'Hoofdrolspelers zijn superamateurs' Gebroeders Flint smaken naar meer Cultuur Kunst 'Op bezoek bij Mozart' Prijs voor Lamberton Haagse Riksbioscoop geopend Het Lesko is dood, lang leve Coll' Arte Musica! Black Crowes slotact Pinkpop Speelse humor van Zaloom VRIJDAG 5 MAART 1993 Expositie Noordwijkerhout noordwljkerhout» De Haagse kunstenaar Kees Koomen expo seert tot en met 23 april in het gemeentehuis van Noordwijker hout. De figuratieve voorstellingen van Koomen hebben vaak een symbolische inslag. De tentoonstelling wordt vrijdag 5 maart geopend door Maarten Kerstens, van de Leidse galerie 'Li ga Nieuw Beelden'. De expositie is op werkdagen te bezichtigen van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. Jubileumfeest Concordia leiden De christelijke muziek- en showband Concordia heeft morgen een groot feest in de Stadsgehoorzaal in Leiden ter ere van het 45-jarig bestaan. Voor de pauze treedt het jeugdorkest op samen met de majorettes. Na de pauze speelt het seniorenor kest onder leiding van trompettist Guus Geuzenbroek van de marinierskapel van de Koninklijke Marine. Na de optredens is het tijd voor het bal met een verrassing. Het jubileumfeest be gint om 20.00 uur. Kaarten a 7,50 gulden zijn verkrijgbaar bij Toon Kromhout aan de Sophiastraat 33 in Leiden. Jongerentoneel in Alphen alphen aan den run» 'Laat je niet kisten' is de titel van het toneel stuk dat de Katholieke Plattelands Jongerenvereniging zondag 7 maart in Alphen op de planken brengt. Het verhaal draait om een antieke kist die plotseling erg veel waard is en daarmee de familie Graafland in rep en roer brengt. De uitvoering begint om 20.00 uur in de Josefzaal aan de Paradijslaan. Interieurgeschiedenis leiden» De Leidse Volksuniversiteit begint op woensdag 10 maart met een lezingencyclus over Interieurgeschiedenis. De eerste lezing gaat over Stijlperioden. Daarna zijn er nog lezingen over porselein (24 maart) en Kasteel Duivenvoorden (14 april). Kunsthistoricus Henk Rijken leidt de onderwerpen in. Na iedere lezing kan worden deelgenomen aan een museumbezoek onder leiding van Rijken. De lezingen worden gegeven in de Kapelzaal van het K&O-gebouw om 20.15 uur. Marjolein Briër en Bob van Tol maken van Europa én Europera een feest Een reconstructie van een con cert door Amadeus Mozart op 23 maart 1783 in het Burgthea ter te Wenen staat op het zon dagse programma van de werk gemeenschap De Ratel. Drs. J. Kien zal aan de hand yan een brief die Mozart op 29 maart amsterdam anp De Libris Woutertje Pieterse Prijs 1993 gaat postuum naar il lustrator Jaap Lamberton. De in 1991 overleden Lamberton krijgt de prijs voor zijn tekenin gen in het kinderboek 'Een heel lief konijn', dat werd geschreven door Imme Dros. De voorzitter van de jury voor de prijs voor het beste, literaire, oorspronke lijk Nederlandstalige jeugdboek', Kees Fens, heeft dit gisteren be kendgemaakt. „Lamberton laat in zijn teke ningen evenveel open als Imme Dros dat doet in haar tekst. Men zou kunnen zeggen dat zijn te keningen op vaak verbluffende wijze beelden doen vermoe den", zo staat in het juryrapport over de prestaties van Lamber ton te lezen. Lamberton werkte als ont werper met collega Harrie Gee- len in de Marten Toonder stu dio's waar zij onder meer teken films en reclamespots ontwier pen. Geelen moedigde Lamber ton aan om samen met Dros een kinderboek te maken. De verschijning van dit boek maak te de illustrator niet meer mee, Hij stierf onverwacht, kort na het maken van de tekeningen voor 'Een heel lief konijn'. Film met Oliver Hardy teruggevonden In Nederland is een verloren ge waande film met Oliver Hardy teruggevonden. Het gaat om 'A bankrupt honeymoon' uit 1926, Geen enkel officieel archief ter wereld zou nog over een exem plaar beschikken. De film is in middels geconserveerd en geko- piëerd in het