UIT 'Ze rijden wat harder, maar verder blijft alles hetzelfde' 'De liedjes zijn simpel en daarom zo sterk' Programma is combinatie van spel, informatie en amusement MAANDAG 31 JANUAR11994' Heinze Bakker stopt na Winterspelen met schaatsverslaggeving HILVERSUM GUUS Voor de goede orde: Heinze Bak ker kan schaatsen. Naar eigen zeggen zelfs bochten. Als televi siecommentator hebben veel Nederlanders toch wel wat op hem aan te merken. Bek dicht Heinze, luidde onlangs de tekst van een spandoek die in Hamar omhoog werd gehouden. Maar dergelijke kritiek geeft hem geen reden na de schaatstoernooi van deze winter te zwijgen. „Daar stoor ik mij niet aan. Ik stop met schaatsverslaggeving. Niet dal ik er een hekel aan heb, maar om dat het al bijna dertig jaar hetzelfde is. Al rijden ze nu wat harder." De Olympische Winterspelen worden de laatste grote klus voor de 52-jarige Bakker. Omdat het aantal sportuitzendingen explo sief is gestegen, moeten er vaste mannen op de eindredactie van NOS Studio Sport komen. Een baan die geknipt is voor Bak ker, die overigens wel af en toe eep tennis- 'i zal blijven verslaan. Entertainment „Er is te veel sport op televisie. Wij hebben i de loop der jaren als journalisten accepteren dat sport op TV niet meer alleen een journalistiek produkt is. Sport is enter tainment. En sport is commercieel gewor den. De komst van RTL heeft dat proces versneld. Wij hadden Nederland 3 met sport, nu willen de andere netten ook sport. De Winterspelen gaan op Nederland 2. Het publieke bestel is in een krampachtige stijd gewikkeld om zich te handhaven. Die strijd wordt op het terrein van de sport uitge vochten." De NOS lijkt geen grenzen te kennen als het om sport gaat. Zeker bij het schaatsen, waar de kijker geen rit wordt onthouden. „Als je niet alles uitzendt, komt er opstand in het volk", weet Bakker. „Ik kreeg een brief van een meneer over het EK in Hamar. Ik kan wel begrijpen dat u die laatste twee ritten van de 5.000 meter niet heeft uitge zonden, maar wat ik absoluut weiger te ac cepteren is dat u de volgende dag de uit zending niet bent begonnen met de tijden van die ritten te melden." Foutje van onze verslaggever, die het niet iedereen naar de zin kan maken. Braaf le zen Bakker en zijn assistente Ria Visser doorgaans alle tussentijden op. De verslag gevers staan daarbij voor een bizar dilem ma. „Die man roept alleen maar wat ik ook wel kan lezen, roept de ene helft van hel volk. Noem ik die tussentijden niet, moet jij eens kijken wat er gebeurt. Dan valt de an dere helft over je heen. Want die zit thuis te schrijven met het hoofd gebogen, de blik op het blocnote. Nu kan ik toevallig wel tegelijk kijken en schrijven. Dit vak wordt onder schat.. Het lijkt simpel, je moet wel uren lang geconcentreerd werken." Blunders Bakker moet erkennen dat zijn werkzaam heden tot verschrikkelijke blunders hebben geleid. Neem die eerste rit 500 meter tijdens het EK van 1991 in Sarajevo. Terwijl twee testrijders de baan verkenden, hoorden de kijkers het commentaar van de rit van de prominente Duitser Peter Adeberg. „De monitor had het laten afweten", herinnert Bakker zich. „De commentaarpositie gaf ons gelegen heid eenderde van de baan te zien. Com mentaar geven, zeiden ze in Hilversum. Ik geef wat algemene teksten, die zouden kun nen passen bij een rit van Adeberg. Ik heb die rit nooit gezien, omdat ik met de lijnen bezig was. Even schrikken, toen die tijden op de monitor kwamen. Ik vind het niet zo'n blunder. In de ogen van het publiek was het natuurlijk een ongelofelijke af gang." Nare herinneringen heeft Bakker ook aan de eerste etappe van de