'Mijn muziek is heel Europees' Eindigt moederdag dit jaar inde Alpen? PHILIPS Cultuur&Kunst 'Con Amore' mist overtuigingskracht Eindelijk museum in kunstenaarsdorp Bergen Fuchs wil 'park' in Stedelijk WOENSDAG 5 ME11993 CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071 -161423. PLV -CHEF JAN Rl Theaterregisseur Jo Dua overleden Antwerpen De Belgische regisseur Jo Dua is in Antwerpen over leden. Dua is 67 jaar geworden. In de jaren '70 kwam Dua naar ons land voor regies bij Globe en het Publiekstheater. Maar Dua was nog het meest actief bij de toenmalige Haagse Comedie, waar hij onder meer 'Verraad' van Harold Pinter regisseerde. Ook vond Dua emplooi in het vrije circuit, waar hij onder andere 'Maskerade' van Jos Brink en 'Jan Rap en zijn maat' van Yvonne Keuls ensceneerde. Foto's Teun Voeten bij universiteit leiden Fotograaf en cultureel antropoloog Teun Voeten expo seert van 6 mei tot 4 juni foto's uit Latijns-Amerika op de facul- teitder sociale wetenschappen aan de Leidse Universiteit. Het werk bestaat uit drie series: een reportage van de Nicaraguaanse verkiezingen in 1990, foto's van het Ecuadoraanse goudzoekers dorp Bella Rica en een serie over vluchtelingen en chaos op Haï ti. De tentoonstelling is ingericht in het Pieter de la Courtge- bouw, Wassenaarseweg 52. Stichter Catharijneconvent overleden utrecht De stichter van het rijksmuseum Het Catharijnecon vent te Utrecht, dr. D.P.R.A. Bouvy, is maandag op 77-jarige leef tijd. Na zijn studie werkte hij als conservator van het Aartsbis schoppelijk Museum in Utrecht, waar hij al snel directeur werd. Het museum was gevestigd op een verdieping van het Centraal Museum, waar een zeer rijke collectie werd opgebouwd. Toen in 1979 het Aartsbisschoppelijk Museum samen met het Bisschop pelijk Museum te Haarlem, het Oud-Katholiek Museum en de stichting Protestantse Kerkelijke Kunst samengevoegd werd tot een rijksmuseum voor kerkelijke kunst Het Catharijneconvent, werd Bouvy hier directeur. Dat bleef hij tot 1981. Pinkpop volledig uitverkocht Amsterdam Het jaarlijkse Pinkpopfestival dat op 31 mei in het Limburgse Landgraaf plaatsvindt, is volledig uitverkocht. Nog nooit waren zo vroeg en zo snel alle entreekaarten verkocht. Ook is de verkoop van 60.000 entreekaarten een nieuw record. De meeste festivalgangers -26.000- komen uit de Randstad. Het popfestival wordt dit keer voor de 24ste keer gehouden. Kees Epskamps 'Kroelen' in première amsterdam/leiden» Van de Leidse theatermaker Kees Epskamp gaat vrijdag 7 mei in het Amsterdamse Fijnhouttheater de pro- duktie 'Kroelen' in première. Epskamp zorgde voor regie en montage van dit stuk dat is gebaseerd op de geschiedenis van 'De schoonheid en het beest'. Voor meer informatie over speel- data: 020-6184768. RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Requiem van Verdi, door de Chr Oratori umver. 'Con Amore', dirigent Piet Kiel jr. m.m.v. Ingnd Kappelle, sopraan, Rachel Ann Morgan, mezzosopraan, Ludwig van Gijsegem, tenor, Huub Claessens, bas, het 'Aalsmeer Koor' en het Randstedelijk Be- geleidmgsorkest. Gehoord 4 mei in de Pie terskerk te Leiden. Het Requiem van Verdi wijkt af van zijn voorgangers op dezelf de tekst, doordat het méér ge componeerd is in een dramati sche dan in een religieuze stijl: in geen enkel fragment verbergt de opera-componist Verdi zijn identiteit. Bijzonder indrukwek kend om juist deze dodenmis op 4 mei uit te voeren. Jammer echter, dat vooral het openingskoor èn het slotkoor door 'Con Amore' noch verhe ven, noch dramatisch of indrin gend werd gezongen. Het goed opgestelde koor, met de weinige mannen verstandig in het mid den, miste hier overtuigings kracht en de volwassen klank die verwacht kan worden zo'n omvangrijke oratoriumver eniging met versterking uit Aal smeer. De woorden als 'libera me, Domine, de morte aeterna' hadden iets kinderlijk losjes en oppervlakkigs. Veel beter weerklonk het 'quantus