s 'Een fretachtige verbetenheid' Heimwee kan een rijke inspiratiebron zijn 'Eenmaal ontworteld, altijd ontheemd' Cultuur Kunst Michael Jackson bereid tot schikking Terra Nova na 60 jaar te zien Monster op muziek in LVC Wereldtopper Gergjev leidt RPHO eenentwintigste eeuw binnen Voorstelling Circus Custers afgelast leiden De kindervoorstelling 'Kunst en vliegwerk' van Circus Custers, die op maandag 7 februari zou worden opgevoerd in de Leidse Schouwburg, komt te vervallen omdat een van de spelers een verkeersongeval heeft gehad. De schouwburg heeft geen vervangend programma. Wel is er 's avonds een familievoorstel ling van Martin Mens die 'Arthur, koning voor eens en altijd' op de planken brengt. Aanvang: 19.00 uur (vanaf 8 jaar). Jeugdvoorstelling in Tripodia leiden» Kindertheatergroep Mijn Broer brengt morgenmiddag bij Tripodia in Katwijk de komische jeugdvoorstelling 'Een pot nat' op de planken. De voorstelling, met als thema dicriminatie, is bedoeld voor de jeugd van 6 tot 12 jaar. Aanvang: 14.00 uur. Kaarten zijn vanaf 13.30 uur verkrijgbaar aan de zaal (Hoornes- plein 155) of telefonisch te reserveren bij K&O, tel. 01718-16400 (9.00-12.00 uur). Marilyn French in Amsterdam Amsterdam Marilyn French bespreekt op 15 februari haar boek 'Our Father' in De Rode Hoed in Amsterdam. Zij spreekt in het kader van de serie American Literature Today. Deze lezingency clus wordt georganiseerd door het John Adams Institute in Am sterdam. Aanvang 20.00 uur. Toneel in paleis Lange Voorhout den haag Het toneelstuk 'Belle of geen talent voor onderge schiktheid' komt terug naar Den Haag. Toneelgroep De Kern speelt dit stuk over Belle van Zuylen bij kaarslicht in Museum Paleis Lange Voorhout. De voorstellingen zijn op 12,19 en 26 fe bruari en 12,19 en 26 maart. Belle van Zuylen wordt gespeeld Ineke ter Heege en Rutger Weemhoff speelt Constant d'Hermenches. Jan-Jaap zet De Charrière neer. De regie is in handen van Dirk Laroy. Memoires Adriaan Veneina verschenen amsterdam cees van hoore Bij uitgeverij Balans in Amster dam zijn gisteren onder de titel 'Verleden tijd. Memoires' de memoires verschenen van schrijver Adriaan Venema.' De auteur pleegde eind vorig jaar zelfmoord, een zelfmoord die hij al maanden tevoren had aangekondigd. De weduwe van Venema, die het boek ten doop hield, legde in een geëmotio neerd betoog uit wat haar man met de ondertitel van zijn boek had bedoeld. „In dit boek", zo verklaarde ze, „beschrijft Adri aan zijn leven als publiek figuur, een leven dat nogal eens in leed is voorbijgegaan. Vandaar dat 'verleden'." Venema begint zijn bij een van de slot-episodes van zijn leven: z'n optreden voor RTL-4, enkele jaren geleden. Hij zou door Dieuwertje Blok wor den geïnterviewd over de me moires van de weduwe Rost van Tonningen. Op weg naar de stu dio werd Venema door twee mannen in elkaar geslagen. Ja ren later zag de auteur in Het Parool plotsklaps de foto van een van de mannen die hem. hadden gemolesteerd. „Het bleek te gaan om een van de topfiguren van de Centrumde mocraten, Richard van der Plas, naaste adviseur van Janmaat", zo schrijft Venema. Hij riep de hulp in van Hans van Mierlo en werd door diens bemiddeling enkele dagen later uitgenodigd voor een onderhoud met BVD- directeur Docters van Leeuwen. De zaak is overigens nog steeds bij deze dienst in onderzoek. In zijn memoires haalt Vene ma weer heel wat zaken over hoop. Tal van literatoren en kunstenaars, zoals Hans War ren, Jan Vrijman en Josephine van Gasteren, worden door hem nog eens onder de loep geno men. Daardoor krijgt dit boek enigszins het karakter van een definitieve afrekening. In zijn voorwoord schrijft Venema dat het schrijven van deze me moires hem zeer aangenaam was. Vooral omdat hij zich niet meer hoefde te verdedigen. Met zijn geruchtmakende se rie 'Schrijvers, uitgevers en hun collaboratie' riep Venema in de literaire wereld veel