De vele levens van Leo Driessen Rtv show Koken op TV; smakeloze hap C L Kip met tomatensaus uit de afwasmachine Privé- en kantoorbeslommeringen van advocaten vormen de rode draad VRIJDAG 28 JANUAR11994 157 JllJDA( F.v-nriesterstiident vindt 7 'n wpq tnccen I nnot Ap I iin pii Wip hen llr Kffti AMSTERDAM GERARD V Het leven gebiedt mensen bij tijd en wijle met zichzelf in conclaaf te gaan en dat kan soms uitermate verrassende uit komsten opleveren. Neem nu I.eo Driessen. Eens leek hij voorbestemd het celibataire le ven van een priester te leiden, vandaag de dag gelooft hij heilig in zijn driehoeksverhouding met de radiomicrofoon, de sport en het amusement. Een bedrijvig personage, deze 38-ja- rige Amsterdammer, die ook nog eens acht jaar voor de klas stond. Al een jaar of twaalf struint Driessen als radiover slaggever voor het NOS-pro- gramma Langs de Lijn de voet balvelden af. Driessen zit tot zijn genoegen al een jaar of zes als reporter van Radio Tour tus sen de wielen van de Tour de France-karavaan. En bij Joop van den Ende Produkties ver richt hij hand- en spandiensten op de centrale redactie en op produktioneel gebied. Wellicht een wat curieuze combinatie. Zo niet voor Driessen. „Sport is als het goed wordt bedreven amusement. En het maken van amusement is voor mij sport." Bij JE Produkties wordt dank baar gebruik gemaakt van de contacten die hij als Langs de Lijn-verslaggever in de loop der jaren heeft opgebouwd in de sportwereld. Zodra in Aalsmeer de noodzaak ervan wordt inge zien om de attractiewaarde van maakt niet uit wat voor pro gramma te verhogen met de aanwezigheid van een bekende sporter, dan regelt Driessen diens komst. Marco van Basten was een keer te gast in de praat show van Ursul de Geer; Driessen had tevoren de pre sentator volledig bijgepraat. Toeval „Met collega Han Koornneef bedenk ik van A tot Z de vragen van Wie ben Ik. De coupletjes van het Pizza-lied, dat in al die André van Duin-shows telkens weer voorbij kwam, hebben Han en ik ook geschreven. Zo ook de vragen en inleidingen van Postcodebingo en Cum Imu- de, het programma dat Jos Brink presenteerde." Bij toeval is Driessen in het amusementswezen verzeild ge raakt, al sleepte hij ooit op het vermaarde Camerettenfestival in Delft de eerste prijs in de wacht met de groep Sofocles. Maar Van den Ende vroeg hem in 1989 voor de sportredactie van TV 10. „Ik heb een contract getekend met een looptijd van drie jaar, ik heb er maar vier maanden gezeten. Toen was het voorbij met TV 10. De contac ten met Van den Ende zijn wel gebleven. Ik was dan ook niet echt verbaasd, toen hij me later nog eens polste. In die korte pe riode bij TV 10 had ik ook in de amusementssfeer het nodige ingebracht voor de program ma's die we maakten, maar die helaas nooit zijn uitgezonden. Ideetjes voor Een van de Aclit, om maar wat te noemen." Driessen voelt zich er wel bij dal hij ooit de mystiek van het Rijke Roomse Leven heeft geof ferd aan de poenige subcultuur van sport en amusement, waar persoonlijke adoratie niet zel den zweemt naar de beleving van surrogaat-religie. Wie hem nu hoort of ziet, zou het niet zeggen. Maar aan hem is wel degelijk een priester verloren gegaan. Op de lagere school, de Lourdesschool in Amsterdam om het nader te duiden, had pater Henssen gloedvol ver haald over het missiewerk in verre landen. De pater raakte bij de jonge Driessen een gevoelige snaar, het avontuur lokte, maar dan was het wel zaak eerst op het internaat te gaan. De pater had een zieltje gewonnen voor het geestelijke ontwikkelings werk, zo leek het. Vier jaar lang verbleef Driessen intern op het Lavigerie-college in Santpoort. Dagelijks reisde hij naar het Paulinum-gymnasium in Drie huis, alwaar hij