'Lollig werk op straat te zien' Werk Oltheten van kwaliteit Cultuur Kunst Kunst of gebakken lucht? Kunstenaarsschap Armando in één programma WOENSDAG 26 ME11993 941 21 Middag gewijd aan P.C. Boutens leiden De Maatschappij der Nederlandse Letterkunde wijdt za terdagmiddag 29 mei aan de dichter P.C. Boutens. Wim Hotten tot spreekt dan over 'De weg naar Lethe. Klassieke inspiratie bij Boutens' en Joost van der Vleuten geeft aandacht aan 'Altijd (zegt gij) zing ik 't zelfde lied. P.C. Boutens en de receptie van zijn poëzie'. Om vier uur die middag wordt aan Lieve Joris de Henriëtte Roland Holstprijs uitgereikt voor haar boek 'De me lancholieke revolutie'. De Boutensmiddag wordt gehouden in het Academiegebouw, Rapenburg 73. Aanvang: 14.15 uur. Bob Color in Plato leiden» De Bob Color speelt vrijdagmiddag in platenzaak Plato in de Leidse Vrouwensteeg. De band geeft vanaf 16.00 uur een optreden van een half uur om de nieuwe cd te promoten. Daar de winkel de voltallige band niet kan bergen, speelt de drummer van de Bob Color niet mee. Kijkkisten van Ernst Kamphuis leiden De Leidse kunstenaar Ernst Kamphuis maakt zogenaam de 'kijkkisten' met als thema: Mariaverering, blood, sugar, sex, drugs, geweld, rock 'n roll, religie en magie. Hij laat zich in zijn werk inspireren door de Amerikaanse kunstenaar Joseph Con- rell. Zijn kijkkisten zijn van 28 mei t/m 1 augustus te zien in het Academiegebouw, Rapenburg 73, openingstijden: werkdagen van negen tot vijf uur. Kijkkist van Ernst Kamphuis: 'Mijn collages vertellen iets, het zijn ei genlijk verhalen, soms verzonnen, soms echt meegemaakt.' FOTO MARK LAMERS chef annemiek ruygrok.071-161423. plv -chef janrusdam.071-161415 Winnares Judith Leysterprijs heeft geen museumpretenties: De Rotterdamse beeldend kunstenares Dora Dolz krijgt op 28 mei de Judith Leysterprijs 1993 uitgereikt in de Vleeshal te Haarlem. In datzelfde gebouw zal een over zichtsexpositie van haar werk te zien zijn, die direct na de prijsuitreiking wordt geopend. De derde feestelijke ge beurtenis die dag is de onthulling van twee sculpturen van Dolz in de gevelnissen van de Haarlemse Verweyhal. Ter gelegenheid van de tentoonstelling, die tot en met 18 juli te bezichtigen is, verschijnt een catalogus. Dora Dolz: „Ik geloof eigenlijk niet dat het voor vrouwelijke kunstenaars moeilijker zou zijn dan voor manne lijke." FOTO GPD ROLAND DE BRUIN haarlem «homme siebenga Haar meest recente keramische werkstuk ligt in tientallen frag menten verspreid over de be tonnen vloer. Gele, lila, blauwe, rode en gouden stukken fruit en ornamenten die samengevoegd zullen worden tot twee sculptu ren van twee meter hoogte. De twee ranke fruitstapelingen krij gen een plaats in de hemels blauw geschilderde expositie nissen aan de buitengevel van de Verweyhal in Haarlem. Dora Dolz is verrukt over de rode en gouden puzzelstukken die als laatste geglazuurd zijn en laat dat ook duidelijk merken aan Jacques van Gaaien, mede eigenaar van de Haagse werk plaats 'Structuur 68'. Die wijst bedachtzaam op een wat vale plek op een van de gouden 'pie ken'. Dolz knikt: „Dat moet over, dat is een beetje flauwig." Dolz stapt midden tussen de gebakken kleifragmenten en wrijft goedkeurend over een blauw/lila onderdeel. „Dat had ik niet zo bedoeld," glimlacht ze, „maar het is wel erg mooi. Hier heb ik twee kleuren gla zuur over elkaar heen geschil derd en dat mag eigenlijk niet." Even later blijkt dat die bijna terloopse opmerking veel zegt over hoe Dolz tegen de verschil lende kunstdisciplines die ze beoefent aankijkt. Al enkele de cennia schildert ze, maakt ze grafiek èn keramiek. Pas de af gelopen vijf jaren heeft ze een bredere bekendheid gekregen dankzij haar monumentale ke ramische objecten. Op vele plaatsen in Nederland staan in middels haar 'banken', die op vallen door een uitbundig kleu- rengebruik en weelderige vor men, maar bovendien als 'straatmeubilair' gebruikt kun nen worden. Toch beschouwt ze zichzelf vooral als schilderes. Bron „Schilderen is mijn bron, mijn uitgangspunt. Daar haal ik ook mijn inspiratie vandaan voor mijn keramische werk, dat ik heel dicht bij mijn schilderwerk vind liggen. Ik breng zelf het glazuur aan op de klei en dat doe ik