Een bizarre tocht in Zwolse kerk W I» 99 Interessante zielenood in Haagse kringen Doezelend Adagio Cultuur&Kunst 3-DAAGSE SUPERKOOPJES [HARDE UIEN QQ drinkbeker 2,95 Alexandra Radius Prijs voor Jeanette Vondersaar maa ,ndac 3 januar11994 Acrylschilderijen op twee plaatsen regio Acrylschilderijen van Pollie Hogenboom zijn in de open- bare bibliotheek in Voorschoten tot 26 januari te bezichtigen. Hogenboom laat zich inspireren door het landschap, theater en de mens. Zij maakte onder meer twee schilderijen voor de par keergarage van de Stopera in Amsterdam. De expositie is tijdens openingstijden van de bibliotheek te zien. Van Ans Rotteveel hangen schilderijen op papier en linnen in het ontmoetingscen trum in Nieuw Vennep. Tot 22 januari zijn daar ma t/m do van 9-12 uur en 13.30-15.30 uur en op ma en di van 19.30 tot 22.30 uur haar werken in diverse stijlen te bezichtigen. Open podium bij Tuya leiden Tuya houdt weer een open podium Zuidamerikaanse muziek. Zondag 9 januari kan iedereen die dergelijke of aanver wante muziek ten gehore wil brengen terecht in het Tuya-lokaal aan de Koppenhinksteeg. Ook het publiek is vanaf 14.30 uur welkom. Hoezen van Zappa in bibliotheek leiden Platenhoezen van de vorige maand overleden compo nist, gitarist en bandleider Frank Zappa zijn deze maand in de Leidse bibliotheek uitgestald. Ze zijn afkomstig uit een particu liere collectie en tonen aan dat Zappa bijzonder veel aandacht schonk aan de hoesontwerpen. Het zijn stuk voor stuk kunst werkjes die veelal een onderlinge samenhang vertonen. Drie oefenruimtes in Het Kasteel n run De laatste hand i: drie oefen ruimtes in jongerencentrum Het Kasteel. De geluidsisolatie is aangepakt en beginnende popartiesten kunnen er naar hartelust op hun instrumenten rammen. De ruimtes zijn per dagdeel te huur. Voor informatie: dinsdag, donderdag en vrijdagmidag 01720-32424. Nieuwjaarsbal jazzclub Wassenaar wassenaar Het traditionele nieuwjaarsbal van de Wassenaarse jazzclub barst op zaterdag 8 januari om negen uur los in Auber- ge De Kievit. Het jazz-diner, om half zeven, wordt begeleid door jazz-pianist Harry Kanters. Tijdens het bal zijn optredens te ver wachten van Joep Peeters en zijn jojo Swing band en het trio van Johan Clement met zang van Jose Sobral. 'La Traviata' in Congresgebouw leiden/den haag Meer dan 100 medewerkers van het Roemeens Staatsopera Gezelschap Cluj Napoca werken mee aan de uitvoe ring van Verdi's 'La Traviata' op zondag 23 januari in het Neder lands Congresgebouw. Tot een week voor de voorstelling zijn kaarten verkrijgbaar bij het Uit-bureau van K&O, Oude Vest 45, telefoon 071-141141. 'La Traviata', een van de ontroerendste opera's van Giuseppe Verdi, door het Roemeens Operagezelschap. foto Pt MUZIEK recensie li dy van der spek K&O Nieuwjaarsconcert met Peter Ver- duyn Lunel, fluit, Sandy Kim, viool, Mat thew Quinby, altviool, Ad van Dongen, cello, en Elisabèt Waage, harp Gehoord 2/1Stadsgehoorzaal, Leiden Tot op het podium zaten de luisteraars tijdens het Nieuw jaarsconcert in de foyer van de Stadsgehoorzaal. De fluitist Pe ter Verduyn Lunel kondigde (een oud liedje) schertsend een programma omzetting aan en gaf uitleg over het voor fluit be werkte strijkkwartet van Haydn. Hoewel er goed op elkaar gelet werd en zorgvuldig de composi torische zinnen werden opge bouwd in een uitgebalanceerde timing met name in het Adagio, gaf dit kwartet in C toch niet de gewenste bevrediging. In een strijkkwartet bestaat er een be trekking op gelijke voet tussen de vier instrumentalisten, muzi kaal en technisch. De typerende volle klank, speciaal bij Haydn, werd nu door de dwarsfluit die hulp nodig had van de viool in de hoofdmelodie toch wat ver brokkeld. Was hier de