'Er komt heel veel troep uit' Op audiëntie bij deTiollenkoning. Neem de trein. Cultuur&Kunst Ongeïnspireerde Prince weet niet te boeien Collages van verlangen Serene rust bij verbouwing Rijksmuseum DINSDAG 10 AUGUSTUS 1993 1-356472, plv -chef* Foto- en Diasalon in Lisse lisse In 't Huys Dever, aan dc Heerevveg 349a in Lisse, wordt tot 22 augustus de 28e Benelux Foto- en DiasaJon gehouden. In to taal zijn 217 kleuren- en zwart/witfoto's van amateurfotografen uit Nederland en België te bewonderen. In de kelder zijn ook di a's te zien. De expositie is te bezichtigen op dinsdag tot en met zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Kunstmarkt in Lisse lisse» Op. het Vierkant in Lisse wordt zaterdag 14 augustus voor de vijfde keer een kunstmarkt gehouden. Kunstenaars uit het hele land brengen er hun werk aan de man en geven soms ook demonstraties. De markt op het Vierkant is van 10.00 tot 17.00 Schilderijen van Thaise vrouwen Amsterdam» In het Soeterijn (Tropenmuseum) in Amsterdam worden in september schilderijen tentoongesteld van Thaise vrouwen, gemaakt door Cora Mulder. De schilderes reisde in 1991 door Thailand en werd gefascineerd door de kleurrijke bergvolken. Zij maakte er tekeningen en schetsen, die in Bang kok werden geëxposeerd. Terug in Nederland heeft zij deze in drukken verwerkt in een aantal schilderijen. Expositie Japanse kunst Amstelveen Japanse kunst staat tot en met 29 augustus centraal in Museum van der Togt in Amstelveen. De expositie bestaat uit een collectie Bonsai-boompjes, calligrafieën van Ishii Hotan Tadashi en Sumi-E (inktschilderingen op rijstpapier) van Marjon de Jong. Deze Nederlandse heeft zich gespecialiseerd in deze Ja panse kunstvorm. Oranjeboom Straatfestival Rotterdam Rotterdam In Rotterdam vindt van vrijdag 20 augustus tot en met zondag 22 augustus de zevende editie plaats van hel Inter nationale Oranjeboom Straatfestival. Bij het Plein 1940 verrijst een klein festivaldorp, compleet met circustenten, tribunes, ho reca en terrasjes. Het programma omvat ruim 125 voorstellingen van 30 internationale acts: muzikanten, clowns, acrobaten, fools, dansers, goochelaars, acteurs, mimers, eenwielfietsers en pop penkastspelers. Op vrijdag 20 augustus (14.00 uur) houden de deelnemers een parade over de Coolsingel en de Lijnbaan. Alle shows en het straatspektakel zijn gratis toegankelijk voor het pu bliek, met uitzondering van de twee shows in de grote circustent door de Amerikaanse superclown Avner the Eccentric. Superclown Avner the Eccentric. Sequential wil meer maken dan housebeukers Sommige house-makers houden het kleinschalig. Ze kopen voor een paar duizend gulden appara tuur, installeren dat op de slaapkamer tussen bed en muur en gaan aan de slag. Zo niet Ad de Feijter van Sequencial: hij kocht een Amsterdams grachtenpand en richtte dat in tot een complete muziekfabriek. Waarin ook Erasure's Vince Clarke een eigen filiaal heeft: de 'Abba-esque EP', een enorme Europese hit, kwam grotendeels op de benedenverdieping aan de Herengracht tot stand. Net als 'The Big Cahoona', de cd waarop Sequencial heeft willen bewijzen meer te zijn dan een gezelschap leveranciers van harde house-hits. En van muziek voor de beroemde Mazda- commercials, ook dat nog. AMSTERDAM JACOB HAAGSMA „Ik heb tijden een dubbele baan gehad." Ad de Feijter zucht als of hij diezelfde dag nog Ver schillende bazen moet dienen. „Overdag bij een platenmaat schappij, 's avonds en 's nachts muziek maken. En toen dit pand nog verbouwen. Dat heeft me tien jaar van mijn leven ge kost, maar nu zijn we ook heel tevreden." Die baan heeft hij achter zich kunnen laten, nu het pand af is. Ad en zijn vrien den kunnen er muziek voor zichzelf maken, of anderen pro duceren of remixen. Of de mu ziek bij reclamespots doen, ook leuk. „Leuker nog dan platen Sequencial: „Zelf samples maken