weerstan den op. Maar De Arbeiderspers bleef zijn boeken trouw uitge ven. Vooral Theo Sontrop, een van de leidinggevende figuren bij deze uitgeverij, spande zich in voor het oeuvre van Venema. Sontrop: „Ik was en ben ervan overtuigd dat Venema goed werk heeft gedaan en dat zijn boeken over honderd jaar nog gelezen zullen worden. Hij was uiterst precies. Heel af en toe moesten er wat correcties wor den gepleegd maar dat betrof vaak een paar initialen en ging nooit om echt schokkende za ken." Sontrop kenschetst Vene ma als een man van een „fret achtige verbetenheid" die zich nooit van de wijs liet brengen maar altijd op zijn eigen kom pas bleef varen. Venema's weduwe is blij met de publikatie van deze me moires. „Voor het eerst voel ik nu eens wat Adriaan moet heb ben gevoeld na de publikatie van een boek. En er komen nog twee boeken. Adriaan was de liefste man die ik kende. In het voorjaar van 1989 heb ik hem in het Amsterdamse café Welling ontmoet. Dit boek heeft hij me helemaal gedicteerd. Ik heb het op de tekstverwerker uitgetikt, want dat kon ik beter dan hiji Adriaan was bang voor de dood, voor de aftakeling. Dat wilde hij niet meemaken. Hij wist dat er op een gegeven ogenblik een hartklap zou komen, dat hij in eens weg zou zijn. Dat heeft hij niet willen meemaken. Daarom heeft hij het in eigen hand ge houden." Heimwee kan een last zijn, maar ook een rijke inspiratiebron. Het heen en weer reizen tussen twee culturen is het thema van een tentoonstelling die momenteel te zien is in in Haarlem. Voor dit project zijn tien architecten en een beeldhouwer uitgenodigd die in Nederland werken, maar afkomstig zijn uit Indonesië, Suri name, Curacao en Aruba. De Haarlemse architect Mike Janga is de initiatiefnemer. „We willen laten zien dat kleurlingen een positieve bijdrage aan de samenleving kunnen leveren. Van zwarte voetballers is dat bekend, maar de veelkleurigheid zit in alle delen van de maatschappij. Omdat architectuur mijn vakgebied is, heb ik het initiatief genomen tot deze tentoonstelling." „Normaal gesproken ben ik tegen het bij elkaar hokken van minderheden. Ze behoren zich door de hele samenleving heen te bewegen. Maar af en toe moet je eens bij elkaar komen, om aan andere migranten te laten zien wat je kunt be reiken.' „Allochtone architecten ontwerpen niet anders dan hun Nederlandse colle ges, meent Janga: „Van de meeste deel nemende architecten vind je geen spoor van hun herkomst terug. Het zijn ook al lemaal verschillende individuen, met ei gen meningen. En architectuur is tegen woordig zo internationaal. Je spiegelt je eerder aan de wereldstijlen dan aan je tropische achtergrond^ Tentoonstelling: Altijd op reté, t/m 27 februari, met werk van Mike Janga, Ernst Kasanmoentalib, Gerrit Kuen, Lucien Lafour, Ed Morroy, Djuanita Soedjond, Timmie Thio, Bert Tjhie, Freddie van Trikt, Carel Weeber en Nelson Carrilho, ABC/ Woonhuis En schedé, Klokhuisplein 9, open di t/m za 12.00-17.00 uur, zo 13.00-17.00 uur los angeles Djuanita Soedjono put inspiratie uit het reizen De Leidse architecte Djuanita Soedjono is geboren in Indonesië. Haar vader, van beroep elektro-technisch in genieur, was in veel opzichten haar voorbeeld. „Mijn va der had in Nederland zijn opleiding genoten. Ik wou iets worden dat moeilijker was dan wat hij deed. Dat idee heb je nou eenmaal als kind. Mijn vader zei toen: ga maar bouwkunde studeren. Hoewel dat natuurlijk helemaal niet moeilijker is, maar goed. Ik tekende altijd al graag, net als mijn vader." leiden» wim de wagt Ze begon bouwkunde. Mede op aandrang van haar vader vertrok ze naar Nederland waar Soedjono in 1982 cum laude afstudeerde aan de TH in Delft. Twee jaar later nam ze het aloude Leidse architectenbureau Schutte Partners over. „Net als mijn va der, die ook een eigen zaak had." Haar echtgepoot, de ar chitect Tammo Bruins, sloot zich bij haar aan. Sinds 1990 heet hun