'Het was ongelooflijk hard hakken' Denise Jannah: op weg naar jazz-top Weinig vernieuwing bij Zuidhollandse bands Cultuur&Kunst Proeve van zestiende eeuwse muziek Leids Projektkoor: schitterend Gootsteenrealisme toont onvermogen Ül/IAANDAG 24 JANUAR11994 Franse acteur Barrault overleden parus Eén van Frankrijks bekendste theaterpersoonlijkheden, de acteur, mimespeler en oud-leider van een eigen theatergroep Jean-Louis Barrault, is zaterdagmorgen, 83-jaar oud, in Parijs overleden. Hij stierf in zijn slaap als gevolg van een hartstilstand. Zijn gezondheid was de laatste tijd al zwak. Barrault, die in het buitenland misschien nog het bekendst is geworden door zijn onvergetelijke vertolking van de rol van de mimespeler Baptiste in de Film 'Les enfants du Paradis' van Marcel Carné. Tot 1947 was hij verbonden aan de Comédie Francaise. Daarna richtte hij met zijn vrouw Madeleine Renaud een eigen toneelgroep op. Zij had een eigen onderkomen in Parijs dat nog steeds de naam Theater Renaud-Barrault draagt. Volgend jaar toch groots Oerolfestival Amsterdam Het Oerolfestival krijgt toch een vervolg. Organisa tor Joop Mulder van de Stichting Terschelling's Oerol Produkties (Stoep) zegt voor 1995 te denken aan een zestien dagen durend festival. Vorig jaar stopte Mulder met de organisatie omdat hij te weinig subsidie kreeg om de acht ton die het festival kost, te dekken. Voor dit jaar heeft Stoep een aantal kleine projecten op het programma zoals 'All along the Lighttower' op 11 juni om het 4ü0-jarig bestaan van de vuurtoren De Brandaris te herden ken. Hoogtepunt is het optreden van de Franse groepen Urban Sax, Ephémère en Xavier Guillot, Dadadang uit Italië en de Ne derlandse Slagerij van Kampen. Nieuw Jimi Hendrix-album Hilversum Bijna 24 jaar na zijn dood verschijnt een nieuw al bum van de gitarist Jimi Hendrix. 'Blues' is de titel van de cd die begin april wordt uitgebracht. Het album bevat veel nooit eerder uitgebrachte studio-opnames. Daarbij zijn versies van 'Red House', 'Voodoo Child' en 'Hear My Train A Comin'. Hendrix overleed, 27 jaar oud, op 18 september 1970. Hij stief aan een overdosis, zo werd lang gedacht. Naar de doodsoorzaak werd onlangs een nieuw onderzoek ingesteld. De uitkomst daarvan is nog niet bekend. Modefotograaf Andre Ostier overleden parus De Franse fotograaf Andre Ostier, die voor hij zich ging toeleggen op de modefotografie schilders als Picasso en Matisse voor zijn camera had, is woensdag op 86-jarige leeftijd overle den. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. Ostier nam kort ge leden nog foto's van de nieuwe zomercollectie van couturier Yves Saint-Laurent. Zijn werk verscheen vooral in de bladen Ma- rie-Claire en Vogue. Haenchen blijft bij Nederlandse Opera Amsterdam Hartmut Haenchen, chef-dirigent bij De Neder landse Opera (DNO), heeft zijn contract bij het gezelschap ver lengd tot 1999. Per seizoen zal hij minstens drie produkties uit brengen, aldus een woordvoerder van DNO. Haenchen, die ook chef-dirigent is van het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest, leidt als vaste gastdirigent onder meer ook de Staatsopera en de Komische Opera in Berlijn. 'We proudly presentmet Dope Syn dicate, Kilgore Trout, La La Limited, 2 Chord Genius, Image Transmission, The Post, ISIS, Molto Fracasso, Stawberry De Popunie selecteerde voor afgelopen zaterdag in het LVC de 10 opvallendste bands van Zuid-Holland. Dat leverde in een dik vijf uur durend mu ziekavondje allereerst een bonte mengeling van stromin gen op. De nieuwe stromingen kwamen aan bod in de bene denzaal. Dope Syndicate rapte in de vooravond ietwat schraal op een behoorlijke beat met soms verrassende achtergrond sound, La La Limited had zijn sound van dance met metal riffs leuk afgekeken van - het al reeds weer ter ziele - Doe Ae robics Probe en de crossover funk-rap-groep Strawberry Jam pakte het publiek later op de avond dan wel in, maar bleef eigenlijk alleen overeind door de gedreven zanger Edwin Dortland. Pech voor Multo Fraccasso. Hun feestmuziek moest in de kleine bovenzaal gespeeld worden. De Madness-achtige outfit en hun vreemde opeen volgende aaneengeregen stij len was beter in de grote zaal tot zijn recht gekomen. Pretti ge Dinosaur Jr.