Undercover Blues is een doorsnee-produkt Film k Overrompelend en tintelfris Kinderpsychiater helpt meisje van problemen af Extreme films getuigen van extreme gevolgen van extreme ziekte jjpONC NDERDAG 27 JANUAR11994 'Aladdin" bezorgt Disney record-winst l os ANGELES» Het Amerikaanse amusements-concern Walt Dis ney heeft in het eerste kwartaal van het op 1 oktober begonnen boekjaar een nettowinst behaald van 368,6 miljoen dollar. In de zelfde periode een jaar eerder noteerde de onderneming een winst van 275,1 miljoen dollar. De omzet steeg van 2,39 miljard tot 2,73 miljard dollar. Het concern heeft de resultaten van de zwaar noodlijdende dochter Euro Disney bij Parijs uit de cijfers gehouden. De winststijging van 34 procent komt voor een be langrijk deel uit de filmdivisie. De videobanden van Aladdin en The Jungle Book gingen in Fikse aantallen over de toonbank en droegen bij aan de stijging van het bedrijfsresultaat in deze divi sie met 45 procent tot 340,2 miljoen dollar. ifilms in leiden Breestraat 31, Leiden, dagelijks Ma900/21 15 uur en Parkfilmhuis, Cornells WGeellaan 2, Alphen aan den Rijn, vr 28/1 30/1, 20 30 uur: The piano. X, Haarlemmerstraat 52, Leiden. Ludwig, di 1/2 e e 2/2, 20.30 u |De vrouw als luchtballon, als j, als duikelaartje. Het zijn igewone beelden die Jane tmpion toont in The Piano, imende week zowel in Tria- het Alphense Park- Imhuis te zien. De Nieuwzee- indse regisseur vertelt het joude verhaal issen een man er de vorige eeuw. die Campion ge bruikt en de per- 'sonages die ze ■opvoert zijn zo [fascinerend dat bekende de liefde fris 1 'Ludwigvan Visconti draait in de X Holly Hunter is (Ada, een Britse vrouw die sinds haar zesde jaar spreekt. Haar vader !jiuwelijkt haar tegen geld uit aan de wat schutterige pionier !IIJ lucia (Sam Neill) in Nieuw Zeeland Ken ,aaï -niJ t met dochter (Anna Paguin) nicht Elisabeth wijst hem af. den inzeulen. De ongeletterde •buurman (Harvey Keitel) wel in bepaalde gunsten. Ada stemt toe want die piano is haar jneer dan dierbaar, v Heel zachtjes, heel schuchter .aait Keitel met zijn vuile vinger gaatje in haar kous. De blik, gezichtsuitdrukking van Ada so prachtig dat je de Film al- [een al voor deze scène nog wilt zien. En de stevig ge- jbouwde Keitel is onweerstaan baar als hij in zijn blootje de [ondertussen krijgt nauwelijks [contact met zijn vrouw. Totdat bioscopen amsterdam ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Farewell to my concubine a.I. dag. 13.15, 16.45,20.30 :alfa 2 II grande cocomero, dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 3 Jaar 1 16 j.. dag. 16, 19.30 The piano 12 j., dag. 13.30, 21.45 ialfa 4 Aladdin dag. 13, 15.45, 18.45, 21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The house of the spirits 16 j., dag. 13.15, 16.45,21 ALHAMBRA 2 The firm 16).. dag. 13.15, 16.30, 20.15 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Addams Family 2 12 j., dag. 13.15, 16. 19.15,22 CINERAMA 2 The firm 16 j. dag. 13.15,16.30, 20.15 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 The age of innocence a.l., dag. 13.15, 16.45, 20.30 CALYPSO 2 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Much ado about nothing dag. 14.15, 17, 19.30, 22.15, zoook 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA The wedding banquet 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zoook 11.15 CINECENTER-PIERROT Fiorile 16 j., dag. 14.15, 16.45, 19.30, 22.15, zoook 11.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Libera 16 j.. dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zoook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Demolition Man 16 j., dag. 19, Fa 21.30 CITY 1 Leidseplein ti Demolition M 16, 18.45,21.30 CITY 2 Undercover blues a. 16, 18.45,21.30 CITY 3 Jurassic park a 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 Robin Hood a I dag 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 6 Beethoven's 2e dag. 13.15, 16, 18.45 Hard target 16 j., dag. 21.30 CITY 7 A perfect world 12 j., dag. 12.30. 