UMN Extra strop voor Gemeentemuseum Weinig poespas bij Residentie Orkest Cultuur&Kunst Nieuw record Filmfestival Kousbroek en Koek openen 'BoekieBoekie' Collegium Voci: sprankelend en spetterend 'Champagne' geslaagde operettecollage Leidse tweede bij Concours de la Chanson CHTERGROND MAANDAG 7 FEBRUAR11994 11 ruygrok. 071 -356472, plv.-chef Paleis Voorhout draait met tekort Het museum Paleis Lange Voorhout heeft vorig jaar aan zienlijk meer gekost dan het heeft opgebracht. Er ont stond een tekort van 370.000 gulden. Dit staat in een no titie van de directie van het Haags Gemeentemuseum, waar het paleis onder valt. Het tekort komt dan ook voor rekening van het Gemeentemuseum. De begroting was ongeveer negen ton, terwijl er 1,2 miljoen gulden werd uitgegeven. den haag npawordt geconcludeerd dat de verwachtingen te hoog gespan nen zijn geweest. Er was bij voorbeeld gerekend op 150.000 bezoekers, maar er kwamen de helft minder: 73.000 mensen. Voortaan moet worden uitge gaan van ongeveer 85.000 be zoekers, meldt de notitie. Een andere tegenvaller was dat de personeelskosten ruim een ton hoger uitvielen dan was ge raamd. De financiële problemen van het Gemeentemuseum, dat kampt met een miljoenentekort uit de periode dat Rudi Fuchs directeur was, worden hierdoor nog groter. De in december be noemde opvolger van Fuchs, J. Locher, heeft intussen plannen gepresenteerd om het museum weer gezond te maken. In de notitie over het paleis Uitslag Iordens viooldagen den haag Annelinde Terlou uit Utrecht en Josie Tjon A Joe uit Maurik delen de eerste plaats in de categorie A (10 t/m 12 jaar) van de Iordens Viooldagen. Dat maakte juryvoorzitter Rob Vuyk zaterdag na afloop van het slotconcert in het Haagse Koninklijk Conservatorium bekend. Lisa Ferschtman uit Bosch en Duin mocht in de B-categorie (13 en 14 jaar) de eerste prijs in ont vangst nemen. Zij kreeg tevens de prijs voor de beste uitvoering van het werk van Jurriaan Andriessen en wint hiermee 500 gul den extra. Aan de eerste prijzen is een bedrag van 1.000 gulden verbonden, dat ten goede moet komen aan de vioolstudie van de betrokkene. Acteur Joseph Cotton overleden los angeles Joseph Cotton, die de keurige beste vriend was naast Orson Welles in diens Citizen Kane en The Third Man, en een van de geliefdste acteurs werd in de jaren veertig en vijftig, is gisteren overleden in zijn woonplaats Los Angeles. Cotton, die 88 jaar werd, overleed aan de gevolgen van longontsteking. De in 1905 in Petersburg, in de zuidelijke staat Virginia, geboren Cotton verruilde in 1940 het theater voor Hollywood. Daarvoor had hij al meegewerkt aan veel toneelstukken en radioprogram ma's van Orson Welles. Zijn doorbraak kwam.met Wélles' Citi zen Kane, beschouwd als een van de grootste Amerikaanse films, waarin hij een vroegere vriend spéelde van de door Welles neergezette persmagnaat. Verkeerde foto bij musical leiden Door een technische storing is-zaterdag bij het bericht in deze kolommen over de musical ''My fair lady' de verkeerde foto geplaatst. Daarvoor bieden wij onze excuses aan. recensie monica schiks^ Het Residentie Orkest o.l.v Günther Her big met werken van Brahms, Beethoven Het was een verfrissende erva ring om het Residentie Orkest te horen spelen onder zijn vaste gastdirigent. Günther Herbig, een van de weinigen die onder Herbert von Karajan zijn afge studeerd. Zijn strakke hand was duide lijk merkbaar: grote lijnen, wei nig poespas (soms ook weinig diepgang en poëzie) maar ui terst accuraat spel waarin voor al de houtblazers uitblonken. De Variaties op een Thema van Haydn waren daarom een