-adapten waren The Post. Zanger Mark van Rijnbeek heeft de neuzelstem van J. Mascis maar de groep onderscheidt zich door een se rie sterke hoekige songs. Tussen al dit geweld sneeuwde Marieke Olij - of moeten we het vreemde 2 Chord Genius gebruiken? - zelfs in de bovenzaal een beetje onder. Het geroeze moes aan de bar overstemde, vooral bij de rustige passages, het podiumgeluid bijna volko men. Wie goed luisterde zag een kleine Janis Ian in wor ding. Met simpele gitaarbege leiding en een dijk van een stem zette Olij een half uur sterk herkenbaar materiaal neer met verrassende teksten over de zoektocht in de liefde. De twee Leidse deelnemers ISIS en Barefoot Rabbit kon den in dit muziekveld goed meekomen. Zanger Hans Brussee van ISIS kan zeker muziek schrijven maar hij blijft' soms teveel hangen in zijn eigen theatraliteit. Bare foot Rabbit bracht een aardige maar ietwat cliche-matige crossoversound. Positief is ze ker dat de band steeds beter op elkaar ingespeeld raakt. De tien bands gaven de be zoeker een goed overzicht wat Zuid-Holland aan popmuziek allemaal te bieden heeft. On danks het behoorlijk speelni- veau blijven de meeste bands aardige trendvolgers met he laas te weinig niveau om de echte top te halen. Geen prijs maar wel lof voor Nederlandse ijsbeeldhouwers in Amerika Zwitserland mag zich een jaar lang wereldkampioen ijs- beeldhouwen noemen. Het team sleepte die titel zater dag in de wacht in de Amerikaanse plaats Breckenridge in de staat Colorado. De Nederlandse afvaardiging met Leidenaren Tineke Jacobs en Antoon Ruigrok, Beaty Cze- to uit Vlaardingen en Ineke Otte uit Goes, viel niet in de prijzen. ry stam cobs telefonisch vanuit Ameri ka. ,,Ze hadden vijf hele lange, „Die Zwitsers hebben die prijs dunne sneeuwmannen gemaakt dikverdiend", meldt captain Ja- met het hoofd licht gebogen. Heel mooi om te zien en te ma ken. Ons eigen ontwerp werd erg enthousiast ontvangen. Mensen vonden het heel bij zonder. We zijn zelf ook tevre den. Het ziet er heel goed uit." De vier kunstenaars hadden een ontwerp waarin beweging centraal stond. Het moest wor den gemaakt uit een blok sa mengeperst sneeuw van 30 ku bieke meter. „Dat was moeilijk werken want voor ons beeld kon je alleen, van boven naar beneden werken. Je moest heel goed nadenken bij wat je deed. Het samenwerken ging prima. Drie van ons hadden nog nooit met sneeuw gewerkt. Maar het ging heel goed." „De eerste dagen was het heel moeilijk. De sneeuw was hele maal verijsd en was heel moei lijk om te bewerken. Je staat on gelooflijk te bikken en te hakken om er een klein stukje af te krij gen. De laatste twee dagen was het heel zonnig. We werkten ge woon in ons t-shirtje. En heel wat teams moesten hun beel den met lakens afschermen. Wij hadden dat niet nodig maar wel moet je met die zachte, bijna smeltende sneeuw extra oppas sen. Vooral niet te snel willen en goed opletten hoe en waar het drupt." „Dit kampioenschap is heel leuk om aan mee te doen. Ie dereen is zo enthousiast. De in woners van Breckenridge heb ben dagen sneeuw lopen stam- beelden uit worden gehakt." „Het zijn niet alleen de win tersporters die langs kwamen want Breckenridge is een ski gebied. Mensen komen werke lijk overal vandaan om te kij ken. Ze werden echt met busla dingen aangevoerd. En ze rea geerden allemaal heel enthou siast. Ze vonden ons beeld heel bijzonder." 