Kunst 'Al die heisa om mij heen is best eng' ewondering 99 Jan Hoet geen directeur Boymans Recordpoging pianospelen van Rotterdammer rouden Notekraker Voor Karin Bloemen De Gentse museumdirecteur Jan Hoet wordt geen directeur van het Rotterdamse museum Boymans-Van Beuningen. Hoet, die eerder had gezegd naar de functie te hebben gesolliciteerd, heeft gisteren bevestigd dat de selectiecommissie hem heeft laten weten dat hij niet in aanmerking komt om de reeds vertrokken directeur Wim Crouwel op te volgen. Reden daarvoor is, volgens Hoet, dat de com missie al te ver in een andere richting was gevor derd. Maar er was ook een felle anti-lobby vanuit het museum zelf ontstaan. Men vreesde dat de bevlogen maker van tentoonstellingen met mo derne kunst een slechte manager zou zijn. Nadat Hoet in het Rotterdams Dagblad had gemeld op uitnodiging te hebben gesolliciteerd gonsde door de wandelgangen van Boymans en van het stad huis voortdurend de mare dat Rotterdam zich op kon maken voor een eigen Rudi Fuchs-achtige af faire (Fuchs liet als directeur van het Haagse Ge meentemuseum een miljoenentekort achter). Hoet zegt niet teleurgesteld te zijn dat zijn be noeming niet doorgaat. Hij vindt het een goede zaak dat de sollicitatiecommissie ook een buiten lander in beschouwing heeft willen nemen. De naam van een andere kandidaat-directeur is nog niet aan het Rotterdamse gemeentebestuur voor gelegd. Verwacht wordt dat dit op vrij korte ter mijn zal gebeuren. Jan Hoet blijft voorlopig directeur van het Mu seum voor Hedendaagse Kunst in Gent. De mu seumdirecteur voert al jaren een verwoed gevecht om de politici in Gent ervan te overtuigen dat zij veel meer aandacht en geld aan de hedendaagse kunst moeten geven. Hoet zegt overigens weinig hoop te hebben dat dit snel zal gebeuren. Hij blijft pleiten voor een nieuw museumgebouw met een opvallende architectuur als symbool voor de aandacht voor hedendaagse kunst. „Gent kan niet eeuwig blijven toekijken met de nostal gie van het verleden", aldus Hoet. pONDERDAG 6 JANUARI 1994 Denise Jannah: „Een nieuwe wereld ontdekken, nieuwe paden inslaan? Dat wil ik ook." foto jos fielmich me verbonden met dat num mer, maar wilde het anders doen. Op deze manier ga ik te rug naar wat er in de geschiede nis met zwarte mensen is ge beurd, óók in Suriname en Cu ba bijvoorbeeld." Aanvankelijk stribbelde ze te gen toen iedereen haar naar New York wilde hebben want ze vond het niet leuk voor haar 'vaste jongens'. Een van hen, pianist Jack van Poll, gaf de doorslag. „Het is heel normaal om een 'working band' en een 'recording band' te hebben, ver telde hij mij, en als ik de kans kreeg met zulke mensen te wer ken dan moest ik dat vooral doen." Dan, verzuchtend: „Maar je moet nooit denken dat je er al bent. Al die heisa om mij heen is best eng. Je mag niets meer fout doen, want je cd is toch in New York opgenomen, met al lemaal Amenkanen', weet je wel. Dus de enige die nog op zijn bek kan gaan, ben ik zelf." Fonds podiumkunsten komt steeds meer geld te kort DEN HAAG ANP Het Fonds voor de Podiumkunsten zegt steeds meer geld te kort te komen om zijn taak, het subsidiëren van produkties, goed te kunnen uitvoeren. Dat is volgens directeur Henk Scholten opnieuw gebleken bij de toekenning van subsidies voor produkties en festivals in het seizoen 1994-1995. Het fonds heeft daarvoor nu bijna vijf miljoen gulden sub sidie toegezegd voor 53 projecten. Dat is de helft van het aan tal projecten dat het fonds positief heeft beoordeeld, voor de andere helft was geen geld. Het fonds kwam daarvoor zeven miljoen gulden te kort. In een eerdere ronde voor 1994-1995 