Eenheid koor en orkest op Scratch-dagen Boymans krijgt collectie cadeau Voorstelling moet 'Pepijn' redden J1 L Cultuur Kunst Anne-F rankliteratuurprijs voor Tamir en Durlacher 'Ook plaats voor kunst die-weinig publiek trekt' Joop Vissers ingehouden snik Theater Publiek toont affiniteit met Ayckbourn Opvallende kwaliteit van gekwetst kunstenaar Jeugdtheater onder druk i AAN DAG 31 JANUAR11994 Finalisten viooldagen gekozen den haag Van de 60 jonge violisten die zaterdag in het Haags Conservatorium tijdens de laatste voorronde van de Iordense viooldagen hun best hebben gedaan, heeft de jury zeven finalis ten uitgekozen. De jury, bestaande uit onder anderen Herman Krebbers, koos Carel den Hertog, Heieen van der Hoeven, Josie Tjon A Joe, Annelinde Terlou, Fabiana Engelsbei, Liza Ferscht- man en Nadia Wijzenbeek uit Hilversum. Zij treden zaterdag 5 februari op tijdens het slotconcert in het conservatorium, dat om twee uur begint. Rond half vijf die middag zal de jury de prijswinnaars bekendmaken. Rijnakkoord piano-concours leiderdorp» Tot 7 februari kunnen amateurpianisten zich nog inschrijven voor het pianoconcours van de Streekmuziekschool 'Rijnakkoord'. Aan het concours, ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Rijnakkoord, kunnen amateurpianisten vanaf 7 t/m 17 jaar en ouder in verschillende categoriën zich inschrijven. Voorronden worden gehouden op de avonden van 22,23 en 24 februari. Op vrijdag 25 februari is de finale in de theaterzaal van de Muzenhof in Leiderdorp. Informatie bij 'Rijnakkoord', Cor Gordijnsingel 2, Leiderdorp, telefoon 071-894349. Vernieuwd Flairck in Diligentia leiden/den haag Vier nieuwe musici en een nieuw programma bij 'Flairck', een 'vreemdsoortig kamerorkest met tentakels naar de klassieke, geïmproviseerde- en volksmuziek'. Hun nieuwste voorstelling heet 'Kamers'. Op 18 februari staat Flairck ermee in het Haagse Diligentia. Kaarten zijn te koop bij het Uit-bureau van K&O, Oude Vest 45, Leiden. e programma van 'Flairck' heet 'Kamers', foto kees tabak Amicale sfeer in Leidse Pieterskerk De Anne-Frankliteratuurprijs 1994 is toegekend aan Arnon. Tamir (1919) voor het boek Eine Reise Zurück en de Haarlemse schrijver Gerhard Durlacher (1928) voor Drenkeling. Dat heeft het Anne-Frankfonds in het Zwitserse Bazel, die de prijs verleent, bekendgemaakt. Tamir is in het Duitse Stuttg art geboren en leeft nu in Israël. Durlacher emigreerde met zijn Duits-joodse ouders in de jaren dertig naar Nederland. Hijzelf overleefde het vernietigings kamp Auschwitz-Birkenau. In de verhalenbundel Drenkeling gaat het om jeugdherinnerin- De twee winnaars moeten de prijs van 20.000 Zwitserse frank (ruim 26.000 gulden) delen. Hij „In het kunstbeleid van het mi- rie van wvc is ook plaats laboratoria waarvoor het publiek niet in groten getale in de rij staat". Minister D' Ancona stelde dit vrijdag in Amsterdam bij de opening van het nieuwe onderkomen van kunstcentrum De Appel in de Nieuwe Spiegel straat. Ze wees daarvoor op de jaarlijkse wvc-subsidie van vijf /oor dit international^ po dium voor experimenten in de beeldende kunst. Ook het soort gelijke Rotterdamse kunstcen trum Witte de With ontvangt :n wvc-subsidie. In de voormalige behuizing op het Prinseneiland trok De Appel tot nu toe gemiddeld 5000 bezoekers per jaar. Het centrum ontvangt ook een jaar lijkse subsidie van drie ton van de gemeente Amsterdam en zou zonder deze overheidsbij dragen zijn deuren moeten slui ten. De minister reageerde op re cente kritiek uit dc kunstwereld dat „vergroting van de publieks participatie vanaf, nu de enige maatstaf zou zijn". „Deze uitleg van mijn woorden doet de waarheid geweld aan", aldus d' Ancona. Ze stelde alleen af en toe haar bezorgdheid te wijlen uitspreken over een te geringe betrokkenheid van het publiek bij de kunsten: „In dit verband heb ik ook op de verantwoorde lijkheid van de kunstenaars zelf gewezen." i Anthems van Handel Solisten in de Messiah: Barbara Borden, Fiekojan Hool- boom, Robert