Ondanks regen droomstart U2-tour Cloud Chamber: mooie teksten in een fraai verzorgd decor HEEL KILO Cultuur&Kunst Genadeloze komedie over menselijk tekort Spannende Slagwerkgroep Het leuke leed van Dorrestijn MÉlÈHOUDER-l KARBONADE .89 POND ELDERS MAANDAG 10 ME11993 ANNEMIEK RUYGROK, 0 bosch. Regie: Porgy Franssen. Vormge ving: Hans Klasema. Gezien: 8/5, Parktheater, Alphen aan den Rijn. De miraculeuze come-back van Mea L. Loman wordt inge leid door een ruzie bij Zon en Vreugd, een groep artiesten die zich op de bejaardenmarkt gestort heeft. Ook oudjes heb ben tenslotte recht op amuse ment. Mea zong voor hen ooit Franse chansons. Ze was ge vierd, want wat ze bracht was zo beschaafd. Haar man Huib werd gestoord van haar arties- tendom, haar labiele zoon Freek schaamde zich dood, en ze stopte. Maar wat wil ze graag terug, zingen is immers haar lust en haar leven. Wanneer Mea een kijkje achter de schermen neemt bij Zon en Vreugd is het sekreet Loes de Haas (Yolanda Entius) aardig vergevorderd om pre sentator Ber Schaap (Chris Vinken), met zijn oubollige grappen en zijn eeuwige voor dracht van Boerke Naas, eruit te werken. Mea is als ster uit het verleden een nieuwe be dreiging voor haar en al snel zitten de dames elkaar verbaal en soms ook fysiek in de ha ren. Thuis moet Mea strijd le veren--met haar gefrustreerde werkelóze man. Freek doet alsof hij'blij is met ma's nieu we kans op roem. Bij Zon en Vreugd worden de onredelijke stellingen inge nomen op grond van geilheid, jaloezie en haat. Zo ontwikkelt zich een drama dat voor Mea op alle fronten gruwelijk af loopt. Op het einde zingt ze een 'Je ne regrette rien' dat druipt van de wanhoop. - De miraculeuze come-back van Mea L. Loman werd in 1979 geschreven door Guus Vleugel en Ton Vorstenbosch. Het stuk is veel tegelijk: een kolderieke klucht, een satire op de 'ha schat'-artiestenkliek, een cynische visie op mense lijke relaties en solidariteit en een zedenschets anno eind ja ren zeventig. Porgy Franssen zoekt in zijn regie schaamteloos naar het genante, het schrijnende en het ontluisterende en zijn ac teurs gaan met hem mee tot de grens van wat wel en niet kan. Opvallende hulpmidde len waren een pornofilm, waardoor nogal wat toeschou wers zich behoorlijk ongemak kelijk voelden, en de meest foute kleding die je je voor kunt stellen. De komedie werd steeds ge nadeloos vet gespeeld in een hoog tempo dat in de tweede helft wat inzakte. Maar on danks de zware overdrijving en de kolder verloor je toch het zicht op het menselijk dra ma niet. Er bleef ruimte voor ontroering. Mouna Goeman Borgesius was als Mea prach tig naïef en egoïstisch tegelijk en ook de 'haaien' om haar heen acteerden zonder uitzon dering uitstekend. Gezien: 9/5, de Kuip, Rotterdam. Herha lingen: vanavond en morgenavond in de Kuip (uitverkocht) en 3/8 in de Goffert, Nijmegen (voorverkoop begint 15 mei). Sunday Magic Sunday. De ZOOROPA-TOUR 93 van U2 kende gisteravond in de Kuip in feite een droomstart. De fans die de eerste van in totaal drie Kuip-optredens bijwoonden, moesten tijdens de aanloop tot het verlossende openingsnum mer 'Zoo Station' weliswaar enige venijnige regenbuien trot seren, maar tijdens het over rompelende multi-media-spek- takel hield Pluvius zich afzijdig. Althans tot aan de toegiften, want op de valreep werden het Ierse rockkwartet en de onge veer 50.000 liefhebbers toch nog even getracteerd op een gewel dige douche, die het heerlijk avondje eigenlijk alleen maar nog gedenkwaardiger maakte. Inhoudelijk volgden Bono en de zijnen grotendeels dezelfde koers als vorig jaar in Ahoy'. De uitvergroting tot stadionformaat heeft de audio-visuele hersen spoeling evenwel onevenredig veel krachtiger gemaakt. Dat bij al het technische vernuft de menselijke factor niet onder sneeuwt, is voor een belangrijk deel te danken aan het hoge im provisatiegehalte van het in drukwekkende pretpakket. Ceremoniemeester Bono maakt het zich niet eenvoudig door telkens via de afstandbe diening 'live' de bereikbare zen ders