UIT 'De muziek is het doel in ons leven' De vrije val van een seksbom Rtv show Judith de Klijn en Danny Rook presenteren Club Veronica TV -5™ MAANDAG 17 JANUAR11994 Kim Basinger ligt constant met zichzelf overhoop Een vooraanstaande producent uit Hollywood zei ooit: ,,Als je de make-up en de uitdagende houding wegneemt, wat blijft er dan van een seksbom over? Huid!" Vlees dat anderen met hun eigen fantasieën invullen. Van de pruilende Greta Garbo tot de verleidelijke Marilyn Monroe leefden alle seksbom- men van Hollywood in een hul peloos isolement, geliefd maar uitgespuugd. Kim Basinger is een goed voorbeeld. Haar lichaam is haar handelsgoed, haar gezicht het prijskaartje. Het lichaam is wel beschreven als potig, als een reclame van Hitiers stelregel Kracht door Vreugde." Het sensuele, satijnen li chaam is volgens Kims biografie deels Scandinavisch, deels Che- rokee-indiaans. Maar over haar gezicht is de pers in Hollywood minder vleiend: scheef, veel haar, een grote mond, grote tanden en dikke, getuite lippen. Vandaar de opmerking van een Hollywood-baas dat de meeste mensen haar „een varkenskop met een grote pruik" vinden. Feministen spuien allerlei theorieën over Hollywoods go dinnen en maken zich kwaad over hun 'sexploitalie'. Maar vaak is huid en seks het enige dat de dames in kwestie kunnen exploiteren en bovendien kie- zen ze er zelf voor. Te groot Kim Basinger was er in elk geval voor te porren. Toen ze 17 was won ze een schoonheidswed- strijd, waarna ze mannequin werd bij het beroemde model lenbureau van Eileen Ford in New York. Met haar wilde wet look-uiterlijk maakte ze het bij na, maar net niet helemaal. Ze was te groot en te fors en had, zo gezegd, teveel in huis. Ze speelde bijrollen in de tele visieseries Starsky en Hutch en Charlie's Angels, maar ze zag er nooit echt aantrekkelijk uit. Haar probleem als seksbom was en is nog steeds dat ze te weinig animeert. Zelfs als ze ge waagd veel bloot laat zien. Als mensen voor haar vallen, komt dat niet omdat ze daar zelf ac tief op aanstuurt, maar omdat ze er gewoon mag zijn. Basin- gers probleem is dat ze in we zen geen meisje is, maar een vrouw een dodelijke versto ring van de illusie in de fanta siewereld waarin seksbommen zich moeten bewegen. Basinger is, kortom, te echt. Soms speelde haar gebrekkige acteren haar parten. Hiervan zijn voorbeelden te over: The Natural met Robert Redford, My Stepmother is an Alien, Na- dine, Fool for Love en 9 1/2 Weeks. Haar filmcarrière moet eerder worden gezien als een logisch gevolg van haar naaktfo to's voor Playboy. Kim Basinger heeft haar best gedaan om in de wereld van Hollywood te passen, maar van lieverlee heeft ze dezelfde lege blik gekregen die we ook ken nen van Marilyn Monroe en de jonge Elizabeth Taylor de blik waaruit het besef, spreekt dat de mensen je niet echt zien, maar dat ze alleen oog hebben voor wat ze willen zien: het gro te geld en seks. Geen wonder dat Kim Basin ger haar hoogtepunten niet op het witte doek beleefde. Ze ves tigde meer de aandacht op zich als gebruikster van cocaïne („het heeft me slimmer ge maakt"). In de pers werden haar driftbuien breed uitgeme- Kim Basinger: uitgerangeerd in Hollywood. ten, evenals de ruzies met haar agenten en haar omgang met mannelijke 'spetters', onder wier Michael Keaton en Jack Ni cholson. Ze flirtte trouwens ook met Prince („een interessant klein mannetje"). Op de film sets viel ze geregeld op door haar liederlijk gedrag. Zo ging ze eens wijdbeens in de regi- seursstoel zitten, met haar ge slachtsdelen duidelijk