UIT 'Mensen vragen zich vaak af of ik wel echt kan spelen' Rtv show 'Het is gewoon een geintje dat aanslaat' 'Je moet niet in gezwam vervallen' RTL 5 strikt Adfo TV voor reclameprogramma MAANDAG 7 FEBRUAR11994 Pianist Pieter van Vollenhoven op vleugels voor het goede doel APELDOORN HANS VISSER De 'Pietertje Swing van Oranje' toert weer door het land. Anders gezegd, mr. Van Vollen hoven, echtgenoot van prinses Margriet, gaat weer op tournee met zijn Gevleugelde Vrienden. Met Louis van Dijk en Pim Ja cobs werkt hij de komende maanden twintig keer een pro gramma af, waarin hij de ge schiedenis van de musical ver telt. Een reeks concerten die is bedoeld om geld in te zamelen voor het Fonds Hulp aan Slachtoffers. Pratend over zijn optredens in binnen- en buitenland straalt de voorpret hem al van het ge zicht. ,,Ik zou graag nog veel meer willen optreden, maar ja, de agenda." Toch laat Van Vol lenhoven niet na te vertellen hoe belangrijk het is dat de hulp aan slachtoffers op alle mogelij ke manieren wordt gesteund. Van Vollenhove beaamt dat juist hij, in zijn bijzondere posi tie, iets kan doen voor deze mensen. Hij kan verdienstelijk pianospelen, vindt het leuk op te treden. En het publiek appre cieert het om hem te zien spe len in combinatie met twee pia nisten, van wie de kwaliteiten nauwelijks nog toelichting be hoeven. Het nuttige met het aangename verenigd. „Het is misschien een beetje vreemd, een avondje muziek maken, terwijl het gaat om slachtoffers van misdaden en Slachtofferhulp bestaat tien jaar De slachtofferhulp bestaat tien jaar. In 1984 begonnen in Alkmaar, Groningen, Amster dam en Rotterdam, los van elkaar, bureautjes voor hulp aan mishandelde vrouwen. Die ini tiatieven zijn intussen uitgegroeid tot een lan delijke organisatie, voor slachtoffers van mis drijven en verkeersongevallen, die nu jaarlijks subsidie krijgt van justitie. Geld dat nodig is om zo'n zeventig beroepskrachten en 1100 daarvoor opgeleide vrijwilligers, hun werk te laten doen. „Als je ziet hoe snel de hulpverlening groeit, is het wel duidelijk dat er mensen èn geld no dig zijn", zegt Pieter van Vollenhoven, voor zitter van het fonds, dat de hulp aan deze slachtoffers van de broodnodige extra steun wil voorzien. Plaatselijk wordt de organisatie meestal ge steund door gemeenten. De een wat meer dan de ander. Van Vollenhove: „Maar er zijn ook gemeenten die ons nog helemaal niet steu nen. Hoog tijd dat daar in verandering komt." ja, de agenda." verkeersongelukken. En ik moet toegeven, dat ik in het begin ook wel moeite heb gehad om die overgang te maken van de slachtoffers naar de muziek. Maar ik vertel iets over ons doel en probeer een verband te leg gen met de voorstelling, zodat iedereen zich daar toch weer in kan herkennen." Met zo'n serie pianoconcer ten bereiken ze heel veel men sen, zo'n 20.000 per jaar. „En je merkt dan altijd weer hoe goed die het vinden om op deze ma nier contact met je te hebben. Oók slachtoffers. Mensen die iets hebben meegemaakt. Ze vinden het prettig als ze in de pauze iets tegen je kunnen zeg gen. Zo heb ik eens opgetreden in België. Daar in het theater werkte iemand, wiens een dochtet een zwaar ongeluk had gehad. Het deed hem enorm goed te weten waarmee wij die avond bezig waren." „Kijk, de meeste slachtoffers De Vos: uren volpraten op Winterspelen Het begon voor Sierd de Vos allemaal begin jaren tachtig, toen hij door Kees Jansma werd meegenomen naar de KRO. Alle sporten waren reeds verdeeld onder de verschillen de verslaggevers. Maar voor schaatsen? Daar was nog nie mand voor. Dan doe ik dat maar, dacht De Vos en hij voegde de daad bij het woord. Bij de komende Olympische Winterspelen (12-27 februari) zit hij in het Vikingschip (Ha- mar) weer naast Heinze Bak ker in het commentatoren hokje. Tien dagen lang, dus véle uren. De meeste kijkers zullen de 34-jarige Sierd de Vos vermoe delijk kennen van de