bureau Bruins Soedjo no. Zowel nieuwbouw als reno vatie en restauratie rekenen zij tot hun pakket: woningbouw, stadsvernieuwing, bejaardente huizen, scholen, kantoren, sportcomplexen, enzovoort. Soedjono is nu bijna 40. „Dat vind ik een heerlijke leeftijd. Het geeft me het gevoel dat ik een heuvel op ben gelopen en kan terugkijken. Mijn levenservaring maakt me rijker. Dat heb ik no dig om mijn vak goed te kun nen beoefenen. Toen ik pas be gon, was ik best rebels. Dat heeft me ook wel opdrachtge vers en andere zakelijke relaties gekost." „Toch moet je als architect al tijd principieel blijven. De kwes tie is, wanneer je wel of niet een compromis sluit. Een architect moet veelzijdig zijn, een lange adem hebben en geduld oefe nen. Het is een boeiend maar ook lastig vak. Je moet je inte- beetje psycholoog zijn, want je bouwt in de eerste plaats voor mensen. Gebouwen moeten herbergzaam zijn. Dat bereik je onder meer door een zorgvuldi ge detaillering, die gericht is op een comfortabel gebruik." Brede daken „Nee, iemand zal aan mijn ge bouwen niet kunnen aflezen dat ik uit Indonesië kom," geeft Soedjono toe. „Immers, je bouwt in Nederland, voor dit klimaat, voor Nederlandse mensen. Het moet een Neder lands gebouw worden. In Indo- Djqanita Soedjono: „Iemand zal aan mijn gebouwen niet kunnen aflezen dat ik uit Indonesië kom." FOTO HIELCO KUIPERS onplezierig, maar toen ik 17 nesië maak je bijvoorbeeld bre de dakoverstekken, omdat de zon buiten moet blijven. De plattegrond moet zo zijn dat de wind door het gebouw kan waaien. Mooie gevelbaksteen is niet voorradig. De gevels wor den doorgaans gestuct." De opzet van de tentoonstel ling 'Altijd op reis', waar ze met enkele projecten aan deel neemt, kan haar bekoren. „Hoe je het ook wendt of keert, je bent toch een vreemdeling en dat is een handicap. Deze ten toonstelling laat zien hoe je dat kunt overwinnen. Het heeft mij geleerd over mezelf na te den ken." Indonesië blijft het vaderland in haar verbeelding. „Als je een maal ontworteld bent blijf je al tijd ontheemd," zegt Soedjono. „Nu ervaar ik dat niet meer als onzeker voelde, wel. Nu onüeen ik er mijn overzicht aan. Ik kan boven het bos vliegen. De vele indrukken die ik opdoe tijdens het reizen betekenen voor mij een inspiratiebron." De tentoonstelling 'Altijd op reis' is tot 28 februari te zien in ABC/Woonhuis Enschedé, Klokhuisplein 9. Open di t/m za 12 - 17 uur, zo 13- 17 uur. Advocaten van de Amerikaanse popzanger Michael Jackson en van de nu 14-jarige jongen die hem van seksueel misbruik heeft beschuldigd werken aan een schikking, die de zanger miljoenen dollars kan gaan kos ten. De vader van de jongen werd dezelfde dag door de on derzoeksrechter vrijgesproken van Jacksons beschuldiging dat hij heeft gepoogd de ster te chanteren door twintig miljoen dollar zwijggeld te eisen. Jackson is bereid voor een schikking zeker tien miljoen dollar te betalen, zo meldde een Amerikaans persbureau giste ren uit anonieme bron. Daaruit werd ook vernomen dat het ak koord over de financiële rege ling vandaag wordt bekendge maakt voor een hof in Los An geles. Om welk bedrag het pre cies gaat werd niet gezegd, al leen dat het er een van acht cij fers is. In de Amerikaanse pers circuleerden bedragen van tus sen de vijf en 50 miljoen dollar. Bij een schikking zou er geen rechtszaak hoeven te komen. Dit zou een tegenslag voor Jack son zijn inzoverre hij heeft ge zworen onschuldig te zijn en zijn naam te zullen zuiveren. De 35-jarige zanger zegt namelijk slachtoffer te zijn van een mis lukte poging tot afpersing van 20 miljoen dollar door de vader van de jongen, een welgestelde tandarts uit Beverly Hills. Jack son moet tussen 26 januari en 1 februari achter gesloten deuren zijn verklaring onder ede afleg gen en heeft tot dusverre alle beschuldigingen met kracht van de hand gewezen. Maar in de afgelopen tijd hebben steeds meer