'Ik wil niet mijn hele
leven 'Cats' spelen'
'Ik zou graag een moordende psychopaat willen spelen'
Rtv show
"I 1
ry
Gebrilde witte jas
C
m mp
Nieuwe impulsen voor
levende klassieke muziek
VRIJDAG 26 MAART 1993
10
Ruth Jacott heeft zin in Eurovisie Songfestival in Ierland
én ding staat voor
I Ruth Jacott vast:
n haar toekomst als
zangeres hangt niet af van het
Eurovisie Songfestival. „Ik ben
het absoluut niet eens met de
mensen die zeggen dat deelna
me aan het songfestival je car
rière kan schaden." Vorig jaar
stond ze in het Zweedse Göte-
borg in het achtergrondkoor
van haar partner Humphrey
Campbell. In het Ierse Mill-
street Town treedt ze op 15
mei als soliste aan. Het publiek
zal uitmaken met welk liedje
ze Nederland gaat vertegen
woordigen op het 38ste liedjes
circus van Europa*
Ze heeft er zin in. „De ervarin
gen van vorig jaar waren te gek.
Ik raad het iedere collega aan. Je
moet het een keer meemaken
in je carrière. Niet alleen om te
kijken hoe je zelf eindigt, maar
ook om te zien hoe anderen te
werk gaan. In principe heb ik al
gewonnen. Ik vind het een eer
dat ik Nederland mag vertegen
woordigen."
Ruth Jacott blijft er nuchter
onder. Ze is ook vast van plan
haar hoofd niet op hol te laten
brengen door mensen die haar
bij voorbaat al de overwinning
toedichten. „Ik doe het voor
mezelf. Hoe anderen mijn liedje
vinden, interesseert me niet. Je
moet in dit vak prettig bezig
zijn. Als je rekent op groot suc
ces, doe je het verkeerd. Dat
neemt niet weg dat het hartstik
ke leuk zou zijn als ik zou wio-
Kwaliteiten
In de zomervakantie van vorig
jaar, nauwelijks twee maanden
nadat haar levensgezel
Humphrey Campbell met 'Wijs
me de weg' een verdienstelijke
negende plaats behaalde, werd
Ruth Jacott gevraagd voor het
festival van dit jaar. „Ik heb
meteen 'ja' gezegd. Hoe die bal
precies is gaan rollen, weet ik
niet. Ik heb me laten vertellen
dat ik gevraagd ben vanwege
mijn kwaliteiten als zangeres."
Nooit eerder werd de Neder
landse kandidaat voor het festi
val zo vroeg bekend gemaakt.
„Ik schrok er ook van", bekent
Ruth Jacott. „Maar er zitten wel
veel voordelen aan. Ik heb nu
de tijd gehad om over alle as
pecten goed na te denken. Er
komt straks een goed produkt.
Normaliter is zo n songfestival
een kwestie van: op hoop van
zegen. Deelnemers krijgen pas
heel laat te horen dat ze mogen
meedoen. Er is dan veel minder
tijd om je goed voor te berei
den."
Ze is de enige zangeres die in
de nationale voorronde zingt.
Ruth Jacott voelde niets voor
een competitie met andere ar
tiesten. „Na al die jaren ervaring
wil ik aan zo'n race niet mee
doen. Misschien wel omdat ik
het niet leuk zou vinden om
laag te eindigen." Ze zou zich
ook niet op haar gemak voelen
tussen onbekende, beginnende
artiesten. „Eigenlijk zouden ze
elk jaar ervaren collega's moe
ten vragen. Die weten tenmin
ste hoe hard ze moeten knok
ken."
Voor de nationale finale van
26 maart stuurden componisten
en tekstschrijvers 797 liedjes
naar de NOS. Een speciale com
missie koos daarvan de achttien
beste uit. Samen met Ruth Ja
cott werden daaruit vervolgens
de acht liedjes voor de pre-se-
lectie geselecteerd. „Ik had een
veto-recht. Als ik het liedje moet
zingen, moet ik er ook blij mee
zijn. De laatste selectie deden
we met vijf mensen. Gelukkig
zaten we qua smaak op één lijn.