Nederlands Film museum. Sons of the Desert, de inter nationale organisatie van Laurel en Hardy-liefhebbers, houdt met Pinksteren een 'conventie' in Kerkrade, waar 'A bankrupt honeymoon' zal worden ver toond. Daar zal ook de onlangs in Nederland teruggevonden film 'Get 'em young' met Stan Laurel te zien zijn. Kort na het maken van deze twee terugge vonden films werkten 'de dikke en de dunne' voor het eerst sa men. Volgens een woordvoer der van 'Sons of the Desert' moeten er nog veel solo-films van Laurel en vooral Hardy zijn. Oliver Hardy maakte zeker 300 films alleen, daarvan is de helft zoek. Van het duo zijn npg twee films spoorloos. van dat jaar aan zijn vader schreef, de reconstructie pre senteren. Door die brief, waarjn een opsomming staat van uitge voerde composities en de optre dende solisten, is het mogelijk een beeld van de uitvoering te vormen. De reconstructie is zondag 7 maart, om half elf in de grote zaal van het Leidse Volkshuis, Apothekersdijk 33a. Bob van Tol prijst zijn cast van tientallen amateurs. De regisseur van de massa- produktie Europera zoekt naar woorden om de mo gelijkheden van zijn ac teurs te omschrijven. „Ze hebben natuurlijk bepaal de beperkingen. Maar hun inzet en enthousiasme ma ken veel goed en ze weten heel veel van muziek en to neel. De hoofdrolspelers zijn advocaat, leraar en huisarts, maar ik zou ze zonder aarzelen als supera mateurs willen betitelen." Het is een opmerking waarbij choreografe Mar jolein Briër zich graag aan sluit. leiden wilfred simons Over twee weken gaat Europera in première. Van Tol en Briër zeggen dat de produktie in prin cipe klaar is. Briër: „Het is als het maken van een kostuum. Alle panden zijn gesneden en aan elkaar gestikt, maar overal zitten nog rijgdraden en het pak is nog niet gestreken. Die afwer king, daarmee zijn wij nu bezig. De acteurs kennen hun rollen en de mise-en-scène; ze weten hoe ze moeten bewegen: het 'grondwerk' is gedaan. Het komt nu aan op het combine ren van de onderdelen." Dat is gauw gezegd, maar in de praktijk stuiten Briër en Van Tol op onvermoede problemen. Van Tol: „Het is een gigantisch gecompliceerde produktie. Mu ziek, ballet, toneel, alles moet op de seconde nauwkeurig in elkaar grijpen. De dramatische Marjolein Briër en Bob van Tol: „Het stuk heeft een paar sombere momenten. Toch willen wij een positieve boodschap overbrengen." 'handeling moet sporen met de belichting. Er komt ontzettend veel techniek bij kijken. Daarbij komt nog de complicatie dat de Pieterskerk een moeilijke akoes tiek heeft." den haag Met veel tamtam is gisteren aan de Herengracht In Den Haag de Riksbioscoop geopend. Een riksbios is een bioscoop waar je doorlopend, voor slechts een rijksdaalder, de beste films van het afgelo pen jaar kunt zien. Foto aa Briër: „Het stuk heeft vier mogen niet hun handen vou- hoofdrolspelers en verder nog wen en hun ogen naar de hemel zo'n honderd acteurs met tekst, opslaan. Ze moeten al zingend Voor al die mensen heb ik be- bewegen op een manier die bij wegingen bedacht. De hoofd- het stuk past." rolspelers zingen ook, maar ze Bob van Tol omschrijft zijn de zeer toegankelijke 'Peter en de Wolf volgde 'Opus Number Zoo' van de Italiaan Luciano Berio. Vier muzikale dierkarak- terschetsen voor blaaskwintet bij teksten van Rhoda Levine. Vrij korte stukjes die zo snel voorbij waren, en waarin zoveel tegelijk gebeurde, dat je ze ei genlijk twee keer na elkaar zou moeten horen. Op onverwachte momenten stopte een van de spelers en sprak een tekst uit. Soms zwegen de anderen, soms speelden ze door. Iedereen in de hele zaal zat op het puntje van de stoel om maar niets te hoeven missen van deze span nende en zeer kostelijke ge beurtenis. 