De beste reggaezanger sinds Bob Marley Lennon en Marley in Hall of Fame Filmkeuring roept hulp in van rechter Djazzex onderhoudend Fries Museum gaat lang dicht voor verbouwing Cultuur Kunst Méditerranée aan de Noordzee De Rock and Roll Hall of Fame heeft de nieuwe leden bekend gemaakt. Behalve John Lennon en Bob Marley kregen onder meer ook de leden van The Gra teful Dead, The Band en The Animals een plaatsje in de gale rij der beroemdheden uit de rockmuziek. De in 1980 vermoordde John Lennon wordt geëerd voor zijn muziek als solo-artiest. Hij had al een plaatsje in de Hall of Fa- me gekregen voor zijn carrière met The Beatles. De andere nieuwe leden van 1994 zijn de musici van gezichtsbepalende bands uit de jaren zestig en be gin jaren zeventig: The Grateful Dead en The Band en de Britse Animals. Ook zanger en liedjes schrijver Elton John, gijaarvirtu- oos Duane Eddy en de eeuwige Rod Stewart werden ingewijd. Bluesman Willie Dixon werd postuum geëerd. Het Brabants Orkest zegt contract met dirigent op eindhoven «anp Het bestuur van de stichting Het Brabants Orkest in Eind hoven heeft met onmiddellij ke ingang het contract met de vaste dirigent Arpód loó opgezegd. Volgens een woordvoerder van het orkest is eerder deze week een ern stige vertrouwensbreuk ont staan tussen de directie en de dirigent. Dat gebeurde nadat Joó een repetitie had geannu leerd. Diens contract loopt nog tot september 1996. Vol gens de zegsman dreigden al enige tijd moeilijkheden. De werkgroep Artistiek Beleid en de ondernemingsraad van het orkest vinden dat er nieuwe prikkels nodig zijn om de bestaande kwaliteit te handhaven en te verbeteren. Daarom werd eind vorig jaar al geadviseerd om na te gaan op welke manier het contract met de dirigent eerder zou kunnen worden beëindigd, loó was niet bereikbaar voor commentaar. Het Brabants Orkest probeert de komende maanden de programma's zoveel mogelijk ongewijzigd utrecht npa De Nederlandse Filmkeuring stapt naar de rechter als films ongekeurd in de bioscoop ver schijnen, zonder vermelding dat ze alleen geschikt zijn voor mensen van 16 jaar en ouder. Dit opmerkelijke besluit heeft de Filmkeuring genomen om zo de filmmaatschappijen en dis tributeurs duidelijk te maken dat zij zich aan de wet op film vertoningen dienen te houden. Dat meldt het blad Trefpunt van het ministerie van WVC. Volgens secretaris-directeur C.N. Crans van de Nederlandse Filmkeuring hebben Neder landse verhuurmaatschappijen in 1993 geregeld de hand gelicht met de wet op filmvertoningen. „Ze bieden hun films niet bij ons aan en laten de film vervol gens wel in bioscopen vertonen voor 'alle leeftijden' of '12 jaar en ouder," zegt Crans in het WVC-blad „Wij zijn vorig jaar nog zo vriendelijk geweest om telefonisch contact met de ver huurmaatschappijen op te ne men en ze er op te wijzen dat ze in overtreding met de wet wa ren, maar het gevolg was dat we getrakteerd werden op scheld partijen of dat de hoorn op de haak werd gesmeten". Crans noemt als positieve uitzonde ring de maatschappij Concorde, die zich wel aan de regels houdt. Het voornemen van de Film keuring is opmerkelijk, omdat vorig jaar bekend werd dat de ministers van Cultuur en Justi tie een wetswijziging voorberei den om de huidige, onafhanke lijke filmkeuring af te schaffen. In plaats daarvan zou er een systeem moeten komen waarbij bioscopen en videotheken zelf. onder supervisie van een raad van toezicht, bepalen of een film geschikt is voor minderjari gen. De Tweede Kamer heeft zich in meerderheid voor die zelfreguleringuitgesproken. De Nederlandse Filmkeuring is inmiddels drie keer in actie gekomen door brieven te sturen aan verhuurmaatschappijen over ongekeurde films. Die wer den vervolgens