De keuze was niet zo moeilijk."
Kanjers
Stuk voor stuk goede liedjes, be
weert Ruth Jacott. „Voor het
festival zitten er vier kanjers bij.
Ik heb geen voorkeur. Het
wordt ook steeds moeilijker om
een voorkeur te krijgen naar
mate je de nummers vaker
hoort." Lisa Boray en Edwin
Schimscheimer behoren tot de
uitverkoren componisten. Ook
Jan Kisjes, die enkele jaren 'Blijf
zoals je bent' voor Justine Pel-
melay schreef,, is er weer bij.
CLOSE UP
„Voor de rest zijn het allemaal
onbekende namen."
De acht liedjes komen ook op
de eerste, Nederlandstalige CD
van Ruth Jacott. Samen met
producer Hans Vermeulen
werkt ze in de Hilversumse Wis
seloord Studio's aan de opna
mes. „Ik vind het prettig om
met Hans te werken. Hij is een
gigant op muzikaal gebied. Ik
kan veel van hem leren. Dat Ifeb
ik absoluut nodig. Ook op het
persoonlijke vlak kunnen we el
kaar goed vinden."
Jacott, in 1960 geboren in Pa
ramaribo, stond als 14-jarige
voor het eerst op de planken.
Drie jaar later deed ze mee aan
een talentenjacht. „Die heb ik
fiiet gewonnen." Toch ging het
snel bergopwaarts met de zan
geres. Ze maakte een tournee
door Zuid-Amerika met The
Twinkle Stars ^an Oscar Harris
en trad veel op met orkesten in
Nederland en Duitsland. In
1986 won ze samen met Lisa
Boray en Mariëlla Tromp de
Knokke Cup.
De definitieve doorbraak
kwam met haar rol van Grisa-
bella in de Amsterdamse versie
van de musical 'Cats'. Die lever
de haar lovende kritieken op,
twee seizoenen lang. Ook in Zü-
rich speelde ze die rol. Dit sei
zoen werd ze opnieuw gevraagd
voor 'Cats'. Maar Ruth Jacott
bedankte voor de eer. „Het is
een hele mooie rol. Maar ik wil
niet mijn hele leven 'Cats' spe
len." „Ik hou van variatie en
ben blij met al die kansen die ik
krijg", zegt de zangeres over
haar carrière tot nu toe. „Voor
hetzelfde geld was ik al heel be
kend; dan is het moeilijk om
iets anders te doen. Daar heb ik
nu dus geen last van. Ik vind al
le facetten van dit vak te gek.
Tot nu toe heb ik meer bereikt
dan waar ik als klein kind van
droomde. Ik ben een tevreden
mens, ook al zou morgen alles
voorbijzijn."
(Het Nationaal Songfestival,
vanavond, 20.20 uur, Neder
land 3)
Brian Austin Green uit Beverly Hills 90210:
LOS ANGELES MONIQUE BRANDT
M e gelden in Amerika als de
W j grootste jeugdidolen van de
ÉL—Jl laatste jaren: de spelers van
de serie Beverly Hills 90210. Ook in Ne
derland neemt hun populariteit inmid
dels gigantische vormen aan. Brian
Austin Green (19), bij de Beverly Hills-
fans vooral bekend als David Silver is
echter verbazingwekkend nuchter on
der zijn wereldwijde roem. De jonge
acteur - baseball pet, t-shirt, sport
schoenen en een brede glimlach - blijft
relativeren.
„Ik vind het best leuk hoor, maar al
die aandacht heeft me niet echt veran
derd. Ik wil mensen vermaken, en het
maakt me echt niet uit of dat jonge
meisjes zijn of oude kerels die de hele
dag bier zitten te drinken. We hebben
deze populariteit zelf overigens nooit
verwacht. De eerste dertien afleverin
gen werden heel slecht bekeken, en
dus dreigde de serie stopgezet te wor
den. Maar de tweede reeks sloeg wel
aan, en opeens werden we een gigan
tisch succes."