zichtbaar. Kirrend stelde ze omstanders de vraag: „Komt bij jullie nu ook de allergeilste gedachte op?" Basinger, die vorig jaar de in Hollywood gevreesde leeftijd van 40 jaar bereikte, bevindt zich in een impasse. Ze wil een nieuwe richting in haar carrière inslaan, maar weet niet goed hoe. Waarom een nieuwe rich ting? In de eerste plaats omdat het ouder worden met zich meebrengt dat ze zich steeds meer moeite moet getroosten om dezelfde seksuele energie uit te stralen, om dezelfde volle bloei te veinzen. Maar bovenal omdat het zo klaar als een klontje is, dat Kims status als mega-seksbom zich nooit in een kassucces heeft kunnen vertalen. Als filmster heeft ze haar geld nauwelijks opge bracht. Maar op weg naar haar nieu we carrière is Kim lelijk ten val gekomen. Niet bij gebrek aan goede adviseurs ze heeft een aantal van de beste impresario's en therapeuten in Hollywood maar door haar angstvallige, kleinsteedse mentaliteit. Ze durft geen riskante, hoogwaar dige projecten aan te pakken zonder de zekerheid dat ze al tijd nog kan terugvallen op haar imago van ietwat dommige seksbom. Vandaar dat ze drie hoofdrollen weigerde in films die haar in staat zouden hebben gesteld om de grote sprong te maken van vleesgeworden le denpop naar actrice: Sleeping with the Enemy, Basic Instinct en Sleepless in Seattle. In plaats daarvan verscheen ze in The Marrying Man, Too Hot to Handle en andere flops. Tot overmaat van ramp liet ze zich strikken voor een onver kwikkelijke film getiteld Boxing Helenaover een dokter die de armen en benen van een vrouw amputeert om zijn eigen speel tje annex sekspop te hebben. Kim zegde mondeling toe de hoofdrol in de film te zullen spelen. Maar vier weken voor het begin van de opnamen ver anderde ze op advies van haar impresario van gedachte. De filmmakers lieten het er niet bij zitten. Ze klaagden Kim aan, die diep in de buidel moest tasten. Het kostte haar meer dan wat ze in haar hele leven had gespaard. En het kostte Ba singer meer. De gevestigde orde in Hollywood liet haar vallen als een baksteen. Kim is nu door geldgebrek gedwongen een aantal mindere films te maken en doet haar best om te bezui nigen op haar kleedgeld van 5.000 dollar per maand. Ondertussen probeert ze zich te profileren als levenslange ve getariër en dierenvriend: „Het dragen van bont is geweld tegen dieren, een onmenselijke mis daad uit naam van elegantie en schoonheid." Een soort Ameri kaanse Brigitte Bardot, maar dan zonder de overtuigings kracht. In Kims verouderende huid zit een vrouw gevangen die er maar niet in lijkt te slagen uit te breken, maar dat is het harde gelag van Hollywood. VERTALING: MARGREET De blijcle boodschap van The Kelly Family ry M e hebben in gezinsverband de hele W wereld afgezworven, The Kelly Family. De muziek die ze sinds jaar en dag maken, verraadt de Ierse achtergrond van vader Daniel en wijlen moeder Barbara-Ann. Dochter Patricia (24) zegt nu: ,,You know, in Ierland werd muziek gemaakt op dq crossroads. De dorpen waren te ver van elkaar verwijderd voor een avond -reizen. Dus ontmoetten de mensen el kaar op de kruispunten." Reizen om samen muziek te maken is altijd de drijfveer geweest van The Kelly Family. De laatste getuigenis daarvan is de CD: The Kelly Family, Wow. Moeder Barbara-Ann is niet meer, ze overleed in 1981 aan kanker. Een geweldige klap natuur lijk voor vader Daniel en zijn negen kinderen, maar de dood van moeder betekende geenszins het einde van The Kelly Family. Daniel ging met zijn kroost rond de tafel zitten. Het familiebe- raad