Paul Witteman gokt op goede smaak TV-kijkers 'De beste kinderserie ooit gemaakt' 'Jackpack vooral leuk voor kijker' Rtv show MAANDAG 14JUN11993 VARA-presentator met praatprogramma op 'prime time' HILVERSUM JAN VAN ST1PRIAAN TJ en praatprogramma I j °P prime time, je moet maar durven. Tijdens de kijkdichte uren dus, tegenover programma's als 'Goede Tijden, Slechte Tijden', 'Op zoek', 'Soundmixshow' en andere massa-trekkers. VARA's Paul Witteman mag het vanaf januari gaan proberen. „Ik heb nog nooit een praatprogramma op prime time gehad. Het is ook enigszins een risico, want het is natuurlijk wel de bedoeling om minstens een miljoen kijkers te halen. Menig programma redt dat niet op dat tijdstip.'' Paul Witteman haalde met zijn programma 'Met Witte man', dat steeds op de late avond werd uitgezonden, hoge kijkcijfers. Boven verwachting. ..Ik denk dat wij een goede smaak ontwikkeld hebben. Daarom trokken we veel kijkers en was de waardering hoog. Hoge cijfers hebben we gehaald zónder effectbejag. Als iemand gaat huilen, kun je dat op 100 manieren benaderen. Een jank- partij hebben wij er nooit van gemaakt. Wat onze kracht is weet ik niet: ik houd het nog maals op goede smaak." Witteman stelde de VARA-di- rectie voor om niet alleen de frequentie van het aantal uit zendingen te verhogen weke lijks in plaats van tweewekelijks maar ook het tijdstip te ver vroegen. Daar had VARA-voor- zitter Marcel van Dam wel oren naar. Witteman: „Een leuk soort beloning voor een goed sei- Regisseur Bob Rooyens is aangetrokken om een formule te bedenken. „We willen een programmaformule ontwerpen geënt op de oude, bestaande formule. Met nog meer mense lijke confrontaties en minder deskundigen in de studio." Maar denk niet dat Witteman van plan is omstraks met een glimmend pak de verlichte trap af te komen teneinde het geheel een meer showy aanzien te ge ven. „Absoluut niet", haast Wit teman zich te zeggen, „het pro gramma, waarvoor we nog geen naam hebben, krijgt een jour nalistieke aanpak in de psycho logische hoek. Bijvoorbeeld: hoe leven mensen met in de familie een crimineel. En: wat beleven ouders van een aan drugs ver slaafd kind. We zoeken 100 uit stekende onderwerpen en pik ken er weer de beste 13 uit." „Sinds het vertrek van Peter Jan Rens naar RTL 4 hebben we bij de VARA flink nagedacht. Wat is ons antwoord daarop? Een nieuwe showmaster van het formaat Rens? Probeer er maar een te zoeken én te beta len. Talent is schaars in ons land." Het antwoord wordt (een beetje) Witteman. „Onze pro gramma's zullen in de toekomst meer durf en lef uitstralen. We willen de bestaande goede pre sentatoren aan programmaver nieuwing laten doen." Paul de Leeuw is volgens Wit teman zo'n vernieuwer pur sang. „We zoeken onze eigen middelen om de kijkers niet van ons te laten vervreemden. Paul de Leeuw is daar een goed voor beeld van. Hij is zéér controver sieel, maar hij heeft veel aan hang. Kijk, dat moet de aanpak van de programma's zijn. Niet de gemakzuchtige weg kiezen." Goede Tijden „Inderdaad trekt 'Goede Tijden Slechte Tijden' dagelijks zo'n twee miljoen kijkers. Maar er blijven nog altijd veel mensen over. Daar moet je je op richten. Tussen soap en ballet zijn nog tal van mogelijkheden te beden ken. Het hoeft niet allemaal Henny Huisman te zijn." Dat klinkt mooi, maar is er nog wel wat te verzinnen op het ge bied van talkshows. Alles is toch al een keer gedaan? „Ik begrijp de scepsis. Maar het is bijna een plicht om iets nieuws te proberen. Het is nu bijna allemaal hetzelfde. Je ziet een hengel met een microfoon op het publiek gericht. De ca mera zwenkt van het publiek naar de tafel waar de deskundi ge zit. Als je geen presentator ziet, weet je dus niet eens naar welk programma je kijkt. De oorzaak is dat de regisseurs in Nederland weinig ervaring heb ben