„Ik kan er goed mee leven. Ik werk
als sinds mijn tiende als acteur, dus ik
heb sowieso al een ander leven achter
de rug dan de meeste mensen. Ik kan
misschien niet altijd rustig op straat lo
pen, maar aan de andere kant ben ik in
een positie waarin niet veel andere
mensen verkeren. Trouwens, zo be
roemd ben ik nu ook weer niet. Men
sen van het kaliber Robert de Niro en
Al Pacino, dat zijn pas échte sterren."
De veelbekroonde Amerikaanse serie
draait om de problemen van een groep
jongeren in het uiterst welvarende Be
verly Hills. Want wie dacht dat de rijke,
verwende leerlingen van West Beverly
High een gemakkelijk leventje hebben,
komt bedrogen uit. Ruzie, ouders die
gaan scheiden, liefdesproblemen,
drugs en racisme, het komt allemaal
aan bod.
Brian: „Sommige mensen vinden de
serie niet geloofwaardig omdat het zich
afspeelt in een omgeving waar ieder
een ontzettend rijk is. Maar alle jonge
ren, arm of rijk, krijgen eens te maken
met kwesties als drugs of AIDS. Het
goede aan deze serie is juist dat het dit
soort problemen serieus behandelt. We
hebben een jong publiek en kinderen
moeten zich bewust zijn van wat er in
de wereld gebeurt. Ik vind dat Ameri
kaanse jongeren niet goed geïnfor
meerd worden door ouders en leraren
over kwesties als AIDS en drugs. Dan is
het goed dat ze nog iets opsteken van
hun favoriete tv-programma. Televisie
moet niet alléén amusement zijn."
Jeugd
Brian Austin Green werkt al negen jaar
als acteur. Ook deed hij commercials
voor radio en televisie. „Ik wist zelf al
heel jong dat ik het vak in wilde. Ik heb
het altijd al heerlijk gevonden om
mensen te amuseren. Als we vroeger
naar een restaurant gingen, stapte ik,
een kleuter, meteen naar de mensen
aan de tafel naast ons en stelde uitge
breid mijn hele familie voor. Of ik
stond op en zong liedjes."
„Mijn ouders waren aanvankelijk
niet blij toen ik, ik was een jaar of ne
gen, vertelde dat ik acteur wilde wor
den. Ze waren bang dat het te zwaar
voor me zou zijn. Ik kreeg een half jaar
Brian Austin Green, één v
i Beverly Hills 90210.
'bedenktijd'. Begrijpelijk, ook gezien
het feit dat het een belangrijk deel van
hun tijd in beslag zou nemen, ze moes
ten immers altijd met me mee, naar
audities, naar opnamen. Maar toen ze
eenmaal beseften dat ik het met heel
mijn hart wilde, schaarden ze zich vier
kant achter me. En ik heb door mijn
werk natuurlijk een andere jeugd ge
had dan 'normale' kinderen, maar ik
heb nooit het gevoel gehad dat ik iets
miste. Ik vond acteren gewoon* veel
leuker dan voetballen."
Brian Green nam als jong talent dr
amalessen. Bovendien werd hij door
zijn vader, drummer George Green, ge
stimuleerd om muzieklessen te ne
men. Hij is dan ook een verdienstelijk
muzikant. Zo verdienstelijk, dat hij de
ze zomer bij Capitol Records zijn eer
ste CD uitbrengt met zijn groep Com
mon Ground, met Dionne Warwicks
zoon Damon Eliott. De band maakt
een soort combipatie van rap, funk en
hiphop. „Muziek is erg belangrijk voor
me, maar ik wil mijn muziek en het ac
teren zo lang mogelijk blijven combi
neren. Ik ben nog niet lang genoeg be
zig om te beseffen wat het betekent om
geheel voor de muziek te kiezen."
