'Dit is echt een feestelijke baan' 'Winnen is echt niet het belangrijkste' UüEJAZZWEEK Cultuur Kunst Uitstel van benoeming bij Boymans Geschiedenis Chileense Indianen in Volkenkunde Litteris kan niet uit voeten Dartele opening nieuwe jaar ZATERDAG 15 JANUAR11994 Leiden Klassiek in The Duke leiden Nauwelijks is het geluid van jazzklanken tijdens de Leid- se Jazzweek vervaagd, of klassieke tonen vullen jazzcafé The Du ke aan de Oude Singel alweer. Morgen begint hier een serie con certen in het kader van Leiden Klassiek. Het Astor Duo, bestaan de uit Marie-Louise Hekman (fluit) en Juan Parres Fernandez (gitaar), brengt vanaf drie uur werken ten gehore van Jan Truhlar, Mario Castelnuovo, Francesco Molino, Jacques Ibert en Astor Piazolla. De organisatoren zoeken trouwens nog musici die in de toekomst aan deze manifestatie willen meedoen. Be langstellenden kunnen bellen met Dick Wansink (0710121972) of Mare Brookhuis (071-155893). Emmy Verhey op meesterserieconcert leiden Tijdens het meesterserieconcert op dinsdag 16 januari in de Stadsgehoorzaal treedt niet Marieke Blankestijn als vioolso liste op, maar Emmy Verhey. Door een blessure aan haar hand is Blankestijn niet tot optreden in staat. Tijdens het concert, door het Noordhollands Philharmonisch Orkest, worden werken van Abrahamsen en Louis Spohr en het vioolconcert van Van Beethoven ten gehore gebracht. Aanvang: 20.15 uur. Emmy Verhey vervangt geblesseerde Marieke Blankenstijn. Cock Plasmeyer na 17 jaar koffieschenken weg bij schouwburg: leiden letty stam Van toneel houden, minstens vijf avonden per week te vinden zijn in de Leidse Schouwburg en toch nooit tijd hebben om een voorstelling te zien. Catharina (Cock voor vrienden) Plasmeyer heeft het zeventien jaar te druk gehad met haar eigen 'winkel' in de schouwburg: de zorg voor drankjes, hapjes en de garderobe. De 65-jarige hore- cavrouw heeft inmiddels haar laatste kopje geschonken in het theater. pen wat er allemaal is ver kocht." „In het begin was het ook zo dat het personeel geen stukken mocht zien. Dus het is min of meer zo gegroeid. Ook is het heel storend om tijdens een voorstelling de deur te openen. En ik wil overal bij zijn. Je kunt wel zaken overdragen maar dan blijft toch de gedachte: gaat al les wel goed. Ik vind dat ik het niet tegenover mijn medewer kers kan maken om in de zaal te zitten terwijl zij werken." Veel contact met de theater sterren had Plasmeyer niet. „De artiestenfoyer is achter in de schouwburg. Daar staat sinds een jaar of negen een vast meis je die daar haar eigen winkeltje heeft. Dat is prettiger voor de artiesten. Sommigen komen voor een voorstelling wel even gedag zeggen en iets drinken. Paul van Vliet is bij voorbeeld heel aardig. Zelf heb je ook niet echt tijd om te praten. Je merkt wel aan het publiek wie er op treedt. Als Paul de Leeuw hier staat, verkoop je bier en wijn. En bij ballet gaat er veel koffie en thee door." Plasmeyer moet nog wennen aan haar vrije tijd. „Ik heb zo'n vakantiegevoel. Mijn daginde ling is nu ook heel anders. Ik ging nooit voor twee uur naar bed. Ik sliep tot II uur. En ver volgens begon ik aan de admi nistratie en belde met leveran ciers. Dat is nu anders. Ik hoop nu wel vaker naar de schouw burg te gaan. Het zal wel wen nen zijn om in de zaal te zitten. Ik denk vast: hebben ze dit wel gedaan en daaraan gedacht." Op maandag 17 januari is in de schouwburg een afscheids receptie voor Cock Plasmeyer van 17.30 uur tot 18.30 uur. Plasmeyer moet in haar horeca- carrière een paar zwembaden vol koffie hebben gemaakt. „Ik weet niet hoeveel. Ik heb me er nooit in verdiept." Ze begon 25 jaar geleden in zwembad Poel meer. Vervolgens stapte ze met haar man over naar restaurant De Burcht. Een brand maakte een voortijdig einde aan hun Zaak. Het