W
'Muziek Mozaiek is als
een vaste kerkdienst'
'Een beslissing op leven en dood'
c
'Ik ga in geen geval met mezelf lopen leuren'
Rtv show
Waarom? Daarom!
VRIJDAG 14 JANUAR11994
.VRIJE
Willem Duys wijkt als enige AVRO-man niet voor VPRO
CLOSE UP
Gerard van Putte
ne:
HILVERSUM KOOS V
illem Duys vindt
het niet meer
dan normaal. De
AVRO mag dan op zondag al z'n
zendtijd op Radio 2 hebben af
gestaan aan de VPRO, Duys'
Muziek Mozaiek blijft gewoon
gehandhaafd. ,,Het programma
bestaat al 32 jaar. Het is als een
vaste kerkdienst op zondagmor
gen, daar morrel je niet aan",
vindt de presentator.
Duys zit nu om 10 uur inge
klemd tussen de VPRO-pro-
gramma's Geblaf in liet honds
dal en Sunday Morning coming
down, titels die een rechtstreek
se aanval op het bezadigder
klinkende Muziekmozaiek lijken
in te houden. Maar dat is schijn,
benadrukt hoofd radio van de
VPRO, Jan Haasbroek. „We
hebben geen moeite met Duys.
Het gaat om een heel populair
programma, met een grote luis
terdichtheid. We hoeven dat
uur niet zo hoognodig. Er is nog
wel even overwogen om Mu
ziekmozaiek door de VPRO te
laten uitzenden, maar dat ging
ons net even te ver. We houden
wel van een geintje, maar je
moet het niet overdrijven".
De eenzame positie van
Duys' Muziekmozaiek is het ge
volg van een geheel nieuwe op
zet van Radio 2, die bedoeld is
om luisteraars terug te winnen.
De 'familiezender', zoals Radio
2 wordt geafficheerd, zag zijn
marktaandeel de laatste jaren
gehalveerd. Om daarin veran
dering te brengen kwam er een
gecompliceerde ruil van pro
gramma's op gang tussen de
omroepen, die tal van zondagse
AVRO-coryfeeën deed sneuve
len. Behalve Duys dus.
De in Frankrijk woonachtige
presentator meent dat de VPRO
er zeer wijs aan heeft gedaan
een stapje opzij te gaan voor
zijn Muziekmozaiek „Het is één
van de best beluisterde pro
gramma's van de radio, met
zo'n 600.000 luisteraars per
keer. Dat zijn aantallen die de
meeste TV-programma's niet
eens halen. De AVRO heeft me
nog wel even gevraagd of ik be
reid was naar de dinsdagavond
te verhuizen, maar ik heb
meteen gezegd: geen sprake
van. Daarna is de zondag, met
mij althans, niet meer ter dis
cussie gesteld".
Terras
Duys komt zo'n 30 keer per jaar
vanuit Frankrijk naar Nederland
over om zijn programma te ma
ken. „Ik maak er dan meteen
twee: een doe ik live en een
neem ik op voor de week daar
op. Zaterdagmorgen kom ik aan
per vliegtuig, zaterdagmiddag
neem ik op, zondagmorgen doe
ik het live en zondagmiddag zit
ik weer fijn op mijn terras in
Frankrijk. Dat bevalt prima zo",
vertelt Duys.
Muziekmozaiek kost hem bo
vendien erg weinig moeite. „Ik
kom 10 minuten voor het begin
de studio binnen en heb dan
nog geen idee wat ik ga draaien.
Op speciale dagen als Kerstmis
heb ik wel een paar passende
platen bij me, maar de rest
hangt helemaal af van de stapel
nieuwe CD's die de platenmaat
schappijen voor me hebben
neergelegd. Dan gaat het toch
om artiesten waarvan ik het re
pertoire al goeddeels ken. Ter
wijl ik de ene plaat draai, heb ik
naar de vol
gende te luisteren. En dat is ge
noeg. Alles in mijn presentatie
is geïmproviseerd, ik ben niet
anders gewend."
Van 'sleet', vermoeidheid,
heeft de presentator na 32 jaar
geen last. „Sleet is onmogelijk.
Het is elke keer anders. Er blij
ven nieuwe platen gemaakt
worden, er blijven nieuwe ar
tiesten komen. Dat is elke keer
weer een andere ervaring".