zeer- onderhoudend begin van het concert. Met weinig uiterlijk misbaar werd vervolgens Tsjaikowsky's eerste en zeer geliefde piano concert gespeeld door Peter Rö-" sel. De strakke teugels van de dirigent brachtten het orkest tot een verrassende dialoog met de solist waarin zeer ad rem op el kaar werd gereageerd. Glashel der tot in de kleinste details klonk het pianospel van Rösel vooral in de langzamere passa ges. Bovendien vond er een wonderlijke samensmelting van klankkleur plaats tussen de houtblazers en de piano. De disciplinaire aanpak van de dirigent lag tenslotte wat zwaar op de maag bij de dansante, zevende symfonie van Beethoven. Wie eenmaal Frans Brüggens interpretatie van deze componist heeft ge hoord, weet dat Beethoven bij een minder massale en militaire aanpak prachtig kan opbloeien. Nadat de de finale in een reus achtige climax was afgesloten konden we naar huis met enigszins dpve oren van het or- kestgeweld. 2 Gezelschap, dirigent Jack de Bie, re gie Lida Spaans, m.m.v. gastsolist Piet Maas en het Leiderdorps Revue Operette ballet o.l.v. Monica Robers; solistisch op treden van Ellen van Holland, Patrick de Ridder, Hans de Kruijs, Nel van Holland en Wim Schroder. Gehoord 6/2, 'Muzenhof', Regisseuse Lida Spaans is een voorstander van natuurlijke be wegingen in zowel spel als dans. De kunst is dat het er makkelijk uit moet zien, hóe ingewikkeld het soms ook is voor de spelers, zo las ik in het programma van het Leiderdorps Operette Gezel schap. En inderdaad, spel, be weging, zang en onbevangen heid, dit alles omhuld in kleur rijke, vrolijke en stijlvolle kledij, vormden keer op keer de ingre diënten van twee kostelijke me nu's, rijkelijk besprenkeld met 'Champagne'. Wat heeft dit ge zelschap het 'Menu' goed aan gepakt en voorbereid, en dat komt lang niet in de laatste plaats door hun Om de exploitatie sluitend te krijgen, moeten er meer ten toonstellingen komen, schrijft de directie. In plaats van vier per jaar, zoals in 1993, zouden er zes grote exposities gehou den moeten worden op de hoofdverdiepingen en zes klei nere op de tweede etage. Er moeten ook publiekstrekkers bij zijn. De directie wil verder extra geld verdienen door meer vaste sponsors te werven en het pa leis vaker te verhuren voor feestjes en andere bijeenkom sten. De gemeente Den Haag nam het achttiende-eeuwse Paleis Lange Voorhout in 1992 over van prinses Juliana. Het was met name de grote wens van Rudi Fuchs dat het een muse um zou worden. De treurige geschiedenis van het wrattenzwijn en het meisje dat op zoek g uit eigen werk. Het publiek hing aan zijn lippen. rotterdam Met een bezoekcijfer van 250.000 is het International Filmfestival Rotterdam met voorsprong uitgegroeid tot de grootste culturele manifestatie van Nederland. Voor de 250.000 bezoeken aan veertien festival bioscopen waren naar schatting 60.000 mensen verantwoorde lijk. Vorig jaar waren er 50.000 mensen die 220.000 filmkaartjes voor vijftien bioscopen be machtigden. Met het onthullen van de 'grootste liefdesbrief ter wereld door de in Leiden woonachtige schrijver Rudy Kousbroek en wethouder Henny Koek van cultuur, werd gistermiddag in Galerie Burcht de tentoonstel ling BoekieBoekie geopend. Wethouder Koek onthulde dat in de eerste liefdesbrief die zij kreeg sprake was van bewonde ring voor haar blauwe ogen. Aangezien de wethouder be deeld is met een totaal andere kleur ogen, had zij deze brief maar snel terzijde gelegd. Daarvoor las Kousbroek voor het (jeugdige) publiek een aan tal van zijn gedichten voor. Zoals de treurige liefdesgeschie denis van het wrattenzwijn, het verhaal