echtpaar kon vervol gens terecht in de net gerestau reerde schouwburg. Twaalf jaar geleden overleed zeer plotseling haar man en sinds die tijd zwaait Plasmeyer alleen de scepter. „Ik heb heel veel belangstel ling voor het theater. Dat heeft zeker meegespeeld bij de afwe ging. Je ontmoet allemaal men sen die uit zijn, die allemaal in een feestelijke stemming zijn. In het begin had ik dat ook wel. Het heeft iets feestelijks om hier te werken. En vergeleken met de schouwburg was het restaur- antwerk veel zwaarder. Dat feestelijke is er langzaamaan af gegaan. Nu is het gewoon mijn werk." Ondanks die liefde voor het theater, had ze zelf nooit tijd om te kijken. „Als ik uit wilde, ging ik naar Den Haag. Soms vond ik het best jammer als ik een voorstelling niet kon zien. Maar je hebt gewoon heel wei nig tijd. Je begint om zes uur. De kopjes klaar zetten en koffie maken. De pauze duurt 20 mi nuten. Het is dan altijd een heel gedrang. Het lijkt heel druk maar binnen 15 minuten is ie dereen geholpen. Als de men sen weer paar de zaal gingen, moet je afretourneren zoals dat heet. Dat was altijd haastwerk. In 45 minuten moet je alles af ruimen en de koelkasten nalo- Binnen het college van burge meester en wethouders van Rotterdam is verschil van me ning ontstaan over de benoe ming van een nieuwe directeur voor museum Boymans-van Beuningen. Als gevolg daarvan hebben B en W de selectiepro cedure opgeschort. De selectiecommissie onder voorzitterschap van wethouder De Rijk van kunstzaken had het college een unanieme voor dracht gedaan. Daar is verzet tegen gerezen. De kandidaat in kwestie is S. van Heusden, hoofd directie kunsten van het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur. Van Heusden bevestig de gisteren dat hij door het col lege is afgewezen. Het was de bedoeling dat de nieuwe directeur leiding zou ge ven aan de laatste fase van het »emeentelij- ook in de tekst van de advertentie opge nomen. Over de leidinggevende rol van de nieuwe Boymans-di- recteiir binnen de dienst ge meentelijke musea zijn binnen het college de meningen ver deeld. Een deel van de wethouders vindt dat er een museumdirec teur met managementkwalitei ten moet komen, terwijl ande ren vinden dat het juist iemand moet zijn die het gezicht van Boymans gaat bepalen. Aanvan kelijk werd er vanuit gegaan dat de opvolger van de november vorig jaar gepensioneerde Crou- wel al deze kwaliteiten in zich zou verenigen. Het college heeft nu besloten eerst de discussie over de struc tuur van de dienst gemeentelij ke musea af te ronden. Naar verwachting wordt de selectie procedure in maart hervat. Jonge violisten meten hun talenten tijdens Haagse viooldagen Het Koninklijk Conservatorium in Den Haag staat vandaag en 22, 29 januari en 5 februari in het teken van het aanmoe digen van jonge violisten in Nederland. Dan worden voor,de zestiende keer de Iordens Viooldagen georganiseerd, waar bij meer dan zestig violisten in de leeftijd van tien tot en met veertien jaar zullen optreden. De jeugdige violisten treden in twee leeftijdscategoriën op, van tien tot en met twaalf jaar en dertien en veertien jaar. Beide groepen moeten een ver plicht werk uitvoeren, genaamd 'Quattro Movimenti', dat speciaal voor de Iordens Viooldagen is gecomponeerd door Jurri- Andriessen. Verder spelen de deel- i of meer composities naar keuze met een totale tijdsduur van maxi maal vijftien en twintig minuten. Uit elke categorie worden drie finalisten gekozen, die op 5 februari om 14.00 uur aan de eindronde deelnemen, 's Ochtends kun nen zes andere deelnemers meedoen aan 'Iordens Klassewerk', een openbare les van muziekpedagoge Theodora Ge- raets. De violisten die hiervoor in aan merking komen worden op 29 januari bekend gemaakt. De Iordens Viooldagen zijn bedoeld om