Ronde van Frank rijk in de jaren zeventig, toen hij nog voor de radio werkte. Start in Leiden, finish in Sint Willebrord. Hij ziet Jan Raas als win naar over de meet flitsen, maar noemt Ger- rie Knetemann. Omdat Radio Tour nog niet bestond, kon hij de fout pas uren later her stellen. Schaatsen, wielrennen en tennis. Dat is het métier van Bakker. Maar de naam van de op een boerderij in het Friese Gorredijk opgegroeide commentator roept ook asso ciaties op met korfbal. „Dat is een absoluut misverstand. Ik heb helemaal niets met korfbal. Iedereen haalde zijn neus er voor op. Wat je er verder van mag vinden, je kunt het in Nederland niet negeren. Toen heeft de korfbalbond mij twee jaar geleden die speld uitgereikt. Het motief was dat ik de enige bij de TV was die de korfbalzaak zou hebben bepleit." Prijsopdrijving De korfbalbond kan trouwens best een plei ter gebruiken. In de strijd om sport op het scherm zullen takken van sport die weinig commercie aantrekken, aandacht verliezen. De concurrentie heeft geleid tot enorme prijsopdrijving. Voor de beelden Neder landse voetbalcompetitie betaalt de NOS op jaarbasis 17 miljoen gulden. Gezien de prij zen die in andere landen worden betaald, verwacht Bakker een snelle stijging van dat bedrag. De NOS raakte bij voorbeeld auto sport kwijt aan RTL, maar daar is geen traan om gelaten. Wel betreurt Bakker het dat de concurrentie dit jaar het toernooi van Wimbledon mag verslaan. Schaatsen, na voetbal de meest bekeken sport, blijft bij de NOS. De hondstrouwe schaatsbond heeft zich via een langlopend contract aan de publieke omroep verbon den. Met volle instemming ook van Bakker, want hij was en is liefhebber, ook al zal hij straks zijn stem niet meer aan de sport le nen. Maar op z'n tijd mag hij graag de glad de ijzers onderbinden: „Ik durf van mijzelf te zeggen dat ik aardig kan schaatsen. Ik heb wel eens aan korte-baanwedstrijden mee gedaan, maar helaas kon ik niet star ten. Bij mij was het, hoe langer de afstand hoe beter." Misschien was hij wel een degelijke schaatser. Ook een degelijke verslaggever? Bakker zou dat als een compliment zien. „Ik ben geen flamboyant type, ik ga niet uit mijn bol. Ik ga niet van nul tot honderd en weer terug naar nul. Ik houd het rustig, de gelijkheid past wel bij mij." Ais Lawa-Lata vertolkt liefde voor Ambon op CD My Maluku BARNEVELD IDA BROMBERG ry M e noemen hem wel de M ambassadeur van het Ambonese lied, Ais l.awa-l.ata uit Barneveld. Zijn landelijke bekendheid kreeg hij met optredens bij Wieteke van Dort, in haar l.ate Late Lien Show. Samen met haar vormt Ixtwa-Lata nog steeds een duo. Op 30 januari treden zij op tij dens 'een gezellige middag' in de Houtrusthallen in Den Haag: vanaf half april op de nieuwe, permanente Pasar Makan in Rotterdam. Onlangs verscheen zijn vierde CD: My Maluku. Met deze plaat, waarop hij in het Maleis en Engels zingt, richt Lawa-Lata zich op een wat bre der publiek dan voorheen. Van begin tot eind ritmische num mers, lekker om op te dansen. „Ik vond het leuk om nu eens niet alleen romantische, melan cholische liedjes te brengen, maar ook vrolijke. Onze liedjes zijn heel eenvoudig en dat maakt ze juist zo sterk." Ook jongeren moeten de CD met plezier willen draaien. Zijn eerste CD was doordesemd met het typische gevoel van heimwee naar Insulinde. Op Hello gaf hij .zijn eigen interpre tatie van hits van Amerikaanse zangers en met Wieteke van Dort samen bracht Lawa-Lata Ais Lawa-Lata (tweede van links): „Ook jongeren moeten de CD met plezier willen draaien." foto otto tatipicalawan The Late Late Lien Evergreen Show, bekende nummers uit de jaren