'Ik vrees de angst van de indianen' De Lazi herontdekken hun culturele identiteit Kroongetuige kan spelen met Justitie Lubbers-kampement alleen voor gemotivéerden Feiten Meningen Mexicaanse dorpelingen beschuldigen priester van guerrilla DINSDAG 11 JANUAR11994 S SCHREUDERS De advocaat-generaal bij de Hoge Raad nir. J. Leijten, heeft in forse termen be zwaar gemaakt tegen de invoering van de kroongetuige in het Nederlandse straf recht. Een door minister Hirsch Ballin van justitie voorgestelde regeling van het fenomeen kroongetuige komt volgens Leijten neer op een volstrekt onverant woord plan dat in strijd is met alle tradi ties van het Nederlandse strafrechtsys teem. Een kroongetuige is doorgaans iemand die zelf ernstige misdrijven heeft ge pleegd maar in ruil voor belastende ver klaringen tegen anderen minder of geen straf krijgt. Te denken valt bijvoorbeeld aan iemand die de officier van justitie een tijdrovend en duur onderzoek bespaart met bepaalde inlichtingen. Als dank daar voor hoeft hij dan bijvoorbeeld niet voor moord maar slechts voor dood door schuld terecht te staan. Het verschijnsel dat een grote drugdealer in ruil voor strafvermindering tegen een concurrent getuigt, is bekend uit het Amerikaanse strafrecht. Liefhebbers van televisieseries als Law and Order zien herhaaldelijk nagespeelde onderhande lingen tussen een officier van justitie en een verdachte, die zijn partners erbij lapt en zo voor zichzelf vrijwaring van straf vervolging bedingt. Er bestaan echter grote verschillen tussen het Nederlandse en Amerikaanse straf recht. Het Amerikaanse strafproces is enigszins te vergelijken met het Neder landse burgerlijke rechtsgeding. Het gaat in de Verenigde Staten ook in het straf recht alleen maar tussen twee gelijke par tijen, de officier van justitie en de ver dachte, die dus ook onderling een rege ling kunnen treffen waar de rechter zich bij moet aansluiten. In het Nederlandse systeem hoort de rechter zelf 'op zoek naar de waarheid' te gaan. Een belangrijk verschil is verder dat in Nederland getuigen dhoniem verklarin gen mogen afleggen. In Amerika moeten zij altijd aan een openbaar kruisverhoor kunnen worden onderworpen. Ook de andere eisen die aan het bewijs tegen een verdachte worden gesteld, zijn daar strenger. In het algemeen is de publieke controle op het Openbaar Ministerie er groter, officieren van justie worden in de VS gekozen in plaats van benoemd. Het importeren van het Amerikaanse on derhandelingssysteem kan tot misstan den leiden. Het handjeklap tussen justitie en de verdachte speelt zich immers ach ter gesloten deuren af. De onderhande lingen tussen de kroongetuige en Justitie zijn ondoorzichtig. Volgens de topjurist Leijten ontbreken in het voorstel van minister Hirsch Ballin alle garanties tegen misbruik van de kroongetuige. Het systeem zou valse aan giften kunnen uitlokken. Justitie zou al te gemakkelijk een speelbal van grote crimi nelen kunnen worden. Iemand zou in de rol van beschermde kroongetuige Justitie kunnen gebruiken om vijanden of con currerende misdaadorganisaties uit te schakelen terwijl hij zelf buiten schot blijft. In Nederland heeft vanouds het beginsel gegolden dat iedereen gelijk is voor de wet en elke verdachte de straf moet krij gen die hij verdient Maar als er over te praten valt of iemand hetzij wegens moord hetzij wegens dood door schuld wordt vervolgd (afhankelijk van de vraag of hij bereid is als kroongetuige tegen een mede-dader te getuigen), dan zou de ene verdachte maximaal negen maanden en de andere maximaal twintig jaar kunnen krijgen voor hetzelfde misdrijf. De reden om toch een systeem van hand jeklap