eenheid nog niet echt aanwezig, veel be ter werd er in C.P.E. Bac's Sona te voor fluit en harp 'gekop peld': een mooi gedoseerde dy namiek in de tere echo-effecten van Verduyn Lunel en kordaat spel van de harpiste Elisabèt Waage die steeds met een korte lichte vastberaden toon speelde; een enkele keer ontaardde dit in een wat tè mechanische aan pak. In Jolivet werd verrassend en Dea Koerts theaterproject over kunstenares Remedios Varo De Amsterdamse theatermaakster Dea Koert maakte in 1989 haar eerste voorstelling over de Mexicaanse kunste nares Frida Kahlo in het kerkje van het ingepolderde Schokland. Haar passie voor bijzondere lokaties blijkt ook uit haar jongste project. Vanaf morgen staat ze de hele maand januari in de eeuwenoude Broerenkerk in Zwolle met een voorstelling over Kahlo's landgenote de kunstenares Remedios Varo. „Varo is hier nog onbekend, maar in Mexico is ze minstens zo beroemd", vertelt Koert enthousiast. amsterdam fran^oise ledeboer De voorstelling 'A hairy locomo tion' wordt uitgebracht door 'Wat het water mij gaf, de stich ting die Koert oprichtte om haar artistieke ei kwijt te kunnen. „Ik heb een mime-opleiding ge volgd, maar mime alleen is me te beperkt. Mijn voorkeur gaat uit naar theater waarin ik mu ziek, fotografie, beeldende kunst en dans kan integreren", legt ze uit. Lokatietheater vindt ze span nend omdat er een intens con tact met het publiek ontstaat en ze mensen op ideeën kan bren gen. „In een gewoon theater ben je maar een toevallige pas sant die na een dag weer ver trekt. Na de Kahlo-voorstelling werden in de kerk van Schok land ineens ook andere activi teiten georganiseerd. Voor Zwolle hoop ik op een soortge lijk effect en daarom zocht ik contact met het plaatselijke cul turele leven. Bij veel theaterpro- dukties mis ik een follow up, maar kunst omwille van de kunst is nu eenmaal niets voor mij." Koert kreeg lovende kritieken voor de magische uitstraling van haar Kahlo-voorstellingen, die ze door de fantasierijke en intense combinatie van kunst zinnige disciplines tot intrige rend bewegingstheater smeed de. Dat dit keer het werk van de Spaans-Mexicaanse kunstena res Remedios Varo (1908-1963) haar tot inspiratiebron diende, is meteen verklaarbaar als ze een aantal afbeeldingen laat Surrealistisch Varo schilderde surrealistischer dan Kahlo: ze schiep een mys tieke wereld vol sprookjesachti ge figuren die met uitdrukking loze gezichten op weg naar een onbekende bestemming zijn. Vaak zitten of varen ze op curi euze voertuigen. De kunstena res groeide op in een zwaar-ka- tholieke Spaanse familie en vluchtte pas aan het begin van de Tweede Wereldoorlog naar Mexico. Haar religieuze verle den en Europese afkomst zijn dan ook duidelijk zichtbaar. Koert wijst er op dat haar werk dezelfde uitstraling heeft als de fantastische voorstellingen van de 15e eeuwse schilder Jeroen Bosch. 'A hairy locomotion' gaat een echtpaar dat op reis om te onderzoeken wat er van hun liefde is overgebleven. Hun bizarre tocht wordt ook een in nerlijke reis: ze staan elk voor de keus of ze samen of alleen verder willen. Het echtpaar wordt gespeeld door Lisa Stove en Paul van Kolck, maar de saxofoonspelers van het Zwolse Iona-Kwartet worden nadrukke lijk in de voorstelling geïnte- gaat Lisa Stove en Paul van Kolck in de theaterproduktie van Dea Koert: verschillende kunstdisciplines inéén. geerd. Foto's van Diana Blok fungeren als décor en zullen een impressie van de gemoeds toestand van het echtpaar weer geven. Koert kreeg subsidie van het Fonds voor de Podiumkunsten, de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle. De theatermaakster hoopt natuurlijk dat een veelkoppig publiek de weg naar de Broe renkerk in de sfeervolle oude Hanzestad zal vinden. Aan de reistijd hoeft dat niet te liggen, de voorstelling duurt een uur en een kwartier en is op een avond makkelijk te bereizen vanuit de wijde omgeving. Nadrukkelijk betrekt Koert daarbij ook het westen van het land. 