met dit soort werk. Daarom hebben we aan Bob Rooyens gevraagd om iets nieuws te ont werpen. Voor een ander soort stemming en om af te komen van het clichébeeld. Er worden al 50 jaar talkshows gemaakt, dus er is alle reden om aan iets nieuws te denken. Je kunt wel gemakkelijk zeggen, dat de talk show heeft afgedaan, maar dat is onzin. Denk maar eens aan 'Rondom Tien', 'Sonja' of 'Ka- rel'. Of Gert Berg. Dat zag er leuk uit. Alleen vind ik die man wat ordinair". Witteman meent dat op dit moment de publieke omroep z'n tanden moet laten zien. „Het is een cruciaal moment. De publieke omroep kan nu z'n eigen gezicht laten zien, zonder dat de kijkers weglopen. Maar dan moeten er wel creatievere programma's gemaakt worden om een behoorlijk publiek te krijgen. Maar gelukidg begint dat besef bij bijna alle omroe pen door te dringen." NOVA Paul Witteman is niet alleen de man van 'Met Witteman' en an dere VARA-produkties, hij be paalt ook mede het gezicht van NOVA, de actualiteitenrubriek van NOS en VARA, een fusie die verleden jaar oktober tot stand kwam. De kritiek op NOVA barstte al snel los. Paul Witte man vindt het allemaal onzin. De fusie is boven verwachting gegaan, zegt hij, „alleen gaat de journalistieke samensmelting wat trager." Hij geeft toe dat de rubriek nog niet een echt eigen gezicht heeft gevormd. ,lk doe niet mee aan zwartkijkers die zeggen: die rubriek is niet goed. De volwas senheid om elkaar bij de publie ke omroep te vinden, bestaat nog niet. NOVA is tot de belang rijkste nieuwsfactor in Neder land uitgegroeid. De kijkcijfers ontwikkelen zich goed. Het is een stabiel en sterk blok. Rela tief het sterkste blok van de hele avond. Drie a vier avonden per week halen we goede kijkcij fers." In oktober komen er wat or ganisatorische -veranderingen. Wat precies is niet duidelijk. „Talenten moet je zo maximaal mogelijk benutten. Wat dat be treft zijn er wat fouten gemaakt. Want nu zitten niet de sterkste mensen op de beste plaatsen." Het afnemen van interviews door twee presentatoren sportjournalist en 'gewone' journalist' valt volgens Witte man onder de categorie kinder ziektes. Niks haat en nijd. Niks ondeskundigheid richting de sportjongens. „Er is een sfeer geschapen alsof er een»dédain bestaat jegens de sportredac teuren. Mart Smeets vind ik bij voorbeeld een van de beste pre sentatoren. Ik vind gewoon dat je niet met z'n tweeën een goed interview kunt afnemen, als je maar vijf minuten de tijd hebt. Nogmaals, dat heeft niets te maken met dédain." „Er zijn mensen die denken dat ik spijt heb dat ik naar NO VA ben gegaan", zegt de ad junct-hoofdredacteur van de rubriek, „maar dat is absoluut niet waar. Ik vind dat we een goede rubriek op poten hebben gezet. Vergeet niet: het is niet zomaar een clubje, maar een hele organisatie als je zes keer per week uitzendt. Ik ben er trots op dat dat is gelukt. De enige echte fout die we hebben gemaakt, is dat we bij aanvang te hoog van de toren hebben geblazen. Nee inderdaad, ik heb als presentator niet meer 'de macht' van een geheel eigen ru briek zoals ik dat bij 'Achter het Nieuws' bij de VARA had. Maar goed, macht is een relatieve vreugde in de journalistiek." Paul Witteman: „Tussen soap en ballet zijn nog tal v Henny Huisman te zijn." KRO laat in comedy jaren vijftig herleven DEN HAAG CPD Bij de KRO is begin volgend jaar een nieuwe Nederlandse come dy te zien. 'Toen was geluk heel gewoon' is de titel van de serie, die op dit moment in de stu dio's van John de Mol jr. wordt opgenomen. De KRO heeft twaalf afleveringen aangekocht. Als de serie aanslaat zal er een vervolg komen. 'Toen was Gelük heel ge woon' is een bewerking van de Amerikaanse serie 'The Honey- mooners', die in de jaren vijftig zeer populair was. Gerard Cox en Sjoerd Pleysier vertaalden en bewerkten een aantal afleverin gen, en zij spelen ook de hoofd rollen, samen met Joke Bruijs en Manou Goeman-Borgesius. Peter Romer was betrokken bij de ontwikkeling van het script. 