tremor', alhoewel nu de akoestiek weer de doorzich tigheid belemmerde. In het 'Ag nus Dei' voor mezzosopraan en sopraan kreeg het koor zijn mooiste toon en een impone rend evenwicht in stemmateri- aal en uitgebalanceerde 'voor drachtskunst'. Dit Requiem biedt alle kansen voor solisten en orkest, en Con Amore had schitterende solisten en een uitstekend begeleidings orkest uitgekozen, zoals de bas Huub Claessens die in 'mors stupebit natura' liet horen hoe hij in alle rust zeer genuanceerd en bewogen kan zingen. Ook Ludwig van Gijsegem zong zijn rol huiveringwekkend mooi en De dik aangezette romantiek van Mystery Slang De Schot Latif Gardez, alias Mystery Slang, een typische individualist binnen de rockmuziek, laat zich niet in een modieuze stroming inpassen. Twee jaar geleden baarde hij opzien met zijn debuutplaat 'Venus Grove'. Onlangs verscheen de opvolger 'River Towns' en binnenkort is Mystery Slang ook live in ons land te zien. AMSTERDAM PETER BRUYN De romanticus. Hij heet Latif Gardez. En alsof dat nog niet exotisch genoeg is voor een Schotse zanger, gitarist en song schrijver, treedt hij op onder de naam Mystery Slang. Zijn inspi ratiebronnen zijn ondermeer de boeken van Rimbaud, Boudelai- re en Bukowski, meldt het schrijven van de platenmaat schappij. „Ik ben dus niet het type romanticus dat met bon bons en een bos rozen op de stoep staat," zegt hij. Ja, dat be grepen we al, Latif. Zijn voornaam is islamitisch. Die heeft hij te danken aan zijn schotse moeder, die ooit mos lim was geworden. „M'n vader was het daar niet mee eens en noemde me nooit Latif. Zelf vond ik het als kind ook niet leuk, maar ach. Je went er aan." En Gardez? De Schot haalt z'n schouders op. „Weet je, de stamboom van mijn familie zit nogal ingewikkeld in elkaar. Dat is eigenlijk alles wat ik er over wil zeggen..." Het levensverhaal van Latif Gardez is doorspekt met veel ambachten, ongelukken en zelf kant. Het soort leven waar z'n favoriete schrijvers hun boeken mee vullen. En de muziek van Mystery Slang sluit daar feilloos bij aan. Donkere rioolblues, vet te slide-gitaren en smerige mondharmonica's. Grotestads blues van de jaren negentig, waarin de pijn van het zijn ge schilderd wordt tegen een decor van fastfood-restaurants, peep shows en automobielen die de APK niet doorkomen. Snelle hit Een muzikale atmosfeer zoals die ook wordt gecreëerd door Nick Cave, Tom Waits en soms Leonard Cohen. Stuk voor stuk artiesten die het niet van een snelle hit moeten hebben, maar langzaam bouwen aan een oeu vre. En als het aan Latif ligt, geldt dat ook voor Mystery Slang. Na zijn debuut 'Venus Grove' uit 1991, verscheen zo juist zijn tweede album 'River Towns'. Hij beschouwt zichzelf als een bluesmuzikant en dat past heel goed in zijn Schots-Keltische traditie, vindt hij zelf. „Country en blues liggen heel dicht bij el kaar. De blues wortelt in de Afrikaanse folk en de country in de Europese en dan met name de Keltische folk. Daarom be schouw ik mijn muziek ook als heel Europees." Op de hoes van 'River Town' foto's van video-'stills'. Beelden die associaties met een under ground-film oproepen. Latif wilde de plaat in eerste instantie 'Chance' noemen. „Omdat za ken als 'geluk' en 'noodlot' me nogal bezighouden. Maar dat woord klonk gewoon niet goed, vond ik. En omdat de songs spelen in steden als Amster dam, Londen, Parijs, Dublin, besloot ik het album 'River Towns' te noemen. Plekken die zich ontwikkeld hebben door het water dat er doorheen stroomt." „Er zijn natuurlijk zoveel mensen die zoals ik allerlei baantjes gehad hebben. Dat on derscheidde mij nu eenmaal van die bouwvakker die als met selaar werd aangenomen toen ik opstapte: hij stapelde die ste nen wellicht beter op elkaar, maar ik had nog altijd m'n mu ziek en ik geloofde erin dat dat mij ooit zou lukken." Circussfeer Nog zo'n baantje en zeker niet het minst romantische: Latif Gardez reisde een zomer