af te stropen en daarbij te zorgen voor spontaan commen taar. De interactie tussen band- Zanger Bono tijdens het eerste U2-concert in de Kuip. leden en publiek wordt verder daar plaats: toen naast de al- gestimuleerd door het slimme door nadrukkelijk aanwezige voorman ook de drie andere le den zich meldden voor een 'rondje ingetogen' dat werd be sloten met 'Satellite of Love' door...Lou Reed himself, vanaf rich- gebruik van zowel uitloop van de s ting middenstip. De meest hartverwarmende momenten vonden dan ook het videoscherm. Op dezelfde wijze mocht later Martin Luther King - uiteraard na 'Pride (In The Name Of Love)' nog even zijn overbekende droom ver kondigen. In U2's doorlopende 'spiele rei' met de mogelijkheden van de modernste communicatie middelen bleek er ook nog een rol weggelegd voor een twintig tal fans die aan het begin van de avond een hartekreet op video band hadden vastgelegd. Mees te hilariteit veroorzaakte een grove verwensing aan het adres van onderwijsminister Ritzen, vanzelfsprekend van een stu dent, volgens hem namens vele duizenden lotgenoten. De mooiste gastrol was echter weggelegd voor de receptioniste van de taxicenLale, door Bono tijdens de extraatjes in zijn 'glansrol' als theatrale, demago gische rockster gebeld. Het goe de mens kreeg de schertsverto ning pas door toen de klanken van 'With Or Without You' de prietpraat van haar 'klant' be gonnen te overstemmen. Op dat moment hield het ook op met zachtjes regenen, maar de onder de blote hemel vertoe vende band gaf geen krimp en diende de geplande toetjes netjes op. Met dit gewaagde 'ZOO TV'- concept lijkt U2 als een van de eerste rockbands een voorschot te hebben genomen op de 21ste eeuw. Wie volgt? Wordt dit 'sa menvloeien' van muzikaal ge weld en visuele overdaad ook inderdaad een trend? Hoe dan ook, de vier Ierse musketiers zullen sowieso zelf de nodige moeite hebben om deze over rompelende totaalshow te over treffen. Tot de eregasten behoorden gisteravond naast goede vrien den als Brian Eno en Gavin Fri day ook Jan Timmer, de baas van Philips, de leverancier van de in deze show wel zeer be langrijke video-wanden. Straks wordt de feeststemming in de Kuip wellicht nog een graadje hoger, omdat Bono vandaag 33 jaar is geworden en de fans die mijlpaal ongetwijfeld met hem zullen willen vieren. Lingua Musica puur en onverwacht Lingua Musica heeft in de loop der jaren zijn koorrepertoire uitgebreid. Zong het aanvanke lijk veel renaissancemuziek, za terdagavond in de intieme ruimte van de Lokhorstkerk weerklonken louter 20ste-eeuw- se componisten, van wie twee Nederlandse en drie Ameri kaanse. In zo'n modern programma verbaast het me steeds weer hoeveel schitterende onbeken de liederen er getoonzet zijn. Dat Copland in vele werken jaz zelementen verbindt met sym fonische middelen is bekend, ook z'n 12 gedichten op teksten van Emily Dickinson worden re delijk vaak uitgevoerd, maar dat Aaron Copland ook 4 oudtesta mentische teksten heeft ver werkt, waarin hij zijn joodse af komst niet verloochent, is voor velen onbekend. Deze motetten werden prach tig homogeen gezongen door Lingua Musica onder leiding van hun nieuwe dirigent Nico Hovius. Wat eerst nog niet altijd lukte, zuivere directe inzetten, lukte wondermooi in 'Sing ye praises to our King' waarin en kele heldere sopranen een grote rol speelden. In liederen van Samuel Bar ber was de tekstinterpretatie puur en onverwacht. In een ge dicht als 'Let down the bars, oh Death' werd gekozen voor een Largo-achtige manier van zin gen: plechtig, verheven en tóch ingetogen. Hoewel de inhoud van 'Since your limbs were laid out' zeer depressief is, werd dit lied tot mijn verrassing fel en bezwerend gezongen met de aanhoudende roep naar 'Antho ny' de gestorven geliefde. Het eerste lied van Henk Ba- dings, ook op tekst van Heine, werd als toegift herhaald, alert gezongen, spontaan, pijlsnel met staccato-achtige effecten, die niet allemaal op de juiste plaats vielen maar die de luiste raar desalniettemin uitbundig