Duys weet dat hij, vanwege
het veelvuldige gebruik van bij
voeglijke naamwoorden in zijn
programma, nogal eens op de
hak is genomen. Hij kan zich er
niet druk om maken. „De En
gelsen zeggen dat imitatie de
hoogste vorm van erkenning is.
Ik weet van imitaties van Wil
lem Ruis en André van Duin,
niet de minsten dus. Andere pa
rodieën ken ik niet, ik zie in
Frankrijk vrijwel geen Neder
landse TV."
Over die geheel eigen, bloem
rijke stijl zegt hij: „Ieder vogeltje
zingt zoals het gebekt is. Ik heb
me altijd sterk gemaakt voor de
Nederlandse taal, in woord en
geschrift, en beschik daarnaast
over een rijke woordenschat.
Dat vertaalt zich in een zekere
eloquentie, een zekere welbe
spraaktheid, in de presentatie
van mijn programma."
(Muziekmozaiek, elke zo
dag op Radio 2, tussen 10
D Ancona laat commerciële stations in spanning
AMSTERDAM MONIQUE BRANDT
pannende dagen voor
v medewerkers van de
commerciële radiosta
tions. Uiterlijk 21 januari beslist
minister d'Ancona over hun lot.
Dan zal ze bekend maken welke
kabelzenders in aanmerking ko
men voor een etherfrequentie.
„Iedereen wordt zo langzamer
hand aardig zenuwachtig. De
wildste verhalen doen de ronde.
Het wordt hoog tijd dat de be
slissing valt", zegt Erik de Zwart,
programmaleider bij Lex Har-
dings commerciële station Ra
dio 538.
Als vele andere zenders heeft
Radio 538 zich als gegadigde
gemeld voor een FM-frequen-
tie. Met het ja of nee van d'An-
cona staat of valt het bestaan
van menige zender. Alleen al uit
commercieel oogpunt bekeken
is de toekenning van een FM-
frequentie van levensbelang,
omdat de ether nu eenmaal een
veel groter bereik garandeert
dan de kabel. De zender kan
dan ook worden beluisterd op
plekken waar geen kabelaan
sluiting is, zoals in de auto, op
de camping of op het strand.
„Als we de frequentie niet krij
gen zou dat inderdaad de nek
slag voor het bedrijf kunnen be
tekenen", aldus directeur Mar
tin Banga van Radio Noordzee
Nationaal.
Bij het ministerie van WVC
hebben zich 27 gegadigden ge
meld voor slechts enkele fre
quenties via FM en middengolf.
Naast bestaande muzieksta
tions (o.a Sky Radio. Radio 10,
Happy RTL Radiozijn daar na
tuurlijk de voorgenomen
nieuwszenders van Wegener/de
Telegraaf/ANWB/NS en van
Dagbladunie/Quote/Hachette,
waarvan volgens ingewijden
vooral de laatste een grote kans
hebber is.
Structuur
Op het ministerie van WVC
wordt vooral gekeken naar de
mate waarin een station zich
onderscheidt van de huidige
publieke radiozenders. Ook de
bedrijfsstructuur en de financië
le situatie wordt nauwkeurig
onder de loep genomen. Daar
toe hebben enkele stations uit
gebreide rapporten'ingediend,
soms in het geval van Hol
land FM en Radio 538 ver
gezeld van tienduizenden
handtekeningen van fans. An
deren hebben snel een aan
vraag ingediend, met als achter
liggende gedachte dat niet ge
schoten altijd mis is. Tevens
hebben alle belanghebbenden
een vrijwillig bod moeten doen,
dat volgens WVC pas gaat mee
wegen in de beslissende fase.
Het ligt voor de hand dat vooral
de commercieel succesvolle,
bestaande zenders een kans
maken.
„Hoe dan ook, er zullen he
laas hooguit een stuk of vijf ge
lukkigen zijn", verwacht een
woordvoerster van WVC. „En
gezien de sterke lobby zal wélke
beslissing dan ook veel discus
sie losmaken in commercieel
radioland".
„Dat is niet vreemd, als je be
denkt dat de beslissing voor
veel stations erop of eronder
betekent", reageert Mark Out
van de Radio 10 groep (Concert
Radio, Love Radio, en de groot
ste kanshebber Radio 10 Gold).