15.30, 18.30, 21.3(0 DESMET Plantage Middenlaan 4a. El sol del membrillo 16 j.. dag. Curfew 16 j.. dag. 19.45 Vacas dag. 21.15 Het is een schone dag geweest 16 j., zoook 13, 14.45 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 The crying game 16 j., dag. 18 II grande cocomero 16 j., dag. 20.15,22.15 Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Pelle de veroveraar 16 j., ma 19.30 Thousand pieces of gold 16 j., dag 17.30 Raining stones 16 j., dag. 19.15 House of the spirits 16 j., dag 22.15, beh. ma, zoook 14.45 RI ALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Othello 16j .dag. 18 The wedding banquet 16 j., dag. 20, 22 RI ALTO 2 The women from the lake of scented souls 16 j.. dag. 17.45 L'année dernière Marienbad 16 j dag. 20. 22 El acto en cuestion zo 14 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Little Buddha a.l., dag. 19.15, 21.45, za zoook 14.45 Orlando a.l., dag. 17.30 THE MOVIES 2 Much ado about nothing dag. 19.30 The piano 12 j., dag. 17.15, 22. za zoook 15.15 THE MOVIES 3 Johnny Meijer 16 j., dag. 17.15, 21.15, za zo 15, 18,21.15 Troiscouleurs: Blue 16j.,dag. 19.15, za zoook 16 The cement garden 16 j., dag. 22.15, vr za ook 00.15 THE MOVIES 4 The baby of macon 16 j dag. 19.45, 22 Belle van Zuylen a.l., dag. 17.15, za zoook 15.15 TUSCHINSKI 1 Reguhersbreestraat tel. 6262633 Heaven Earth 12 j., dag. 13.15, 16.30, 20.30 TUSCHINSKI 2 Little Buddha a.l., dag. 13.15, 16.30,21 TUSCHINSKI 3 Sleepless in Seattle a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Passion Fish a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Jurassic Park dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30, wo 13.15, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Aladdin a.l., dag. 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15,16 TUSCHINSKI CINEAC Alive doorlopend, dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 L'odeur de la papaye verte 16 j.. dag Programma Haagse en Leidse bioscopen op pagina 'Info'. Kathleen Turner slaat modderfiguur The Piano in Leiden en Alphen i de boel Al lang niks meer van Kathleen Turner gehoord, eigenlijk. De onschuldig ogende maar verleidelijke tiener uit Peggy Sue got married, de blonde, zeer zwoele vamp uit Body Heat, waarin ze William Hurt helemaal stroopte, en de sophisticated, sexy avonturierster uit Romancing the sto ne, maakte in een mum van tijd plaats voor een beetje hysterisch dikkertje Accidental Tourist), en het leek nooit meer goed te komen met het voormalig sexsymbool. FILM RECENSIE hij de relatie ontdekt e ingehouden escaleert. Decor van The Piano is de woeste schoonheid van Nieuw Zeeland waar de kolonisten 'hun' Engeland naadloos probe ren te kopiëren. De kapsels van de dames of Ada's gehannes met hoepelrok door de modder leveren fraaie beelden op. De Maori's, de oorspronkelijke be woners, bekijken het gedoe van die 'witten' geamuseerd. Holly Hunter blijkt een zeer verdien stelijk pianiste. Voor haar fan tastische woordloze spel ver diende ze in Cannes een Gou den Palm en afgelopen week einde beloonde Hollywood haar met een Gouden Globe. In de X draait Ludwig van Luchino Visconti. De regisseur ver telt het verhaal van deze tragi sche, Beierse vorst in flashbacks van af zijn kroning in 1864 tot aan zijn dood in 1886. Eenmaal op de troon begrijpt hij niets van politiek. Staatsza- veel mogelijk over aan Bismarck. De weg In Hollywood bedachten een paar agenten een nieuw imago: ze moest een onafhankelijke, harde maar vrouwelijke detecti ve worden, waar niet alleen maar ook moderne zich in konden her kennen. Die poging V.IWars- hawski getiteld) faalde jammer lijk. Een reden te meer om ons af te vragen wat de makers van Undercover Blues bezield moet hebben. Kathleen Turner vormt in Undercover Blues een FBI- echtpaar met Dennis Quaid, die na enkele prachtige rollen (on der meer in The right stuff en The big easy) ook al flink op z'n retour is. Óp zich zouden twee