'Ik moet nog veel leren' Rtv show 'Godzijdank heb ik geen hits nodig' 'Met deze CD durf ik naar de bakker' MAANDAG 10 Mfl 1993 Donna Lynton, een gevierde zangeres MAASBOMMEL GPD Op de hitparade kom je haar zelden tegen, maar over optre dens in het land heeft Donna Lynton geen klagen. God zijdank, zegt ze, heeft ze geen hits nodig. „Tenminste niet om aan boekingen te komen. Maar voor mezelf zou ik het wel eens een keer leuk vinden." Vandaar de pas verschenen single 'Per mission' met daarop nog drie andere songs, featuring Donna Lynton. „Terug naar Nederlands", zegt ze als ze zichzelf erop be trapt te veel in het Engels te praten. „Terug naar Engels", zegt ze als ze er in het Neder lands niet uitkomt. „Tegen mijn man, Charlie, praat ik Engels en Nederlands door elkaar. Van de weeromstuit doet hij dat ook. Laatst zei iemand tegen me: jul lie hebben een compleet nieu we taal ontwikkeld." Daarover hebben ze zeven tien jaar gedaan. Sinds die ge denkwaardige cruise op een van de schepen van de Holland Amerika Lijn, waar Donna als zangeres werkte en Charlie als timmerman en duvelstoejager. Donna: „Eerst zag ik hem als vriend. Na de reis nodigde hij me uit om eens over te komen naar Nederland. Een half jaar later waren we getrouwd." Haar leven zou drastisch ver anderen. New York werd Nieu- wegein en later Maasbommel. Maar een aantal dingen bleef. En natïjüriijk nam ze zichzelf mee. „Gl^fnour: ik ben er m'n hele leven dol op geweest, als kind al. En op zingen. Mijn moeder was concertpianiste, ze was een kind van Russische ou ders. Mijn vader was zanger, hij was de leadsinger van de Chick Webb Bigband. Niemand kent die naam nog, maar mijn vader gaat er nog steeds prat op dat hij Ella Fitzgerald haar grote kans heeft gegeven. Ik weet niet of dat waar is, het doet er ook niet toe. Maar het milieu waarin ik opgroeide was muzikaal, dat staat vast. Mannequin „Mijn moeder heeft me om het zacht uit te drukken volstrekt niet tegen gehouden toen ik zei dat ik zangeres wilde worden. Het liefste had ze gezien dat ik de klassieke kant zou zijn uitge gaan. Maar dat wilde ik niet: te veel voorliefde voor glamour. Ik had ook best mannequin willen worden. Had best gekund. Ik was zo mager: als je tegen me blies viel ik om, maar voor het vak van mannequin was dat pri ma. „Ik ben naar de toneelacade mie gegaan en als ik vrij had zong ik op 'straat: in New York. We ontmoetten mensen die la ter beroemd zijn geworden, zoals Stevie Wonder, Little Ste- vie was het toen nog. En altijd probeerden we maar plaatjes te maken. Dat lukte voor het eerst toen ik bij een groepje kwam: 'The Thrills'. „Later ben ik nog bij The Ro- nettes terecht gekomen, vrese lijk veel opgetreden, totdat die groep uit elkaar viel, toen kreeg ik een engagement in The Co- pacabana, dat was me wat. De club verkeerde in een tussenfa se, het was nog net niet de disco die het later zou worden. Maar ze engageerden nog wel de gro ten. Ik heb er opgetreden naast Bobby Darin, Frank Sinatra en The Temptations. „Van de Copacabana ben ik echter na zes maanden, zo lang als m'n contract duurde, wegge vlucht. Ik zong tot diep in de nacht, tnijn stem was overdag niets waard. Een kans om iets anders te doen, een plaat te ma ken, m'n carrière te ontwikkelen was er niet. Het was alsof ik hun eigendom was. Toen ik een contract kon krijgen op een cruise-schip heb ik dat gedaan. En sinds die tijd ben ik geheel verslaafd aan schepen. „Nog zeg ik nooit nee als ik een uitnodiging krijg om op een schip op te treden. Maar ik treed overal op, hoor. In het binnenland, in het buitenland. Door de jaren heen hebben we heel wat contacten opgebouwd. In het begin, toen ik hier pas was, ben ik naar Joop van den Ende gegaan. Al m'n boekingen liepen toen via hem. Prettig „Ik word niet alleen gevraagd om te zingen en dat vind ik prettig. Ik heb daar zelf ook van alles aan gedaan natuurlijk. Ik ben Amerikaanse en daar kent men veel meer dan hier het vak van entertainer. Dat doe ik graag: spelen met het publiek, spelen met de musici. Als het even kan, zing ik met live-bege- STARDOM Annemiek Verdoorn alias zus ter Ingrid uit Medisch Centrum West is begin deze