in 't gezicht kreeg gewoipen. Tot slot iets over de vier inter mezzi van de harpiste Chaja van Collem, die dit jaar afstu deert aan het Sweelinck Conser vatorium als docerend musicus. Opvallend was haar krachtige zeer spontane spel. Het image van het lieflijke instrument dat alleen maar zacht kan begelei den zweert ze radicaal af. Forse klokachtige klanken ontlokte ze in de 'Fantasie' van Malcolm Arnold (1921), maar ook in heel tedere muziek als de 'Drie mini aturen' van Bart Visman (1962) bewaarde Van Collem die ver- Hella Haasse schrijft geschenk Boekenweek AMSTERDAM ANP De schrijfster Hella S. Haasse (1918) zal het Boekenweekge schenk 1994 schrijven. Dat heeft de Stichting Collectieve Propa ganda van het Nederlandse Boek (CPNB), die de Boeken week jaarlijks organiseert, giste ren bekendgemaakt. De Boe kenweek wordt volgend jaar van 16 tot en met 26 maart gehou den. Het centrale thema van de ze 59ste editie is 'Gedichten en verzen'. Hella S. Haasse is de eerste auteur die voor de derde keer een Boekenweekgeschenk schrijft. Met naar novelle Oeroeg, die zij in 1948 schreef, won zij de jaarlijkse novelle wedstrijd die toen nog vooraf ging aan de keuze van het ge schenk. In 1959 werd zij op nieuw gevraagd het Boeken weekgeschenk te schrijven. Het werd een essay getiteld 'Dat weet ik zelf niet'. RECENSIE» DICKHERMSEN Concert: 'Stokken thuis', Slagwerkgroep Den Haag. Gezien: 9/5, De Waag, Lei- Slagwerkgroep Den Haag be staat uit vier aan het Konink lijk Conservatorium afgestu deerde percussionisten. Bij zonder in hun nieuwste pro gramma 'stokken thuis', de ti tel zegt het al, is dat de houten handlangers achterwege blij ven. Alle percussie wordt met de handen bespeeld. Daar naast wordt in veel stukken gebruik gemaakt van de stem. Het afwisselend samengestel de repertoire bestaat uit werk van een aantal hedendaagse componisten zoals Cage, Feld- man, Kagel en, in de zaal aan wezig, Michael Fiday. Tijdens het eerste deel van het concert zijn concentratie en muzikale spanning opti maal. De akoestiek van de zaal werkt uitstekend mee om de verfijning in het spel van de slagwerkspecialisten tot haar recht te laten komen. Zowel in de uitvoering van de complexe patronen van Reich als in de verstilde ritmiek van Feldman tonen de muzikanten zich vaklui. Na de pauze boet het prö- gramma enigszins aan kwali teit in. Met name bij Kagel en Cage ontbreekt de overtuiging. Daar waar de stem in de com posities de overhand krijgt, slaat de onzekerheid bij de muzikanten hoorbaar toe. In Kagels 'Exotica' wordt stern- technisch nogal het één en an der van de spelers gevraagd. De onwennigheid om op on conventionele wijze klanken met de mond te produceren straalt van de gezichten en vindt direct zijn weerslag in de uitvoering van de muziek. Het speels swingende 'Story' van Cage verliest om diezelfde re den aan kracht. Getrainde stemmen vormen een voor waarde voor een optimale uit voering van dit stuk. THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA 'Na regen komt Dorrestijn', theaterpro gramma van en door Hans Dorrestijn. Ge zien: 8/5, schouwburg, Leiden. Aldaar nog te zien: 10/5 (extra voorstelling). 'The art of living' is het tweede deel van 'The America trilogy' van choreograaf Ron Bunzl en zijn groep Cloud Chamber. Een kenmerk van Bunzl's werk is dat er altijd veel tegelijk te horen en te zien is. Hij maakt gebruik van dans, mime, tekst, film, muziek, attributen en een fraai verzorgd decor. 