weldra tot de conclusie kwam dat leven in ce libaat toch niet zijn roeping „Ik zat in een klas waarin voor het eerst ook meisjes zaten. Héél revolutionair voor die tijd. En ja, toen leerde ik toch de aantrekkelijke kanten van het leven kennen en dat was dat." Eenmaal van zijn geloof ge vallen om ooit priester te wor den, zag Driessen toekomst in het onderwijs. Hij stond drie jaar voor de klas op een lagere school in Hoofddorp, daarna gaf hij ruim vier jaar les op een lts in Amsterdam-Oost. „Het was dezelfde school waar Louis van Gaal leraar lichamelijke op voeding was." In zijn vrije tijd maakte hij programma's voor Radio Lucas, de ziekenomroep van het Sint Lucasziekenhuis in Amsterdam- West. Driessen trof daar types als Ferry de Groot, Hans Hoog- endoorn, René Mioch, Maya Eksteen en Tom Blomberg, mensen die naderhand naam hebben gemaakt in Hilversum. „Het was mijn ambitie om voet balverslaggever bij Langs de Lijn te worden. Maar om zover te komen moet je wel een bepaal de ingang hebben. Kijk, je moet goed zijn en je moet relaties hebben." Leuk puntje Tom Blomberg, beter bekend als de Dikke Blomberg, praatte Driessen bij Langs de Lijn bin nen. Bij Felix Meurders dan wel te verstaan, toen nog volop ac tief als voetbalverslaggever. Driessen mocht in het seizoen '80/'81 meelopen met Meurders tijdens het duel Willem II-Spar- ta. Na afloop kreeg Meurders van de regie de opdracht een nababbel te houden met Louis van Gaal, toen middenvelder bij Sparta. „Meurders lag niet zo goed bij Van Gaal. Nu trof het dat ik Van Gaals collega was. Ik heb Louis uit de bus gehaald en hem bij Meurders gebracht. Ja, daar heb ik bij Felix wel een leuk puntje mee gescoord." Vraag hem naar z'n eerste keer en bij Driessen borrelen louter nare herinneringen op. Haarlem-Fortuna Sittard, praat hem er niet van. Wat zich toen, in 1982 of daaromtrent, op het veld afspeelde nodigde nauwe lijks uit tot bevlogen verbale hoogstandjes. De 0-0 score zei alles over de nietszeggende wedstrijd. En Driessen was stiknerveus, riep voor zijn ge voel maar wat. „Ik was bijna weggelopen, ware het niet dat mijn broer de tegenwoordig heid van geest had mij terug op m'n stoel te duwen. En na af loop kreeg ik ook nog ruzie met Frans Körver, de trainer van Fortuna Sittard. Ik zei alleen maar: als je zo defensief speelt, nou dan weet je het wel. Begon die Körver me daar een partij uit te varen. Ik was helemaal van streek. Nu zou ik daar om lachen, maar we zijn nu ook twaalf jaar verder. Onderhand weet Driessen wel hoe hij z'n verhaal moet verko pen. Niet dat hij gewend is bij wijze van zelfcontrole achteraf banden van z'n reportages af te luisteren, dat heeft volgens hem weinig zin. „Je hoort jezelf dan emotioneel praten, terwijl jezelf heel rustig bent. Nee, ik hou het bij een goede voorbereiding door zoveel mogelijk alles bij te houden, contacten met mensen in de sport te onderhouden en trainingen te bezoeken. Dan kom je te weten wat er allemaal leeft. En je leert, niet te verge ten, ook van fouten die je maakt." Terug naar z'n eerste Tour de France in 1987. Plaats van han deling: Berlijn. Driessen was de aangewezen man om de fi- nishreportage van de eerste hal ve etappe te verslaan, nadat eerder die morgen de proloog was verreden. De Pool Lech Piasecky was in die mini-tijdrit tweede geworden en had daar om de groene trui mogen aan trekken. „Nu wilde het geval dat Su- perconfexde ploeg van Jan Raas, ook in groene tricots rondreed. En wat gebeurde? In die halve etappe was een groep je ontsnapt, waarin Nico Ver hoeven en die Piasecky zaten. De eindsprint naderde. Ik moest inbreken in het platen- programma van Hans van der Togt. Enfin, ik werd aangekon digd. Ik kom in de uitzending, volg de sprint