Coupe en Lieuwe Visser; in de Anthems Paula de Wit. Els van Onse- len. Sasja Hunnego, Joost van der Linden en Donald Bentvelsen Muzikale leiding: Jules van Hessen Gehoord op 29 en 30 januari in de Pieterskerk. Leiden. Jammer van alle inzet en moei te maar de voorspelling van di rigent Jules van Hessen kwam niet uit: het dak blééf op de Pie terskerk staan, hoe luid en mas saal het Hallelujah ook gezon gen werd. Gelukkig maar, want de tradi tie van de Leidse Scratchdagen mag wat mij betreft blijven be staan. Een traditie waarin 'bij eengeraapte' zangers na een enkele dag repeteren een soort instant uitvoering geven. Mis schien was dit een verklaring voor de losse sfeer die beide da gen kenmerkte en waarin het credo luidde: lachen om jezelf is óók een kunst! Hoe valt nu de vergelijking uit tussen beide dagen? Zondag was gewijd aan Handels An thems (Engelstalige geestelijke koorliederen) met een 'intieme' bezetting van vierhonderd en twintig uitvoerenden. Er was nauwkeuriger en diepgaander gerepeteerd dan zaterdag maar de gebreken (zoals tempover schillen en ongelijke inzetten) vielen uiteindelijk ook gedetail leerder te beluisteren. Zaterdag, de dag van de Mes siah, was gewijd aan het opgaan in het massale, duizendkoppige geheel. Wat me overkwam was een steeds grotere verwonde ring over de eenheid van koor en orkest opgebouwd in de loop van één dag intensief oefenen. Tijdens de uitvoering kwam dat tot een indrukwekkende en har monieuze uitbarsting. Onder het publiek heerste een gemoedelijke sfeer. Famili ale en amicale aanhang die het moreel kwam. versterken en die zo vaak als mogelijk was in ap plaus uitbarstte. In de dicht op eengepakte toehoordersmassa misten sommige delen van het oratorium hundoezeligmaken- de uitwerking niet. Pittige rit mes van wat snellere aria's brachten het bloed dan weer aan het stromen. Beide avonden hadden ge weldige, voor elkaar niet onder doende solisten, maar in het brandpunt van alle aandacht stond toch de dirigent, warm bloedig, lijfelijk, met smeuïge en explosieve gebaren. Ook al pro beerde Jules van Hessen met wat clownerie de energie van de zangers weer even op te laden, zowel bij uitvoerenden als bij luisteraars kwam tenslotte de man met de hamer langs. Daar om klonk het overbekende Hal lelujah uiteindelijk als een be vrijding uit alle kelen van de Pieterskerk. Onder het publiek heerste een gemoedelijke sfeer. In de dicht opeengepakte toehoordersmassa misten sommige delen v zeligmakende uitwerking niet. Pittige ritmes van wat snellere aria's brachten het bloed dan weer aan het stromen. wordt verleend om een werk te eren dat kan worden be schouwd de geest en de bedoe lingen van Anne Frank weer te geven. Het Anne-Frankfonds is de erfgenaam van Otto Frank, de vader van Anne. Het beheert onder meer de auteursrechten van Het Dagboek van Anne Frank. Kleinere prijzen, van 2000 Zwitserse frank (2600 gulden), zijn toegekend aan Serge en Beate Klarsfeld voor Die Kinder von Izieu, Michael Schmidt voor Heute gehort uns der Strasse en Nechema Tec voor Defiance; The Bielski Partisans. De prijzen worden op 24 april uitgereikt. De laatste keer is de Anne-Frankliteratuurprijs in 1985 uitgereikt aan Ida Fink voor haar verhalenbundel Eine Spamie Zeit. den haag anp Om het voortbestaan van The ater Pepijn in Den Haag moge lijk te maken, wordt op 13 maart in het Haagse AT&T- theater een benefietvoorstel ling gegeven, waar Paul van Vliet en Youp van 't Hek zullen optreden. Nog steeds is de dreigende sluiting van.Pepijn niet afgewend. De benefietvoorstelling is een van de activiteiten om het theater te redden, dat vooral aan beginnende cabaratiers een podium biedt dat zij elders moeilijk kunnen vinden. Daar naast is de actie Honderd maal Duizend gestart, waarbij aan de grootste bedrijven in Ne derland is gevraagd Pepijn vijf jaar lang met duizend gulden per jaar te sponsoren. Vorig jaar kondigde de ge- meente Den Haag aan de jaar lijkse subsidie van 176.000 gul den per 1 januari stop