Twijfel over haalbaarheid 'muziektempel'
'Ik ben niet ambitieus genoeg'
Cultuur&Kunst
'Sneeuwman, pak me dan' best
verkochte kinderboek in 1993
ia WOENSDAG 2 FEBRUARI 1994
Uitreiking Van der Hoogt-prijs 1993
K&O-voorzitter: 'Gemeente plukt geld weg voor Stadsgehoorzaal'
Museum voor
Humor
gesloten
MONTREAL ANP
Het Museum van de Hu
mor in Montreal heeft gis
teren, waarschijnlijk voor
goed, de deuren gesloten.
Er blijkt onvoldoende be
langstelling voor humor,
want het bezoek aan het
aan de lach gewijde muse
um was gering. In de eerste
negen maanden trok het
museum, dat op 1 april
1993 werd geopend,
120.000 bezoekers. De mi
nister van cultuur van Que
bec, Liza Frulla, wees een
verzoek om een overbrug
gingssubsidie af. Daarmee
is het einde voor 's werelds
enige humormuseum onaf
wendbaar.
De collectie van het mu
seum omvat een groot aan
tal tv-Films en opnamen
van in Canada bekende ca
baretiers. De opening van
het museum had al tot hila
riteit en protest geleid. Een
consortium uit de amuse
mentsindustrie ontving 20
miljoen gulden aan over
heidsgeld om het project te
starten. Daartegen hebben
de gevestigde musea zich
fel verzet.
Parijs wil
Centre Pompidou
tijdens renovatie
openhouden
PARUS RTR
De Franse minister van cultuur,
Jacques Toubon, hoopt dat het
Parijse museum voor moderne
kunst Centre Pompidou tijdens
de komende renovatie open kan
blijven. Het museum, een op
vallend opengewerkt futuris
tisch gebouw met een stalen en
glazen frame, moet dringend
worden opgeknapt.
Minister Toubon verklaarde
deze week dat deskundigen
hebben geadviseerd het cen
trum in het midden van de
Franse hoofdstad achttien
maanden te sluiten om de drin
gend noodzakelijke reparatie
werkzaamheden zo snel móge
lijk te kunnen uitvoeren.
Toubon wil de werkzaamhe
den over een langere periode
spreiden en slechts een afdeling
per keer sluiten. Het zeventien
jaar geopende centrum ont
vangt acht miljoen bezoekers
per jaar. Vooral de liften en air
conditioningsystemen behoe
ven reparatie. De kosten van de
renovatie bedragen 130 miljoen
guldeh.
Het Centre Pompidou, dat
derne kunst herbergt, is een van
de drukst bezochte toeristische
attracties van het land.
Het boek 'Sneeuwman, pak me
dan' van Carry Slee (1949) en
Dagmar Stam (1945) is het best
yerkochte kinderboek van 1993.
De schrijfster en de illustratrice
kregen gisteren, bij de feestelij
ke start van de Nederlandse
kinderjury, in Amsterdam de
I/enz Kinderboekenprijs 1994
bverhandigd voor hun boek.
i Van 'Sneeuwman, pak me
jjan', geschreven voor kinderen
bnder de zes jaar, werden bijna
negentienduizend exemplaren
verkocht. In 1992 won Carry
DEN HAAG ANP
[jet Theater Instituut Nederland
pvijdt van 22 maart tot en met
ttl september een reeks van ac
tiviteiten aan de Nederlandstali
ge toneelschrijfkunst van na de
Borlog. Er worden lezingen en
forumdiscussies georganiseerd
)ver toneelschrijven in Neder-
and en Vlaanderen. Een centra-
e rol is weggelegd voor de
Vlaamse schrijver Hugo Claus
lan wie een tentoonstelling
Ivordt gewijd.
Op 9 en 10 april wordt een
weekeinde gewijd aan de ont-
Slee de Prijs van de Nederland
se Kinderjury voor haar boek
'Verdriet met mayonaise', een
boek voor tien- tot twaalfjari
gen. Naamgever Venz is de ko
mende drie jaar hoofdsponsor
van de Stichting Nederlandse
Kinderjury.