leverde als uitkomst het unaniem genomen besluit op om gewoon door te gaan. Zo had moeder het immers gewild. Er is veel vraag naar The Kelly Family. Alle concerten ze treden graag live op in Duits land, Oostenrijk, Spanje, Zwitserland, Italië en Frankrijk, zijn uitverkocht. Er zijn zo veel fans met zo veel vragen, dat de familie heeft besloten dat er een boek dient te komen. Verre van ideaal „We konden die fans niet allemaal persoonlijk beantwoorden", is de uitleg van Patricia Kelly. „De mensen zijn nieuwsgierig naar hoe je leeft, hoe de familierelaties in elkaar zitten. En ook willen ze weten of we wel eens ruzie hebben en hoe we dat oplossen. Het is allemaal het gevolg van het feit dat we als zingende familie naar buiten treden. Kennelijk nen voorbeeld aan ons. Enerzijds is dat de bedoeling, want we gelo ven in de familie als hoeksteen van de maat schappij. Anderzijds zijn we natuurlijk verre van ideaal. We zijn allemaal individuen, die hun ei gen weg willen gaan in het leven. Ook al zijn we er dan van overtuigd dat ons leven één doel kent: muziek maken en de verbindende kracht daarvan ervaren. Dat werkt zowel persoonlijk als maatschappelijk door. Een ontmoeting met een sekte lijkt het wel. Pa Kelly die zich gedraagt als een soort oervader. De dochters en de zonen zijn om hem heen ge groepeerd in welhaast middeleeuwse kledij. „Ierse outfit", corrigeert Patricia. „Mijn vader is leraar geschiedenis", zegt ze ook.The Book ofKells, dat is een inspiratiebron voor hem. Een hele cultuur: kleding, instrumen ten, muziek, manier van leven. Daarom staan wij op de foto ook in middeleeuwse kleren, hier en daar aangepast. Het is het idee dat telt." De familie woont al een aantal jaren op een woonboot, ooit gekocht in Amsterdam. De kin deren zijn muzikaal, mede opgevoed door bril jante muziekleraren. Patricia: „Daar zijn we erg dankbaar voor. Zij die echt goed zijn, nemen geen leerlingen meer aan voor geld. Dat hebben ze niet meer nodig. Ze nemen alleen leerlingen, van wie ze het idee hebben dat ze talent heb ben. Kennelijk hadden wij dat. Dank zij hun uit zonderlijk goede lessen hebben we allemaal in strumenten leren bespelen." Belofte Namens The Kelly Family verkondigt Patrica nog maar eens een blijde boodschap: „Het mooie is: wij reizen, sinds jaar en dag, als gezin. Kinderen met ouders. Nu reist een kleinkind mee. Wij beschouwen dat als het inlossen van een belofte. Niet alleen ten opzichte van onze ouders, ook ten opzichte van een eeuwenoude traditie. Natuurlijk weten wij niet of het lukt die in stand te houden, maar we zijn goed geïnstru eerd en we zijn van goede wil." The Kelly Family: blijmoedig de wereld rond als muzikale zendelingen. \foto.npa IEDEI HILVERSUM SUSANNE V Judith de Klijn en Danny Rook, het presentatieduo v B 4 en grotere tegenstelling lijkt I j haast niet mogelijk. Hij is im- pulsief, ijdel, ongeduldig. Heeft er alles voor over om tot de top 10 van de W-presentatoren door te dringen. Zij is nuchter, handelt doordacht en hoeft niet zo nodig in de belangstelling te staan. Sa men vormen ze het presentatieduo van Club Veronica TV: Danny Rook (22) en Ju dith de Klijn (26). Danny praat veel en snel, schuift voort durend heen en weer op z'n stoel. Wat Rook meent, herhaalt hij het liefst een paar keer om er zeker van te zijn dat hij goed begrepen wordt. Judith luistert aan dachtig mee, vat zijn ideeën in een paar woorden samen en brengt hem weer met beide benen op de grond. Want Danny droomt graag weg van „fantastische rollen en programma's die gigantische