'Alleen op de wereld' ontsierd door cliché's muziek recensie. dick hermsen Concert: Denise Jannah; Lucas van Mer- wijk-drums, Henk Haverhoek-contrabas, Bert van den Brink-piano, Angelo Verploe- gen-trompet. Gezien: 22/1, Schouwburg, Leiden. Ze zingt jazz. Het is nette jazz, voor in de schouwburg. Ver nieuwend is het niet, maar ook worden er zeker geen platgetre den paden bewandeld. Inter pretaties van de stukken zijn fris en en spannend. Denise Jannah stond afgelopen zaterdag in de Leidse Schouwburg en verzorg de een luisterrijke avond met mooie standards van nu en uit vroegere tijden. Jannah werd geboren in Pari- maribo, maar groeide op in Ne derland. Aanvankelijk studeerde ze rechten. Toen ze merkte dat ze muziek eigenlijk leuker vond, meldde ze zich aan bij het con servatorium in Hilversum. In 1992 sloot ze daar succesvol haar zangstudie af. Ervaring deed ze onder andere op in de musical 'A Night at the Cotton Club'. Daarnaast maakte zij gro te indruk op het 'North Sea Jazz Festival'. De zangeres beschikt over een prachtig stemgeluid. Ze heeft een wat eenzijdig timbre, maar wel één waar ze uitste kend mee uit de voeten kan. Ze controleert haar stem tot in de puntjes, zingt haarzuiver en met een ongekende soepelheid. In de zogenaamde scat-solo's, de 'pa-di pa-di poe-da' gedeel ten, lijkt de scat er zo nu en dan met Denise vandoor te gaan, in plaats van dat zij richting geeft aan de improvisatie. De harmonische schema's zijn dan ook bepaald niet een voudig om over te improvise ren. In de repertoire-keuze heeft ze zich niet beperkt tot de meest voor de hand liggende stukken. Nummers als 'Groovin' High' en 'Come Rain or Come Shine' zijn juweeltje^ die op de THEOMAASSEN Bepaalde dingen een formidabel talent" (Jacques d'Ancona) vrijdag 28 januari, 20.30 uur PREMIÈRE KAPELZAAL K&O tel.071-131943/141141 e lammers Drs. E. Jas; de Koorboeken van de Pieters kerk. Muzikaal omlijst door het Leids Vo- Alle katholieken gaan naar het vagevuur. Dat is heel eerlijk ge regeld. Alleen de lengte van het verblijf in het voorgeborchte kan verschillen. De lengte wordt bepaald door de levenswandel maar kan worden verkort door gebeden van de nabestaanden. Van je familie mag je verwach ten dat ze dit belangeloos doen, maar je kunt op zeker spelen en missen bestellen om de kwellin gen te verkorten. In de zestiende eeuw beston den speciale afdelingen binnen elke kerk, die zich daarmee be zighielden, de zogenaamde me morie-meesters. Uit dit college groeide mettertijd het Zevenge tijden college. In navolging van de kapittelkerken, waar de getij den (Metten, Lauden, Primen enz.) gezongen werden, gingen ook de gewone parochiekerken over tot het zingen van het offi cie, vaak in het kader van de memorie-diensten. En daarvoor had men natuurlijk ook mu ziekboeken nodig, die in op dracht van de colleges afge schreven werden. E. Jas, muziekhistoricus aan de Universiteit van Utrecht, telde gisteren tijden college vt terskerk en ovei tetboeken, waa caal Ensemble het Zevenge- n de Leidse Pie- de koor- of mo- r het Leids Vo- rier stukken uit zong. Boudewijn van Swieten (be roep: politicus) stelde in zijn testament vast dat een deel van zijn geld besteed moest worden aan de aanstelling van vier ka pelaans die elke dag een mis en een grafgang moesten zingen. Ook dienden zij regelmatig een requiemmis, een Salve Regina ten gehore te brengen voor zijn zieleheil. Zo stichtte hij in de Denise Jannah: nette jazz, v i de schouwburg. doorsnee repertoire-lijsten niet vaak voorkomen. Op de muzikanten die ze heeft meegenomen kan ze bou wen. Kwaliteit staat bij het be geleidingskwartet voorop. Bert stem van Jannah. van den Brink, hij arrangeerde De vocaliste heeft ook het merendeel van de stuk ken, is een begenadigd pianist. Hij speelt virtuoos en uiterst creatief. De trompet van Angelo Verhoeven kleurt prachtig bij de tijd nodig om op gang te komen. Als ze eenmaal de vorm heeft ge vonden, weet ze het publiek te boeien tot de laatste minuut. In de zaal hangt een haast mystie-. ke stilte, wanneer ze hét publiek bedankt middels een prachtige FOTO HUGO GOSSE a-capella vertolking van Billie Holiday's 'Strange Fruit'. Jan nah is een veelbelovend talent dat hard op weg is naar de Ne derlandse jazz-top. Het zal niet lang duren voor ze daar arri- recensie maarten b Voorstelling: 'Alleen op de wereld' door Opus One. Gezien: 23/1, Parktheater, Al phen a/d Rijn. 