FOTO O PD
Veel teksten van Common Ground
gaan over racisme, een van de sociale
kwesties waar Brian zich actief mee be
zig houdt. Ook het milieu heeft zijn bij
zondere belangstelling. Onlangs was
de acteur (in Amerika) te zien in de tv-
special '50 simpele dingen die jonge
ren kunnen doen om het milieu te ver
beteren'. „Ik werk veel met milieuorga
nisaties, ga bijvoorbeeld naar sympo
sia, in de hoop dat ik door mijn be
kendheid jongeren kan stimuleren om
zich heen te kijken. De jeugd van nu
regeert de wereld van morgen, en ik
hoop dat ze actief worden in de strijd
tegen milieuvervuiling
„Het lijkt of het Witte Huis totaal
geen belang hecht aan dit soort kwes
ties. De binnenlandse problemen in de
Verenigde Staten zijn groot, dankzij
Bush. Clinton lijkt niet echt een me
ning te hebben over wat er moet ge
beuren. Ik heb op Ross Perot gestemd,
omdat ik denk dat hij de enige is die de
economische problemen te lijf kan
gaan. Hij legde tijdens zijn verkiezings
campagne de vraag voor: 'Aan wie zou
jij je geld toevertrouwen?'. Nou, als ik
zou moeten kiezen tussen Bush, Clin
ton of Ross Perot, wist ik het wel. Ross
Perot, een 'selfmade' miljardair, is de
man voor mij."
Psychopaat
Brian wil het komend seizoen graag
een aflevering van Beverly Hills 90210
regisseren, in navolging van medespe
ler Jason Priestley, alias Brandon
Walsh. Priestley nam het afgelopen sei
zoen een deel voor zijn rekening.
Brians andere wens is een filmrol als
moordende psychopaat, bijvoorbeeld
als Robert de Niro in de speelfilm Cape
Fear. „Het klinkt misschien een beetje
vreemd, maar het lijkt me heerlijk om
een heel andere kant van mezelf te la
ten zien. Een personage waar je de
kriebels van krijgt door dat wat hij uit
straalt. Iets heel anders dus dan de rol
van David Silver."
„David is een beetje onzeker over
wat mensen van hem vinden, eigenlijk
nogal een sukkel. Hij is druk bezig
zichzelf te vinden. Afgezien van onze
lengte, onze liefde voor muziek en ons
kapsel lijken we totaal niet op elkaar.
Toen ikzelf op school zat, zat ik liever
in mijn eentje te eten dan dat ik bij een
groep mensen ging zitten die ik niet
echt mocht. Ik heb altijd geloofd dat ie
mand me maar moet nemen zoals ik
ben. Als iemand me niet mag is het
jammer, maar ik ga mezelf echt niet
veranderen om bij mensen in de
smaak te vallen."
Wie in ieder geval niet meer in de
smaak valt bij het publiek is Shannen
Doherty, Brenda Walsh in de serie.
Amerikaanse roddelbladen staan bol
van berichten over vermeend wange
drag van het 'egoïstische kreng'; over
haar vermeende arrogantie en uitspat
tingen. Er bestaat inmiddels zelfs een 'I
hate Brenda'-club, die eist dat Doherty
uit de serie wordt geschreven, en de
haatdragende leden voorziet van shirts
en stickers. Een Amerikaanse band wil
binnenkort een plaat uitbrengen met
de titel 'I hate Brenda'.
Brian: „Ik ben een goede vriend van
Shannen. Die hele campagne is opge
zet door de roddelbladen. Ze dachten
waarschijnlijk 'die lui zijn zó perfect,
die moeten we aanpakken'. Ze hebben
een muntje opgegooid en toevallig was
Shannen het slachtoffer. Zij is een heel
sterke persoonlijkheid, het komt mis
schien wel eens negatief over. Wat haar
carrière betreft, weet ze precies wat ze
wil. Maar ik kan goed met haar op
schieten, zoals iedereen op de set. Er
werd zelfs geschreven dat ze uit de se
rie is gezet. Onzin. We gaan voorlopig
gewoon door. En als het publiek Bever
ly Hills niet meer kan waarderen, dan
zie je me wel bij het dichtsbijzijnde ar
beidsbureau, of ik neem met genoegen
je bestelling op bij McDonalds."
