'Samplen is een nieuwe kunstvorm' Cultuur&Kunst Caribische calypso en reggae in Wassenaarse galerie Bianca Cheek by Jowl knap, maar niet superieur Brieven Garbo geveild ZATERDAG 17 APRIL 1993 Meteorietenregen in museum leiden In het Nationaal Natuurhistorisch Museum in Leiden is vandaag en morgen een belangrijk deel van de meteorietenre gen te zien die vorig jaar neerkwam op de Oegandese plaats Mbale. Van de ruim 500 stenen die er toen vielen, zijn er 103 aan de Raamsteeg te zien. Daar zitten exemplaren tussen van 27,12 en 6 kilo. In het kader van het museumweekeinde zijn er ook aquarellen te zien van C. van Herwaarden. Deze kunstenaar schilderde vorig jaar skeletten en geconserveerde dieren in de magazijnen van het Natuurhistorisch Museum. Eveneens zijn er fototentoonstellingen van expedities naar de Seychellen en het tropisch regenwoud. INXS op toernee Amsterdam INXS komt voor drie concerten naar Nederland. De groep treedt 25 mei op in Paradiso in Amsterdam. 26 mei staat de band in het Muziekcentrum in Eindhoven en 29 juni spelen de mannen in de Evenementenhal in Groningen. De kaartver koop gaat zaterdag 24 april op de bekende voorverkoopadressen van start. Koorzang in Hartebrugkerk leiden Het Hartebrugkoor, het koninklijk mannenkoor Die Hag- he Sanghers en het Loveny Male Voice Choir uit Cornwall zijn zondag 18 april te beluisteren in de Hartebrugkerk in Leiden. Op het programma staan werken van onder meer Gounod, Janacek en Stallybrass. Organist Anton de Boer en pianiste Elizabeth Tamblyn ondersteunen de koren. Het optreden begint om 15.00 Jazz in Warmond warmond In Dekkers tennishal in Warmond spelen zondag 18 april Bernard Berkhout met zijn Swingmates en het Jaffo Gate Quartet. Berkhout, een al vele malen gelauwerde klarinettist, treedt tevens op als spreekstalmeester. Het optreden begint om 15.00 uur aan de Veerpolder 14. Japan in de bibliotheek leiden Handboogschieten, origami, spelletjes en het leven van alledag komen zondag 18 april aan de orde in de bibliotheek aan de Nieuwstraat in Leiaen. Beeldend kunstenaar Kees Buurman vertelt vanaf 13.00 uur over kyundo, Japans handboogschieten met een boog van 2,10 meter. Buiten bij de Burcht geeft hij ver volgens een demonstratie. Mevrouw Kurakawa vertelt vanaf 14.00 uur over het leven van alledag in Japan. Tussen 12.00 uur en 16.00 uur geeft de Leidse afdeling van de Nederlandse Go- club demonstraties van diverse Japanse bordspelen. De activitei ten vinden plaats in het kader van de Japan-maand in de biblio theek. Wajangspel in museum leiden In het Rijksmuseum voor Volkenkunde is maandag 19 april een opvoering van een wayangspel uit Bali. De voorstelling vertelt het Hindoe-epos Ramayana. Twee musici op het traditio nele gender-instrument begeleiden het spel. Dr. Hedi Hintzier, specialiste van de Balische cultuur aan de Leidse universiteit, verzorgt de inleiding en speelt de voorstelling. Het wayangspel begint om 20.00 uur. RUYGROK. 071-1 Nieuw album van commerciële pop-rappers PM Dawn De groep PM Dawn wordt binnen de gestaalde kaders van de hiphop niet altijd serieus genomen en dat stoort rapper Prince Be behoorlijk- Goed, zijn muziek mag dan op het eerste gehoor de smaak van fondant hebben en op het nieuwe PM Dawn-album zingt hij zelfs het mooie Beatles-liedje 'Norwegian Wood'. Maar ondertussen voelt Prince Be zich nog altijd nauw verbonden met hardcore hiphop zoals die door rappers als Public Enemy wordt gemaakt. londen peter bruyn Rapper Prince Be, alias Attrell Cordes, en zijn broer Jarett, die zich DJ Minute Mix noemt, hadden als PM Dawn eind 1991 een gigantische hit met het nummer 'Set a Drift on Memory Bliss'. Een melodieus deuntje 'pophop', dat zwaar leunde op een sample uit Spandau Ballets klassieker 'True'. Goed voor een top-10 hit in Nederland en nummer één in de Amerikaanse Billboard-lijst. Toen ook het al bum met de ononthoudbare ti tel 'Of the Heart, of the Soul and of the Cross: The Utopian Expe rience' een commerciële klap per werd, zat het wel goed voor de volumineuze Attrell en broertje Jarett. Geen wonder dat ook de nieuwe single 'Looking through patient Eyes' gebaseerd is op een sample uit een bekende hit, ditmaal 'Father Figure' van Ge orge Michael. Omdat, zo ver klaart