tamelijk snel afgetakelde sterren nog wel charmant kunnen zijn het script iets met die status zou doen, maar dat durft tegenwoordig niemand meer aan in Hollywood. Dus is Un dercover Blues een halfbakken doorsneeprodukt, dat je verge ten bent zodra de aftiteling ver schijnt. Het echtpaar Jane en Jeff Blue springt nogal raar met hun baby om, en veel van het verrassings effect van de film hangt op de ware aard van deze 'baby'. Ver der zijn er de te verwachten achtervolgingen, de superiori teit van het geheim agenten koppel tegenover zowel een wraakzuchtige boef, een stel po litieagenten en een excentrieke Tsjechische geheim agente, die ze allemaal meerdere keren te gen het lijf lopen (de plot is zo dun dat alle actie gewoon een keer herhaald wordt). Kathleen Turner berokkent buitengewoon veel schade aan haar tegenstanders en brengt vervolgens met een achteloze beweging haar haar in orde, Dennis Quaid en Kathleen Turner in Undercover Blues. PUBLICITEITSFOTO Dennis Quaid overbluft ieder een en speelt ook nog een rond je trompet in een van de straat orkesten die in dit film-New Or leans aan de lopende band de hoek omkomen. Niemand, ook regisseur Her- bert Ross niet, heeft geweten wat Undercover Blues nou ei genlijk moest worden: een sexy thriller, een romantische ach tervolgingsfilm of een komische actiefilm met veel muziek. Uit eindelijk werd het het drama van Kathleen Turner; ze tijdens een knokpartij met de Tsjechische pardoes door de drek wordt gesleept, slaat ze in alle opzichten een modderfi guur. piano wordt ze op het strand hart kan hij niet volgen: zijn r rnirnt Flisahpth wiisf hpm af afgezet. Hij wil het loodzware ■instrument niet de binnenlan- Ludwig huwt haar dat brengt weinig geluk omdat de koning worstelt met zijn ho moseksuele geaardheid. Hij trekt zich meer en meer terug in zijn eigen wereld: die van de schone kunsten. Ludwig grijpt gretig in de staatskas om zijn liefhebberijen te financie ren: het bouwen van sprookjes kastelen en het sponsoren van onder meer Richard Wagner. Als Beieren bijna bankroet is, wordt hij ontoerekeningsvat baar verklaard. In één van zijn afstoft!'Echtgenoot^Neil eigen droomoptrekjes slijt Lud- wip np knnmp nip pppn knninp wig, de koning die geen koning wilde zijn, zijn laatste dagen. II Grande Cocomero: Prachtige momenten in niet echt goede film Alessia Fugardi in II Grande Cocomero. PUBLICITEITSFOTO HENK MAURITS II Grande Cocomero. Te zien: Alfa 2 e sterdam Tussen al het geweld uit Hollywood glipt deze week een kleine film uit Italië de bio scoop binnen, die zeker enige aandacht verdient. II Grande Cocomero (De grote wa termeloen), is een met gevoel voor de bele vingswereld van kinderen gemaakte film over een meisje met epilepsie, die in een psychiatrische jeugdkliniek behandeld wordt door een onorthodoxe psychiater. Waarschijnlijk zou de film ons land nooit bereikt hebben, als niet het toeval wilde dat er ook een kleine Nederlandse filmmaat schappij betrokken was bij de produktie. Vandaar vermoedelijk de vertoning in ons land, maar er zijn absoluut slechtere films die wekelijks aan ons oog voorbijtrekken. Het is alweer bijna twintig jaar geleden dat Milos Forman met zijn baanbrekende film One Flew Over The Cuckoo's Nest (1975) de deuren van de psychiatrie open brak en wees op de misstanden die daar heersten. Drie jaar later gingen in Italië in werkelijkheid de poorten van de inrichtin gen open na de afschaffing van de krank zinnigenwet, waardoor je formeel dus niet meer gek kon worden verklaard. Maar nog altijd zitten er duizenden patiënten in in richtingen en klinieken, waar de toestand er door gebrek aan geld en personeel beslist niet beter op is geworden. Dat geldt ook voor de afdeling van dr. Ar- turo (Sergio Castellitto), die samen met on der anderen hoofdzuster Aida (Laura Betti), werkt in een kliniek voor jeugdige psychia trische patiënten. Op een dag wordt er een meisje van 12 bij Arturo binnengebracht na haar zoveelste epilepsie-aanval. Haar ou