nogal ironische, korte reportages, die hij doorgaans met atleten en schaatsers maakt. De badine rende toon die hij in zijn re portages aanslaat, bevalt niet iedereen, leert een korte - niet- wetenschappelijk onderbouw de - peiling. Geluiden die de ronde doen over De Vos als zou hij eigenwijs en arrogant zijn (en andere minder posi tieve kwalificaties), wuift - de verslaggever met een zelfver zekerd handgebaar weg. „Ik heb inderdaad misschien een wat andere stijl van werken. Dat komt omdat sport maar een bijzaak is. Zo moet je het blijven zien." Misschien is het daarom wel dat dat er langs de schaats baan in Heerenveen of Hamar nooit spandoeken te vinden zijn, waarop de naam De Vos te vinden is. „Niemand kent me", verontschuldigt De Vos zich op een loon alsof hij-daar een beetje onder lijdt. „Langs de schaatsbanen zie je nog steeds spandoeken met 'Smeets hou je mond'. Smeets is al jaren geleden gestopt als schaatscommentator. In 1990 kwam Sierd de Vos terug bij de NOS, nadat hij - afgezien van de KRO - nog wat uitstapjes had gemaakt naar de TROS en AVRO. Gepokt en gemazeld in het schaatswèzen werd de jongste verslaggever- /commentator van NOS Stu dio Sport door chef Kees Jongsma op het schaatsen ge zet. Het veruit best bekeken wintersportonderdeel voor Nederlanders. „Als commen tator heb ik het soms wel moeilijk. Ik ben van oorsprong verslaggever en voel me daar door het meest thuis als een reportagemaker. Luchtig De Vos: „Ik kijk wat luchtig te gen het onderwerp aan. Dat komt misschien ook wel om dat ik door m'n leeftijd véél dichter bij de schaatsers sta dan m'n collega's van Studio Sport. Als ik langs de baan sta word ik door de schaatsers ge zien als een generatiegenoot." Het becommentariëren van schaatswedstrijden is volgens de Studio Sport-benjamin geen klus, waar al te lichtzin nig over moet worden ge dacht. Het is net het weer, zegt hij. Iedereen is deskundig of denkt er minstens enige ver stand van te hebben. „Dat maakt het moeilijk voor de commentator. Je moet ook over een benoorlijke vocabu laire beschikken om niet in ge zwam te vervallen. Schaatsers rijden alleen maar rondjes. Meer niet. Daar ben je dus gauw over uitgepraat, afgezien het i de sentijden om de 30 a 35 se conden. Bovendien is de top zeer smal. Het eindklassement is bij wijze van spreken al na zes ritten bekend." En over tussentijden gesproken: de kij kers kunnen zelf onder in beeld zien, hoe lang de schaat sers over hun rondje hebben gedaan. De Vos leest het ver volgens nog een keertje op. „De ene groep kijkers vindt dat irritant, terwijl de andere groep - de meeschrijvers - het juist weer prettig vinden." Het blijft dus een probleem, meent de commentator. De Vos kampt met nog meer problemen: „We moeten al kijkend naar de monitor en de baan praten en schrijven tege lijk. Daar tussendoor moeten we tijdens de rit de tussentij den vergelijken met vorige rit ten en met records. Dat is soms heel moeilijk hoor." Sierd de Vos: „Schaatsers rijden alleen n gauw over uitgepraat." van een misdrijf of ongeval ko men bij de afwikkeling daarvan terecht in een waar doolhof. Een beetje hulp is vaak al een hele steun, al is het maar bij het invullen van een schadeformu lier van de verzekering. Om nog maar te zwijgen over de bege leiding van mensen bij een rechtszaak, waar ze worden ge confronteerd met de dader, of bij het verwerken van emoties." Grappig Met die concerten brengen De Gevleugelde Vrienden jaarlijks een paar miljoen gulden bijeen ter ondersteuning van het werk van de organisatie. „Het is na tuurlijk niet zo dat het publiek een hele serieuze avond te wachten staat. Het is écht leuk. En als de zaal groot genoeg is, worden daar ook nog lichtbeel den bij vertoond. Dia's die iets laten zien van uit de musical historie, van Showboat tot Miss Saigon. Daarnaast hebben we wat plaatjes van onzelf erbij. Die zijn erg grappig, daar moet ik steeds weer