'Lakenhal dreigt af te glijden'
'Kunst AZL schept huiselijke sfeer' Nadruk op muziek 'L'Orfeo'
'Boek maakt geen lawaai'
Cultuur&Kunst
Groen
licht
restauratie
Lakenhal
Franse prijs
Hella Haasse
VRIJDAG 4 FEBRUAR11994
23
Benefietconcert in Valkenburg
valkenburg* Fluitiste Maria Bol en organist Wim Loef geven
vanavond een concert in de Ned. Hervormde Kerk in Valken
burg. Zij zullen onder andere werken van Haydn, Krebs, Bartok
en Toliver ten gehore brengen. Naast het concert is er in de hal
en de zaal van de kerk een expositie van drie Valkenburgse kun
stenaars. Riet Rosier, Joke van Tol-Bontenbal en Winfried Mo
lenkamp tonen onder andere schilderijen, foto's, beelden en
portretten. De opbrengst van de avond is bestemd voor hulp aan
het dorp Visea in Roemenië. De expositie is geopend vanaf 19.00
uur en het concert begint om 20.00 uur. Toegang kost 12,50 gul
den, voor kinderen tot 16 jaar bedraagt de toegang 5 gulden.
Open podium voor schrijvers
alphen aan den run* Literair Café Alphen geeft schrijvers en dich
ters uit de regio op 10 februari de gelegenheid eigen werk voor te
dragen. Zij kunnen daarmee hun werk toetsen aan een select
publiek. Alles dat met de Nederlandse taal te maken heeft komt
in aanmerking, zoals poëzie, proza, columns en reisverhalen.
Het open podium wordt gehouden in de bioscoopzaal van Ex
pressie '70, naast het Parktheater en begint om 20.30 uur. Toe
gang kost 2,50 gulden.
Vertellingen bij Silvester
leiden Jeugdboekhandel Silvester aan het Rapenburg in
Leiden organiseert een serie vertellingen op zondagmidda
gen. De vertellingen zijn bedoeld voor iedereen vanaf zeven
jaar. Op 6 februari vertelt Anne Brands 'Wassilissa de Scho
ne', een Russisch sprookje. Frans Bouwmeester vertelt op 20
februari 'De gouden Grauceanu', een Roemeens sprookje en
speelt daarbij op zijn bamboefluit. Op 6 maart vertelt Johan
Versteyhe 'Verhalen met een knipoog'. Willemien Ferman
vertelt 'Maria Morewna', een Russisch sprookje, op zondag
20 maart. De legende 'De Koningszoon van Ierland', wordt
op 17 april door Egbert Balsma verteld, omlijst door Ierse
muziek. De vertellingen beginnen om 15.00 uur en de toe
gangsprijs is vijf gulden.
Kaartjes voor concerten Phil Collins
dortmund/parus* Phil Collins start in april zijn Europese 'Both-
Sides' tournee. Op zaterdag 5 februari begint de voorverkoop
voor zijn concerten in Dortmund en Parijs. De concerten van
1,2,9 en 10 april in de Prins Willem Alexanderhal in Utrecht zijn
geheel uitverkocht. Op 15 en 19 april treedt Phil Collins op in de
Westfalenhalle in Dortmund en op 10 september in sportpaleis
Bercy in Parijs. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de VVV-bespreekbu
reaus en de bekende voorverkoopadressen.
Drie exposities in de regio
regio In het Leeuwenhorst Congres Centrum in Noordwijker-
hout is een expositie van textiel en grafiek van Trees de Vries.
Geweven kleden, prenten en etsen zijn tot 10 maart te bewonde
ren. In het gemeentehuis van Zoeterwoude wordt op vrijdag 4
maart een overzichtstentoonstelling geopend van het werk van
de Zoeterwoudenaar Ap van Doorn. Van Doorn exposeert land
schappen en stillevens in diverse technieken. In bezoekerscen
trum De Oranjekom in Vogelenzang exposeren drie amateur
kunstschilders die zich hebben laten inspireren door de Amster
damse Waterleidingduinen. De ruim dertig getoonde werken
van Co Groskamp, Henk Heidweiller en Tom Puts zijn tot en
met 6 maart te zien. Op maandag en vrijdag is henbezoekers
centrum gesloten.