'Divertissement' van Jacques Ibert besloot het concert met een aantal meeslepende, soms wel zeer luchthartige, soms ook heel stemmingsvolle delen. Net als de rest van het programma heel goed gekozen voor dit nieuwe kamerorkest en voor deze eerste presentatie. Het bij na voltallige ensemble speelde hier het vuur uit de sloffen met een zeer welluidend resultaat. Het Lesko is dood, lang leve Coll'Arte Musical FOTO HENK BOUWMAN taak vooral als het glashelder vertellen van een verhaal. „Het eerste bedrijf van Europera heeft een komisch, koddig en zelfs absurdistisch karakter. Maar in het tweede bedrijf ver andert dat: dan wordt het ern stig, grimmig en zelfs nacht- merrie-achtig. Op een gegeven moment wordt het verenigde Europa een dictatuur en ver schijnen er 'grijze schimmen' die de burgers bedreigen. Het is mijn taak om het publiek in die overgang méé te krijgen. Dat is geen kwestie van trucjes, maar van eerlijk en duidelijk laten zien wat er gebeurt." Van Tol noemt Europera een 'goed stuk', al vindt hij wel dat hij voor lastige problemen wordt gesteld: „In één overgang wordt de handeling verplaatst van een intieme huiskamer naar de raadszaal van de eerste minister van het verenigde Eu- ropa. Ik las dat en dacht: 'Hoe krijg ik dat voor elkaar'. Flip van Duyn heeft Europera naar eigen inzicht geschreven en gedacht: nou ja, dit lost de regisseur maar op. Dat is legitiem, maar voor mij niet altijd makkelijk." Briër en Van Tol erkennen dat het onderwerp van Europera, de vraag of Europa een eenheid kan worden, een lastig gegeven is: „Het stuk heeft een paar sombere momenten. Toch wil len wij een positieve boodschap overbrengen. Europa kan een eenheid in verscheidenheid zijn. De cultuurverschillen tus sen de volken hoeven elkaar niet te bijten, maar kunnen juist bevruchtend werken. Als ieder een daarin wil geloven, worden Europa én Europera een feest." Dit is de derde aflevering in een serie van vijf artikelen rondom de produktie Europera. Volgen de week volgt aflevering vier. Lezers van het Leidsch Dagblad kunnen Europera met korting bezoeken tegen inlevering van de Iezersbon, die gisteren in de ze krant te vinden stond. recensie monica schiks Concert: kamerorkest Coll' Arte Musica, met werken van Stravinsky, Prokofjev, Be- no en Ibert. Spreekstem: Jeroen Manders Dirigent: René Gulikers. Gehoord: 4/3, LAKtheater, Leiden. Alle zitplaatsen van het LAKthe ater waren gisteravond bezet. Na het ter ziele gaan van het Lesko was iedereen ontzettend benieuwd hoe Coll' Arte Musica het eraf zou brengen. Het eerste concert was opge bouwd rondom het thema mu ziek en voordrachtskunst. Als ster op het programma stond 'Peter en de Wolf, het overbe kende verhaal dat eigenlijk wordt verteld door de instru menten van het orkest die, elk met hun specifieke klankkleur, de hoofdpersonen vormen. Jeroen Manders vulde met zijn heerlijk droogkomisch com mentaar heel goed de beelden de, eveneens onderkoeld hu moristische muziek van Prokof jev aan. Met veel vaart en talent (houtblazers!) werd hier gemu siceerd. Na de sober klinkende 'Miniaturen' van Strawinsky en recensie conny van der zande Music Hall, muziektheater van de G« broeders Flint rond het werk van Ostaijen Gezien 4/3, Parklheatei Alphen. Paul 'Gaat dat niet vervelen?', vraag je je af. Twee uur lang poëzie van Paul van Ostaijen. Het is met gedichten immers net als met gebakjes: teveel ineens valt snel te zwaar. En de ge dichten van Paul van Ostaijen zijn nu niet de meest toegan kelijke. Deze Vlaamse dichter introduceerde in het begin van deze eeuw het expressionisme in de Nederlandse literatuur. Zijn poëzie werd niet altijd be grepen en levert ook in onze tijd nog moeilijkheden op bij de interpretatie. De gebroeders Flint bena drukken in hun voorstelling de dramatisering en de overdrij vingen die Van Ostaijen ge bruikte om zijn emoties in zijn gedichten tot uitdrukking te brengen. Als variétéartiesten ontvangen zij het publiek in