Na Sky Radio wordt Radio 10
het best beluisterd. „Wij zullen
dus wel overleven als we geen
frequentie krijgen. Maar vooral
voor de stations die nu al een
vrij klein marktaandeel hebben,
lager dan 5 procent, lijkt het me
onmogelijk om zonder etherfre
quentie te overleven. Je kunt
nooit tegen een concurrent op,
die wel via de ether uitzendt en
dus veel meer luisteraars be
reikt. De exploitatiekosten van
een zender zijn zo hoog dat je
voldoende reclame-inkomsten
moet hebben. Kortom: het gaat
er volgende week in veel geval
len om of we kunnen doorgaan
of de knop voor de laatste keer
moeten omdraaien."
Radio Noordzee Nationaal,
dat staat voor promotie van het
Nederlands Produkt, wordt van
vele kanten getipt als serieuze
kanshebber. Directeur Martin
Banga: „Dat hoor ik ook steeds,
en dat maakt me erg nerveus.
De spanning is hier te snijden,
het gaat immers om de toe
komst van het station. Een
etherfrequentie kan voor een
verdrievoudiging van mijn
marktaandeel zorgen, op de ka
bel blijven kan daarentegen het
einde zijn. Of, in een minder erg
geval, een reden tot een fusie,
afhankelijk van de nieuwe
marktverhoudingen.
Eurojazz
Volgens Mark Out van Radio 10
zal een station dat zich richt op
een relatief kleine doelgroep,
zoals een jazzender of een klas
sieke muziekzender het niet ha
len, zelfs niet met etherfrequen
tie. „Kijk, je kunt als zender dan
wel iets 'toevoegen' aan het be
staande aanbod, maar je bent
óók commercieel en moet jezelf
dus kunnen bedruipen".
Directeur Wil Steyling van het
jazzstation Euro Jazz denkt ech
ter dat haar station sowieso
overleeft, mét of zonder etherf
requentie. „De jazz mag zich
verheugen in een sterk groeien
de belangstelling, we hebben
het tij wat dat betreft dus mee".
Ook Jan van Zanten van de
Nederlandstalige zender Hol
land FM, denkt in de toekomst
het hoofd boven water te kun
nen houden. „Al zeggen we niet
bijvoorbaat nee tegen samen
werking met een ander station
als dat echt nodig is."
Jongerenstations zoals Happy
RTlRadio en Radio 538 kennen
op de kabel een extra handicap.
Hun doelgroep vertoeft immers
vaak op plekken waar geen ka
bel is, maar waar alleen een
draagbare radio uitkomst biedt.
Inderdaad: op het strand, op de
camping of in de auto. Radio
538 zou dus enkel als ethersta
tion kunnen voortbestaan, zou
je zeggen. Erik de Zwart: „Als
Erik de Zwart: „Hoog tijd dat d'Ancona een besluit neemt, want ieder
een wordt zo langzamerhand aardig zenuwachtig." foto kippa
we geen frequentie krijgen gaat
de knop beslist niet om. Na
tuurlijk wordt het dan moeilijk,
maar slechter dan de situatie nu
kan niet. En ik ga van het goede
uit. We zijn het enige station dat
écht aandacht heeft voor jonge
ren. We hebben in twee maan
den tijd 30.000 adhesiebetuigin
gen verzameld van luisteraars,
dat zegt toch wel iets. Jongeren-
radio met popmuziek als bind
middel: het heeft succes, ik weet
het zeker."
Zanger Hans de Booy gaat z 'n eigen weg in amusementswereld
HILVERSUM NPA
Hans de Booij vond het weer
eens tijd om te gaan zingen. Hij
heeft een CD gemaakt. Met De
Blije Jongens. En hij gaat met
diezelfde Blije Jongens ook de
theaters langs. Nieuwe begelei
dingsgroep, nieuwe platen
maatschappij en nieuwe liedjes.
„De liedjes op de CD Een gat
in de markt) heb ik in de afgelo
pen drie jaar verzameld. Het is
m'n eerste album dat ik zonder
'een concept' heb gemaakt. Ik
heb gewoon de liedjes uitgeko
zen die ik zelf het beste vond.
En ik ga ook niet meer 's mor
gen
i 10 i
moeilijk gezicht van: er moet nu
worden geschreven. Ik schrijf
wanneer ik zin heb."
Deurwaarders komen bij hem
niet meer aan de deur. Een op
luchting, vindt hij. „Maar ja: je
wordt er sterker van, mag je
achteraf constateren.
Hans sterker en eigengereider
dan ooit. Er zijn mensen die
hem lastig vinden, hij kan er
niet mee zitten.