zestig. Op My Maluku maakt hij ge bruik van bekende melodieën. Hij bouwt ze om en vult ze aan met nieuwe refreinen, om be halve de eeVste, ook de tweede en derde generatie aan te spre ken. „Ja, zeker. Molukse band jes spelen ook mijn muziek en ik heb gehoord dat er leuke re acties op komen van jongelui. Ik vertegenwoordig wel een kleur, een cultuur, zegt Lawa-Lata, maar ik bazuin het overal rond voor iedereen die het maar ho ren wil. Tegenwoordig reizen veel mensen naar Indonesië. Vervolgens horen zij mij en dan willen ze ook de CD." De zanger vindt dat hij van 'geluk' mag spreken dat hij nog steeds zonder moeite CD's kan opnemen. „Het is voor artiesten nu toch een moeilijke tijd, maar ik word nog steeds gevraagd. Veel mensen zitten op zolders, brengen iets uit in eigen beheer en dan wil het vaak niet luk ken." Lawa-Lata's vorige CD Far Away is inmiddels uitverkocht. Mogelijk wordt hij opnieuw uit gebracht. Volgens hem heeft hij zijn succes onder meer te dan ken aan de keus van het reper toire. „Niet gebonden aan een hit of een periode. Het is tijdlo ze muziek." Met de duimen draaien is er dan ook niet bij voor Ais Lawa- Lata. De optredens, het compo neren en het opnemen van nieuw materiaal: alles heeft hij altijd in zijn vrije tijd, naast zijn werk, gedaan. Problemen heeft hij daar niet mee. Tot vier jaar terug heeft hij dertien jaar lang in de Neder landse theaters rondgezworven, zo'n vijftien twintig avonden per maand. Als voorzanger van de begeleidingsgroep van Lies- beth List en Ramses Shaffy, met een musical met Jules Hamel en Natascha Emanuels en met de Late Late Lien Show. „Alles wat je met plezier doet, gaat makkelijk," zegt Lawa-La ta. „Maar met werk in discothe ken of nachtclubs zou het niet gaan. In een theater ben je tot een uur of half elf bezig en dan is het nog te doen." Vaak als een evenement of een gebeur tenis iets met Indonesië of de Molukken te maken heeft, wordt de Ambonese muzikant uit Barneveld opgetrommeld. „Dan weten ze mij en Wieteke wel te vinden. Je hebt vele pasars in Nederland, zoals de Pasar Malam in Den Haag. Daar zijn wij vaste prik." Het Veronica-pro- gramma 'AU you need is love' gaat op het jaarlijkse te levisiefestival in Montreux meedin gen naar de Gou den Roos. Dat hebben de televi siedirecteuren van de publieke om roepen besloten. Het populaire pro gramma wordt door de NOS na mens de Neder landse publieke omroepen inge zonden. Volgens een woordvoerder van Veronica wordt de Montreux-inzen- ding een compila tie van onderdelen uit eerder uitge zonden afleverin gen. „Inzendingen mogen niet langer dan zestig minu ten duren en 'All you need' heeft een lengte van ze ventig minuten. De compilatie moet nog gemaakt worden." Veronica zendt het pro gramma voor het festival uit. Het TV-festival in Montreux wordt dit jaar voor de 34- ste keer gehouden en duurt van 21 tot en met 26 april. Vorig jaar won de Nederlandse in zending 'De schreeuw van de leeuw', een Bron zen Roos. Astrid Joosten test karakters via TV in VARA's 'Personality' HILVERSUM SUSANNE V Wat hebt u alle maal over voor die promotie op uw werk? Kan het u werkelijk niets schelen dat uw echtgenoot met een aantrekkelijke collega op zakenreis gaat? Én loopt u liever een straatje om als een zwarte kat uw pad kruist. Kortom: hoe goed kent u uzelf? Dat is de gedachte achter het nieuwe VARA-programma 'Per sonality'. Dertien weken lang test presentatrice Astrid Joosten het publiek in de studio en de kijkers thuis op hun zelfkennis. De opzet van het programma is eenvoudig: een persoonlijk heidstest op basis van meerkeu zevragen zoals die in de glossy tijdschriften te vinden zijn. De uitwerking van het programma is verrassend en spannend. 