tussen Justitie en kroongetuigen in te voeren, is natuurlijk de hoop dat er zo doeltreffender tegen de grote criminali teit kan worden opgetreden. Het is enigszins te vergelijken met het gebruik van undercover-agenten, met dit verschil dat een undercover-agent niet zelf misda den heeft gepleegd. Volgens Leijten doen de plannen voor in voering van de kroongetuige paniekerig aan. In een interview voorde VPRO-radio vorige week vrijdag plaatste Leijten het voorstel in een hele rij andere maatrege len van minister Hirsch Ballin die het Ne derlandse rechtssysteem ondergraven. Met het gebruik van geweld tegen jonge gedetineerden en de afschaffing van ho ger beroep in vreemdelingenzaken wordt het rechtssysteem een soort onrechtsys- teem, vreest hij Deze felle kritiek kan worden beschouwd als een symptoom van de verontrusting onder veel meer vooraanstaande juristen over wat al 'turbostrafrecht', 'wettelijke ontmanteling' en 'crisis in het strafrecht' wordt genoemd. WIM STEVENHAGEN I.prr Z&\T COMTRACT M6T MS "p <qEEN fOSTTKeiNEN MEE%- Indiaanse boeren verlaten met een witte vlag hun dorp Corralitos. Zij proberen een veiligere plaats te vinden, buiten bereik van het geweld dat het dorp al dagen teistert. foto reuter heriberto rodriguez r Binnen anderhalf uur na hun arrestatie, doken tussen de 150 en 300 gewapende mannen uit de omringende jungle op. Uit gerust met hakmessen, stokken, jachtgeweren en walkie-talkies sloegen ze de ramen van het ge meentehuis in, richtten vernie lingen aan en bevrijdden de priesters. Volgens Ruiz waren het Zapatis ta guerrilla's uit het 7 kilometer verderop gelegen doip Chavaje- val. „Ze verborgen hun gezich ten achter sjaals of bivakmut sen. We stonden machteloos. We wilden niet dood. Ze wer den aangevoerd door de hulp priester Domingo Gomez. De mensen herkenden hem. De ca- tequistas (lekenpriesters) zitten achter deze opstand." De ouderlingen van El Bosque zijn bang dat de Zapatista's het gebied rond het dorp willen ver overen, waar het Mexicaanse le ger schittert door afwezigheid. De dichtsbijzijnde legerpost ligt 100 kilometer verder. De kerk van San Juan del Bos que is gesloten, maar het geflik ker van kaarslicht in een aan grenzend stenen huis verraad de verblijfplaats van de dorpspriester, die achter een plastic scherm in zijn geïmpro viseerde heiligdom zit. Hij komt tevoorschijn en reageert ner veus op het geluid van de bui ten de kerk verzamelde menig te. „Bonjours i welkom t vader Herve Camier ons in het Frans. De zwakke, bebaarde 63-jarige priester uit het Franse Calais waarschuwt de menigte in de inheemse Tzotzil indianentaal om niet te dichtbij te komen. Hij had pas later op de dag ge hoord dat er 4 lekenpriesters waren opgepakt en weer be vrijd. Hij heeft zijn hulppriester Domingo Gomez sinds nieuw jaarsdag niet meer gezien. „Ik betwijfel of hij zoiets riskants zou doen. Maar ik weet zeker dat hij zijn collega's niet in de gevangenis zou willen zien zit- Terwijl v het Frans praten, winden de aanwezige dorpelin gen zich er steeds meer over op dat ze niet kunnen verstaan wat we zeggen. Vader Herve zegt dat hij van de buitenwereld is afgesloten sinds de dorpsouder lingen zijn radioinstallatie en antenne in beslag namen en de eigenaar van de plaatselijke te lefooncentrale na het optreden van de guerrilla's op vrijdag de benen nam. Is vader Herve bang? „Ik ben alleen bang voor de angst van de indianen. En voor hun alcohol. Als ze drin ken, weten ze niet zo goed meer wat ze doen." VERTALING: MARGREET HESLINGA Gevangenisdirecteur Groeneveld (links) in het bos waar deze week de eerste 'kampement-jongeren' te werk worden gesteld. foto omke