vreselijk om la chen. Het wordt dus geen echte lezing met lichtbeelden. Maar het is ook geen vrolijke confé rence. Strak, zo moet de tekst zijn. En het kan niet strak ge noeg. Het kan altijd korter. De muziek, daar komen de mensen voor. Daarom blijf ik schaven aan de tekst." Eigenlijk was Van Vollenho ven niet zo'n liefhebber van musicals. Hij wist er ook hele maal niets van. Maar uit boeken valt heel wat te leren. „Kijk, je moet iets brengen dat de men sen leuk vinden. Het begon met het vorige programma rond de muziek van Gershwin. Die com ponist heeft me altijd al aange sproken, vooral Rhapsodie in Blue. Maar op een zeker mo ment moesten we iets anders gaan doen, want iedereen zei dat je een programma niet lan ger mag brengen dat twee sei zoenen. Uiteindelijk moet je toch iets nieuws brengen, want op den duur zou je een concur rent van jezelf worden. De men sen komen niet naar het theater voor iets dat ze al kennen. Daar om is het goed om ook af en toe eens in het buitenland op te tre den." Pieter van Vollenhove is blij dat hij geen beroepsartiest is. „Als je weet hoe kritisch het pu bliek kan zijn. En als ik zie hoe soms wordt gereageerd op ar tiesten die een one man show spelen. Die brengen dan telkens een heel nieuw programma, maar toch moeten ze accepte ren dat er mensen zijn die zeg gen dat ze de nieuwe voorstel ling toch eigenlijk niet zo goed vonden als de vorige." Spanning „Je hebt natuurlijk mensen die nieuwsgierig zijn, die zich vaak afvragen of ik echt wel piano kan spelen. In ieder geval is het voor mij telkens weer een uitda ging. Het zou zo langzamer hand wat vanzelfsprekender moeten gaan, maar dat wil nog maar niet lukken. Nog altijd zit ik vijf minuten voor aanvang vol spanning. Maar voorbereiden nodig. De muziek zit, als het goed is, in de vingers. Alleen de tekst, die moet ik eens per week doornemen." Improviseren, meent Van Vollenhovem, hoort nu eenmaal bij de jazz. Hij verkeert wat dat betreft in de gelukkige omstan digheid te spelen met een paar pianisten die daar aardig weg mee weten. „Dat betekent dat je heel goed naar elkaar moet blij ven luisteren. Want als je niet oppast kun je een ander be hoorlijk dwars zitten. Te veel noten is op z goed, tenzij z natuurlijk." vragen hem ook wel eens ot ze niet met een or kest kunnen optreden, maar dat zou nu echt te duur worden. „Daarbij zou ik elke keer vol ze nuwen voor het begin even door een kier de zaal in kijken om te ziep of het wel vol zou zitten." Het drietal is intussen voor de schouwburgen al een duur pro gramma geworden. „Dat wil zeggen dat de theaters een groot risico nemen om ons te vragen. Ik kan natuurlijk ook zélf een zaal huren en zélf het risico dragen. Als het dan uit verkocht is breng ik nog veel meer geld mee naar huis. Dat wel. Maar ja..." 'The history of the muscial', door de Gevleugelde Vrienden Louis van Dijk, Pim Jacobs en Pieter van Vollenhoven op tournee door Nederland. Son]a Bloemhard, het vrouwelijk antwoord op Pavarotti Sonja Bloemhard: „Mavarotti is een aardigheidje. Muziek is muziek en als de muziek goed is, maakt het mij allemaal niet zo veel uit." AMSTERDAM De melodie is die van Mama, waarmee Heintje in 1967 zo'n groot succes had. De toon is opera-achtig. En de uitvoerende artieste luistert naar de naam Mavarotti. Althans, voor deze gelegenheid. Want tot dusver heette Mavarotti doodgewoon Sonja Bloemhard. „Het is ge woon een geintje", zegt ze. „Maar kennelijk wel een geintje dat aanslaat. Het was oorspron kelijk bedoeld voor een verza- mel-CD voor carnaval. Maar er was zo veel vraag naar, dat het liedje ijlings op single is gezet." In haar is Mavarotti snel tot leven gekomen. Tot haar eigen verrassing. „Ik heb dit helemaal niet voorzien. Ik werd in de cember gebeld. Of ik een stu dio-klusje wilde doen. Zo gaat het vaak. Per slot van rekening is het mijn vak. Ik zit al twaalf jaar in de business, voorname lijk als