ders lopen al sinds haar vroege jeugd de dokters af en hebben min of meer hun ver trouwen verloren in de professionele hulp verlening. Maar Arturo maakt zich er niet van af door het zoveelste recept voor te schrijven. Hij neemt Pippi, zoals het meisje heet, in therapie en weet in de gesprekken met haar langzaam haar v Arturo is het tegenovergestelde van de af standelijke dokter in de witte jas. Met zijn weemoedige blik, zijn stoppelbaardje en zijn sympathieke uitstraling is hij meer het type van een jeugdherbergvader. Een arts die de kinderen in de kliniek met aandacht en liefde behandeld en niet alleen met me dicijnen. Na onderzoek komt Arturo erach ter dat Pippi niet echt epileptisch is, maar aanvallen krijgt door problemen thuis, waar het al jaren niet meer botert tussen haar va der en moeder. Pippi is daarvan op een heel directe manier het slachtoffer en de enige oplossing voor haar ziekte lijkt dan ook de scheiding van haar ouders. II Grande Cocomero is de derde film van Francesca Archibugi, die ook in haar twee eerdere films al een speciale belangstelling toonde voor de wereld van kinderen en adolescenten. Ditmaal is dat de speciale wereld van kinderen in een psychiatrische kliniek. Impliciet stelt zij in haar film de omstandigheden waaronder daar gewerkt moet worden aan de kaak, maar het hoofd thema is toch de gevoelige en moeilijke re latie tussen de psychiater en een van zijn patiënten. Een man die zich kwetsbaar durft op te stellen en die zichzelf wegcijfert voor zijn patiënten. Bijna ongeloofwaardig en niet meer van deze tijd, maar Sergio Castellitto zet als Ar turo zo'n aardige psychiater neer dat je het geromantiseerde, geïdealiseerde toontje op de koop toe neemt. Bovendien krijgt Castel litto fantastisch tegenspel van de kleine Alessia Fugardi als Pippi. Dit tweetal zorgt voor een paar prachtige momenten in een film die niet echt goed is, soms te fragmen tarisch, en te clichématig (Laura Betti bij voorbeeld in de rol van overwerkte ver pleegster), maar die toch een aardige kijk geeft op wat met liefde, geduld en doorzet tingsvermogen te bereiken valt met ogen schijnlijk hopeloze patiënten. Film Festival Rotterdam toont twee unieke films Film en Aids vormen een onge makkelijke combinatie. Hoewel juist de filmwereld geteisterd wordt door de verwoestende ziekte, zwijgen de meeste films er in alle talen over. Aan die slechts sporadisch doorbroken, door angst en onvermogen ge voede stilte lijkt echter een ein de te komen. Binnenkort wordt ook in de Nederlandse bioscopen Phila delphia verwacht de eerste grote, door Hollywood gefinan cierde speelfilm over Aids, gere gisseerd door niemand minder dan Jonathan Demme (The Si lence of the Lambs) en met Den zei Washington en Tom Hanks in de hoofdrollen. Ook het 23ste International Filmfestival Rot terdam, dat gisteren is begon nen, presenteert een aantal films die Aids als onderwerp hebben. Silver Lake: The View From Here van de inmiddels zelf aan Aids overleden Tom Joslin is een documentaire die het ziek teproces tot in detail toont. De eveneens met het virus besmet te Britse regisseur Derek Jarman koos voor een andere, minstens zo radicale oplossing: hij maak te Blue, een film die 76 minuten lang een monochroom blauw doek toont, ondersteund door een geluidsband. Twee extreme films die getuigen van de extre me gevolgen van een extreme ziekte. De film Silverlake Life: A View From Here bevat scènes waar van je direct voelt dat je ze een leven lang niet meer zal verge ten. Zoals het moment waarop de handen van een anonieme begrafenisondernemer de res ten van wat eens een lichaam was in een witte lijkzak prop pen. Die ondernemer werkt zwijgend en routineus en lijkt niet geremd door de aanblik van een verwoest lichaam, dat nog slechts dertig kilo zwaar is en waarvan de botten bijna door het vel steken. Dat lichaam, dat de camera ons in een flits ongegeneerd Tom Joslin en Peter Friedman in de film Silverlake Life. toont, behoorde toe aan de