'A hairy locomotion' van de stichting 'Wat het water mij gaf (Broerenkerk, Broeren kerkplein, Zwolle) wordt opge voerd van 4 tot en met 30 ja nuari van dinsdag tot en met zondag, behalve op 13 en 28 januari. Inlichtingen en reser veringen: 020- 6242290 en bij de WV Zwolle (038 - 213900 Kaartverkoop aan de VW-ba- lie Zwolle (Grote Kerkplein 14) en bij de Librije Hedendaagse Kunst (Broerenkerkplein 15). recensie wunand zeilstra 'Kleine Zielen' naar 'De Boeken der Kleine Zielen' van Louis Couperus door boeiend gemusiceerd. In 'Chant de Linos' riep Verduyn Lunel met zijn hier bevlogen fluitspel de mythische figuur Linos op die vuurspuwend wil verleiden, schril en fel weergegeven in mooie omhooggaande halen, richting 'Flatterzunge', of loom en mijmerend in meer tedere passages. In het bekende Kwartet voor fluit, viool, altviool en cello van Mozart groeide het viertal tot een hechte eenheid. Moeite loos, met een euforisch lichte toets weerklonk het Allegro, dpezelend het Adagio waarin al ledrie de strijkers pizzicato spe len, vrolijk dansend het Ron deau als een welgemeende jaar. Na tionale Toneel Bewerking Ger Thijs Re gie. Ger Thijs en Albert Lubbers. Spel An- ne-Wil Blankers, Willem Nijholt, Erik de Visser, en vele anderen. Gezien. 2/1Ko ninklijke schouwburg, Den Haag. Aldaar nog geregeld in januari en februari te zien. Ruim viereneenhalf uur toneel in totaal lijkt op het eerste ge zicht misschien veel. Maar het is eigenlijk bijzonder kort, wan neer je bedenkt dat regisseur Ger Thijs van Het Nationale To neel in dit tijdbestek ongeveer 800 pagina's moet behandelen. Want daar gaat het om bij 'De boeken der kleine zielen' van Louis Couperus die uit vier lijvi ge delen bestaan. De voorstel ling wordt in twee delen ge speeld; ofwel op twee achter eenvolgende avonden ofwel in de weekeinden 's middags en 's avonds. Die viereneenhalf uur merk je dan ook nauwelijks. Schrappen, schrappen, schrappen luidde het devies, en toch een speelbare voorstelling overhouden of liever gezegd 'creëren', want deze boekentaal van Couperus omzetten in to- neeltaal is een uiterst moeilijke opgave. Regisseur Thijs heeft een prachtige prestatie gele verd. Zijn toneelbewerking biedt een evenwichtige voor stelling die de 'Neergang Eener Haagsche Familie' helder, in so bere stijl en met gevoel voor rit me portretteert. Dat hij zelfs de personages met regelmaat een wat archaïsch klinkende boe kentaal laat spreken, is een ge waagde keuze. Zo blijft de be werking dichter bij het origi neel, hetgeen in dit geval een belangrijk winstpunt is. En het is opvallend, hoe geloofwaardig de meeste spelers dit taalge bruik weten over te brengen. Het eerste deel is gesitueerd in Den Haag en behelst de eer ste drie boeken van de 'Kleine Zielen'. Het tweede deel speelt in Driebergen en gaat uitslui tend over het vierde boek. Deze niet voor de hand liggende tweedeling komt de overzichte lijkheid van de voorstelling bij zonder ten goede. Deel één is Haagser dan Haags: op een vrij wel leeg toneel is het een gaan en komen van vooraanstaande personen die elkaar op 'jours', soirees en familiebijeenkom sten ontmoeten. Kortom, Haag se kak van de gegoede burgerij: elegant en stijlvol, maar ook ui terst bekrompen. Deel twee toont wat daarachter zit: de zie lenood in Haagse kringen. Na twintig jaar afwezigheid keert Constance terug in Den Haag. Haar huwelijk met Henri van der Welcke heeft jaren gele den een schandaal veroorzaakt. Aanvankelijk had ze namelijk