te zet ten. Na veel protesten is dat besluit veranderd in een ver mindering van de subsidie met 100.000 gulden. Dat betekent dat de stichting Pepijn alsnog moet proberen minimaal het ontbrekende bedrag op tafel te krijgen. Lukt dat niet, dan dreigt opnieuw sluiting, aldus Ferd Hugas, die met Van Vliet en Van 't Hek het stichtingsbe stuur vormt. Alle drie bestuurs leden zijn hun theatercarrière in Pepijn begonnen. Het ligt in de bedoeling elke twee jaar een benefietvoorstel ling te houden. Andere cabare tiers die hun stem tegen de sluiting van Pepijn hebben la ten horen, hebben al toege zegd te willen optreden. De opbrengst van de benefietop tredens komen in een fonds, waarmee het voortbestaan van het theater zou worden gega randeerd. Tijdens de voorstelling van 13 maart zullen Van Vliet en Van't Hek elk een uur afzon derlijk en daarna samen optre den. Kaartjes kosten 100 gul den per persoon. De bedrijven die meedoen aan de sponso ractie krijgen twee gratis kaart jes. Omdat iedereen belangeloos aan de benefietvoorstelling meewerkt, zou een uitverkocht AT&T-theater (duizend plaat sen) Pepijn voor het lopende jaar grotendeels uit de zorgen helpen. Het theater werkt met een begroting van rond 250.000 gulden. Paul van Vliet en Youp van 'T Hek stoppen er iedei 20.000 gulden in om het verlies voor 1994 te dekken. De Haagse cultuurwethou der L. Engering (WD) heeft volgens Hugas inmiddels wel erkend dat de aanvankelijke argumenten die worden ge hanteerd om de volledige sub sidie terug te trekken, niet kloppen. Daarom heeft zij zich ook niet verzet tegen het voor stel toch Pepijn blijvend nog enige subsidie te verstrekken. recensie wunand zeilstra "Verre vrienden' van Alan Ayckbourn door Theater Publiek. Regie: 8ert Jonk.Spel: Marleen van der Geest. Mirjam van der Henst. Eva van Thiel. Henk Lardee. Jurri- aan Westra en Edwin Weers. Gezien: 29/1. Het Volkshuis. Apothekersdijk 33/a. Leiden. Aldaar nog te zien: 4/2 en 5/2. Protest China tegen vertoning rotterdam anp China heeft officieel geprotes teerd legen de vertoning van een aantal Chinese films op het Internationaal Film Festival Rotterdam. Het gaat om zes films die in China zijn verbo den, aldus de festivaldirectie. Het protest is afkomstig van het Chinese filmbureau in Pe king. Dit is de centrale instantie van de Chinese overheid, die toestemming moet verlenen voor vertoning van Chinese films in het buitenland. De festivalleiding heeft in overleg met de aanwezige regis seurs besloten de vertoningen door te zetten. In een reactie verklaarde directeur Emile Fal- laux van het filmfestival in Rot terdam een zo goed mogelijke samenwerking met de Chinese filmwereld na te streven. De Appel begon in 1974 aan de Brouwersgracht onder lei ding van Wies Smals. Smals en haar latere assistente Josine van Droffelaar maakten van De Ap pel een inspirerend laboratori um voor avantgarde kunst die nauwelijks verkoopbaar was en bovendien een beperkt publiek bereikte. Kunstenaars als Mari na Abramovic, Ulay, Lauri An derson en Dekker drongen later door tot de internationale top en bevestigden het nut van een instelling als De Appel. Het kunstcentrum staat sinds 1984 onder leiding van Saskia Bos, die hoopt dat De Appel in de centraler gelegen nieuwe vestiging een.groter publiek zal trekken. In het pand aan de Nieuwe Spiegelstraat was tot af gelopen najaar het Institute of Contemporary Art (ICA) geves tigd. De Stichting Artimo, gefi nancierd door de industrieel en kunstverzamelaar Jan Mol, be sloot het gebouw voor een sym bolisch bedrag aan De Appel te verhuren toen het ICA niet ren dabel bleek. De openingstentoonstelling aan de Nieuwe Spiegelstraat 10 duurt tot en met 13 maart. Het centrale thema in het getoonde werk van Tiong Ang, Janine An- toni, Christine Borland, Willie Doherty, Pepe Espaliü en Doris Salcedo is de maatschappelijke betrokkenheid in de kunst. De Appel is geopend van dinsdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Een stilleven op het podium. En dan