oudeman LONDEN NEAL ASCHERSON THE INDEPENDENT Via een golf van aanslagen op Turkse doelen in Europa heb ben de Koerden nog niet zo lang geleden duidelijk van zich laten spreken. Ook in het zuid oosten van Turkije vallen regel matig slachtoffers bij geweldda dige confrontaties tussen Tur ken en Koerden. Maar niet alle minderheden in Turkije zijn mi litant. In het noord-oosten van Turkije woont een klein, vreedzaam volk de Lazi. Iedereen die de Lazi kent, bidt dat ze nooit tot zo'n diepe wanhoop zullen wor den gedreven als de Koerden. Maar de Turkse regering heeft al een wantrouwende blik op de Lazi geworpen. Hun eerste stappen op weg naar de heront dekking van hun culturele iden titeit zijn al door Turkse func tionarissen als 'separatistisch' betiteld. De Duitse intellectueel Wolfgang Feurstein heeft er zijn levenswerk van gemaakt de Lazi van 'assimilatie' te redden. Vanuit het dorpje Schopfloch in het Zwarte Woud zet Feurstein zich in voor niets meer of min der dan het weer tot leven wek ken van een volkscultuur. Hij heeft de Lazi een alfabet gege ven en schoolboeken gemaakt die nu clandestien in de Lazi-dorpen circuleren. Samen met een groep in Duitsland woonachtige Lazi werkt hij aan het eerste woordenboek en de eerste delen van wat een na slagwerk en bibliografie moet worden over de geschiedenis van de Lazi. De Lazi zijn afkomstig uit de Kaukasus. Ze spreken een taal, het Lazuri, die verwant is aan het Georgisch. Ooit leefden ze aan wat nu de Georgische kust is. Waarschijnlijk waren ze de vroege bewoners van Colchis die in de Griekse mythologie het Gulden Vlies bewaakten en hun prinses Medea aan Jason verloren. De Arabische invasie,' duizend jaar geleden, dreef hen westwaarts naar Anatolië. Daar leven nu nog zo'n 25Q.000 Lazi in de steile kustvalleien aan de Zwarte Zee. Voor de komst van Feurstein hadden ze geen geschreven taal, geen weet van het feit dat ze tot in de 16de eeuw christe nen waren geweest en geen idee dat ze oorspronkelijk uit de Kaukasus kwamen. Veel Lazi geloven nog steeds in de Turkse propaganda, die beweert dat ze ooit nomaden waren die met de Turken uit Centraal-Azië mee kwamen. In de jaren zestig ging Feurstein voor het eerst naar het gebied van de Lazi. Hij trok van dorp tot dorp en leerde hun taal. Wat er toen met deze milde, blond- bebaarde man gebeurde, had veel weg van een religieuze er varing. Hij besefte dat de Lazi een volk waren met een eigen identiteit en een rijke folklore die op het punt stonden voor goed verloren te gaan. Hij be sloot de Lazi te redden. Al gauw raakte Feurstein in de problemen. De Turkse veilig heidspolitie pakte hem op we gens 'het illegaal betreden van een grensdistrict'. Hij werd ge arresteerd, geslagen en met de dood bedreigd. Dat was 15 jaar geleden. Sindsdien houdt hij zich vanuit Duitsland met zijn levenswerk bezig. Opmerkelijk is dat Feurstein met zijn werk een proces her haalt dat al ruim 200 jaar werk zaam is in midden-Europa. Cul tuurfilosoof Johann Herder ver kondigde in 1772 als eerste dat de basis van een volk wordt ge vormd door een taal met zijn ei gen mondelinge overlevering en traditionele liederen en verha len. Als er sprake is van een ei gen taal, moet die worden op getekend en gestandaardiseerd. Er moet een woordenboek wor den geschreven, evenals een grammatica voor kinderen. De geschiedenis van het volk moet worden opgeschreven en volks verhalen en gedichten moeten worden verzameld en uitgege ven, om een basis te leggen waar.de 'intelligentsia' van het volk op kan voortborduren om zo tot een moderne cultuur te komen. Het is maar weinig mensen ge geven een volk dat zijn gespro ken taal nooit