Prince Be, dat zo'n prach tig spiritueel nummer is. „Toen ik George vroeg of ik het mocht gebruiken voor onze plaat rea geerde hij meteen enthousiast," vertelt de rapper en trekt tijdens het praten een doos volkoren crackers open. Sarcastisch De tweede PM Dawn-cd, 'The Bliss album? (Vibrations of Love and Anger and the Ponderance of Life and Existence)' - pffff, wat een titel weer - sluit naad loos aan bij het debuut. Weder om staat de muziek van de twee broers uit New Jersey met an derhalf been in de mainstream- pop. Geen wonder, want de va der van Attrell en Jarett was één van de oprichters van de jaren zeventig pop-funk formatie Kool and the Gang. „Toch moet je de titel van de ze plaat in eerste instantie sar castisch opvatten," zegt Prince Be, terwijl hij een crackertje kaas naar binnen werkt en met een slok diët-Coke wegspoelt. „De muziek blijft misschien mooi en lief, maar in de teksten is op dit album veel meer oog voor de realiteit. Ik zie CNN. We hebben het afgelopen jaar veel rassenrellen in Amerika gehad. Maar eigenlijk leidden die de aandacht alleen maar af van de echte tegenstelling: die tussen arm en rijk. Zelf zie ik dat on derscheid blank/zwart niet zo. Ik zie mijzelf in de eerste plaats als 'mens'. En als we allemaal zo met elkaar omgaan krijgen we op de duur ook wel dezelfde huidskleur." Zondebokken „We schreeuwen niet zo als veel andere rappers. Ik zeg niet: je moet het zo en zo doen. Ik zeg: hier ben ik en ik leef op deze manier. Als ik ergens voor pleit dan is het tolerantie." Hij blijft zich echter hiphop per voelen, benadrukt Prince Be en hapt nog een cracker met kaas naar binnen. Ja, ook nu hij een Beatle-liedje als 'Norwegian Rapper Prince Be (rechts) en zijn broertje DJ Minute Mix: „Als ik ergens voor pleit dan is het tolerantie." Wood' op z'n nieuwe plaat ge zet heeft. Geen wonder dat Chuck D van Public Enemy en die andere harde jongen, Ice-T, de softe 'pophop' van PM Dawn als 'sell out' betitelen. Artistieke uitverkoop. Prince Be maakt er zich kwaad over. „Wij zijn de zondebokken. Daar gaat het nummer 'Plastic' op ons nieuwe album ook over. Maar als ie mand als ik, of een hitparade- rapper als Hammer, nu werke lijk houdt van de muziek die hij maakt, hoe kun je zo iemand dan van 'uitverkoop' beschuldi gen?" Het gebruik van 'samples', framenten van andere platen, is ook zo'n kwestie waar de voice uit New Jersey zich graag over uitlaat. De mensen moeten eens gaan beseffen dat het wer ken met samples ook een kunstvorm is, meent hij. „Als ik de Mona Lisa in kleine stukjes knip en van die snippers leg ik dan mijn naam. Wiens werk is dat, het mijne of van Leonardo da Vinei? Dat soort vragen die nen nodig eens opgelost wor den." In de toekomst zal het samp len volgens hem een steeds gro tere rol in de popmuziek gaan FOTO CPO spelen. „Luister maar naar de platen van Paul Weller Mick Jagger. Dat is één en al "nple-werk. En als dat soort zich ermee bezig gaan houden, dan zullen er ook ein delijk wel eens goede regels en wetten op het samplen komen. Mainstream-pop. Hiphop. Ei genlijk komt het gewoon neer op wat meer respect voor el kaar." Rondtheater met grappig avontuur theater recensie wunand zeilstra 'Het geheim van Tweebeenseiland' naar Guus Kuijer door het Rondthea ter Regie Eric Pul. Spel Bart Rijsber- gen, Paul van Pelt, Sabien de Bruijne, Robert Strijk, Erik Jarvsonius, Menno Bentveld en Nick van Leeuwen. Ge zien: 16/4, aula Vlietlandcollege Lei den. Aldaar nog te zien: 17 en 18/4 (aanvang: 15.00 uur). Het aardige van spelen voor kinderen zit voor een groot deel in de vormgeving. Een spannende aankleding moet hen ertoe verleiden om mee te gaan in een of andere fan tasiewereld. Op dit punt heeft het Rondtheater kleur rijk uitgepakt. Voor de to- neélbewerking van.'Het ge heim van Tweebeens-eiland' van Guus Kuijer heb je onder meer een eiland, een veer pont en een piratenschip no dig. Stuk voor stuk zijn hier voor met zorg en humor op lossingen gevonden die on getwijfeld tot de verbeelding spreken. Om losse scènes aan elkaar te plakken, kan muziek een zeer geschikt middel zijn. Dat weet het Rondtheater natuurlijk ook, en daarom hebben zij een orkest uitge nodigd, bestaande uit leer lingen van de Streekmuziek- school afdeling Leiden en Voorschoten. Men kan dan ook gerust spreken van een vrij groot opgezette theater- produktie. De toneelbewerking van het verhaal van Guus Kuijer, die de groep zelf maakte, zit handig in elkaar. Van een ge woon dagje uit met oma in Amsterdam belanden we ge leidelijk in een wereld van onbewoonde eilanden, ver borgen schatten en brutale zeerovers. Een enkele keer overheerst enigszins het ver halend element waardoor het stuk iets wegzakt. Geluk kig zijn er ruim voldoende le vendige speelscènes die voorkomen dat de aandacht verslapt. Bovendien zal het stuk door het ingespeeld ra ken steeds aan tempo win nen. 