Verfrissende kijk op jeugdcultuur anno 1990 Barokke fantasieën beheersen Leolo Cultuur&Kunst Film X toont lichtvoetige film over Duitse emigranten Lawnmower Man kan wel wat kunstmatige intelligentie gebruiken Jane Campion doet greep naar Gouden Palm WOENSDAG 19 ME11993 FILMS IN LEIDEN FILM Melige en smakeloze Frankenstein in LVC oplossing: Shezad moet een vies klusje voor hem opknappen in Oost-Berlijn, waarmee veel geld gemoeid is. Shezads missie slaagt en het restaurant kan ge opend worden. Op de dag van de opening komt echter de Duitse politie langs en neemt Shezad mee... Ondanks het serieuze thema heeft regisseur Jan Schütte er een lichtvoetige Film van ge maakt: op sommige momenten wellicht zelfs iets tè luchtig. Op vallend is, dat Schütte alle Duit sers als hardvochtig, bereke nend en louche karakteriseert en de vluchtelingen als sympa thiek en sociaal. Hun enige fout is wellicht dat zij soms wat al te naiëf in het leven staan. De pop-kunstenaar Andy War hol maakte in totaal zo'n tachtig films. De meeste daarvan zijn dodelijk saai en duren veel te lang. Maar de films die hij sa men met regisseur Paul Morri- sey maakte, hebben wel enige kwali teit. Toch zijn ook deze films tijdge bonden: in het begin van de jaren '70 wist hij met zijn woeste voor stelling van seksualiteit en drugsge bruik flink te Rockstad Seattle mondain maar intiem decor voor sympathieke Singles OVERZICHT WILFRED SIMONS Drachenfutter X, Haarlemmerstraat 52, Leiden, wo 26/5, aanvang 21.00 uur. Warhol's Frankenstein LVC, Breestraat 66, Leiden, do vr, aanvang 20 45 uur. De manifestatie 'Leiden, stad van vluchtelingen' houdt de Leidse filmhuizen nog steeds bezig. Voor komende week heeft de krakersbioscoop 'X' de film Drachenfutter naar de Haarlemmerstraat gehaald. De film gaat over Shezad (Bhasker), een Pakistaanse emi grant die in Hamburg zijn geld verdient door 's avonds rozen te verkopen in cafés en restau rants. Een werkvergunning heeft hij niet, zodat hij moet op passen voor de politie. Shezad i woont samen met zijn vriend Rashid in een pension dat wordt gedreven door de heb zuchtige pensionbaas Herder j (Wolf-DieterSprenger). Veel ver- 1 koopt She zad niet en j daarom neemt hij er j een baantje bij als bor denwasser 1 en soepko- i ker in een Chinees res- 1 taurant. Ook hier treffen we weer het zelfde pa troon aan: Een bloeiende alternatieve rock-scène zette Seattle enke le jaren geleden op de kaart als de stad waar het gebeur de. Bands als Nirvana, Pearl Jam en Alice in Chains ver kregen in korte tijd wereldfaam, hun nonchalante kle ding werd gecopieerd door grote modehuizen (de grunge -look) en Seattle werd synoniem voor tegendraads en avontuurlijk. Wanneer een grote Hollywood-produktie dan juist Seattle kiest als decor voor een romantische ko medie, is voorzichtigheid geboden. Inspelen op een rage is nooit een goed uitgangspunt voor interessante cinema geweest. Alle vluchtelingen zijn bij Schütte sympathiek en sociaal Singles geeft echter een verfris sende kijk op jeugdcultuur anno 1990, is op een prettige manier ongedwongen, maar valt tege lijk op door het scherpe obser vatievermogen van haar regis seur/scenarist. Cameron Crowe, ooit begonnen als rookjournalist bij Rolling Stone, schetst hier de pogingen van een zestal twinti gers om naast hun dagelijkse beslommeringen een bevredi gende relatie op te bouwen. Hun wegen lopen sterk uiteen, en ook hun methodes verschil len van het uitwisselen van afstandsbedieningen en het pie keren over borstvergroting tot het maken van een videoclip contactadvertentie. Wat hen bindt is een gevoel van saamho righeid en natuurlijk het leven in Seattle, de stad die zich hier laat kennen als mondain maar toch intiem. Crowe koos een losse struc tuur, waarbij de hoofdpersonen zich om beurten tot de kijker wenden voor begrip. Tussenti- teltjes kondigen telkens een nieuw hoofdstuk aan. Het