Amerikaanse filmmaker Tom Joslin die vorig jaar overleed aan de gevolgen van Aids. Dat we zijn leven letterlijk tot aan het bittere einde kunnen mee maken, hebben we aan hemzelf te danken. Samen met zijn part ner Mark Massi en de bevriende filmmaker Peter Friedman leg de Jtij zijn ziekteproces vast met een videocamera. Friedman werkte de film na Joslins dood vervolgens af. Silverlake Life is een home movie, maar wel degelijk ge maakt in het besef dat deze ooit een publiek zou bereiken. Het Filmfestival Rotterdam presen teert dit jaar een heel program maonderdeel vol 'Master Home Movies'. Home movies zijn er meer dan ooit. De enorme ont wikkeling en verfijning op het gebied van de audiovisuele me dia, die aan de ene kant geleid heeft tot een zodanige schaal vergroting in de filmindustrie dat speelfilms met een klein budget vrijwel kansloos zijn, heeft aan de andere kant een makkelijk hanteerbare videoca mera binnen ieders handbereik gebracht. Toch komen de inte ressantere home movies komen dus nog steeds uit de koker van filmmakers die hun persoonlij ke leven documenteren, vak- Heel anders is dan de aanpak van Derek Jarman. Juist hij, de controversiële Britse filmmaker die al jaren eigen home movie materiaal gebruikte voor het creëren van een zeer persoon lijk homo-erotisch universum, juist hij kiest oog in oog met zijn einde voor een film die elke visuele prikkel, elk schokkend beeld vermijdt. „Het onderwerp is zo universeel en zo enorm," zo verklaarde Jarman vorig jaar aan Newsweek zijn radicale keuze, „dat zodra je het op één PUBUCITEITSFO TO persoon vastpint je tot senti mentaliteit vervalt." En Aids is niet iets om sentimenteel over te doen, vindt hij, daar is geen plaats voor „als je er zelf mid denin zit, en al je vrienden ster- Jarman laat in Blue, de film die waarschijnlijk zijn laatste zal zijn, ruim vijf kwartier een blauw scherm zien. Dat is in de eerste plaats een ode van de schilder Jarman aan de in 1962 overleden Franse kunstenaar Yves Klein, die aan het eind van zijn leven monochroom blauwe doeken schilderde. Blauw was volgens Klein de ideale verbeel ding van het immateriële, de kleur stond voor 'de bevrijding van de geest'. De keuze voor een blauwe film is echter niet alleen een hommage, maar ook ingegeven door de ziekte zelf. Jarman is door de gevolgen van zijn infec tie steeds slechter gaan zien. De felle lampen bij de oogarts die hij bezocht, lieten na afloop van het onderzoek een helder blauw nabeeld op zijn netvlies achter. Met dat nabeeld confronteert hij nu zijn kijkers, 75 minuten lang. De tekst, vooral gebaseerd op Jarmans ziekenhuisdagboeken die in Engeland ook zijn uitge- veven onder de titels Modern Nature en At Your Own Risk. A Saint's Testament, is natuurlijk uiteindelijk wel waar Blue om draait. De notities over het da gelijks leven van een Aidspa- tiënt worden afgewisseld met poëtische ontboezemingen, herinneringen aan al eerder ge storven vrienden en bespiege lingen over homoseksualiteit. Jarman is in zijn werk altijd een strijdbaar activist geweest waar hel ging om 'gay rights'. 'Aids zonder tranen' luidde de treffende kop boven het inter view dat Newsweek een half jaar geleden met Jarman had. Is het moeilijk om over de toe komst na te denken wilde het blad toen graag weten. 'Well, there isn't one actually' ant woordt de Brit droog. Hij leeft overigens nog steeds, maar in terviews geeft hij niet meer. Zijn eigenzinnige, al met al toch nog tamelijk omvangrijke oeuvre waarvan het schildersportret 'Caravaggio' de bekendste film geworden is, heeft in 'Blue' een waardige afsluiting gevonden. „Niemand zal ons werk herin neren", luidt een van de dicht regels aan het slot van 'Blue'. „Ons leven zal verjaagd worden, zoals mist door de stralen van de zon". Misschien krijgt Jar man daarin ooit gelijk, maar zo lang Aids onder ons is, zal hij ook na zijn dood niet snel ver geten worden, net zo min als Tom Joslin.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11