maand in de huwelijksboot gestapt. Nu de klokken hebben geluid, vertrekt de populaire zuster met haar kersverse echtgenoot naar Por tugal om zich daar voorgoed te vestigen in een riant optrekje. Hoe zij uit de serie Medisch Cen trum West wordt geschreven is nog niet bekend. Actrice Marina de Graaf heeft het moeilijk met haar rol in de serie 'Vrouwenvleugel'. Zij speelt de moeder, die haar kind heeft vermoord. De scènes die ze moet spelen zijn vaak heel emotioneel en grijpen haar erg aan. Zelfs zo erg, dat als de camera's niet meer snorren, de actrice spon taan in tranen uitbarst. Nu de populariteit van Madon na begint te tanen, probeert zij op alle mogelijke manieren weer in de publiciteit te komen. Zo heeft de zangeres onlangs weer de kranten weten te halen door uit te roepen dat zij gek is op de Amerikaanse president Bill Clin ton. Vooral zijn sex-appeal spreekt haar enorm aan. Het Britse koningshuis is op nieuw in opspraak gekomen. Er deden steeds geruchten de ronde dat de jongste telg van koningin Elisabeth, prins Edward, homofiel zou zijn. Dit nu, is ontzenuwd door Romy Adlington, een foto model, die heeft verklapt bijna twee jaar lang in het geheim een verhouding te hebben gehad met de prins. David, de wat stuntelige en verlegen jongen uit 'Beverly Hills 90210' is druk bezig aan een muzikale carrière. Vooral van rap-muziek is hij idolaat. Hij pro beert met zijn band aan de bak te komen bij een platenmaatschap pij, maar tot nu toe zonder suc- Ruth Jacott, de dame die Ne derland zal vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival heeft het altijd zo druk, dat er van trouwen met haar vriend Humphrey Campbell niets te recht komt. De trouwplannen zijn er namelijk al jaren, maar steeds komt er iets tussen. Nu was dat weer de deelname aan het Song festival en alle toestanden die daarbij horen. Ruth hoopt nu dat zij na het Songfestival een gaatje kan vinden om Humphrey het ja woord te geven. Radioman Klaas Samplonius topman bij TROS Donna Lynton: „Het maakt me onderhand niet meer uit voor welk publiek ik zing. leiding. Zo staat het ook in de brochure: ik kan met een trio begeleiding tot met een big band zingen. Ik pas mijn reper toire aan. Soms zing ik met een muziekband met daarop een orkest. Dan kan ik de nummers brengen die om een ingewik keld arrangement vragen. „Het maakt me onderhand niet meer uit voor welk publiek ik zing: studenten, het leger, di recteuren, artsen. Ik heb na tuurlijk ontzettend veel ervaring Ik probeer er altijd wel iets bijzonder van te maken. Ik besteed veel aandacht aan het visuele aspect. Zo heb ik een nummer dat ik achtereenvol gens zing als Donna Summer, Dionne Warwick en als Diana Ross." En steeds is het Donna Lyn ton, nu uitermate zichzelf op haar nieuwe CD-single, 'Per mission'. „Het is een nieuwe song, geschreven door Ad van Olm. We hebben de plaat in ei gen beheer uitgebracht. Het is algemeen bekend dat platen maatschappijen weinig meer uitbrengen. Dan moet het maar op deze manier. We hebben er drie nummers van mijn CD 'Let the curtain fall' die twee jaar ge leden is uitgekomen, bijgezet. Als extraatje, omdat een num mer zo weinig is, maar ook om de aandacht nog eens op de CD te vestigen. Want, al heb ik geen platen nodig om te kunnen werken, ze zijn wel een middel om weer eens aan de weg te timmeren en dat levert, als het goed is, weer werk op." H ven het 'ijstJe raad- I oplegen. Het zijn ook zoveel radio- en tele visieprogramma's die straks on der zijn verantwoordelijkheid vallen, dat het hem nog een beetje duizelt: Aktua Radio en TV, Dierenmanieren, Crime Ti me, Ojevaarsjo, Kieskeurig, Dat willen we even kwijt, TROS Nieuwsshow enz. enz. Klaas Samplonius (45), radio man pur sang, is sinds 1 april hoofd geworden van de afdeling informatieve programma's ra dio en televisie. Dat is een nieu we functie binnen de TROS door een man die bovendien voornamelijk radio-ervaring meebrengt. „Ik moet inderdaad nog veel leren. Maar ik ben er om de grote lijnen aan te geven, daaróm is mijn gebrek aan er varing op televisiegebied niet zo erg. Ik ben er voor om de juiste mensen met elkaar te laten wer ken. Dat wordt mijn