'Toen was geluk heel gewoon' speelt zich af in het Rotterdam van de jaren vijftig, en draait om twee echtparen: buschauf feur Jaap en zijn vrouw Nellie Kooiman (Cox/Bruys), en hun bovenburen Siem en Zus Stok vis (Pleysier/Goeiman-Borge- sius). Siem werkt bij een riolerings- bedrijf. Jaap wil graag hogerop komen, maar de pogingen daar toe mislukken jammerlijk. Jaap wordt in zijn tevergeefse klim partijen op de maatschappelijke ladder altijd trouw terzijde ge staan door zijn vriend Siem. De originele serie 'The Ho- neymooners' was van oor sprong een radiocomedy: The Bickersons, waarin een ruziënd echtpaar optrad. Showmaster Jackie Gleason liet de serie voor TV bewerken en vanaf 1952 was deze te zien als vast onderdeel van de 'Jackie Gleason Show' bij de Amerikaanse zender CBS. Deze show werd later, in het seizoen 1964-1965 door de KRO uitgezonden. In 1955 werd 'The Honey - mooners' een half" uur durend TV-programma van 39 afleve ringen. De serie was in Amerika enorm populair: er kwamen boeken uit en werd een fanclub opgericht. De karakters van 'The Flintstones' zijn eveneens op .'The Honeymooners' geba seerd. 'Kunt u me de weg naar Hameien vertellen, meneer?' op video De onstuitbare opmars van interactieve televisie Y7~ osten noch moeite zijn gespaard om de _JL. Jafcfc.complete televisie serie 'Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, mijnheer?' op video uit te brengen. De eer ste twee exemplaren met afleve ringen en compilaties van jaar gangen werden onlangs ten doop gehouden op een reünie van deelnemers aan de succes volle jeugdserie. De happening had plaats bij de KRO te Hilver sum, de omroep die de serie tussen 1972 en 1976 uitzond. Aanvankelijk werd veronder steld dat slechts zes afleverin gen bewaard waren gebleven. In 1989 herhaalde de IQIO deze. De rest was tot verbijstering van velen gewist. Onlangs werden echter bij tekstschrijver Harry Geelen thuis de nummers 6 tot en met 45 aangetroffen. Met een oud type videorecorder had hij de beelden opgenomen in zwart-wit. De bedenker van de serie beschikte bovendien over de mastertapes van alle 125 liedjes. I-ater werden nog enkele compilatie-tapes en een com plete live-opname aangetroffen in de archieven van KRO en NOB. Ten slotte bleek Rob de Nijs de laatste twintig afleverin gen te bezitten. De KRO gaf toe stemming voor het uitbrengen van de koopvideo's in een opla ge vari vijfhonderd stuks. Het materiaal werd door Barry van der Sluis opgeknapt. De koopvi deo's zijn verkrijgbaar bij het Nederlands Artiesten Museum te Appingedam. Gejuich Op de reünie waren veel leden van het jeugdkoor Henk van de Velden aanwezig en talloze ac teurs, actrices en andere mede werkers. onder wie hoofdrolspe lers Rob de Nijs (Bertram Bie renbroodspot) en Loeki Knol (Udwientje Walg). John Lan- ting, RudiFalkenhagen, Rita Corita en Bueno de Mesquita. Rob de Nijs had eigenlijk be dankt voor de eer. Hij heeft ru zie met de directeur van het re cent opgeheven Rob de Nijs- Terug in de tijd, toen Martin Brozius nog geregeld op televisie te zien was. In 'Kunt u mij de weg naar Hame ien vertellen, meneer' was hij Amout Koffy. Margreet Heemskerk (prinses Madelein) was zijn tegenspeelster. Museum, de heer Arie Moltma- ker. Er klonk gejuich toen De Nijs alsnog de zaal betrad, ge tooid met zonnebril en gedraai de baseball-cap. Hij noemde Hameien „de beste kinderserie ooit gemaakt". Aan de muren hingen foto's en er stonden vitrines met daar in elpees van Hameien en Oe- bele en decortekeningen van de onlangs overleden decoront werper Jan P. Koenraads. Aan de serie werkten in totaal 84 ac teurs en kinderen mee. Om pro blemen met de arbeidsinspectie