Creatieve cursussen in Leiden
leiden De Leidse Vereniging van Popmuzikanten organiseert
een vervolg-workshop popmuziek voor beginnende muzikan
ten. De workshop wordt begeleid door enkele ervaren popmuzi
kanten en bestaat uit acht bijeenkomsten die afgesloten worden
met een optreden. De eerste bijeenkomst is op 7 februari om
20.00 uur in het Muziekhuis M123 in Leiden. De kosten zijn 75
gulden per deelnemer. Opgeven kan bij de LVP, telefoonnum
mer: 130984. Het LAK begint binnenkort weer met een groot
aantal creatieve cursussen op het gebied van drama, literatuur,
beeldende kunst, muziek en fotografie. De cursussen zijn voor
iedereen toegankelijk. Het cursusboekje is gratis verkrijgbaar bij
het bureau van het LAK. De inschrijving voor
op 8 en 9 februari van 19.00 tot 20.30 uur in het LAK.
'Bezoekersaantallen van tentoonstellingen zijn ronduit slecht
Het gaat helemaal niet zo goed met De Lakenhal als vaak
wordt beweerd. De conservator oude kunst van het ste
delijk museum, Christiaan Vogelaar, windt er geen doek
jes om: ,,De bezoekersaantallen zijn ronduit slecht; de
tentoonstellingsmogelijkheden zijn penibel en de kansen
om het museum op te waarderen door een versterking
van de vaste collectie strandt op een nijpend gebrek aan
geld en ruimte. Als er niet snel iets gebeurt dreigt De La
kenhal af te glijden naar een museum van provinciaal ni
veau," is zijn zorgwekkende conclusie.
de collectie moderne kunst die
het museum in huis heeft. Wer
ken uit de eerste helft van deze
eeuw zijn bijna niet aanwezig.
Dat betekent dat je werken
moet aankopen of lenen. Zo'n
inhaalmanoeuvre is nauwelijks
haalbaar omdat er het geld niet
voor is. Misschien moeten we
wel concluderen dat het te laat
is om die aansluiting te maken,
als je tenminste geen grote kwa
liteitsverschillen wilt accepte-
„A1 die optimistische verhalen
dat het zo goed gaat met De La
kenhal, daar zet ik wel een paar
vraagtekens bij', zegt Vogelaar.
„Natuurlijk is een aantal goede
initiatieven genomen de laatste
tijd, maar die leiden niet tot een
blijvende versterking van De La
kenhal als een museum van na
tionale en internationale klas-
ït een aantal za
ken op die zijn bewering onder
steunen: „Het bezoekersaantal
is de afgelopen jaren, ondanks
het actieve expositiebeleid, niet
gegroeid. Zelfs de bezoekcijfers
van grote tentoonstellingen zijn
onder de maat. Alleen 1992 ver
toont een piek, toen we de
Rembrandt- en Lievenstentoon-
stelling in huis hadden. Natuur
lijk zeggen bezoekersaantallen
niet alles, maar wel iets. Verge
lijkbare musea in Haarlem of
Utrecht presteren bijvoorbeeld
veel beter."
„Door het gebrek aan ten
toonstellingsruimte en financi
en is het museum de komende
jaren niet in staat exposities van
formaat te organiseren. Daarin
schuilt de grootste bedreiging
voor De Lakenhal, namelijk dat
het museum langzaam wegzakt
naar het niveau van een provin
ciaal museum. Gek genoeg
wordt er in de politiek nooit ge
sproken over het nationale of
internationale belang van De
Lakenhal, of over het econo
misch voordeel voor de stad van
grote tentoonstellingen.
Inhaalmanoeuvre
Het stedelijk museum heeft als
concept gekozen voor het tonen
van een doorgaande lijn. Dus
het tonen van zowel oude als
moderne kunst. „Dat is een ver
standige keus geweest, maar die
komt niet goed uit de verf,"
meent Vogelaar. „Door het ge
brek aan ruimte missen de be
zoekers bijvoorbeeld de aan
sluiting tussen het 17de eeuwse
en het 20ste eeuwse landschap.