van brandend plastic of kokende macaroni, da's leuk." maken, ergens." „Die reclame jongens komen binnen met een U-Matic-ba. J. 20 of 30 secon den beeld, nou, verzin er maar wat bij. Je moet in die tijd je punt maken." En dat vergt nogal wat creativiteit, geloof dat maar. Spelen met geluid, vooral. En Ad en secondant Edwin Smidt (in Sequencial-verband aangevuld met deejay Ardy Beesemer) zijn er dan niet de mannen naar om de vaste num mers van de 'directory' met BBC-geluidseffecten te plukken. „Zelf samples maken van bran dend plastic of kokende maca roni, da's leuk. Die geluiden hebben we op de cd ook wel ge bruikt, ik kan het je zo aanwij zen." Ja, die cd, 'The Big Cahoona'. Die heeft de goegemeente wel verrast. Sequencial was immers bekend geworden vanwege kei harde house-hits als 'Cycades', 'Hellfire', 'Psychotronic'. Heuse top-40-hits zelfs. Komen ze in eens met een cd die zich 76 mi nuten lang rustig op de bank laat genieten! Of in de auto, of tijdens de afwas. Want de te neur is een stuk minder heftig FOTO INGE BEKKERS dan die hits. Die nog wel eens langskomen, maar dan in flar den, of radicaal omgewerkt naar de 'huiskamerbeleving.'. Een en ander is, uiteraard, zeer bewust Sequencial behoorde tot de eersten in Nederland die harde house gingen maken. Goed, op een gegeven moment gaat ie dereen dat doen. Dan wordt het nog tijd voor een album ook. „We hadden heel gemakkelijk alles singles op een cd kunnen smijten, een paar extra num mers erbij en klaar. Maar dat is artistiek gesproken niet interes sant. Met die cd wilden we laten zien dat we meer in huis heb ben dan die gimmickplaten." Tijdsbeeld 'The Big Cahoona' is een zeer luisterbaar album geworden. Maar tegelijkertijd past de plaat in een ontwikkeling, die zich ook laat beschouwen als een slim marketing-plan. Verove ren, die markt. Zorg ervoor dat niet alleen de liefhebbers van de hardste house ofwel de 'gab bers' in Sequencial raken, maar ook mensen die muzikaal wat verder zijn. „Zie het als opvoe- ding", zegt Ad. „Die kids in de koffieshops zullen de cd mis schien te soft vinden. Maar ze komen vast nog een keer terug. Ik wil laten horen dat er meer is dangebeuk." „We werken bijna dag en nacht", mag Ad dan ook rustig zeggen. Maar toch, toch is het zaak om de markt niet te over voeren. Dat dat nu wel dreigt te gebeuren is niet de schuld van de Sequencial-stamboom. „Je moet uitkijken dat je geen troep uitbrengt. Daarmee kan je je naam verschrikkelijk snel naar de knoppen helpen. Als we wil len kunnen we hier wel twintig platen per week maken, maar dat doen we niet. Anderen wel, er komt verschrikkelijk veel troep uit en dat houdt alleen maar in dat de markt oververza digd raakt. De goeien hebben er ook onder te lijden. Je verkoopt gewoon minder per plaat en je ziet dat veel van die kleine la bels, vooral als ze alleen dans muziek doen, het momenteel •moeilijk hebben." RECENSIE RIK VAN DRUTEN Concert Prince. Begeleiding: The New Power Generation. Gehoord 9/8, Brabanthallen, Den Bosch, aldaar nog van- Even leek het nog een ingetogen concert te worden, maar al gauw werd duidelijk dat de voornaamste trekken van Prince nog altijd zijn nukken zijn. Tenzij His Royal Badness zich vanavond bij de reprise in de Bossche Brabanthallen ernstig revancheert, moet zijn vierde bezoek aan Nederland als een jammerlijke teleurstelling worden be schouwd. Aan het publiek lag het niet. De twintig minuten die Prince op zich liet wachten, werden gevuld met veelverwachtend hand geklap. Ook The New Power Generation, Prince's huidige, elfkoppige begeleidings band, zette overtuigend 'My Name is Prin ce' in en zou even overtuigend de tovenaar uit Minneapolis blijven begeleiden. Net zoals danseres Mayte Garcia tweeëneenhalf uur lang over de imposant uitgelichte Büh ne zou blijven stuiven. Maar Prince had er kennelijk niet zo'n zin in. Pas na