Ook het twee na best ver
kochte boek in 1993 staat op
naam van de Amsterdamse
schrijfster; van haar 'Met zon
der jas', bedoeld voor kinderen
onder de zes jaar, gingen meer
dan tienduizend exemplaren
over de toonbank. Op de twee
de plaats staat Jurassic Park, het
wikkeling van het Neder
landstalig drama na 1945. Een
maand later, op 7 en 8 mei,
wordt een weekeinde lang ge
sproken over de Nederlandstali
ge toneelschrijfkunst. De ten
toonstelling 'Hugo Claus to
neeldichter' wordt op 21 maart
geopend. Op 27 maart wordt
een speciale Hugo Clausdag ge
houden met lezingen over het
toneelwerk van de auteur. Claus
zalop die dag in de Brakke
grond in Amsterdam door Ischa
Meijer worden geïnterviewd. De
Vlaamse schrijver wordt op 5
april 65 jaar.
boek van Gail Herman, waar
ook meer dan tienduizend stuks
van werden verkocht.
Alle kinderen tussen de zes en
zestien jaar kunnen dit jaar voor
de zevende keer meedoen aan
de Kinderjury. Elk kind mag zijn
of haar stem uitbrengen op het
boek dat hij of zij het mooiste
vindt. Alle stemmen samen be
palen welk boek de Prijs van de
Nederlandse Kinderjury 1994
krijgt. De winnaar wordt op 15
juni bekendgemaakt. Vorig jaar
deden ruim 27.000 kinderen
aan de Kinderjury mee.
Audi gastregisseur
bij Toneelgroep
Amsterdam
AMSTERDAM ANP
Pierre Audi, artistiek leider bij
De Nederlandse Opera, is voor
het komend seizoen als gastre
gisseur aangetrokken bij To
neelgroep Amsterdam. Audi zal
Shakespears Timon van Athene
regisseren. De voorstelling
wordt gespeeld in het nieuwe
Transformatorhuis in Amster
dam-west. In het seizoen
1994/95 zal mogelijk ook de
Duitser Jürgen Gosch .als regis
seur worden aangetrokken.
Aandacht Theaterinstituut voor
N ederlandstalige toneelschrijfkunst
Vera Mann met Pleuni Touw in Leidse schouwburg:
Amsterdam Dichter Anna Enquist krijgt zaterdag 19 februari de
Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 1993 uitgereikt in het West-
Indisch Huis in Amsterdam. Ze krijgt deze onderscheiding van
de Leidse Maatschappij der Nederlandse Letterkunde voor haar
bundel 'Jachtscènes'. Op de bijeenkomst spreekt uitgever Theo
Sontrop over Enquists werk. Ook treedt Fay Lovsky op. De uit
reiking begint om 15.30 uur aan de Herenmarkt 93-97.
Nieuwe cursussen bij K&O
leiden In samenwerking met de Sociaal Pedagogische Dienst
Leiden beginnen bij K&O deze maand twee nieuwe cursussen
voor lichtelijk verstandelijk gehandicapten: dans-dramaen teke
nen-schilderen. Dans-drama is een cursus van 12 dinsdagavon
den die begint op 15 februari, tekenen-schilderen begint zater
dag 5 februari al en wordt ook in twaalf lessen gegeven. Nadere
inlichtingen bij K&O (telefoon 071-141141) of bij de consulent
i Vrije Tijd en Arbeid van de SPD (071-155311).
LVC begint nieuw cursusprogramma
leiden» Een breed en afwisselend cursuspakket biedt het LVC de
komende maanden, te beginnen in maart. Muziek, toneel, dans,
fotografie en schildertechniek staan op het programma van het
r Leids Vrijetijds Centrum. Inschrijven kan tot 11 februari. Inlich-
k tingen: 071 -146449.
Hoogtepunten uit de glasgeschiedenis
leiden Kunsthistorica Geertje Huisman laat onder het motto
'Glas door de eeuwen heen' belangstellenden kennismaken met
de eeuwenlange historie van glazen en gebruiksvoorwerpen. De
I met dia's geïillustreerde lezingencyclus bestaat uit acht lessen
op maandagavond in de Kapelzaal van K&O. Inlichtingen en/of
inschrijving kan gebeuren bij de Leidse Volksuniversiteit, Oude
Vest 45, telefoon 071-141141.
Jimmy King in De Boerderij
zoetermeer Little Jimmy King The Memphis Soul Survivors
hebben de blues hoog in het vaandel staan. Vrijdagavond treden
I zij op in De Boerderij aan de Voorweg in Zoetermeer. Aanvang:
- 121.00 uur. In het voorprogramma staat 'One Way Trouble'.