heeft opgetekend, een alfabet te geven. In mytho logische verhalen zijn het de go den die de letters uit de hoge hemelen aan de mensen aanrei ken. Toen ik Feursteins Lazuri- alfabet in de hand hield, voor de duidelijkheid met Turks-Ro meins schrift rechts en het Ge orgische schrift links, voelde ik ontzag. Ik hield iets vast dat een zaadje voor culturele ontwikke ling kon zijn, maar ook een bom. Een alfabet is voor ieder volk zelfs een klein volk het begin van een ontwikkeling. Deze zelfde letters waren vorig jaar tijdens een studentendemon stratie in Istanbul al op span doeken te zien. De beschikbaar heid van eerwalfabet betekent dat er boeken, gedichten en lief desbrieven kunnen worden ge schreven, maar ook kranten, of ficiële documenten en mis schien zelfs wetten. Maar Feurstein is zich terdege bewust van het overlevingspro- bleem in Turkije en laat zich niet in met politieke dromen. Het gaan hem alleen om de cul tuur. „Met elk nieuw gedicht dat ik lees, leer ik nieuwe, onbe kende Lazuri-woorden", zegt hij verrukt. Er zijn echter geleerden die de nodige vraagtekens heb ben bij Feursteins idealisme. Waarom zou een gesproken taal zich min of meer geforceerd in een geschreven taal moeten ontwikkelen? Als de Lazi het pad van de assimilatie hebben gekozen en zich steeds Turkser gaan gedragen, welk recht heb ben buitenstaanders dan om hen hiervan te weerhouden? Persoonlijk schaar ik mij achter Feurstein. Een wetenschapper is een verdwijnende cultuur meer verplicht dan alleen het optekenen ervan. Hij moet zijn inzicht en kennis delen en zeg gen: „Het einde van deze cul tuur is niet onvermijdelijk. Er is een manier om te overleven en ik kan de weg wijzen!" In ieder geval is het inmiddels te laat om de ontwikkelingen te rug te draaien. Het Turkse ver bod op gesproken Lazuri werd twee jaar geleden opgeheven. En de kleine Lazuri-leerboekjes uit het Zwarte Woud worden aan de Zwarte Zee van huis tot huis doorgegeven. De hoeveel heid in Lazuri geschreven brie ven en gedichten groeit met de dag en steeds vaker verschijnen er Lazi bij Feurstein op de stoep met de vraag: „Wie zijn wij ei genlijk? Waar komen wij van daan?" De Lazi hebben de ver boden vrucht van het alfabet gegeten en beginnen zichzelf met andere ogen te zien. VERTALING: MARGREET HESLINGA Ze noemen het 'het ge meentelijk paleis' van El Bosque, maar wij zouden gemeentehuis zeggen. In het dorp in de zuid-Mexi caanse staat Chiapas, waar de opstand van de india- nenboeren het hevigst woedt, bladdert de witte verf van de stenen muren van het gemeentehuis. De ramen van het gebouw zijn kapot en overal ligt puin. Zo'n 20 plaatselijke india nen hangen verontwaar digd bij het portaal rond. EL BOSQUE PHIL DAVISON THE INDEPENDENT Ze vertellen hoe net 'gemeente lijk paleis' op vrijdag door ge maskerde 'Zapatistische guerril la's' werd bestormd. De rebellen zouden door een onruststoken de priester zijn aangevoerd. Het voorval in El Bosque geeft dui delijk weer hoe complex de si tuatie in zuidelijk Mexico is. Landdisputen tussen indianen onderling zijn vermengd met stammenrivaliteit en religieuze verschillen. De dorpsfunctionarissen waren bang dat het zogenaamde Za patista Nationale Bevrijdingsle ger (EZLN) dat op nieuw jaarsdag in heel Chiapas de wa pens opnam naar hun dorp zouden komen. En daarom be sloten ze uit voorzorg om zelf de eerste klap uit te delen. Om dat er in El Bosque geen politie is, trokken de plaatselijke ou derlingen, aanhangers van de regerende Institutionele Revo lutionaire Partij (PRI), er zelf op uit. In alle vroegte lichtten ze 4 ka tholieke lekenpriesters van hun bed en gooiden deze in de piep