mee met een circus. Niet voor niets zingt Nick Cave daar ook over, trekt Tom Waits zijn videoclips graag in een circussfeer en Latif Gardez, alias Mystery Slang: „Vincent Van Gogh heeft tijdens z'n leven ook maar één schilderij verkocht" foto gpd speelt in de film 'Himmel über Berlin' van Wim Wenders - ook een van Latifs inspiratiebron nen - het circus een cruciale rol. „Ik was geen artiest. Ik hielp de tent opzetten. Maar de mys teries die in het circus gecreëerd werden, die alchemie, die sprak mij aan. Er was ook een waar zegster, die zei dat ze er eigen lijk niet in geloofde. Dat ze het alleen voor het publiek deed. Maar 's nachts, als we bij elkaar zaten, dan ging ze toch ook voor ons en zichzelf de kaarten leggen. Heel interessante men sen. Ze jagen niet het snelle geld na, maar gaan er vanuit dat als je je in iets vastbijt, je op een goede dag het fortuin wel op je pad moet vinden. Daar heb ik van geleerd. Kijk maar wat er gebeurt met die popartiesten die vanuit het niets een 'groot' contract tekenen. Een jaar later werken ze weer gewoon in een modeboetiek of bedienen ze weer in een restaurant. Ik kies voor de lange adem. Vincent Van Gogh heeft tijdens z'n leven ook maar één schilderij ver kocht." Optredens Mystery Slang: 7 mei Rotterdam (Rotown); 8 mei Amsterdam (Melkweg). Kunstenbond FNV en BBK gaan nauwer samenwerken AMSTERDAM GPD De Kunstenbond FNV en de Be roepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) gaan nau wer samenwerken. Een volledi ge fusie in een later stadium wordt niet uitgesloten. „Maar op dit moment zijn de verschil len tussen onze organisaties nog te groot", aldus Sigrid Ra- ben van de Kunstenbond FNV. De wens van het BBK-bestuur om nu al te fuseren is daarmee voorlopig van de baan. Het BBK-bestuur dringt aan op een samengaan van beide organisaties omdat daarmee de belangenbehartiging van kun stenaars beter wordt gediend. „Er wordt veel dubbel werk ge daan", motiveert BBK-voorzit- ter Frits Linnemann het voorstel in de BBK-krant. Tegelijkertijd wijst hij erop dat het op het ge bied van ledenwerving voorlo pig onmogelijk zal zijn samen te werken. Linnemann vreest overigens dat de BBK met ledenverlies zal worden geconfronteerd als de plannen van staatssecretaris Elske ter Veld (sociale zaken en werkgelegenheid) doorgaan om kunstenaars na een jaar bij stand te verplichten te sollicite ren. „Als de voorstellen door gaan wordt het heel moeilijk voor kunstenaars nog lidmaat schapsgeld op te brengen." In afwachting van de ledenverga dering van 17 mei wilde Linne mann geen nadere toelichting geven. Raben wijst er in haar reactie op dat beide organisaties de af gelopen jaren al een vruchtbare samenwerking tot stand hebben gebracht bij de beleidsbeïnvloe ding van de overheid. Dat ge beurt samen met de Federatie van Kunstenaarsverenigingen. De Kunstenbond FNV heeft op dit moment 5900 leden, de BBK 1800. BERGEN «GPD intens. Ingrid Kappelle heeft een gigantisch volume en stern- bereik: haar interpretatie is dra matisch en helder tegelijk. De mezzosopraan Rachel Ann Morgan dwong respect af met haar stralende en beheerste toon, ook in de duetten met Kappelle. Het versterkte 'Rand stedelijk' had een zware maar zeer dankbare taak, soms hero- isch, soms teder in de cellopar tijen bijvoorbeeld, hoewel daar één heel vreemd moment was alsof er iets doorheen speelde uit een versterker. Werk van Bergense schilders en beeldhouwers uit de periode 1910-1940 markeert de opening van Kranenburgh, het langver wachte Museum Bergen. Zus- tergemeenten en toeristenhaar den weten het al lang: het trotse briefhoofd van de gemeente vermeldt immers 'Bergen-Kun- stenaarsdorp'. Ook de inwoners van de Heerlijkheid roffelen zich al decennia op de borst: in Bergen woont sinds jaar en dag een kunstenaarskolonie. Maar waar kon je hun kunst zien? Waar was het permanente on derkomen waar de vrucht hing van schilders uit Bergen en om