en zeg vervol gens: Piasecky wint. Mijn con clusie: Piasecky zit in de gele trui. Ik sluit af en Van der Togt neemt het in Hilversum weer over. En wat deed ik? Ik keek even naar links. En zag daar die Verhoeven juichen. Ik nog vra gen aan onze chauffeur Gerard CLOSE UP pel-, koppel- en huil- programma's strijden V- momenteel op leven en dood om de gunst van de kij ker. Er gaat geen avond voorbij zonder dat er een spel wordt ge wonnen, de winnaar in huilen uitbarst maar met een beoogd partner sjiek uit dineren mag. Sinds kort hebben dergelijke programma's er wat frequentie betreft een rivaal bij: kookpro- gramma's. Je kunt zo langza merhand geen zender opzetten of een al dan niet witgejaste man/vrouw staat in een prutte lend pannetje te roeren. Koken schijnt amusement te zijn ten minste als je het niet elke dag hoeft te doen en als er geen afwas overblijft. En dus is het uit het oogpunt van pro grammamakers bekeken lo gisch dat de TV zich erop heeft gestort. Nu lijken de meeste kookpro- gramma's bedoeld te zijn om van een doorsnee huisman of - vrouw een kookwonder te ma ken dat een culinair verant woordde maaltijd op tafel kan zetten. Altijd aardappels en spruiten is ook niet alles. De kookprogramma's die mo menteel de ether worden inge- slingerd benaderen dit doel niet eens. De prioriteit is het amuse mentsgehalte van het program ma. Het moet snel, gelikt, buite nissig en wordt daardoor volsla gen onduidelijk. De kijker krijgt wat gestoei met ingrediënten, een beknopt overzicht van benodigdheden en een vage opsomming van hoeveelheden voorgeschoteld. Wat de ingehuurde topkok nu precies bij elkaar gooit en hoe veel, blijft duister. De camera zoomt liever in op de presenta tor/presentatrice en gasten dan op het geheim van de kok. Die gasten zijn meestal 'Be kende Nederlanders' die de kok mogen assisteren. Zij mogen paneren, snijden, hakken, roe ren, proeven en zich verbazen. Het daadwerkelijke creëren la ten zij aan de deskundige over. Het meest stuitende kookpro- gramma is ongetwijfeld RTL4's Koken met Sterren, waarin Ca therine Keyl samen met enkele gasten chefkok Jon Sistermans hinderlijk in de weg loopt. De 'diepte-interviews' waaraan 'Amusementskok' Joop Braakhekke zwaait in zijn programma Kookgek met de pollelepel, maar de leergierige kijker steekt er nauwelijks iets van op. Het is te vaag en het gaat te snel. foto archief Keyl haar gasten onderwerpt, worden slechts af en toe onder broken door een shot op het fornuis of als Keyl hoogstper soonlijk bij Sistermans pools hoogte komt nemen. Zinnige vragen over ingredi ënten, bakmethoden of hoe veelheden komen zelden aan de orde. Is ook niet de bedoeling, want Keyl speelt duidelijk de rol van culinaire domoor. Ze kijkt al met volle bewondering toe als de topkok er in slaagt uitjes te snijden zonder daar enkele vin gertopjes aan te voegen. Binnen een half uur heeft de kok er een majestueuze maal tijd doorheen gejast. De goed willende kijker is er geen cent wijzer van geworden. Maar als pleister op de wonde wordt nog even vermeld dat het recept is na te lezen op pagina zoveel van Teletekst. Een kookboek is echter aanzienlijk sneller ge raadpleegd. Een kookprogramma waar nogal wat mensen zich aan schijnen te ergeren, is het NCRV-programma Kookgek, Mitskok' Joop Braakhekke met de pollepel zwaait. Ook hiervan steekt de leergierige kijker nauwelijks iets op. Het is te onduidelijk, te vaag en het gaat te snel. Wat Kookgek echter van Ko ken met Sterren onderscheidt, is het echte amusementsgehal te. Braakhekke goochelt, rom melt en relativeert. Praat met de kijker en met de cameraman, likt zijn vingers af, geeft het stuk vlees nog een bemoedigend tik je alvorens het de pan in gaat en laat het