(Beverly Hills 90210, iedere zondag
bij RTL 4 om 20.30)
oms denk je met wee-
i moed terug aan vroe-
ger.'Toen de nog in
zwart-wit uitgevoerde recla
mespots zo nieuw waren dat ze
door de kijkers werden gevolgd
als een spannende film. Ook de
eerste in kleur uitgevoerde
spots bereikten bijna alle huis
gezinnen.
Het nieuwtje is er inmiddels
vanaf en de belangstelling heeft
plaatsgemaakt voor irritatie en
iachstuipen. Die irritatie wordt
voornamelijk veroorzaakt door
dat reclamespots tegenwoordig
tijdens de reguliere program
mering worden uitgezonden,
waardoor ontsnapping prak
tisch onmogelijk is.
Maar reclamespots zijn voor al
les lachwekkend. De spots voor
waspoeders voeren al jarenlang
de lijst aan van meest infantiele
en dus lachwekkende reclame-
fimpjes. Maar daar dachten de
makers iets op te hebben ge
vonden. Overigens zonder re
sultaat.
Allereerst voerden de spotjes
makers een deskundige ten to
nele, die gekleed in een witte jas
glashard beweerde dat hij in
een laboratorium wasmiddelen
ontwikkelde. Deze deskundige
voerde voor het eerst de termen
TAED en PH-waarde in. Geen
hond die wist wat dat beteken
de, maar het klonk wel heel erg
belangrijk.
Tegenwoordig doet de moderne
huismens de was met mega-
pearls, die het vuil tot in de ve
zels aanpakken en die zelfs, je
houdt het niet voor mogelijk, de
vale truitjes hun eigenlijk kleur
weer teruggeven. Vervolgens
wordt de was Robijntjeszacht
met een wasverzachter die ruikt
naar een frisse alpenweide.
Edelweiss en koeiepoep dus.
Dat zullen ze toch niet bedoelen
met die chocola waarin je de al-
penmelk proeft?
Nee, dan die citroentjesfrisse
wc. Ook in het kleinste kamertje
zijn de bacteriën kansloos, want
de wc-eend komt zelfs onder de
rand. Een veilig gevoel.
Soms is de reclame haar tijd ver
vooruit. Een bekend zeep- en
deodorantmerk sprak al van de
wilde frisheid van limoenen,
toen nog niemand zo'n limoen-
tje van dichtbij had gezien.
Sommigen meenden daarom
dat over meloenen danwel ci
troenen werd gesproken. En de
reclamezin 'Kalk, wij vrouwen
weten wel waarom' was al di
verse keren de huiskamers inge-
toeterd voordat de praatpro
gramma's ons uitlegde waarom
vrouwen dat moeten weten.
En wat te denken van huidver
zorgingsmiddelen met liposo-
men. Nooit geweten dat dat on
ontbeerlijk is voor een perzik
huidje en voorkomt dat je een
rimpelig appelhuidje krijgt.
Maar toch vallen deze novitei
ten in het niet bij de gigantische
ontwikkeling die de maandver-
bandmarkt doormaakt.
De moderne vrouw hoeft geen
genoegen meer te nemen met
hoekig maandverband, maar
kiest voor de afgeronde vorm
met of zonder vleugeltjes. „Een
echt vrouwelijke bescherming
waar ik mijn hoofd niet bij hoef
te houden", zegt de carrière
vrouw bloedserieus.
Ook de luierfabrikanten vinden
bijna wekelijks een nieuw gat in
de markt. Allereerst de luier met
piasgootje en elastieke randjes
tegen het doorlekken, vervol-
gens luiers voor jongens en lui
ers voor meisjes en nu aparte
luiers voor baby's, peuters en
kleuters. Op die manier blijft de
kleine lekker droog als hij de
linnenkast leeghaalt.
