Keytown vermaak voor groot publiek Al IMJ Gospelconcert ten onder in kakofonie van geluid Cultuur&Kunst De Appel breekt records 3-DAAGSE SUPERKOOPJES Roos op dreef CHTERGROND uitvoering motetten in Pieterskerk JAZZWEEK MAANDAG 17 JANUARI 1994 Concert voor vluchtelingstudenten leiden Het concert door het Nederlands Studenten Orkest op woensdag 19 januari in de Stadsgehoorzaal komt voor een deel ten bate van de Stichting voor Vluchteling-Studenten. Het overi ge deel van de opbrengst gaat, zoals gebruikelijk, naar de stich ting AVO, voor gehandicapte studenten. Het orkest, dat elk jaar opnieuw wordt samengesteld, telt honderd leden. Elk jaar krijgt een componist, mede gesteund door het Fonds voor de Schep pende Toonkunst, een compositie-opdracht van het NSO. Dit keer is Roel van Oosten uitverkoren. De solist tijdens het concert is pianist Frank Peters. Concertmeester is de violiste Saskia Vier- sen. De aanvang van het concert is 20.15 uur. Spinselen bij Wellus-Nietus voorschoten Connie de la Mar brengt komende week in Pop pentheater Wellus Nietus de voorstelling 'Spinselen'. De voor stelling, voor kinderen vanaf 4 jaar, is woensdagmiddag 19 janu ari om half drie. Kaarten zijn te reserveren via telefoon 071- 618361. Met K&O naar Kees de Jongen leiden/den haag Voor wie de voorstelling indertijd in Leiden heeft gemist, is er gelegenheid om 'Kees de Jongen' alsnog te zien: op 1 en 2 februari in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Toegangskaarten voor deze voorstellingen zijn op het Uit bureau van K&O, Oude Vest 45, te koop. Het toneelstuk Kees de Jongen in bewerking van Gerben Hellinga naar de gelijknamige roman van Theo Thijssen was in 1970 een theaterhit en is ook nu nog zeer actueel. De 'live' muziek is van Willem Breuker. Wim Brouwers (Kees 2), Margot van Doorn en Joop de Bont (Kees 1) in de voorstelling 'Kees de Jongen' van de Stichting Kunstwerk. foto pief weyman Aan de wanden prijken enorme posters met afbeeldingen van grote helden die ooit op het North Sea Jazz Festival speelden. Armstrong, Basie, Brubeck. Is het de bedoeling dat de allure van dit Haagse festival op deze manier moet afstralen op het Keytown? Iedere vergelijking gaat volle dig mank. Het jaarlijks avondje jazz in de Stadsgehoor zaal dreigt af te glijden naar een avondje amusement met muzikale omlijsting. Een blik op het programma laat zien dat de bands voor het merendeel al te beluisteren waren op "het Keytown van vorig jaar of op het jazzfestival in Noordwijk van afgelopen september. Wat dat betreft dus weinig nieuws onder de zon. den haag npa Bij toneelgroep De Appel zijn ze wat verongelijkt. De cijfers van de toneelgezelschappen die af gelopen week bekend werden gemaakt onthulden een forse groei van het aantal bezoekers. Maar de toch spectaculair te noemen cijfers van het Haagse gezelschap werden niet ge noemd. Vandaar dat De Appel maar zelf een persbericht de wereld instuurde: 'De Appel trekt re cord-aantal bezoekers', zo meldt het gezelschap trots. En de cijfers bewijzen zijn gelijk. Kwamen er in 1992 25.000 men sen naar de voorstellingen van Erik Vos c.s., vorig jaar waren dat er maar liefst 65.000. De groei wordt vooral verklaard uit het tegenvallende bezoek in het seizoen 1991-'92, toen De Appel jubileerde en met het daarvoor gekozen programma slechts weinigen aansprak. Daarnaast waren Trilogie van het zomer verblijf en Zoals het U lijkt in de regie van Vos dit seizoen een doorslaand succes, waarvoor de mensen als in tijden van weleer uit het hele land naar Schéve- ningen kwamen. De Appel noemt 1993 zelf een buitenge woon