kijkcijfers Rook is een typisch voorbeeld van een Club Kid, iemand die de jongerenoplei- ding van Veronica volgde. Hij was nog maar zeven jaar, toen hij al zeker wist dat hij bij de televisie wilde werken. „Of acteur worden. Dat leek me prachtig. Waarom? Het is die aandacht... het idee dat je men sen aan het lachen of aan het huilen kunt maken. Toen ik naar de film Grease ging, wist ik het zeker. Voor de bioscoop stond een rij mensen tot achter in de straat. Alle maal wilden ze hem zien. Als je dat voor elkaar krijgt, heb je echt iets bereikt. En dan daarna het gesprek van de dag zijn. Onderwerp van discussie, zoals Paul de Leeuw dat iedere keer weer voor elkaar krijgt." Tot z'n 16de verkocht hij elke zaterdag rookworsten en saucijzenbroodjes bij de Zwolse vestiging van de Hema, daarna trad hij toe tot Club Veronica. Hij volgde bij de omroep een interne opleiding: in het weekeinde mocht Rook meewerken aan genoemd jongerenprogramma. Een jaar later werd voor hem al een stoel vrij gemaakt bij de eindregie. Maar Danny Rook wilde meer. Al z'n spaargeld investeerde hij in een reis naar Amerika en meer bepaald naar California, om daar een opleiding aan de toneel school te volgen. Terug in Nederland ge bruikte hij de daar opgedane kennis om rolletjes te spelen in onder meer Zeg 'ns AAA, In de Vlaamsche Pot en Goede Tijden Slechte Tijden. Doorzettingsvermogen Judith de Klijn bewondert het doorzet tingsvermogen van haar collega. Min of meer tegen wil en dank verschijnt ze nu met haar hoofd op de televisie. „Ik heb vanaf mijn 18de bij Veronica op het secre tariaat van de televisie-afdeling gewerid:. Ik ging een keer kijken bij een screentestpnxex in het gebouw. Na lang aandringen ben ik zelf voor de camera gaan zitten. Tot mijn grote verbazing en schrik wilden ze mij als omroepster." Judith doet het omroepwerk inmiddels bijna drie jaar. Daarnaast presenteerde ze de programma's Bodylijn en Outfit. „Pas het laatste jaar voel ik me echt ontspan nen voor de camera en durf ik mezelf te rug te zien. Vooral het omroepen is veel moeilijker dan je op het eerste gezicht zou denken. Ik heb maar 50 seconden. In die korte tijd moet ik de aandacht van mensen zien te trekken en zonder fouten informa tie overbrengen. De kijker mag zich abso luut niet aan een omroepster ergeren." Bij Club Veronica TV presenteert Judith niet alleen, ze maakt ook deel uit van de redactie en ze gaat geregeld op reportage. „Ik wil graag met mensen werken. Mensen om me heen hebben. Bodylijn en Outfit was voor mij zoiets als omroepen. Je dreunde een tekst op, die je uit je hoofd had geleerd. Daar zat verder niets creatiefs bij...'' De toekomst baart zowel Judith als Dan ny enige zorgen. Zij: „Je weet nooit of er volgend seizoen weer een programma voor je is." Hij: „Dat is echt heel frustre rend. Ik ben af en toe ook bang dat ik op mijn 29ste nog steeds bijrolletjes speel. Dat lijkt me een nachtmerrie." GESPROKEI^ fb' >.00 Jo Herman Finkers >.08 W f Studio: „Een goe N; mop of grap is vo( dc mij een kunstweii.33 Vi Zelfs in het twijfq Pi achtige genre vaif.27 Tc de schoonmoedermop kan ee m heel mooie zitten. Ik speekj sf laatst in Kerkrade. Het regenif.52 Pi pijpestelen. Ik kwam daar <j M schouwburg binnen en ik vej.02 Di zuchtte: potverdorie wat ee A rotweer. Toen zei die techniq ri daar: ja, het regent enorm. 8.15 S werd vanmiddag bij me aangj K beid, stond mijn schoonmoedt IV voor ae deur. Ik zeg: men?, jil.30 Jc lekker naar huis. blijf niet zo 8.40 K de regen staan." li *Ys7 T A >.26 V Herman Finkers archieffoto Nf, Mouna Goeman Borgesius i t Studio: „Ik ben freelance actri ce, maar ik ben heel slecht i| I mezelf verkopen. Soms denk ill .20 I het wordt tijd dat ik bij de He ma ga solliciteren." 