taak." Samplonius, die zijn journa listieke carrière begon bij de Zwolse Courant en via allerlei (radio)omzwervingen uiteinde lijk door Kees Buurman werd 'ontdekt' en later door Wim Bosboom de TROS werd bin nengehaald, houdt er zo lijkt het in een tijd waarin no nons- ense-gedachten domineren eigengereide managementsi- deeën op na. „Ik sta altijd open voor mensen, zonder dat ik nou een buurthuiswerker wil spelen. Ik ben bereid om te luisteren. Dat is in onze maatschappij een uitstervend fenomeen. Mijn er varing is dat mensen soms met heel andere dingen naar je toe komen. Zorgen in de privésfeer bij voorbeeld. En privédingen hebben nu eenmaal invloed op je werk. Alleen luisteren is dan soms al genoeg. Mijn stijl van leidinggeven is om dat samen te doen met anderen. Ik ben dege ne die moet sturen". „Ik ga eerst goed luisteren en kijken. Veranderen zal er op korte termijn niet zoveel. Verge lijk het met een nieuwe dirigent. Er komen misschien accentver schillen, maar het liedje blijft uiteindelijk hetzelfde. Dat heeft ook te maken met de weg die de TROS is ingeslagen op het ge bied van de actualiteitenpro gramma's. Ik sta achter de hui dige licht-informatieve en de profilerende programma's. Ik kan met dit pakket bestemd Klaas Samplonius: „Ik sta open voor mensen, zonder de buurthuiswer ker te willen spelen." foto cpd da's allemaal wel leuk maar niet echt belangrijk als het om grote getallen gaat. Met Samplonius houdt de TROS een warm pleit bezorger voor het snelste medi um in huis. „Zo'n Kamerbreed, dat is het enige echte politieke programma op de radio. Ik ben er trots op, dat we nog zo'n pro gramma maken. Het maken van een dergelijk programma ver eist enorm veel inzet. Aan het hele zaterdagpakket zal overi gens niet worden getornd." TROS Aktua Radio heeft on der de leiding van Samplonius binnen de omroep een behoor lijke naam opgebouwd. Zonder al te onbescheiden te willena zijn, is Samplonius bereid die stelling wel bevestigen. „Bij Ak tua Radio worden de journalis4 tieke principes gehanteerd. Het kan mij absoluut niet schelen welke politieke kleur een ver-1 slaggever heeft. Hij moet ge woon ambachtelijk zijn werk doen". Springlevend „Ik zeg niet dat er misschien gaandeweg niets zal verande ren. Dat kan natuurlijk altijd, want de TROS is een springle vend bedrijf. Wat ik wel zeker weet is dat ïk absoluut niet van plan ben om het radio- en tele visiebedrijf in elkaar te schui ven. Natuurlijk moet wel de mogelijkheid bestaan om mooie radiostemmen voor de televisie in te zetten. Dat bespaart alleen maar geld, want je hoeft niet naar buiten." „Kijk, ooit komt er een nieu we programmadirecteur. Dan kun je dus niet roepen: het in elkaar schuiven van het radio- en tv-bedrijf zal nooit gebeu ren". Met de meeste omroepchefs is het moeilijk praten over ra dio, vindt hij. TV, daar gaat het om in omroepland en radio, tja Annemiek Verdoom: gezond het huwelijksbootje in. archieffoto cpd Maribelle geniet van haar solotoer HILVERSUM GPD Dertien jaar zong ze in haar eigen band 'Spryng', maar wie weet daarvan? Maar zeg je 'Songfestival '84' en 'Ik hou van jou', dan gaan er meer lampjes branden. Maribelle. Hoe zou het met haar zijn? Nou, goed hoor, ze mag niet klagen. Ze heeft net een beeld van een so- lo-CD afgeleverd, met als titel 'Voyage'. Elf van de twaalf lied jes daarop zijn geschreven door Peter de Wijn, die het album te vens produceerde. Peter blijkt het leven van Ma ribelle en haar echtgenoot, de drummer Jan Buys, ingrijpend te hebben veranderd. „Jaren ge leden al wilde ik ontzettend graag met hem samenwerken. Maar hij is een drukbezet man. Ik moest wachten. Wel belde ik hem af en toe. En dan is hij ook weer zo dat hij een uur de tijd neemt om met je te praten. Hij is gewoon ontzettend aardig." De samenwerking werd een jaar geleden toch een feit. Maribelle: „Het was een spannende tijd. We hadden der tien jaar opgetreden met Spryng. En toen stonden we er alleen voor." En Jan Buys vult aan: „Der tien jaar is lang als je zo inten sief samenwerkt. We hadden veel werk. We hadden er een goede boterham aan. Maar het kan haast niet anders of er sluipt toch iets vari sleur in