„Naarmate ik de boekjes van
Piet Vroon meer ga lezen, heb ik
er steeds minder last van dat ik
lastig ben. Zo word ik steeds
meer gesterkt in mijn mening
dat mensen die te boek staan
als depressievelingen vaak de
grootste realisten zijn. En dat
mensen die zichzelf optimist
noemen dikwijls charlatans zijn.
Omdat die mensen doorgaans
denken: als het mij maar goed
gaat. Misschien dat er langza
merhand iets gaat veranderen.
Vooralsnog constateer ik dat er
zo'n 20 jaar geleden nog wel
eens mensen hun stem verhie
ven tegen een oorlog die ergens
ver weg werd gevoerd en dat er
nu een je-kunt-er-toch-niets-
«m/doen-stemming heerst."
Hij verwijst onmiddellijk naar
het liedje De Kussers op zijn CD.
„Dat vind ik zelf het beste num
mer. Als de wereld eens een
beetje meer uit kussers zou be
staan, dan zou het er allemaal
misschien een beetje beter uit
zien."
Van het album is ook een
single getrokken: De Tolerantie.
Wordt redelijk gedraaid op de
radio. Vindt-ie fijn, hoewel er in
België, waar hij woont, nog
steeds meer aandacht wordt be
steed aan zijn werk dan in Ne
derland.
Selectief
„Daar kan ik niks aan doen. Ik
ga niet meer lopen leuren. Ik
vind dat niet meer nodig na al
die jaren. Ik werk, ik doe mijn
best, meer kan ik niet doen. En
ik stel eisen. Zo heb ik vorig jaar
uitgeroepen: en nu kom ik nooit
meer in Nederland op de televi
sie. Dat medium wordt toch ook
steeds vervelender. Het enige
dat ook nog echt interessant is,
zijn de directe verslagen van ge
beurtenissen in de wereld. Dat
gaat tenminste ergens over.
Maar voor de rest... Wat je als
artiest moet doen om über
haupt een liedje te kunnen zin
gen. Je moet opdraven in pret-
programma's, waar je vulling
bent of waar je als je geluk hebt
blij mag zijn dat je als bekende
Nederlander mag verschijnen.
En wat vragen ze je dan om te
doen? Dan mag je prijzen uitrei
ken. Ik herinner me dat ik in
Hitbingo 25.000 gulden mocht
weggeven. Vijfentwintigduizend
gulden, terwijl bij mij thuis de
deurwaarder aan de deur stond.
Maar de maat was voor mij vol
toen ik alleen maar uit een doos
met ballonnen tevoorschijn
moest komen. Ik hoefde niet
eens een liedje te zingen. Ik
moest alleen maar uit die doos
kruipen. En toen heb ik gezegd:
Ik doe het nóóóóóóit meer. Ik
zeg niet dat ik niet meer op de
televisie wil komen, maar ik ben
zeer selectief geworden."
Naar zijn mening maken TV-
producenten zich schuldig aan
arrogantie van hun macht door
artiesten voor te houden dat ze
dat medium nodig hebben. „Je
hebt misschien een langere
adem nodig. Maar de aanhou
der wint. Je denkt toch niet dat
Rob de Nijs z'n zalen vol krijgt,
omdat hij zo vaak op de televi
sie is. Ben je gek. Maar als hij in
Oostende optreedt, zitten er wel
2500 mensen in de zaal."
De Booy is niet van plan door
het stof te kruipen. „Bovendien
leg je het toch af tegen al die
buitenlandse artiesten die zo
nodig moeten worden gepro
moot. Maar ik heb het idee dat
er iets aan het veranderen is. Ik
treed wel eens voor studenten
op, alleen met m'n piano, een
sfeer opbouwen. Maar als je
dan hoort wat er verder op die
feesten wordt gedraaid: Boude-
wijn de Groot, Herman van
Veen, Ramses Shaffy en ieder
een kent de teksten uit z'n
hoofd. Het gaat dan dus om ar
tiesten die 15 jaar geleden po
pulair waren. Dan kan ik niet
anders denken dan: er is een
verandering op til. Dit gebeurt
niet zo maar. En studenten zijn
16.56
22.4
Waarom wil I.S.C.H.A. maar niet aanslaan? Wat is er
toch aan de hand met die talkshow van Ischa Meij j
er? Nu hij op alle werkdagen zijn gezicht mag laten 17.41
zien op RTL 5, ziet Ischa zichzelf als de anchor-man van de TV-
zender, die in Luxemburg wordt vertroeteld als bron van vermaak
voor de hoger opgeleiden onder ons en voor de spes patriae. Maar 18.0S
om nu te zeggen dat hij door de massa gewaardeerd en bekeken
wordt, nou nee. 18.1S
In oktober nestelde Ischa zich voor het eerst aan de ronde tafel om
tout semi-intellectueel Nederland en andere meer of minder inte
ressante types te ontvangen. Nou ja, ontbieden is gezien de toon 18.3(
waarop hij zijn gasten pleegt toe te spreken meer op z'n plaats. Hal 18.4C
het aan de voorman van Joop van den Ende's afdeling Infotain
ment gelegen, hij zou meteen al dagelijks zijn kroes met het uitda
gende opschrift The Boss aan het volk hebben getoond. Maar RTL's 18.51
programmaleider Bert van der Veer gunde Ischa vooralsnog drie
uur per week zendtijd om het allemaal eens rustig aan te kijken.