Het idee is wel aardig, maar de
uitwerking is voor het publiek
niet duidelijk."
„Dat heeft ook te maken met
„Als je de aansluiting met de
moderne kunst per se wilt moet
de gemeente er de financiële
middelen voor geven, en moet
de Lakenhal formuleren wat
precies haar verzamelbeleid is.
Wil men werk van alleen Leidse
kunstenaars kopen? Of van al
leen Nederlandse kunstenaars?
Of ook van internationale kun
stenaars? Dat zijn wagen die
zelden gesteld worden.
Waardering
Wat de afdeling oude kunst be
treft is er volgens Vogelaar een
beetje een houding van: „Daar
hoeven we weinig aan te doen,
want de mensen komen er toch
wel op af. Die achterover leu
nende houding vind ik heel
jammer. Uit onderzoek is het
afgelopen jaar gebleken dat de
oude kunst en de stijlkamers
door zowel Nederlandse als bui
tenlandse bezoekers het hoogst
worden gewaardeerd. Ik denk,
als dat je sterke kant is als mu
seum, dat je ook die kant meer
profiel moet geven. Dat gebeurt,
met uitzondering van af en toe
een tentoonstelling en de reno
vatie van de zalen, veel te wei
nig. In de beoogde nieuwbouw
is bijvoorbeeld geen ruimte ge
reserveerd voor de permanente
collectie oude kunst. Dat vind ik
niet verstandig."
„De oude kunst is in De La
kenhal altijd het paard geweest
dat de kar trok. Als de kar
zwaarder wordt, moet dat paard
dus ook wat meer te eten krij
gen. Van de Rijksdienst Beel
dende Kunst hebben we nu een
12-tal 17de-eeuwse landschaps
schilderijen in bruikleen. Als we
de ruimte hadden zouden we
ook nog een 30-tal andere
Christiaan Vogelaar: „De oude kunst is in De Lakenhal altijd het paard geweest dat de kar trok. Als de kar
zwaarder wordt, moet dat paard dus ook wat meer te eten krijgen." foto holvast/marklamers
meesterwerken kunnen krijgen. „Ook voor de circa 150 oude trokken. Een aantal schilderijen
Werken die we nooit zouden werken die we noodgedwongen dat in De Lakenhal had kunnen
kunnen kopen. Die kunnen we elders hebben moeten onder- krijgen, is nu al in andere mu-
voor nop krijgen, maar die kans brengen bestaat geen plan. Ik sea. Dat is toch geen gunstige
moeten we laten liggen omdat zou graag zien dat dat meer in ontwikkeling. Ik denk dat De
er geen ruimte voor is." de discussie zou worden be- Lakenhal beter verdient.
Presentatie
cd's van K&G
De Show- en Marching-
band K&G en het junioren
orkest Jong K&G hebben
beide een cd opgenomen.
Die cd's worden morgen
gepresenteerd in de Leidse
Vredeskerk, waar burge
meester Goekoop het eerste
exemplaar overhandigt aan
Elco Brinkman, leider van
de Tweede Kamerfractie
van het CDA en bescherm
heer van K&G.
De cd van de Show- en
Marchingband is getiteld
'The Challenge'. Het ope
ningsstuk 'The Challenge of
a Fanfare' is speciaal voor
deze gelegenheid gecom
poneerd door P. Kleine
Schaars, die verder bijna al
le stukken van de cd arran
geerde. De Show- en Mar
chingband brengt ook een
bewerking van de muziek
uit de film The Wizz, waar
mee zij een groot succes
boekte op het Wereld Mu
ziek Concours in Kerkrade.
Verder is een selectie van
melodieën uit de musical
Les Misérables, uit het werk
van John Williams en uit
het repertoire van Gloria
Estefan op de cd te beluis
teren. Onder leiding van R.