'Alleen op de wereld' (1878) van Hector Malot is één van de be roemdste kinderboeken ter we reld. Het verhaal van het wees kind Remi, zijn verlaten, berooi de bestaan te midden van de armsten van de bevolking blijft kinderen èn volwassenen aan spreken. De gravures die Emile Bayard bij de eerste druk maak te en die in vele latere drukken werden overgenomen, zijn een typisch produkt van de tweede helft van de negentiende eeuw. Deze pathetische plaatjes wek ken bij lezers van nu geen emo ties meer op, alleen nostalgie. Aan deze gravures van Bayard moest ik telkens denken bij de dansvoorstelling 'Alleen op de wereld' van Opus One en cho reograaf Rob Brown. Door de overdreven, veel te dramatische gebaren heeft de voorstelling iets stoffigs en wordt zij ontsierd door talloze clichés, zoals het onbehouwen proletariërsge drag, gevoelige afscheidsgeba- ren en een veel te groot verschil tussen goede mensen en slech teriken. De choreograaf heeft zich te weinig afgevraagd hoe een ver haal als dit aan de jeugd van nu verteld moet worden. Ik doel hiermee niet alleen op de ne- gentiende-eeuwse sfeer, maar ook op de plaats van de dans in de voorstelling. Dans maken voor de jeugd is een delicate zaak. Al te letterlijke weergave van de handelingen in gestileerde bewegingen kan gemakkelijk weerstand oproepen. Dan zien kinderen liever puur het ver haal. zestiende eeuw het Getijden college van de Pieterskerk. Er was een groot verloop on der de zangers, zo groot dat men op een goed moment een concurrentiebeding instelde. Met hun kwaliteit had dat r altijd te maken: er zijn klachten geboekstaafd over vals zingen, te snel de psalmen afraffelen, te weinig vroomheid en koorleden die zich onder het zingen vast van hun kleed ontdoen. Een verrukkelijk idee om in de Pieterskerk een proeve van deze zestiende-.eeuwse muziek te geven. Het Leids Vocaal En semble zong stukken van Gom- bert, Clemens non Papa, Lupi en Verdelot. Lupi en Clemens non Papa werden mooi vertolkt door het vijfstemmig koor. Gombert en Verdelot werden in kleinere bezetting gebracht. Hoewel het lastige muziek is om te zingen, wist het Leids Vocaal Ensemble het ijle, doorzichtige karakter goed over te brengen. recensie li dy van der spek Concert: Leids Projektkoor o.l.v. Hans Noyens Esther Put- Maria Kristensen-blokfiuit. Gehoord: 23/1, Lok- horstkerk, Leiden. 'Het Leids Projektkoor is opgezet om onbekend werk een kans te geven en om koorleden gelegen heid te geven solistisch op te treden', citaat uit het programma. Vóór de pauze klonk de muziek uit de renaissance vertrouwd en voorspelbaar en deze mededeling dus kleinerend ten aanzien van andere koren in de regio. Na de pauze was dit citaat geheel en al van toepassing: gewaagde, ver rassende, opwindende a capella koormuziek met uitgebreide kansen voor solistische inbreng van de amateurzanger. Opvallend goed en een lust voor het oog was de dirigeertrant van Hans Noyens. De muziek komt letterlijk via zijn lenige expressieve handen tot leven. Heerlijk om bij zo'n dirigent te zingen! In 'The birth of music' van Ton de Leeuw (1926), naar een Mexicaanse sage, haalt de wind met striemende vlagen en felle bliksemschichten de muzikanten uit de hemel om de droeve aarde, die in stilte gedompeld is, op te vrolijken en te doordrenken van muziek. Pas in het achtste deel als de wind de muzikanten op de aarde prijsgeeft, schept de Leeuw 'orde' in zijn compositie zo dat alle dingen leren zingen: beeldend, agressief, fel en meditatief. Verschillende solistische stemmen, als uit alle windhoeken, fluisteren, stormen of blazen door