van het eenzame paard en de zoektocht van het meisje naar het begrip 'gisteren'. De kinderen vonden het prachtig el, claveclmbel en Hester van Vliet, hobo. Gehoord 5/2, Oudshoomse kerk, Alphen Dat hoor je niet vaak meer: een tienerkoor zonder versterkers! Dertien jonge meiden, allemaal in zwart-wit, zongen voor de pauze 16e- en 17e-eeuwse mu ziek, zelfs een 15e-eeuws liedje over een visje dat uit verveling belletjes blaast in de vijver: sprankelend, licht en luchtig ge zongen. Een diligente die de jeugd in spireert om Palestrina of Mon teverdi te zingen, die bovendien zorgt dat bijna al haar pupillen zonder partituur, uit het blote hoofd de meest ingewikkelde meerstemmigheid aankunnen èn solistisch goed naar voren treden, die is goed. En logisch ging 'Collegium Voci', want zo heet deze groep onder leiding van Yvonne Kei zer, nog een beetje meer uit hun dak na de pauze in de spiri tuals en liedjes van de Beatles. Echt heel mooi werd 'Fluister mijn naam' gezongen van de 20e-eeuwse Vlaamse O. Fieuws, zuiver en homogeen, met een goede dictie en gevoel voor sfeer. In he algemeen zou ik willen zeggen dat er nog iets meer ge let kan worden op dynamiek en tempo. Liedjes als 'Michelle' en 'Cent mille chansons' bleven te statisch, zelfs een beetje saai, daar kan Collegium Voci zich nog wat meer 'ingooien. kale leider, tevens pianist, Jack de Bie. De professionaliteit spettert van die man af. Twee- eneenhalf uur vol energie en ge voel voor nuance hoogtepunten spelen uit een keur van operet tes en daarbij nog krachtig diri geren ook, is een tour de force majeur. Van a tot z had de Bie dit toegewijde team in zijn greep. Dit had zeker ook te maken met een uiterst serieuze presen tatie-aanpak en de goed geïnte greerde balletgroep: niet alleen hartveroverend maar ook ele gant en joyeus. Het hele koor zong lekker in tempo, goed verstaanbaar heer lijke meezingers als 'Schnell zur Serenade' (J. Strauss), 'Flotte Studiosen' (Fr. von Juppé) en 'lm Feuerstrom der Reben' (J. Strauss). Alle solisten zongen èn acteerden uitstekend, maar Piet Maas en het duo Ellen van Hol land/Patrick de Ridder spanden de kroon in deze bijzonder ge slaagde operettecollage. Dit kon allemaal gebeuren op een zeer sober gehouden maar sfeervol en functioneel toneel. De zogenaamde 'Pino-lamp' van Robert Meys is een van de ontwerpen die meedingt r exclusief voor Ambtenaren Persoonlijke lening of doorlopend krediet? Daarvoor hebben ambtenaren en trendvolgers hun éigen adres: LBA, volledig en uitsluitend gespecialiseerd in ambtenarenleningen. Maatwerk-advies en rentetarieven - die ver onder het wettelijk maximumtarief liggen - leveren u een aanzienlijke besparing op. Hoeveel? Minimaal enkele honderden guldens. En niet zelden enkele duizenden guldens. Het exclusieve bewijs? Bel voor een vrijblijvende kredietaanbieding: gratis 06-0733 Rijksstraatweg 72,1115 AT Duivendrecht. Vertrouwd lenen tegen lage rente Nederlands design in Kunsthal rotterdam anp Postzegels, badpakken, een po litiemotor. De Rotterdamse Kunsthal, toch al niet een plek waar alleen maar beeldende kunst is te zien, exposeert tot en met 13 maart Nederlands design. Een verzameling van 37 gebruiksvoorwerpen die mee dingen naar de Designprijs Rot terdam 1994 die op 26 februari wordt uitgereikt. De voorwerpen zijn heel ver schillend. Het gaat om ontwer pen die zowel binnenshuis als in de industrie kunnen worden gebruikt. Een internationale jury onder voorzitterschap van professor Wim Crouwel buigt zich de ko mende weken over de nomina ties. Eind februari wordt bekend wie de winnaar is. Aan de prijs is een