Van 18de eeuwse prent tot computerkunst Nieuwe kunstwerken in beeldentuin Endegeest Eerste kunstbeurs Art Hotel in Amsterdam Guillaume biedt 'Cyrano' op Broadway toekomst Cultuur Kunst Kijkje achter schermen tijdens Museumweekend Paul Haenen riekt naar gemakzucht WOENSDAG 9 FEBRUAR11994 Jurassic Park-tentoonstelling den haag De officiële Jurassic Park-tentoonstelling is van 30 april tot en met 31 juli te zien in het Museon in Den Haag. Naast levensechte modellen van dinosaurussen en filmrequisieten zijn er ook dinosaurusbotten en -eieren te zien. Bezoekers krijgen een beeld van de totstandkoming van de film, maar ook van de achtergrond van de uitgestorven giganten. Het Museon is ge opend op maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs is 12,50 gulden, voor Idnderen van 5 tot 12 jaar en 65-plussers 7,50 gulden. Kinderen tot 5 jaar gratis. Concert The Bee Gees afgelast Rotterdam Het concert dat The Bee Gees op dinsdag 12 april in Ahoy' Rotterdam zouden geven gaat niet door. De gebroeders Gibb hebben hun Europese toernee moeten afzeggen, omdat leadzanger Barry waarschijnlijk aan zijn rug moet worden ge opereerd. David Lee Roth naar Ahoy' Rotterdam David Lee Roth geeft op dinsdag 14 juni een concert in het Ahoy'. De Amerikaanse (hard)rockzanger, tot halverwege de jaren tachtig frontman van Van Halen, trad drie jaar geleden voor het laatst in het Rotterdamse sportpaleis op. Aanleiding voor zijn nieuwe concertbezoek is het verschijnen van zijn vier de solo-album 'Your Filthy Little Mouth'. De kaartverkoop be gint zaterdag 19 februari. Componist Lutoslawski overleden Warschau De Poolse componist Witold Lutoslawski is op 81-ja rige leeftijd in Warschau overleden. De componist is bekend ge worden door de vrijheid die hij de spelers in de uitvoering van zijn muziek liet. Hij was mede daarom in de Verenigde Staten en West-Europa een veelgevraagd gastdocent voor compositie. Lu toslawski probeerde zich te ontworstelen aan de strenge cul tuurpolitieke richtlijnen die het communistische regime hem oplegde. Het concert voor orkest (1954) getuigt het meest open lijk van deze onafhankelijke houding. Desondanks kreeg de componist voor dit werk een onderscheiding van de regering. Fax-tijdschrift voor kunst en literatuur Amsterdam Begin april verschijnt de eerste aflevering van 'Facsimile', het eerste fax-tijdschrift voor literatuur en kunst. Abonnees ontvangen wekelijks een fax met een handgeschreven tekst, tekening of collage van een Nederlandse of Vlaamse au teur of beeldend kunstenaar. De Stichting Facsimile wil met de ze uitgave de traditie van het handschrift in ere herstellen. On der de auteurs en beeldend kunstenaars die hun medewerking hebben toegezegd zijn o.a. Marion Bloem, Hugo Claus, Anna Enquist, Hella Haasse, Jeroen Henneman, Gerrit Kouwenaar en Rob Scholte. CHEF ANNEMIEK RUYGROK, 071 -356472. P NRIJSDAM. 071-356472 Ars Aemula Naturea viert driehonderdjarig bestaan met reeks exposities Het Leids schilder- en tekengenootschap Ars Aemula Na turea bestaat 300 jaar. De kunstenaarsverening viert dit jubileum met een reeks tentoonstellingen. In september wordt in het Stedelijk Museum De Lakenhal een exposi tie gehouden van nog niet eerder tentoongesteld werk uit de eigen collectie van Ars. „Het gaat vooral om werk uit de 18de en 19de eeuw", vertelt B. van de Veer, voorzitter van de jubileumcommissie. „Werk dat veelal niet eerder is tentoongesteld. leiden alice van schuppen De nadruk in het programma van het jubileumjaar ligt op ten toonstellingen. „We zijn nu eenmaal een kunstenaarsvere niging", zegt Van de Veer. „Om een invulling te geven aan 300 jaar Ars, hebben we in het pro gramma gezocht naar tegenstel lingen tussen heden en verle den. Zo staat er naast de exposi tie in