werd 1,5 miljoen gulden toegekend aan 21 zomerfestivals en theaterwerkplaatsen. Ook toen had het fonds twee miljoen te weinig. In zijn beleidsplan heeft het bestuur van het fonds minister D'Ancona van WVC enkele maanden geleden gevraagd het budget van tien naar ten minste vijftien miljoen gulden te vei'hogen. De beperkte middelen van het fonds wreekten zich volgens directeur Scholten vooral in de sector toneel. Van de 32 aan vragen konden slechts vier produkties worden gehonoreerd. Grote schenking Indiase miniaturen voor Rijksmuseum AMSTERDAM ANP Het Rijksmuseum in Amster dam heeft een schenking gekre gen van 270 Indiase miniaturen van de Amsterdamse internist prof. dr. P. Formijne. De schen king betekent volgens het mu seum een „zeer belangrijke ver rijking van de collectie Aziati sche kunst". Het is de enige particuliere verzameling op dit gebied in Nederland van deze omvang. De vroegste stukken dateren uit de vijftiende eeuw, de laatste uit de negentiende eeuw. Het Rijksmuseum bezit zelf ook een kleine collectie mi niaturen. De verzameling is de laatste 35 jaar bijeengebracht en biedt een representatief overzicht van de belangrijke onderwerpen en de diverse scholen van de India se miniatuurkunst. Een keuze uit de verzameling Formijne is in 1978/79 tentoongesteld in het Rijksprentenkabinet van het Rijksmuseum. In de toekomst zal het museum opnieuw een tentoonstelling ervan samen stellen. In de catalogus die bij de ex positie hoorde, licht Formijne het ontstaan van de collectie toe. Tijdens een veiling in 1958, werd hij getroffen door een aan tal schilderijen uit India, die een kunst vertegenwoordigden die hij niet eerder had gezien. Het werd „Liefde op het eerste ge zicht" De eerste kennismaking leidde tot een duurzame be langstelling. ROTTERDAM ANP De pianist Tommie Meijer (37) gaat op 1 maart in Rotterdam het wereldrecord pianospelen proberen te breken. Dat bete kent dat hij 41 uur spelend ach ter het toetsenbord moet door brengen. Het huidige record staat, zo meldt de Nederlandse editie van het Guinness Book of Records, op naam van J. Blom- mendaal uit Doorn. De Rotterdammer geeft les aan de Dansacademie in de Maasstad. In 1980 studeerde hij af aan het Conservatorium. Ter voorbereiding op de recordpo ging zal hij „flink veel slapen". Denise Jannah: 'ongehoord talent' in Leidse Schouwburg Bloemen in haar nieuwe programma 'La Bloemen 8XMSTERDAM NPA 2be Nederlandse Toonkunstenaar&bond heeft de Gouden Notekra- ter 1994 toegekend aan Karin Bloemen en Sexteto Canyengue. De üternatieve onderscheiding" voor artiesten die het belang van le- muziek onderstrepen wordt op 17 januari in het Amster- oliLliamse Lido aan hen uitgereikt. Karin Bloemen heeft zich de afgelo- k Jen seizoenen onderscheiden met haar theaterprogramma 'Karin 0 concert' en trekt nu door het land met het programma 'La Bloe- 0 inen'. Sexteto Canyengue dankt zijn uitverkiezing aan de geheel ei- 0 jen wijze waarop het de tango propageert. Haar zangcarrière bevindt zich in een stroomversnelling. Na succesvolle optredens in binnen- en buitenland, ze maakte grote indruk op vrijwel alle Nederlandse jazzfes tivals, en opnamen voor een tweede cd in New York, met gerenommeerde Amerikaanse jazzmuzikanten, staat De nise Jannah op zaterdag 22 januari met eigen kwintet in de Leidse Schouwburg. Ondanks laaiend enthousiaste reacties van gezaghebbende jazzcritici stond Jannahs agenda de afgelopen tijd niet volge- pland. „Zat ik hier 's zaterdags op de bank tv te kijken. Best leuk hoor, maar eigenlijk schaamde ik me een beetje, want een zangeres hoort op za terdagavond niet thuis te zitten. Vreemd genoeg kwam dat juist door al die publiciteit. 