'Het geheim van Twee beens-eiland' duurt ongeveer twee uur en is bestemd voor kinderen vanaf groep 3 van de basisschool. Het Rondthe ater maakt er een grappig avonturenverhaal van. beeldende kunst 12-17 i in 't Klooster. Kerkstraat 27, Wassenaar De metropool heet de plaats te zijn waar verschillende culturen met elkaar worden geconfron teerd. Maar wat te denken van de Caribische archipel, waar een mengelmoes van verschil lende rassen leeft? Van origine Afrikaanse negers, Nederlandse joden, Zuidamerikaanse india nen, allerlei Europeanen en Amerikanen, de populatie van de eilanden is kakelbont. Welke invloed zoiets op de beeldende kunst heeft? Galerie 'Bianca in 't Klooster' poogt een antwoord op deze vraag te geven door vier Antilliaanse kunstenaars te la ten exposeren. Anton Vreede heeft een sterke voorkeur voor het schilderen naar en over de natuur, al kan men zijn werk zeker niet realis tisch noemen. Hij houdt van ruige schilders als Penck, Bas- quiat en Guston die hij verge lijkt met primitieve holenmen- sen. Hun mythische tekens lij ken hem beinvloed te hebben: de olifanten, toekans en neus hoornvogels die zijn schilderij en bevolken zijn meer dan hun afbeelding. In 'Poetry Park', een olieverfschilderij, krijgen de ge stalten een tijdloos, universeel karakter. In het werk van Vreede is ook een zekere muzikaliteit te herkennen: de Caribische ca lypso-, reggae- en merengue-to- nen klinken door in kleur en De maker van 'Moeder Rots' in het Amsterdamse Vondel park, beeldhouwer Nelson Car- rilho, is aanwezig met brons. De vaak ijle, fragiele figuraties doen, hoewel ruimtelijk, enigszins denken aan het pre historische tekenschrift zoals dat in Spaanse en Afrikaanse grotten is aangetroffen. Zijn beelden zijn net als deze afbeel dingen verhalend van karakter, maar in tegenstelling tot het ge- noemde tekenschrift met hu mor beladen. De meest traceerbare repre sentant van de affo-Antilliaanse cultuur is Nel Simon. Zijn kera misch werk bestaat hoofdzake lijk uit sterk gestileerde, in zich zelf gesloten vrouwenfiguren. Het zijn ronde, ruimtelijke por tretten van landgenoten, die sterk naar abstraktie neigen. Tot slot de schilderijen van Rudy Martina: de beweging en het ritme op zijn transparante doeken zijn nog het beste te il lustreren aan de hand van een citaat van de op Curasao gebo ren schrijver Marugg: en al de Caribische eilanden, waar van de geologen altijd al ver moed hebben dat zij de vorm hebben van een paddestoel, zullen *afknakken van de aard schors en drijvend worden voortgesleept in de woest kol kende maalstroom, om daarna, het een na het andere, te ver dwijnen in de neerzuigende wieling van de waanzinnige Michel de Ghelderode en Don't Fool with Love van Alfred de Musset Vertaling en regie: Dedan Donellan Gezien op 16apnl in de Leidse Schouwburg Er zijn heel wat mensen die vin den dat eigenlijk alleen Britten toneel kunnen spelen. Vaak zijn ze een tikje, of een tik, anglofiel. Zie bijvoorbeeld de eerste zin van het programma van de schouwburgvoorstelling van gisteren: 'Het gezelschap Cheek by Jowl maakt theater zoals we het alleen in Engeland vinden; een groep zeer getalenteerde acteurs onder begeleiding van een kundig regisseur die het theater tot leven weet te bren gen.' Een dubbele punt ging de schrijver kennelijk nog net iets te ver. Gisteren was een proeve van dat superieure Britse theater te zien. The Guardian schreef er over dat 'Groot Brittannië zich geen betere vlag voor het Britse theater kon wensen'. Cheek by Jowl stoeide met On ne badine pas avec I'amour van De Mus set, en presenteerde dat met Les Aveugles van De