Zelf zei Van der Veer dan wel overtuigd te zijn van Ischa's kwalitei-j
ten om een spraakmakende talkshow op de buis te brengen, zijn 19.2\
probleem was hoe hij het de massa duidelijk moest maken.
Kijkend Nederland moest wennen aan Ischa Meijers speciale aan
pak van zijn gasten. En het merendeel kan daar kennelijk niet aan
wennen. Gezien de bevindingen van de Dienst Kijk- en Luisteron- 20.01
derzoek vindt I.S.C.H.A. bij een marginaal publiek gehoor. 20.2'
Het moet gezegd dat RTL zich coulant heeft opgesteld ten opzichte
van Meijers talkshow. Uiteindelijk worden bij een commercieel sta,
tion programma's gemaakt om de broodnodige boodschappen in
huis te halen. Hoe meer kijkers, hoe meer adverteerders en hoe
meer inkomsten. Programmamakers bij een commerciële zender
kunnen slechts macht ontlenen aan het kapitaal dat ze binnen- 211
brengen. Al in december mocht voor het einde van I.S.C.H A ge
vreesd worden. Maar verrassend genoeg werd de stekker er bij
Meijer niet uitgetrokken. Toch nog enige ideologie in Luxemburg? 21.5
Je zou het bijna zeggen, gezien het besluit dat Ischa sinds begin dit
jaar elke werkdag op TV mag komen en het aanvangsuur van zijn
praatprogramma met een kwartier is vervroegd om nog wat vroeg-|
naar-bed-gaanders enigszins tegemoet te komen.
Maar dat de relatie tussen RTL en Ischa Meijer er één is van zakelijj
ke vriendelijkheid, kon worden opgemaakt uit de opmerking die
Van der Veer zich eind november liet ontvallen: „Ischa scoort nu
een gemiddelde kijkdichtheid van 1,1 procent. Zo kunnen we hem
niet handhaven."
Anders gezegd: RTL onderhoudt geen kostgangers die te weinig
geld binnenbrengen. Ischa Meijer heeft van RTL's programmalei
ding dus zijn laatste kans gekregen. Vooralsnog blijft de Dienst
Kijk- en Luisteronderzoek cijfers produceren, die Meijer amper
hoop geven op een duurzame verbintenis met RTL.
Why so? Waarom? Het gros van de Nederlandse bevolking gruwt
van polemieken. Van gehakketak moeten ze hier niet zo veel heb- 23.1
ben. Nog helder voor de geest staat het debat over de Drie van Bre
da. De toenmalige kamerleden Kosto (PvdA) en Kappeyne van de
Coppello (WD) spraken tijdens de beraadslagingen minister van
justitie Dries van Agt in felle bewoordingen aan op diens beleid.
Tegen de argumenten dje werden aangevoerd, bracht Van Agt niet i
meer in dan wat gestamel. Het gevolg: het volk kreeg medelijden
met de politicus die liever als eenzame fietser door het leven ging.
En de kamerleden die in principe hun werk goed deden door de
bewindsman op diens woorden en daden te controleren, werden
door de stem des volks gekapitteld.