alsnog ter keu ring voorgelegd. recensie maarten baanders Voorstelling: Jubileumprogramma Djazz ex. Gezien 21/1 Leidse Schouwburg. Djazzex bestaat dit seizoen tien jaar. Het jubileumprogramma, met werk van drie gastchoreo- grafen, is onderhoudend, bevat de bekende energieke, specta culaire dans van deze groep, maar heeft toch niet de uit schieters waarmee Djazzex in het verleden vaak indruk maak te. De drie choreografieën heb ben een verhaal als uitgangs punt. Deze verhalen lopen zeer uiteen, maar worden allemaal met ongeveer dezelfde extraver te luchtigheid verteld. Zeker in 'No harm done' van Marcelo Evelin miste ik daardoor iets. Dit werk gaat over het grimmige bestaan van zwerfkinderen in Brazilië. Deze kinderen worden zonder scrupules vermoord. Die moord wordt concreet uitge beeld, maar door de vlotte sfeer ontbreekt de dramatische kracht. De personages zijn gemakke lijk te herkennen, niet alleen aan hun kleding, maar ook aan hun bewegingen. Vijf dansers in witte kostuums dansen gracieus en superieur: de drie zwerfkin deren bewegen schichtig agres sief. Dit is de duidelijkheid die bij geëngageerde kunst hoort, maar die ook het gevaar van al te voor de hand liggende beel den meebrengt, zoals het smij ten met geld. Gelukkig zijn er ook genoeg originele wendin gen. 'Miles Smiles' van Feri de Geus gaat over jazzmusicus Miles Davis. Een thema uit diens leven, de tegenstelling tussen blank en zwart, komt erin voor maar De Geus kiest ervoor dit niet al te concreet uit te werken. De vlotte, sierlijke, krachtige dans en vooral het dansplezier overwinnen dit the ma en dit plezier komt duidelijk 'Francesca at home with Wal ter's one minute' van Antony Rizzi is een hilarische reeks scè nes uit het leven van een Itali aans gezin vol drukte, gekibbel en een snauwende moederfi guur. De bewegingen zijn slap- stick-achtig. Er zijn veel grappi ge vondsten en de dansers krij gen ruimschoots de kans te la ten zien dat ze ook talent voor komische mime hebben. leeuwarden anp Het Fries Museum in Leeuwar den zal van 5 september dit jaar tot midden april 1995 voor het publiek gesloten zijn. De ruim zeven maanden worden benut om het Kanselarij-project, dat onder meer de samenvoeging van het Fries Museum met het 16e-eeuwse Kanselarijgebouw omvat, te verwezenlijken. Provinciale Staten van Fries land besloten in 1990 tot de aankoop van het Kanselarijge bouw. dat in 1566 werd ge bouwd en waarin het hof van Friesland in vroeger tijd rechtsprak. Jarenlang werd het gebouw, rijkseigendom, niet ge De koop van het gebouw door de provincie was het begin van een grootschalig project, waar bij de Kanselarij wordt geres taureerd en ingericht als muse um voor moderne kunst. Via een tunnel wordt een verbin ding gemaakt naar het aan de overzijde van de Tweebaks- markt gelegen Fries Museum. Ook dit museum wordt gron dig onderhanden genomen. In het complex komt tevens het Fries Verzetsmuseum. De opening van het nieuwe museumcomplex is op 15 april 1995. Die dag is het vijftig jaar geleden dat Friesland en Leeuwarden werden bevrijd. De kosten van het project zijn be- groot op 16,3 m'lvjen gulden. Spiegelwanden Spiegels op maat Spiegels met lllst Glazen meubelen Vitrines Tafels volgens model Motief stralen Alles uit eigen atelier GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Telefoon: 071 -21 80 55 fciTERDAG 22 JANUAR11994 Luditie cabaretfestival in De Burcht jDENAanstormend cabarettalent is morgenmiddag te zien in Iciëteit De Burcht in Leiden. De deelnemers hopen met hun n plaats te verwerven voor een optreden op het Leids jabaret Festival dat volgende maand plaats heeft. De aanko mend cabaretiers zijn vanaf 14.00 uur te zien in De Burcht. De latste auditiemiddag in de sociëteit