'We dachten: jou bellen we maar niet. Jij gaat zo goed, je zal wel in New York zitten.' Dat hoorde ik achteraf." Een uitgebreide collectie pla ten, de piano met daarop de prijzen die ze op concoursen won, foto's van optredens aan de muur, boeken over Miles Da- vis, Tina Turner en jazztheorie onder de salontafel... De Utrechtse huiskamer van Deni se Jannah is ingericht met mu ziek Alleen een zestal knuffel beren valt uit de toon. Een ge sprek met Jannah blijft niet be perkt tot praten over muziek; regelmatig onderbreekt ze het interview om naar de stereo-in stallatie te lopen en haar bewe ringen te ondersteunen met klanken van collega's, zichzelf of opnamen van jazzworkshops die ze onlangs heeft gegeven. Ze noemt zichzelf een laatbloei er. In alles, zowel in het verza melen van knuffelbeesten als met het beginnen van een zang carrière. Zingen deed ze thuis altijd al, samen met haar zus sen. Maar het besef dat ze daar haar beroep van kon maken, kreeg ze pas toen ze al een aan tal jaren rechten studeerde in Utrecht. Nu, op haar zesender tigste, lijkt Denise Johanna Zee fuik - zoals haar oorspronkelijke naam luidt - de toppen van haar kunnen te benaderen, hoe wel ze zelf vindt dat ze nog maar pas bezig is. Een jaar geleden studeerde ze officieel af aan het conservatori um, tien jaar na inschrijving. Zoals altijd, vertelt ze, kreeg de praktijk ook tijdens haar studie tijd voorrang. Zo schortte ze haar studie anderhalf jaar op voor het vertolken van de spe ciaal voor haar geschreven rol van Emma Washington in de musical 'A night at the Cotton Club'. „Ik heb niet op het conserva torium jazz leren zingen", be nadrukt Jannah met klem. „Ik heb alles uit de praktijk gehaald. Maar op het conservatorium leer je je stem kennen; wat ge beurt er fysiek met je, hoe werkt het allemaal?" Ze beschouwt zich nog steeds als een all round zangeres, maar geeft toe 'helemaal wild' te zijn van jazz. Op haar debuut-cd 'Take it from the top', op Stings ballad na gevuld met jazz-standards, toont ze zich van een ingetogen kant. Haar tweede album, 'A he art full of music', dat onlangs verscheen, is gevarieerder en swingender. Toch is het weer grotendeels jazz. „Maar ik heb van begin af aan bedongen dat ik de vrijheid wil houden voor popprojecten." Ze kan zich kwaad maken over de beroering die is ont staan rond de Amerikaanse zangeres Rachelle Ferrell, die het ene jaar triomfen vierde met een pure jazzplaat en het vol gende jaar werd uitgekotst, om dat ze met een poprepertoire voor de dag kwam. „Te zeggen dat zo iemand de jazz heeft ver raden, dat is een aantasting van iemands integriteit. Jij eet toch ook niet elke dag boerenkool? Sommige mensen zijn zo puris tisch, die staan nergens voor open. Toen Miles Davis de pop ging verkennen, vielen ze ook over hem heen. Maar dat moet toch kunnen, een nieuwe we reld ontdekken, nieuwe paden inslaan? Dat wil ik ook." Billie Holiday Voorlopig echter blinkt Jannah uit met zeer persoonlijke inter pretaties van jazz-standards, zoals Billie Holiday's beroemd ste nummer 'Strange Fruit'. Dit rouwlied over een lynching in het zuiden van de Verenigde Staten staat ook op haar nieuwe album en een eerste beluiste ring leert dat haar uitvoering gedurfder is dan ooit. Niet al leen zingt ze het nummer - on der begeleiding van enkel bató- drums - hartverscheurend mooi, ze heeft er ook een tradi tioneel Surinaams gezongen ge bed doorheen geweven. „Ik voel '[n deze rubriek komen al of niet bekende j streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst i en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een J