'Muziek die geen compromis duldt' Cultuur&Kunst Fabelachtig basspel in talenten concours LEIU'SE JAZZWEEK Aantrekkelijke combinatie van beeld en muziek tig- 'Overheid erkent popmuziek nog niet als kunstvorm' Kaarten bij K&O voor 'Kleine Zielen' Januari: Messiaen-maand DINSDAG 11 JANUARI 1994 Bettie Serveert wint Popprijs Groningen» De groep Bettie Serveert is winnaar van De Popprijs 1993. De band heeft de onderscheiding van de BV Pop en Stich ting Conamus. volgens de jury, verdient omdat ze het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 10.000 gul den en een beeldje van kunstenaar Theo Mackaay. Eerdere win naars van de Popprijs waren Mathilde Santing, Herman Brood, Claw Boys Claw, The Nits, Urban Dance Squad, The Ex en The Scene. Acteur Vittorio Mezzogiorno overleden milaan De Italiaanse acteur Vittorio Mezzogiorno, die vooral bekend werd als de politie-inspecteur in de tv-serie La Piovra' (De Octopus) is overleden aan een hartaanval. Hij werd 52 jaar. Mezzogiorno speelde behalve in de Octopus in tientallen andere tv-series en theaterprodukties. Ook was hij te zien in speelfilms zoals 'Condanna' van Marco Bellocchio (1990) en Werner Her- zogs 'Shouts from Stone' (1991). Schrijver The Untouchables overleden fort lauderdale Oscar Fraley, de schrijver van de misdaadro man 'The Untouchables' is op 79-jarige leeftijd in Fort Lauder dale in Florida overleden. Fraley schreef The Untouchables, dat de basis vormde voor de gelijknamige televisieserie, nadat hij een avond drinkend had doorgebracht met Elliot Ness, een agent van de Amerikaanse federale politie die het gangsterbaas Al Capone in Chicago lastig maakte. Fraley schreef zo'n 30 boe ken. Audities voor Leids Cabaretfestival leiden Op drie zondagmiddagen in januari (16, 23 en 30 janua ri) worden in sociëteit De Burcht, aan de Burgsteeg in Leiden, openbare audities gehouden voor deelname aan het Vara Leids Cabaret Festival. Belangstellenden zijn vanaf 14.00 uur welkom de optredens bij te wonen. Hoogtepunten van de renaissance leiden Beeldend kunstenaar Fredy Wolf-Wubben houdt op donderdag 13 januari een dialezing met als titel 'Hoogtepunten van de renaissance in Toscane'. De lezing vindt plaats in de Ka pelzaal van het K&O-gebouw aan de Oude Vest 45 waar ook kaarten verkrijgbaar zijn. Aanvang: 20.15 uur. Thunderbirds in Den Haag Lady Penelope. foto pr den haag Van 20 februari t/m 2 maart staat het Haagse Theater aan het Spui, het Filmhuis en het World Video Centre in het te ken van de poppenseries van Gerry Sylvia Anderson, zoals: Stingray, The Thunderbirds en Captain Scarlet. Het Britse Mime Theatre Project speelt in Theater aan het Spui een aantal voor stellingen van hun persiflage 'Thunderbirds FAB - The Next Ge neration', een theaterstuk dat, als hommage aan de scheppers, is gebaseerd op karakters uit de series. Cinematheek Haags Filmshuis en World Video Centre vertonen afleveringen van de tv-series alsmede twêe Thunderbirdsspeelfilms. Daarnaast is er een tentoonstelling van een aantal originele poppen, sets en kostuums. Ook is een aantal gasten uitgenodigd die deel uit maakten van het produktieteam, waaronder Sylvia Anderson, die onder meer de stem van Lady Penelope deed. Pianiste Klara Würtz bedwingt Bartdks wilde paarden groningen» eric bos Van de Hongaarse, in Groningen wonende pianiste Klara Würtz (28) verscheen onlangs een eerste cd, met muziek van Béla Bartök (1881-1945). Bij Würtz, regelmatig op tournee door de Verenigde Staten, Canada en Europa, klinkt Bartök als nieuw. een heel