als een schilder. Zo pro beer ik bijvoorbeeld diepte te krijgen door twee lagen glazuur over elkaar aan te brengen." Dolz wil daarmee het belang van haar keramische werk aller minst relativeren. En het feit dat haar banken worden omschre ven als 'decoratieve kunst', vindt ze absoluut niet minder waardig. integendeel. „Ik zie mijn werk liever op straat staan, dan in een museum hangen. Vlak voor mijn huis in Rotter dam staat een van mijn banken en als ik zie wat daarmee ge beurt heb ik echt lol. Ik heb geen museumpretenties." Nuchterheid Van een bijna Hollandse nuch terheid getuigt haar reactie op de toekenning van de Judith Leysterprijs. „De erkenning is prettig, maar verder denk ik: ge woon doorgaan. Voor mij is vooral stimulerend wat er aan de prijs verbonden is: de expo sitie, de opdracht. En het is leuk dat ik niet hoef te wachten tot ik dood ben voordat er een boekje over mijn werk verschijnt." Van de emancipatorische la ding van de Judith Leysterprijs lijkt Dolz niet erg onder de in druk. De prijs is ingesteld vanuit de gedachte dat vrouwen in de beeldende kunst ondergewaar deerd worden. „Ik geloof eigen lijk niet dat het voor vrouwelijke kunstenaars moeilijker zou zijn dan voor mannelijke. Ik zelf werk al sinds mijn vijftiende, voor mij is het zoiets als adem halen. Vrouwen die moeder zijn hebben natuurlijk wel een ach terstand, want als je kinderen jong zijn, dan komen die uiter aard op de eerste plaats. Ik heb een zoon en een dochter, die zijn inmiddels drieëntwintig en dertig. Andere beroepen zijn overigens veel moeilijker voor vrouwen. Ik heb vroeger ge schilderd toen mijn kinderen sliepen en ook tussen de sla en de soep door. Die speelruimte heb je als arts bijvoorbeeld niet." „Ik ben feministe als ik te ma ken heb met supermacho's, maar als ik onder feministen ben, dan stel ik me op als huis vrouw. Op de academies zitten heel veel vrouwen, maar het zijn vooral mannen die door breken. Misschien wel omdat vrouwen minder hardnekkig zijn. Als ik als vrouw morgen zou zeggen: ik stop met de kunst, dan ben ik er niet minder om voor de omgeving, dat wordt geaccepteerd. Bij man nen ligt dat anders." Beatrix opent Biënnale kunstacademies maastricht anp Koningin Beatrix heeft gister middag in het Maastrichtse Expositie- en Congrescen trum (MECC) de vierde Biën nale van Europese kunstaca demies geopend. Meer dan vijfduizend studenten uit 22 landen nemen daaraan deel. Onder leiding van twintig ge renommeerde Europese kunstenaars voeren zij op tal van plaatsen in de stad kunstprojecten uit. Na afloop van de opening van het festival konden de Biënnale-bezoekers genieten van een concert van alle kerk- en carillonklokken in het centrum van Maastricht. Zij voerden gezamenlijk een speciale compositie uit van de Spaanse toonkunstenaar Llorenc Barber, getiteld 'For whom the bells toll'. De Biënnale duurt tot en met 31 mei. Op het omvang rijke programma staan ver der nog een forumdiscussie over de toekomst van de kunst, een filmfestival, mo deshows en diverse muziek evenementen. De stichting Intro heeft een zogenaamd Multiple Sounds Festival ge organiseerd waarbij jonge kunstenaars in 'geluidssculp- turen' de relatie tussen beeld en klank uitbeelden. Van Zomeren in Literair Café Alphen alphen aan de run Het laatste Literair Café van dit seizoen is morgen, 27 mei, ge wijd aan de auteur Koos van Zomeren. Na zijn eerste roman 'Terloops water' schreef Van Zomeren nog meer dan dertig boeken, van detective tot ro man, van poëzie tot proza. De natuur en de dood zijn de be langrijkste thema's in zijn werk. Aad Groenendijk uit Noorden zal Koos van Zomeren intervie wen en er is gelegenheid na af loop met de auteur te spreken. Het Literair Café is in de bio scoopzaal van Expressie '70 aan de Cornelis Geellaan 2, aanvang 20.30 uur precies. Business Art/Art Business in Groninger Museum groningen herma hekkema Onder de noemer 'Business Art/Art Business' introduceert het Groninger Museum een nieuwe stroming in de beelden de kunst. Daarin wordt het za ken doen in een eigentijdse vorm als kunst beschouwd. Is dit interessantdoenerij van snel le jongens met flitsende strop dassen en dollartekens in de ogen? Of is er daadwerkelijk sprake van een serieus te ne men, nieuwe trend? 