het vioolspel van jeugdige violisten te bevorderen. Volgens jurylid Qui van Woerdekom is het voor de kinderen van groot belang dat zij gehoord en beoor deeld worden door een deskundige jury. „Het jurygesprek neemt een belangrijke plaats in bij de Viooldagen. We proberen op een positieve manier het kind en zijn docent, die ook bij het gesprek aanwezig is, tips te geven en aan te moedigen. Het komt wel eens voor dat een kind door toedoen van zijn docent niet helemaal uit de verf komt. Zo'n docent heeft dan ook wat aan het gesprek." In de jury zit ten dit jaar behalve Qui van Woerdekom, Piet 't Hart, Lex Korff de Gidts, Jeanne- lotte Hertzberger, Herman Krebbers, Joyce Tan, Jan Repko en Coosje Wijzen beek. De winnaars van de Iordens Vioolda gen krijgen een geldprijs van 1000, 750 en 500 gulden. Dit geld moet worden be steed ter bevordering van het vioolspel. Maar winnen is niet het belangrijkst, vindt Van Woerdekom. „Het gaat erom dat de kinderen op een ontspannen ma nier geconfronteerd worden met het vioolspel van hun leeftijdgenoten en dat ze kennis maken met het optreden voor een groot publiek." Iordens Viooldagen, 15, 22, 29 janua ri en 5 februari van 9.00 tot 16.00 uur in het Koninklijk Conservatorium, Juli ana van Stolberglaan 1 in Den Haag. De toegang is gratis, behalve bij de finale. Kaarten hiervoor zijn te verkrijgen bij het bespreekbureau van het Koninklijk Conservatorium tussen 11.00 en 15.00 uur, telefoon 070-3814251. Deelnemers uit regio 10 t/m 12 jaar: Voorschoten, Petra Veer man, 31-8-81; Voorschoten, Marlène Klompenhouwer, 7-7-81; Hoofddorp, Sofia Debets, 18-5-82; Alphen a/d Rijn, Astrid van der Hoeven, 3-3-81; Alphen a/d Rijn, Leontien van Vliet, 7-6-82; Leiden, Babette van den Berg, 10-11-83; 13 en 14 jaar: Leiden, Judith Kroonenberg, 11-3-80; Voorschoten, Daan Storm van Leeuwen, 16-10-79; Leiderdorp, Anne Claas, 5-7- AGENDA theater Muziek maken is mannenwerk bij de Indianen uit Chili. Vrou wen komen er niet aan te pas. Het geluid van de ratels en trommels is vooral te horen tij-, dens religieuze ceremonieën. De Aymara's, één van de india nenvolken, geloven zelfs dat ze zo in contact komen met het bovennatuurlijke. De rol van muziek in het alle daagse leven van de Chilenen is één van de aspecten die aan bod komen op de tentoonstel ling Inheems Chili in het Rijks museum voor Volkenkunde (RMV) in Leiden. In vögelvlucht trekt 6000 jaar geschiedenis aan de bezoeker voorbij beginnend bij 4000 jaar voor Christus. De tentoongestelde voorwerpen, merendeels afkomstig van op gravingen, 'heeft RMV in bruikleen gekregen van het Ar cheologisch Museum in Santia go. Chili is zo'n 180 kilometer breed bij een lengte van 4.270 kilometer. De strook land ligt tussen de Stille Oceaan en het Andesgebergte. Voor de komst van de Spanjaarden in 1536 had Chili meer dan een miljoen In diaanse inwoners zoals de Ay mara's en de Mapuches. Nu be draagt dat aantaJ nog maar de helft en volken als de Inka's en de Diaguiten zijn zelfs uitge storven. Voor de Vuurlandbe woners in het zuidelijkste puntje van Chili dreigt een zelf de lot. Het klimaat is zeer afwisse lend zodat er zowel dorre woes tijnen als ijzige gletsjers te vin den zijn. De inheemse Chilenen houden zich in leven met jagen, het verbouwen van bonen, Het gebrek aan ruimte werkt daarnaast vertragend op het tempo van de voorstelling dat bij dit soort toneel hoog moet liggen. Te meer daar het stuk een vlot komen en gaan vereist van een grote groep personages die met brede gebaren hun be doelingen moeten kunnen on derstrepen. Tegenover deze beperkingen staat het enthousiasme van de Litteris-spelers. Door de geagi teerde spreekwijze, de kostumering en niet te vergeten de maskers van enkele stereo tiepe personages, heeft men he nodige bereikt. Het hierbij