als getrouwde vrouw een gehei me relatie met Van der Welcke. Toen dat werd ontdekt, moest zij scheiden van haar eerste man en met Van der Welcke huwen. Dat heeft hen allerminst gelukkig gemaakt. Beiden zoe ken troost bij hun zoon Addy die zich als een ouwelijk kereltje over hen ontfermt. In deel twee heeft de familie zich jaren later in Driebergen teruggetrokken. De volwassen Addy is inmiddels gehuwd en arts geworden. Al wie van de fa milie financieel berooid, een zaam of zenuwziek is, verlaat Den Haag en zoekt hier zijn heil. Gezamenlijk probeert men met de bedrogen illusies te le ven, en geeft zich over aan me lancholiek mijmeren over de vergankelijkheid. Ook Addy's huwelijk is ondertussen stukge lopen, zodat de geschiedenis zich lijkt te herhalen. Terwijl deel één vooral de buitenkant van het leven van deze 'kleine zielen' toont, pro beert deel twee te analyseren, wat er is misgegaan. Zo ont komt de interessante voorstel ling aan het gevaar slechts een oppervlakkige samenvatting zonder diepgang te blijven. Anne-Marie Heijligers, Anne-Wil Blankers en Nettie Blanken in 'Kleine Zielen'. foto» pan sok Michael Jackson bij concert van Streisand las vegas afp Michael Jackson was zater dag in Las Vegas (in de Amerikaanse staat Nevada) aanwezig bij het tweede concert van Barbra Strei sand die de avond ervoor, ter ere van Nieuwjaar, haar eerste publieksconcert had gegeven in 22 jaar. In gezelschap van circa twintig mensen zat Michael Jackson ongeveer op de twaalfde rij van het toneel. De zanger was donderdag voor het eerst in het open baar verschenen in Las Ve gas na meer dan 50 dagen isolement dat hij zichzelf had opgelegd. Ruim 13.000 mensen wa ren zaterdagavond aanwe zig bij het concert van Strei sand. De twee concerten moeten haar een recordga- ge opleveren voor Las Ve gas. Haar manager Marty Erlichman bevestigde dat er sprake is van een record- verdienste, maar bijzonder heden wilde hij niet geven. Het maximum tot dusver was 20 miljoen dollar (38 miljoen gulden) voor de bokskampioen in het zwaargewicht Buster Doug las die. in oktober 1991, zijn titel wist te behouden in een gevecht tegen Evander Holyfield. Barbra Streisand, die winnares is van acht Gram my Awards, had geen pu blieksconcert meer gegeven sinds haar optreden in Las Vegas in 1971. Ze gaf als verklaring dat ze te zenuw achtig wordt, dat ze plan kenkoorts heeft en dat ze haar teksten vergeet. In Las Vegas had ze vrijdag en za terdag de beschikking over 14 beeldschermen waar vanaf ze haar teksten kon lezen. ^extraa/leesstun^ FUNE VERSE BRAADWORST K\t0 9köl van maandag t/m woensdag op op! 0VENVERSE DEUCE MAGERE WITTE VRUCHTEN- BOLLEN YOGHURT kuipje ELDERS BAAL4P0ND:L7?fc#fc# STAPELBARE WITTE ARC0PAL elders AMSTERDAM ANP Jeanette Vondersaar, eerste soliste bij Het Nationale Ballet, heeft de Alexandra Radius Prijs 1992/1993 gekregen. De prijs bestaat uit een sieraad gemaakt door Paul Derrez en een geldbedrag van 2.500 gul den. Zij ontving de onderscheiding en het geld uit handen van Alexandra Radius op Nieuwjaarsdag, tijdens de jaarlijkse galavoor stelling in Het Muziektheater in Amsterdam. De prijs is een initiatief van de stichting Vrienden van Het Natio nale Ballet en is bestemd voor de danser of danseres van dat gezel schap die, naar het oordeel van de ruim 1.800 donateurs van de stichting, in het afgelopen seizoen de meest opvallende prestaties heeft geleverd. Volgens de stichting weet Jeanette Vondersaar met voorbeeldige inzet grotere en kleinere rollen tot een gebeurtenis te maken en op het toneel spanning te creëren doordat zij risico's niet schuwt. De 32-jarige Amerikaanse is sinds 1976 verbonden aan Het Nationale Ballet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17