is volgende week zondag 30 huari. laagse museummarkt in Kurhaus n haag In het Kurhaushotel in Scheveningen is morgenmid dag de derde Haagse museummarkt. Zo'n 25 musea en andere jilturele instellingen uit de hofstad zijn present. Bekende en fender bekende instellingen geven informatie over hun collectie n de exposities die dit jaar te zien zijn. De museummarkt is van r tot 17.00 uur te bezoeken. Speciaal pianoconcert Stadsgehoorzaal fopen» Op uitnodiging van de Rotaryclub Leiden speelt pianist r Ardasev op zaterdag 12 februari in de Stadsgehoorzaal. Op tét programma staan werken van Janacek, Schubert, Smetena tj Liszt. Pianist Ardasev (1967, Tsjecho-Slowakije) wordt aange- lerkt als één van de meest getalenteerde Europese musici. De ipbrengst van het concert komt ten goede aan een instelling die /ferstandelijk gehandicapten leert om zelfstandiger te leven, (aarten a 25 gulden zijn verkrijgbaar bij K&O aan de Oude Vest 5, telefoon 141141. Milly Scott in de Elephant Club y/trmqnd Millie Scott is morgen te beluisteren in de Elephant Qub van Dekker Tennis in Warmond. De zangeres krijgt bege leiding van Rob Agerbeek (piano), Dolf Delprado (bas), Karei Reys (saxofoon) en Jan Opgenhaeffen (drums). Kaarten zijn ver krijgbaar aan de zaal. De Elephant Club gaat om 14.00 uur open. Culturele lezingen in Leidse Volkshuis en» In het Leidse Volkshuis begint in februari een lezingen- e over kunst en architectuur. Tijdens acht bijeenkomsten ko- i onder meer Rubens, de Italiaanse Renaissance, Art Deco, Jugendstil en Bauhaus aan bod. De lezingen zijn op woensdag avond. Ook is er een eenmalige bijeenkomst over de tentoon stelling 'Dageraad der Gouden Eeuw' in Amsterdam. Eveneens g het programma staat een korte cursus 'Antieke Culturen' ver de vroeg Griekse en Romeinse tijd. Voor informatie en aan leiding: Leidse Volkshuis, Apothekersdijk 33a, telefoon 149180. Vlietpopfestival verhuist idschenpam» Vlietpop in Leidschendam viert zijn tiende editie dit jaar op een andere plaats. Het festival verhuist van het Zijde park bij winkelcentrum Leidsenhage naar het terrein van het Eu ropees Octrooi Bureau langs de Heuvelweg. Vlietpop is op zater dag 2 juli. Stichting Poplife, de organisatie van het muziekspek takel, hoopt dit jaar zo'n 100.000 festivalgangers te trekken. Burning Spear, Jamaicaanse roots aanstaande woensdag in het LVC Het LVC neemt de komende maanden een voorsprong op de zomer. Reggae-acts van formaat, Burning Spear, Culture en The Itals met enkele muzikanten van de le gendarische The Wailers, zullen hier een warm voorjaar aankondigen. Als klap op de vuurpijl zal het nieuwe Leid se reggae-soundsystem 'Run Come' de zaal voor elk con cert op temperatuur brengen. Burning Spear opent aan staande woensdag de concertreeks. Niemand zou de mededeling dat Bob Marley The Wailers in het LVC zouden optreden ooit serieus genomen hebben. Hetzelfde geldt voor de Jamai caanse zanger Winston Rodney, alias Burning Spear, die de afge lopen jaren alleen in de grote concertzalen te zien was en, na een kwart eeuw muziek maken, ook een legendarisch artiest is geworden. Medio jaren tachtig gaf hij in het Utrechtse Vredenburg een concert dat live werd uitgezon den op Hilversum 3. Spear en zijn 'Burning Band' speelden het publiek plat. De 'positieve vibraties' werden Vredenburg ingeslingerd en als Burning Spear op zijn conga's trommel de, leek hij net een Afrikaanse shaman. 