De Lakenhal ook een ten toonstelling computerkunst op het programma." De opening van het jubileum jaar is op 4 september met een expositie van leden in het pand van Ars aan de Pieterskerk gracht. „Leden hebben de op dracht gekregen om te werken met de afmeting 300 bij 300 milimeter, vanwege het drie honderdjarig bestaan", vertelt V. Bouter, voorzitter van Ars. „Ze moeten dus werken met een vierkant, maar dat kan ook een kubus zijn." Van de Veer hoopt dat er veel leden mee zul len doen. „De tentoonstelling wordt ingericht in de drie zalen van Ars. Voor de officiële ope ning hebben we burgemeester Goekoop gevraagd." Begin 1995 staat er een expo sitie van tekeningen op het pro gramma. Sierk Schroder is een van de kunstenaars die hiervoor is benaderd. Ook wil de jubile umcommissie alle Leidse gale ries uitnodigen om een geza menlijke expositie te houden. Verder staan een kunstmarkt, een expositie van grafiek uit de regio, van keramiek en van beeldhouwwerken op het pro gramma. De beeldhouwwerken komen te staan op de binnen plaats van het monumentale pand waarin Ars is gevestigd. Om de twee maanden wordt een ander beeldhouwwerk op de binnenplaats geëxposeerd. Gegroeid „Het programma staat nog niet helemaal vast", verklaart Van de Veer. „De eerste twee exposi ties, van de leden en van de Ars- collectie, gaan in ieder geval wel door. Maar de financiën voor het hele programma zijn nog niet rond. De gemeente heeft een verzoek van Ars on een bij drage in de kosten van het jubi leumjaar afgewezen. We heb ben zelf wel een bepaald bedrag kunnen reserveren, maar zoe ken nog naar sponsors om het jubileumprogramma rond te krijgen." Aan het einde van het 'Schilder aan het strand', een tekening van J.M.H. ten Kate (1831 -1910) uit het bezit van Ars, in bruikleen bij het P zien zal zijn op een tentoonstelling in De Lakenhal. jubileumjaar zijn er, zoals elk laatste jaren sterk gegroeid. „We en hebben dan tijd voor hun jaar, de open dagen en een ten- hebben ongeveer vierhonderd hobby", verklaart hij de grote toonstelling van het werk van cursisten per seizoen", aldus M. belangstelling. Bergman weet cursisten. Een slotfeest besluit Bergman, penningmeester van veel van de geschiedenis van het jubileumjaar. Ars. „Veel mensen stoppen te- Ars. „Ars is het op één na oudste Ars Aemula Naturea is de genwoordig vroeg met werken genootschap", vertelt hij. „In Dordrecht zit een nog oudere. De exacte oprichtingsdatum van Ars is trouwens niet be kend, maar 1694 is het vroegste jaartal dat in geschriften is te ruggevonden." Het veertiende Nationaal Mu seumweekend op 16 en 17 april, staat in het teken van restauratie en behoud van ons cultuurgoed. Onder de titel 'Verborgen schatten ontslui erd', laten musea zien hoe ob jecten achter de schermen be schermd worden tegen licht, lucht en vocht. De meeste mu sea zijn tijdens het Museum weekend gratis of geven een flinke korting op de en treeprijs. Bezoekers kunnen tijdens het Museumweekend kennis maken met de minder beken de kant van een museum. Elk museum heeft achter de schermen schilderijen, kos tuums, beelden, poppenhui zen of andere objecten die dankzij het subsidiefonds 'Deltaplan voor het Cultuurbe houd' beschermd en gerestau reerd kunnen worden. Op 16 en 17 april kunnen bezoekers zien hoe dat gebeurt. Informatie over de aktivitei- ten tijdens het Museumweek end wordt vanaf begin april verspreid. In samenwerking met het Delta Platform van WVC verschijnt er een speciale Museumweekendkrant, die verkrijgbaar is bij musea, VW's en bibliotheken. Musea die meedoen zijn tijdens het Museumweekend te herken nen aan de speciale wit met rood en blauwe Museum- weekendvlag. Met het Nationaal Museum weekend wil de Stichting Mu seumjaarkaart vooral mensen op de been brengen