beheerste manier. Wanneer ik zelf moet spelen, dreig ik geregeld mijn hoofd te verliezen. Nu moest ik juist aan de gang met waar het in de mu ziek van Bartök om gaat: emo ties opwekken maar je er niet door laten meeslepen. Daarom was dit cd-project zo belangrijk voor me. Want het is muziek die geen compromis duldt." Boedapest Klara Würtz werd in 1965 in de Hongaarse hoofdstad Boeda pest geboren. Ze begon piano te spelen toen ze zes jaar was. In dezelfde tijd werd ze lid van het Hongaarse Radio en Televisie Kinderkoor. Tot haar veertiende jaar maakte ze jaarlijks tournees met het hoog aangeschreven, uit 35 kinderen bestaande koor. „Het was one big song," vat Klara Würtz haar jeugd samen. „Ik zong, later begeleidde ik het koor en speelde ik tijdens de changementen korte solostuk- ken. Muziek was ons leven. Het was heel hard, heel gediscipli neerd, maar heerlijk. We reis den veel, hoefden niet zo vaak naar school en kregen zo de ruimte en de mogelijkheden ons talent te ontplooien." Op haar veertiende begon ze haar studie piano in Boedapest en werd leerling van de ver maarde Zoltén Kocsis, wiens docent een leerling was van Bartök zelf. In 1985 won Klara Würtz de eerste prijs op het Et- tore Pozzoli Pianoconcours in Milaan. Drie jaar later kreeg ze een prijs op de Dublin Interna tional Piano Competition voor haar uitvoering van de Sonate Bij veel Bartok-interpretaties uit het verleden klinkt de piano als of het een percussieinstrument is geworden: de klank van me nige uitvoering van zijn Roe meense en Hongaarse volks dansen voor piano is daardoor droog, staccato, koud. Niet bij Klara Würtz. Bij haar vallen juist de vloeiende bewe ging, het dansante, het zangeri ge in Bartöks muziek op. Met een grote helderheid en precisie uitgevoerd. Zelfs waar explosie ve kracht en geweld klinkt, blijft een uiterst zorgvuldig toucher hoorbaar. Onderhuidse emoties klinken er, met een enkele hevi ge, maar beheerste uitbarsting, en dat verwekt in de uitvoering van Klara Würtz van de Hon gaarse, Roemeense en Bulgaar se dansen en liederen, een spe ciaal soort spanning. „Die spanning is precies de sleutel tot Bartöks muziek," zegt Klara Würtz. „Een Hongaarse dichter heeft zijn muziek eens vergeleken met de wilde paar den op onze poesta's. Dat lijkt een cliché, maar het ging die dichter vooral om de woede in die honderden paarden die daar voortrazen. Die zag hij ook bij Bartök. Het was zijn kracht, voegde hij er aan toe, dat hij die emoties onder controle wist te houden." „Wanneer ik naar Bartök luis ter, vooral naar zijn orkestrale werken, is het verbazend hoe sterk die spanning tussen ge voel en controle is. Het is emo tionele muziek zonder dat het hysterisch wordt, extatisch op Klara Würtz: „Wanneer ik zelf moet in B van Schubert, reden voor het Newyorkse impresariaat Co lumbia Artists om haar direct in te lijven. Het Franse dagblad 'Le Monde' schreef na een concert in Zuidfrankrijk dat weinig pia nisten geïnspireerder klinken dan zij. Intussen leerde ze in Boedapest een Nederlandse journalist kennen, trouwde met hem en ging met hem mee naar Groningen. spelen, dreig ik geregeld mijn hoofd t Klara Würtz is uitgegroeid tot een pianiste van wereldklasse, regelmatig op tournee door de Verenigde Staten, Canada en Europa met een repertoire dat uiteenloopt van Bach tot de modernen. Solotournees wisselt ze af met optredens met orkes ten, waaronder twee jaar gele den het Tsjechisch Philharmo- nisch Orkest dat Würtz bege leidde tijdens een tocht langs de Amerikaanse oostkust in Beeth- ovens