Vu ijk zijn enkele specifieke
slagwerkstukken opgeno
men. Het orkest stond tij
dens de opnamen verder
onder leiding van P. Kleine
Schaars en J. Peters.
'Les Ambassadeurs' is de
titel van de single-cd van
Jong K&G. Op deze cd zijn
composities te beluisteren
van Nico de Jeu, oud-muzi
kaal leider van K&G. Daar
naast brengt Jong K&G mu
ziek uit James Bondfilms
ten gehore. R. Boelee, H.
Vonk, J. Boele en P. van
Glezen begeleidden het or
kest tijdens de opnamen.
De presentatie van de
cd's zal worden omlijst
door een kort concert door
beide orkesten. De aanvang
is om 15.30 uur, om 15.00 is
de zaal open.
«alice van schuppen
„Kunst in een ziekenhuis is
communicatie met de buiten
wereld, het schept een huiselij
ke sfeer. Kunst maakt een zie
kenhuis minder zakelijk en
vormt een punt van herkenning
in hef gebouw." Met deze uit
spraken maakte A. Cats, vice-
voorzitter van de Kunststichting
•AZL de essentie duidelijk van
kunst in ziekenhuizen. Cats
sprak gisteren in de Galerie van
het AZL, waar de kunstwerken
werden gepresenteerd die zijn
uitgevoerd en aangekocht in het
kader van de eenprocentsrege-
ling Tweede Fase nieuwbouw
van het ziekenhuis.
De genodigden hebben zich
verzameld in de Galerie. Ze be
wonderen en kritiseren de
kunstwerken ieder op hun eigen
manier. De één druk pratend en
gebarend, de ander stil en be
wegingloos. De expositie is di
vers. Glaswerk van Borek Sipek,
schilderijen van Frank van He-
mert en C.A. Wertheim en foto's
van Edouard Boubat en Mario
Giacomelli zijn slechts enkele
van de kunstwerken die in de
Galerie te bewonderen zijn.
De Kunststichting AZL doet
aankopen en geeft opdrachten
aan kunstenaars. „Het geven
van een opdracht aan een kun
stenaar brengt wel beperkingen
met zich mee", aldus Jacqueline
Kleisen, coördinatrice van de
Kunststichting. „Je zit vast aan
bepaalde sfeer. We proberen
daarom zo goed mogelijk met
de kunstenaar te overleggen."
In de aankopen wil de Kunst
stichting zoveel mogelijk een
duidigheid aanbrengen. „We
hebben een lijstje gemaakt met
kunstenaars die we een aantal
jaren gaan volgen", vertelt Klei
sen. „Daarbij ligt het zwaarte
punt op kunstwerken op papier.
Maar schilderijen krijgen ook
-aandacht. Door het volgen van
die vaste kunstenaars, krijgen
we uiteindelijk éénmansexposi-
ties. Je kunt dan als het ware af
gesloten verhalen exposeren en
mensen in één bepaalde sfeer
brengen. Als er allemaal ver-
recensie monica schiks
Opera Amsterdam met L'Orfeo van Clau-
dio Monteverdi. Solisten o.a.: Marcel
Reijans, Hieke Meppelink, Paula de Wit en
Gert-Jan Alders. The Academy of the Be-
gynhof o.l.v. Roderick Shaw. Regie:
Jeroen Lopes Cardozo. Gezien op 3/2,
schouwburg, Leiden.
Het kan raar lopen in een opera;
in het begin zit je naar een zoet
sappig tafereeltje te kijken van
onwezenlijk glimlachende her
ders en een poosje later komt
onder veel gewapper van doe
ken de futuristisch en luguber
uitgedoste veerman van de on
derwereld het podium op roei
en. Er waren méér momenten
dat de liefhebber van science
fiction zijn lectuur op het podi
um verbeeld kon zien. Maar ook
de kenner van Renaissance
schilderkunst moet zijn opge
veerd bij het zien van toneel
beelden als de opkomst van de
godin Speranza als een lang
zaam voortbewegend stand
beeld van Mercurius.