die nor maal niet in een museum ko men. Vorig jaar trok het Muse umweekend 900.000 bezoe kers. Protestgedicht Lucebert tegen doodvonnis Rushie Boekwinkels en bibliotheken beginnen maandag met de dis tributie van een gedicht van Lu cebert tegen het Iraanse dood vonnis van de schrijver Salman Rushdie. Het is die dag vijf jaar geleden dat het doodvonnis werd uitgesproken. De handge schreven tekst staat achterop een ansichtkaart en is een geza menlijk protest van de Neder landse schrijvers, uitgevers, boekverkopers en openbare bi bliotheken. De ansichtkaart is een initia tief van het Rushie Defense Committee Nederland dat afge lopen najaar werd opgericht. Het comité organiseert aan staande maandag een bijeen komst in het Amsterdamse The ater De Balie. Adriaan van Dis geeft dan een overzicht van ver dere actieplannen en Salman Rushdie zelf komt met een ver klaring op papier of per video. Vijftien Nederlandse en vijfen veertig buitenlandse galerie houders nemen deel aan de eerste reizende kunstbeurs Art Hotel die vanaf vandaag wordt gehouden in de onderste vier verdiepingen van het Hilton Hotel in Amsterdam. Bij de se lectie heeft de Stichting Art Hotel zich met name gericht op galeriehouders die vernieu wende kunst van een jongere generatie brengen. Onder de Nederlandse deelnemers aan „60 Rooms with a View" zijn belangrijke galeries voor he dendaagse kunst als Akinci, As- selijn, Barbara Farber, Van Krimpen, Lumen Travo, Schoo en Fons Welters. Als de beurs een succes wordt, reizen maximaal 80 ga leriehouders voortaan twee keer per jaar naar een buiten landse vestiging van het Hilton Hotel. De volgende stop wordt waarschijnlijk Milaan. De stichting heeft een budget van vier ton en gaat uit van 6000 tot 10.000 bezoekers. „We zijn heel benieuwd hoe het loopt", vertelde galeriehouder Johan Jonker tijdens de presentatie van Art Hotel. Jonker verzorgde voor de stichting de artistieke selectie naar een concept van de Keulse galeriehouder Ga- briele Rivet. Rivet wilde een soortgelijke beurs in Seoel, maar haar project moest om organisatorische redenen wor den afgeblazen. De deelnemers dragen vijf procent van hun omzet af en betalen een eenheidsprijs van 5000 gulden. Daarvoor krijgen ze gedurende vier dagen twee hotelkamers ter beschikking. De ene kamer is bestemd voor de expositie, in de andere over nacht de galeriehouder en kan hij zijn meegenomen extra voorraad kunst onderbrengen. „Art Hotel is geboren uit arg waan over de gang van zaken op grote kunstbeurzen als die in Parijs, Bazel en Keulen", al dus Jonker. „De deelnemers betalen daar het drievoudige voor een stand en komen vaak niet uit de kosten omdat ze te weinig verkopen. Bovendien word ik altijd doodmoe als ik gemiddeld 200 stands met 2000 kunstenaars moet bekij ken". Om de overzichtelijkheid te bewaren, wil Jonker daarom nooit meer dan 80 galeriehou ders met elk één kunstenaar presenteren: „Ik hoop dat het zo een soort veredeld jeugd kamp wordt waar de galerie houders elkaar stimuleren tot nadenken over vernieuwende ontwikkelingen". De kunstbeurs Art Hotel in het Hilton Hotel (Apollolaan 138 Amsterdam) duurt tot en met 13 februari. I)e openings tijden zijn dagelijks van 11.00 tot 19.00 uur en op vrijdag tot 21.00 uur. Christie's (Cornells Schuytstraat 57) neemt deel aan Art Hotel met een lezing over kunstaankopen door de Britse auteur Peter Watson. Datum: 10 februari. Aanvang: 20.15 uur. De Broadway-versie van 'Cyra no, the musical' is geprolon geerd en er is daarom een nieu we acteur aangetrokken voor de titeltrol. De zwarte acteur Ro bert Guillaume gaat per 8 maart de plaats innemen van Bill van Dijk, die vanaf 9 maart met de Nederlandse versie van 'Cyrano' in Carré staat. 