vijf nummers, bij 'Irrisitable Bitch' liet hij zich even van zijn hitsige kant zien, goed voor een snelle stijging van de temperatuur. Een gitaarsolo la Jimi Hen- drix en een kernachtige uitvoering van 'Raspberry Baret' lieten nog een vertrouwde Prince zien, maar daarna slaagde hij er met boosaardig genoegen steeds weer in alle tempo uit het concert te halen. De spanning even opbouwen door het in tro van 'Purple Rain' breed uit te spinnen, is leuk, wachten met inzetten tot een licht fluitconcert aanzwelt, is stomvervelend. De matte, nimmer sprankelende uitvoering van de inmiddels al bijna tien jaar oude hit haalde ternauwernood het niveau van de modale smartlap. Maar toegegeven: Prince's songs zitten stuk voor stuk stevig in elkaar en blijken volop bestand tegen de tand des tijds. Ook 's mans vermogen om fantastische musici om zich heen te verzamelen, blijft onaange tast. Waarmee de lange pauzes die Prince regelmatig inlaste, steevast gevolgd werden door ijzersterk gespeelde swingers als een super-funky '7', of het dankzij de vijf strak spelende koperblazers en de dito geregis seerde lichteffecten prachtige '1999'. Maar waarom de show daarvoor eerst langdurig op sterk water moest worden gezet, bleef voor iedereen een raadsel. Het podium werd gewoon tien minuten ontruimd en een verklaring bleef uit. Is het de mythe, die Zijne Majesteit in stand wil houden? De aankondiging dat hij stopt met het maken van platen? De myste rieuze naamsverandering? Wie het weet, mag het zeggen. Prince blijft zich in raadse len hullen. Even raffelde hij 'Johnny' nog af en verdween toen van het podium. Het on uitspreekbare symbool dat zijn laatste cd siert, vlamde op bezijden het podium. „This is my name", meldde Prince vanuit de cou lissen. En toen blies Prince het kaarsje uit. Een nachtkaarsje, om precies te zijn. Madonna-concert in 80 minuten uitverkocht De Efteling heeft er een nieuwe attractie bij: 'Droomvlucht'. Een tocht die je het gevoel geeft dat de wereld één groot sprookje is. Maar je kunt ook de Trollenkoning bezoeken, wildwa tervaren en een ijzingwekkende rit met de bobbaan maken. Om maar enkele dingen te noemen. Er is een aantrekkelijke NS-Dagtocht naar de Efteling met minstens 20% korting op de treinreis naar Tilburg, de busrit naar de Efteling en de entree. Prijsvoorbeeld: 'vanaf station Den Haag betaalt u f 55,-. En voor kinderen van 4 t/m 11 jaar is er een speciale Railrunnerdagt'ocht, die ongeacht het vertrekstation f 29,50 kost (incl. trein, bus en entree). De NS-Dagtocht Efteling. 20% Korting op trein, bus en entree. Australiërs kunnen kennelijk niet genoeg krijgen van de Ameri- 1--rprps Madonna. vhet Madonna's Australië, op 26 genoeg Mijgen van ue /uiieti- kaanse popzangeres Madonna Meer dan 52.000 kaartjesu~' openingsconcert 'Girlie Tour' in t november in Melbourne, waren gisteren binnen 80 minuten uit verkocht. De organisatoren be sloten daarop tot een A' concert op 27 november tweede BEELDENDE KUNST 29/8, wo t/m za 12- do 19-21 uur, Centrum Beel- Kunst, Hooglandse Kerkgracht 19-21, Leiden. In de prachtige expositieruim te van het nieuwe Centrum Beeldende Kunst hangt recent werk van Hein Vandervoort. De grote doeken weerspiege len herinneringen aan zijn rei zen door Amerika. Het Ameri ka van de machtige land schappen, van koude meren omgeven door hoge Douglas- dennen, van blokhutten en slaperige dorpjes. En, meer in close-up, het Amerika van de wegrestaurantjes met opgezet te dieren tegen de wanden, ge ruite blokhemden en krante berichtjes die slechts reppen van het plaatselijk gebeuren. Het stoere, ongerepte Amerika waar de snelheid nog niet overheen is gegaan, en 'waar het leven nog goed is'. Het zijn de 'typisch Amerikaanse' plaatjes, die vaak worden gé bruikt vanwege hun toege voegde sentimentele waarde. ndervoort gebruikt de 'cli- chébeelden' maar ontdoet ze