'Over kunst moetje niet gewichtig doen' Cultuur Kunst Thema Boekenweek moet omzet poëzie met 50 procent verhogen Restauratie Panorama Mesdag een hoogstandje Jonge pianisten bij k&o Masaï tussen Hollandse ciha,,'l>f,fapt °f landschappen in Boiogna 'We sluil ons ni op in gi DINSDAG 8 FEBRUAR11994 19 Pluimage: musical Joop Stokkermans leiderdorp» Het Leiderdorps musicalgezelschap Pluimage zal de door Joop Stokkermans geschreven Nederlandstalige musical 'De Engel van Amsterdam' op de planken brengen. Indertijd werd deze musical, geschreven door de Leiderdorpse compo nist, opgevoerd met in de hoofdrollen Jasperina de Jong en Leen Jongewaard. De audities voor de in december uit te voeren mu sical beginnen nog deze maand. Wie voor de audities in aan merking wil komen, kan zich opgeven bij R. Veeren, Luyken- dreef 32,2353 BH Leiderdorp. Concerten van amateurmusici in Lisse lisse Muziek- en creativiteitscentrum Artopa organiseert twee gratis concerten op 9 april en 21 mei. Gevorderde amateurmusi ci krijgen met deze concerten de gelegenheid podiumervaring op te doen. Musici die willen deelnemen aan het concert kun nen zich bij Els Hansen van Artopa aanmelden voor de audities. Voor het concert van 9 april is de auditie op 19 maart, voor het concert van 21 mei op 1 mei. De speeltijd per solist of ensemble is 15 tot 30 minuten, afhankelijk van het aantal aanmeldingen. Beroepsmusici kunnen ook deelnemen aan het concert, mits zij dit pro deo doen. Whitney Houston wint Music Awards los angeles Whitney Houston was gisteren de ster bij de uitrei king van de 21ste American Music Awards. Ze won zeven van de acht prijzen waarvoor ze was genomineerd en liet Mariah Carey en Janet Jackson met lege handen achter. Bovendien ontving de 30-jarige zangeres een speciale onderscheiding van verdienste uit handen van Stevie Wonder. Schilder Han Jansen overleden nieuw-loosdrecht De beeldend kunstenaar Han Jansen is vrij dag in Nieuw-Loosdrecht op 62-jarige leeftijd overleden. De in het Groningse Kloosterburen geboren schilder werd vooral be kend doorzijn Waddenprojecten. Hij verspreidde daarbij ver schillende kleuren verf in de slenken en prielen, die vervolgens door het stromende water werden meegevoerd en vermengd. Ook in het Dollardgebied experimenteerde Hansen met kleuren in het zeewater en werd daarbij vanuit de lucht door de NOS-tv gevolgd. Hij gebruikte er steeds milieuvriendelijke materialen voor, want het Wad lag hem na aan het hart. Derde Kuipconcert van Pink Floyd Rotterdam Pink Floyd en Mojo Concerts hebben na rijp beraad besloten tot het geven van een derde concert in het Feyenoord- stadion. Het extra optreden vindt plaats op zaterdag 3 septem ber, voor de reeds lang uitverkochte concerten zondag 4 en maandag 5 september. De voorverkoop begint zaterdag 26 fe bruari bij de bekende adressen. René Kwint en Wilbert Devilé beginnen eigen bedrijf: Kunst inlijsten, tentoonstellen, uitgeven, promoten en verkopen aan bedrijven. In één zin is nauwelijks samen te vatten waar de nieuwe firma Deviré aan de Middelste gracht in Leiden zich mee bezig houdt. Voor eigenaren René Kwint en Wilbert Devilé zijn de lijstenmakerij en het verkopen van kunst aan bedrijven de pijlers. Ten toonstellingen en het aan de man brengen van werk van al dan niet gediplomeerde kunstenaars doen ze er voor de aardigheid bij. Dat geldt ook voor het uitgeven van kunst. Een zeefdruk van Leny Noyen is de eerste publica tie van Deviré. Kwint verkocht zes jaar geleden ook al kunst aan bedrijven. „Dat was toen nog niet echt een be grip. Een plant in de hal was al heel wat. Als ik bedrijven vertel de dat ik in wanddecoratie deed, dachten ze dat ik kwam stucadoren of behangen. Het was toen moeilijk aan de man te brengen. Kunst schrikte af. Het heeft de naam duur te zijn. Ik ben er toen mee gestopt. Ik hield wel contacten maar dat bleef in de huiskamersfeer." Devilé werkte eerst als foto