'Business Artists' uit verschillen de windstreken figureren in het Groninger Muzeum. Allen vol doen aan de 'definitie' van de stroming: de kunstenaars pre senteren zich anoniem als een bedrijf, dat zich op handel, mar keting en publiciteit concen treert, terwijl het leiden van dit bedrijf geen neven-, maar hoofdactiviteit is. Het Duitse Ingold Airlines grossiert in luchttransporten van kunstwerken en Banca di Oklahoma uit Milaan reprodu ceert niet alleen zichzelf door middel van documenten, maar treedt nu ook op als producent van fietsen. Zoals kunstenaars -zich in za ken begaven, zijn er omgekeerd ook bestaande bedrijven die met hun produkten de kunst wereld binnendrongen. Tecno- test bijvoorbeeld is in het dage lijks leven producent van ver nuftige garageapparatuur: rook- meters voor dieselmotoren, adapters, verontreinigingstes ters en wat al niet. Die appara ten brengt het bedrijf ook als kunst op de markt. Exact dezelf de. Alleen de kleur verschilt. De kunstapparatuur is knalroze. Machinerie Gewone schilderijen zijn er op de Business Arttentoonstelling Installatie van Philipp CazaL kunst als business. ook te zien: werken in de stijl van Kostabi World. Ze worden in het Groninger Museum ter plekke gemaakt door studenten van de kunstacademie Minerva naar de schetsen en gefaxte aanwijzingen van Mark Kostabi. Daarmee is het museum een tij delijke nevenvestiging van Kostabi's bedrijf in New York, een geoliede machinerie die aan de lopende band schilderij en produceert. De smaak van het grote publiek is tot norm verheven: pas wanneer de wer ken na selectie door bezoekers van het bedrijf worden verkocht en Kostabi World verlaten, krij gen ze het signatuur van Kosta bi. Oftewel: kunst is alleen kunst als er kunst op staat. Dat is misschien cynisch, maar ook een consequentie van het ooit door Marcel Duchamp uitgezette spoor. Al in 1917 stuurde de meester van de ready made een urinoir in voor The Independant Show in New York en gaf het omgekeerde ob ject de titel 'Fountain'. "Alles in het leven is kunst, als ik het kunst noem is het kunst, of als ik het in het museum hang is het kunst," was zijn motto. Neem Andy Warhol, net als Duchamp een echte voorvader van deze stroming. Hij noemde zijn werkplaats The Factory en stelde zich ten doel als een za kenman te werk te gaan. 'Ma king money is art and working is art and good business is the best art,' vond hij. Ook Jeff Koons is, in de lijn van Warhol en Kostabi, bovenal een werkgever. En hij heeft al helemaal het patent op prijzige grappen en grollen waarmee hij de aandacht trekt van de media. Dat het Groninger Museum ook andere uitingsvormen van een dergelijke trend signaleert en voor het voedicht brengt, is te waarderen. In die zin is de tentoonstelling typerend voor de aanpak van de voorlopig ge schorste museumdirecteur Frans Haks. Het destijds opmer kelijk vroege exposeren van Jonge Wilden en de aandacht voor videoclips in 'What a Won- derfull World!' uit 1990 spreekt van een zelfde signalerende in stelling. Maar er is ook een ver schil. Terwijl het museale beleid in Groningen de laatste jaren FOTO •GPD JOHN STOEL vooral gericht was op theatraal kijkspektakel en het idee achter de kunst door Frans Haks min of meer was afgezworen, treedt het conceptuele aspect nu weer op de voorgrond. Nu heeft conceptuele kunst doorgaans ook een makke. Het idee is meestal wel interessant, maar de vorm waarin het gego ten wordt vaak dodelijk saai. Ook de 'Business Art-expositie' lijdt daar aan. Eén garageappa raat is misschien leuk, maar vijf of zes? Wanneer het grapje is geïncasseerd, is de lol er snel af. Maar misschien is 'Art Busi ness/Business Art' als zomer- tentoonstelling juist geslaagd. Ze jaagt je binnen een klein kwartier het museum uit, maar prikkelt wel degelijk tot naden ken over de rol van kunst, over de betekenis van individualiteit en een persoonlijke toets in het huidige tijdsgewricht. Lekker, op een zonnig terras. 