'Burning Spear zingt en rockt, bijgestaan door een roekeloze, jonge band. Het geluid snijdt door de rokerige, donkere club totdat het zenuwgestel van de schommelende bezoekers lich telijk door elkaar wordt ge schud', zo beschreef Rolling Stone-joumalist Stephen Davis een optreden van Burning Spear. Worstels In 1975 bracht Burning Spear zijn derde album 'Marcus Gar- vey' uit, hetgeen hem op Jamai ca in één klap enorm populair maakte. Met zijn bezwerende en op zijn beste momenten hypnotische zang wees hij de Jamaicanen op hun tradities, geschiedenis en hun wortels. Tegelijkertijd zong hij over de armoede en de lijdensweg die het overgrote, zwarte deel van de Jamaicaanse bevolking dage lijks ondergaat. Burning Spear is, zeker na het overlijden van Bob Marley, de belangrijkste roots-zanger van Jamaica. Hij staat op dezelfde mythische hoogte als Marley. Spear verstond net als Marley de kunst om grote menigten mee te sleuren in een muzikaal avontuur. De meeste reggae-ar- tiesten steunen op de invloeden van de rythm blues, samenge- klutst met Caraïbische en Afri kaanse invloeden. Het bijzondere van Burning Spear is dat zijn muziek meer dan die van anderen geïnspi reerd lijkt door de Afrikaanse wortels. Dat blijkt niet alleen uit zijn manier van zingen en de klank van zijn platen maar ook uit de thema's van zijn num mers. Spear leende zijn arties tennaam van Jomo Kenyatta, de leider van de Kenyaanse ver zetsbeweging Mau Mau en later staatshoofd. De beruchte Keny aanse Burning Spear maakte er geen probleem van om de hoof- Marcus Garvey Niet éénandere reggae-artiest heeft zo veelvuldig over Marcus Garvey gezongen als Burning Spear. Op elk van zijn negentien albums staat toch minstens één nummer over deze Jamaicaanse volksheld en profeet. Garvey, die net als Burning Spear en Bob Marley werd geboren in het dorpje St. Ann's, stond aan de wieg van de Rastafari-beweging. De journalist, ondernemer en predikant Garvey propageerde in de jaren twintig 'Afrikaans bewustzijn' en de terugkeer naar Afrika van bevrijde slaven. Tegenwoordig wordt Garvey in de Jamaicaanse populaire muziek nog zelden genoemd want het is daar allemaal ragga- muffin wat de klok slaat: ge computeriseerde, swingende en keihard klinkende dansmuziek, die weinig meer met reggae te maken heeft. Sterker nog: de jongere generaties op Jamaica vinden roots-reggae niet te pruimen. Tijdens een concert in Kingston werd Bunny Wailer, die samen met Bob Marley en Peter Tosh ooit The Wailers vormde, vorig jaar weggehoond en met tomaten bekogeld. De tijden veranderen. Zo ook de platen van Burning Spear. Zijn baard en dreadlocks wor den grijs, maar zijn muziek klinkt steeds moderner. Het blijft roots-reggae, maar er wordt meer gebruik gemaakt van syntheseizers en elektroni sche drumgeluiden. Hij gaat met zijn tijd mee, hetgeen zijn nieuwe platen, volgens zijn oudste fans, niet altijd ten goe de komt. Zijn optredens zijn echter nog steeds zeer de moei te waard. Burning Spear's baard en dreadlocks worden grijs, maar zijn muziek klinkt steeds moderner. BOUWKUNST De consequentie daarvan is dat de entreehal is getransformeerd tot een vitrine waarin de be drijfsfilosofie (degelijkheid, za kelijk, betrouwbaar) wordt geë taleerd. De entreehal als reflec tie van jonge bedrijven fungeert als representatief masker dat de plaats inneemt van de gebruike lijke facade. De architect is er, met steun van zijn opdrachtgevers, in geslaagd een gebouw te realiseren dat zich in gunstige zin onder scheidt van de sleetse architec tuur die we doorgaans op be drijfsterreinen aantreffen. Hij bewerkstelligt daarmee een be langrijke opwaardering van de Noord wijkse bedrijfslocatie. Met dit kantoorgebouw heeft Splinter bewezen bezig te zijn een, weliswaar nog bescheiden, maar van constante kwaliteit getuigend, oeuvre op te bou wen. Eigenlijk valt er weinig aan te merken op zijn werk. Het is perfect in de zin dat over elk de tail is nagedacht en in de afwer king de grootste zorgvuldigheid is betracht. De enige kritiek die op het werk van