succesvol jaar. Overigens blijkt het andere grote Haagse gezelschap, het Nationale Toneel, het ook al veel beter te doen dan de jaren daarvoor. De Kleine Zielen, de door de kritiek unaniem gepre zen voorstelling naar aanleiding van het gelijknamige boek van Couperus, is vrijwel uitverkocht. De Koninklijke Schouwburg, dat het Nationale Toneel onderdak biedt, is tevreden. leiden dick hermsen Daarbij komt dat grote namen ontbreken. De sfeer is overigens uitstekend, dus de mensen blij ven toch wel komen. Maar met deze programmering komt de status 'Internationaal Jazz Festi val' wel in een schemerig dag licht te staan. Wil dit een mu ziekfestival van niveau blijven, dan zal er eens goed naar de opzet moeten worden gekeken. Niet alleen de armoedige pro grammering verdient aandacht, maar rondlopend op het festival blijkt er meer niet in de haak: degelijke programmaboekjes ontbreken, de concerten wor den niet of nauwelijks aange kondigd en te veel piano's zijn niet goed gestemd. Ondanks al deze kritiek waren de mensen toch in groten getale naar de Stadsgehoorzaal geko men voor een gezellig avondje uit. Het festival vierde zijn der- Anita Wiersma wint concours Zangeres Anita Wiersma is op de eerste plaats geëindigd in de strijd om de 'ISW-Leids Jazz Ta lent Award 1994'. De afgelopen week heeft de Waag in het teken gestaan van dit talentencon cours. Gestreden werd om een beker, een geldbedrag, maar vooral om de eer. Het was dit jaar voor het eerst dat het feno meen plaatsvond, maar als het aan de organisatie ligt, wordt het een terugkerend onderdeel van de jazzweek. Volgens de jury, bestaande uit Jan Siere, Fred Gorter en Gerard Driessen, beschikte de winnares over een imponerend stemge luid en had ze een uitstekende timing. Gitarist Martijn van Iter- son kreeg een speciale vermel ding. Hij mag zich nu al scharen onder de meesters en is het sta dium van 'aankomend talent' al lang yoorbij, aldus het juryrap port. de lustrum en daarom had de organisatie ook 's middags de poorten maar eens open gezet voor iedereen die maar even binnen wilde wandelen. Er was gezorgd voor een gezellig pro gramma waarbij de big band van Frits Landesberger het Key town Festival 1994 swingend opende. Het avondprogramma begon om acht uur met bands in vijf zalen tegelijk. Alhoewel de slechte akoestiek van de grote zaal blijkbaar als een gegeven wordt geaccepteerd, is de am biance evan uitstekend geschikt voor jazzconcerten. De zaal heeft een warme uitstraling en alle toeschouwers hadden, me de dankzij de tribune, goed zicht op het podium. Heel suc cesvol waren in deze zaal optre dens van The Climax Jazz Band met zangeres Jean Shy, speciaal uit Frankrijk de Harmojazz den De een na laatste dag van de Leidse Jazzweek, was onder meer bestemd voor big bands. In de Waag gaven zij beurtelings een staaltje i hun kunnen ten beste, zoals hier de Frits Landesbergen Big Band. Hoogtepunt van de zaterdagmiddag was een optreden van The Ambassa dors, de big band van de in Duitsland gestationeerde US Airforces. De West Coast Big Band (uit Voorschoten), dit jaar winnaar van het Big Band Festival tijdens de Lakenfeesten, durfde de vergelijking met de 'grote broer' trouwens best aan. foto hielco kuii Dixieland Jazzband en uit Rus land de Uralsky Jazzband. Aan het eind van de avond bleek de dansvloer te klein om de dansliefhebbers allemaal een plaats te geven. Bernard Berk hout met zijn Swingmates bege leidde voor deze gelegenheid zangeres Deborah Brown. Deze combinatie gaat uitstekend sa men. De zangeres beschikt over een fenomenaal stemgeluid, warm en met veel intentie. Het