geving? „Onttrokken aan het openba re oog in de kelders van musea en in particuliere collecties", al dus Nicoline Koek, conservator van het pas geopende museum. De nieuwe conservator liep sta ge bij Museum De Wieger in Deurne en deed bij het Singer Museum in Laren de verkoop tentoonstellingen, waar zij ook de inzet van vrijwilligers coördi neerde. Die laatste taak is van levensbelang voor Museum Bergen, want voor de surveil lance en kaartverkoop zal het Mannen van het eerste uur Karei Colnot, Kees den tex en David Kouwnaar (vlnr) voor een olieverfschilderij van Piet Wiegman. foto joop boek/gpd goeddeels drijven op een fors aan de Bergense Hoflaan, staat met zijn neo-classisistische aanzicht op de provinciale mo- aantal vrijwilligers. Monument Het werk aan het Museum Ber gen is gedaan. Huize Kranen burgh, de 110 jaar oude voor malige burgemeesterswoning numentenïijst. Daarom is het gebouw zo min mogelijk aange tast, zo sober mogelijk ver bouwd. Een nieuwe vleugel is er zonder breekwerk simpel tegen aan gezet. Het sterke persoonlijke karak ter dat de vorige bewoonster, de beeldend kunstenares Ans Wor tel, aan het huis had gegeven heeft plaats gemaakt voor een no nonsense interieur. De ver diepingen zijn in kleine zalen verdeeld: in de gemoedelijke sfeer van de voormalige salons en slaapkamers hangen de 'Col- nots', de 'Filarski's', de 'Gestels' en de 'Wiegmannen'. Het Museum Bergen is in het begin van de jaren tachtig in de steigers gezet door onder ande ren Karei Colnot, Kees den Tex en David Kouwenaar. Deze drie beeldende kunstenaars ontwik kelden plannen om de Collectie Bergen te herbergen, een collec tie die is bijeengebracht door het Noordhollands Kunst Cen trum. De collectie bestaat primair uit kunstenaars van de Bergen se School, waar Leo Gestel een centrale positie innam. Ook zijn de namen van Else Berg. G.W. van Blaaderen, Amout Colnot, Henri le Fauconnier en Dirk Fi- larski met de Bergense School verbonden. De naam Museum Bergen is niet meteen de noemer voor de schilders van de 'Bergense School'. De Collectie Bergen omvat schilderijen, tekeningen en beelden uit een gebied dat loopt van Den Helder tot aan het Noordzeekanaal. Niet aan een bepaalde stijl, noch aan een vastomlijnde periode gebon den. In de collectie is prachtig werk ondergebracht van Sluy- ters, Kruyder, Kuyten, Weynand, Ten Holt; geen Ber- gense-School-kunstenaars, wel mensen die binding hadden met Bergen of van betekenis waren voor de ontwikkeling van de beeldende kunst in deze streken. De Bergense School is een ge wild onderwerp voor studenten kunstgeschiedenis, die een doc- toraalsriptie willen schrijven. Er is reeds een literatuuronderzoek gepland over alles dat is gepu bliceerd over de stroming. Het stage-project 'Maaltijd der vrienden', gemaakt naar aanlei ding van een schilderij van Charley Toorop, ligt al kant en klaar in de la. Er hoeven alleen maar de schilderijen voor te worden geleend, onder meer uit het Stedelijk Museum van Alk maar. De huidige tentoonstelling is tot 5 september te zien. Voor 1995 of '96 is een grote presen tatie over Bergen als kunste naarsdorp gepland: beeldende kunstenaars, musici, schrijvers, architecten, alle disciplines van het kunstenaarsdorp worden dan belicht. Philips tracteert moeder op een rondje Europa. Geef haar bijvoorbeeld het stoomstrijkijzer HD 1526 voor de Finishing touch. Dan heeft Philips straks een leuk extraatje vooi u. Da's altijd prijs... en misschien wint u wel Altijd prijs en misschien zelfs op reis! AMSTERDAM «GPD De huidige collectie van het Ste delijk Museum in Amsterdam moet volgens directeur Rudi Fuchs een structuur krijgen die past bij een museum van de 20e eeuw. „De collectie is nu nog fragmentarisch en pluriform", aldus Fuchs gisteren bij de pre sentatie van zijn eerste grote ex positie als opvolger van Wim Beeren. Hij sprak van „een braakliggend terrein, dat de ko mende jaren moet uitgroeien tot