De doorsnee Nederlander lijkt geneigd partij te kiezen voor de 23.*
zwakkere. De goegemeente pleegt te worden overvallen door me
dedogen, zodra de persoon wordt herkend als de underdogdie -
wordt afgeblaft. En Ischa Meijer heeft er nogal eens een handje va
gesprekspartners af te blaffen. Zijn vraaggesprekken ontaarden nit
zelden in kruisverhoren, waaruit Meijer dank zij diens brutaliteit eri
welsprekendheid meestal als slimste tevoorschijn komt. Hij wil ook VRI.
niet anders. Meijer mag dan klein van stuk zijn, hij heeft een ego Binn
dat alles en iedereen gebiedt hem vooral niet over het hoofd te teite
zien. delt
Deugt Meijer dan niet voor z'n werk? Het tegendeel is waar. Inter-
viewen kan hij als geen ander. Bram Peper en Mart Smeets weten van
ervan mee te praten dat Ischa in staat is zijn slachtoffers meer te la-| amb
ten zeggen dan ze eigenlijk wilden. Meijer getuigt in I.S.C.H.A. da- bië.
gelijks van z'n belezenheid. Hij weet waarover hij praat, alleen zijn i moe
er te veel momenten dat hij zó koketteert met zijn kennis dat zijn
gesprekspartner nauwelijks aan het woord komt. waai
Soms rijst de vraag waarom Meijer die stoel aan de andere kant van ra m
z'n tafel eigenlijk niet gewoon onbezet laat. Dan lijkt hij bezig met Nedi
zijn eigen one man-show, de gast aan de overzijde bijna volslagen
negerend. Personen die menen iets belangwekkends te vertellen tc u™c
hebben wordt door Meijer halverwege de mond gesnoerd, zodra hij een
maar even het gevoel krijgt dat hun relaas in wezen vormloosgeou- weri
wehoer of gelul is. Menige stoel vuiler die even wilde ontsnappen drijf
aan zijn vorsende blikken, werd gemaand tot hernieuwd oogcon- jj®nl
tact met het geselend klinkende „kijk me aan."
Slechts enkelingen als Pleuni Touw, Wim T. Schippers en Gerard ove,
Cox was het gegeven het bezoek aan Ischa niet in een bezoeking te 1 voel
laten ontaarden. En Hans van Mierlo en Freek de Jonge behoren Ned
blijkbaar te zeer tot Ischa's intimi om de benadering te krijgen, die j
menigeen meer van een vlerk dan van een gastheer verwacht.
I.S.C.H.A. is vanavond toe aan aflevering 50 van jaargang 1. Te vre-resf
zen valt dat Ischa Meijer op RTL 5 gauw is uitgepraat. Waarom? Het van
klinkt plat, maar domweg omdat Meijer te weinig publiek en dus te een
weinig adverteerders trekt. Daarom! Eeuwig zonde: horen en zien dl d
we de Izzies ook nooit meer. I.S.C.H.A. levert niet zelden spraakma-; ^|r
kende televisie op, maar het is de tragiek van Ischa Meijer dat maar |<ra(
een marginaal deel van het kijkerspubliek erover weet mee te pra- sch
SE
altijd de eersten als het om ver
anderingen gaat. Dus ik ben
voor een keer niet helemaal
pessimistisch."
Z'n tournee door België, die
half november begon, loopt
eind deze maand af. Daarna, zo
is de bedoeling, komt hij naar
Nederland. „We zijn bezig met
het boeken van kleine theaters:
zo'n 200 man."
Geen dictaat
Op het repertoire staat oud en
nieuw, van alles wat. Maar de
begeleidingsgroep is nieuw: De
Blije Jongens, onder aanvoering
van Serge Feys. „Ik kende hem
al wel, maar oppervlakkig. Vorig
jaar toen ik op zoek was naar
een nieuwe platenmaatschap
pij, naar een mogelijkheid om
weer aan de slag te kunnen.
Serge heeft me toen gevraagd
om hem een paar liedjes mee te
geven. Het was meteen raak. De
platenmaatschappij was toen
ook vrij snel gevonden. Het is
een kleine club.
Het werken daar was voor mij
een openbaring. Want waar
vind je een directeur die zegt:
hoeveel geld heb je nodig? Zo
veel, dat is goed. En: heb je een
goed repertoire? Ja, fijn.' En
ook: hoeveel tijd denk je nodig
te hebben? Zoveel, dat is uitste
kend. Reken maar dat je dan
aan de slag gaat. Geen voor
waarden vooraf, geen dictaat
dat er een hit bij moet zitten:
het is fantastisch."
Ischa Meijer: hoe lang nogl
stapje opzij te doen voor Muziek Mozaiek."
foto npa
Willem Duys: „De VPRO heeft
kan ik niet doen.
foto npa