vroegere medewerkers van de artiest de aanklachten wegens kindermisbruik tegen hem ondersteund. De Afsluitdijk is het gevolg van een overspelige vissersvrouw amsterdam Dat de Zuiderzee nu IJsselmeer heet, is de wraak van God. De Afsluitdijk is aangelegd om een Volendamse vissersvrouw te straffen voor haar overspel met een knecht. Haar bedrogen echtgenoot besluit haar namens God te straffen. Dat is grofweg het verhaal van 'Terra Nova', de eerste Nederlandse geluidsfilm. De rolprent werd zo'n zestig jaar geleden gemaakt maar is nu pas voor het eerst te zien in het Nederlands filmmuseum. Het drama beperkte zich niet alleen tot het doek want na de opnamen, in de zomer van 1931, ging zo ongeveer alles fout wat er maar fout kon gaan. Regisseur Gerard Rutten ont dekte dat de vrouw van produ cent Williams Rienks 'onvakkundig' in de film had gesneden. Na een ruzie werd hij de studio uitgesmeten. Rienks maakte de film zelf af en ver ving de 'moderne' muziek, van de .jonge componist „..Hans, Brandts Buys, door beter in, het gehoor liggende klanken van Paul Mulder en Joseph Engel- Bij de première op 1 decem ber 1932 brandde de pers de rolprent af. Drie maanden later gebeurde dat ook letterlijk. Re gisseur Rutten probeerde zijn eigen versie te monteren toen een ploffende gloeilamp het materiaal in vuur en vlam zette. Het materiaal van Rienks ver dween in de archieven, lag te verstoffen en raakte verloren. Althans dat dacht men. In 1991 werd, bij de grote schoonmaak, een groot deel van de film te ruggevonden. Het filmmuseum heeft nu een reconstructie gemaakt van 'Ter ra Nova'. De beelden werden achter elkaar geplakt met de hulp van een 'shotlist' bij de partituur van componist Brandts Buys. De teksten en de geluidsband van 'Terra Nova' ontbraken. Hier brachten liple zers uitkomst. Ze bekekende film en noteerden wat de ac teurs zouden hebben gezegd. De acteurs Gerard Tholen en Huub Stapel spraken voor de reconstructie de schaarse dialo gen in. De muziek werd teruggevon den in het Haags gemeentemu seum en studenten van het Rot terdams Conservatorium maak ten onder leiding van Ruud Bos nieuwe geluidsopnamen. Het resultaat is een oer-Hollands filmdrama, opgenomen in Vo- lendam, met prachtige getaan de visserkoppen die pruimtabak kauwen en vrouwen in kleder dracht die aan De Dijk staan te breien. En natuurlijk nog volop actieve visbotters en de Volen damse variant daarop, de kwak, uit de tijd dat IJsselmeer nog Zuiderzee heette. Terra Nova, Nieuw Land is tot en met 2 februari iedere avond om 20.30 uur te zien in het Filmmuseum, Vondelpark 3 in Amsterdam. Acteur Max Schreck zet FOTO ARCHIEF 'Stommegriezelklassieker nog steeds de moeite waard leiden letty stam Dracula die zijn tanden in blan ke vrouwenhalzen zet terwijl vier saxofonisten en een pianist hem muzikaal begeleiden bij dit werkje. Dat is donderdag 27 ja nuari te zien en te horen bij LVC in Leiden. In het vrijetijds centrum draait de 'stomme' griezelklassieker 'Nosferatu' (1922) van Friedrich Wilhelm Mumau waarbij Das grausame Orchester een speciaal geschre ven stuk speelt. William Raayman en Hans- Erik Dijkstra zijn de componis ten. De twee verwerkten muziek uit die tijd met fragmenten uit klassieke meesterwerken en mengden die met meer experi mentele delen. Het wreed (aardige), vreselijke orkest, zoals vrij vertaald het uitvoerend ge zelschap heet, beperkt zich niet alleen tot de bladmuziek maar improviseert ook. De naam is ontleend aan de ondertitel van 'Nosferatu': 'eine Symphonie des Grauens'.. De film vertelt het verhaal van het gelukkig getrouwde stel Jo nathan en Mina Harker in de havenstad Bremen. Hij werkt bij makelaar Renfield, een hand langer van Dracula zoals later blijkt. Jonathan krijgt de op dracht een huis te verkopen aan graaf Nosferatu in Transsylvanië en gaat op weg naar diens kas teel. Als de adellijke heer Mina's foto ziet, raakt hij zeer onder haar bekoring en reist hij af naar Bremen om haar te ont moeten. 