten. Het is R. echter niet waarschijnlijk dat n< het ooit zover komt. Ruud Hen- driks, de scheidende plaatsver- R! vangend algemeen directeur van RTL 4 gaat ervan uit dat het Tt zijn station lukt om Endemol als w producent te behouden. „Ik ze weet zeker dat de continuïteit van ons bedrijf gewaarborgd zal m blijven." Hendriks weet zich ge- R" steund door het rijke moeder bedrijf CLT, dat als het moet c| een- aardige duit op tafel kan leggen. ot Ook mediaplanner Mark van ta Heerden van Initiative Media, B die voor adverteerders reclame- blokken inkoopt en de markt dus scherp in de gaten houdt, gelóóft niet echt in de komst m van een nieuw station. Al hoopt n< hij er wel op. „TROS en Veroni- w ca hebben zo vaak geroepen dat R- ze commercieel zouden gaan. Ik betwijfel of hun achterban daar- Di mee akkoord gaat. En die moet bi uiteindelijk beslissen. Jammer, want er is wel degelijk ruimte 1 voor een nieuw station. De Ne derlandse TV-markt groeit nog steeds. Bij adverteerders bestaat S behoefte aan meer reclamemo- - gelijkheden." Zijn collega Ruud V de Langen van The Media Part- Bi nership is het met hem eens. d« „Er zou een voor adverteerders at ideale situatie ontstaan: een pu- blieke omroep die zich beperkt tot haar publieke taken, twee re commerciële zenders voor een w breed publiek en RTL 5 als e> commerciële doelgroepenzen- at der." te Hoe dan ook, in dit geval re- h; geren niet de afnemers, maar de Nl tv-producent de markt, zo T( meent De Langen. „Endemol je bevindt zich als monopolist in in een uiterst luxe positie. De mo- di gelijkheden voor een nieuw sta- ai tion zijn aanwezig. Daarnaast zal RTL er alles aan doen om T) zijn hofleverancier niet zomaar di laten gaan. Endemol heeft het Ni dus voor het kiezen." Rik Hoogendoorn is een artistieke duizendpoot KRO wil scoren met emoties en gevoeligheid Omroepen over plannen TROS en Veronica: Weerman Peter Timofeeff heeft al toegezegd present te zijn in het nieu we programma van de KRO. foto archief Jan Bakker, presentator van 'Man en Macht' foto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10