Vervolg van voorpagina
De Stadsgehoorzaal als muziektempel, de muziekpro-
grammering weg bij K&O, het K&O-Uitbureau in de
Stadsgehoorzaal, een 'grand café dat de hele dag open is,
maar vooral: een multi-functioneel centrum aan Bree-
straat en Aalmarkt, passend in het Sleutelplan. Dat is in
het kort de essentie van de plannen die wethouder Koek
(cultuur) gisteren presenteerde. Maar de Leidse volksuni
versiteit K&O twijfelt aan de haalbaarheid.
Er is jarenlang gesleuteld om
van de in verval rakende Stads
gehoorzaal een muziektempel
van niveau te maken. Als de
plannen die de gemeente giste
ren naar buiten bracht allemaal
doorgaan, dan zal de Stadsge
hoorzaal vanaf 1996 inderdaad
een 'bruisend muziekcentrum'
worden.
Tegelijkertijd houdt de ge
meente overigens vast aan de
multifunctionele status van de
concertzaal. Om het geheel ex
ploitabel te maken, zullen aller
lei commerciële activiteiten aan
de Breestraat mogelijk moeten
blijven. Ook wil de gemeente
dat de Stadsgehoorzaal een po
dium is voor evenementen waar
Leiden nu niet aan toekomt.
Grote popconcerten, waar in
het LVC geen plaats voor is,
moeten in de Stadsgehoorzaal
worden gegeven. Tevens moet
de zaal plaats bieden aan lichte
muziek, jazz en moeten ama-
teur(muziek)verenigingen hier
kansen krijgen.
Voor de programmering wil
de gemeente de huidige K&O-
directeur Tjitte Weber aantrek
ken. Hij wordt in de ogen van
wethouder Koek de artistiek di
recteur die zoveel mogelijk mu
zikale evenementen naar Lei
den haalt. Weber heeft een
grote deskundigheid op klassiek
gebied. Het zou zonde zijn om
dat te verspelen. Hij heeft ook
de organisatorische en commu
nicatieve kwaliteiten om andere
muzikale evenementen te orga
niseren," aldus Koek in een toe
lichting.
De wethouder is ervan over
tuigd dat als de plannen gestalte
krijgen de Stadsgehoorzaal veel
meer aan het publiek te bieden
heeft dan nu het geval is. „Lei
den gaat heus niet proberen om
het publiek dat nu naar Amster
dam en Den Haag gaat in de
Stadsgehoorzaal te bedienen.
We houden ons aan de Leidse
maat. Maar wel zullen er meer
concerten worden gegeven,
komt er samenhang in de pro
grammering. De Stadsgehoor
zaal zal een eigen seizoen heb
ben, zoals een schouwburg dat
heeft."
Uit-bureau
Om de plannen van de grond te
krijgen moet niet alleen de mu-
ziek-organisatie van K&O wor
den losgekoppeld, maar zal ook
het Uit-bureau, nu nog geves
tigd in het K&O-gebouw aan de
Oude Vest, in de Stadsgehoor
zaal worden ondergebracht. „In
die zin is de Stadsgehoorzaal
straks dagelijks bereikbaar. Niet
alleen om kaartjes voor concer
ten te kopen, maar ook voor
produkties op andere Leidse
podia zoals de schouwburg.
Stadsgehoorzaal zal een eigen seizoen hebben, zoals een schouwburg
Wethouder H. Koek van cultuur: „De
dat heeft."
Ook voor evenementen buiten
Leiden kan het publiek bij het
Uit-bureau in de Stadsgehoor
zaal terecht. En men kan er in
formatie krijgen over cursussen
die K&O geeft."
Koek hoopt met deze split
sing in de huidige functies van
K&O (het organiseren van con
certen èn het geven van allerlei
cursussen) 250.000 gulden te
kunnen overhevelen van K&O
naar de Stadsgehoorzaal.
Dat de wethouder zich hier
mee 'rijk rekent' valt te lezen in
een rapport van het onder
zoeksbureau van Hoite Detmar
over de 'knipoperatie' bij K&O.
Het rapport, gemaakt in op
dracht van de gemeente, con
cludeert dat voor de activiteiten
die overgaan naar de Stadsge
hoorzaal de bij K&O verdwij
nende formatie niet voldoende
zal zijn. „Immers met name op
secretarieel vlak, maar ook op
stafniveau wordt winst geboekt
door het gezamenlijk uitvoeren
van voornoemde activiteiten.
Splitsing zal dus altijd leiden tot
extra formatie."