de groep. We zijn niet over een nacht ijs gegaan. We hebben er een half jaar over gepraat en toen hebben we besloten als groep uit elkaar te gaan." Maribelle: „Ik ben gewaar schuwd. En zelf had ik ook het idee: het zou kunnen tegenval len om op eigen houtje verder te gaan. Maar ik vind het heer lijk. Nu kan ik zingen wat ik zelf wil. Nu ben ik eigen baas. Leuk hoor. Vooral ook omdat je veel meer direct contact met het pu bliek hebt. In een groep hou je, en dat is logisch, in de eerste plaats rekening met je collega's. Fantastisch „En wat fantastisch is, is dat Pe ter met me in zee heeft willen gaan. Ik weet nog onze eerste afspraak. Hij zou naar ons toe komen. Jan was even gebak ha len, hij zou op tijd terug zijn. Maar opeens ging de bel. Stond Peter op de stoep: twintig mi nuten te vroeg. Kan je je dat voorstellen: zo'n grote in het vak die ergens bij iemand die solo zeker nog aan het begin staat, te vroeg is? Op dat mo ment heeft hij m'n hart gesto len." „We hebben zo fantastisch gewerkt bij de opnamen. Zo ontspannen. Zo gezellig ook. En toen de plaat af was, ja, toen was ik aan een kant trots, maar ik kon wekenlang m'n draai niet vinden. Ik had ook het gevoel dat ik almaar moest huilen. Ik had een vriendin op de koffie, die psychologie studeert en die riep op een bepaald moment een beetje verbijsterd uit: 'Mens, je zit in een levensecht rouwproces'. Toen heb ik Peter gebeld en het hem verteld. 'Nou,' zei Pe ter, 'om je de waarheid te zeg gen, voel ik me ook niet zo best'.' Ik heb het voorrecht gehad ie mand te ontmoeten die uit me heeft gehaald wat erin zat. Ie mand die heeft aangevoeld wat de sterke punten in m'n stem zijn en die teksten heeft ge maakt waarin ik veel van mezelf herken. Ik heb het idee dat het repertoire zoals het nu op de CD staat aansluit op een gat in de markt. Zoiets is er in Neder land niet of nauwelijks. Welk etiket je er op moet plakken? Ik weet het niet. Men sen komen zo gauw met 'de pa lingsound' aan, maar ik heb het idee dat ze dat voornamelijk doen omdat ze weten dat we uit Volendam komen. Want wat is nou de palingsound? BZN? Ik vind van niet. Tol en Tol? Ook niet echt. Ik vind het prima mu ziek, maar palingsound? Als die al bestaat, vind ik dat Piet Veer man, vooral vroeger toen hij in The Cats zat, daar het dichtste bij komt." Fanatiek „Maar verder? Ja, er komt veel muziek uit Volendam. Maar hoe komt dat? Je steekt elkaar aan. Er bestaat zeker ook competitie. Zo van: Wat jij kan, kan ik ook. Maribelle: „Ik kan nu zelf zin gen wat ik wil." archieffoto gpd Mensen zijn echt fanatiek op, dat punt. En mochten ouders talentvolle kinderen hebben, dan wordt dat talent meestal op alle mogelijke manieren gesti muleerd. Ik weet nog van vroe*; ger: Piet Veerman had een5 drumstel. Dat was met oefenen een hoop herrie natuurlijk. Me nig ouder zou hebben gevraagd of het niet een beetje minder kon. Maar Piets moeder niet. Die legde een kussen onder z'n voet, zodat het minder door dreunde. Bovendien laat niemand zich gemakkelijk uit het veld slaan.: Ik ga ook gewoon door. Zeker nu ik deze CD kan laten zien. Ik ben er daarom ook zo blij mee. omdat ik wat mezelf betreft best wel onzeker ben. Ik heb dat aL- tijd gehad, dat van: Vinden ze me wel leuk, ben ik wel goed genoeg, wat zouden ze van me denken? Maar tegelijkertijd is er ook altijd dat stemmetje van binnen geweest dat zei: 'Je moet het doen.' Het is nog niet eens het ap^ plaus waarvoor ik het doe. Dat hoor je wel: dat artiesten nog heel lang het applaus in hun oren horen. Het gaat mij in dé eerste plaat om de muziek, om dat goed te doen en om daar mee andere mensen te berei: ken. Maar je kan wel allemaal mooie ideeën hebben en de hoop en misschien zelfs de overtuiging dat je het in je hebt, maar je hebt altijd mensen no dig die je de kans geven. Die kans heb ik gekregen. En de mensen die de CD hebben gehoord, zijn enthousiast. In Volendam spreken ze me zelfs op straat aan: 'Hartstikke goed\ zeggen ze dan. Dat zegt iet§6 hoor, voor Volendammers. Dan weet ik ook dat het niet slecht is. Ik durf, met dit op zak, naaf de bakker te gaan."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 22