Derde Pianoconcert. In Nederland speelt ze in het Am sterdam Piano Trio onder ande re muziek van Henk Badings. „Het is grappig, men zegt dat je leven bepaald wordt door wat er in je vroegste jeugd is ge beurd. Als ik tegenwoordig last heb van plankenkoorts, denk ik vaak terug aan het 'paradijselij ke' gevoel dat ik als kind op het foto clobe podium had. Dat houdt je in evenwicht. Je voelt de spanning, maar tegelijk weet je welke toe stand je af en toe zult bereiken. Dat maakt dat ik me als pianiste heel prettig voel in het leven." Kléra Würtz speelt op 20 janu ari met het Amsterdam Piano Trio werken van Haydn, Schu bert en Badings in De Rode Hoed in Amsterdam. recensie dick hermsen Concert: Robin Koerts Band. In het ka der van 'ISW-Leids Jazz Talent Award 1994'. Gezien: 10/1, de Waag, Leiden. De jury van het talenten con cours zal het heel lastig krijgen. Niet alleen omdat de genomi neerden zich muzikaal tot nu toe op een zeer hoog peil bege ven, maar ook vanwege de uit eenlopende genres waarin zij hun virtuose hoogstandjes pre senteren. Gisteravond was het podium van de De Waag voor Robin Koerts. In Leidse kringen geniet hij grote populariteit door zijn aandeel in bands als Shoot Again en Purple Item. Hij is 22 jaar en studeert basgitaar aan het Hilversums conservato- De stijl waarin hij zich het ge makkelijkst beweegt is een mengeling van fusion en jazz- rock. De mensen die hij voor dit optreden had uitgenodigd, Ro bert Lucas op gitaar, Reyn Ou wehand op toetsen en Jeroen Vrolijk op drums, waren onge twijfeld op hun kwaliteiten in die richting geselecteerd. De muziek hing van uiterst virtuose breaks en riffs aan elkaar. Alhoewel er aan het begin wat gejaagd werd gespeeld, bleef de muziek goed overeind. Het ge luid was hard en massief maar werd door de strakheid nergens troebel. De spelkwaliteit van de band boet in bij het enige up tempo swingstuk. Door zichtba re onwennigheid met de stijl verloren solo's aan kracht en overtuiging. Gelukkig knalde de strakke groove er weer direct achteraan. Robin beschikt over een fa belachtige techniek. Hij is snel, exact en speelt met veel power. In de begeleiding vormden de bas- en drumpartijen een hech te eenheid waardoor de ritmi sche basis gegarandeerd bleef. Melodische solo's van de bassist misten veelal een harmonisch uitdaging en mondden boven dien te vaak uit in zichzelf her halende patronen. Bassolo's waar het accent lag op het ritme waren ongelooflijk opzwepend met als absoluut hoogtepunt de solo in het slotstuk van Mike Stern. Overigens kan Robert Lucas, wat mij betreft, alvast opgeno men worden op de lijst van ge nomineerden voor volgend jaar. Hij is een gitaarvirtuoos om in de gaten te houden. AGENDA Dinsdag 11 januari Rijksmuseum van Oudheden 20.00 uur: Jazz at the Temple. De Bernard Berkhout Swingma- tes met Rita Reys en Pim Ja cobs. De Waag 20.30 uur: ISW Leids Jazz Ta lent 1994 met Anita Wiersma. 22.00 uur: The Handsome Harry Company. Jazz at the Duke 21.30 uur: Ugly White Belly daarom ook op zich bestaans recht. Gitarist Olaf Tarenskeen liet zich door 'Faits Divers' inspire ren tot de mooist klinkende compositie van de avond met opvallend goed solowerk van Overwater en Honing. 