Weggeplukt
Voorzitter Bob Hagentan van de
stichting Leidse Volksuniversi
teit K&O beaamt dat er nogal
wat haken en ogen zitten aan
het gemeentelijke plan. ,,K&0
heeft met haar 15.000 leden een
duidelijke publieksfunctie. En
dat moet zo blijven. In grote lij
nen hebben we het overhevelen
van de muziekprogrammering
van K&O naar de Stadsgehoor
zaal geaccepteerd. K&O wil die
rol graag vervullen. Maar tege
lijkertijd wil K&O haar aantrek
kingskracht blijven behouden,
het publiek blijven binden.
Daarvoor moet er genoeg arm
slag zijn, genoeg geld. Voorts
moet K&O haar rol als kweekvij
ver voor jong muzikaal talent
handhaven. En op het Uit-bu
reau in de Stadsgehoorzaal
moet K&O herkenbaar aanwe
zig zijn."
Hageman benadrukt vooral
de financiële situatie. Volgens
hem is het onbestaanbaar dat
de gemeente 250.000 gulden bij
K&O weghaalt ten behoeve van
de Stadsgehoorzaal: „Om als
volwaardige publieksorganisatie
te blijven bestaan, kan de ge
meente hooguit 150.000 gulden
naar de Stadsgehoorzaal over
hevelen. Ik heb -het onprettige
gevoel dat uit alle hoeken en ga
ten geld voor die Stadsgehoor
zaal moet worden weggeplukt
en dat K&O een van die bron-
Wethouder Koek zegt zich
ook sterk te maken voor behoud
van de publieksfunctie van K
&0: „Die relatie moeten worden
gekoesterd. Dat kan in de nieu
we organisatie," aldus de wet
houder.
De Wereld van
Anne Frank naar
St. Petersburg
AMSTERDAM ANP
Minister D' Ancona van WVC
opent op 8 februari in de Kin
derbibliotheek van St. Peters
burg de tentoonstelling De we
reld van Anne Frank 1929-1945.
De expositie over de geschiede
nis van de familie Frank was in
1985 voor het eerst te zien in de
Westerkerk in Amsterdam.
Daarna maakte zij een tournee
langs meer dan dertig landen.
De tentoonstelling is in ruim
driehonderd steden door meer
dan 4,5 miljoen mensen be
zocht.
De tentoonstelling in St. Pe
tersburg is georganiseerd door
de Anne Frank Stichting in sa
menwerking met ,de afdeling
Cultuur van de gemeente St.
Petersburg en de Rudomino Bi
bliotheek in Moskou. Met steun
van het ministeriq van WVC zal
deze bibliotheek in 1994 een
nieuwe Russische editie uitge
ven van Het Dagboek van Anne
Frank. Het boek verscheen in
1961 tijdens de dooi onder
Chroetsjov in een kleine oplage,
maar is sindsdien niet meer
herdrukt.
Weer zijn alle ogen op haar gericht: Vera
Mann, 30, klein, sprankelend en een (bijna)
volbloed Antwerpse. Na haar succes in 'Les
Misérables' en de hit voor de serie Vrou
wenvleugel is ze nu te zien als tegenpool
van Pleuni Touw in de muzikale komedie
'Little Voice'. Zelf heeft ze meer van de
'Schreewlelijk' dan van het introverte meis
je dat ze speelt. Het zachte Vlaams heeft ze
ingeruild voor Deelders tongval. Ze praat al
leen nog maar Rotterdams en een ster is ze
niet: 'pleurt op hé'.
„Ik een ster?" Ze kijkt alsof we het niet
gekker hadden kunnen verzinnen. „Alsje
blieft niet. Zolang ik nog met de trein naar
huis moet en mijn eigen afwas doe, ben ik
geen ster."
Toch is Vera Mann (30) naast Pleuni
Touw dé ster van 'Little Voice', een kome
die met scherpe randjes, geschreven door
Jim Cartwright, vertaald door Jules Deelder
en geregisseerd door Jos Thie.
Vera Mann, geboren in Genk en getogen
in Antwerpen, mag dan misschien nog geen
echte ster zijn, ze is wel hard op weg er een
te worden. Na een talenstudie en een oplei
ding aan de Antwerpse kleinkunst-acade-
mie kreeg ze nauwelijks zeven jaar geleden
haar eerste rolletje in 'My fair lady' van het
Ballet van Vlaanderen. Daarna volgde 'Me
and my girl', de titelrol van 'Evita', de 'West
Side Story' en nog een aantal musicalpro-
dukties, tot ze in 1991 door Joop van den
Ende werd gevraagd voor een van de vrou
welijke hoofdrollen van 'Les Misérables'.