graaf bij het rijksmuseum van geologie en begon later een lijs tenmakerij. Hij verzamelt en verhandelt daarnaast kunst uit Nieuw-Guinea en Afrika. De twee kenden elkaar al langer en zetten hun verlangen om 'iets' met kunst te doen om in daden. Na een marktonderzoek werd de stap gewaagd. „We wilden het alleen doen als het plaatje helemaal rond was," legt Kwint uit. „En de reacties waren heel goed." Twee huisnummers terug zit Mecenas dat zich ook op bedrij ven richt. „We vullen elkaar aan.", zegt Kwint. „Wij doen andere dingen, opereren in een ander deel van de markt. Wij hebben voor elk wat wils. En zij hebben geen lijstenmakerij en plakken niet in." Ook in de uit leenservice van het Centrum Beeldende Kunst ziet hij geen mededinger. „Ik moet heel eer lijk zeggen: zo lang ik dit doe, ben ik ze nog nooit tegengeko- Afwijken „Wel hoor ik van bedrijven dat als ze wat lenen, het al vaker is uitgeleend. Je merkt dat aan de lijst. Die wijkt af of is bescha digd. En de kleuren van het lijst werk zijn vaak slecht." Devilé zegt niet zo in de kunstuitleen te geloven. „Ik wil ze niet afval len want ze doen veel voor kun stenaars. Maar het inlijstwerk ziet er niet uit. Als ik daar aan de Hooglandse Kerkgracht door de schappen ga en een mooi schilderij is afgetimmerd met vuren latten, vind ik dat heel erg." „Wij willen bedrijven volhan gen met goedkope kunst", ver volgt Devilé. „Reprodukties en dergelijke. Nee, dat is niet echt. Maar je kunt beter een goeie re- produktie aan de muur hebben dan een slecht schilderij. Het willen geen troep, maar we willen ook niet aansluiten bij de rest van de rij. Er zijn zat lijstenmakerijen en gale- FOTO HIELCO KUIPERS René Kwint en Wilbert Devilé: „We ries. Wij willen iets anders." belangrijkste is dat een gebouw sfeer uitstraalt. Dat kan met re produkties net zo goed. Wij wil len per se niet gewichtig doen over kunst. Het gaat om het ge voel." Kwint is dat roerend met hem eens. „Het gaat erom wat jij denkt wat het is. Van de men sen die zo'n poster zien, weet negentig procent niet dat het een reproduktie is. Ze hebben geen verstand van kunst of zien het niet." Deviré brengt ook werk in ei gen beheer uit zoals een zeef druk van Leny Noyen bewijst. Deze Leidse kunstenares is de zomer een tentoonstelling wordt gewijd. Daarnaast wil de Firma kunst van onbekende kunstenaars aan bedrijven aan bieden. „Dat hoeven geen men sen te zijn met een academie achter de rug", verklaart Devilé. we het af. Daarmee bied je ook een bepaalde exclusiviteit aan een bedrijf." Kwint knikt in stemmend. „We willen geen troep, om het zo maar te zeg gen. Maar we willen ook niet aansluiten bij de rest van de rij. Er zijn zat lijstenmakerijen en galeries. Wij willen iets anders." leiden Drie jonge pianisten geven deze maand concerten in de K&O-Kapelzaal aan de Oude Vest. Op donderdag 10 februari geeft Jan-Maarten van der Mark een lunchconcert. Op zijn programma staan een Prelude van Bach, Etudes van Liszt, Rach maninoff en Chopin, een Sonate van Mozart en het tweede Scherzo van Chopin. De Japanse pianiste Misuko Saruwatari (foto) geeft op donderdag 17 februari een lunchconcert. Zij zal werken van Bach, Ravel, Stokkermans, Chopin, Rachmaninoff en Liszt ten gehore brengen. Beide concerten beginnen om 12.45 uur. De toegang bedraagt 4,50 gulden, K&O- leden betalen 3 gulden. Op vrijdagavond 18 februari geeft de Engelse pianist James Kirby een concert in de K&O-Kapel- zaal. Kirby heeft tal van internationale pianocon coursen gewonnen en concerteert regelmatig in de Verenigde Staten, Rusland en Europa. Hij zal op 18 februari de Holberg Suite van Grieg, de Corelli-vari- aties van Rachmaninoff, Carnaval van Schumann en walsen en impromptu's van Tsjaikowsky uitvoe ren. Het concert begint om 20.15 uur. De en treeprijs is 15 gulden, K&O-leden betalen 13 gul den en pashouders OP kunnen voor 8 gulden naar binnen. als chefdirigent amsterdam De