komt de nurkse, maar olijke oom op en leest een kinder verhaaltje voor. Zo begint Joop Visser zijn liedjesprogramma. Zijn stem is in al die jaren niet veranderd, zijn ac cent wat minder bekakt en zijn gitaar is niet slechts meegekomen om er wat accoorden onder te zetten. Niet strevend naar mooi en gelikt, wel effectief. Zijn nurksheid komt boven in geëngageerde lie deren over politiek, het kwalijke bedrijfsleven, kwezelarij en hypocrisie. Het gekke is dat Visser, juist wanneer hij direct wil zijn, de scherpte mist. Veel raker is hij in zijn observaties, zoals in het lied over Bert de Vries, die van kindsbeen af twij felt en niet weet: En dan was-ie er niet voor/ En dan was-ie er niet tegen/ Hij zou het overwegen/ Ach, misschien ging het niet door. Of in het lied over het Zeeuwse margarinehoertje dat, na geda ne arbeid, zuinigjes in de bus stapt. De aardrijkskundige serie is hilarisch. Natuur lijk komen alle cliché's aan bod, maar ('Buiten Amsterdam begint meteen het kippenvoeren') wel leuk. Leiden werd vereerd met twee liederen: In het ene, melancholiek van toon, staat alles stil, behalve het water. Het andere was een zoektocht naar verloren tijden: tot ik een Turk op een trom hoorde spelen, alsof het een waldhoorn was. Sinds Paaltjens is er niets veranderd, lijkt het. De dromerige stemming wordt hier echter verstoord door een scabreuze wending. Dat doet hij vaker, maar het werkt niet altijd even sterk. En de liefde dan? Die werd behandeld in rancu neuze elegieën. Ze trok een spoor van vernieling, ze gebruikte hem, ze liet hem in de steek, maar het deed zoveel verdriet. Kom toch terug, ik weet dat je niet deugt, zingt Visser in alle toonaarden en dat doet hij het mooist. En daaruit spruiten de innigste, ontroerendste liedjes. Zijn preoccupatie met de bittere zoetheid van de liefde blijkt ook uit het 'langste lied', waarvan elk couplet begint met de mededeling dat hij het liefste over de liefde leest. Ook hier weer laat Joop Visser zien dat hij de leukste liedjeszanger van Nederland is: virtuoos Nederlands, hilarische mi niatuurtjes en zo nu en dan een ingehouden snik. plezier te beleven aan dit soort 'comedy'. Gelukkig beschikken ze over de benodigde affiniteit met dit werk. Ayckbourn schil dert huwelijken met metaal moeheid, en het vergt van de jonge acteurs het nodige inle vingsvermogen om dat op een subtiele manier over te bren gen. Op dat punt hebben de spe lers van Theater Publiek veel bereikt. De humor en droevige onderlaag van het stuk moeten zorgvuldig worden gedoseerd. De schimpscheuten en steken onder water blijven namelijk veelal achter een dun vernis- laagje van sociale beleefdheid verborgen. langzaam maar ze ker verschijnen er barsten in dat vérnislaagje. Behoedzaam om zeilt Theater Publiek de klippen van de overdrijving. Zulke om zichtigheid vereist discipline, en het is knap om te zien hoe deze groep dat opbrengt. Eigenlijk zouden er nu nog een flink aantal voorstellingen moeten volgen om afgaande op de publieksreacties aan de nu ances te kunnen schaven. Voor lopig echter blijft dat aantal be perkt tot twee, die het komend weekeinde te zien zullen zijn. Vijf mensen komen bijeen om hun vroegere vriend Colin een beetje op te vrolijken. Onlangs is namelijk de vriendin van deze Colin verdronken. Echt veel zin in die ontmoeting heeft nie mand. Colin is dan wel een zaam, maar hun eigen relaties zijn verre van bevredigend. En aangezien al gauw blijkt dat twee van hen met elkaar heb ben gerotzooid, is er een ge spannen sfeertje waarbij je aan voelt dat het uit de hand gaal lopen. Alle onderhuidse spanningen in Ayckbourns scherpe analyse van diverse soorten huwe lijksleed vereisen een fijn gevoel voor timing van de spelers. Daar ligt de grote uitdaging van 'Verre vrienden', dat verrukke lijk spelmateriaal biedt. Ook de acteurs van de Leidse toneel groep Theater Publiek blijken beeldende kunst rotterdam npa Museum Boymans-van Beunin- gen heeft een grote kunstcollec tie, die het museum al in