kleine, ijskoude kelder van het gemeentehuis die dienst doet als gevangenis. Op beschuldi ging waarvan? Dergelijke triviale formaliteiten zijn in deze con treien niet noodzakelijk, maar de gemeentesecretaris Manuel Ruiz Lopez weet te melden dat ze ervan werden verdacht als organisatoren voor de Zapatis ta's te werken. DEN HAAG «PIET ARP De eerste zeven jonge crimine len arriveren deze week in Veenhuizen (Drente) om daar in een 'Lubbers-kampement' aan de slag te gaan. In maart gaan nog eens 13 jongeren naar de penitentiaire inrichting Groot Bankenbosch. Ze moeten elke dag hout hakken, paden aanleggen en hei onderhouden. Zo doen ze regelmaat, discipli ne en werkervaring op voor la- Premier Lubbers lanceerde zijn idee vorig jaar: zet crimine le jongeren in werkkampemen- ten aan zware bosarbeid. Dat zal ze leren, deze ontspoorde, vooral allochtone jongeren, die eigenlijk niet thuishoren in de gevangenis of jeugdhulpinstel- ling. Het eerste kampement riekte nog vooroorlogs. Jonge ren die ver van de bewoonde wereld als straf noeste arbeid moeten verrichten. Het kampe ment ontwikkelde zich vervol gens tot een 3 jaar durend ei gentijds experiment. Het is geen kampement maar een jeugd werkinrichting geworden, waar jongeren worden begeleid naar een woning, een baan. Kortom, een ordentelijk leven. Het gaat met npe om uiterst kansarme jongeren van de tweede- en derde generatie bui tenlanders, zegt plaatsvervan gend directeur mr. G. Groene veld van Groot Bankenbosch. „Want zij hebben geen oplei ding of werk. Ze hebben zich geen plaats in de samenleving kunnen verwerven." Groene veld ziet het werkkamp daarbij als handreiking. „Maar die kans moeten ze wel grijpen. Ze moe ten stug doorzetten." De nieuwe, tijdelijke bosar- beiders trekken na het opstaan en opruimen van hun kamer onder begeleiding de natuur in. Tegen de avond keren ze terug binnen de hekken van Groot Bankenbosch, waar ze tot de lichten doven, kunnen sporten of studeren. Groeneveld wil alleen gemoti veerde jongeren. Werken ze mee dan krijgen ze geen cel straf. Al tijdens het voorarrest wordt de jongeren duidelijk ge maakt dat ze een celstraf van een half tot 2 jaar boven het hoofd hangt. Houden ze zich niet aan de regels of liggen ze dwars, dan worden ze alsnog door de rechter gestraft. De jongeren zitten eerst 3 tot 6 maanden in het bos en daarna gaan ze nog 3 tot 6 maanden naar een open strafinrichting. In het weekeinde mogen ze naar huis. Eenmaal op vrije voe ten krijgen ze nog enige tijd be geleiding en wordt naar een vaste baan gezocht. „Dat is niet hetzelfde als het afgeven van een werkgarantie", verzucht Groeneveld. „Het vin den van banen voor deze jonge- 6 j ren is een zorg voor ons allen. Zonder werk dreigt een terugval naar het oude, criminele be- staan. Het gaat niet aan om na afloop van de begeleiding te j zeggen: liet beste en we zien je t volgend jaar wel weer na je (j nieuwe delicten." In eerste instantie doen zo'n 50 jongeren per jaar uit 4 arron dissementen (Rotterdam, Am sterdam, Alkmaar en Almelo) 1 mee in het kampement. In j Veenhuizen is nog maar net de j fundering gelegd voor een 4 miljoen gulden kostend gebouw voor 20 jongeren. „Pas in maart, zodra het onderkomen gereed is, kunnen we op volle sterkte aan de slag", verwacht Groene veld. Hakhout is er in elk geval voldoende in deze bosrijke om geving. Bang voor ontsnappingen tij dens de bosarbeid is Groene veld niet. „Er gaat bewaking mee. Bovendien, wie er vandoor gaat of voortdurend dwarsligt, wordt alsnog veroordeeld. Dit experiment is slechts voor wie wil. Alleen daar steken we onze energie in."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 2