'Cyrano' heeft op Broadway bijna 140 voorstellin gen achter de rug. In meer dan honderd daarvan speelde Bill van Dijk de hoofdrol. Volgende week keert Van Dijk in Neder land terug. Guillaume is voor het publiek in Nederland en Amerika geen onbekende. Hij won twee Em my Awards, de Oscars van de Amerikaanse televisiewereld. De eerste Emmy kreeg hij voor zijn bijrol als de butler Benson in de serie 'Soap'. De tweede was voor zijn titelrol in de serie 'Benson', een van 'Soap' afgelei de televisiereeks. Beide series zijn door de TROS uitgezonden. Hoewel Guillaume bekend werd via de televisie liggen zijn wortels in het theater. De acteur uit St. Louis heeft een klassieke scholing. Zo speelde hij belang rijke rollen in opera's, variërend van 'Otello' tot 'Porgy and Bess'. Met zijn optreden in de Los An- geles-versie van 'The Phantom of the Opera' was hij de eerste zwarte acteur ter wereld die de ze titelrol speelde. Eerder al trad hij op in vele Broadway-shows, waaronder 'Guys and Dolls', een produktie die hem een nominatie voor de Tony Award opleverde. Guillaume is een acteur met 'starquality', zo wordt bij Van den Ende geredeneerd. Wellicht kan hij de Newyorkse belang stelling voor de Nederlandse Broadway-produktie een nieu we impuls geven. Anders dan Jordan Bennett, die nu twee maal per week de rol van Bill van Dijk overneemt en invalt zolang Guillaume na Bills ver trek nog niet beschikbaar is. „Er is dan ook veel moeite ge daan om Guillaume te contrac teren", aldus een woordvoerder. „Natuurlijk heeft hij de slechte recensies gelezen. Maar ook heeft hij het prachtige artikel gezien dat Larry King van CNN, in het blad USA Today heeft ge publiceerd. Uiteindelijk is hij de voorstelling gaan zien en dat heeft hem overtuigd." Dat Guillaume zwart is hoeft voor de rol van Cyrano geen en kel bezwaar te zijn, zo wordt bij Van den Ende geredeneerd. „Het kan zelfs het karakter van de rol versterken. Cyrano, die zich voortdurend voelt afgewe zen wegens zijn grote neus, is nu eenmaal een eenling." Het aantrekken van Robert Guillaume betekent dat 'Cyra no' in elk geval tot eind maart is te zien. Niettemin gaan Van den Ende en diens Amerikaanse partner ervan uit dat de pro duktie ook in april wordt door gespeeld. Daarmee zou de show dan al een half jaar op Broad way staan. Óp dit moment is de zaal da gelijks voor zo'n 60 70 procent bezet. Dat is niet echt goed, vol gens een woordvoerder, maar dat betekent wel dat de produk tie op dit moment bijna kosten dekkend is. Doorgaan betekent ook dat daarmee de kans groter wordt, dat andere theaters in Amerika de show in huis willen halen. Als dat gebeurt, lijkt 'Cyrano' toch wat van de kosten te kun nen terugverdienen. Niet Van den Ende en Peter Kulok dragen dan het risico, maar het theater dat de voorstelling koopt. Ook in andere landen is de belangstelling voor de musical van de scheppers Koen en Ad van Dijk groot. Met Israël wordt onderhandeld en diverse ande re producenten hebben veel in teresse, vooral nu de show op Broadway is verlengd. oegstgeest alice van schuppen In de tuin en op de binnen plaats van kasteel Endegeest zijn gistermiddag twee kunst werken onthuld die zijn aange kocht voor de beeldentuin van het Psychiatrisch Ziekenhuis Endegeest. De kunstwerken 'Festoen' van Geer Pouls, bestaande uit vier betonnen vazen en 'Fles' van Berthy van den Eisen, werden onthuld door WD-kamerlid H. Dijkstal. Hij verrichtte de ont hulling door samen met Pouls de vierde vaas op haar definitie ve plek -een pilaar van het kas teel- te bevestigen. Geer Pouls exposeerde eerder in Stedelijk Museum De Laken hal. Bloemen en bloemschik- kingen spelen een grote rol in zijn werk. Berthy van den Eisen exposeerde nog niet eerder in de regio. Sponsors 'Festoen' en 'Fles' zijn het twee de en het derde kunstwerk in de