verkoop van poëzie in 1993 bedroeg met 142.000 bundels en bloemlezingen maar een half procent van de totale verkoop van 27 miljoen boeken over vorig jaar. Door de keus voor poëzie als thema van de 59ste Boekenweek hoopt de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) voor dit jaar echter op een omzet- verhoging van 50 procent. Bij de presentatie van de Boekenweek gisteren in Amsterdam erkende CPNB-directeur Henk Kraima „dat dit een uiterst ambitieuze doelstelling is. Zonder ideaal vaart echter niemand wel", aldus Kraima. De volgende Boekenweek wordt gehou den van 16 tot en met 26 maart. Hella S. Haasse schreef met 'Transit' dit jaar haar derde Boekenweekgeschenk. Het verhaal gaat over een meisje dat na anderhalf jaar zwerven weer vaste grond onder de voeten probeert te krijgen in Amsterdam. De schrijfster vertelde maandag dat ze tijdens het herlezen van haar bijdragen overeen komsten tussen de eeuwige bestseller 'Oeroeg' uit 1948, het geschenk uit 1959 en 'Transit' had gesignaleerd. „In alle drie vond ik de thema's jeugd, vriendschap en vreemdeling-zijn terug". Het geschenk verschijnt in een oplage van 567.000 exemplaren, tegen vorig jaar 582.000 van 'In de mist van het schimmen rijk' van W.F. Hermans. Haasses verhaal is proza, maar dat komt omdat de auteur van het Boekenweekgeschenk zich vanwege de tijdsdruk nooit aan het thema hoeft te hou den. De CPNB brengt echter drie uitgaven uit waarin de poëzie wel centraal staat. In de Nacht van de Poëzie wordt op 12 maart in het Utrechtse Vredenburg in een oplage van 33.000 exemplaren de cd 'Denkend aan de Dapperstraat' gepresenteerd. Op deze cd voeren 16 zangers, zangeressen en groepen op muziek gezette poëzie van bekende dichters uit. De cd is uitsluitend in de boek handel verkrijgbaar en kost 14,90 gulden. De CPNB brengt onder de titel 'Poëzie Centraal' ook een magazine van 40 pagina's over dichters, gedichten en de dichtkunst uit. Het tijdschrift kost een gulden en bevat ook een overzicht van het leverbare werk van ruim 70 dichters. De Boekenweek wordt op 15 maart ge opend met het traditionele Boekenbal in de Amsterdamse Stadsschouwburg, waar Joop Visser en Lenette van Dongen dit keer de voorstelling vooraf verzorgen. Het landelijk te verspreiden affiche is ontworpen door Lucebert. De restauratie van Panorama Mesdag gaat een nieuwe fase in. Het 1600 m2 grote schilderij zal de komende maanden aan de hele achterkant worden voor zien van een nylon doek. Die bedoeking is uniek in de restau ratiegeschiedenis. Nooit eerder is zo'n groot en zwaar schilderij ter plekke onder handen geno men. Al ongeveer een jaar wordt in een hal van de Techni sche Universiteit Delft geëxperi menteerd met het - simpel ge zegd - op elkaar lijmen van twee soorten doek. Tijdens de restau ratiewerkzaamheden blijft Pa norama Mesdag geopend voor het publiek. Sterker nog, de be zoekers - jaarlijks zo'n 150 dui zend - kunnen de technische hoogstandjes als het even mee zit van nabij meebeleven. Al bij het eeuwfeest van het Panorama in 1981 werd beslo ten het schilderij grondig te res taureren. Als er niets aan zou worden gedaan, zou het doek naar beneden vallen. Doel van de technische ingrepen was Mesdags Gezicht op Schevenin- gen tot ver de in volgende eeuw te behouden. Eind 1995 moet het hele project zijn afgerond. Panorama Mesdag is de enige „bioscoop uit de 19de eeuw" die in Nederland is overgeble ven. Over de hele wereld zijn er nog zo'n twintig. Den Haag tel de in de 19de eeuw twee pano rama's, er waren er twee in Am sterdam en er stond een exem plaar in Rotterdam. Aan Mes dags Gezicht op Scheveningen heeft ook de jonge Breitner meegewerkt. De restauratie omvat niet al leen de bedoeking. Van groot belang is het aanbrengen van een klimaatsbeheersingssys teem, dat in samenwerking met TNO is ontwikkeld. De door een computer gestuurde klimaatre geling is er inmiddels, waardoor extreme zomerse temperaturen