studio-zangeres. Ik zing in achtergrondkoortjes bij on der meer Koos Alberts tot John ny Kendall and The Heralds. Ik doe reclamespots en ik zing ook liedjes in die vervolgens op de bühne worden geplaybackt. Bloemhard wist niet beter dan dat ook nu weer een ander de act zou verzorgen. „Toen we het lied hadden opgenomen, werd ik gevraagd of ik er zelf mee wilde gaan optreden. Ik heb, ja gezegd. Het is zo lach wekkend dat ik heb gedacht: le ve de lol." Voordat ze het goed en wel zelf besefte trad Bloemhard op in een café ergens in Gelder land, gekleed in Pavarotti-pak. „Dat was in allerijl geleend van André van Duin. Die heeft im mers in zijn revue een persiflage Papa, ik zie: je kan niet eens r meer lopen. Jij moet naar huis komen kruipe 't Geld is nu op, 't was je laatste It Papa, vind jij dit gewoon? benjij Denk eens aan Mama pan blijft er ook misschien u op Pavarotti gedaan. Het is een heel ingenieus pak, hoor. Het is eigenlijk een hoepelrok die met baleinen aan je lichaam hangt. Heel comfortabel." Ze ziet het echt als een aar digheidje. „In het begin heb ik nog even getwijfeld. IGjk, ik ben altijd serieus met m'n vak bezig. Ik ben ambitieus. Ik wil in de muziek het een en ander berei ken. Nu ben ik bezig om een Italiaans duo van de grond te krijgen. Samen met Hans Don ker wil ik Italiaanse liefdeslied jes gaan zingen. We zijn hard bezig, hebben al opgetreden en we willen een CD maken." Ze wilde altijd al de muziek irf. Zingen deed ze al in haar prille jeugd. „Ik ben zangles gaan nemen en muziekles. Bo vendien ben ik naar de klein kunstacademie gegaan. Maar daar was ik met een jaar weg. Iedereen moest er het zelfde doen en dat leek me niet goed." Met haar optredens verdien de Bloemhard aanvankelijk niet voldoende geld om rond te ko men. Gelukldg wist ze zich in het bezit van een paar diplo ma's. „Ik ben schoonheidsspe cialiste en visagiste, ik ben mo- de-stiliste, ik kan etaleren. Van een sociale uitkering leven: mij niet gezien. Sinds een jaar of twee kan ik van mijn zingen le ven. Maar als ze me vragen, doe ik nog wel eens een make up- demonstratie. Dan sta ik weef met mijn haar keurig op zolder in de Bijenkorf dames op te ma ken." Bloemhard heeft het naai haar zin in het amusementswe zen, al is het een harde wereld „Ik ben blij dat het me tot dus ver is gelukt me te handhaven. Er willen zo veel mensen. Ik heb met vallen en opstaan geleerd overeind te blijven. Ik heb altijd veel aangepakt. Nederlandsta lig, soul, rock en roll. Qua genre ben ik niet kieskeurig geweest: muziek is muziek en als de mu ziek goed is, maakt het mij alle maal niet zo veel uit." HILVERSUM/AMSTERDAM JAAP TIMMERS RTL 5 en Adfo TV. de AT5-rubriek van het reclamevakblad Adformatie, hebben overeenstemming bereikt over de lande lijke verspreiding van een programma over reclamemakers. Dit bevestigt hoofdredacteur Henne Pauli van Adfo TV. De rubriek draait al enkele maanden op het Amsterdamse station AT 5. Het enige waarop de verbintenis nog kan stuklopen is de financiering. De par tijen hebben een gezamenlijke verant woordelijkheid voor het zoeken van sponsors. „In Amsterdam liep het be drijfsleven direct warm voor Adfo TV en we hebben goede hoop dat dit ook geldt voor de landelijke verspreiding." De beoogde start van het programma is gepland voor het tweede kwartaal van dit jaar. Pauli: „Het wordt maart, of april." AT 5 blijft betrokken bij Adfo TV. „We willen hetzelfde programma ook blijven maken voor AT 5. Het is bij voor beeld heel goed denkbaar dat we de ru briek op de vrijdagmiddag in Amsterdam uitzenden, waarna RTL 5 hetzelfde op zondag brengt." Het programma duurt een half uur en is gericht op vakmensen uit de reclame wereld. Toen het Amsterdamse pro gramma een succes bleek, ging Adfo TV de boer op in Hilversum. „We hebben de rubriek aan diverse omroepen aangebo den. Uiteindelijk is RTL er op ingegaan", meldt de hoofdredacteur. De