'The art of living' vertelt het verhaal van een detective die de toedracht van een misdaad tracht te achterhalen. Maar dit verhaal is slechts de oppervlak te. Waar het om gaat is het the ma van de mens die de waar heid zoekt, in zijn omgeving èn in zichzelf, maar deze waarheid nooit werkelijk te pakken kan krijgen. Het verhaal wordt niet in een duidelijke lijn verteld, maar heeft de vorm gekregen van beelden en scènes die el kaar als in een droom opvolgen. Zulke beelden zijn indringend, maar ongrijpbaar en nooit hele maal te doorgronden. Er wor den attributen gebruikt die on middellijk het gevoel geven dat ze symbolische waarde hebben. Maar ook symbolen ontsnap pen aan een eenduidige uitleg. Herhalingen van dansbewegin gen en scènes geven de gewaar wording van een droom, waarin je ook bij wat je ziet het gevoel kunt hebben dat het een ge heimzinnige herhaling is. In 'The art of living' worden veel, mooie teksten gebruikt. Maar tijd om ze tot je door te la ten dringen is er niet. De voor stelling gaat door. Tegelijk met het horen van die teksten is er zoveel te zien, dat je de woor den wel los móet laten. Dit lijkt misschien een bezwaar, maar het sluit zeer funtioneel aan op de gewaarwording die de hele voorstelling overbrengt: wat je ook zoekt, wat je ook vindt en wilt vasthouden, het ontglipt je! Hoe je ook zoekt, de waarheid laat zich niet vastleggen. De kunst van het leven is: loslaten. Dit gevoel komt zeer indrin gend over, hoe afstandelijk en ongenaakbaar de beelden die aan het oog voorbijtrekken ook zijn. Dit effect wordt sterk ver hoogd door de buitengewoon secure uitwerking. Decor en be lichting zijn perfect, de dans, die heftig en gejaagd is en soms iets frivools uitdrukt, wordt tot in de puntjes uitgevoerd. De persoon die de teksten uit spreekt, zingt ook en blijkt over een prachtige, warme tenor stem te beschikken. De boodschap van 'The art of living' is ernstig, maar er zijn ook grappige vondsten, zoals de vrouw die binnenkomt met een koffertje waarin zich een mes bevindt, bij uitstek iets wat ver borgen moet blijven als er een detective in de buurt is. Maar het koffertje is van perspex en In interviews geeft Hans Dor restijn te kennen dat zijn kwali niets trekt op dat moment meer teilen als optredend artiest zou- het oog dan dat mes. Ook het eind, als het publiek met een tamelijk onthutsende erva ring naar huis gestuurd wordt, wordt de ernst even gerelati veerd: één van de dansers gaat voor het publiek staan alsof hij net een lezing heeft gehouden en stelt de vraag: 'Do you have any questions?' den zijn verbeterd. In relatieve zin kan hij misschien gelijk heb ben. Niettemin straalt Dorres tijn op de planken nog altijd heel veel onbeholpenheid uit. Hij is en blijft een tekstschrijver die voordraagt en meestentijds zijn eigen werk voorleest - de artistieke belichting van Jantje Geldof en de regie-aanwijzin gen van Fred Florusse ten spijt. Zijn trouwe fans zullen dat vast en zeker als een karakteris tiek kenmerk van hem waarde ren. Over belangstelling heeft hij in elk geval niet te klagen. De schouwburg was zaterdagavond verrassend goed bezet, en van avond is er zelfs een extra voor stelling. Zijn leed begint lucra tief te worden. Natuurlijk koketteert Dorres tijn met zijn reputatie van droefgeestige zwartkijker. Niet dat hij daarbij slechts de pose van een tobber aanneemt, want het vele huis-, tuin- en keuken leed dat in liedjes, korte gedich ten, verhalen en conferences wordt tentoongespreid, lijkt grotendeels authentiek door leefd. Zit hem iets niet mee, dan le vert dat gewoonweg materiaal op. Dat materiaal heeft kwali teit, en zijn unieke melancholie ke stemgeluid zorgt voor de rest. Al die treurnis heeft een 'hoge herkeribaarheidscoëffi- ciënt', zo zegt hij zelf in het pro gramma ter verklaring van zijn succes. Positief, dat is hij graag, 'als dat maar beperkt blijft tot 'Na regen komt Dorrestijn' is dan ook wel iets luchtiger dan gebruikelijk, met zelfs ruimte voor af en toe een relativerende kanttekening. De grondtoon luidt echter weer 'droefheid troef, de Dorrestijn/zonne- schijn-toespeling in de titel van het programma is slechts schijn. Je zou haast zeggen 'na een drankfestijn komt Dorrestijn', want zo'n echte katerige stem ming brengt je pas goed in the mood voor Dorrestijn. ELDERS i&Mi OVEN VERSE SPAKENBURGSE KRUIDKOEK LIEFST 500 GRAM ELDERS VERSE ANDIJVIE DAGVERSE BLANKE VLA LITERPAK WARME SUPERSOFT I SLAAPZAK éénpersoons met deelbare Cloud Chamber: dans, mime en muziek i FOTO» MAURICE BOYER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12