'Faits Di vers' zelf was de meest concrete van de films, met dramatische close-ups en een prachtige rit mische climax aan het einde, onder meer geaccentueerd door het kleurrijke percussiewerk van Joshua Samson. Direct na de pauze las dichter Charles Schouten voor uit eigen werk, geschreven voor deze jazzweek, over de klank van jazzinstrumenten. Aardig was dat de gedichten over de vier instrumenten van het kwartet werden gecombineerd met im provisaties van elke musicus. Een leuke afsluiter was de zeer korte, abstracte beelden collage van Man Ray, 'Le Retour la Raison uit 1927. Hier hadden de musici zichzelf de vrije hand gegeven om een stevige, maar georganiseerde groepsimprovi- satie te spelen. Hopelijk is er volgend jaar in de jazzweek we derom ruimte voor een dergelij ke aantrekkelijke combinatie van muziek, beeld en woord. recensie ken vos Leidse Jazzweek: 'Cinema Pur" met het Tony Overwater Kwartet en gedichten Na 'Metropolis' van Fritz Lang en en vier vroege films van Joris Ivens is er een derde film- en muziekproject van de Haagse bassist Tony Overwater. Hij koos als uitgangspunt voor zijn muziek ook nu weer stomme films, dit maal avantgardistisch Frans werk uit uit de jaren twin- Man Ray's 'Etoile de Mer' uit 1928 op basis van een gedicht van de surrealist Robert Desnos was van de vier rolprenten de krachtigste. Hij smeerde voor bepaalde delen de cameralens in met vaseline, zodat er vage, mysterieuze beelden ontston den die doen denken aan im pressionistische schilderijen. Voor dit korte werk met eroti sche suggesties rond de relatie van veel beeldspraak, schreef saxofonist Yuri Honing de hel dere muziek. De opzet van die muziek is niet zozeer begelei dend of becommentariërend, als wel aanvullend en heeft Docent kunstbeleid aan rijksuniversiteit: groningen» anp De overheid beseft nog niet dat anno 1994 pop muziek een ander woord is voor de muziek van de twintigste eeuw. „Het publiek heeft popmu ziek allang als kunstvorm erkend. Nu de overheid nog." Hans Onno van den Berg, onder meer docent kunst- en kunstbeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen, zei een en ander in Groningen op het jaarlijkse Nederlandse Popmuziek Seminar. Tus sen de popmuziek en de overheid botert het nog altijd niet echt, stelde hij vast. Nog steeds lijkt popmuziek te lijden onder een zeker minder waardigheidscomplex dat zij gemeen heeft met andere vormen van massacultuur, zoals de film en de televisie. Opzwepend De klassieke tweedeling tussen kunstmuziek en populaire muziek, of tussen ernstige en lichte muziek, die het denken van de overheid nog steeds beheerst, is volgens Van den Berg niet lan ger houdbaar. Dat onderscheid was vrijwel altijd en overal hetzelfde. Kunstmuziek was pielodisch en zonder een op gewonden ritme maar met een meer of minder gecompliceerde begeleiding van vooral zachte in strumenten, zoals luit, harp, houten blaasinstru menten, clavecimbel of viool. De populaire mu ziek van de straat of de kroeg was bijna steeds eenvoudiger, sterk ritmisch en liefst opzwepend omdat erop moest worden gedanst. Popmuziek, dat aanvankelijk als kenmerk had dat zij elektrisch was, is bij deze tegenstelling van melodie versus ritme, vanaf het begin onder het laatste ingedeeld. Dat is volgens Van den Berg niet meer mogelijk. Popmuziek is een verzamel begrip geworden waarin tientallen stijlen en hon derden groepen op duizenden verschillende ma nieren muziek maken met elk hun eigen publiek. Daarom is popmuziek een ander woord voor mu ziek van de twintigste eeuw, aldus Van den Berg. Voorkeur Het gebrek aan erkenning door de overheid wordt volgens hem bevestigd door de naar verhouding kleine bedragen die zij voor popmuziek beschik baar stelt: iets meer dan een miljoen gulden op een totaal muziekbudget van de overheden van 30 miljoen. Bij onderzoek naar de verkoop van Nederlandse kunst in het buitenland worden popconcerten niet meegerekend. De overheid neemt aJJeen ernstige muziek seri eus. Van den Berg stelt vast dat machthebbers een duidelijke voorkeur hebben voor bedachtza me, verstilde kunstmuziek, zoals zij de voorkeur geven aan gedisciplineerde, beheerste en stilzit tende onderdanen. De gedachte was en is dat wie in een stoel zit en zich concentreert op het met elkaar spreken van de instrumenten, niet op opruiende gedachten komt. 