een Music Hall, een kleurrijk theater uil de laren twintig. Gehuld in glitterkostuums zin gen ze een aantal gedichten van Van Ostaijen. De op muziek gezette ge dichten gaan opeens leven en worden veel duidelijker dan wanneer je ze in een boekje leest. Nu kun je je beter voor stellen waarom de dichter poëzie maakte voor een film ster, je ziet de humor van zijn ode aan de Singer naaimachi ne en er wordt recht gedaan aan de klankenrijkdom van de taal die hij gebruikte. De toon is luchtig en er valt veel te lachen. Dat komt in de eerste plaats door het bevlo gen spel maar ook door de prachtige muziek van Paul Prenen. Cello, piano, accorde on, en de zingende zaag zor gen de ene keer voor meesle pende melancholische klan ken en het volgende moment voor een soort volksdansmu- ziek. Op deze manier is een grote dosis poëzie zeer goed ie verdragen. Sterker nog dit soort theater smaakt naar celeen cpd Twee jaar geleden waren The Black Crowes het opwarmertje op Pinkpop. Dit jaar sluit de Ameri kaanse band het festival af. Pinkpop-organisator Jan Smeets heeft verder de namen bekendge maakt van the Jayhawks, Thelonious Monster en de Nederlandse band Claw Boys Claw. Eerder maakte Smeets al bekend dat Lenny Kravitz, Alice in Chains, The Red Devils en Bettie Serveert dit jaar spelen op Pinkpop dat plaats vindt op 31 mei. Pinkpop is daarmee op twee namen na compleet. De Britse formatie New Model Army is een van de trekkers van Rocking Kolonia, de dag voor Pinkpop. Dit festival is alleen toegankelijk voor degenen die een plaats weten te verwerven op een van de Pinkpop-campings. Daarvan komen er dit jaar vier. Aanleiding voor de uitbreiding is het grote aantal bezoekers dat vorig jaar noodge dwongen wild kampeerde. Om de toeloop te be perken, gaan de Pinkpop-oampings dit jaar pas op zaterdag open. De onderhandelingen tussen Buro Pinkpop en de gemeente Landgraaf over verlenging van het dit jaar aflopende contract zijn bijna afgerond. Smeets verwacht dat Pinkpop ze ker tot het jaar 2000 in Landgraaf zal blijven. theater recensie wunand zeilstra 'My Civilization', soloprogra De overheadprojector als eigen tijdse toverlantaarn. Van dit in onderwijs en lezingencircuit onmisbare gebruiksvoorwerp maakt de Amerikaanse .komiek Paul Zaloom op heel aparte wij ze een instrument om verhalen mee te vertellen. Met veelal simpele voorwerpen tovert hij ons een alternatief scheppings verhaal annex autobiografie voor. Wat daarbij opvalt, is de speelse humor van deze origi nele vondst. Dit openingsnummer van zijn optreden heet 'My Civilization' en duurt ongeveer een half uur. Naderhand blijkt dat hij hier mee zijn sterkste troef meteen heeft uitgespeeld. Deel twee is namelijk minder verrassend. Het lijkt op een lezing met licht beelden die onder het motto 'Sick But True' moderne waan zin moeten belichten. Een soort Paul Zaloom: een soort 'Ook dat nog'. 'Ook dat nog', waar ook met re gelmaat hoogst merkwaardige teksten worden getoond. In hoog tempo passeren hier een aantal gekke zaken de revue. Na de pauze zakt zijn pro gramma nog iets meer in. Met behulp van de meest uiteenlo pende rekwisieten speelt hij vier scènes: 'landbouw', 'onderwijs', 'gevangeniswezen' en 'religie' in de Verenigde Staten. De gevan genis bijvoorbeeld is bij hem een vogelkooitje, en elastiekjes zijn de gevangenen. Of een af- wasfles is de onderwijzer, en kinderschoentjes spelen de rol van scholier. De speelse humor van Paul Zaloom heeft hier nog wel een bepaalde naïeve char foto me. Mocht dit echter satire op de Amerikaanse samenleving voorstellen, dan toch zeker in de meest milde vorm. Een rava ge van huis-, tuin- en keuken- voorwerpen bepaalt het slot beeld van zijn voorstelling in de Leidse schouwburg die door nog geen hondera toeschou wers werd bekeken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23