een mooi, overzichtelijk park". Voor zijn zomeropstelling „Het Materiaal" heeft Fuchs een ontdekkingstocht in depots, handgeschreven collectielijsten en catalogi gemaakt. „Er schuilt echter geen duidelijke ideologie achter deze expositie. Dat kan ook niet met zo'n gevarieerde collectie, maar de getoonde werken zijn wel op alle mogelij ke manieren in elkaar ge knoopt", motiveerde hij zijn keus. Een sterke visuele combi natie vormen bij voorbeeld de heldere kleuren op de grote doeken van Willem de Kooning met de plaatijzeren grondsculp- turen van Carl André in de ere zaak Fuchs noemde het schilderij van Lovis Corinth uit het begin van deze eeuw een van de ver rassingen van zijn zoektocht: „Ik las in een Duitse recensie dat het Stedelijk een van zijn mooiste werken in de collectie heeft. Ik toon het nu tegenover een onbekende Breitner". Bij de inrichting van de zalen heeft Fuchs vooruit gekeken naar de geplande nieuwbouw. „Het museum is straks twee keer zo groot. Daar moeten we ons vast op instellen. Deze expositie wordt daarom zorgvuldig vast gelegd, zodat we straks over een soort grammatica voor de nieuwbouw beschikken." Het Stedelijk moet volgens Fuchs geen kunsthal voor de avantgarde zijn, maar ook geen statisch museum voor de kunst van deze eeuw. Zijn tentoon stellingsprogramma combineert daarom de overleden schilder George Hendrik Breitner met kunstenaars van rond de veertig als de Duitser George Herold. Op zijn lijst voor dit jaar prijken verder gevestigde oudere kun stenaars als Jannis Kounellis en Donald Judd. Conservatoren zijn op dit mo ment op reis voor een expositie van kunstenaars die net hun opleiding hebben voltooid. Zo wil Fuchs de komende jaren ook de jonRste generatie aan bod laten komen. Vanwege zijn groeiende afkeer van de witir wanden, heeft hij de muren in middels licht blauwgrijs, zacht roze en zachtgeel laten schilde ren en is het licht in de centrale hal gedempt. „Het Materiaal" duurt tot en met 29 augustus. Nieuwe prijs voor literatuur BERGEN GPD Volgend jaar zullen er twee gro te gesponsorde literaire prijzen worden uitgereikt. Behalve de huidige AKO-prijs wordt er nog een nieuwe literaire prijs inge steld waarvan de naam op dit moment nog niet bekend is. De stichting AKO-literatuur- prijs die in maart aankondigde zich los te maken van de boek handelketen AKO (en het moe derbedrijf Audax) heeft een nieuwe sponsor gevonden. De naam van de nieuwe geldschie ter en de hoogte van de prijs worden echter pas bekendge maakt op 18 mei, een week na de uitreiking van de AKO-prijs op 11 mei. Het bestuur van de stichting AKO-literatuurprijs heeft zich van het AKO-concern afgekeerd omdat de boekhandelketen de prijs te veel een commercieel karakter wil geven. Het AKO-be- stuur maakte destijds bekend het prijzengeld van 50.000 naar 100.000 gulden te willen verho gen. 'Kunstenaar zou bedrijfsplan moeten hebben' AMSTERDAM ANP Beeldend kunstenaars die vol gens een ondernemingsplan werken, maken meer kans op economische zelfstandigheid. Hierdoor zullen zij op termijn minder vaak een beroep hoeven doen op de sociale voorzienin gen. Dit blijkt uit een onderzoek van het Management Advies Centrum (MAC) onder twintig beeldend kunstenaars, uitgc voerd met steun van onder meer het ministerie van wvc. Volgens het MAC moet dc overheid de ontwikkeling var ondernemingsplannen vooi kunstenaars financieel en be leidsmatig stimuleren. Daarbi zou moeten worden gestreeft naar het maken van een onder nemingsplan „op maat" vooi de beroepsgroep van beeldend kunstenaars, aldus het MAC. De twintig kunstenaars kre gen „meer zicht en greep op dt bedrijfsmatige aspecten var hun beroepspraktijk," aldus hc onderzoek. „Gebleken is dat he ondernemingsplan een zeer in dringende confrontatie tcweej brengt tussen wat de kunste naar is. wil en kan en wat de on derzoeker hem als spiegel voor houdt"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 25