beeldentuin van Endegeest. In juni vorig jaar werd het eerste beeld, 'New Past' van Henk Visch, onthuld. De Stichting Ac quest Zorgsponsoring probeert het geld bijeen te krijgen voor de aanschaf van de kunstwer ken. Samen met de directie van Endegeest werkt de stichting aan de realisatie van de beel dentuin, die in 1997 voltooid moet zijn als het ziekenhuis honderd jaar bestaat. De aankoop van 'Festoen' werd mogelijk gemaakt door De Raadbouwontwikkeling BV uit Katwijk. Volgens L. Driessen, voorzitter van de Stichting Ac quest Zorgsponsoring, gaat het om een aanzienlijk bedrag. Driessen hoopt dat meer bedrij ven dit voorbeeld zullen volgen. Hoeveel kunstwerken er uitein delijk in de beeldentuin komen te staan is niet bekend. „Dat hangt af van het aantal spon sors", aldus Driessen. Integratie J. Kleijne, directeur van de Endegeest, benadrukte in zijn toespraak voor de onthulling het doel van de beeldentuin. „Het gesloten karakter van deze zorgsector moet worden afge broken", verklaarde hij. „De beeldentuin levert een bijdrage aan de integratie met de buiten wereld en maakt de omgeving voor patiënten aantrekkelijk." De beeldentuin is niet alleen toegankelijk voor patiënten en personeel van de Endegeest, maar is ook opengesteld voor publiek. Een van de vier betonnen vazen van Geer Pouls. foto henk bouwman theater recensie susanne lammers Pau| Haenen: Vrolijk langs de kern, m.m.v Benjamin Herman en Dammie van der Geest. Gezien: 8/2, schouwburg, Leiden. Een makkelijke, toegankelijke, begrijpelijke voorstelling zegt Paul Haenen zijn publiek toe aan het begin van de avond. Zo iets als een avondje tv-kijken misschien? Gedurende deze voorstelling krijg je namelijk de indruk te zitten kijken naar een tv waarvan iemand anders de afstandsbediening in handen houdt. Losse sketchjes, een stukje praatshow, wat muziek. Heel bewust heeft hij 'de kern' links laten liggen en is hij de pe riferie, de zijpaden, gaan ver kennen. Want daar bevindt zich de meest verrassende diepte en humor, zegt het programma. Dat zal wel, maar vanavond kwam dat er niet uit. Dat de avond geen organisch geheel wordt en van de hak op de tak springt, is begrijpelijk. Het thema is immers 'afleiding'. Maar alle onderdeeltjes worden zo verschrikkelijk uitgewerkt, duren zo lang. Veel elementen uit zijn tv-op- tredens komen terug in deze voorstelling: Dominee Grem- daat, de verkondiger van de twijfel, de absurde krantenbe richtjes en de telefoongesprek ken namens het publiek. Met het voorlezen van en fan taseren over idiote krantenbe richtjes is Haenen op zijn best. Hij heeft oog voor het absurde èn tragische van het dagelijks leven. De voordelen van de dialoog met de zaal kent Haenen ook. Voor de pauze inventariseert hij wat klachten, die hij naderhand mooi weet te verwerken, bij voorbeeld in het praatje van Ds. Gremdaat. Alleen de klacht dat de voorstelling te saai is, daar doet hij niks mee. Het publiek laten meewerken vindt zijn hoogtepunt in de tele foongesprekken van Margreet Dolman. Dit leidt soms tot ge neuzel, soms tot hilariteit en soms tot uiterst pijnlijke mo menten. Zoals het meisje, dat op haar verjaardag hoort 'hoe fijn het is dat we nog steeds ru zie hebben om zoiets stoms', waarbij het vermoeden rijst dat het haar ex en zijn nieuwe liefde zijn die 'het zo gezellig hebben in de schouwburg'. Met zoiets kan Margreet Dolman, die toch ook zoveel heeft meegemaakt, toch wel wat meer doen dan het zonder commentaar laten pas seren? Dat Paul Haenen geen zin heeft in problemen is best. Maar deze avond riekt naar ge makzucht. Dominee Gremdaat en andere elementen uit de tv-optredens komen te rug in de theatervoorstelling van Paul Haenen. foto kippa sfc.. -Ljj J,--

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21