'Fuck Jesus', 'Kill the Cops' of vredelieven der -We shall overcome', het zijn gedachten waar je bij Mozarts KV 242 niet op komt, aldus Van den Berg. leiden Bij het Uitbureau van K&O, aan de Oude Vest in Leiden, zijn kaarten verkrijgbaar voor de voorstelling 'Kleine Zielen', naar het boek van Louis Couperus, in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Ger Thijs bewerkte het meesterwerk 'De boeken der Kleine Zielen' over het ven/al van een Haagse familie tot een voorstelling in twee delen. Hij koos voor die splitsing om het werk zo veel mogelijk in tact te laten. De voorstelling, met in de hoofdrollen onder anderen Anne-Wil Blan- kers, Willem Nijholt, Josee Ruiter en Hans Croiset, is op twee opeenvolgende avonden te zien of op zaterdagmiddag en -avond. Bij K&O zijn kaarten te koop voor dinsdag 25 en woensdag 26 januari (20.15 uur) en voor zaterdag 29 januari (14.00 uur en 20.15 uur). Kaartverkoop tot een week voor de voorstelling aan de Oude Vest 45 te Leiden (tel. 141141). Op de foto: Anne-Wil Blankers en Bram van der Vlugt. foto pansok amsterdam rob v de muziek van de Franse mees ter alleen maar toe te nemen. Het Koninklijk Concertgebouw orkest wijdt deze maand zelfs twee programma's aan zijn mu ziek: de Zwitserse dirigent Char les Dutoit leidt op 20 en 21 ja nuari uitvoeringen van 'Trois Petits Liturgies'. Eind deze maand zal het (versterkte) Ra dio Symfonie Orkest onder lei ding van Reinbert de l,eeuw de Nederlandse première verzor gen van Messiaens laatste opus: Eclairs sur l'Au-délè (Lichtstra len op het Hiernamaals: 20 jan. in Utretin. jan. in Amster dam). Januari is dus Messiaen- maand. De 'ster' van de Franse i componist Olivier Messiaen (1908-1992) is in Nederland pas vanaf 1985 echt gaan rijzen. Toen wijdde het Koninklijk Conservatorium in Den Haag een groot project aan de meest filosofische, meest eigenzinnige en welhaast aller-origineelste 20ste eeuwse componist van het westelijke halfrond. De diri gent Reinbert de Leeuw is zich vanaf die tijd tot een echte Mes- siaenambassadeur gaan ont poppen. Na Messiaens overlijden in 1992 lijkt de belangstelling voor rotterdam npa Van Heusden mogelijk nieuwe directeur museum Boymans Beuningen heeft hiermee een nieuwe wending gekregen. Di verse leden van het Rotterdam se college van b en w sturen aan op een bijgestelde sollicitatie procedure met meer oog voor gezichtsbepalende kandidaten, opdat het museum zijn voor aanstaande positie op het ge bied van moderne kunst blijft behouden. Volgens de eerste advertentie zou de opvolger van de in november vertrokken Wim Crouwel meer een mana ger dan een 'kunstpaus' moeten S. van Heusden, hoofd directeur kunsten van het ministerie van WVC. wordt genoemd als nieu we directeur van het Rotter damse museum Boymans-van Beuningen. Hij zou op dit mo ment de enige kandidaat zijn van de Rotterdamse wethouder kunstzaken na het afvallen van de Gentse museumdirecteur Jan Hoet. De al maanden durende speurtocht naar een directeur voor Museum Boymans-van zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17