een, buitengewoon knap en helder door het koor weergegeven. En dan in het laatste deel als een zevende scheppingsdaad: 'daar zij muziek', die vijftonigheid, de pentatoniek (hej gebruik van de zwarte toetsen van het klavier) met een lange zangerige grondtoon door de verschillende stem men beurtelings aangehouden. Schitterend. Voor 't laatst de beste wijn bewaard, het 'Magnificat' van de Vlaming Vic Nees (1936). Het koor had hier een zeer homogene zilveren klank die prachtig overeenkwam met het glanzende edelmetaal van de sopraan Esther Putter in haar trefzekere moeiteloze stijl van zingen. Vooraf, in de door Maria Kristensen gespeelde 'Meditatie voor altblokfluit' van Ryohei Hirose (1975) waande ik mij niet in een gestileerde Ja panse tuin, maar op de Wadden bij terugtrekkend tij: vogelgekwetter, pruttelend en zuigend slib vol schelpdiertjes in een grote verlatenheid. Steven Spielberg in de prijzen. Golden Globes voor Spielberg Steven Spielberg heeft zaterdag in Hollywood twee Golden Globe- awards gekregen voor zijn film 'Schindler's List'. Het indringende holocaust-drama kreeg een prijs voor de beste film en de beste re gie. 'Schindler's List', een zwart-wit film over een Duitse fabrieksar beider die duizenden joden van de dood in een concentratiekamp redde, ontving daarnaast een prijs voor het beste draaiboek. De beste acteurs waren: Holly Hunter, voor haar rol in 'The Pia no', en Tom Hanks in 'Philadelphia'. Robin Williams was de beste komische acteur in 'Mrs Doubtfire'. De beste komische actrice, An gela Bassett, speelde in 'What's Love Got To Do With It'. Winona Ryder kreeg een Golden Globe voor haar bijrol in 'The Age of Inno cence', Tommy Lee Jones speelde de beste bijrol, in 'The Fugitive'. De beste film van buitenlandse bodem was volgens de jury 'Fare well to my Concubine'. recensie wunand zeilstra 'Mensch Meier' van Franz Xaver Kroetz. Spel: Elja Pelgrom, Mar tin de Smet en Jacob Derwig. Regie: Alize Zandwijk. Gezien: 22/1, LAKtheater, Leiden. Een echt keukenblok, echt stro mend water uit de kraan, echte boterhammen met beleg op ta fel - veel 'echte' details in de en scenering van 'Mensch Meier'. Deze keuze bij dit stuk van Franz Xaver Kroetz ligt min of meer voor de hand. Regisseuse AJize Zandwijk kan eigenlijk nauwelijks iets anders Idezen. De nadruk moet haast wel lig gen op gootsteenrealisme, om dat de schrijver met behulp daarvan het menselijk onver mogen wil laten zien. Het is het onvermogen om aan de sociaal bepaalde beper kingen van het eigen bestaan te ontsnappen. Daarbij is 'Mensch Meier' nog niet eens zo door en door pessimistisch. Uiteindelijk komen twee van de drie ge zinsleden tegen hun onderdruk king in opstand en verlaten het huis. Weliswaar biedt dat geen echte oplossing, maar alles be ter, zo lijkt de boodschap, dan lethargie. In dit arbeidersgezin dien je volgens Franz Xaver Kroetz maatschappelijke onder drukking weerspiegeld te zien. In plaats van onderlinge solida riteit zetten deze mensen in hun eigen kleine wereldje de onderdrukkingsmechanismen voort. Het uitbeelden van dat kleine wereldje is gebaat bij ingetogen spel, teneinde iedere mogelijke vorm van karikatuur te vermij den. Daar hebben spelers en re gisseur terecht veel aandacht aan besteed. Bovendien is het noodzakelijke gootsteenrealis me maar tot zekere hoogte doorgevoerd, hetgeen valt toe te juichen. Vergelijk je echter het taalge bruik in deze voorstelling met de oorspronkelijke tekst, dan blijkt hier helaas iets wezenlijks te zijn weggevallen. Zijn perso nages laat Kroetz heel bewust een gekunsteld dialect spreken. Dat heeft onder meer te maken met het onvermogen van de personages om hun problemen nelder onder woorden te bren gen. Daarvan valt in de Neder landstalige voorstelling bar wei nig te merken: het taalgebruik van de acteurs is heel gewoon, eigenlijk tè gewoon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11