Als wonderlijke tableaux vi-
Cultuurwethouder Koek
(PvdA) heeft gisteren het
groene licht gegeven voor
de restauratie van de mo
numentale voorgevel van
De Lakenhal en voor de re
novatie van één van de za
len op de bovenverdieping,
waar de historische collec
tie is ondergebracht.
De gevel van het uit 1640
daterende gebouw aan de
Oude Singel wordt in oude
luister hersteld. De sterk
vervuilde, en aan erosie on
derhevige, natuurstenen or
namenten worden ge
reinigd en in de oorspron
kelijke kleuren geschilderd.
Het zogeheten paviljoen op
de verdieping, dat in 1966
werd gemoderniseerd,
wordt ook in de oorspron
kelijke staat terug gebracht.
Het systeemplafond en de
inzetmuren worden verwij
derd zodat het monumen
tale tongewelf weer te voor
schijn komt en kan worden
gerestaureerd. De kosten
van de restauratie zijn ge
schat op bijna een miljoen
gulden. Dat bedrag wordt
door subsidies en bijdragen
uit verschillende potjes bij
De Lakenhal en de gemeen
te bijeen gebracht.
De restauratie moet al
snel beginnen, want voor
dit najaar staat de tentoon
stelling 'Leids Goed' op sta
pel, over de geschiedenis
van de Leidse textielindus
trie, die onder meer in de te
restaureren zaal wordt ge
houden.
vants wisselden de verschijnin
gen op het podium elkaar op
gezette tijden af. Dat er een psy
chologisch regieconcept van
rouwverwerking achter zat was
voor de argeloze kijker niet echt
duidelijk. De rouw betreft Orfeo
die in de onderwereld afdaalt
om zijn overleden geliefde terug
te halen.
Het zwaartepunt van deze
opera lag echter toch bij de mu
ziek. Monteverdi schreef werke
lijk dramatische muziek bij de
gemoedstoestanden van de per
sonages, waarbij droefenis en
ontzetting tot de prachtigste
melodieën inspireerden. De ka
le akoestiek van de schouwburg
deed de zangkunst van Marcel
Reijnders (Orfeo) alleen maar
meer tot zijn recht komen. Alle
zangers waren trouwens erg be
dreven, van de droeve bood
schapster (Paula de Wit) tot de
countertenor Peter Rombouts
(Speranza) met zijn hoge stem.
De hele voorstelling werd ge
dragen door de wonderlijk ge
kleurde klanken van het schitte
rend spelende barokorkest.
De schrijfster Hella Haasse i;>
benoemd tot „Officier des Arts
et des Lettres". Deze hoge Fran
se onderscheiding is haar gistel
ren in Den Haag uitgereikt door
de Frans ambassadeur in Ne
derland, D. Bernard.
Hella Haasse krijgt de onder
scheiding voor haar gehele oeu
vre. Een deel van haar werk is
via de vertalingen van Anne-
Marie Both-Diez inmiddels ook
voor een groeiend Frans pu
bliek beschikbaar. Bij de uitge
ver Actes Sud zijn Oeroeg en
Een Nieuwer Testament in ver
taling verschenen en bij Dq
Seuil De Gevaarlijke Verhou
ding en Het Woud der Verwach
tingen. In voorbereiding is de
Franse vertaling van Heren varl
de Thee (Du Seuil) en van Be
richten van het Blauwe Huié
(Actes Sud).
Jubileumconcert
van Alphens
Mannenkoor
Het Alphens Mannenkoor
houdt op 17 maart een jubile
umconcert in de St. Bonifatius-
kerk in Alphen aan den Rijn.
Het koor viert zijn twintigjarig
bestaan. Speciaal voor deze ge
legenheid js The Deep River
Quartet uitgenodigd om een
deel van het jubileumconcert te
verzorgen. Het Alphens Man
nenkoor brengt samen met de
Alphense sopraan Lisette Em-
mink enige werken uit bekende
opera's en musicals ten gehore.
De Rijnlandse Orkestvereniging
zal met een orkest van veertig
man voor de begeleiding zor
gen. Kaarten kosten 17,50 gul
den in de voorverkoop en 20
gulden op 17 maart aan de kerk.