'Personality' is een combinatie van spel, informatie en amuse ment. Studiogesprekken wor den afgewisseld met oude beel den, opnamen met een verbor gen camera en optredens. Joos ten omschrijft 'Personality' als populair-wetenschappelijk. „Het is geen zware kost, maar het is wel de bedoeling dat je er wat aan hebt." Per aflevering staat één karak tertrek centraal. In de eerste uit zending is dat ambitieus zijn. Daarna volgen onder meer bij gelovig, jaloers, eerlijk, tolerant en gierig. In de studio zitten el ke week honderd gasten (50 mannen en 50 vrouwen) die hun antwoorden via drukknop pen naar een centrale computer sturen. Tijdens de uitzending wordt regelmatig bekendge maakt aan de hand van de com puteruitslagen hoe het staat met de ambities, jaloezie, gie righeid of bijgelovigheid van het publiek. Daarbij worden de ant woorden van de mannen en de vrouwen gesplitst. Het publiek bestaat volgens de presentatrice uit een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking. „Voor enkele uitzendingen zijn de gas ten op onderwerp geselecteerd. Zo hebben we 50 Belgen tegen over 50 Nederlanders in de uit zending rond het thema gierig. En voor de eerlijkheidstest no digen we 50 kandidaat-Tweede Kamerleden en 50 lokale of re gionale politici uit", aldus Joos ten. Bekende Nederlanders In elke uitzending ontvangt ze twee bekende Nederlanders die de test meemaken en vertellen in hoeverre de karaktertrek die centraal staat op hen van toe passing is. In de eerste afleve ring over ambities zijn dat Lo- retta Schrijver en Rudi Carrell. Paul de Leeuw en Frits Bolken- stein testen hun tolerantie en Anita Witzier en John de Wolf onderzoek of ze nu wel of niet bijgelovig zijn. De bekende Nederlanders zijn in een eerder stadium met een verborgen camera gefilmd om ze op die karaktereigen schap te testen. Zo krijgt voet baller John de Wolf na een trai ning bij Feyenoord bezoek van een cameraploeg uit Colombia die hem interviewt over deelna me aan het WK in Amerika. Centrale vraag in het interview is of De Wolf bijgelovig is (aflevering 2). „Die verborgen hebben we erin ge bracht omdat je dan een eerlij ker beeld krijgt. Voor de camera zal iemand minder makkelijk toegeven dat hij bij voorbeeld jaloers is", aldus Joosten. De kijkers kunnen ook mee doen. De antwoorden bij de vragen corresponderen met een puntenwaardering. Aan het eind van de uitzending worden aüe punten opgeteld en-is dui delijk of je in de categorie zeer ambitieus, nauwelijks bijgelovig of bijzonder gierig valt. Het idee voor 'Personality' komt van Ivo Niehe. Hij klopte met de programma-opzet bij de VARA aan. Joosten: „Dat ging echt om een basisidee. Hier bij de VARA in huis is het program ma er omheen bedacht en uit gewerkt." De presentatrice was direct enthousisast over de for mule. „Veel nieuwe program ma's die op het scherm komen, lijken heel sterk op al bestaande programma's. Dit is net als mijn vorige programma 'De Verlei ding' iets heel nieuws. Ik doe zelf regelmatig mee aan die per soonlijkheidstesten en het ver baasde me eigenlijk dat er nooit eerder een TV-programma van gemaakt is." De vragentesten in 'Personali ty' zijn opgesteld door twee psy chologen die in de redactie zit ten. „Natuurlijk doen we de test eerst op de redactie zelf', vertelt Joosten lachend. „Dat zijn de ieukste vergaderingen. We kun nen op die manier de vragen testen en elkaar dan met de uit komsten pesten." NEC GESPROKEN*" Astrid Joosten in de |j6.4C Veronica Omroepgids: I k heb, wat presen- tatoren betreft, een ii7.3E grote