bedrag van 40.000 gulden verbonden. en Kousbroek mocht zelfs een 'toegift' van het kritische pu bliek geven. BoekieBoekie is een reizende tentoonstelling die kinderen vertrouwd moet maken met het boek. En passant kunnen de kinderen ook kennismaken met beeldende kunst, want niet al leen zijn er afbeeldingen te zien uit beroemde kinderboeken, voor de gelegenheid speciaal gemaakte kunstwerken zijn er, ook. En natuurlijk duizend-en- 1-liefdesbrieven. De kinderen werden gistermiddag ook zelf in de gelegenheid gesteld liefdes brieven te schrijven aan hun ge liefde of aan een egel aan de muur. De 'Gouden Gids' zorgde ervoor dat zij antwoord kregen. 'BoekieBoekie' in Galerie Burcht, Burgsteeg 14, Leiden, duurt tot 24 maart en is open van dinsdag t/m zondag van 14017 uur. Inlichtingen: 010- 4767381. amsterdam anp De 27-jarige Leidse studenten Marie-José Sobral is gisteren tweede geworden bij het Con cours de la Chanson. Het duo Burke en Brouwer uit Utrecht won dit elfde concours in de Kleine Komedie in Amsterdam. De Alliance Franpaise in Neder land organiseert jaarlijks deze wedstrijd. De zanger Burke en pianist Brouwer wonnen de eerste prijs (1000 gulden) met liedjes van Jacques Brei. Marie-José Sobral uit Leiden won 500 gulden met eigen composities. Zij kregen allen bovendien een vliegretour naar Parijs. De jury bestond uit de in ons land wonende Franse zanger Philippe Elan, Gerard Kempers, Imanda Wagenaar, Liesbeth List, die ook enkele liedjes zong en Hans van Willigenburg, die tevens het programma presen teerde. Onbekende Jan Steen ontdekt baarn npa Een onbekend, authentiek schilderij van de schilder Jan Steen is ontdekt in Baam. Het gaat om een goed bewaard doek uit 1632 of 1652. Het werk is in bezit van een particulier, die anoniem wil blijven. De man had het doek onlangs voor taxatie meegenomen naar Kasteel Groeneveld in Baarn. De waarde van het schilderij be draagt mogelijk miljoenen gul dens. Conservator en Jan Steen kenner W. Kloek van het Rijks museum in Amsterdam spreekt van een 'uitzonderlijke' vondst. Taxateur Toon Wildeboer van Kasteel Groeneveld spreekt van de vondst van z'n leven. Hetzelfde geldt in nog grotere mate voor het Kamerkoor 'Jubi late Deo' onder leiding van Dirk van Vliet. Er werd helemaal niet slecht gezongen, maar het klonk allemaal een beetje braaf. Fau- ré's 'Cantique de Jean Racine' is weliswaar een verheven 'hooglied' maar eist expressie en extase en dat miste ik ten enen male. Het meest dyna misch en inhoudsvol weerklonk 'Matona mia clara' van Orlando di Lasso, waarmee gezegd is dat 'het' er heus wel inzit. Orgel, clavecimbel en hobo begeleiding, verzorgd door Si mon Stelling en Hester van Vliet, waren goed aangepast aan het programma en zorgden voor originele en verantwoorde intermezzi of een goede onder steuning van dit concert in de Oudshoomse kerk. door: Jos Frusch Buitenlanders dirigeren Nederlandse orkesten Een profeet wordt in eigen land niet geëerd; wat je van ver haalt, is lekker. Dit soort voorspelbare verklaringen ligt op de loer als je de vraag probeert te beantwoorden waarom er in ons land nauwelijks Nederlandse dirigenten als artistiek leider bij de symfonie-orkesten werkzaam zijn. De vraag is opnieuw actueel geworden met de benoeming van de Rus Valeri«Gergjev tot chefdirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest Maar het probleem is te complex om het met enkele clichés af te doen. Nederland heeft veertien professionele symfonie orkesten, waarvan er slechts vijf door een Nederlander worden geleid: Edo de Waart bij het Radio Filharmonisch Orkest, Kees Bakels bij het Radio