van 50 graden celsius tot het verleden behoren. Om in de winter de temperatuur op peil te houden zijn onder het strandzand verwarmingsbuizen aangelegd. Ook zijn bij het dak rolgordijnen bevestigd, zodat het zonlicht niet langer op het schilderij schijnt. Zonlicht heeft de verf enigszins verbleekt, maar het is niet de bedoeling de oorspronkelijke kleuren terug te halen. Wel zullen gaatjes en scheuren worden gedicht en wordt het geheel schoonge maakt. De bedoeking, die als het meezit dit jaar klaar is, is zo'n technisch hoogstandje omdat nooit eerder een dergelijk groot schilderij ter plekke van een ex tra doek is voorzien. Het Pano rama van 120 bij 15 meter weegt vier ton, vergelijkbaar beeldende kunst recensie irene van beveren Drie vrouwen in 't klooster. Vr en zo 14- 17, za 12-17 uur, tot 21/2 in Bianca in 't Klooster, Kerkstraat 32, Wassenaar. Geen hoekje is onbenut gelaten 'om het werk van de drie expo santen in Bianca in 't Klooster te stallen. Daardoor duurt het even, voordat je tussen deze overdaad ontdekt wat de moei te waard is: de Afrikaanse beel den van Els van Foeken. Ze vormen maar een klein onderdeel van haar tentoonge stelde werk, dat voornamelijk bestaat uit naakten en geabstra heerde groepen mensen in brons en steen. Eigenlijk zijn er maar twee Afrikaanse sculptu ren. Ze zijn in brons uitgevoerd. Een kop van een wat oudere vrouw en een beeld van twee Masaï ten voeten uit. De oudere vrouw heeft ver moeide trekken, alsof ze veel heeft meegemaakt. Gebroken lijkt ze allerminst. Wilskrachtig kijkt ze voor zich uit. De twee Masa-figuren zijn weergegeven in hun alledaagse doen: een krijger met speer, gevolgd door een vrouw die haar kind in een doek op haar rug draagt. Je moet ervoor door de knie- en om het ongeveer 50 cm hoge beeld goed te kunnen bekijken. Het bevat vele nauwkeurig uit gewerkte details, zoals de vuist die de speer omklemt; de koor den van de draagdoek die strak over de huid zijn gespannen. Het zou aangenaam zijn het brons te kunnen zien in een minder volle ruimte met beter bij elkaar gekozen werk, want vlakbij de Masaï hangen Hol landse landschappen. Ze zijn geschilderd door Jean ne Johns, Amerikaanse van ge boorte, maar sinds 1976 in Ne derland. In stevige kleuren heeft ze weilanden met een kerktoren of een visser neergezet. Ze mist alleen de vaardigheid om licht- schitteringen weer te geven, of warmte en kou uit haar impres sionistische doeken te iaten spreken. Christine Devines meer rea listische werk heeft last van on geveer hetzelfde euvel. Volgens Devine staat het brons 'Eternal moment' voor verliefdheid, maar dat is nauwelijks te ont dekken. Bevroren staren de koppen elkaar aan zonder een spoor van emotie. De halzen zijn aan elkaar geklonken, wat het beeld iets lugubers geeft. Alsof de guillotine ze bij elkaar heeft gebracht. Riccardo Chailly heeft met on middellijke ingang zijn chefdiri gentschap van het Teatro Com munale in het Italiaanse Bolog na neergelegd. Chailly, die ook chef-dirigent is van het Konink lijk Concertgebouworkest in Amsterdam, heeft dat vorige week in Milaan verklaard tegen over het muziekblad Luister, dat in het maartnummer een offi ciële verklaring van de dirigent publiceert. Daarin ontzenuwt Chailly ook geruchten dat hij als opvolger van Riccardo Muti de functie van chef-dirigent van de Scala in Milaan zou ambiëren. „Ik blijf herhalen dat ieder gerucht over een vastere relatie tussen mij en de Scala volledig uit de lucht gegrepen is." De Italiaan Chailly is sinds 1986 de artistieke leider van het Teatro Communale geweest en heeft zich daar vooral op ope ra's geconcentreerd. De laatste twee jaar zou hij regelmatig problemen hebben gehad met de intendant Sergio Escobar. Chailly is sinds 1988 chef-diri gent van het Concertgebouwor kest. In 1991 tekende hij voor vier jaar bij. In zijn verklaring maakt de dirigent gewag van „de uitstekende relatie met het