Het concert begint om 20.00
Boekieboekie exposeert Duizend-en-1 -brieven in Burcht
rotterdam/leiden
De beeldentuin, in de buurt van de AZL-galerie, werd ingericht door Marijke van der Wijst. Er zijn beelden te
zien van Pjotr Müller, Elisabeth Stienstra, Henk Visch en van kunstenaars uit Zimbabwe. foto pr
schillende kunstwerken doorel-
kaar staan, vallen patiënten van
de ene emotie in de andere als
ze door het gebouw lopen."
Kleisen wijst naar een groot
olieverfschilderij van Frank van
Hemert. De grootte van het
schilderij en de felle kleuren
trekken de aandacht van de
gasten. Naast het schilderij han
gen drie kleine lijstjes. „Dat zijn
de voorstudies, de Schetsen van
het grote doek", weet Kleisen.
„Het leuke van het aankopen
van werk van een bepaalde
kunstenaar is dat je de ontwik
keling van zijn werk kan volgen.
Uiteindelijk heb je daar dan een
overzicht van."
De kunstcollectie in het AZL
maakt volgens Kleisen kunst
heel toegankelijk v
„Veel mensen gaan niet naar
een museum. Dat vinden ze iets
voor de elite. Maar in het zie
kenhuis is geen sprake van elite,
er is geen drempel. Mensen lo
pen zich hier te vervelen en
kunnen dan plotseling als het
ware gegrepen worden door een
beeld of een schilderij. Dat is
het leuke van de kunstcollectie
in het ziekenhuis."
Als Alice in Wonderland. Dat is de wonderlijke er
varing die je opdoet tijdens een bezoek aan de ex
positie Duizend-en-1 brieven die vanaf zondag 6
februari in galerie de Burcht in Leiden is te zien.
De sprookjesachtige tentoonstelling bestaat uit il
lustraties uit kinderboeken en speciaal voor de
gelegenheid gemaakte kunstwerken. Zo is er de
brief gericht aan 'Liefste': een kussen met daarop
duizend kruisjes geborduurd. Prachtig zijn de gcl-
lustreerde brieven van 'De Verliefde Postbodes'
van Harriët van Reek.
Samensteller is Boekieboekie, een rondreizend
museum met als thuisbasis Rotterdam. Jet Manr-
ho (34), zelf schrijfster van kindergedichten, be
gon hier drie jaar geleden mee om kinderen en
thousiast te maken voor het boek. „Een boek is
een ding dat zelf geen lawaai maakt. Een televisie
vraagt heel wat meer aandacht. Maar een boek is
er altijd, speciaal voor jou. Je kunt een boek mee
nemen, het op de hei lezen of in bed. Wij probe
ren kinderen van boeken te leren houden, want
als je eenmaal door een boek gepakt bent..."
Met een eigen kwartaalkrant en exposities zoals
Duizend-en-1 brieven probeert Boekieboekie dat
doel te bereiken. „Het fenomeen brieven is bijna
verdwenen", zegt Manrho. „Meestal krijg je alleen
maar vervelende post: van de deurwaarder, of de
uitnodiging iets te kopen of de mededeling dat je
een prijs hebt gewonnen die je uiteindelijk nooit
krijgt. Maar brieven kunnen leuk zijn. Er zijn brfé-
ven zonder letters, wat handig is als je niet kunt
lezen. Voor sommige brieven heb je zelfs geen pa
pier nodig".
Met het onthullen van de grootste liefdesbrief
aller tijden openen wethouder Hennie Koek en
schrijver Rudy Kousbroek zondag om 15.00 uur
de Boekieboekie-tcntoonstelling In galerie de
Burcht. Duizend-en-1 brieven is op maandag na
dagelijks te bezoeken van 14.00 uur tot 17.00
uur. Tijdens de voorjaarsvakantie van 26 febru
ari tot 7 maart zijn er speciale boekenspeur-
tochten en kinderkunstclubs. Duizend-en-1
brieven duurt tot 24 maart.