Splinter mogelijk is, is mis schien wel de moralistische strengheid in ordening, afwer king en detailering die hij zich, als erfgenaam van het Neder lands functionalisme, heeft op gelegd. Architectuur die geen frivoliteit tolereert, loopt op den duur het gevaar dodelijk saai te worden. Maar vooralsnog lijkt het erop dat Splinter zich daar over geen zorgen hoeft te ma ken. e Losplaatsweg in Noordwijk, met z'n rommelige verza nding huizen en bedrijfspan- len, is onlangs verrijkt met een ilegant en vrolijk stemmend ;antoorgebouw. Het ontwerp is de Haagse architect Jan splinter die vorig jaar in Leiden ook al een fraai, en alom beju beld, appartementengebouw realiseerde tussen de Oude Rijn de Morsweg. Splinter onder op scheidt zich omdat hij zeer ho ge kwaliteitsnormen stelt aan zijn gebouwen. Ook het kan- toorgebouw in Noordwijk ge tuigt van die ontwerpmentali- teit. De opdracht was een kantoor gebouw te ontwerpen voor een groep accountants en belasting consulenten. Dit soort gebou- krijgt doorgaans een nogal poenerig uiterlijk waarin glans en imponerende vormen een hoofdrol spelen. Niet in het ge bouw in Noordwijk. In samen spraak met de opdrachtgevers ontwierp Splinter een complex dat de aanwezigheid van jonge bedrijven uitstraalt: fris en zake lijk, strak vormgegeven, dege lijk, openheid naar de straat toe en in elk geval niet poenerig. De hoofdopzet onderscheidt zich niet wezenlijk van een doorsnee kantoorgebouw. Een voudig gezegd heeft het com plex de vorm van een schoe nendoos, opgedeeld in twee bouwlagen die in de lengterich ting door een gang worden doorsneden. Aan weerszijden van de gang zijn de werkver trekken gesitueerd, alsmede een kleine kantine en sanitaire voor zieningen. De kantoren zijn zorgvuldig, maar tamelijk tradi tioneel, vormgegeven. Een bijzonderheid is wel dat de voorgespannen (dragende) vloeren van het kantoorgedeelte rusten op een aantal dwarsge- plaatste schotten waardoor ko lommen konden worden ver meden. De gevels zijn uitge voerd in houtskeletbouw met een isolerende stuclaag in, wat de architect noemt, méditerra- née-groen. Dat geeft het ge bouw een frisse uitstraling. Opvallend is de doorzichtige entreehal die voor de 'kantoor doos' is geplaatst. Deze entree hal is van de straat gescheiden door een lichtgroen getinte gla zen voorgevel, aan de binnen zijde gesteund door eveneens glazen stabilisatoren. Het zon licht wordt door het glas zoda nig gebroken dat in de hal een wisselend spel van licht en schaduwen ontstaat. De transparantie wordt alleen onderbroken door een trap, met treden van gelaagd glas, twee kolommen die het dak dragen, een grote palmboom en drie Le Corbusier-stoelen. De achter wand, die de hal scheidt van de kantoren, is een prachtig ge componeerd en gesitueerd ge heel met een balie, entrees en vensters. Gezegd moet wel dat de tegenstelling tussen de lich te, luxe entreehal en de weinig spectaculaire kantoren behoor lijk groot is. Splinter heeft de gelegenheid gekregen zich tot in detail met de inrichting van het gebouw te bemoeien: meubilair, verlich ting, traphekjes, niets ontsnapte aan zijn oog. En uit alles blijkt een grote aandacht voor het de tail en een zorgvuldige afwer king. Het gebouw kent geen onderde len die louter uit esthetische overwegingen zijn aangebracht. De volglazen gevel is daarvan het meest sprekende bewijs. Zonder kozijnen of tussenkomst van overbodige onderdelen, al leen metalen koppelstrippen, is de voorgevel eigenlijk niets an ders dan een klimatologische afscheiding. De gevel als facade, als gezicht van het gebouw heeft hier volledig afgedaan, is als het ware opgelost. Het ge bouw heeft z'n masker afgelegd. uzw -krm

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19