van hun banaliteit. Hij copi- eert niet zonder meer. Zijn schilderijen zijn eerder colla ges van verlangen. Zonder eni ge vorm van cynisme worden de beelden gebruikt en ge combineerd om een bepaalde sfeer op te roepen. Zoals in een herinnering verschillende flarden door elkaar spelen, zo verwerkt Vandervoort. in een doek meerdere indrukken. Ze zweven boven of achter elkaar op het doek. Soms scherp ge tekend, soms geheel of gedeel telijk verdwenen achter grove penseelstreken. Ook tekens en teksten worden ingezet om de sfeer binnen een werk uit te diepen. t geheel is dromerig, wat versterkt wordt door het over wegend bruine kleurgebruik en de vaak sobere, bijna schra le manier van schilderen. Zoals in een schilderij waarin een meer met hoge sparren wordt uitgebeeld. Er staan en kele Figuurtjes over uit te kij ken. Het neigt naar sentimen taliteit. De kitsch loert om de hoek, maar krijgt geen over heersende greep op het werk. ndervoort wil de wereld uit beelden waar hij zich toe voelt aangetrokken. En hij wil een schilderkundige uitdaging aangaan door zichzelf beper kingen in vooral kleurgebruik op te leggen. Onderwerp en schilderkundige uitdaging moeten samenvallen. Hij slaagt hier goed in. Zijn werk is, in vergelijking met ouder werk, eerlijker en-directer ge worden. Alles wordt nu met de kwast opgelost, waar vroeger ook foto's verwerkt werden. En - ook al blijft het sentiment om de hoek gluren - dit ge beurt op overtuigende en inte gere wijze. Dc zuidvleugel van het Rijks museum in Amsterdam is sinds begin maart gesloten voor een ingrijpende renovatie. Vijf maanden nadat de deur dicht ging, zijn de meeste schilderijen verdwenen. De afgebladderde muren zijn, op een plaatje van een naakte dame uit Playboy na. kaal. In sommige zalen is het donker, omdat de TL-bui- zen zijn verdwenen. Wegens de bouwvakvakantie ligt het werk stil. Op 1 januari 1994 start de daadwerkelijke verbouwing, die volgens planning twee jaar duurt. Begin 1996 moet de zuid vleugel zijn omgetoverd tot een „apai 18e- schilderkunst en Aziatische kunst. De renovatie kost 22 miljoen gulden en staat onder leiding van architect Wim Quist. De afgelopen maanden zijn onder meer besteed aan het op slaan van de kunstwerken in de pots. Een deel van de schilderij en ging 'uit logeren' naar musea in Alkmaar, Den Bosch, Leiden, Venlo, Zwolle of Assen. Drie schilderijen van Comelis Troost gingen niet op reis. Ze zijn zo groot dat ze niet door de deur van de zuidvleugel kunnen. Het museum wil daarom een grote gleuf maken in de buitenmuur, zodat de doeken het pand als nog kunnen verlaten. Het wach ten is nu op een vergunning van Monumentenzorg om de muur door te mogen breken. Intussen staat Troosts werk, deels in plastic verpakt, in de Zuidvleugel. Het is er stoffig en het ruikt er muf. Niet bepaald de ideale situatie voor kostbare schilderijen. Toch maakt dat niet veel uit, zegt Edwin van Huis, zakelijk adjunct-directeur van het museum. „De klimato logische omstandigheden in de zuidvleugel waren de laatste ja ren zo slecht dat de schilderijen hier heel lang hebben gehangen terwijl dat eigenlijk onverant woord was", stelt hij. Een paar maandjes meer maakt daarom niet meer uit. Het slechte klimaat van de zuidvleugel was de belangrijkste aanleiding voor de verbouwing. Er moet een goede airconditio ning worden aangebracht en het (zon)licht moet beter wor den gereguleerd, bij voorbeeld via een computergestuurd la mellensysteem. Ongeveer 60 procent van de totale investe ring gaat naar het aanbrengen van moderne installaties hier voor. De bouw zelf kost volgens Van Huis „slechts" acht miljoen gulden. Met de verbouwing wil het museum ook de „hokkerig- heid" doorbreken. Het huidige aantal van 33 zalen zal door het neerhalen van enkele muren worden teruggebracht tot 16.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 16