items wor- GESPROKEN Jeroen Krabbé in Weekend: „Amerika is een land waar je status wordt gekoppeld aan het geld dat je verdient. En het geld dat je jongste film heeft opgebracht, bepaalt hoe je wordt beoordeeld en be handeld. Walgelijk!" Lou Depryck, zanger en componist j in Humo: „Het leuke aan travestieten is dat ze de gevoeligheden en fantas- men van een man veel beter ken nen dan om het even welke vrouw. Qua sexuele sensatie is het de absolute top. Voor mij zou de ideale wereld er één zijn met alleen maar travestieten.'' Charles Bronson in de AVRO-bode: 1 „Ik veracht de mensen niet die wonen en werken in Hollywood. Maar ik weet dat de mensen daar, ook al noem ik hen vrienden, vooral in me geïnteresseerd zijn 4, vanwege mijn acteur-zijn. Wat 4 voor mens ik ben, laat de mensen koud. Daarom huldig ik het prin cipe dat ik veel vrienden heb, maar feitelijk ook niet. Bovendien weet ik dat een acteur niets meer is dan een produkt als zeep of cake. Je moet verkocht worden. Dat is het enige dat telt." Rowan Atkinson in Veronica: „Ik ben wel eens gevraagd voor rollen in Hollywood-films, maar verder dan een onopvallend bijrol- 4 letje in een James Bond-film is 4 het nooit gekomen. Het is moei lijk om de juiste rol te vinden. En daar komt nog eens bij dat Ameri- 4 kanen altijd veel geld willen uit geven. Ze worden zenuwachtig als acteurs te lage honoraria vragen. Ik wilde slechts één miljoen dol lar. Dat vonden ze zö weinig..." Jack Spijkerman in VARA TV-Maga- zine: „Ik heb de ziekelijke, bijna dwangmatige neiging, alles te controleren. Al zijn er drie men sen die hebben bevestigd dat het glas water op tafel staat, ga ik 4 toch kijken of het er echt staat. Als ik voor radio of televisie een gast verwacht, waarvan ik al uit vier hoeken heb gehoord dat hij of zij zojuist gearriveerd is/dèrl Wl 1 ik die persoon toch zelf zien.Hoe ik dat niet, dan word ik enorm on rustig." Jack Spijkerman heeft de ziekelij ke, bijna dwangmatige neiging, alles te controleren. foto »ani John Kraaykamp sr. in Privé: „Ik ben niet gelovig opgevoed, maar later, toen ik met Mai Lun getrouwd was, ben ik katholiek geworden. Ik kijk nu niet meer te gen de dood op. Ik geloof dat het leven in het hiernamaals best leuk zal zijn. Ik heb het nog van niemand vernomen, want er komt er nooit een terug, maar iedereen gaat er heen." Monique Sluyter in Story: „Welke ervaring op het gebied van sex ik mezelf had willen be sparen? Niet één. Ik ben wel eens met iemand naar bed gegaan op wie ik niet verliefd was. Gewoon, om dat ook eens mee te maken. Hij zei toen tegen me: 'Vind je je zelf daar niet te goed voor?' En hij had gelijk. Want ik ben niet het type dat van het ene in het andere bed duikt. Ik ben heel selectief." Bruce Willis in Weekend: „Op mijn veertiende jaar ging ik voor het eerst met een meisje naar bed. Ik werd door haar ver leid. Daarna liep ik de hele dag ti fluiten. Sex geeft me nog steeds een fluiteriggevoel." den gemaakt door redactieleden van het toonaangevende vakblad Adformatie zelve. RTL 5 bevestigt de 'mondelinge' over eenkomst met Adfo TV. De zender heeft nog geen nadere mededelingen ver strekt. Elsevier meldt overigens dat Adfo TV in de toekomst mogelijk 'als betaalte levisie' zal worden geëxploiteerd. Hier door zou de rubriek minder afhankelijk worden van bedrijfssponsoring. Anita Witzier in VARA TV-Magazi- „Gebroken spiegels brengen ge luk? Jeuk aan je handen en je krijgt post? Een zwarte kat? Onzin en ik loop graag onder ladders door." Acteur Denzei Washington in VARA TV-Magazine: „Ik was negen jaar toen ik voor het eerst 'neger' werd genoemd. Ik vroeg mijn moeder wat het pro bleem was. Ze vertelde me dat mensen die dat zeg gen bang zijn dat je hun plaats inneemt en ze vergeleek het met krabben die el- kaar te lijf gaan als het water in de ton waarin ze gevangen zitten wegloopt."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14