Concertgebouworkest." Alleen het beste van amsterdam dirk willem rosie Van enige wrijving tussen Den Haag en Amsterdam was altijd al sprake, maar sinds kort heb ben Het Nationale Toneel en Toneelgroep Amsterdam een heus conflict. Dat ontstond toen Toneelgroep Amsterdam zijn oog liet vallen op het Transfor matorhuis op het terrein van de voormalige Westergasfabriek. In een interview met deze krant leverde de toekomstige artistieke leider van Het Natio nale Toneel, Ger Thijs, kritiek op de trek van toneelgezel schappen naar 'gasfabrieken en zwembaden'. Volgens Thijs keert Gerardjan Rijnders, artis tiek leider van Toneelgroep Am sterdam, terug naar waar hij vandaan kwam, de marge, en vallen er daardoor gaten in de bespeling van de traditionele schouwburgen. In de drukke dagen voor een aantal premières verliest de ar tistieke leiden, van TA niet veel tijd: „Volstrekte onzin", luidt de Amsterdamse reactie op de Haagse aanval. „Het schijnt zo te zijn dat je direct begint te de menteren als je in Den Haag gaat werken. Wij sluiten ons niet op in de gasfabriek, we géén niet marginaliseren." Eigen zaal Achtergrond van de door Thijs gehekelde verhuizing naar de Westergasfabriek is de wens van TA om te kunnen beschikken over een eigen zaal. In afwach ting van de bouw van het op de lange baan geschoven nieuwe theatercomplex aan de Amster damse Marnixstraat, liet het ge zelschap zijn oog vallen op het Transformatorhuis als tijdelijk onderkomen. „Een groot gezelschap als To neelgroep Amsterdam heeft recht op een eigen zaal. Omdat je dan veel flexibeler kunt pro grammeren. Minder geslaagde produkties kun je vervroegd van het repertoire halen, succesvolle voorstellingen kunnen langer worden doorgespeeld." Ger Thijs waarschuwde dat toneel gemaakt moet blijven worden in het centrum van de steden. Hij had het letterlijk over een bezoek aan het toneel met de plattegrond in de hand. Daar kan Rijnders zich aardig over opwinden. „Flauwekul! Het beste toneel van Parijs wordt al lang niet meer in de Comédie Frangaise gemaakt, maar in een merkwaardig, prachtig fabrieksterrein waar Ariane Mnouchkine met haar Théatre du Soleil zit. Het beste toneel van Londen is al lang niet meer te zien op West End, maar in theaters in de periferie van de stad." Verkalkt „Die grote statussymbolen in het centrum van de stad zijn gaat naar de regio verkalkte instituten. Ik heb niet zoveel tegen de schouwburg- lijst, maar wel tegen de bouw van de traditionele schouwburg. Vanaf rij 8 zie je de helft niet en je verstaat nog minder. Ik wil een vlakke vloer met het pu bliek op een tribune, waardoor de toeschouwer alles kan zien en horen. Zo'n grote zaal is er in Nederland nog niet. Er is een aanzet in Rotterdam en de schouwburg in Utrecht wordt zodanig verbouwd dat daar ook een tribune geplaatst kan wor den. Dat heb ik voor de Amster damse Stadsschouwburg ook voorgesteld: sloop die stoelen eruit, zet er een tribune neer. Maar dat mèg dan weer niet want het is een monument." Er bestaan ambitieuze plan nen om het Transformatorhuis in oktober in gebruik te nemen met Gerard Koolschijns bewer king van de Ilias. Rijnders: „Dat 5 wordt een grootschalige voor stelling in vijf bedrijven met 50 acteurs. Hoezo 'terug naar de marge'? Het wordt een vlucht Rijnders weerlegt ook de Haagse kritiek dat Toneelgroep Amsterdam gaten zal laten val len in de bespeling van (regionale) schouwburgen. „We gaan reisversies maken van de voorstellingen waarvan wij den ken dat dat zin heeft. Voorstel lingen die zich in onze eigen zaal hebben bewezen. We nodi gen de schouwburgen uit en la ten hen uitzoeken wat ze willen hebben. Dan weten ze tenmin ste ook wat ze verkopen aan hun publiek. Ik regisseer nu een Shakespeare; niemand heeft 'm nog gezien, maar de abonne menten zijn wel verkocht. Dat vind ik een oneigenlijke situatie. Het wordt dus alleen maar be-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19