ont breken van een duidelijke lijn draagt bij aan de ontspannen sfeer van Singles, en geeft de re gisseur de mogelijkheid het ver haal in te kleuren met diverse niet direct noodzakelijke details. Vanzelfsprekend is de sound- Singles' aangename ensemble-cast: Campbell Scott, Matt Dillon, Bridget Fonda en Jim True. track eersteklas, en wordt han- tergrond voor de gebeurtenis- dig gebruik gemaakt van trendy sen. Erg diep gaat Singles niet, clubs en live-optredens als ach- de dramatische momenten doen zelfs wat geforceerd aan. Maar het plezier waarmee de film gemaakt is en de aangena me ensemble-cast zorgen voor anderhalf uur kijkgenot. de Duitse chefkok is een tiran schokken, nu winden we ons die bovendien niet kan koken, daar niet meer zo over op. maar met zijn lotgenoot Xiao In 1973 maakten Warhol en (Ric Young), die kelner is, raakt Morrisey Andy Warhol's Fran- hij meteen goed bevriend. kensteindie de komende dagen Xiao en Shezad vatten de ge- in het LVC te zien is. Met het dachte op om samen een res- oorspronkelijke verhaal heeft de taurant te beginnen. Alleen over film wejjiig te maken. Baron de vraag wat voor restaurant het' Frankenstein probeert een moet worden, zijn ze het niet nieuwe, verbeterde Adam en eens: Xiao wil een Chinees res- Eva te creëren. Het uiteindelijke taurant, Shezad wil natuurlijk doel is een verbeterd menselijk liever Pakistaans koken. Ze be- ras. Maar door het toedoen van sluiten een kookwedstrijd te een anarchistische huisknecht houden met de pensiongasten ontaardt het experiment in een als jury. Shezad wint. bloederig drama, de ledematen De vraag is natuurlijk: hoe vliegen de toeschouwer om de krijg je als arme vluchteling oren. De film is melig en sma- zonder goede papieren het geld keloos en daardoor eigenlijk al- bijeen voor een echt restaurant? leen geschikt voor liefhebbers Pensionbaas Herder heeft de van het underground-genie. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 I Leidseplein tel. 6278806 I Sound of music a.l., do vrza zo 12 Un coeur en hiver a.l., dag. 16, 19.30, 22, wo ma di wo ook 13.30 ALFA 2 Bewogen koper a.l., dag. 13.30,16, 19.30, 22 ALFA 3 Daens 12 j„ dag. 13,15.45,18.45, 21.30 ALFA 4 Jungle Book a.l., dag. 13,15.45 Henry 16 j., dag. 18.45,21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The crying game 16 j., dag. 13.15, I 16,18.45,21.30 ALHAMBRA2 Unforgiven 12 j., dag. 18.45, 21.30, ma di ook 13.15,16 BELLEVUE CINERAMA I Mamixstraat 400 tel6234876 The Lawnmower Man, dag. 13.15, I 16,19.15,22 CINERAMA 2 Scent of a woman a.l., dag. 13.15, 16.45,20.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Singles, dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CALYPSO 2 Consenting Adults 16 j., dag. 13.15, 16,19.15,22 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Arizona Dream 16 j., dag. 14.30, 19.15,22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Simple Men a.l., dag. 14.30, 17, 19.30, 22 CINECENTER-PIERROT II ladro di Bambini a.l., dag. 14.30, 17, 19.30,22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Les nuits fauves 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Fortress 16 j., dag. 19, 21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Accidental hero a.l., dag. 18.45, 21.30, wot/m zo ook 13.15,16 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Fortress 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Passenger 57 16 j., dag. 13.15,16, 18.45,21.30 CITY 4 Hellraiser3 16j. .dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 5 Forever Young a.l., dag. 13.15, 16, 18.45 Bodyguard a.l., dag. 21.30 CITY 6 The distinguished gentlemen a.l., dag. 13.15,16, 18.45,21.30 CITY 7 Nowhere to run 12 j., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Samba traoré dag. 19.30, 21.15 La chasse aux papillons dag. 22 C'est arrivé prés de chez vous zo t/m wo 20 La chêne wo t/m za 20 Late night movie dag. 23, zo 16 Gay Cinema za 24, zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Raise the red lantern dag. 17.30 Léolo dag. 20.15,22.15, di alleen 20,15 Sneak Preview di 22.15 KRITERION 2 Sacred Sex dag. 17.45,19.45, ma alleen 17.45 De commissaris ma 19.45 Bitter moon dag. 21.45 RIALTO1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Alphavilledag. 