Ghelderode als een soort voorfilmpje van een kwartier. In dat miniatuurtje gaan drie blinde Vlaamse pel grims op weg naar Rome, maar ze lopen alleen rondjes om Brussel. De raad van een man met één oog weigeren ze te aanvaarden, waardoor ze een sloot inlopen en verdrinken. In het stuk van De Musset hebben een welgestelde neef en nicht het zo druk met interes sant doen, dat ze elkaar pas op het laatst hun liefde toegeven. Dat leidt tot de dood van een in hun spel misleid dorpsmeisje, waardoor de nicht alsnog voor het klooster kiest. De vormge ving van het stuk is simpel, maar fraai: gespeeld wordt op een ronde houten vloer, doeken met projecties geven de plaats van handeling aan. Het spel is gestileerd, met subtiel overdre ven gebaren en mooi geïroni seerde clichés, zoals dat van de hyperromantische jongeling. Naast de bedoelde effecten was er ook wel eens sprake van overacting: ik had soms het ge voel dat er gespeeld werd voor mensen die twintig meter ach ter me zaten. Heel anders dan in die prachtig ingetogen geac teerde Britse tv-series. Rolbeheersingen tekstbehan deling waren uitstekend, som mige effecten waren aan de gro ve kant. De enscenering (de spelers blijven naast de vloer aanwezig; soms treden ze even uit de theaterwerkelijkheid om iets te vertellen) is goed door dacht en vraagt weinig aan dacht voor zichzelf. Knap was het zeker, maar Cheek by Jowl sleepte mij niet aan m'n haren de voorstelling in. Kortom, geen reden voor de betere Neder landse theatermakers om een minderwaardigheidsgevoel te hebben tegenover die onaan tastbare Britten. Amerikaan ontwerpt nieuw hoofdkantoor ABN-AMRO amsterdam anp De Amerikaanse architect Henry N. Cobb van het bureau Pei Cobb Fred Partners, dat onder meer de glazen piramide voor het Louvre museum in Parijs ontwierp, gaat het ontwerp maken voor het nieuwe hoofdkantoor van de ABN Amro-bank in Am sterdam. Bij de bouw van het pand gaat Cobb samen werken met het Nederlandse architectenbureau Architecten Cie in Am sterdam. Volgens een woordvoerder van de gemeente Amsterdam heeft Cobb vier ranke torens ontworpen, die als een soort taartpunten worden neergezet, maar niet in dezelfde richting wijzen. In Ne derland is de Amerikaanse architect ook verantwoordelijk voor het ontwerp van het Beatrixkwartier in Den Haag, een futuris tisch kantorencomplex aan de Prinses Beatrixlaan. Cobb is één van de oprichters van het architectenbureau Pei Cobb Fred Partners. Dit internationaal vooraanstaande archi tectenbureau ontwierp de afgelopen decennia gebouwen voor veel grote bedrijven, instellingen en musea. Greta Garbo bevestigt in haar brieven het beeld w drietige vrouw. A londen gpd „It is sad to be alone..." is een van de zinnen uit brieven die filmster Greta Garbo aan de Poolse actrice Salka Steuer- mann Viertel schreef. De zesen zestig brieven, die soms wel ze ven kantjes tellen, worden op acht juni bij Sotheby's in Lon den geveild. De twee actrices speelden voor het eerst samen in de Duit se versie van de film 'Anna Christie' in 1930. In brieven noemde Greta haar vriendin 'Darling Salka', 'Salka lilla', 'Sal ka liebe' en 'Geliebtes Mensch'. Garbo is de geschiedenis inge gaan als een verdrietige en een zame vrouw. In de brieven be vestigt ze zelf dat beeld door aan haar vriendin zinnen tc schrijven als The world is abso lutely mad...', It is sad to be alo ne but sometimes its even more difficult to be with someone...' en '1 have no lovers but I have Iniuhlrs just tho same...', l.arbo was dan ook blij met de aanwe zigheid van Viertel in Holly wood en met de brieven die zij elkaar schreven. Behalve over haar sociale le ven schrijft Garbo ook over haar films, ratoan naar Europa, regis seurs en de studio's. De brieven voor de veiling komen recht streeks van de familie van Salka Steuermann Viertel, die in 1978 stierf. Naar verwachting leveren de brieven 60.000 tot 90.000 gulden op. De veiling is de eer ste in de reeks 'Film Memorabi lia and Animation Art'. I Spiegelwanden I Spiegels op maat I Spiegels met lijst I Glazen meubelen I Vitrines I Tafels volgens model GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) I Alles uit eigen atelier Telefoon 071 - 21 80 55

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19