Enkele weken geleden op dit ge
bied een nieuw fenomeen ge
hoord. Een tandpasta die bloot
liggende tandhalzen beschermd
tegen aanstormende bacteriën.
Nooit bij stil gestaan dat ook ik
tandhalzen heb, laat staan dat
ze bloot kunnen liggen.
Het is eigenlijk allemaal hetzelf
de. Semi-intellectueel geneuzel
met maar één doel: de argeloze
kijker/consument verleiden tot
de aankoop van produkt X. Om
woest van te worden.
Maar zolang er mensen zijn die
zich op zo'n manier laten beet
nemen, gaan de reclamemakers
op de ingeslagen weg door. Er i:
dus maar één oplossing: zappen
als het STER-deuntje klinkt. De
kans dat je een produkt koopt
omdat het is aangeprijsd door
een gebrilde witte jas is dan ni
hil.
Een luier met piasgootje en nog speciaal gemaakt voor jongetjes. De
luierfabrikanten vinden bijna wekelijks een nieuw gat in de markt.
Samenwerking Concert Radio en NMF
HILVERSUM.
Het radiostation voor klassieke
muziek Concert Radio en het
'Nationaal Muziekinstrumenten
Fonds' zijn een samenwerkings
verband aangegaan om de le
vende klassieke muziek nieuwe
impulsen te geven.
Concert Radio heeft daartoe
in samenwerking met het NMF
een plan gemaakt waarbij het
bedrijfsleven actief betrokken
wordt. Bedrijven krijgen de mo
gelijkheid voor een relatief ge
ring bedrag lid te worden van
Concert Radio en daardoor te
vens een belangrijke bijdrage te
leveren aan het behoud van het
Nederlands cultureel erfgoed.
Een deel van het bedrag (25
procent) wordt beschikbaar ge
steld aan het NMF dat hiermee
(bijzondere) muziekinstrumen
ten financiert die beschikbaar
komen voor musici. Dit zijn
jonge talenten (vanaf zeer jeug
dige leeftijd) tijdens en na hun
studie, beroepsmusici die, zich
de. forse investering voor een
volwaardig instrument niet
kunnen veroorloven, en uitzon
derlijke talenten die een groot
concertinstrument zoeken.
Concert Radio zendt sinds
april 1991 dagelijks 24 uur non
stop klassieke muziek uit. Met
een toegankelijke programme
ring bereikt het station een
steeds groeiende luisterschare
in de doelgroep 'liefhebbers van
klassieke muziek'. Daarnaast
organiseert Concert Radio cul
turele en muzikale evenemen
ten voor luisteraars e
die zich aangetrokken voelen
tot klassieke muziek. Het doel i:
klassieke muziek voor een
breed publiek toegankelijk, te
maken. Een deel van het door
de bedrijven opgebrachte be
drag zal ook hieraan t
komen.
Het Nationaal Muziekinstru
menten Fonds is vijf jaar gele
den opgericht. Van meet af aan
genoot het NMF groot vertrou
wen van diverse instellingen,
waaronder het Prins Bernhard
Fonds. Daarnaast verbonden
prominenten uit de muziekwe
reld en het zakenleven hun
naam aan het NMF. Zijne Ko
ninklijke Hoogheid Prins Claus
is beschermheer, de vermaarde
violist Theo Olof is voorzitte
van het fonds. In vijf jaar tijd i
het NMF een stuwende kracht
in het Nederlandse muziekje-
ven en een culturele instelling
van betekenis geworden.
Naast de financiële s
werking tussen Concert Radio
en het NMF worden ook plan
nen ontwikkeld om gezamehHjk
evenementen en concerten
organiseren om de wederzijdse
doelstelling(en) te verwezenlij
ken.
In negen maanden tijd heeft
Concert Radio haar bereik
der de liefhebbers van klassieke
muziek verdubbeld. Volgens Te-
cent onderzoek bereikt Concert
Radio 329.000 rr
week. De zender is in bijna heel
Nederland via de kabel I
vangen.