20, 22, zo ook 15 De cinema van Centraal Azië wo t/m zo 18 Ik hou van lawaai ma t/m wo 18 RIALTO2 Een vehaal van de wind dag. 18 Bratan dag. 20, 22 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Arizona Dream dag. 18.45,21.30, do zo ook 14.15 THE MOVIES 2 The crying game dag. 17.30, 19.45, 22, do zo ook 15 THE MOVIES 3 Howards End dag. 17,21.30, do zo ook 14.30 Orlando dag. 19.30 Vals Licht dag. 17 THE MOVIES 4 Indochine dag. 2115, do zo ook 14.30 Kafkadag 19.30 De Noorderlingen dag. 17.15 TUSCHINSKI1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Sommersby a.l., 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 2 Accidental hero a.l., dag. 13.15,16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Alive 16 j., dag. 13.15, 16,18.45, 21.30 TUSCHINSKI 4 A few good men a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 De kleine blonde dood a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 A river runs through it a.l., dag. 13.15,16, 18.45,21.30, maalleen 13.15, 16 TUSCHINSKI CINEAC Alien 3 12 j., doorlopende voorstel ling dag. 11, 13.10, 15.20,17.30, 19.40,21.50 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Léolo 16 j., dag. 20, 22 The story of Qui Ju 16 j., dag. 18, do zo ook 15 Het programma van de Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Precies een jaar geleden ging op het festival van Cannes de film Leolo van de Frans-Canadese regisseur Jean-Claude Lauzon in première. Een nogal curieu ze, surrealistische film over de dromen en fantasieën van een jongen van 11, doorspekt met de jeugdherinneringen van de regisseur. Geen alledaagse koek en zo eigenzinnig vormgegeven dat het lang geduurd heeft voor er in ons land een distributeur te vinden was die de film dorst uit te brengen. In de verte doet Leolo wat denken aan de films van de En gelsman Terence Davies Mo ving Pinctures, Still Lives en The Long Day Closesdie eveneens gaan over de herinneringen van een jongen uit een volksgezin in de grote stad. Maar de stijl van Lauzon is veel losser, veel bana ler en ook humoristischer. Ver geleken bij Davies is hij een ba rokke filmer, die met veel ver baal en» visueel geweld zijn jeugd in herinnering brengt. Hij maakt het de toeschouwer daarbij niet gemakkelijk, want ondanks het gebruik van een verteller valt het niet mee om greep op het verhaal te krijgen. Dat komt omdat droom en wer kelijkheid regelmatig in elkaar overlopen, er steeds sprongetjes in de tijd worden gemaakt en er soms geen echt verband lijkt te bestaan tussen de hallucineren de beelden die Lauzon soms Bizarre scenes in Leolo oproept. Voortdurend bestaat het gevaar om te verdwalen in de droomwereld van de regis seur die in flarden zijn jeugdbe- levenissen in het Montreal ver telt, in een familie waarin de één na de ander in het gekken huis terecht komt omdat ze al lemaal getroffen worden door 'de ziekte van de melancholie'. Door te dromen schept de jonge Leolo zijn eigen wereld, stijgt hij uit boven zichzelf en zijn omgeving. Dat wordt nog eens versterkt door zijn liefde voor de taal, die het hem moge lijk maakt de werkelijkheid een eigen inkleuring te geven, zoals blijkt uit de literaire teksten van de verteller. Aan de hand van Leolo vertelt regisseur Lauzon het verhaal van een familie vol obsessies, een zuster die stie kem insecten verzameld en ver bergt in de kelder, een opa die zich voor geld laat verwennen door het buurmeisje Bianca, een broer die besluit om body builder te worden uit angst voor zijn omgeving, een moeder