Symfonie Orkest, Lucas Vis bij het Noordhollands Philharmonisch Orkest, Roelof van Driesten bij het Balletorkest en tot het einde van het lopende seizoen - Frans Bruggen bij het Radio Kamer Orkest. Bij de andere orkesten maken respectievelijk twee Italianen, twee Duitsers, twee Russen, een Fransman, een Spanjaard en - tot voor kort - een Hongaar de dienst uit. Daaronder ook de drie orkesten met internationale uitstraling: het Koninklijk Concertgebouworkest (Chailly), het Residentie Orkest (Sveüanov) en het Rotterdams Philharmonisch (Gergjev). Is Nederland niet zuinig op zijn dirigenten? Of is er gewoon te weinig aanbod? Dirigenten met het charisma en de kwaliteiten van bijvoorbeeld Svetlanov of Gergjev zijn zeldzaam. Ook in Nederland. Internationale faam hebben eigenlijk alleen Bernard Haitink, Hans Vonk en Edo de Waart. De spoeling is daarmee dun. Haitink en Vonk vervulden reeds een chef-functie in Nederland. Met het rijzen van hun ster steeg ook de internationalebelangstelling voor hen. Datzelfde geldt voor De Waart. Omdat het tegenwoordig niet meer gebruikelijk is een chef dirigent voor het leven te benoemen, zijn de orkesten verplicht hun blik op het buitenland te vestigen. Temeer daar jong talent zich bepaald niet in groten getale aandient. De animo onder de jonge Nederlandse musici om zich op het dirigentenvak te storten is niet echt groot. Momenteel studeren aan de Nederlandse conservatoria welgeteld negen directiestudenten. Deredenen? Er is in ons land geen traditie op dit gebied, de populatie waaruit kan worden geput is zeer klein en de vooruitzichten op een baan zijn slecht. Dat laatste resulteert in een vicieuze cirkel, waarbij oorzaak en gevolg niet meer duidelijk te onderscheiden zijn. Bovendien: niet iedereen is in de wieg gelegd voor het veeleisende métier van orkestdirigent. Behalve uitzonderlijke muzikale kwaliteiten moet een dirigent beschikken over goede pedagogische en leidinggevende eigenschappen, stressbestendigheid en een flinke dosis zelf- en mensenkennis. Kortom, hij moet een uitzonderlijke muzikale persoonlijkheid zijn, die een grote groep enthousiast kan maken en van zijn muzikaal credo kan overtuigen. De kans dat zo iemand te vinden is in - bijvoorbeeld - Rusland met zijn grote bevolking en zijn rijke muzikale traditie, ook op het gebied van het muziekonderwijs, is vele malen groter dan in ons kikkerlandje. Zeker als je ook nog de plaats van de muziek in het leven van alledag, de status van de dirigent in de samenleving en in verband daarmee de sociale vooruitzichten voor jong muzikaal talent in ogenschouw neemt. Toch zijn het juist de charismatische figuren die geliefd zijn bij de orkesten. Het zijn de muzikale uithangborden, die het orkest niet alleen muzikaal kunnen voortstuwen in de vaart der volkeren, maar ook prestige en aanzien kunnen geven. En die ook voor een aantal prettige 'bijverschijnselen' kunnen zorgen: contacten met solisten en collega's die met de dirigent bevriend zijn, banden en samenwerkingsverbanden met andere grote orkesten - niet zelden zijn zulke maestro's chef-dirigent bij meerdere orkesten - en mogelijkheden tot interessante buitenlandse tournees. Kortom, het binnenhalen van dergelijke topdirigenten geeft een orkest de status, die overeenkomt met de exclusiviteit van de betrokkene dirigent. Met het aanstellen van Gergjev als chef-dirigent heeft Rotterdam een vette vis binnengehaald. Hij zal door het orkest als statussymbool gekoesterd worden. Net zoals Covent Garden dat - bijvoorbeeld - met Bernard Haitink doet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11