kunstuiting waaraan ze c bijzondere waarde ^hechten. Van de snuifdoos u van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk |n alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Dick Vansink, eigenaar van het Leidse jazzcafé The Duke |en mede-organisator van de Leidse Jazzweek die zaterdag losbarst, zijn [bewondering uit. ,,Ik houd van ouwe rotzooi." Die ouderwetse ^7^7 speelbakjes, ik heb er hier drie aan de muur hangen. Daar ben ik echt gek op. heb ze al 20,25 jaar. Op de Dp getikt op een lfcmmelmarkt. Die liep ik toen Tlemaal af. Aarlanderveen, faddinxveen, overal waar jmmelmarkten waren liep ik te |ruinen. Niet alleen voor die akkies, hoor. Die kwam ik bij peval tegen. Nee, voor alles. Ik i dol op ouwe rotzooi, e speelbakjes zijn van eind beuforige eeuw. De ene, hier aan le wand, daar kun je nog mee pelen. Kijk, zo. Gooi je er een ruiden in en dan trekje aan die landel en dan gaat hij draaien. laHet is een soort fruitautomaat, lafie andere twee, daar kun je tolletjes pepermunt mee Jannen. Daar begin ik niet aan. {/loet ik ze steeds bijvullen, lafaar heb ik gaan zin in. lavlaai ze staan wel leuk hier. toen ik deze kroeg ging r-tirichten, dacht ik meteen aan LU lie speelautomaten. Die zijn pooi als ornament. En aa5atuurlijkaldie liuziekinstrumenten. Daar ben k ook al jaren geleden mee iiegonnen. Toen dacht ik nooit jfet ik ze ooit in een kroeg zou jebruiken. Ik heb er zoveel dat jk er nog wel een tweede tent 3pee kan inrichten. Ik krijg zo af in toe ook een instrument van qen muzikant. Zoals van Chris ioene. Die had een keer een ^ttuk in z'n kraag en verkocht 2rie zijn gitaar voor een geeltje. Hij hangt nu achter de bar. siemand die hem van me oj kopen kan. Alleen Koene zelf, die mag hem als hij dat wil voor 25 gulden terugkopen. Ik leen ook wel eens instrumenten uit. Er hing hier een bas, die heb ik aan een jongen van 15 geleend. Mag hij er bas op leren spelen. Over een jaar of twee krijg ik hem wel weer van hem terug. Er hangen mooie instrumenten bij. Hier die oude Barbadon uit 18-zoveel. Met dik stof erop. Die is nog geklonken. Het komt trouwens zelden voor dat een muzikant zijn instrument weggeeft. Dat is toch zoiets als een vrouw voor zo'n man. Daar ben je zuinig op. Thuis heb ik ook veel oud spul. Mooi antiek ook wel. Ouwe kasten. Een stel baardman- kruiken. Dat zijn kruiken uit 1500 met een mannetje met een baard erop, vandaar de naam. Frans gietwerk, klokken. Ik ben echt gek op dat ouwe spul. En m'n kinderen beginnen er nu ook oog voor te krijgen. Ik heb ook een enorme verzameling antieke tegels. Als ik hier ooit ophoud, duik ik daar in. Verder heb ik nog een enorme verzameling platen van Duke Ellington. Wel vier- of vijfhonderd. Ik ben een grote fan van The Duke. Vandaar ook de naam van m'n jazz-café. Posters, ik heb er wel 1000. Allemaal jazzposters. En alle na oorlogse uitgaven van het jazz- blad 'Ritme'. Dat is trouwens wel leuk. De huidige eigenaar van de Almondehoeve in Oegstgeest adverteerde daarin als eerste met schriftelijke gitaarcursussen. Die man speelt nu vaak hier. Leuk hè, zo'n vijftig jaar later. Ja, ik verzamel echt alles wat los en vast zit. Veel oude boeken ook. Ik hielp vroeger op de Koornbeurs die man die tweedehands boeken verkocht. Daar kreeg ik geen geld voor, maar ik mocht altijd een boekje uitzoeken. Nu heb ik een hele verzameling. Boeken uit 1600, 1700. Nee, ik doe er niks mee. Maar ik vind het leuk om ze te hebben. Verkopen doe ik niks. Ook die speelautomaten niet. Ik doe niks weg. Alles wat ik weg doe ben ikd kwijt. En geld maak j^ toch maar op. s

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 7