die als een matrone over haar kroost waakt. Naarmate Leolo ouder wordt blijkt seks en zijn verliefdheid voor zijn buurmeisje Bianca, een steeds belangrijker rol te gaan vervullen in de film. In een aantal bizarre scènes zien we hoe de jeugdige puber zijn fan tasie te vrije loop laat en samen met zijn vrienden van alles en nog wat uithaalt om de nieuws gierigheid te bevredigen. Maar als hij erachter komt wat voor streken zijn grootvader uithaalt met Bianca, wordt hij zo furieus dat hij een wrede poging doet hem te vermoorden, met als ge volg dat 'ie zelfbij zijn familie in het gekkenhuis terecht komt. tuinman Jobe (gênant vertolkt door Jeff Fahey) kunstmatig op te pompen. Natuurlijk loopt hel experiment volkomen uit de hand, wordt Jobe veel te slim en probeert Angelo zijn creatie te vergeefs in de hand te houden. Maar daarbij wordt hij terugge floten door zijn rijke opdracht gever, die mogelijkheden ziet voor militaire toepassingen. In het hoofd van de simpele tuin man spelen zich ondertussen de meest wilde taferelen af. Tussen de vele idiote scènes door kun je nog een beetje op maken wat de oorspronkelijke bedoeling van The Lawnmower Man moet zijn geweest. De mens ontwikkelt in zijn ijdel- heid krachten die hij zelf niet meer in de hand heeft. Hij pro beert God naar de kroon steken, maar wordt met waanzin be straft. Alleen de naam van de tuinman (Job) lijkt deze visie nog te weerspiegelen, voor de rest is de film Hollywood-pulp met wat aardige trucage. De computer-animatie waarmee de wereld van de kunstmatige intelligentie tot leven wordt ge wekt is inderdaad spectaculair, met als hoogtepunt de eerste sex-scène in virtuele werkelijk heid. Afgezien daarvan kunnen we volstaan met de terechte ob servatie van Angelo's vrouw: 'It may be the future to you, Larry, it's the same old shit to me.' RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL The Lawnmower Man Te zien: Odeon 1, Den Haag In Amerika mochten de produ centen van The Lawnmower Man niet langer adverteren met de naam van Stephen King als lokkertje. De film was weliswaar gebaseerd op een van diens ver halen, maar de schrijver kon zijn werk niet meer terugvinden in het eindresultaat. En inder daad, zelfs temidden van de ve le matige King-verfilmingen is The Lawnmower Man een uit schieter naar beneden. De film moet het voornamelijk hebben van enkele minuten virtual rea lity, maar de kijker moet daar voor zoveel onzin voor lief ne men, dat een geavanceerd com puterspelletje meer genoegen biedt. Eigenlijk is The Lawnmower Man een traditionele b-film, compleet met een geniale pro fessor, een gewetenloze indus trieel en een zielig monster. Er zit zelfs een naargeestig verlicht laboratorium in, waar compu ter-wetenschapper dr. Angelo (Pierce Brosnan) werkt aan kunstmatige intelligentie-verbe tering. Zoals alle geniale gekken overschrijdt ook Angelo de grenzen van de medische ethiek door het I.Q. van zijn achtelijke CANNES PIETER VAN UEROP Ruim voor het 46-ste Filmfestival van Cannes van start ging, was al de mare voor uitgesneld dat Jane Campions film De Pia no van dusdanig hoge kwaliteit was dat een bekroning met de Gouden Palm onvermij delijk zou zijn. Het werkstuk is thans ver toond en De Piano is inderdaad een magni fieke film en Holly Hunters hoofdrol is te vens de beste acteerprestatie tot nu toe. Campion vergast de kijker op een even bizarre als fascinerende vertelling over een 'stom' Schots postorderbruidje dat eind vo rige eeuw samen met haar piano wordt af gezet op een barre kust van Nieuw-Zeeland. Haar nieuwe echtgenoot bezit in de moei lijk doordringbare bush een houthakkerij en ziet geen kans de dierbare piano van het strand af te halen. De vrouw is ten einde raad. Harvey Keitel speelt een sinistere buur man die het muziekinstrument wel naar zijn woning weet te slepen. Holly Hunter mag dan bij hem thuis komen musiceren