Wie Vera Mann zegt, zegt ook de RTL 4-se-
rié 'Vrouwenvleugel', waarvoor ze de titel
song 'Nog een kans' zong, waarmee ze een
hit scoorde.
Spontaan
Maar van de spreekwoordelijke allures valt
niets te merken: spontaan, open, zichzelf
relativerend en even makkelijk overschake
lend van plat-Antwerps, via netjes Vlaams
en gewoon Nederlands naar het voor Little
Voice vereiste plat-Rotterdams: 'Kommie
kijke dan?'.
„Ik ben eigenlijk een beetje lui," zegt ze,
niet echt als verklaring van die snelle carriè
re. „Ik heb niets gepland. Ik Iaat alles maar
op me afkomen, en het gekke is: het kömt
ook op me af. Het is niet eens dat ik zo no
dig moet. Ik ben met Les Misérables voortij
dig gestopt omdat ik het zat was, iedere
keer weer hetzelfde. Je merkt dat je mecha
nisch gaat spelen. Je kunt in zo'n langlo
pende produktie niet constant op zuivere
emotie blijven spelen. Dan ga je iedere
avond kapot naar huis."
„Ik heb in Ecuador de hoogste toppen
beklommen, maar de top van de showbusi
ness zal ik met die instelling waarschijnlijk
wel niet halen. Ik denk dat ik daarvoor niet
ambitieus genoeg ben. Goed dan maar
geen ster. Ik moet het wel leuk blijven vin
den."
Daarom zit ze nu als 'Schreeuwlelijk' in
haar bovenkamertje een relatie op te bou
wen met haar overleden vader door diens
platencollectie grijs te draaien, terwijl bene
den haar kijvende moeder half gek wordt
van dat kind dat nooit wat zegt.
Maar dat kind zingt wel de sterren van de
hemel, en alles wat haar vader ooit op plaat
gekocht heeft: van Shirley Bassey tot Edith
Piaf, van Anneke Grönloh tot Billy Holiday.
Tot moeder het grote geld ruikt, en dan be
gint de ellende. Een moeder/dochter-relatie
in een volksbuurt waar de spetters van af
vliegen.
De moeder is Pleuni Touw. Een sterk ka
rakter in een dominante rol. „Ze is fantan-
tisch," vindt Vera Mann, „en heel collegiaal.
Geen actrice die alleen op het podium staat,
je speelt altijd mèt haar. Het is zó'n
vakvrouw. Ik raak nogal snel onzeker als het
tegenzit, als ik vaak onderbroken wordt.
Pleuni niet, die gaat door, al moet ze het
honderd keer doen. Dat sterkt mij enorm. Ik
moet ook zeggen dat Jos Thie een geweldi
ge regisseur is. Hij laat je heel veel tijd en
ruimte om te zoeken, maar hij geeft wel
precies aan waar je uit moet komen, en
wanneer je op de verkeerde weg zit."
„Ik wil gewoon nog heel veel leren. Ook
op het gebied van acteren. Ik ben voor me
zelf nog niet goed genoeg. Ik zou het ook
vreselijk vinden als de mensen hier na af
loop naar me toe zouden komen en zouden
zeggen, goh, wat heb je mooi gezongen.
Want je staat daar wel veel meer te doen.
'Little voice' is op 12 februari in de Leid
se schouwburg te zien.
Vera Mann (tweede van rechts) met (vlnr) Pleuni Touw, Hugo Metsers, Maja van den Broecke en Hans Breetveld in 'Little Voice: „Ik zou het vrese
lijk vinden als de mensen hier na afloop naar me toe zouden komen en zouden zeggen, goh, wat heb je mooi gezongen. Want je staat daar wel
veel meer te doen." foto covert de croos
Nel Kars speelt vrouw Willem II
Apeldoorn In de toepasselijke ambiance van Paleis Het Loo in
Apeldoorn speelt Nel Kars deze en volgende maand een aantal
voorstellingen van 'De Russische Oranje', een toneelstuk van
Ton Vorstenbosch over het leven van Anna Paulowna. Deze was
de echtgenote van Willem II.
Anna Pauwlona herleeft, in de persoon van actrice Ne
Loo.