edele hakwerk over aan een meedogenloze keukenma chine. Spelenderwijs loodst hij de kijker zijn keuken binnen maar gunt hen slechts een summier kijkje. Koken is slechts een kap stok waar Braakhekke zijn one- man-show aan hangt. Een an der uitgangspunt dan de overi ge kookrubrieken. Wie denkt dat we op het ge bied van kokkerellen op TV alles hebben gehad, vergist zich deerlijk. Vanaf maandag gaan EO, TROS en Veronica op elke werkdag het programma Kook TV (origineel gevonden) uitzen den. Presentatrice Manon Tho mas, die bij RTL 4 nooit echt verder is gekomen dan pro grammaatjes van ten hoogste vijftien minuten, zal worden bij gestaan door Ria van Eijndho- ven, hoofredacteur van een kookblad en al eerder op TV te zien in het AVRO-programma Kokkerellen. Volgens Van Eijndhoven zal dit programma vooral een voor lichtend karakter hebben. Een nobel streven, maar de voor beelden die zij geeft, doen het ergste vrezen. Want een 'pro bleem' als 'hoe moet je groente snijden' (heel voorzichtig met een mes, dunkt me.) lijkt me niet voldoende om vijf minuten over door te zaniken. En het di lemma 'wat doen we met een oud plakje ham en een droge boterham' lijkt me ook in één tel te beantwoorden. Als het plakje ham namelijk uit eigener beweging van het aanrecht holt, kiep je het in de groenbak. En het boterhammetje vindt ook na uitdroging nog gretig aftrek bij de eendjes. Koel waarom die Verhoeven z'n handen in de lucht stak. Zei Koel: hij heeft gewonnen." Het liefst had Driessen op dat moment natuurlijk zijn com mentaarpositie verlaten om de kater van de canard ergens in z'n eentje weg te spoelen. Maar de plicht riep hem wederom contact te zoeken met Hilver sum. „Nu is improvisatie niet bepaald Van der Togts sterkste kant. Dus Hans zei: we gaan even terug naar Berlijn voor een belangrijke rectificatie. En ja, toen moest ik zeggen dat niet Piasecky maar Verhoeven had gewonnen." Zoiets zal hem nu niet overkomen. Ten eerste omdat Driessen bij de meet vertrouwt op het haarscherpe waarne mingsvermogen van Koel („Hij heeft het 99 van de 100 keer bij het rechte eind") en ten tweede omdat hij nu doorkijkt. „Op de streep zie je het niet, maar als de renners tien meter verder zijn wel." Artistieke inslag Als het hem zo uitkomt Driessen zijn luisteraars in de goede zin van het woord in de maling. Een beetje aandikken voor het mooie moet wat Driessen betreft kunnen, als het maar niet overdreven wordt. „Ik herinner me dat Bergkamp fraaie goal scoorde tegen Tori no. Die bal rolde tergend lang zaam het doel in. Ik heb dat doelpunt nog een seconde of drie langer laten duren. Het is het spel dat je speelt met je pu bliek." Het verraadt de artistieke in slag van sportverslaggever Driessen. Tijdens de Ronde van Frankrijk (.Als je de boekjes een beetje bijhoudt is de Tour een jongensvakantie van drie we ken") knijpt hij er dagelijks even tussenuit om een frivool uit stapje te maken van de Tourka ravaan naar het cabaret. Dan leeft hij zich volledig uit in z'n rol van Ab Kaashoek. „Zie hem als de opvolger van Koen Ver- hoeff. Nooit heb ik de bedoeling gehad die man te beledigen of in discrediet te brengen, Ab is mede uit respect voor die man ontstaan. Je kunt wel zeggen dat Leo Driessen: een radioverslaggever met een artistieke inslag. Kaashoek een hele goeie vriend, van mij is. Omdat hij een lieve vent is, zoals Koen een hele lie ve verslaggever was met een uniek taalgebruik. Zo'n zinnetje als laten we wel zijn, dat kon al leen maar uit de mond van Koen komen. En ook: deze pass is goedgekeurd door de Neder landse Vereniging van Huis vrouwen, naar wij dachten. Ab leeft in elk geval tot 1 juni, tot die datum loopt zijn contract met het blad Voetbal waarin hij een column heeft. Maar