en krijgt de kans haar piano terug te verdie nen in ruil voor seksuele gunsten die sym bolisch in zwarte toetsen worden afgeme ten. Zo ontstaat een 'amour fou' die des te pregnanter overkomt omdat Jane Campion het verhaal weet te vervatten in hoogst oor spronkelijke beelden van sensuele oer kracht. Niemand zal meer het superieure talent van deze Nieuwzeelandse cineaste kunnen ontkennen. Dat wil niet zeggen dat ze de buit al bin nen -heeft, want zeker Jane Campion zelf moet nog akelige herinneringen hebben aan wat haar drie jaar geleden overkwam tijdens het festival van Venetië. Volgens ie dereen moest toen haar An Angel At My Ta ble de Gouden Leeuw winnen, maar ze moest onder groot protest van de aanwe zige journalisten genoegen nemen met de Speciale Jury-Prijs (de op een na hoogste eer). Wenders Eén ding is zeker: Wim Wenders is als con current uitgeschakeld. De Duitser grijpt in Faraway, so close terug naar de formule die hij vijf jaar geleden al toepaste met Der Himmel Ueber Berlin. Het feit dat Oost- en West-Berlijn nu zijn verenigd, werd als alibi aangewend om nogmaals een bewaarengel sterfelijk te maken doordat hij het niet laten kan in te grijpen tijdens een bijna noodlot tig ongeval. Bijna drie uur zeurt Wenders voort over de problematiek van de gevallen engel die nooit had begrepen hoe erg een zaamheid kan zijn en derhalve fluks aan de drank raakt. Pseudo-poëtisch geneuzel, bulkend van onoprechte sentimenten en in zijn sprookjesachtigheid nog te flauw om er kinderen mee lastig te mogen vallen. Een raar gastrolletje van niemand minder dan Gorbatsjov ten spijt. Het hoofdprogramma vertoonde achter elkaar drie films die zich uitgebreid bezig houden met folkloristische rituelen van voorbije culturen. Magnificat, van de Itali aan Pupi Avati, speelt in de elfde eeuw en veegt krasse staaltjes bijgeloof en onmense lijkheid op een hoop als alledaagsheden in het leven van simpele middeleeuwers. De film heeft onmiskenbare integriteit maar te vens een dodelijke saaiheid. Een van de cu- riósiteiten betreft een publieke baring. Dat motief komen we ook tegen in de twee an dere films. Louis, Enfant Roi, vervaardigd door Roger Planchon, speelt zich volledig af aan het hof van de latere Zonnekoning die zich als knaapje teweer heeft te stellen tegen razend ingewikkelde intriges. Planchon fourneert soms beelden van overrompelende schoon heid, maar de historische basisinformatie wordt zo slordig en summier op het doek geslingerd dat volgens mij zelfs behoorlijk opgeleide Fransen er geen touw aan vast kunnen knopen. Het derde spektakelstuk heeft de Hage naars Kees Kasander en Denis Wigman als producenten, met de roemruchte Peter Greenaway als regisseur. The Baby of Ma con speelt eveneens in het Frankrijk van de Zonnekoning en gaat over een 'verzonnen' religieuze uitspatting die symbool zou moe ten staan voor de contraformatie. In Macon wordt (en plein public) een baby geboren in geur van heiligheid. Het kindje wordt aan beden en vooral zwaar geëxploiteerd. Zelfs zijn urine en afgetapt bloed wordt bij op bod verkocht. Greenaway's vaste bouw-ele- menten (sex, bloed, dood en verderf) drin gen aan alle kanten ook deze film binnen die de wereld toont als een voyeuristisch schouwtoneel. En de katholieke kerk als broeinest van bijgeloof, manipulatie en hui chelachtigheid. Een film als een geperver teerd kerstspel met sterk anti-klerikale ten- denzen. Het geheel is voorzien van een oogverdovende vormgeving (geheel getrok ken in rood, zwart, wit en goud) waarmee de Nederlandse decorateurs Jan Roelfs en Ben van Os en de Nederlandse kostuum ontwerpster Dien van Stralen andermaal bijzondere eer inleggen. The Baby Of Macon is opnieuw zo'n over weldigend barokke Greenaway-film waarop de term geniaal stellig van toepassing is. Pierce Brosnan In The Lawnmower Man

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11