'Business Art/Art Business' Groninger Museum Praedini- ussingel 59, Groningen. Tm 4 juli. beeldende kunst recensie irene van beveren Grafiek van Manken Oltheten, tot 17/6. do t/m zo 13-18 uur, in Galleria Propitia, Nieuwe Rijn 93. Leiden. Het grafiek van Mariken Olthe ten (1958) in Propitia betreft 14 unica. Zelfs de enige oplage, waartoe zij zich heeft laten ver leiden voor de honderdgulden- prent, bevat geen identieke her drukken, maar zelfstandige wer ken, varianten op de tentoonge stelde etsen. Net als andere grafici zal de Leidse kunstenares op deze ma nier de waarde van haar werk willen verhogen. Unica zijn ten slotte meer in trek dan de num mers 167 en 188 uit een oplage van 300. Nadeel is dat deze werkwijze een beduidend klei nere produktie geeft bij dezelfde inspanning en in vergelijking met andere kunstuitingen ook nog eens beduidend minder geld in het Iaadje brengt. En of dat marktmechanisme op korte termijn zal veranderen, valt te betwijfelen. Dus de makers van uniek grafisch werk zullen voor lopig nog wel een stapje harder moeten lopen dan hun kunst broeders. Voor Oltheten lijkt dat stapje extra moeiteloos te gaan. Haar werk heeft drie jaar na het win nen van de Nederlandse gra- fiekprijs niets aan kwaliteit in geboet. Op dragers van verschil lende formaten heeft zij haar sobere abstracties en meer her kenbare tekens afgedrukt in in getogen kleuren. Vaak zijn de beelden zwart omlijnd wat ze de voor prenten zo karakteris tieke zeggingskracht geeft. De grove structuur van het Japanse papier draagt daar ook toe bij. Indringend is 'Metamorfose'. De ets laat een donkerrode brij zien die als lava lijkt te vervloei en tot een menselijke figuur. De symboliek is voor velerlei uitleg vatbaar. Net als de op de expo sitie ruim vertegenwoordigde Torens van Babel en vogelfigu ren. Van oudsher wordt de Toren van Babel als teken van hoog moed gezien. Maar Olthetens besloten bouwsels lijken eerder te staan voor de overgang van het ene naar het andere stadi um, zoals bij 'Metamorfose'. Of voor droombeelden om aan de '1993' van Mariken Oltheten. AFBEELDING PR wereld te ontsnappen, wat haar die wederom een groot succes vogels waarschijnlijk ook zijn. is. De oplage die net als het Deze traditionele vrijheids- aantal geëxposeerde werken l l symbolen zijn gekozen voor de stuks bedraagt is al bijna uitver- honderdguldenprent, een actie kocht. amersfoort anp Tijdens de Armando Manifestatie van 3 tot en met 9 juni, zal voor het eerst aandacht worden besteed aan alle facetten van Ar mando's kunstenaarsschap. Zo zullen er schilderijen en sculpturen te zien zijn, wordt er voorgelezen uit zijn literaire werk, zal er muziek zijn in de vorm van een op treden met het zigeunerorkest Tata Miran- do en wordt een groot aantal films en docu mentaires vertoond over en van de kunste- „Het zijn alle takken van die ene boom, die hier worden vertoond", zo lichtte de kunstenaar zelf het programma gisteren toe. Volgend voorjaar heeft een vergelijkba re manifestatie plaats in Berlijn, de stad waar Armando sinds 1979 woont en werkt. Armando bracht het grootste deel van zijn jeugd in Amersfoort door. Toen hij tien jaar was brak de Tweede Wereldoorlog uit, die later grote invloed had op zijn kunste naarsschap. Tot zijn 15de jaar zag hij bijna dagelijks hoe gevangenen naar een vlak bij zijn huis gebouwd kamp werden afgevoerd. Van die gebeurtenissen deed hij onder meer verslag in boek 'De straat en het struikgewas', waarvoor hij in 1988 de Multatuli-prijs kreeg. De komende maanden zal Armando een vervolg op dit boek schrijven, waar mo gelijk 'geen woord over de oorlog aan te pas zal komen', zo zei hij gisteren. Eind dit jaar verschijnt ook een bundeling Boksdialogen bij uitgeverij Thomas Rap. Tijdens de mani festatie zal uit deze bundel worden voorge lezen. Daaraan vooraf wordt een heuse bokswedstrijd gehouden. De 'Kamp Amersfoort-ervaringen' vervat te hij ook in een beeld dat hij in opdracht van de Culturele Raad maakte. Het beeld - een 13 meter hoge bronzen ladder zal vlakbij het voormalige kamp worden ge plaatst. Tijdens de manifestatie is ook de premiè re te zien van een twaalf minuten durende film die Armando samen met Victor Nieu- wenhuijs maakte. Het filmpje, getiteld 'Der Feldzug' is zonder commentaar. .Als ie mand niet weet waar mijn schilderijen over gaan. dan moet hij die filmbeelden maar bekijken.", aldus Armando.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21