bewondering voor Ischa Meijer, dat is een interes- J8.0C santé persoonlijk heid. Of ik door hem |18.0( geïnterviewd zou willen worden? Hij zal me niet vragen, want ik denk niet dat ik daar bijzonder j8.1ï genoeg voor ben." Yvonne van den Hurk (advocate Pam Wesseling in Pleidooi) in NCRV Gids: ,,lk heb met de moedermelk mee gekregen dat geld niet belangrijk, niet zaligmakend is. Het is be langrijker dat je je iedere dag ge lukkig voelt. Dat je jezelf in de ogen kunt kijken. Vaak is het zo dat mensen die erop uit zijn veel geld te verdienen, heenlopen over dingen die gelukkig maken. Men sen die alleen maar kunnen den ken in guldens, aandelen, auto's of nieuwe tegels voor de badka mer worden daar ziek van. Ik ken ze. Geldwolven met maagzweren. Ze verharden, verkillen of worden leeg. Daar ben ik bang voor. Gees telijke armoe." Leontine Ruiters in Studio: ,,lk heb iets gekregen van God. Ik profiteer van mijn uiterlijk en daar is toch niks mis mee. Een mooi uiterlijk is altijd verbonden met een mooi innerlijk. Als ik me mooi voel, straal ik dat ook uit. Schoon heid zit van binnen, absoluut. Als ik me depressief voel, zie ik er niet uit op foto's. Je had me an derhalf jaar geleden eens moeten zien. Toen voelde ik me zwaar de pressief omdat het uit was met mijn vriend." Astrid Joosten: „Personality is geen z Idem: ,,lk ben Boogschutter. Dat zijn ty petjes met vechtlust. Het belang rijkste gevecht dat ik heb gevoerd is, denk ik, het redden van mijn relatie. We gaan al heel lang met elkaar om. Ik ken hem vanaf mijn zestiende. We kregen wat proble men, we groeiden een beetje uit elkaar, ieder van ons ging steeds meer z'n eigen weg. In zo'n situa tie is de kans gewoon wat groter dat je verliefd raakt op een ander. Dat overkwam mijn vriend. Pijn lijk voor beide partijen. En voor mij natuurlijk nog effe wat pijnlij ker. Hij wist niet meer voor wie hij moest kiezen. Er waren mensen die me adviseerden: 'lekker kap pen'. Mijn gevoel zei dat dus met. Ik heb mijn gevoel gevolgd. Ik ver trouw altijd op mijn intuïtie, er is geen beter kompas." Goedele Liekens in Elsevier: „Taboes in seks? Alles wat met met wederzijdse toestemming ge beurt, is ongeoorloofd. Wdt mij betreft mag u het doen met twin tig dames op de canapé, des noods met kettingen en een zweepje, maar niet met een kip. Een kip kan geen toestemming geven." Goedele Liekens idem: „Zullen we het nu even over de mannen hebben? tegenwoordig is' er sprake van de zogenaamde emancipatie-impotentie. Mannen die geen zin meer hebben omdat hun vrouwen zo veeleisend zijn geworden. Ze moeten nu preste ren. Sterker, ze krijgen zelfs richt lijnen: beetje meer naar links, beetje meer naar rechts. Een klap voor het ego, natuurlijk. Uit on derzoek is gebleken dat steeds meer mannen het in bed laten af weten. Vreemd genoeg zijn het niet de mannen van de dolle mi- n'as en de vrouwenclubs, maar mannen met een traditionele partner. Mannen moeten juist zielsgelukkig zijn met hun vrou wen van nu. Ze zijn betere part ners, betere minnaars en betere kameraadjes." Jos Brink in Humo: „Als ik zie dat jongeren met hun homoseksualiteit worstelen om dat hun ouders hen niet aanvaarden, te lefoneer ik naar die ouders en vraag hen: 'Vindt u mij een schoft of een vieze- ~W rik? Nee? Welnu, uw zoon is dat ook niet'. Op die manier is de zaak meestal opge lost." Heinze Bakker: „Ik ben geen flamboyant type, ik ga niet uit mijn bol. foto herman pieterse All you need dingt mee naar Gouden Roos HILVERSUM NPA Robert ten Brink dingt met 'zijn' All you need mee naar Gouden Roos. foto archief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14