te voorkomen, mochten de jeugdigen in die dagen slechts beperkt repeteren. Ze hebben overigens nooit een financiële- vergoeding ontvangen voor het werk. Dubbele lading Emmy Lopes Dias (koningin Madeleine van Bambergen) liep op de reünie langs de vitrines. Ze zag er de nachtjapon han gen, waarmee ze in de serie in bed lag. Verderop was haar pruik tentoongesteld en de bij passende kroon. Het is volgens haar absoluut ondenkbaar dat een serie van de omvang van Hameien in deze tijd opnieuw werd gemaakt. „Veel acteurs deden mee; er was eigenlijk nie mand die 'nee' zei, alleen Ko van Dijk", vertelt ze. „We had den zo'n plezier onder elkaar over de dubbele lading die er vaak in de teksten zat, waardoor de kinderen en de groten er ver schillende betekenissen aan ga- Hameien was een van de eer ste grote produkties die in kleur op het scherm werden ge bracht. Bijzonder was verder dat de makers de 'chroma key'- techniek toepasten, waarmee de suggestie werd gewekt dat alle koorleden en acteurs bij voorbeeld op een wolkje vlogen. De totale kosten van de 45 afle veringen waren destijds bijna vijf miljoen gulden. „Herhalen die hap", riep mu ziekleider Joop Stokkermans vanaf het podium. Regisseuse Tineke Roeffen herinnerde aan de teksten die ze van Harry Geelen ontving. „Vaak onbegrij pelijk, vond Joop. Ik dacht ook vaak: wat moet ik ermee. En dan zei Harry doodleuk: O, dan schrijf ik toch gewoon wat an ders." Geelen werd een „unieke pro fessor" genoemd, aan wiens brein de meest merkwaardige verhalen ontsproten. In diezelf de periode werkte hij aan de kinderserie Q en Q. Barry van der Sluis is met de KRO in ge sprek over het uitbrengen van de overige afleveringen. AMSTERDAM De scheidsrechter fluit en wijst naar de penaltystip. In de huis kamer schuift een man naar het puntje van zijn stoel. Hij zou het liefst in de TV kruipen. Het is de laatste kans in de wedstrijd om een voorsprong te halen. De camera zoomt in op de man die de strafschop gaat nemen. Bo venin beeld verschijnt een meerkeuzevraag: vanuit welk standpunt wilt «u de penalty zien? A: de keeper, B: de rech- terzijlijn, C: de linkerzijlijn, D: de strafschopnemer. De man grijpt de afstandbediening van zijn JackPack en drukt op A. Hij wil wel eens zien hoe de keeper de bal op zich af ziet komen. Het klinkt nog onwerkelijk, maar binnen een paar jaar is het realiteit. De kijker kan zich daadwerkelijk gaan bemoeien met wat hij op de buis ziet. Het televisiescherm is dan geen starre scheidingswand meer zijn tussen kijker en de omroep, maar een deur waardoor de kij ker 'in' de TV kan stappen. De kijker hoeft piet langer passief naar het scherm te kijken. Interactieve televisie is het to verwoord en vanaf 1 oktober kan iedere Nederlander die een telefoon, een televisie en een JackPack (decoder en afstand bediening) heeft er gebruik van maken. Vanaf die datum gaan Nederlandse omroepen en de STER onder de naam Telejack interactieve televisieprogram ma's uitzenden. De program ma's worden gemaakt in sa menwerking met het Amster damse bedrijf Veil Interaktieve Televisie. Nederland is daarmee het eerste land in de wereld waar op zo'n grote schaal inter actieve televisie wordt geïntro duceerd. Eind september begint Veil met een grootscheepse pu bliciteitscampagne om Jack- Pack onder de aandacht van de kijker te brengen. Wie 's mid dags belt kan 's avonds al inter actief naar de buis kijken. Lingo Met interactieve televisie kun nen kijkers onder meer mee doen aan spelletjes als 'Tri- viant', "Twee voor Twaalf en 'Lingo'. Daarnaast kan de kijker De interactieve televisie komt eraan; Caspar Keller demonstreert. informatie opvragen over on derwerpen die hij op televisie ziet en vanuit de luie stoel voor de buis produkten kopen via STER-commercials. Om de omroepen en de STER kennis te laten maken met