orkest, met de inmiddels nationale beroemdheid Cor Bakker aan de piano, speelde solide en zeer muzikaal. Een re gionale band met groeiende faam is Mistura. Zij spelen swingende Latin-muziek en doen dat zeer professioneel. Natuurlijk ook aandacht voor het steviger repertoire. Rob Hoeke vertegenwoordigde als vanouds de boogie woogie op een manier zoals alleen hij dat kan. En zoals gebruikelijk weer veel succes voor zangeres Gina, die met haar energieke uitstra ling, haar krachtige stemgeluid en haar 'Band of Blues' voor het nodige vuurwerk zorgde. Concert: 'Internationaal Keytown Jazz Festival', met o.a. Bernard Berkhout en the Swingmates, Gina's Band of Blues, Harmojazz Dixieland Jazzband, Rob Hoeke Boogie Blues Band, Deborah Brown. Gezien: 15/1, Stadsgehoorzaal, Leiden. recensie ken vos Toon Roos Kwintet mft Martijn van Iter- son. Gehoord 15/1 in de Waag, Leiden. In het kader van het 'meer toe gankelijke' beleid van de stich ting Jazzpodium Hot House, paste het programma van de laatste avond van de jazzweek in de Waag zaterdagavond uit stekend. Na het gedegen, maar behoudende optreden van drummer Max Bollemans groep Soulmax, was het de beurt aan een aangepaste versie van Toon Roos fusion-groep. In plaats van de vaste gitarist van de band, Peter Tiehuis, was het al tamelijk rijpe talent Martijn van Iterson aangezocht naast de in middels wereldberoemde Karei Boehlee. Toon Roos, in de band spe lend op zowel tenor- als so praansax, had gekozen voor een strakke ritmiek die weinig over liet aan het toeval. Na het derde stuk, een fraaie ballad van Boe hlee en Van Iterson, kwam de fusiontrein echt goed op gang om een kwartier later in het goed funky getimede 'Snakes' van Marcus Miller een voorlo pig hoogtepunt te bereiken. De tweede set vertoonde een ver gelijkbare opgaande lijn. Deed het begin ondanks aanspreken de composities van Boehlee c.s. nogal routineus aan, tegen het einde draaide de band weer op volle toeren. Een overvolle Hartebrugkerk vormde gisteren het decor v St. John's Jazz Pilgrims speelden uitstekende solo's. Stan Lokhin en de St. John's Jazz Pilgrims. Gehoord 16/1 in de Harte brugkerk, Leiden. De Hartebrugkerk puilde letter lijk uit van de liefhebbers voor het Gospelconcert. Dat was een positief punt. Tegen het einde van het concert had de gedre venheid van de Resurrection Singers een groot deel van het publiek enthousiast aan het swingen en klappen gekregen. Hier kom je voor: om je te laten aanvuren en het ritme door je heen te voelen gaan. Toch duurde het nog wel even voor het koor eruit haalde wat erin zat. Hun eerste optre den kwam nog niet volledig uit de verf. Weliswaar kwamen de dames heerlijk swingend op in hun goudkleurige blouses en had de dirigent meteen mijn sympathie door zijn aandoenlijk brede figuur. Maar tussen de di verse solisten en de geluidsin stallatie boterde het voorlopig nog niet. Dan hadden de solo blazers van de St. John's Jazz Pilgrims meer geluk met de akoestiek. Vooral de trompetten speelden uitstekende solo's. De Pilgrims schijnen altijd binnen pretjes te hebben en dat ver sterkt hun speelplezier maar dat maakt het ook leuk om naar hen te luisteren. Tijdens het tweede optreden»" van de 'Singers' zong de ene na de andere solist zeer geïnspi reerd met het koor als achter- ff grond en tegenstem. De stem van de bariton was aangenamer dan het wat geknepen, hoge ge- fj luid van de tenor. Zakte ik eer- J der in het programma wel eens i weg, nu was dat afgelopen. Vol- 1 le aandacht voor de schitteren de prestaties van de Singers. Al leen.. die geluidsinstallatie! Moét dat nu zo hard in