ge wenste bewegingspatroon, da wil zeggen een sterk fysieke wij ze van acteren, is duidelijk min der goed gelukt, ook natuurlijk omdat men op het podium let terlijk niet goed uit de voeten recensie 'De Vossejacht' van Hugo Claus door de Koninklijke toneelvereniging Litteris sa crum Regie Kees Schutte. Gezien: 14/1, Kapelzaal, Leiden Aldaar nog te zien: 15/1 (20 30 uur) en 16/1 (15.00 uur). Voor toneelprodukties is de Kapelzaal in het K O-gebouw verre van ideaal. En zeker niet voor 'De Vossejacht' dat Hugo Claus volgens de toelichting van Litteris op een bijna commedia dell'arte-achtige wijze heeft uit gewerkt. Met name voor zulk toneel heb je de ruimte nodig die hier helaas ontbreekt. Daardoor krijgt de enscene ring al gauw iets rommeligs. Er staat bovendien een omvangrijk decorstuk op het podium, wat in dit .geval niet zo'n handige keuze is. Ook al zit het bouwsel zelf verrassend vernuftig in el kaar en ook al zijn de 'bedscè nes' in het stuk van belang. Zaterdag 15 januari DE WAAG 13.00 uur: Big Band meeting tussen The Ambassadors en de West Coast Big Band en uitreiking ISW Leids JazzTalent Award 1994 door cultuur wethouder Hennie Koek. 20.00 uur: Hot House beboppers Toon Roos Kwintet. STADSGEHOORZAAL 16.00 uur: Internationaal Key Town Jazz Festival. Firesweep Blues Band. Zondag 16 januari HARTEBRUGKERK 14.00 UUR: Gospelconcert door de St. John's Jazz Pilgrims The Resur rection Singers. JAZZCAFÉ THE DUKE 21.30 uur: Purple Item. Baume Mercier kan. muziek recensie li dy van der spek Nieuwjaarsconcert van de Chr. Harmonie vereniging 'Crescendo', dirigent Jos van der Sijde, m.m.v. Hans de Haan, bastuba januari, gereformeerde kerk. Sassenheim Gehoord: Kindermummie uit Chinchorro, Arica, 4.000-2.000 pompoenen, aardappelen en Spaanse pepers en het verza melen van vruchten. Hun kle ding maken ze van wol van de lama en alpaca, katoen, en na dat de Spanjaarden het schaap introduceerden ook van zijn vacht. Op de tentoonstelling zijn ook de oudste mummies ter wereld te zien. Dankzij de droge woes tijnen en de lage temperaturen in het Andesgebergte verkeren de meesten nog in goede staat. Bij het mummificeren sneden de indianen het vlees van de beenderen. De ruimte tussen de huid en het skelet is opgevuld met plantaardige vezel. Het ge zicht is nagebootst met Idei waarbij gleuven of schelpen de plaats van de ogen aangegeven. De tentoonstelling Inheems Chili loopt tot 18 april en is da gelijks te bezoeken tussen 10.00 uur en 17.00 uur. In het weekeinde en op feestdagen gaan de dueren van RMV twee uur later open. Het op maandag gesloten. phonium (tuba) die allerhande moeilijke variaties speelde op het thema, door het hele orkest breed, spectaculair opgezet. De basklarinet voerde de boven toon in Kees Vlak's 'Clarinet ju bilee'. In de 'Typewriter' van Anderson, een grappig presto stuk, speelde een mooie na maak typejuffrouw roet blonde pruik, korte strakke rok (én snor) de hoofdrol. Olifantspoten op de dansvloer in 'de Fidelio- bassist', en zelfs twee vrouwelij ke katten soleerden als niet on verdienstelijke sopraantjes, zin gend met lekkere uithalen, grommend en krabbend. Voor waar een dartele opening van e jaar. Met een onderhoudend en leerzaam verhaaltje reeg de diri gent Jos van der Sijde een zes tiental stukken aan elkaar tot een ontspannen en vrolijke ke ten van koperen 'klankkleuren'. Met het accent op solistische bijdragen kwamen zo heel wat individuele spelers of secties aan bod tijdens het nieuwjaars concert van het jubilerende Crescendo. In 'Grootvaders klok' de eu- van (jernettj* y°Welie rs^ Meesiergoudsmid - Horioger - Diamantair In- en verkoop - Taxaties - Ontwerp en reparatie in eigen atelier Centrum Leiden, Maarsmansteeg 21, naast V&D

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 23