de mogelijkheden van interactieve televisie heeft Veil bij program mamakers, omroepdirecties, adverteerders en reclamebu reaus een JackPack geïnstal leerd en een flink aantal televi sieprogramma's en recla mespots interactief gemaakt. „JackPack moet je vooral zien als iets heel leuks voor de kij ker", meent Casper Keller, sales manager bï\ eerdergenoemd be drijf. „Met die benadering gaan we het in september op de markt brengen. Mensen die al jarenlang voor de buis zitten te vloeken en te schelden omdat ze de antwoorden van 'Twee voor Twaalf al lang weten, kun nen nu met hun 'JackPack' meespelen. Ze kunnen tegen het studiokoppel spelen." Met JackPack wordt een aan tal dingen ook makkelijker voor de kijker, zegt Keiler. „Neem nou het programma 'Dat Willen We Even Kwijt' van Wim Bos boom. Bij de TROS komen na de uitzending honderden brie ven binnen van mensen die de volledige tekst van het pro gramma opvragen. Met Jack- Pack bestelt de kijker de tekst met een druk op de knop. Je hoeft niet meer je vrouw aan te sporen om snel een pen te pak ken om het adres te noteren. Geen gedoe meer met postze gels die je net niet in huis hebt." Verkiezingen Volgens Keiler geeft interactieve televisie de kijkers het gevoel dat ze echt iets te vertellen heb ben over programma's. „Voor programmamakers is één van de belangrijke mogelijkheden van interactieve televisie dat ze hün kijkers rechtstreeks vragen kunnen stellen over de inhoud van het programma. Of ze kun nen de kijkers vragen hun me ning te geven over een onder werp. De gasten in de studio kunnen daar bijvoorbeeld direct op reageren. De kijker heeft dan het idee dat er daadwerkelijk naar hem wordt geluisterd. Hij telt mee. Zijn mening is ineens belangrijk." De manier waarop interactie ve televisie werkt is in feite heel eenvoudig. Keilers bedrijf levert met ingang van september de televisiekijker een decoder (huur 10 a 15 gulden per maand) met daarin onder meer een modem en een computer geheugen. De decoder met een registratienummer wordt aan gesloten op het telefoonnet. De opdrachten die de kijker via JackPack verstrekt, bij voor beeld het opvragen van schrifte lijke informatie bij een omroep, worden in het kastje opgesla gen. 's Nachts, als de meeste mensen geen gebruik maken van hun telefoon, zoekt het ap paraat contact met de moeder computer en worden de op drachten doorgegeven. Alleen als mensen hun mening via JackPack moeten geven in een live-programma, wordt het kastje direct uitgelezen door de computer. De telefoonlijn is dan enkele seconden bezet. Bij elke JackPack wordt tevens een elektronische krediet van maximaal 500 gulden via de CMV-bank geleverd. Zo kunnen kijkers via de televisie recht streeks produkten kopen. „Ad verteerders kunnen in hun spotjes ook producten aanbie den die alleen JackPackers met korting kunnen kopen via hun TV. Of McDonalds kan twee hamburgers voor de prijs van één aanbieden. De klant moet dan een bonnetje dat na een druk op de knop uit zijn deco der rolt inleveren bij de kassa. Zo kan McDonalds tevens di rect meten hoe groot de res'-J pons is op zijn spotjes. Daar zijn geen uitgebreide marktonder zoeken meer voor nodig." Casper ^Keller is ervan over tuigd dat voor het eind van vol gend jaar in 1,2 miljoen huis houdens een JackPack staat. Dat is zo'n twintig procent van alle Nederlandse huishoudens. „Sinds er televisie bestaat zijn er slechts een paar grote innova ties op TV-gebied geweest: de intrede van de kleuren-TV, de komst van de videorecorder en nu de start van interactieve tele visie. De kijker heeft nooit méér invloed kunnen uitoefenen op zijn TV dan het toestel harder of zachter of uit te zetten. Dat is definitief voorbij. JackPack is de sleutel om in de programma's te kunnen doordringen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 14