1.59 I Paul Witteman in z'n columi in VARA's TV Magazine: i kunt. in jouw vak heel oud wog.43 i den, zeggen mijn vrienden wi eens. Jaap van Meekren doe het nog steeds. Maar hebbel mijn vrienden gelijk? Hij pre senteerde het nieuws bij RTL Ik vond het een verademing on iemand berichten te zien leze die foutloos Nederlands spra! en zichtbaar betrokken was b de tekstjes die hij voorlas. Maq om de een of andere rede mompelde ik zachtjes: Jaaj3.09 hou er toch mee op." Ben Verbong, regisseur van d3.44 serie Katz Co. in VARA Ti Magazine: „Eigenlijk is televisi film voor mensen die kortzich tig zijn." 3.50 Bennie Jolink in VARA TV M^_. gazine: „Toen ik in AmsterdanELt woonde, vonden ze mij me mijn hippie-uiterlijk maar wé interessant. Maar als ik dai mijn mond opendeed en zl hoorden mijn accent, dan i| was ineens een domme boei Dat heeft me enorm gestoord De groep Normaal is daar na tuurlijk een reactie op geweest Wij hebben het woord 'boer' al| geuzennaam gebruikt. En mé onze muziek bij veel jongerei de schaamte voor het platte landsleven weggenomen. Ik bei een eenvoudige boerenlul ei daar ben ik trots op." Gloria Estefan in een intervi met Panorama: „Wat ik doen als ik op mijn 85ste i snor heb? Afscheren, onmiddelF; lijk! En dat is een probleem Mannen verliezen haar op huft hoofd en krijgen het terug oi hun schouders, op hun enzovoort. Vrouwen daarentel gen krijgen haar op heel anderPjj plaatsen. Mijn grootmoeder v 75 toen ik een keer tegen haal zei: Oma, je moet je scheren." ID-TV mag derde reeks Pleidooi maken De AVRO heeft producent ID- TV opdracht gegeven voor het maken van een derde serie afle veringen van Pleidooi. De om roep begint maandag 31 januari met het uitzenden van een tweede serie van tien afleverin gen van de succesvolle advoca- tenserie. De serie is door de NOS genomineerd voor de Eu ropese emancipatieprijs NikL Voor Pleidooi, dat in het eer- ste jaar 'van uitzending niets dan lovende kritieken kreeg, zijn nu 5 schrijvers aan de gang. Het schrijversteam (Hugo Hei- nen, Maria Goos en Pieter van der Waterbeemd) ondergaat uitbreiding met de komst van Rosan Dieho-Hamme en Ruud van Megen. De regiegroep is verdubbeld van 2 tot 4 mensen: Maarten Treurniet, Jeroen Plan ting, Willem van de Sande Bak- huyzen en Mike van Diem. De cast bleef ongewijzigd. De om roep BRTN, die de eerste serie eveneens uitzond, is co-produ cent geworden. De wekelijkse afleveringen zijn in die zin veranderd dat per keer nu één rechtszaak wordt behandeld in plaats van twee. Gloria Estefan Idem: „President van Cuba, ikfeidir Absoluut niet! Ik heb dri^erla' maanden doorgebracht'bij d£'s® Verenigde Naties en zag dat alL^ een heel interessant experi ment. Maar als burger, als ingeVeg zetene van een land, kun je opch0 jouw manier veel meer bereikeir1^ dan als politicus. Omdat de po^ litiek een machinerie is en dfongi mensen je alle kanten uit trekVeer ken. Dat is heel moeilijk. Maa^_ Idem: „We willen graag een baVIAJ by. Voor mijn zoon, want die i^eyo al dertien. We zijn al een jaalaut bezig, maar het lukt nog steed$rob niet. Ik reis ook te veel." F®" IBC Idem: „Ik heb heel veel gevoel voor humor. Toen ik dat ongefhe! luk had gehad, vroeg ik aan dehri' dokter: Kunt u me jj^® gelijk wat langer maken? Ja, je moet blijven lachen, dat is enorm belang- S rijk." ;an«

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 14