een kerk J met galmende akoestiek? Alle geluiden lopen in elkaar over I om aan het eind te ontaarden in 1 een onbegrijpelijke kakofonie. Wie kan daar nu genoegen mee nemen? I door: Dick Hermsen Onduidelijke koers jazzconcours. Bij de afgelopen zaterdag ge houden 'ISW-Leids Jazz Talent Award 1994' kwam Anita Wiersma als meest belovend talent naar voren. Het is een uitslag waarbij je je kunt afvra gen hoeveel waarde je eraan moet hechten. Voor alle duidelijkheid: het is niet de bedoeling de kwaliteit van de vocaliste aan te vechten. Bovendien kan worden gezegd dat het een goede zaak is, dat er op deze manier aandacht wordt besteed aan jong, aanstormend talent. Toch moet de organisatie zich in alle gerede afvragen of de opzet van dit concours geslaagd is geweest. Kun je met recht een winnaar aanwijzen als het gaat om vijf genomineerden die allen een ander instrument bespelen, zich presenteren in een volkomen verschillend genre en bovendien een andere achtergrond qua muziek opleiding hebben Het feit dat Anita Wiersma wint en Martijn van Iterson het slechts met een vermelding moet doen, werpt op zijn minst vraagtekens op. Als commentaar geeft de jury dat de zangeres nog ongeschoold is en de gitarist al een volledige opleiding achter de rug heeft. Is hij daarom minder talentvol? Hooguit kun je zeggen dat de één een aankomend talent is en de ander zich al een plaats in het circuit heeft verworven. In dat geval had de organisatie hem niet moeten nomineren. Een ander aspect is de stijlkeuze. De i enige deelnemers die feitelijk jazz hebben gespeeld zijn Martijn van Iterson. Simon Rigter en Erik van der Luyt voor de helft van zijn programma. Nu is er niets op tegen om ook i randstijlen bij het concours te betrekken, integendeel zelfs, maar om een vergelijking mogelijk te maken zal er in dat i geval moeten worden gewerkt I met categorieën. Wil dit concours een serieus karakter j krijgen, dan zal de organisatie moeten kiezen voor een éénduidig genre en voor genomineerden die aangemerkt kunnen worden als 'aankomend talent'. Dit om in het vervolg teleurstellingen te voorkomen. In de Pieterskerk wordt op 23 januari, door het Leids Vocaal Ensemble, een unieke uitvoe ring gegeven van enige motet ten uit de eeuwenoude koor boeken van de kerk. De koorboeken, ook wel mo- tetboeken genoemd, dateren uit de 16de eeuw. De muziek zelf is yan nog oudere datum, te we ten het eind van de 15de eeuw. De bijzondere boeken zijn in bezit van het Leids Gemeente archief. Drs. E. Jas houdt op 23 janua ri een lezing over de koorboe ken van de Pieterskerk. In aan sluiting op de lezing zal een unieke muzikale uitvoering plaatsvinden. Onder leiding van Theo Goedhart zal het Leids Vo caal Ensemble motetten van Clemens non Papa, Johannes Lupi, Nicolas Gombert en Phi lippe Verdelot ten gehore bren gen. De voordracht van Jas is de eerste van een drietal Pieters kerklezingen die op de vierde zondag van de maanden janua ri, februari, maart en april wor den gehouden. Volgende maand (27 februari) is de beurt aan P.J.M. de Baar die ccn voor dracht houdt over 'Klops, kos ters, grafmakers en ander per soneel, beroepen uitgeoefend ir de Pieterskerk in de 17de er 18de eeuw'. Op 27 maart spreekt prof. dr J van den Berg over 'De relatie tussen de Pieterskerk en de uni versiteit, met name in de 18d< eeuw'. Tenslotte houdt, op zon dag 24 april. dr. G.J.R. Maat eer lezing over 'Graven in de Pieter skerk, een terugblik op de op gravingen van 1979-1980'. Dt aanvangstijd is steeds 14.00 uui en de toegangsprijs bedraagt 5 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11