'Nosferatu' hoort tot de zoge noemde expressionistische films. Regisseur Murnau haalde alle middelen uit de kast om het effect van de scènes te vergro ten. Als Jonathan bij voorbeeld in een doodskoets op weg is naar het slot van de graaf pak ken donkere wolken zich drei gend samen. Om te benadruk ken dat het voertuig razendsnel gaat, draaide de regisseur die scène in negatief beeld. Dreigende beelden van een spin in zijn web en vleesetende planten zijn eveneens stijlken merken van de expressionis tische film. Murnau maakte daarnaast een uitgekiend ge bruik van de belichting. Bij hem is licht extra licht en donker ex tra donker. Zo kreeg acteur Max Schreck, die een zeer lugubere vampier neerzet, van Murnau een enorme schaduw mee. Die speciale technieken maken dat 'Nosferatu' ook na zeventig jaar nog steeds zeer bezienswaardig De musici van Das grausame Orchester, waaronder compo nist Raayman op baritonsax, zijn allen conservatoriumstu denten. Vincent van Gelder is de pianist. De overige drie bla zers zijn Wilbert Sleumer op so praansax, Linda Arnoldus (alt sax) en Niels Bijl (tenorsax). Di rigent van het gezelschap is Jac- có Camphens. 'Nosferatu' en Das grausame Orchester zijn donderdag 27 januari vanaf 20.30 uur te zien en te horen in LVC, Breeslraat 66 in Leiden. rotterdam peter van eijkelenburg Met de komst van Valery Gergjev naar het Rotterdams Philharmonisch Orkest krijgt Rotterdam er een jaarlijks mu ziekfestival bij. Het orkest en de nieu we chef-dirigent denken aan een tien daagse serie opmerkelijke concerten met ruimtevoor opera. Een spannende programmering en hoge muzikale kwaliteit van de uitvoeringen zullen de internationale muziekpers naar Rotter dam lokken, is de bedoeling. „Gergjev vindt het jammer dat ons orkest niet meer buitenlandse aan dacht trekt. Volgens hem moet dat kunnefi lukken. Bovendien is het goed voor de stad", zegt Kees Hillen, artis tiek leider van het RPhO. „Gergjev wil met het orkest ook meer naar het bui tenland de komende jaren. Dan den ken we aan een toer langs de Europese hoofdsteden". Na vele maanden onderhandelen met het Rotterdamse orkest doorbrak Valery Gergjev (40) het afgelopen weekeinde de spanning. De knoop werd in Londen doorgehakt na de laatste besprekingen met de orkestdi rectie. Die was aanwezig was bij de uit verkiezing van de Rus door het tijd schrift Classical Music tot Dirigent van het Jaar. „Dat viel toevallig samen met het afronden van onze besprekingen met hem, maar voor ons is dat natuur lijk niet slecht. Want door die verkie zing staat Gergjev dezer dagen interna tionaal extra in de aandacht en wij dus ook", aldus Hillen. Gergjev heeft zich v vijf verbonden i chef-dirigent jaarlijks 25 tot 30 concer ten te leiden. De Russische dirigent zal het orkest dus de 21e eeuw binnenlei den: het nu overeengekomen contract loopt in het jaar 2000 af. Kees Hillen: „Vraag het aan twintig internationale muziekdeskundigen en niemand van hen zal zeggen dat de komst van Gergjev naar ons orkest een logische stap is in diens carrière. Ze denken allemaal dat hij hoger had kun nen grijpen, naar Londen of naar New York bijvoorbeeld. Maar Gergjev houdt van avontuur en van uitdagingen. Hij vindt het muzikale klimaat in Neder land stimulerender dan in Londen of Parijs. Het is hier leuker werken voor hem, zegt-ie. Hij streeft niet op de eer ste plaats naar eer of een sterpositie of naar heel veel geld. Daar hingen de on derhandelingen ook niet op de afgelo pen maanden." Galaconcert Randy Crawford Amsterdam Randy Crawford geeft op 13 februari ee cert in het RAI Congrescentrum in Amsterdam. Het de Amerikaanse zangeres wordt voorafgegaan door den van The Rosenberg Trio. Haar optreden in Nedi éénmalig. uit 'Terra Nova', het filmdrama over Volendamse FOTO ANP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17