bruikleen had, in eigendom ge kregen. De zogeheten 'Mr J.W. Frederiks Collectie', die nu ge schonken is door de dochter van de verzamelaar, dr E. Fre deriks, vertegenwoordigt een waarde van enkele tientallen miljoenen guldens. De verza meling bestaat uit vroege hout sculpturen, Italiaanse bronzen, laat-middeleeuwse gebruiks voorwerpen en zeldzame meu belen, reliëfs en schilderijen. Vanwege de omzetting van de bruikleen in een schenking kreeg mevrouw Frederiks zater dag de Museummedaille uit handen van minister d'Ancona van wvc. Dat gebeurde vooraf gaande aan dc opening van de landelijke manifestatie 'Beelden in Nederland'. Minister d'Anco na verrichtte de openingshan deling in het bijzijn van konin gin Beatrix. De manifestatie is van start gegaan met de exposi tie 'Brons Hout Steen' in Boy- mans-van Beuningen en de aanbieding van het eerste exemplaar van de Beeldengids Nederland. De schenking van de Frede- l I li m Als kind leerde Joze Ciuha de onbedorven natuur en de stilte van het landelijke Joegoslavië liefhebben. Die werd ruw ver stoord toen in 1941 in Joegosla vië de oorlog uitbrak. Na de oorlog zwierf Ciuha over de we reld. Hij leefde en werkte in on der andere Birma (waar hij boeddhistische kunst en filoso fie studeerde), Cambodja, Zwe den, Noord- en Zuid-Amerika, Mexico en Frankrijk. Maar het is vooral de ontzetting van de oor log in zijn kindertijd die ook nu nog de sfeer in zijn werk be paalt. Die ontzetting openbaart zich nooit op een directe manier. Het is niet de zwart-witte huiver van een Armando. De voorstel lingen van Ciuha zijn vaak kleurrijk, aristocratisch en sen sitief. We zien sprookjes, licht, kleurrijk en twee dimensionaal. Alsof ze zijn samengesteld uit repen papier. We zien machtige zeefdrukken in goud en zwart, overdekt met magische tekens. Of. 'achter-glas-schilderingen', een 18e eeuwse techniek die in de dertiger jaren van onze eeuw een renaissance beleefde in Joe goslavië, en die bij Ciuha een rijke, persoonlijke invulling krijgt. Of acryl op papier, met opvallend diepe kleuren, waar langgerekte wezens door de dichtgeschilderde achtergrond dreigen te worden weggeschil- derd. En overal handen, langge rekt en reikend naar iets wat er niet is. Werkelijk adembenemend zijn de werken waar, tussen tweedimensionaal geschilderde stroken in. een zeer realistisch geschilderd gezicht opduikt. Zo serieus, zo kwetsbaar en zo aan wezig dat het als een schok op je afkomt. Naar welke voorstel ling je ook kijkt, iedere keer be kruipt je het gevoel dat het een - fascinerend decorstuk is. Daarachter verbergt zich de ge kwetste kunstenaar, met zijn rug naar de wereld. Maar wel met een sterke, ongebroken geest. F.n zijn uitstraling is zo gi gantisch, dat het dwars door het decor heen sijpelt. den haag anp i van de samenstellers van de tentoonstelling Brons Hout Steen in het Roterdamse muse- i beuningen, wijst koningin beatrix op een van de belden die onlangs in het museum werden foto anp riks Collectie is de tweede 'mee valler' voor Boymans deze week. Eerder werd bekend dat in de kelder van het museum vier verloren gewaande beelden zijn teruggevonden. Onder deze beelden bevindt zich een uit 1525 daterend Christus-beeld. De manifestatie 'Beelden in Nederland' bestaat onder meer uit exposities in meer dan dertig culturele instellingen. Er wor den bij die tentoonstellingen in totaal 1,25 miljoen bezoekers verwacht. De bezuinigingen in het onderwijs en op de kunstzinnige vorming zetten het jeugdtheater onder druk. Jeugdtheaters kunnen steeds moeilijker terecht bij basisscholen, omdat deze steeds minder geld lijken te hebben voor culturele activiteiten, waaruit ook de jeugd theatervoorstellingen moeten worden betaald. De Bundeling, een vereniging van gezelschappen van kinder- en jeugdtoneel, conclu deert dat op grond van een onderzoek over de markt voor het geor ganiseerde jeugdtheater. De organisatie heeft dat onder 105 produ centen laten uitvoeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 13