als het aan mij ligt, leeft Kaashoek zo lang ikleeL" Leo Driessen. Oftewel, hoe ie mand die geroepen scheen voor het celibaat een innige en tame lijk ingewikkelde driehoeksver houding heeft met de radiomi crofoon, de sport en het amuse ment. Op een en dezelfde dag langs de lijn als razende repor ter en als een eigentijdse dr. foto dijkstra Lastpost die achter de coulissen van Joop van den F.nde's TV- 2.45 studio vragen verzint voor Wie ben ik, in Driessens bestaan past een dergelijk eentweetje. „Tijd tekort? Valt best mee hoor. Als je vindt dat je werk je werk 3.21 is, zie je het als een inbreuk op I je vrije tijd. Maar als je je werk|3.51 leuk vindt, is geen ui veel." Jolanda Oukes HONDE loggetu HILVERSUM SUSANNE VAN VELZEN Men neme: 1 auto van het type Lincoln Sa loon 1992, 2 zalmmoten, 6 garnalen, 6 plakjes bacon, een blik bevroren boontjes en een warmgelopen motor. De zalm en de in bacon gerolde garnalen worden stevig in zilverfolie verpakt en onder de motorkap tussen de motor geschoven. Dan nog een kwartier stevig doorrijden en de maaltijd is klaar. Handig toch, zo'n Carbecue. En wat te denken van Parmezaanse kip met tomatensaus gekookt in de afwasma chine. Een huisvrouw in Amerika demon streert programmamaker Jonathan Ross haar kookkunst met de afwasmachine alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. „Een zeepsmaak?", reageert ze enigszins moedeloos. „Dat vraagt nou iedereen. Nee, natuurlijk zit er geen zeepsmaak aan de kip. Hij zit waterdicht verpakt in zilverfolie en speciaal plastic." De Engelsman Jonathan Ross registreer de Amerika's meest bizarre eetgewoonten in de verbazingwekkende en humoristische documentaire Fat. RTL 5 zendt Ross' be vindingen in het land van de onbegrensde mogelijkheden uit. Fat is één van de drie afleveringen van de documentaireserie Americana. De overige delen, die RTL 5 op 8 en 15 februari uitzendt, gaan over de 'domheid' van de Amerikanen en de rijk dom. Jonathan Ross is erin geslaagd om over onderwerpen, waarbij je direct de bekende clichées verwacht, een zeer boeiende reeks programma's te maken. Zo gaat Fat niet, zoals de titel daarentegen doet vermoeden, enkel over de zwaarlijvige Amerikanen en de vette hap. Jonathan Ross gaat op zoek naar de achtergronden van de eetcultuur van de Amerikanen. Hij bezoekt het allereerste (1955) McDo nald's restaurant in Californië dat nu dienst doet als McDonald's-museum. Hij eet een hamburger (rundvlees met tomatensaus tussen twee geroosterde boterhammen!!!) in de tent waar het razendpopulaire pro duct 'uitgevonden' is. In de documentaire wordt duidelijk dat Amerikanen houden van hun voedsel, maar het moet wel zo makkelijk en snel mogelijk verkrijgbaar en op te eten zijn. Zo doet de drive-in supermarkt in Louisiana goede zaken. Onder het motto 'Als je eet om energie te krijgen, waarom zou je dan rnde energie stoppen in het verkrijgen van voed- fees mc sel' is de zaak opgericht. Volgens de eige- pnerike naresse is de drive-in winkel Hello may I F"n w help you...thank you and come back) de ideale oplossing voor mensen die nog hou- raunggril den van direct contact met de verkoper. „Je Jenveri hoeft je auto niet meer achter te laten op *en. m; een onveilige parkeerplaats en lastige kin- Mia-w deren blijven gewoon rustig op de achter- |^e®r5 bank zitten." Amerikanen eten niet alleen omdat ze linneni honger hebben, het is een levensstijl. Bij al- peonia les wat ze doen komt eten kijken. De prij- Nle,0° zen bij een spelletje op de kermis bestaan uit blikken witte bonen en potjes tomaten- kg0p saus, naar een live-striptease kijken heren Kandei terwijl een dubbele hamburger verorberd {Binner wordt. En de hamburger is natuurlijk zo pedew klaargemaakt dat er geen klodder ketchup r"^1 op je kleding druipt omdat je gedachten ifJeder| niet helemaal bij het fastfood zijn. iederl: februari, 20.35 Hees,e AVRO start serie nieuwe afleveringen van 'Pleidooi' HILVERSUM NPA Met 'Pleidooi' heeft de AVRO een televisieserie in huis waar mee de omroep nog een tijd wil doorgaan, minimaal twee jaar, zegt Kees van Twist, manager cultuur van de AVRO. Van Twist spreekt een groep mediajourna- listen toe. Naast hem staat het Gouden Kalf op een tafeltje in villa Casparus te Weesp. 'Pleidooi' sleepte de Nederland se filmprijs vorig jaar in de wacht. Bij het kalfje brandt ver wachtingsvol een waxinelichtje. Zou de tweede serie afleverin gen een even groot succes wor den als de eerste? In de eerste aflevering van de nieuwe reeks, nummer 12, krijgt Mourad Aziz een incestzaak voor de kiezen. Als dochter Roos het ouderlijk huis verlaat, dient ze een klacht in tegen haar vader, die haar seksueel heeft misbruikt. De botsing van de verboden liefde en loyaliteit komt goed tot uitdrukking. De privé- en kantoorbeslom meringen van de advocaten vormen de rode draad. De juris ten hebben te kampen met alle daagse dingen, zoals liefdes, conflicten, ziekten en, in het be gin, de verhuizing van het kan toor. Het aantal rechtszaken per aflevering is teruggebracht tot één, daardoor komt de nadruk sterker te liggen op het leven van de hoofdrolspelers. De AVRO hoopt dat deze maatregel Pleidooi voor een breder pu bliek toegankelijk maakt. De serie is van deze tijd. De zaken gaan over hedendaagse problemen: incest, ontvoering, gebedsgenezing, beroving, bu rengerucht en desertie. Ook ko men vakinhoudelijke proble men aan de orde. In aflevering veertien zit een aardige gewe tenskwestie. Een gebedsgeneze res heeft haar raadsman, Cas Heystee, op een essentieel punt voorgelogen. Waar juristen in de Verenigde Staten zo'n zaak laten vallen, kozen de schrijvers van Pleidooi erover de verdedi ging door te zetten. Volgens Van Twist is deze houding represen tatief voor de pragmatische houding van advocaten in Ne derland. Er is volgens Van Twist veel research gedaan in de juri dische wereld. Pleidooi is opge nomen als film. De opnamen zijn met veel aandacht gemaakt. Willem van de Sande Bakhuy- zen, een van de twee recent toe gevoegde regisseurs, zegt: „Veel shots zijn vanuit velschillende I Gijs Scholten van Aschat is weer van de partij in een nieuwe serie afleveringen van 'Pleidooi'. foto archief hoeken genomen, zodat we konden kiezen wat de beste op namen waren." Het geluid en de muziek maken een verzorg de en frisse indruk. Er wordt over het algemeen natuurlijk gespeeld, terwijl de verhalen verre van onwaarschijnlijk zijn. De tekst bevat zo hier en daar modieus en modern taalgebruik („Ze heeft een nieuw pakje ge scoord") en („Jij betaalt een di ner, maar dan wel met begrijpe lijk eten"). Volgens Van Twist is de serie niet goed te vergelijken met de Amerikaans advocatenserie LA LAW. „Pleidooi is namelijk heel erg Nederlands: Nederlandse problemen, Nederlandse aan pak en een Nederlandse sfeer. Zelfs de Belgen, die de eerste serie ook hebben uitgezonden, vinden dat." Het natuurgetrouwe spel komt tot uiting in de laatste scè ne van de eerstvolgende afleve ring, als vier van de vijf advoca ten ergens een etentje hebben en ze met een draadloos tele foontoestel contact maken met de afwezige Cas die in het zie kenhuis ligt. Ze geven elkaar het toestel door en dragen allemaal een gedichtje voor. De originele epiloog markeert op ongedwon gen wijze de onderlinge band tussen de advocaten. Pleidooi deel II is de moeite van het kij ken meer dan waard. (Uitzending, maandag 31 janu- i, 20.26 uur, Nederland 1)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 8